Tällä palstalla varmasti osataan ennustaa liikenneolosuhteet paremmin kuin missään muualla.
Itse olen sitä mieltä, että kesä tulee 8.4. tänä keväänä. Silloin vaihdan kesärenkaat alle. Paikkana on pääkaupunkiseutu.
Mitä mieltä te muut olette? Tuleeko kesä Etelä-Suomen maanteille ennen vai jälkeen 8.4.?
Jos tämän jälkeen tuleekin takatalvi, niin ei se mitään haittaa. Olen erittäin taitava ja sujuvasti ajava eteläsuomalainen, joka ei vähäistä liukasta keliä pelkää.
Niin ja onneksi mahdollisen takatalven sattuessa me kesärenkailla ajavat pidämme erittäin pitkän turvavälin edellä ajavaan.
Milloin kesärenkaat alle?
17
6209
Vastaukset
- hmh..
"Olen erittäin taitava ja sujuvasti ajava eteläsuomalainen, joka ei vähäistä liukasta keliä pelkää."
Mutta Auto-Anteroa et ainakaan voita.- rajoitustenmukaan
Joo en voita Auto-Anteroa. Hän varmasti hallitsee jäisellä moottoritiellä reippaassa sivuluisussa kesärenkailla hyvin autonsa, kun vauhtia on normaalit 200 km/h.
- 12qwerty
On kesä pallot pyörin alla jo pari viikkoa
- pepe
ja sitä noudatan, talvirenkaat on persiistä!
- ABCE
olen ajanut viimeiset 5vuotta ainoastaan kesärenkailla, eikä ole ollut mitään ongelmia, kunhan muistaa kuunnella NOVAA, koska sieltä kuulee kun kädettömät varoitellee liukkaistakeleisätä. Silloin olen erittäin tarkkaavainen ja väistelen kädettömien autoja!!!
Ei kelejä tarvi ryhtyä ennustelemaan ja tuskin siinä onnistuisikaan. Suurimmassa osassa maata lienee jo nyt ihan kelvolliset kesärengaskelit ja riippuen siitä haluaako ajaa vanhat talvirenkaat jo loppuun, vai säästeleekö seuraavaan syksyyn, niin se ehkä ratkaisee vaihtoajankohtaa ja vielä sekin, laittako alle uudet, vai käytetyt kesärenkaat.
Jos talvirenkaat ovat jo lähes loppuun ajettu ja alle olisi menossa uudet kesärenkaat, niin samahan ne olis jo vaihtaa, pito ei merkittävästi muutu, ellei nyt ihan mahdoton takatalvi yllätä.- sinivilkku
päinvastoin :)
Nastat ropisee vielä alla iloisesti, ovat olleet täällä Salpausselän harjumaisemassa kyllä ihan tarpeenkin.
Jonkin päivän päästä vaihdan nastattomat "välikausirenkaat" alle ja uudet kesärenkaat vasta sitten kun asfaltti on vähän ehtinyt tasottua talven jäljiltä. sinivilkku kirjoitti:
päinvastoin :)
Nastat ropisee vielä alla iloisesti, ovat olleet täällä Salpausselän harjumaisemassa kyllä ihan tarpeenkin.
Jonkin päivän päästä vaihdan nastattomat "välikausirenkaat" alle ja uudet kesärenkaat vasta sitten kun asfaltti on vähän ehtinyt tasottua talven jäljiltä....ryhtyä luettelemaan kaikkia vaihtoehtoja, olis tullut liian pitkä juttu.
- kuminpolttaja
tulipa laitettua kesikset alle. (245/45-17)
- viime lauantaina
Motarit on ollut kesäkelissä jo jonkin aikaa,sivu/pikkutiet liukkaita vielä pitkään.Jos tulee lunta niin nopeutta pudotetaan ja välimatkaa pidennetään.Olen aina vaihtanut maaliskuun alkupuolella,kolaroinut en ole kertaakaan vaikka on ollut tosi liukasta muutamina aamuina.
- atte2
kesärenkaat. Kakkosautossa pidän talvirenkaat pahan kelin varalta.
- Ikävä tyyppi
Vaihtoajankohtaa ei katsota kalenterista, vaan tiekelin olosuhteista. Kun ne reitit, joita ajan, alkavat olla jäättömät ja kuivat vuorokauden ympäri, vaihdan kesärenkaat. Kiire vaihdolle ei kuitenkaan ole, kun talvikumitkin on nastattomat.
- Breakki
Mä vaihdan ensi lauantaina eli 25.3. Täällä pk -seudulla tiet on jo ihan kuivaa asfalttia, joten ihan turha on enää nastoilla niitä jyrsiä. Jos tulee vielä liukkaita kelejä, niin täytyy sitten vaan ajaa varovasti.
- Kallonkutistaja
Ainakin eilen oli sellaista keliä, että melkein sama olisi ollut vaikka olisi ajanut kesärenkailla, sen verran heikosti piti melko uudet kitkarenkaat. En muista vastaavaa nastoilla, mutta voi olla, ettei vastaavia kelejä ole sattunut kohdalle, kun ajoin nastoilla.
Eli paikat, joissa oli sunnuntaina satanutta lunta olivat osittain sulanneet auringon vaikutuksesta. Siitä sulaneesta kohdasta sitten renkaat aina veivät puhdasta vettä siihen polanteen päälle, joka oli jo melko kovaa. Ja tietäähän sen sitten minkälainen on kitka, kun jään päälle menee vettä, joka jäätyy siihen uudeksi jääkerrokseksi. Lämpötilaeroa oli varmaan yli 10astetta sen sulan/märän asfaltin ja jään välillä. - aarno
ajan varmuuden vuoksi nastarenkailla aina, ei ainakaan liukkaus yllätä. Vara ennen kaikkea.
- kysymysmerkki777
Hei, joko nyt (maaliskuun 10.) saa vaihtaa kesärenkaat? Kakkosautossa saisi mun mielestä olla aikaisemmin. Voisi kelin mukaan sitten valita auton.
- Voe voe!!
JOHAN OLI PUHEET KUIN TENAVA KERHOLAISILLA, VAIKKA AIKUISTEN ASIOISTA OLEVINAAN PUHUTTIIN. SITÄ NE PITZAT JA HAPPY MILK RUUAT SAA AIKAAN.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?861789Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,171121Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.981106Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79972- 92846
Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot151828Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51764Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs54751- 53684
Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv52681