Onko teille muille tuttua?
Tai sitten hoitotestamentti?
Itse olen tehnyt kyseiset paperit ja omaiset ovat tietoisia asiasta.
Onnettemuuden sattuessa en halua jäädä mahdollisesti kasviksi makaamaan vaan saavat käyttää kaikki mistä voi olla muille hyötyä.
Kuinka moni teistä on kohdallaan ajatellut asiaa etukäteen? Pois sulkemetta mahdollisia hautajais järjestelyjä! Arkku hautaus vai poltto?
LAHJA ELÄMÄLLE
28
1299
Vastaukset
- Marja Mehiläinen
Mielenkiintoisen keskustelun avasit. Tuo hoitotestamentti pitäisi tehdä, sitä vastoin taidan olla jo niin romu, että elimistäni ei ole enää kenellekään mitään hyötyä.
Mieheni maalliset jäännökset tuhkattiin, samaa kohtelua toivon itsellenikin. Tämä elämä on vain yksi hujaus. - Talisker
siittä vaan.Olen ennenkin luvannut maksani tieteelle...kärpäslätkän siitä voisivat saada.
Laittaa vain varren..reikiä siinä lienee jo valmiiksi.
Minusta nää hautausmenetelmät ovat vielä vähän vaihtoehdottomt,arkku tai tuhkaus.
Haluaisin tulla kompostoiduksi sitten kun se aika koettaa...mitään kiirettä sen asian suhteen ei ole.
Se tuntuisi jotenkin niin luonnolliselta.
Jatkaa kasvua vaikkapa oman pihan puissa ja pensaissa. - sai munuaisen.
Ja toimii hyvin.Pääsi eroon koneesta.Kiitos sille joka oli lahjoittanut elimensä kuolemansa jälkeen käyttöön.Lahjan saajalla alkoi uusi elämä.
- siinä perheessä
suhtudutaan siihen lahjoittamispuoleen? Siis kai ovat itsekin tehneet testamentin, kun ovat näin saaneetkin? Luulisi ainakin että kun on perhe saanut noin suuren lahjan, niin jos joutuisivat itse siihen tilanteeseen (onnettomuus, toivottavasti ei..)niin antaisivat jollekin muulle mahdollisuuden.
Hyvä aloitus ja tärkeä asia!
Äitini sai siirtomunuaisen ja ehti 10-lisävuodessa näkemään lastenlasten syntymät ja kokemaan monenmoista.
Munuainen toimi hyvin mutta sydän kuitenkin petti liian aikaisin.
Meillä lapsilla on Elinluovutuskortti ja hoitotestamentin olen myös tehnyt ja omaisille tahtoni myös kertonut. Ei madon syötäväksi vaan tuhkana maailman tuuliin.
Näitä asioita on hyvä pohtia ihan avoimesti ja ilman taikauskoa, omaisillakin sitten helpompaa.
- sisuskalut
ovat jo niin käytössä kuluneet etteivät taida kelvata kellekään sen jälkeen kun itse en niitä enää tarvitse.
- Hyvässä kunnossa.
Luovutettavat osat.Ei 100 vuotiaiden elimiä varmaan oteta edes vastaan.Ne ovat jo loppuun käytetty.
- kaksitoista
Lahjoita elimet tieteelle ! Virallisen paperin kun teet niin ei tule minkään laisia kuluja mahdollisille omaisille kun tuhkataan ja sirotellaan muistolehtoon.
- Remmari ek
kaksitoista kirjoitti:
Lahjoita elimet tieteelle ! Virallisen paperin kun teet niin ei tule minkään laisia kuluja mahdollisille omaisille kun tuhkataan ja sirotellaan muistolehtoon.
Hän oli lähes 80-vuotias syöpäpotilas. Itse asiassa sen ikäisiä ruumiita ei oikein haluttaisi opetus- ja tutkimustarkoituksiin.
Omaiset eivät ollenkaan pitäneet hänen ratkaisustaan. Se vei heiltä mahdollisuuden käydä surutyötä läpi normaalilla tavalla. Kun he vuoden kuluttua saivat uurnan laskettavaksi hautaa, se ikäänkuin nosti tuttavani kuoleman uudelleen surutyön kohteeksi.
Hautajaiset ovat omaisia varten. Se on konkreettinen tapa työstää surua. Ei vainaja ole niissä enää mukana. Minusta pitäisi kunnioittaa myös omaisten tunteita.
Jos jonkin maan presidentti tekisi tuollaisen ratkaisun, niin mitähän siitä seuraisi? Varmaan pitäisi säätää poikkeuslaki, koko valtiollinen protokolla menisi sekaisian, kansa olisi tyrmistynyt jne.
- N58vee
elinluovutustestamentti ollut jo vuosia lompakossani. Aikanaan saa polttaa pahviarkussa ja tuhkat mökille ruusupuskan lannoitteeksi...
- Tuhkaus on paras.
Tapa hävittää ongelma jäte.
monesti miettinyt tuota elinten "uusiokäyttö-juttua",mutta se on jääny mietinnän asteelle....liekö näissä kaluissa enää kellekkää hyötyä...
Katsoin telkkarista kun arkku poltettiin...silloin tein sen päätöksen,että minua ei kyllä polteta..ei mistään hinnasta..ei vaikka olenkin itse kuollut, niin ei sittenkään...- m-54
Nähnyt hautausmaalla kun laitetaan putki syvälle hautaan ja lasketaan vettä runsaasti päälle jotta alkaa pikemmin muhimaan?!
Jossain päin Suomea sellainenkin on kuulemma tulossa ongelmaksi samoin kuin hautausmaa=alueiden riittämättömyys.
Maasta olen tullut ja maaksi olen sanonut sitten aikanaan mahdollisimman pian haluavani tulla. Tuhkaus on todennäköisin ratkaisu ja kaiken hyödyllisen saa kierrättää minun puolestani. Tosin testamenttasin jo yli 20 vuotta sitten ruumiini yliopiston anatomian laitokselle, joten saavat sitten toiset aikanaan päättää, mistä on enemmän hyötyä tai tarvetta. Mitä ruumiilleni tekevät, ei ole enää minulle tärkeä asia. Tärkeämpää on se, mitä elävänä teen ja minulle tehdään.;)
Kunnioitan jokaisen oikeutta ajatella näistä asioista niin kuin itse oikeaksi näkee.
Se kannattaisi muuten ajoissa kertoa lähiomaisille, että osasisivat toimia vainajan tahdon mukaan. Monille niissä asioissa on tullut suuria kysymysmerkkejä eteen, kun joissain perheissä kuolema ja siitä keskusteleminen ovat olleet tabuja.m-54 kirjoitti:
Nähnyt hautausmaalla kun laitetaan putki syvälle hautaan ja lasketaan vettä runsaasti päälle jotta alkaa pikemmin muhimaan?!
En ole kyllä ikinä kuullut tuollaisesta!! Tehdäänö tuota ihan jokaiselle haudalle?
Nyt mä en suostu kuolemaan ollenkaan..optimisti-orvokki kirjoitti:
Jossain päin Suomea sellainenkin on kuulemma tulossa ongelmaksi samoin kuin hautausmaa=alueiden riittämättömyys.
Maasta olen tullut ja maaksi olen sanonut sitten aikanaan mahdollisimman pian haluavani tulla. Tuhkaus on todennäköisin ratkaisu ja kaiken hyödyllisen saa kierrättää minun puolestani. Tosin testamenttasin jo yli 20 vuotta sitten ruumiini yliopiston anatomian laitokselle, joten saavat sitten toiset aikanaan päättää, mistä on enemmän hyötyä tai tarvetta. Mitä ruumiilleni tekevät, ei ole enää minulle tärkeä asia. Tärkeämpää on se, mitä elävänä teen ja minulle tehdään.;)
Kunnioitan jokaisen oikeutta ajatella näistä asioista niin kuin itse oikeaksi näkee.
Se kannattaisi muuten ajoissa kertoa lähiomaisille, että osasisivat toimia vainajan tahdon mukaan. Monille niissä asioissa on tullut suuria kysymysmerkkejä eteen, kun joissain perheissä kuolema ja siitä keskusteleminen ovat olleet tabuja.estelyistäni huolimatta satun kuolemaan,aion kyllä pilata pohjavesiä...ainakin näillä näkymin....
m-54 kirjoitti:
tuhkaus kuin matojen syötävänä. Ajattele nyt kun ruumis kuhisee kärpäsentoukkia ja madot möyrii silmämunista sisään:((( Pelkkä ajatuskin kuvottaa ja viehän uurna vähemmän tilaakin hautausmaalla.
mii-su kirjoitti:
estelyistäni huolimatta satun kuolemaan,aion kyllä pilata pohjavesiä...ainakin näillä näkymin....
piruuttaski:D
Narttu1 kirjoitti:
tuhkaus kuin matojen syötävänä. Ajattele nyt kun ruumis kuhisee kärpäsentoukkia ja madot möyrii silmämunista sisään:((( Pelkkä ajatuskin kuvottaa ja viehän uurna vähemmän tilaakin hautausmaalla.
olen hyönteisten ystävä...;)
En tiedä...jotenkin vain tuo arkkuhautaus jotenkin enempi miellyttää...voihan se mielipide vaihtua ajan kuluessa..sen näkee sitten...Narttu1 kirjoitti:
piruuttaski:D
Vaikka sitten piruuttani...:D kyllähän tuo maaperä nyt vielä meikäläisen sulattaa...
- Remmari ek
optimisti-orvokki kirjoitti:
Se kannattaisi muuten ajoissa kertoa lähiomaisille, että osasisivat toimia vainajan tahdon mukaan. Monille niissä asioissa on tullut suuria kysymysmerkkejä eteen, kun joissain perheissä kuolema ja siitä keskusteleminen ovat olleet tabuja.Hautausmaat pitää sijoittaa niin, ettei pohjavesi eikä pintavesi saastu.
- sitten vaan
mii-su kirjoitti:
Vaikka sitten piruuttani...:D kyllähän tuo maaperä nyt vielä meikäläisen sulattaa...
luut jäljelle sinne haudan pohjalle ja kun on tarpeeksi aikaa kulunut, niin ne haudat otateen uudestaan käyttöön.
Elikkäs kaivetaan vanhat luut ylös hiekkaläjään ja siinä sitten lapsoset voivat leikkiä sun luillas. Näin on käynyt. Lapset ovat menneet leikkimään hautausmaan viereiselle hiekkakasalle ja kas kummaa ihmisten luitahan siitä löytyi. sitten vaan kirjoitti:
luut jäljelle sinne haudan pohjalle ja kun on tarpeeksi aikaa kulunut, niin ne haudat otateen uudestaan käyttöön.
Elikkäs kaivetaan vanhat luut ylös hiekkaläjään ja siinä sitten lapsoset voivat leikkiä sun luillas. Näin on käynyt. Lapset ovat menneet leikkimään hautausmaan viereiselle hiekkakasalle ja kas kummaa ihmisten luitahan siitä löytyi.Mulla on varmasti vanhempana osteoporoosi joten kyllä ne luutkin häipyy...:)
- ~olennainen~
on ollut lompakossa vuodesta 1995 ja keinotekoisesti ei minuakaan saa pitää hengissä, veljeni kuoleman jälkeen kirjoitin lapsilleni ohjeet hautajaisistani, polttohautaus, tuhka ripotellaan paikkaan jonne olen elämässäni eniten kaivannut.
- j-virta
Pienellä %:lla Suomaisilla on Lahja Elämälle (ent.elinluovutus)kortti lompakossa. Mutta 100% ottaisi vastaan esim. munuaisen, jos oma henki olisi kysymyksessä, miksiköhän?
- Tuhkaksi
ja tuhkat ikimännyn juurelle.
- Vaikka suonsilmäkkeeseen
Mitäpä se enää minulle kuuluu.
- ohmi
Jos vanhasta romusta vielä käyttökelposia osia jää.:)
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san2633281Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell201819Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.241485- 811324
- 1371028
- 81974
Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.61778Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.86726Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.60658Laita nyt se viesti
Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗50616