Aiotko riidellä perinnöstäsi?

Sitten kun vanhemmistasi on aika jättänyt ja "rakkaat" sisarukset kokoontuvat haaskalle, niin aiotko antaa muiden viedä perintökalleudet kaikessa rauhassa ja lunastaa pilkkahinnalla itselleen perikunnan asunto-osakkeet, pankkiosakkeet, mökin ym. ja tyytyä vain "sukkahousurahoihin"?
Vai oletko eturintamassa vaatimassa itsellesi kunnon "potin". Eli oletko itse ehkä se joka yrittää juonia itselleen parhaat palat?

27

1692

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pettynyt ja petetty

Hei,
      minulla tilanne on hyvinkin akuutti. Äitini (90v) tosin elää vielä, mutta olisin ostanut omakotitalon nimiini, koska olen täällä asuessani remontoinut taloa omasta pussistani 20 vuoden ajan.... yli 40,000€:n edestä ja huolehtinut yksin äidistämmekin. Olen ollut liian hyväuskoinen. Talo on kuolinpesän omistuksessa (isäni kuoli 80-luvulla), josta minulla vain 1/4 niinkuin siskollanikin, joka on asunut yli 30v toisella paikkakunnalla aviossa hyvätuloisen miehen kanssa. Ei siis ole aivan heti rahan puutteessa. Rakas siskoni ei nyt kuitenkaan suostu myymään isän osuutta minulle omakotitalostamme. Äitini myisi osuutensa (1/2)minulle remonttikustannuksia vastaan. Olisin ostamalla talon turvannut sen jäämisen suvulle jatkossakin. Minulla ei ole lapsia...siskolla on kaksi tytärtä. Siskostani ilmaantui aivan uusi piirre....hän on todella rahanhimoinen eikä suostu allaekirjoittamaan kauppaa kiinteistönvälittäjän arvioimalla hinnalla. Hän vaatii enemmän rahaa....aivan kuin talo olisi vapailla markkinoilla myynnissä. Remontin tarvetta on tässä jatkuvasti....Talohan on 50-luvulla jo rakennettu. En pysty maksamaan sekä remonttia että isoa lainaa, jonka joutuisin siskoni takia ottamaan. Talo mennee siis myyntiin, kun äidistäni aika jättää. Ulkopuolisille menee, jotta sisko saa rahansa. Minä olen pettynyt ja lyöty. Minun kustantamani remontit ja kunnostustyöt ovat nostaneet talon arvoa....ja sisko ottaa hyödyn siitä. Saan siis kovasti takkiini. Välit ovat tosi tulehtuneet siskon kanssa. Uskomatonta mitä nämä ositus-ja perinnönjakoasiat saavat aikaan ihmisissä.

• että monessa sopuisassakin perheessä välitmenevät perintöriitojen tiimellyksessä. Se raha ja omaisuus on joillekin niin tärkeät että ollaan valmiit rikkomaan läheiset suhteet. Eräskin mies ei puhunut kymmeniin vuosiin veljelleen, kun oli myös perikunnan talosta kiistaa ja toinen veli lunasti talon pakkohuutokaupassa.
        Mies oli vain niin pihi ettei raaskinut huutaa enempää huutokaupassa ja sitten laittoi välit poikki veljeensä kun toinen osti talon. Vasta hautajaisiin meni. Sääli, kun veljeksillä olisi voinut olla aivan toisenlainen yhteys. Ja vain pelkän perintöriidan vuoksi:(

• kfkash

se mitä olet rakentanutkin, niin arvo laskee! Saa siskosi jäädä nuolemaan näppejään! Ethän näköjään kerta itsekään saa jäädä siihen asumaan, niin miks kunnostaisitkaan? Arvo ei nouse varmaankaan kuin muutamalla sadalla eurolla silloin kun talo menee myyntiin remonttejesi takia, mutta laskee kun pistät säpäleiks mitä oot korjannutkin. Raha ei sinänsä ratkaise elämääsi, mutta näköjään siskollesi se on enemmän kuin tärkeää! Miks siis antaisit sille jäädä äitisi jälkeen sitä mitä se ei ole ansainnut? Että osaakin olla ahne sisko sulla!! Eikä sillä näytä olevan omaatuntoa noissa asioissa lainkaan!!! Äläkä remontoi enempää!
        Kai sinulla on kuitit tallella siitä mitä olet omiasi siihen taloon pistänyt? ota asianajaja ja pistä sisko maksamaan ensin puolet niistä remonteista, pistä se maksamaan äitisi hoidosta myös! Vähennätte nämä siitä talon myyntihinnasta ja loput jakoon mitä talon myyntihinnasta jää.

• sinulla

..suurin osa kuolinpesästä, mikäli sinulla on
        oma 1/4 ?, joka on kyllä nyt 1/8-osa jos sinulla on äitisi 1/2,
        eli puolet 1/8,tai isäsi puolesta 1/4 -osa.

Eli tuskin siskosi tuossa tapauksessa, kovin suurta
        valtaa voi näyttää, jos siskosi omistaa nyt 1/8 -osan, kun äiti elää.

• sinulla
        sinulla kirjoitti:

..suurin osa kuolinpesästä, mikäli sinulla on
        oma 1/4 ?, joka on kyllä nyt 1/8-osa jos sinulla on äitisi 1/2,
        eli puolet 1/8,tai isäsi puolesta 1/4 -osa.

Eli tuskin siskosi tuossa tapauksessa, kovin suurta
        valtaa voi näyttää, jos siskosi omistaa nyt 1/8 -osan, kun äiti elää.

...minä ymmärsin että oli 4 sisarusta?, mutta oli kai vain sinä ja sisaresi,
        niin kyllä silloin hänellä on tuo 1/4 - osa, kuolinpesästä.

Mutta silti tilanne on melkein sama.

• remonttikulusi, saat varmaan kuitatuksi ne oman osasi päälle myyntihinnasta. Myös äitisi hoitamisesta sinulla saattaisi olla oikeus saada korvausta yhteisestä perinnöstä. Keskustelu asiantuntevan juristin kanssa kannattaa varmasti. Jos raha olisi este, saattaisit saada neuvoja oikeusaputoimistostakin.

Luulen, ettei olisi mitään estettä kaupalle, jota äitisi kanssa suunnittelette. Se saattaisi ainakin alentaa perintöveroa sitten aikanaan, ellei siitä muuta hyötyä olisi. Tutki asiaa ja ryhtykää ajoissa toimeen.

• kertonut hänelle
        optimisti-orvokki kirjoitti:

remonttikulusi, saat varmaan kuitatuksi ne oman osasi päälle myyntihinnasta. Myös äitisi hoitamisesta sinulla saattaisi olla oikeus saada korvausta yhteisestä perinnöstä. Keskustelu asiantuntevan juristin kanssa kannattaa varmasti. Jos raha olisi este, saattaisit saada neuvoja oikeusaputoimistostakin.

Luulen, ettei olisi mitään estettä kaupalle, jota äitisi kanssa suunnittelette. Se saattaisi ainakin alentaa perintöveroa sitten aikanaan, ellei siitä muuta hyötyä olisi. Tutki asiaa ja ryhtykää ajoissa toimeen.

jo eilen!
        Kai sinulla on kuitit tallella siitä mitä olet omiasi siihen taloon pistänyt? ota asianajaja ja pistä sisko maksamaan ensin puolet niistä remonteista, pistä se maksamaan äitisi hoidosta myös! Vähennätte nämä siitä talon myyntihinnasta ja loput jakoon mitä talon myyntihinnasta jää.

• lainkaan riitaa

veljen kanssa kun jätettiin vaimot jaosta sivuun. Niillä olisi ollut paineita päätä aukoa, sivullisia vaikka olivatkin.

• l-h

voin sanoa,niinkuin erkki leminen aikonaan sanoi- siina se ihmisen pimmee puoli nakkyy niin 'kirkkaana'..taalla sita kutsutaan nimella greed!!

• Minusta on ollut hauskaa seurata sivusta ihmisten ahneutta ja hinkua saada taloja ja tavaroita. Itselleni sellainen on aina ollut vierasta, ja vanhemmiten varsinkin tavaraa on muutenkin kertynyt yli omien tarpeiden.

Näyttää siltä, että joku voi olla valmis myymään sielunsa pirulle vain saadakseen jotain, jota luulee muidenkin himoitsevan. Toisaalta huvittavaa ja toisaalta todella surullista. Olen läheltä seurannut ja nähnyt, ettei omistaminen tee ihmistä onnelliseksi. Pikemminkin päin vastoin; huolet, ahneus ja vastuu vaan kasvavat.

Uskon, että jos ihminen heittäytyy oikein ahneeksi ja alhaiseksi, hän joutuu maksamaan saamastaan tosi kovan hinnan ja tulee vaan entistä onnettomammaksi.

Perintöriidat ovat joskus uskomattomia. Jään mielenkiinnolla odottamaan, kuka kertoo hurjimman tarinan.

• sellaisenkin

tarinan, että lapset kielsivät äitiänsä tekemästä
        tarpeellista pikkuremonttia kuten tapetointia , maalausta ym., koska pelkäsivät, ettei jää
        tarpeeksi rahaa perittäväksi.

• sellaisenkin kirjoitti:

tarinan, että lapset kielsivät äitiänsä tekemästä
        tarpeellista pikkuremonttia kuten tapetointia , maalausta ym., koska pelkäsivät, ettei jää
        tarpeeksi rahaa perittäväksi.

että vanhempien ikääntyessä lapset alkavat miettiä omaa perintöosaansa, jota yrittävät estellä vanhempiaan tuhlaamasta.

Mielestäni on uskomatonta, että usein ne jotka ovat jo paljon saaneet, haluaisivat aina vaan enemmän ja enemmän. Jos vanhemmat ovat hyvässä taloudellisessa asemassa ja nauttivat hyvää eläkettä (tai palkkaa), vielä aikuiset lapsetkin odottavat että vanhempien pitäisi jatkuvasti tukea rahallisesti myös heidän elämäänsä. Vaatimuksia tai ainakin odotuksia kuulee sellaisissakin tapauksissa, joissa ulkopuolisin silmin on vaikea nähdä mitään erityisempää tarvetta.

Olen läheltä seurannut yhtä tapausta. Toinen veljeksistä vaimonsa ja jopa anoppinsa kanssa ovat ihmetelleet minulle, mihin isänsä rahansa tuhlaa, kun antaa pojan perheelle niin vähän. Kun on useampia lapsia ja kai vielä asuntovelkaakin, toki varakkaan vanhemman pitäisi siitä osansa maksaa ja tietysti ainakin kaikki ylellisyydet kustantaa. Varsinkin jos isä on hoitanut opiskeluvuosina poikiensa asuntosäästötilit yms. Onko ahneudella rajaa?

• nitroniisku

Eikös vuosi sitten tapahtunut kahden veljeksen välinen selvittely vanhoista perintöriidoista. Yli 70vuotias mies ampui veljensä , istuu kai lopun ikänsä vankilassa, nauttimassa perintö oikeudestaan. Viimeistään perunkijoituksissa tapaa sukusopu hajota.

• Tarvinnut

Veljeni piti huolen jaosta!
      Likviidien jako meni "ehkä" oikein?
      Veljeni huolehti siitäkin. Ennakko perinnöistä (lahjoista) en viitsinyt edes kysellä!

Kaiken muun, irtaimisto ja arvoesineistö, veljeni inventoi yksinään ja jätti minulle pahvilaatikollisen rojua jotka valtaosin heitin roskikseen.
      Oli sovittu, että yhdessä tehdään jako.
      Kysyessäni sitä hän sanoi ettei siellä mitään ollut vaikka olimme yhdessä aiemmin suorittaneet katselmuksen.

• m-54

Jossa oli avioeron jälkeen talo jakamatta,mies kuoli,ja oli ottanut lainaa pankista,kuoleman jälkeen lapset joutuivat maksamaan lainan pois ja entinen vaimo muutti taloon.Lapset koittivat
        saada nyhdettyä rahaa,mutta kun ei ollutkaan pakko antaa mitään vielä,mistä lapset olivat katkeria.

• vanhemman kuollessa jaettiin kaikki suhtkoht sopuisasti...Se vain raivostutti,miten jotkut sisarukset ennen perinnönjakoa jo selittelivät,kuinka jokin tavara kuului hänelle,kun hän kerran oli sen joskus ostanutkin...:/ voi hyvänen aika...eikö tajuta että se mikä on annettu lahjaksi pois,se on silloin saajan omaisuutta!!
      Itse en kyllä voisi kuvitella,että joku omaisuus olisi niin tärkeää,että siitä pitäisi tapella....

Tuo irtaimen jako meni siis hyvin,mutta toista oli sitten, kun mietittiin omakotitalon kohtaloa...

• RIITELYÄ

Ei meillä perinnöstä tarvinnut tapella. Kaikki jaettiin tasan, maatila, koneet ja laitteet myytiin ja mikä ei kelvannut kellekkään niin poltettiin tai vietiin kierrätykseen. Kun toimitaan tasajaon periaatteella niin ei näistä perinnöistä tarvitse tapella. Vanhempamme jakoivat jo eläisään osan omaisuudesta lastenlapsille, jotka olivat melkein kaikki opiskelijoita joten hekin saivat vähän helpotusta köyhän opiskelijan elämään.
        Paljonhan se on tietisti ihmisten luonteesta kiinni miten perinnönjaot sujuvat.

• celine3

jossain aikaisemmassa ketjussa, kun oli puhetta perintöasioista, että viimeistään silloin tulee sukulaisille riitoja kun on perittävänä jotain.
      Vanhasta korvattomasta kahvikupistakin saatetaan riidellä, ja sisarustenkin keskinäiset välit menevät vuosikausiksi "jäihin."
      Jotenkin surkuhupaisaa:)

• uskon että niissä sisarusten väleissä on jo aiemmin ollut jokin pielessä....:)

• mii-su kirjoitti:

uskon että niissä sisarusten väleissä on jo aiemmin ollut jokin pielessä....:)

kummankaan vanhuksen perinnöistä. Jäi niin vähän ja mitäpä sillä vanhalla rojulla...
        Äidin jälkeen meni veroon 300 mk, laske siitä perintö. Isän jälkeen ei mennyt veroa ollenkaan.
        Meitä oli kolme jäljellejäänyttä.

• l-h
        sitroen kirjoitti:

kummankaan vanhuksen perinnöistä. Jäi niin vähän ja mitäpä sillä vanhalla rojulla...
        Äidin jälkeen meni veroon 300 mk, laske siitä perintö. Isän jälkeen ei mennyt veroa ollenkaan.

kaikki myydaan,ja raha-kasa jaetaan 'kristillisesti' tasan... ei pitaisi olla
        nokan koputtamista...

• l-h
        sitroen kirjoitti:

meilla sellaista kun perintoveroa ei ole viela keksitty... jotenka tulisi vain niita IIsoja perintoja.

• l-h kirjoitti:

kaikki myydaan,ja raha-kasa jaetaan 'kristillisesti' tasan... ei pitaisi olla
        nokan koputtamista...

mutta jos jotkut sisaruksista alkavat kisailemaan esim. kesämökistä rantatontteineen ja kaupunkiasunnosta. Eivät haluaisi myydä vaan lunastaa itselleen. Miten ne hinnoittelee kun keksivät kuitenkin aina jotain "vikoja" jotka alentavat roimasti kauppahintaa jotta saavat itse halvalla.
        Jos kaikki olisivatkin samaa mieltä ja myytäisiin vieraalle käypään hintaan, niin se olisi ihanteellista. Useimmiten perinnönjaoissa on sekä voittajia ja häviäjiä, koska asunto-osakkeidenkin arvo nousee ja jos sattuu lunastamaan sellaisena aikana että hinnat ovat alhaiset niin kyllähän muita sisaruksia varmasti harmittaa kun yksi pistää hyvät rahat liiveihinsä jos myy osakkeen myöhemmin kun hinnat ovat nousseet ja saa paremman hinnan.

• Jakaa
        Narttu1 kirjoitti:

mutta jos jotkut sisaruksista alkavat kisailemaan esim. kesämökistä rantatontteineen ja kaupunkiasunnosta. Eivät haluaisi myydä vaan lunastaa itselleen. Miten ne hinnoittelee kun keksivät kuitenkin aina jotain "vikoja" jotka alentavat roimasti kauppahintaa jotta saavat itse halvalla.
        Jos kaikki olisivatkin samaa mieltä ja myytäisiin vieraalle käypään hintaan, niin se olisi ihanteellista. Useimmiten perinnönjaoissa on sekä voittajia ja häviäjiä, koska asunto-osakkeidenkin arvo nousee ja jos sattuu lunastamaan sellaisena aikana että hinnat ovat alhaiset niin kyllähän muita sisaruksia varmasti harmittaa kun yksi pistää hyvät rahat liiveihinsä jos myy osakkeen myöhemmin kun hinnat ovat nousseet ja saa paremman hinnan.

Kiinteistöt pitää arvioittaa ulkopuolislla esimerkiksi kiinteistövälittäjällä. Silloin on helppo osittaa tasapuolisesti perintöosuudet. Jos joku perillisistä haluaa lunastaa kiinteistön niin miksi muitten perillisten pitäisi antaa hälle alennusta eli lahja.

• Mollamaija
        Narttu1 kirjoitti:

Jos joku perinnönsaajista vaatii että esim. kesämökki on myytävä vapailla markkinoilla niin se on myytävä. Niin siitä saa paremman hinnan, eikä tarvitse lahjoittaa kenellekään puoli-ilmaiseksi. Kova kovaa vastaan!

• ~olennainen~

perintöä mistä sisarusten kanssa riideltäisiin.
      Omille lapsilleni olen sanonut että tuhlaan omaisuuteni, toivottavasti ennätän sen tehdä.
      Korut aion jakaa suvun naisten kesken, kuitenkin timanttikorut annan ainoalle tyttärelleni, hänellä on lupa jakaa ne miniöideni kanssa, jos ei halua pitää kaikkia. Tästä olen tehnyt jo kirjallisen paperin jos sattuu että paljon maantien päällä olevana elämäni päättyy yhtäkkiä.

• Pirre*

halua enempää - enkä vähempää, kuin muutkaan.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      160
      3489
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      61
      2735
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      33
      2120
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      130
      1687
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      80
      1583
    6. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      83
      1544
    7. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      368
      1472
    8. Kerro mulle mitä pitäs tehdä

Sun mielestä? Anna neuvo?
      Ikävä
      97
      1215
    9. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1125
    10. On tullut aika lukita kaupunginjohtajan ovi, ja hlö pihalle

Ei kahta eikä yhtäkään selitystä, ylimielisyys on kääntyi varomattomuudeksi, ja kaupungin jo ennestään kuihtuva talou
      Pyhäjärvi
      195
      1106
    Aihe