Onko kellään tietoa mitä histamiinialtistuksessa tehdään?
Siis hengitetäänkö jotain lääkejauhoa?
Ja kuinka kauan se aiheuttaa esim hengitysvaikeutta tai vastaavaa vaivaa.
Olisin kiitollinen tiedoista. Olen menossa sellaiseen kokeeseen. Liittyy ammattitautitutkimuksiin.
histamiinialtistus
12
10163
Vastaukset
- Homeherkkä
Sinua tutkivan lääkärin olettamus on immuunipuolustusjärjestelmäsi tuottamien oireiden takia, että työpaikka-altistuksesi on saattanut sairastuttaa sinut astmaan.
Histamiinialtistuksella tutkitaan keuhkoputkiesi reagointiherkkyyttä. Eli mikäli keuhkoputkesi reagoi histamiinialtistukseen voimakkaasti se on vain yksi astmaa tukeva viitearvo.
Kysyit, että kuinka kauan histamiinialtistus aiheuttaa hengitysvaikeutta?
Minulle on tehty kaksi histamiinialtistusta (keskussairaala ja TTL). Kumpakaan altistus ei aiheuttanut minulle mitään ongelmia, koska immuunijärjestelmäni ei reagoinut altistukseen astmaattisesti.
Toivon, että ammattitautilain mukaisen tutkimuksen läpikäyneet astmaattisesti reagoivat henkilöät kertoisivat sinulle omista kokemuksistaan mitä häikkää histamiinialtistus heille aiheutti.
Ja hilkkaliisa on yksi heistä.
Eli moi hilkkaliisa. Kertoisitko kyselijälle kuinka immuunijärjestelmäsi on reagoinut antihistamiinialtistuksiin?- hilkkaliisa
Minulla on ollut astmadiagnoosi vuodesta 1988. Olen siitä asti käyttänyt lääkkeitä. Astmani meni ihan hirvittävän vaikeaksi 1999 ja minulla epäiltiin alveoliittia, jota ei tutkimuksissa löytynyt. Hyvin paljon muita tutkimuksia on kyllä tehty myös TTL:lla (mm. tähystys ja HRCT)
Minulle ei ole tehty koskaan eikä missään histamiinialtistusta. Ei edes TTL:lla. Kun menin altistusten jälkeen puolen vuoden kuluttua uudelleen, olisi minulle silloin tehty histamiinialtistus. Kerroin tulleeni hirvittävän sairaaksi altistuksistakin (oli myös lääkärintodistus siitä mukana) ja kerroin, ettei minulle ole koskaan aikaisemminkaan tehty mitään histamiinialtistuksia ja ettei heillä ole mitään vertailukohdetta mihin vertaisivat entisiä histamiinialtistuksia. Kerroin tietäväni homesairaiden ystävieni kokemuksien perusteella, että joillekin homesairaille histamiinialtistusten jälkeen on astma mennyt useaksi viikoksi erittäin pahaksi. Histamiinialtistusta ei tehty, mutta tehtiin typpioksidimääritys. Olin paremmassa kunnossa jo puolen vuoden kuluttua, vaikka nivelkivut olivatkin vielä jäljellä (ovat jääneet pysyviksi).
Monille tuntemilleni homesairaille on tehty histamiinialtistus useitakin kertoja. Kun he ovat olleet huonossa kunnossa, on myös histamiinialtistuksesta tullut voimakas reaktio. Samalle henkilölle tehty histamiinialtistus VUODEN SAIRAUSLOMAN JÄLKEEN, terveenä, ei tehnyt minkäänlaisia reaktioita.
En siis osaa kertoa omia kokemuksiani histamiinialtistuksesta. - on astma,
hilkkaliisa kirjoitti:
Minulla on ollut astmadiagnoosi vuodesta 1988. Olen siitä asti käyttänyt lääkkeitä. Astmani meni ihan hirvittävän vaikeaksi 1999 ja minulla epäiltiin alveoliittia, jota ei tutkimuksissa löytynyt. Hyvin paljon muita tutkimuksia on kyllä tehty myös TTL:lla (mm. tähystys ja HRCT)
Minulle ei ole tehty koskaan eikä missään histamiinialtistusta. Ei edes TTL:lla. Kun menin altistusten jälkeen puolen vuoden kuluttua uudelleen, olisi minulle silloin tehty histamiinialtistus. Kerroin tulleeni hirvittävän sairaaksi altistuksistakin (oli myös lääkärintodistus siitä mukana) ja kerroin, ettei minulle ole koskaan aikaisemminkaan tehty mitään histamiinialtistuksia ja ettei heillä ole mitään vertailukohdetta mihin vertaisivat entisiä histamiinialtistuksia. Kerroin tietäväni homesairaiden ystävieni kokemuksien perusteella, että joillekin homesairaille histamiinialtistusten jälkeen on astma mennyt useaksi viikoksi erittäin pahaksi. Histamiinialtistusta ei tehty, mutta tehtiin typpioksidimääritys. Olin paremmassa kunnossa jo puolen vuoden kuluttua, vaikka nivelkivut olivatkin vielä jäljellä (ovat jääneet pysyviksi).
Monille tuntemilleni homesairaille on tehty histamiinialtistus useitakin kertoja. Kun he ovat olleet huonossa kunnossa, on myös histamiinialtistuksesta tullut voimakas reaktio. Samalle henkilölle tehty histamiinialtistus VUODEN SAIRAUSLOMAN JÄLKEEN, terveenä, ei tehnyt minkäänlaisia reaktioita.
En siis osaa kertoa omia kokemuksiani histamiinialtistuksesta.niin EI silloin saa tehdä histamiinialtistusta. Nisuiisuhan jo kerran ketoi lähteen, mutta en löydä sitä nyt tähän hätään missä yhteydessä hän sen mainitsi.
- hilkkaliisa
on astma, kirjoitti:
niin EI silloin saa tehdä histamiinialtistusta. Nisuiisuhan jo kerran ketoi lähteen, mutta en löydä sitä nyt tähän hätään missä yhteydessä hän sen mainitsi.
Hei!
TTL:lla oli tiedossa, että minulla on diagnosoitu astma jo vuonna 1988. Heillä oli lääkärini kirjoittamat paperit, joissa minulla epäiltiin alveoliittia. Silti he aikoivat tehdä minulle histamiinialtistuksen puoli vuotta homealtistusten jälkeen. Itse kieltäydyin noista testeistä, koska tiedän joidenkin vaikeaa astmaa sairastavien menneen huonoon kuntoon, histamiinialtistuksista, useaksi viikoksi.
Löytäisitköhän lähteen?
Jos nisuiisu lukee tätä palstaa vielä, vaikka et tänne neää kirjoitakaan, niin laita vaikka jollain muulla nimimerkillä tuo lähde.
Onhan tuo erittäin tärkeä TIETO. - tieto sulle
hilkkaliisa kirjoitti:
Hei!
TTL:lla oli tiedossa, että minulla on diagnosoitu astma jo vuonna 1988. Heillä oli lääkärini kirjoittamat paperit, joissa minulla epäiltiin alveoliittia. Silti he aikoivat tehdä minulle histamiinialtistuksen puoli vuotta homealtistusten jälkeen. Itse kieltäydyin noista testeistä, koska tiedän joidenkin vaikeaa astmaa sairastavien menneen huonoon kuntoon, histamiinialtistuksista, useaksi viikoksi.
Löytäisitköhän lähteen?
Jos nisuiisu lukee tätä palstaa vielä, vaikka et tänne neää kirjoitakaan, niin laita vaikka jollain muulla nimimerkillä tuo lähde.
Onhan tuo erittäin tärkeä TIETO.Löysin tämän lukemalla vanhoja tekstejä. Anteeksi nisuiisu kun laitoin sen tähän.
Spirometri ja histamiini on hyvä laite. Siitä näkee onko obstruktio (astma) vai restriktio (esim. allerginen alveoliitti).
Tulokset katsotaan huippuvirtauksen jälkeisestä puhalluksesta. Puhalluskäyrä hypähtää tietenkin aluksi nopeasti ylös (PEF-huippuvirtaus). Sitten se alkaa laskea malko lailla suoraviivaisesti alas, jos olet terve. Jos sinulla on allerginen alveoliitti, niin käyrä laskee PEF-arvon saavutettuaan melko nopeasti ja myös nytkin suoraviivaisesti alas. Niin sanottu nopea vitalikapasiteetti on alentunut allergisessa alveoliitissa. Esim. jos terveellä ihmisellä vitalikapasiteetti on vaikkapa 4 litraa, niin alveoliitikolla se on alle 3 litraa.
Keuhkoputken ahtaumassa eli astmassa käyrä tekee PEF-arvon saavutettuaan notkon (muistuttaa hyppyrimäen vauhdinottorinnettä). Tämä käyrä jatkuu kuitenkin samaan arvoon kuin terveellä, esim. 4 litraan asti.
Tämän laitteen pitäisi tulostaa sitten diagnoosi, jos olet pystynyt puhaltamaan oikeaoppisesti tai koneen käyttäjä on virittänyt sen oikeaoppisesti käyttökuntoon.
Nämä asiat on selostettu hyvin Keuhkosairaudet-kirjan (Duodecim 2000) sivuilla 191-195. Huomasin muuten, kun tulin kirjan sivulle 195, että siinä puhutaan myös histamiinialtistuksesta. On pitänyt kertoa tämä jo monet kerrat, mutta on unohtunut. Siinä kerrotaan, että jos on astma, niin tätä altistusta ei saisi suorittaa. Minkä heltetin takia TTL sitten suorittaa meille histamiini-altistuksia, jos meillä kerran niin monella on kosteusvauriomikrobien aiheuttama astma (heh! heh!). Uskaltavat tehdä tämän kokeen, koska tietävät, että ei meillä ole ASTMAA. He testaavat vaan tällä kokeella sitä, että kuinka tulehtunut keuhkoputkemme jo on. Nyt he tietävät sitten antaa oikean annoksen homeuutetta. Potilaalta saattasi muuten heti lähteä henki.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000014197385#22000000014197385 - histamniinialtistustestit t...
avaava lääke yskitti ja alensi spirometriapuhallusarvoja.
Nyt Pulmicort 400 x 2 aamuin illoin. Puhallukset yleensa aina huonompia lääkkeenoton jälkeen - 20-30 minuuttia. Tasaantuu seuraavaan puhallukseen - 1 - 2 tunnin kuluessa.
Työperäinen astma epäily - vajaa 50v. nainen, ylipainoinen, hengenahdistusta kun syke nousee, puhallukset parhaimmillaan (viikonloppuisin ja lomilla) 640 heikoimmillaan 280 (hajut, työhuone jne.).
Vähän mietityttää tuo altistustesti, mutta tuskin siihen kukaan on kuollut? - hilkkaliisa
tieto sulle kirjoitti:
Löysin tämän lukemalla vanhoja tekstejä. Anteeksi nisuiisu kun laitoin sen tähän.
Spirometri ja histamiini on hyvä laite. Siitä näkee onko obstruktio (astma) vai restriktio (esim. allerginen alveoliitti).
Tulokset katsotaan huippuvirtauksen jälkeisestä puhalluksesta. Puhalluskäyrä hypähtää tietenkin aluksi nopeasti ylös (PEF-huippuvirtaus). Sitten se alkaa laskea malko lailla suoraviivaisesti alas, jos olet terve. Jos sinulla on allerginen alveoliitti, niin käyrä laskee PEF-arvon saavutettuaan melko nopeasti ja myös nytkin suoraviivaisesti alas. Niin sanottu nopea vitalikapasiteetti on alentunut allergisessa alveoliitissa. Esim. jos terveellä ihmisellä vitalikapasiteetti on vaikkapa 4 litraa, niin alveoliitikolla se on alle 3 litraa.
Keuhkoputken ahtaumassa eli astmassa käyrä tekee PEF-arvon saavutettuaan notkon (muistuttaa hyppyrimäen vauhdinottorinnettä). Tämä käyrä jatkuu kuitenkin samaan arvoon kuin terveellä, esim. 4 litraan asti.
Tämän laitteen pitäisi tulostaa sitten diagnoosi, jos olet pystynyt puhaltamaan oikeaoppisesti tai koneen käyttäjä on virittänyt sen oikeaoppisesti käyttökuntoon.
Nämä asiat on selostettu hyvin Keuhkosairaudet-kirjan (Duodecim 2000) sivuilla 191-195. Huomasin muuten, kun tulin kirjan sivulle 195, että siinä puhutaan myös histamiinialtistuksesta. On pitänyt kertoa tämä jo monet kerrat, mutta on unohtunut. Siinä kerrotaan, että jos on astma, niin tätä altistusta ei saisi suorittaa. Minkä heltetin takia TTL sitten suorittaa meille histamiini-altistuksia, jos meillä kerran niin monella on kosteusvauriomikrobien aiheuttama astma (heh! heh!). Uskaltavat tehdä tämän kokeen, koska tietävät, että ei meillä ole ASTMAA. He testaavat vaan tällä kokeella sitä, että kuinka tulehtunut keuhkoputkemme jo on. Nyt he tietävät sitten antaa oikean annoksen homeuutetta. Potilaalta saattasi muuten heti lähteä henki.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000014197385#22000000014197385Tällaisen sähköpostin sain yhdeltä homeystävältäni:
"Tässä seuraavassa kopioituna tekstiä Keuhkosairaudet-kirjan sivulta 195:
”Ennen varsinaista histamiinialtistusta tehdään spirometria. Spirometriassa todettu selkeä obstruktio on vasta-aihe provokaatiokokeen tekemiselle, sillä diagnoosi saadaan nyt muullakin tavalla, ja toisaalta obstruktion pahentuminen histamiiniprovokaatiokokeessa lisää komplikaatioriskiä”.
Siinä se lääkäreiden kielellä sanottuna: obstruktio on vasta-aihe provokaatiokokeen tekemiselle, joka meidän tavallisten pulliaisten kielellä sanottuna tarkoittaa sitä, että jos jollain on spirometriassa todettu obstruktio, niin koetta EI saa tehdä. Tiedät varmasti, että obstruktio spirometriassa tarkoittaa ASTMAA.
He tiesivät, että olet atoopikko eli taipuvainen astmaan, niin sen takia he eivät tehneet histamiinialtistusta Sinulle. Se olisi ollut Sinulle vaarallinen (katso yllä). Olit heille ns. helppo nakki, koska tiesivät IgE-allergiastasi ja olivat näin ollen he olivat varmoja, että puhallustehosi laskevat tarpeeksi. Näin oli helppo heidän sitten sanoa Sinulle, että sinulla homeastma. Mutta muista tämä: Sinulla on myös 100 % varmuudella allerginen alveoliitti. Sen takia Sinä reagoit voimakkaasti nyt pieneenkin määrään homeitiöitä. Ei astma ole paha sairaus! He yrittävät väkisin antaa kaikille astma-diagnoosin, koska vakuutusyhtiön on sitten helppo 1-2 vuoden kuluttua lopettaa tapaturmaeläkkeen maksu. Muista myös tämä: keuhkoputkeen tarttuvat hiukkaset joiden koko on 5-10 mikrometriä. Kosteusvauriomikrobien itiöiden koko on reilusti alle 5 mikrometriä, joten ne pääsevät helposti keuhkorakkuloihin. Ne eivät siis aiheuta astmaa."
Niinpä! Minulla on varmaankin sekä alveoliitti, että astma. Minulla on niin rajut oireet. Keuhkolääkäri Matti Paananen piti luennon Piispalassa homeen aiheuttamista sairauksista. Hän sanoi, että useille alveoliitikoille tulee myös ennenpitkää astma ja että HOMEASTMA ON ERITTÄIN VAIKEAHOITOINEN. Alveoliittiani ei ole "saatu kiinni" useita kertoja tehdyillä tutkimuksilla (väärään aikaan - kortisonikuurien ja antibioottikuurien jälkeen ja pitkien sairauslomien jälkeen). - sairaana nyt
tieto sulle kirjoitti:
Löysin tämän lukemalla vanhoja tekstejä. Anteeksi nisuiisu kun laitoin sen tähän.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000014197385#22000000014197385Onko tiedossa mitä ammattitautitutkimukset sisältävät nykyisin? Onko jokaiseen tutkimukseen pakko suostua?
- homekorva
ALTISTUSKOKEET
--------------------------------------------------------------------------------
Histamiinialtistus
Histamiinialtistuksella selvitellään keuhkoputkiston epäspesifistä hyperreaktiviteettia eli supistumisherkkyyttä. Kokeessa hengitetään histamiinisumutetta nousevin annoksin.
spirometria ja PEF-arvot mitataan ennen koetta ja sen aikana. Kokeessa määritetään se histamiinin kertynyt annos, joka aiheuttaa 15 % suuruisen aleneman spirometrian sekuntikapasiteettiarvoon. Kokeen tulos luokitellaan tähän tarvittavan histamiiniannoksen (mg) perusteella. Kohtalaisen voimakas tai voimakas supistumisherkkyyden lisääntyminen viittaa astman mahdollisuuteen. Lievä supistumisherkkyyden lisääntyminen on tavallista allergisessa nuhassa.
Hengitysteiden virusinfektiot lisäävät supistumisherkkyyttä. Testiä ei kannata tehdä kuuteen viikkoon akuutin hengitystieinfektion jälkeen, koska tällöin voidaan saada virheellisesti myönteisiä tuloksia. Histamiinialtistuskoe tehdään polikliinisesti.
------------------------
!!!
-Mutta kysyn siis sitä mitä oireita todella tulee, TE olette saaneet.
Tämä on tekstihän on vain ohje.
Eli pyörtyykö kokeessa, joutuuko jäämään sairaalaan?
Täytyy ennakoida, kun mulla on lapsi (en voi jäädä noin vaan pois yöksi) ja asun eri kaupungissa missä koe tehdään. (miten pystyn mennä esim junalla kotiin).
----- ja oireet
Ensimmäisellä kerralla TTL:lla kokeen jälkeen yskin,heikko olo,tärinää ja sitten vain seuraava vrk meni nukkuessa. Toinen kerta Husissa ja silloin aloin yskimään ja välillä vettä ja ikkunaa auki ja sitten illalla jkv lämpöä.Tuosta TTL tutkimuksesta muistan sen että teki tosi
tiukkaa päästä kotia sen tutkimuksen jälkeen koska olo oli niin huono.
- vaan ärsytysoireita
Ensimmäinen histamiinialtistus v. 2002, ei mitään reaktiota. Toisen kerran tehtiin keväällä 2005, jolloin 16 annoksen jälkeen henki meinasi loppua ja yskin ja yökkäsin limaa keuhkoista. Tulos oli siis lievä hyperaktiviteetti. Samoihin aikaan hengityksen NO oli keskimäärin 41.5 ja S-ECP oli 40. Histamiinialtistuksesta sairastuin niin että monta viikkoa puhalsin PEF:ä vain 350-370, kun normaalisti on 500-560. Mitään diagnoosia en ole saanut, ei ole astmaa. Siis kyse on ärsytysoireista.
- itsekin
Minulla tuli eka tuntemukset toisen histamiiniannoksen jälkeen. Kannattaa sanoa kaikesta poikkeavasta. Seuraavasta annoksesta sain melkosen astmakohtauksen. PEF ei meinannut onnistua.
Ei sitä kuitenkaan tarvitse pelätä, lääke on lähellä ja tilannetta seurataan siinä kunnes kykenee selviämään.. varmistettiin PEF lukemasta että henki kulkee taas. Pökkyräinen olo jäi, joten suosittelen ettei rattiin ainakaan heti. Kaikille ei tule oireita.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445832
- 475328
- 483708
- 133663
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise943286- 313126
- 592884
- 572730
- 532390
- 381844