Ratti vinossa vai mitä?

nimimerkki53

terve! Ohjauksessa tai renkaissa on nyt jotain tosi outoa: kun ratti on ns. normaali- eli keskiasennossa, niin ohjaus vetää reilusti oikealle. Jotta auto siis kulkisi suoraan, täytyy rattia pitää vähän vasemmalle käännettynä. Auto on -02 Freelander, ja vika on nyt ilmentynyt ihan viime aikoina. Mikä mahtaa olla? Kiitos!

6

1237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jamppa1

      että rengaspaineet on tarkistettu, kuullostaa oikein tyypilliseltä renkaan runkovauriolta. Diagnosoidaan parhaiten niin, että molemmat (tämä on ehdottoman tärkeää) renkaat vaihdetaan puolelta toiselle.

      • Vastauksesta!

        Kiitos avusta! Jos tämä nyt on runkovaurio, miten asian kanssa voi edetä? Vanne menee uusiksi, vai voiko korjata? Parin viikon päästä menen kummiskin vaihdattamaan uudet kesärenkaat alle, joten kannattaa varmaan ottaa puheeksi rengasliikkeessä? Voinko ajaa nyt autolla ilman pelkoa että rengas menee täysin rikki tai jotain?


      • Jamppa1
        Vastauksesta! kirjoitti:

        Kiitos avusta! Jos tämä nyt on runkovaurio, miten asian kanssa voi edetä? Vanne menee uusiksi, vai voiko korjata? Parin viikon päästä menen kummiskin vaihdattamaan uudet kesärenkaat alle, joten kannattaa varmaan ottaa puheeksi rengasliikkeessä? Voinko ajaa nyt autolla ilman pelkoa että rengas menee täysin rikki tai jotain?

        kestä!

        Nyt oli siis puhe renkaan runkovauriosta, tällä ei ole tekemistä vanteen tai auton kanssa. Tai voi niissäkin olla vikaa mutta todnäk. renkaassa, varsinkin jos ei kolhittu mihinkään.

        Mitkä renkaat sulla on ja kuinka vanhat ne on?


      • jälleen
        Jamppa1 kirjoitti:

        kestä!

        Nyt oli siis puhe renkaan runkovauriosta, tällä ei ole tekemistä vanteen tai auton kanssa. Tai voi niissäkin olla vikaa mutta todnäk. renkaassa, varsinkin jos ei kolhittu mihinkään.

        Mitkä renkaat sulla on ja kuinka vanhat ne on?

        tosiaan kiitos vastanneille! runkovaurio kuulosti aika hurjalta, mutta siis renkaassa itsessään?! miten se on mahollista?

        mulla on 215/65 r16 kokoiset BFGoodfrich Winter Macadam renkaat. Vanteita en nyt muistakaan yllättäen, mutta aika yleiset 16" alut ne on.

        Tosiaan ratti ei ainakaa vinossa ole. Sitä vääntelin vähän kovemmallakin voimalla oikealle päin, ja ratti ei hievahtanutkaan. Toivottavasti en tolla aiheuttanu mitään tuhoa autoon :D

        jos vika on se runkovaurio, rengas menee varmaan uusiks? Voiko sillä kaikesta huolimatta vielä ajaa?

        Jos vika on autossa, miten kallis juttu se uudelleensuuntaus on siellä rengasliikkeessä? kiitos!


      • Jamppa1
        jälleen kirjoitti:

        tosiaan kiitos vastanneille! runkovaurio kuulosti aika hurjalta, mutta siis renkaassa itsessään?! miten se on mahollista?

        mulla on 215/65 r16 kokoiset BFGoodfrich Winter Macadam renkaat. Vanteita en nyt muistakaan yllättäen, mutta aika yleiset 16" alut ne on.

        Tosiaan ratti ei ainakaa vinossa ole. Sitä vääntelin vähän kovemmallakin voimalla oikealle päin, ja ratti ei hievahtanutkaan. Toivottavasti en tolla aiheuttanu mitään tuhoa autoon :D

        jos vika on se runkovaurio, rengas menee varmaan uusiks? Voiko sillä kaikesta huolimatta vielä ajaa?

        Jos vika on autossa, miten kallis juttu se uudelleensuuntaus on siellä rengasliikkeessä? kiitos!

        kysymyksiä ja paljon vastauksia:)

        "runkovaurio kuulosti aika hurjalta, mutta siis renkaassa itsessään?! miten se on mahollista? "

        -Lähinnä kahdesta syystä. Valmistusvika tai kolhimisesta tullut. Ei ole kovin harvinaista.

        "Tosiaan ratti ei ainakaa vinossa ole. Sitä vääntelin vähän kovemmallakin voimalla oikealle päin, ja ratti ei hievahtanutkaan"

        -No joo, et varmaan olisi täällä selvittämässä asiaa jos se ratti olisi jotenkin irti tai löysällä. Turha sitä ohjausta on rääkätä, ratti on ohjausakselissa booreilla kiinni, eli ei pyöri itsekseen yhtään mihinkään.

        "jos vika on se runkovaurio, rengas menee varmaan uusiks? Voiko sillä kaikesta huolimatta vielä ajaa? "

        -Kyllä ja ei. Eli ei voi korjata vaan pitää vaihtaa koko rengas. Vaurioitunut rengas on vaarallinen, eikä sillä pidä ajaa.

        "Jos vika on autossa, miten kallis juttu se uudelleensuuntaus on siellä rengasliikkeessä? kiitos!"

        -pyöräkulmien suuntaus maksaa 40 rahasta sataseen riippuen autosta ja säädöistä.


    • olla myös ohjauskulmat hieman pielessä, ainakin mekein kaikissa rengasliikkeissä on suuntauslaitteet, siis mikäli se ei olekkaan runkovaurio.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      932
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      877
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      770
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      568
    Aihe