Aknen syntymekanismi:

moon

Tiesitkö tämän?

Hormonit aiheuttavat aknen. Liiallinen sokerinsyönti vaikuttaa hormonitoimintaan negatiivisesti. Sokeri ei kuulu ihmisen luontaiseen ravintoon. Entisaikaan sokeria sai ostaa ainoastaan apteekista.

Jos ihmisellä on perinnöllinen taipumus saada akne, hän saa hormonaalisen aknen jos syö liikaa sokeria ja hiilihydraatteja. Miksikö? Koska se mitä syöt vaikuttaa hormoneihisi.

Niin, akne johtuu hormoneista. Ja ruokavaliolla niihin hormoneihin voi vaikuttaa!

Tiesitkös tämän:

Kun syöt jotain sokeri/hiilihydraattipitoista, verensokerisi nousee huippulukemiin. Tasatakseen tuon nousun elimistösi erittää insuliinia. Insuliinin suuri määrä kropassa puolestaan lisää mieshormoneiden määrää. Ja mieshormonit puolestaan tunnetusti aiheuttavat aknen mm. laajentamalla ihohuokosia ja lisäämällä talin määrää iholla. Tasan näin yksinkertaista se on.

Vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaa aikuisiän perinnölliseen, hormonaaliseen akneen. Jos olet jo
yrittänyt kaikkea muuta ilman apua, kannattaa ehkä kokeilla. Helpoin ja lempein tapa aloittaa
VHH-ruokavalio lienee sokerien ja valkoisten jauhojen jättäminen pois ruokavaliosta, ne ovat todella epäterveellisiä kaikille. Pois ruokavaliosta siis: karkit, suklaa, pullat, viinerit, munkit, keksit, pasta, makaroni, vaalea leipä, hampurilaiset, sokeria sisältävät jugurtit ja viilit, jäätelö jne. Voin kuvitella että
monella lievästä aknesta kärsivällä pelkästään jo tuo auttaa. Oma akneni on ollut pahinta mahdollista laatua joten joudun rajoittamaan hiilihydraattien määrää rankemmalla kädellä.

Etsikääpä Googlesta vaikkapa hakusanoilla acne low carb niin saatatte yllättyä siitä mitä aknen ja
ruokavalion yhteydestä sanotaan. On myytti ettei ruokavaliolla ole vaikutusta akneen. Vastoin yleistä luuloa rasva ei ole se mikä pahentaa aknea, vaan sokeri ja hiilihydraatit.

37

4315

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skäribo

hiilariuskovainen. On totta, että akne on perinnöllinen ja että roskaruoan syönti ei tee hyvää iholle, niin kuin ei muullekaan kropalle. Akne on myös yleisin murrosikäisillä, koska silloin ihmisen hormonitoiminta on vilkkaimmillaan. Loput "tietosi" voitkin sitten vetää vessasta alas.

• moon

Tietoni ovat sataprosenttista faktaa. Sinulla ei sitten kuitenkaan ollut esittää yhtäkään vasta-argumenttia?

• skäribo
        moon kirjoitti:

Tietoni ovat sataprosenttista faktaa. Sinulla ei sitten kuitenkaan ollut esittää yhtäkään vasta-argumenttia?

Vai niin. Jos tuo olisi totta, olisit miljonääri, eikä kenenkään murrosikäisen tarvitsisi kärsiä aknesta. Katsopa ympärillesi - mitä näet?

Isälläni oli paha akne, äidilläni on aina ollut erinomainen iho. Meistä neljästä sisaruksesta minä olin ainoa, joka sairastuin akneen. Söimme kaikki samaa kotiruokaa, eikä meillä ole koskaan syöty ranskanleipiä, makaroneja tai pullia tai karkkeja, koska olimme kaikki urheilijoita.

Sataprosenttinen faktasi on valitettavasti sataprosenttista puppua, vaikka siinä oletkin oikeassa, että sokeria ja prosessoituja viljoja tulisi välttää, on sitten iho-ongelmia eli ei.

• nainen 78
        skäribo kirjoitti:

Vai niin. Jos tuo olisi totta, olisit miljonääri, eikä kenenkään murrosikäisen tarvitsisi kärsiä aknesta. Katsopa ympärillesi - mitä näet?

Isälläni oli paha akne, äidilläni on aina ollut erinomainen iho. Meistä neljästä sisaruksesta minä olin ainoa, joka sairastuin akneen. Söimme kaikki samaa kotiruokaa, eikä meillä ole koskaan syöty ranskanleipiä, makaroneja tai pullia tai karkkeja, koska olimme kaikki urheilijoita.

Sataprosenttinen faktasi on valitettavasti sataprosenttista puppua, vaikka siinä oletkin oikeassa, että sokeria ja prosessoituja viljoja tulisi välttää, on sitten iho-ongelmia eli ei.

Olen täysin samaa mieltä kanssasi.

Itsekin urheilen ja syön hyvin. Varmaan paremmin kuin itse moon, mutta minulla oli silti akne.

Sitä voi kyllä pahentaa syömällä liikaa hiilareita.

Mutta kun hormonitoimintaan vaikuttaa niin moni muukin asia kuin vain hiilarit! Oikeat rasvat (=tai ennemminkin öljyt), vitamiinit, kivennäisaineet, stressi (=elämäntilanteet, opiskelu, stressaava työ, tms.)...

Moon "vhh-jauhantastressi" taitaa olla kohta niin korkeissa lukemissa, että toivottavasti ei saa akneansa takaisin!

• moon
        skäribo kirjoitti:

Isot rattaat kääntyvät hitaasti. Vasta vähitellen aletaan tajuta aknen syitä. Näissä asioissa menee aikaa, kuten tämäkin palsta todistaa. Niin kiihkeästi kaikkea uutta tietoa vastustetaan.

skäribo, en ymmärrä mitä yrität viestilläsi todistaa. Ei siinä ainakaan mainita mitään mikä puhuisi ruokavalion ja aknen yhteyttä vastaan. Miten niin sataprosenttista puppua? Luuletko todella että sisaruksilla on samat geenit? Että jos yhdellä on akne, muillakin on? Sori, ei se mene niin. Urheilijoina varmaankin söitte runsaasti hiilihydraatteja, eli puuroa, ruisleipää jne.

Ihminen voi syödä omasta mielestään hyvin, mutta se ei suinkaan tarkoita että hänen ruokavalionsa olisi oikeanlainen aknen paranemisen kannalta.

Aivan, hormonitoimintaan vaikuttaa muutkin kuin hiilarit, eli koko ruokavalio. Siksi pelkkä hiilareiden vähentäminen ei välttämättä auta, vaan muutkin osatekijät pitää olla ruokavaliossa kunnossa.

http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=2389399

• ...

Oikeassa olet!!!

• saa syödä

mitä sitä sitten saa syödä? kuihtuu pois jo nytkin

• jo riittään

olet ladellut täällä jo niin paljon tietoa tuosta vähähiilarisesta ravinnosta,että kyllä varmaan kaikille semmosille se on menny perille ketkä siitä haluaa tietää.akne ei parane sillä että jätät leivän syömättä.eläkää ja syökää Normaalisti.siihen mitään erikoiruokavalioita tarvita.olen todennut että iho pysyy kaikista parhaimpana kun ei ajattele joka asiasta että voi ei tulee finni jos syön karkin tai leipäpalasen.elämästä pitää nauttia ja monipuolinen ruokavalio kuuluu siihen,kaikkea tietyissä määrin.lukekaa tämän päivän iltalehti ja puhukaa sitte taas noita viisauksia että ei saa syödä hiilareita.ei millään pahalla mutta voisit mennä kertomaan ruokavalioistasi sellaselle ruokapalstalle..harmittaa niin paljon jos jotkut nuoret menevät lankeamaan tämmöiseen potaskaan!kai se nyt järkiki sanoo että ei ole tervettä syödä pelkkää lihaa ja kasviksia!

• dsf

sairasta

• moon

Älkää huoliko, en enää kauaa täällä aknen takuuvarmasta hoitokeinosta paasaa. Ei helmiä sioille jne. Toivon vain että ne jotka aknesta kärsivät tajuaisivat mikä sen aiheuttaa ja mikä siihen auttaa. Minua vaan säälittää aknesta turhaan kärsivät ihmiset, kun niinkin yksinkertainen asia kuin oikeanlainen ruokavalio poistaisi heidän tuskansa.

"akne ei parane sillä että jätät leivän syömättä." Kyllä paranee.

Aknen hoitokeinoista puhutaan akne-palstalla eikä millään ruokapuolella.

"siihen mitään erikoiruokavalioita tarvita." Jotkut tarvitsevat. Joillakin mikään muu ei auta.

VHH on erittäin terveellinen ja monipuolinen ruokavalio.

Onko se niin hirveää jos joku aknesta kärsinyt nuori saa oikeanlaisesta ruokavaliosta avun? Miksi olet sitä vastaan että ihmiset saisivat apua akneensa?

Luulisi että järki sanoo ettei ole tervettä syödä sokeria! Mitä epäterveellistä on kasviksissa ja lihassa? Kasvikset ja liha ovat noin sata kertaa terveellisimpiä kuin karkit ja pulla.

Ja mitä Iltalehden tämänpäiväiseen potaska-juttuun tulee, niin:
        http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=15419

• uskon 100%
        moon kirjoitti:

Älkää huoliko, en enää kauaa täällä aknen takuuvarmasta hoitokeinosta paasaa. Ei helmiä sioille jne. Toivon vain että ne jotka aknesta kärsivät tajuaisivat mikä sen aiheuttaa ja mikä siihen auttaa. Minua vaan säälittää aknesta turhaan kärsivät ihmiset, kun niinkin yksinkertainen asia kuin oikeanlainen ruokavalio poistaisi heidän tuskansa.

"siihen mitään erikoiruokavalioita tarvita." Jotkut tarvitsevat. Joillakin mikään muu ei auta.

Onko se niin hirveää jos joku aknesta kärsinyt nuori saa oikeanlaisesta ruokavaliosta avun? Miksi olet sitä vastaan että ihmiset saisivat apua akneensa?

Luulisi että järki sanoo ettei ole tervettä syödä sokeria! Mitä epäterveellistä on kasviksissa ja lihassa? Kasvikset ja liha ovat noin sata kertaa terveellisimpiä kuin karkit ja pulla.

Olen 14, mulla on tosilievä akne tai no silleen mustapätä ja pikkufinnejä leuassa ja nenässä. Mä vakuutuin tosta ku kerroit noi jutut ruokavaliosta mut siis tarkottaako se että sitten saa syödä ainoastaan lihaa ja kasviksia? entä riisiä? perunaa? olisitko kiltti ja sanoisit kaiken mitä saa ja ei saa (suunnilleen) koska mul ei oo juuikaan tietoo mistään hiilihydraateista. ja sit viel ongelma et mä tykkään syödä karkkii ja leipää et saattaa kyl olla vaikeeta alkaa tolle dieetille mut.. haluun nää finnit pois! kiitos neuvoista jatka vaan tietojen levittämistä! mä aloitan tänä iltana ton 'dietin' saa nähä jos pysyn päätöksessä! kerron sitte toimiiko sit jos tuloksia alkaa näkymään! :)

• skäribo
        moon kirjoitti:

tuota samaa mantraa kuin niin moni muukin kaltaisesi. Jos joku ei halua syödä niin kuin sinä, niin sylkäiset, että syö sitten sokeria ja pullaa. Eikö yhtään nolota? Etkö itse näe että olet samanlainen kuin Jehovat tai muut hihhulit? Tyrkytät omaasi, ja jos ihminen sanoo ei kiitos, niin uhkailet helvetillä. Mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa?

Jos joku ei syö niin kuin sinä, niin hän voi silti syödä terveellisesti, esim. niitä kasviksia, lihaa ja ruisleipää. En usko että kovin moni suomalainen pitää itseään hengissä pullalla ja sokerilla. Etkä usko sinäkään, kunhan parannut kiihkouskovaisuudestasi.

• moon
        skäribo kirjoitti:

tuota samaa mantraa kuin niin moni muukin kaltaisesi. Jos joku ei halua syödä niin kuin sinä, niin sylkäiset, että syö sitten sokeria ja pullaa. Eikö yhtään nolota? Etkö itse näe että olet samanlainen kuin Jehovat tai muut hihhulit? Tyrkytät omaasi, ja jos ihminen sanoo ei kiitos, niin uhkailet helvetillä. Mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa?

Jos joku ei syö niin kuin sinä, niin hän voi silti syödä terveellisesti, esim. niitä kasviksia, lihaa ja ruisleipää. En usko että kovin moni suomalainen pitää itseään hengissä pullalla ja sokerilla. Etkä usko sinäkään, kunhan parannut kiihkouskovaisuudestasi.

Minulle on se ja sama mitä ihmiset syövät. Kerron aknesta kärsiville parannuskeinosta, joten olen ilmeisesti tosi syntinen ja paha ihminen. Just shoot me! :)

Ei, minua ei nolota. Luulisi että niitä hävettäisi jotka vain periaatteesta haluavat teilata aknen mahdollisen hoitokeinon. Pahinta on tietysti ko. ihmisten suunnaton tietämättömyys. Miten he kehtaavat teilata jonkun asian mistä eivät tiedä yhtään mitään? Mutu-"tietoa" levitellään faktoina. Jos ei tiedä jostain asiasta mitään, olisi parempi vain pitää suunsa kiinni eikä levitellä valheellista "tietoa".

On kerrassaan ihmeellistä miten paljon vastustusta ja lokaa niinkin ihana asia kuin apu akneen voi kohdata.

• sun kanssas
        moon kirjoitti:

Minulle on se ja sama mitä ihmiset syövät. Kerron aknesta kärsiville parannuskeinosta, joten olen ilmeisesti tosi syntinen ja paha ihminen. Just shoot me! :)

Ei, minua ei nolota. Luulisi että niitä hävettäisi jotka vain periaatteesta haluavat teilata aknen mahdollisen hoitokeinon. Pahinta on tietysti ko. ihmisten suunnaton tietämättömyys. Miten he kehtaavat teilata jonkun asian mistä eivät tiedä yhtään mitään? Mutu-"tietoa" levitellään faktoina. Jos ei tiedä jostain asiasta mitään, olisi parempi vain pitää suunsa kiinni eikä levitellä valheellista "tietoa".

On kerrassaan ihmeellistä miten paljon vastustusta ja lokaa niinkin ihana asia kuin apu akneen voi kohdata.

Perusajatus on ihan hyvä. Siinä olet oikeassa. Ainakin ihmiset alkavat syömään paremmin koostettuja ruokia, kun jättävät lautasella pastan, riisin ja perunan pienemmäksi osuudeksi.

Mutta niin kuin lääkkeissäkin. Niitä keksitään ja saadaan ihania ahaa-elämyksiä että tämähän toimii! Sitten kun asiaa testataan, niin huomataankin, että eihän tämä tehoakkaan kuin esim. 50 %:lla sairastuneista. Mutta so, silti hyvä lääke. Aina päästy hieman eteenpäin.

Jos tuota hoet täällä, niin käyttäytyisit edes asiallisesti. Ei täällä kukaan muukaan tuo omia älynväläyksiänsä kaikelle kansalle, kuin se olisi se ainoa ja 100 % hoitokeino. Jollekin joku tepsii ja toiselle ei PISTE!

On myös vaarallista, että murrosikäiset ottavat juttusi todesta. Sen ikäisenä yleensä laihduttamisen aloittavatkin ovat loppujen lopuksi lihavia vanhempana, koska siinä iässä kaikilla ei ole sitä tahtoa ja ymmärrystä dieetin noudattamiseksi. Yhdestä repsahduksesta tulee niin huono omatunto (jota ei saisi), että siinä voi sen illan aikana tulla syödyksi tuplasti hiilareita, joita ei normaalisti söisi tapauksessa, jossa ei olisi aloittanutkaan dieettiä.

En ole lihava, jos sitä mietit.

• vihdoinkin vastaus!!

joo aivan varmasti! eikö tänäänkin lehdessä ollu juttu et joku oli meinannu kuolla ku oli eläny hiilihydraattimatolla dietillä? siis mun mielestä sokeri on ihan turhaa ruokavaliossa mutta valkoisia jauhoja saa kyllä syödä...ehkä se tärkein on kumminkin et kohtuus kaikessa! kannattaa tarkkailla rasvan ja sokerin määriä...jos niitä on runsaasti ne ovat aikamoisia kaloripommeja, eivätkä liioin tee hyvää iholle!

• moon

Sinä 14-vuotias. Älä ala VHH-ruokavaliolle suinpäin ilman mitään tietoa. Jos ruokavaliotaan aikoo muuttaa, tiedonhaku on ensiarvoisen tärkeää. Summanmutikassa arvottu ruokavalio ei auta mitään.

Voit huoletta jättää ruokavaliosta kokonaan pois kaikki sokerit (karkit, pullat, jäätelö ym.) ja vaaleaa jauhoa (makaroni, vaalea leipä ym.) sisältävät ruoat, ne ovat todella epäterveellisiä eivätkä tee hyvää kenellekään.

Muista syödä vähintään puoli kiloa kasviksia päivässä ja huolehdi riittävästä hyvien rasvojen saannista. Rasva ei ole mikään "pahis" aknen hoidossa. Päinvastoin, rasvaa on syytä saada tarpeeksi ettei iho pääse kuivumaan.

Tuolla Iltalehden jutulla ei ollut mitään tekemistä VHH-ruokavalion kanssa. Siinä oli taas lahjakkaasti sekoitettu kaksi täysin eri asiaa: ketoasidoosi ja ketoosi. Terve diabetestä sairastamaton ihminen ei voi saada ketoasidoosia vaikka ei söisi ollenkaan hiilareita. Tuon kyseisen "uutisen" naisen hengenvaarallinen tila johtui päiväkausia jatkuneesta syömättömyydestä/oksentelusta ja suolisto/haimatulehduksesta. Katso aiemmin antamani linkki. :)

• sitäpaitsi..

ei iholle tee hyvää koko aikainen huolehtiminen siitä mitä ei saa syödä. musta ainakin tuntuu siltä et stressi pukkaa iholle enemmän paiseita ku se et mä tykkään spagetista... "don't take it too seriously" elä enemmän ja murehdi vähemmän!!SIINÄ MUN IHME RESEPTI AKNEA VASTAAN!! ja tietenkin lääkärin kanssa sovittu hoito-ohjelma. AI niin, jos nuori ihminen noin vain menee tekemään drastisia muutoksia ruokavalioon, kannattais kysyä ensin vaikka lääkäriltä tai terkkarilta et mikä on ihan tervettä!!

• ....

Miks mulla ei sitte oo akne parantunu yhtään vaikken viimeseen kolmeen kuukauteen oo koskenukkaan
        -karkkiin
        -sipsiin
        -leivonnaisiin (lasken myös pullat yms. tähän)
        -limuun
        -jäätelöön
        -erilaisiin sekamehuihin (esim. Mehukatit ja muut)
        -vaaleeseen leipään
        mitäs vielä...no samaa rataa kuitenkin, eikä oo auttanu yhtään mitään. Kyllä mä oon huomannu että jos suklaata tai hirveen rasvasta ruokaa (esim. pizzaa) syön niin muutaman päivän päästä voi olla pari pientä finniä enemmän, muttei tosta muuten mitään hyötyä oo ollu. Paitsi kuluu vähemmän rahaa karkkiin :P

• moon
        .... kirjoitti:

Miks mulla ei sitte oo akne parantunu yhtään vaikken viimeseen kolmeen kuukauteen oo koskenukkaan
        -karkkiin
        -sipsiin
        -leivonnaisiin (lasken myös pullat yms. tähän)
        -limuun
        -jäätelöön
        -erilaisiin sekamehuihin (esim. Mehukatit ja muut)
        -vaaleeseen leipään
        mitäs vielä...no samaa rataa kuitenkin, eikä oo auttanu yhtään mitään. Kyllä mä oon huomannu että jos suklaata tai hirveen rasvasta ruokaa (esim. pizzaa) syön niin muutaman päivän päästä voi olla pari pientä finniä enemmän, muttei tosta muuten mitään hyötyä oo ollu. Paitsi kuluu vähemmän rahaa karkkiin :P

Sinä "paskapuhetta": Syöt liikaa hiilihydraatteja. Ei minullakaan auttanut pelkkä sokerin ja vaaleiden jauhojen poisto ruokavaliosta. Akneni on ollut pahinta mahdollista laatua, joten joudun rajoittamaan hiilihydraattimäärän minimiin. Syöt varmaankin ruisleipää, puuroja, pastaa, riisiä, perunaa? Niissä on paljon hiilihydraatteja. Pitsassakin ne finnit aiheuttavat ne hiilarit, ei se rasva.

Olen toistanut tätä kyllästymiseen asti: Jos haluat ruokavalion avulla eroon aknesta, muista nämä kohdat:

1) ei liikaa hiilihydraatteja
        2) tarpeeksi kasviksia (vähintään puoli kiloa päivässä)
        3) ei liikaa proteiinia (puoli kiloa proteiinipitoista ruokaa päivässä on maksimi monelle, itse syön nykyään jopa alle 200gr)
        4) paljon hyviä rasvoja

Älä tulee huutamaan ettei VHH-ruokavalio auta akneen, jos nuo kaikki kohdat eivät ole toteutuneet ruokavaliossasi!

Ei minullakaan tapahtunut mitään parantumista ensimmäisten kuukausien aikana, sillä söin liikaa proteiineja, liian vähän kasviksia ja liian vähän rasvaa. Kun korjasin nuo kohdat niin johan alkoi tulosta syntyä!

• moon
        moon kirjoitti:

Sinä "paskapuhetta": Syöt liikaa hiilihydraatteja. Ei minullakaan auttanut pelkkä sokerin ja vaaleiden jauhojen poisto ruokavaliosta. Akneni on ollut pahinta mahdollista laatua, joten joudun rajoittamaan hiilihydraattimäärän minimiin. Syöt varmaankin ruisleipää, puuroja, pastaa, riisiä, perunaa? Niissä on paljon hiilihydraatteja. Pitsassakin ne finnit aiheuttavat ne hiilarit, ei se rasva.

Olen toistanut tätä kyllästymiseen asti: Jos haluat ruokavalion avulla eroon aknesta, muista nämä kohdat:

3) ei liikaa proteiinia (puoli kiloa proteiinipitoista ruokaa päivässä on maksimi monelle, itse syön nykyään jopa alle 200gr)
        4) paljon hyviä rasvoja

Älä tulee huutamaan ettei VHH-ruokavalio auta akneen, jos nuo kaikki kohdat eivät ole toteutuneet ruokavaliossasi!

Ei minullakaan tapahtunut mitään parantumista ensimmäisten kuukausien aikana, sillä söin liikaa proteiineja, liian vähän kasviksia ja liian vähän rasvaa. Kun korjasin nuo kohdat niin johan alkoi tulosta syntyä!

Länsimainen ruokavalio syyllinen akneen?

• Moonille
        moon kirjoitti:

4) paljon hyviä rasvoja

Proteiinia pitää syödä vähintään 80 g päivässä! Se on minimiterveyssuositus!

Mitäköhän herra/rouva moon mahtaa syödä, jos hän syö alle 200 g lihaa/kalaa päivässä ja vain kasviksia sen lisäksi. Tuo lihamäärä ei sisällä riittävää proteiinimäärää: se sisältää noin 40 g proteiinia, joka tarkoittaa kcal:eissa n. 160 kcal ja jos hiilareista=kasviksia ei tule pahemmin kaloreita.... Ei taida harrastaa mitään urheilua? Aivotkin tarvitsevat toimiakseen vähintään 140 g hiilihydraatteja päivässä. Hmmm...

Jos tuon loppu osa koostuu rasvasta, niin se on liikaa.

Kenelläkään ei pysy vatsa täynnä noin vähällä määrällä ruokaa. Joku taitaa nyt huijata?

• aina oppii uutta
        moon kirjoitti:

Länsimainen ruokavalio syyllinen akneen?

Hyvin mielenkiintoista. Olen itse aina vetänyt paljon riisiä, pastaa, perunaa ja päälle vielä leipää, ja hyvin on sokerikin maistunut. Olen aina luulut, että rasva on se paha eikä hiilarit. Akne on ollut kauan, eikä mikään oikein auta. Aion nyt ehdottomasti vähentää hiilareiden määrä, mutta en kokonaan luopua niistä, se lienee mahdotontakin. Toivottavasti vaikuttaa edes johonkin, vaikka sitten ehkäisee diabetesta. Kiitos valaisevista tiedoista joka tapauksessa!

• moon
        Moonille kirjoitti:

Proteiinia pitää syödä vähintään 80 g päivässä! Se on minimiterveyssuositus!

Mitäköhän herra/rouva moon mahtaa syödä, jos hän syö alle 200 g lihaa/kalaa päivässä ja vain kasviksia sen lisäksi. Tuo lihamäärä ei sisällä riittävää proteiinimäärää: se sisältää noin 40 g proteiinia, joka tarkoittaa kcal:eissa n. 160 kcal ja jos hiilareista=kasviksia ei tule pahemmin kaloreita.... Ei taida harrastaa mitään urheilua? Aivotkin tarvitsevat toimiakseen vähintään 140 g hiilihydraatteja päivässä. Hmmm...

Jos tuon loppu osa koostuu rasvasta, niin se on liikaa.

Kenelläkään ei pysy vatsa täynnä noin vähällä määrällä ruokaa. Joku taitaa nyt huijata?

aina oppii uutta: Tarkoitus ei olekaan missään nimessä luopua kokonaan hiilareista, vaan korvata ns. huonot hiilarit hyvillä, kasviksista saatavilla.

Proteiinista: Olen lukenut että proteiinin saantisuositus on 1-2gr/vuorokausi/painokilo. Olenko todella väärässä? Painan alle 50 kiloa, joten tulen varmaankin toimeen vähemmällä kuin esimerkiksi riski mies. Harrastan paljon liikuntaa, ja VHH-ruokavaliolla ollessani lihasmassani on kasvanut, joten en usko proteiinista olevan puutetta. Useimpina päivinä syön toki enemmän lihaa kuin tuo 200gr, ja kananmunat ovat ruokavaliossani isossa osassa.

Maksa tuottaa glukoosia vaikkei ravinnossa olisi ollenkaan hiilihydraatteja. Aivot eivät välttämättä tarvitse glukoosia ollenkaan, sillä ne toimivat hyvin myös ketoaineilla.

• Moonille
        moon kirjoitti:

aina oppii uutta: Tarkoitus ei olekaan missään nimessä luopua kokonaan hiilareista, vaan korvata ns. huonot hiilarit hyvillä, kasviksista saatavilla.

Proteiinista: Olen lukenut että proteiinin saantisuositus on 1-2gr/vuorokausi/painokilo. Olenko todella väärässä? Painan alle 50 kiloa, joten tulen varmaankin toimeen vähemmällä kuin esimerkiksi riski mies. Harrastan paljon liikuntaa, ja VHH-ruokavaliolla ollessani lihasmassani on kasvanut, joten en usko proteiinista olevan puutetta. Useimpina päivinä syön toki enemmän lihaa kuin tuo 200gr, ja kananmunat ovat ruokavaliossani isossa osassa.

Maksa tuottaa glukoosia vaikkei ravinnossa olisi ollenkaan hiilihydraatteja. Aivot eivät välttämättä tarvitse glukoosia ollenkaan, sillä ne toimivat hyvin myös ketoaineilla.

Olet alle 50 kg eli kuulostaa aika pahalta! Taidat olla anorektikko?

Ja se 1-2 g/proteiinia painokiloa kohti pitää paikkansa, mutta sekin on VAIN suuntaa antava suositus ja karkea keskiarvohan siitä on 1,5 g.

Ja olet kovasti väittänyt, että vhh ei ole sama kuin atkins! Ymmärtääkseni ketoosiin päästään vain atkinsin alle 20 g hiilariannoksella päivässä eli käytännössä silloin ei voi syödä enää kasviksiakaan. Selitäppä nyt sitten tämäkin! Taidat siis sittenkin olla atkinsilla? Epäterveellistä. Ja ei se siltä vaikuta että ainakaan sinun aivosi pärjäisivät hyvin.

• moon
        Moonille kirjoitti:

Olet alle 50 kg eli kuulostaa aika pahalta! Taidat olla anorektikko?

Ja se 1-2 g/proteiinia painokiloa kohti pitää paikkansa, mutta sekin on VAIN suuntaa antava suositus ja karkea keskiarvohan siitä on 1,5 g.

Ja olet kovasti väittänyt, että vhh ei ole sama kuin atkins! Ymmärtääkseni ketoosiin päästään vain atkinsin alle 20 g hiilariannoksella päivässä eli käytännössä silloin ei voi syödä enää kasviksiakaan. Selitäppä nyt sitten tämäkin! Taidat siis sittenkin olla atkinsilla? Epäterveellistä. Ja ei se siltä vaikuta että ainakaan sinun aivosi pärjäisivät hyvin.

Anorektikko? Miksi? Olen koko ikäni ollut alipainoinen, sillä olen ns. läpipasko. Minuun eivät kilot tartu millään. Ja sille en minä voi yhtään mitään, vaikka söisin 3000 kilokaloria päivässä. Aika törkeää haukkua jotakuta anorektikoksi vain koska hän sattuu olemaan laiha. Laihoja saa haukkua mutta lihavia ei, niinkö se oli?

Häh? En ole missään kohtaa väittänyt että vhh ei ole sama kuin atkins. Taidat sekoittaa minut johonkin toiseen? En ole sanaa atkins edes maininnut... Lyhyesti, VHH-ruokavalioita on olemassa todella monta, Atkins on yksi niistä.

Ketoosiin voi päästä isommallakin hiilarimäärällä.

En ole Atkins-herran kirjoja lukenut, joten en tiedä hänen VHH-versionsa yksityiskohdista. Noudatan VHH-ruokavaliota; sitä sopisiko se Atkinsin raameihin en tiedä.

Ja mitähän ihmettä tarkoitat tuolla että aivoni eivät pärjää hyvin? Vaikuttaa pikemminkin siltä että omassa aivotoiminnassasi olisi jotakin vikaa. (niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan)

• moonille
        moon kirjoitti:

Anorektikko? Miksi? Olen koko ikäni ollut alipainoinen, sillä olen ns. läpipasko. Minuun eivät kilot tartu millään. Ja sille en minä voi yhtään mitään, vaikka söisin 3000 kilokaloria päivässä. Aika törkeää haukkua jotakuta anorektikoksi vain koska hän sattuu olemaan laiha. Laihoja saa haukkua mutta lihavia ei, niinkö se oli?

Häh? En ole missään kohtaa väittänyt että vhh ei ole sama kuin atkins. Taidat sekoittaa minut johonkin toiseen? En ole sanaa atkins edes maininnut... Lyhyesti, VHH-ruokavalioita on olemassa todella monta, Atkins on yksi niistä.

Ketoosiin voi päästä isommallakin hiilarimäärällä.

En ole Atkins-herran kirjoja lukenut, joten en tiedä hänen VHH-versionsa yksityiskohdista. Noudatan VHH-ruokavaliota; sitä sopisiko se Atkinsin raameihin en tiedä.

Ja mitähän ihmettä tarkoitat tuolla että aivoni eivät pärjää hyvin? Vaikuttaa pikemminkin siltä että omassa aivotoiminnassasi olisi jotakin vikaa. (niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan)

Olet maininnut: "VHH-ruokavalio EI ole hiilihydraatiton, vaan vähähiilihydraattinen."

Itse miellän hiilihydraatittoman atkinsiksi, mutta voi olla että olen väärässä.

Omassa aivotoiminnassani onkin vikaa siinä mielessä, että viitsin väitellä tässä sinun kanssasi (koska ks. loppu=). Ja sinun a-toiminnastasi mainitsin, koska et ole osannut lopettaa tuota pakkosyöttöä siitä, että hiilihydraatiton tai vaikka sitten vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaisi muka kaikissa tapauksissa. Enkä tiedä miten pitkä olet, mutta jos olet pidempi kuin esim. 160 cm, niin olisin huolissani.

Mutta ei siitä sen enempää.

• moon
        moonille kirjoitti:

Olet maininnut: "VHH-ruokavalio EI ole hiilihydraatiton, vaan vähähiilihydraattinen."

Itse miellän hiilihydraatittoman atkinsiksi, mutta voi olla että olen väärässä.

Omassa aivotoiminnassani onkin vikaa siinä mielessä, että viitsin väitellä tässä sinun kanssasi (koska ks. loppu=). Ja sinun a-toiminnastasi mainitsin, koska et ole osannut lopettaa tuota pakkosyöttöä siitä, että hiilihydraatiton tai vaikka sitten vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaisi muka kaikissa tapauksissa. Enkä tiedä miten pitkä olet, mutta jos olet pidempi kuin esim. 160 cm, niin olisin huolissani.

Mutta ei siitä sen enempää.

Mikään VHH-ruokavalio ei ole hiilihydraatiton, ei Atkins eikä mikään muukaan. Kysehän on VÄHÄhiilihydraattisesta ruokavaliosta... Tarkoitus ei tietenkään ole olla kokonaan ilman hiilareita. Tämä on jostain syystä ihan liian yleinen harhaluulo.

En ymmärrä miksi pyyteetön haluni auttaa on "pakkosyöttöä". Tiedän sen epätoivon kun mikään ei auta pahaan akneen ja luulee joutuvansa elämään sen kanssa koko loppuikänsä. Siinä tilanteessa haluaisin (ja halusin) kyllä kuulla mahdollisesta parannuskeinosta.

En ole yli 160cm.

• Totta kaikki vieläki
        moon kirjoitti:

Mikään VHH-ruokavalio ei ole hiilihydraatiton, ei Atkins eikä mikään muukaan. Kysehän on VÄHÄhiilihydraattisesta ruokavaliosta... Tarkoitus ei tietenkään ole olla kokonaan ilman hiilareita. Tämä on jostain syystä ihan liian yleinen harhaluulo.

En ymmärrä miksi pyyteetön haluni auttaa on "pakkosyöttöä". Tiedän sen epätoivon kun mikään ei auta pahaan akneen ja luulee joutuvansa elämään sen kanssa koko loppuikänsä. Siinä tilanteessa haluaisin (ja halusin) kyllä kuulla mahdollisesta parannuskeinosta.

En ole yli 160cm.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4000000000000037&posting=22000000014271110

• Vanha juttu
        aina oppii uutta kirjoitti:

Hyvin mielenkiintoista. Olen itse aina vetänyt paljon riisiä, pastaa, perunaa ja päälle vielä leipää, ja hyvin on sokerikin maistunut. Olen aina luulut, että rasva on se paha eikä hiilarit. Akne on ollut kauan, eikä mikään oikein auta. Aion nyt ehdottomasti vähentää hiilareiden määrä, mutta en kokonaan luopua niistä, se lienee mahdotontakin. Toivottavasti vaikuttaa edes johonkin, vaikka sitten ehkäisee diabetesta. Kiitos valaisevista tiedoista joka tapauksessa!

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4000000000000037&posting=22000000013841520

• pöppöpaa

että alkaa vaikuttaa tuo vähänlainen hiilihydraattien ruokavalio? Kokeilin suolahoitoo, ja se oli kyllä ihan paska systeemi. Voiskai tuota huvikseen pari viikkoo testata, mutta vaikutusaikaa kyselen kerta olet enemmän perehtynyt tuohon asiaan?

• nshgnfth

kyllä tää on ihan totta, koska oon ite kärsiny aknesta jo monta vuotta eivätkä ihotautilääkärinkään määräämät lääkkeet oo poistanu ongelmaa kokonaan. ihmisillä on niin paljon hiivaa (peräisin leivän ja pastan ym mussuttamisesta) kropassaan, ettei sitä osata ees kuvitella. parturini on kertonut mulle tämän, hiuspohjaan liittyen tosin mutta samaa asiaa joka tapauksessa! :) se ei todellakaan tee hyvää kenellekään! ihan sama jos joku ei haluu muuttaa ruokailutottumuksiaan, mä vaan kerron tän niille jotka on kiinnostuneita.

• näpä

Tiesitkö tämän?

Voihan tuo ruokavalion muutos joillekin auttaa...
      Minulle Ei!
      En ole syönyt yli vuoteen yhtään karkkia ja limsat/roskaruuat todella vähissä.
      Olen kokeillut low-carbit, sinkit, magnesiumit, omega 3:t, hiivat, suklaa/suola-naamiot, kuorinnat, pesemiset eri aineilla (sebamed, lactacyd, vichy, wicnelact), aloe verat, happigeelit, pesemättä jättämiset, oricyclinit, liikunnat, varmaan kaikki paikallishoitovalmisteet (mm. neo-medrol, basiron, brevoxyl, normaderm). yms...
      En kiellä etteikö jokaisesta olisi tullut apua joksikin aikaa, mutta nyt 10 vuoteen ihoni on virheetön. Kiitos Roaccutanin. Että silleen.

Jos jollain ruokavalio auttaa, hyvä niin ja onnea, mut turha selittää että kaikilla toimii!

• aina oppii uutta

Juttua ROAn sivuvaikutuksista ja low-carbistakin (englanniksi):

http://www.thehealthierlife.co.uk/article/3074/roaccutane-side-effects.html

"According to many dermatologists, a wide body of anecdotal evidence supports the theory that a low-carbohydrate diet may be the best first defence against acne for patients of all ages. If you know a young friend or family member who suffers from this painful and often embarrassing problem, let them know that there may be a safe dietary alternative to powerful drugs with dreadful side effects."

• kato vielä tää

Mulla ei auttanut mikään, kokeilin kaikki.

Syy löytyi:

Olen altistunut työpaikallani kosteusvaurio homeisiin.

Aspergillus ym.

Ne olivat syypäänä mun ihon kauheisiin finnimäisiin patteihin. Iho parani kun olen pitkällä sairaslomalla. (ilman lääkkeitä)

JOS MIKÄÄN EI AUTA SUA kato tämä juttu:

Oletko huomannut lähiympäristössäsi kosteusvauriota. Koululla, kotona, oletko jo työssä?

Tää ei oo mikään pila.

Homeiden aiheuttamat vaivat ovat hämääviä. Ne ovat päällisin puolin ihan tavallisia särkyjä ja kolotuksia, joita harvoin osataan epäillä homeiden aiheuttamiksi. Pahimmillaan homeet saattavat aiheuttaa laajoja, vakavia tulehduksia niin iholla kuin sisäelimissäkin.

Usein puhekielessä homeiden aiheuttamista oireista käytetään ilmaisua "hometaudit". Kuitenkin hometaudit ovat usein ja etenkin alkuvaiheessaan tuiki tavallisia esim. flunssatyyppisiä oireita, hengenahdistusta, tolkutonta väsymystä ja voimattomuutta, aloitekyvyttömyyttä, kurkun karheutta, aivastelua, nuhaa, lihasten ja nivelten särkyä, näkemishäiriöitä ja silmien vetistämistä, korvatulehduksia, kuivia näppyjä, pitkään märkivinä pysyviä näppyjä tai haavoja sekä joskus tolkuttomaksi äityvää ihon kutinaa.

Homeilla on myös keskushermostovaikutuksia, joita ovat mm. muistihäiriöt, väsymys, ärtyisyys ja aloitekyvyttömyys.

Useimmiten ns. hometaudit ovat vain ylen tavallisia tauteja, joita tosin esiintyy erityisen paljon homeisissa tiloissa viipyvillä ihmisillä.

Pieniä kutiavia näppyjä ei myöskään äkkipäätään osaa arvata homeiden aiheuttamiksi. Homeita ei osata epäillä syyksi edes silloin, kun näpyt laajenevat kämmenen kokoisiksi, tummanvärisiksi ärtymiksi tai peräti ruusuksi.

Tyypillistä useimmille hometautioireille on, että monet oireet helpottavat, kun homeille jo herkistynyt ihminen voi viipyä poissa niistä tiloista, joissa joutuu homeille alttiiksi. Jos epäilet olevasi toistuvasti homeisissa tiloissa, niin onko olo kevyempi ja vaivoja vähemmän, kun voit olla muutaman päivän poissa niistä tiloista? Jos on, niin voit olla melko varma, että oireiden syynä ovat homeet.

Eräät mikrobit tarttuvat ahneesti avoimiin haavoihin, olkoot ne vaikka kuinka pieniä (opportunistiset homeet). Paperin reunasta sormeen tullut pieni viilto saattaa ärtyä hyvin hitaasti paranevaksi, pitkäaikaista hoitoa vaativaksi viikkojen ja jopa kuukausien ajan aina vain laajenevaksi kivuliaaksi, kosketusaraksi tulehduspesäkkeeksi.

Homeiden voima paljastuu selkeänä, kun kuukausia kotona/työpaikalla tulehtuneena ja ärtyneenä vaivannut vamma parantuu muutamassa päivässä, kun vain on tilaisuus olla poissa homeisesta ympäristöstä.

Syynä tulehduksiin voi olla esim. jokin Aspergillus-homelaji tai sädesieni (joka on tosiasiassa bakteeri) ja muutama muukin jokseenkin tavallinen kosteusvauriohome.

Pahimmillaan pieni tulehdus laajenee niin, että lopulta se diagnosoidaan jopa ruusuksi.

Ihon jatkuva kutina voi olla todella väsyttävää. Ihminen joutuu raapimaan itseään kaiken aikaa kuin kapinen koira asuessaan tai viivyttyään asunnossa, jossa on joitakin välittömiä allergiareaktioita aiheuttavia homeita.

Kutinaan on yksi hyvä hometesti. Jos sivelet kutinakohtaan mahdollisimman puhdasta isopropanolia, ja jos kutina loppuu siihen, niin jokseenkin varmasti syynä kutinaan ovat homeet. Isopropanoli on helposti hankittava kemikaali: se on sama aine, jota käytetään monissa autojen tuulilasinpesuaineissa. Homelääkkeeksi sitä on käytettävä mahdollisimman raakana tiivisteenä, eli sen pakkasenkesto on -50..-80 ºC.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/osiot/tietoa_terveydesta/elinymparisto_ja_asuminen/hometalot/terveyshaitat/

Ärsytys- ja yleisoireet
        Monilla kosteusvauriorakennuksissa altistuneilla on yleisoireita, kuten päänsärkyä, lämpöilyä, väsymystä ja pahoinvointia. Yleisimpiä paikallisia ärsytysoireita ovat nenän ja nielun arkuus, äänen käheys, aivastelu, nenän tukkoisuus ja nuha sekä nenäverenvuoto. Lisäksi voi esiintyä nenän ja silmien kutinaa, silmien vetistystä ja punoitusta sekä ihon kutinaa, polttelua ja nokkosrokkoa (urtikariaa). Ylähengitystieoireita ovat nenän, kurkun sekä kurkunpään (äänihuulien) oireet. Alempien hengitysteiden oireita ovat yskä, limannousu keuhkoista sekä hengenahdistus ja yöyskä. Lääkkeet auttavat oireisiin huonosti. Paras hoito on altistuksen poistaminen.

• moon

näpä: Sinulla ilmeisesti oli paha akne? Silloin ei riitä että limsat/roskaruuat ovat "todella vähissä", vaan ne pitää jättää pois _kokonaan_. Ei riitä että ruokavalio on vähän sinnepäin, vaan sen pitää olla kokonaisvaltaisesti kunnossa.

Kun olin noudattanut VHH-ruokavaliota muutaman kuukauden huusin minäkin nettipalstalla ettei se auta akneen, koska akneni ei ollut parantunut yhtään. Väärässäpä olin! VHH-konkarit kertoivat minulle vinkkejä siitä miten minun kannattaisi ruokavaliotani hienosäätää, jos haluaisin päästä sen avulla aknesta eroon. Toteutin nuo heidän ehdottamansa muutokset ja... erittäin paha akneni alkoi yllätyksekseni parantua!

näpä, olen erittäin iloinen siitä että Roaccutan toi sinulle avun! Minäkin söin aikoinaan Roaccutan-kuurin, ja se auttoi hyvin silloiseen keskivaikeaan akneeni. Mutta akne valitettavasti palasi, ja paljon pahempana. Uuden Roaccutan-kuurin kesto olisi lääkärin mukaan ollut vähintään vuoden. Roaccutanin minulle aiemmin aiheuttamien sivuvaikutusten vuoksi en halunnut kuurille ryhtyä.

• ...
        moon kirjoitti:

näpä: Sinulla ilmeisesti oli paha akne? Silloin ei riitä että limsat/roskaruuat ovat "todella vähissä", vaan ne pitää jättää pois _kokonaan_. Ei riitä että ruokavalio on vähän sinnepäin, vaan sen pitää olla kokonaisvaltaisesti kunnossa.

Kun olin noudattanut VHH-ruokavaliota muutaman kuukauden huusin minäkin nettipalstalla ettei se auta akneen, koska akneni ei ollut parantunut yhtään. Väärässäpä olin! VHH-konkarit kertoivat minulle vinkkejä siitä miten minun kannattaisi ruokavaliotani hienosäätää, jos haluaisin päästä sen avulla aknesta eroon. Toteutin nuo heidän ehdottamansa muutokset ja... erittäin paha akneni alkoi yllätyksekseni parantua!

näpä, olen erittäin iloinen siitä että Roaccutan toi sinulle avun! Minäkin söin aikoinaan Roaccutan-kuurin, ja se auttoi hyvin silloiseen keskivaikeaan akneeni. Mutta akne valitettavasti palasi, ja paljon pahempana. Uuden Roaccutan-kuurin kesto olisi lääkärin mukaan ollut vähintään vuoden. Roaccutanin minulle aiemmin aiheuttamien sivuvaikutusten vuoksi en halunnut kuurille ryhtyä.

diane novaa? mulla auttaa hormonaaliseen akneen ja saan syödä mitä haluan.

• ehkäisy pillerit
        ... kirjoitti:

diane novaa? mulla auttaa hormonaaliseen akneen ja saan syödä mitä haluan.

Diane Nova ei oikeen käy miehille...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe