Appelsiinipintainen maali

MaxEvolution

Nyt tehdän tästä viestistä kunnon puheenaihe aiheesta "Appelsiinipinnasta" mitä se oikein tarkoittaa ja miten sellaisen erottaa auton maalipinnasta kuten myös onko hyväksyttävää jos maalaamossa sellaista jälkeä tehdään autonmaalipinnalle.

Omista vuoden 2005 mallisen auton johon on nyt kolarikorjaus tehty ja maalattu auto melkein ympäriinsä uudelleen.Olen nyt autoni saanut alleni ja olen huomannut maalipinnassa eroja kuten ovissa ja etulokasuojissa että kun katsoo oikein tarkkaa maalipintaa niin se väreilee katsoessa eri kulmista mutta ei tunnu sormessa kuiteskaan epätasaisuuksia eli epäilen että joko lakatessa tai liian nopeassa kuivumisessa on tullut virhe jolloin lakka olisi kärsinyt liian nopeasta kuivumisis reaktiosta.

Kysymys kuuluu että:

- onko automaalaamo vastuussa maalauksesta?
- Pitääkö pinnan olla kirkas ja väreilemätön kun sitä katsoo?
- Sanotaanko maalipintaa appelsiini pintaiseksi jos maalipinnassa ei tunnu epätasaisuuksia mutta kuiteskin tarkkaan katsomalla niin itse maalissa näkyy appelsiininä kaikki mitkä maalipintaan heijastuu.
- Entä korjaaminen miten tuollaisen saa korjattua ja onko kenties maalarissa vikaa että autoni maalipinta on tuollainen?
-Entä autoni takuu saako uudessa autossa olla yleensä maalipinta appelsiini kuvioinen muualta eli tarkoitan tehtaalta tullessa?

Kirjoitelkaa ihmeessä ja kertokaa Appelsiini pintaisista autoista oli se virhe nyt maalipinnassa käsin tuntien tai sitten itse maalissa joka näkyy kun oikein tarkkaan katsoo.

8

10961

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GTC

Jos auton vie maalaamolle, niin yleensä sitä saa mitä tilaa, eli halvalla ei hyvää tule.

Mitä tulee uusiin autoihin, niin ainakin Fiatit ovat todellisia appelsiineja jo tehtaalta.

ja sekin johtuu monesti maalin väähyydestä

• ..........

Auto kun käy maalaamolla niin hyvin hyvin harvoin siitä tulee yhtä tasainen kun tehtaalla.
      Työnantajani auto kävi maalaamossa ja pinta tuli juuri vastaavanlaiseksi "appelsiinipinnaksi" ja maalaamo teki veloituksetta uuden maalauksen. Edelleenkään se ei ole mikään loistava, mutta näkee vasta auton vieressä mitä kohtia on maalattu.

• MP33

No itse tunnen nykyään jo varhasieläkkeellä olevan automaalarin joka tekee kyllä niin hyvää jälkeä ettei maalattuja kohtia todellakaan huomaa alkuperäisestä.

Kerran olen vienyt halvalle TMI:llä toimivalle firmalle ja oli kyllä jälki aika sutta. Vein vain sen takia kun sillä tutulla ei ollut juuri silloin aikaa kun oli muu projekti alla.

Työn laatu oli kohtalaisen hyvä mutta huomasin sitten että maali oli vetäytynyt lakan alla... eli vissiin sama homma kuin alkuperäinen kysyjällä. Samoin autossa oli valumajälkiä (tosin oven areunassa ei huomaa onneksi heti, oli vissiin maalannut liian paljon kerralla ilman kunnon kuivumisväliä).

Kunnon maalaamossa auton maalipinta tulee niin hyvin tehtyä että harvoin maalattua kohtaa edes erottaa maalattomasta.

• Mitähän mahtaa tarkoittaa väreily. Onko siinä kiiltoeroja? Toiseksi eroaako maalaus selkeästi viereisestä alkuperäismaalauksesta. Tämä mainitsemasi väreily voi olla myöskin niin sanottua pyörrejälkeä, joka syntyy kiilloittaessa pintaa koneellisesti.(siitä on mahdollisesti poistettu roskia) Pinnan lievä aaltoilu on kolarikorjauksessa sallittua, sillä täysin "lasipintaa" ei tahdo nykyisillä lakoilla ja matalapaineruiskuilla saada,eikä ole tarkoituskaan. Oleellista on että maalaus vastaa mahdollisimman paljon alkuperäismaalausta, eikä ole suuria värisävy poikkeamia. Jos siinä maalauksessa on jotain mitä siinä ei mielestäsi saa olla, mene maalaamoon ja pyydä korjaamaan virhe ja jos maalari on sitä mieltä, että virhettä ei ole niin voit tarkastuttaa korjauksen asianmukaisuuden vakuutusyhtiöllä ja muitakin tahoja on. Tämä on vähän huono foorumi selvittää näitä asioita, täällä kun vähän kaikilla on joku kaveri, tai tuttu joka maalaa jossain tallissa ja on ehdottomasti suomen paras maalari. Niin luulempa ettet täältä mitään viisautta saa.
      Ps. Appelsiinipinta on selkeä maalausvirhe joka kyllä näkyy kaupalle asti, ilman että sitä täytyy tähtäillä eri kulmista löytääkseen sen.

• näin On

Hei älä pehmyt ala koville mitään! Se kannattaa sun vihasi, mutta siitä et pääse, etteikö jokainen kuitenkin yrittäisi parastaan.

Kerro paremminkin, mitä itse teet; kerro maailmastasi; kerro, mitä Sinä teet?
        Kerreo maailmastasi, joka on myöskin minun!
        Merkkaako sun joku älyvapaa mopo sitä, että siirtyessäsi Erittäin Nopeasti jonnekin sitä, että olisit sillä?! Mietivähän - HEMMO!!!

• maalauksessa

Surullinen tosiasia on että nykyisin kaikkien uusienkin autojen tehdasmaalaus alkaa olla sutta ja sekundaa. EU-vaatimukset viherpiiperryksenä saa aikaan sen että liuottimien käyttö maalauksessa väheni dramaattisesti, maalit on vesiliukosia ja etenkin kiven iskemia vastaan maalit ovat heikkoja, lohkeilevat. Myös appelsiinipinta on uusissa autoissa hyvin yleinen, etenkin italiaanoissa, myös ranskalaisissa ja saksalaisissa, japseissa harvemmin mutta niissä taas maali lohkeilee todella herkästi.

Toinen juttu sitten jälkimaalaus: jo uusi auto voi olla kuljetusvaurioitunut joten maalattu täällä uudelleen, mm. oma -06 autoni ilmeisimmin uudelleenmaalattu kuskin ovesta, pinta hyvin appelsiinimainen, yksi "pikku kupla" pinnassa, ja kauempaa katsoen "aaltomaisuutta" eli näyttää tietyssä valossa kuin pellissä olisi klommo-vekkejä pystysuunnassa vaan ei kuitenkaan ole. Kävin näyttämässä maahantuojan merkkimaalaamossa, työnjohtaja vaan hymähti hymyillen että voipi olla uudelleenmaalattu mutta tälle ei takuuseen tehdä kyllä yhtään mitään. Oveen ilmestyy muita maalausalueita enemmän myös kiveniskemäjälkiä, vaan ei kuulemma mene ainakaan tässä vaiheessa takuuseen.

Sama juttu muiden kolarikorjausten tai uudelleenmaalausten suhteen, sutta ja sekundaa suurelta osin. Eräs syy varmaan osaavan henkilökunnan puute, kaikki haluaa julkkistyypeiksi ja johtajiksi, hakeutuvat korkeakouluihin eivätkä esim. automaalarin ammattikoululinjalle. Saatavissa olevat työntekijät monesti taitonsa menettäneitä ex-työttömiä tai itäblockin "hällä väliä"-kulttuurista tulleita.

Itse en jaksa enää valitella maalauksen laaduttomuudesta, olkoot siinä sitten. Kait se jotenkin kestää sen 3 vuotta minkä maksimissaan autoa pidän!

• MaalausColor

Ei se mikään maalivirhe ole tai vastaava kun nyt mitä olen ymmärtänyt kun olen lukennut viestin kirjoittajan kertomuksen niin aivan tavallinen maalipinta sinulla on.Jo uusissa autoissa kuten joissain metalinväri autoissa saattaa maalauspinta näkyä erikulmista kalansuoskumaiselta mut kun sormella kokeilee niin pinta on sileä ja tällöin ei todellakaan ole mistään appelsiini pinnasta kyse!Aivan normaali maalipinta sinun autossa on ja nyt et kertonut minkävärinen auto sinulla on mutta jos on metaliväri niin niissä näkyy vastaavasti jokaisessa autossa kun tarkkaan katsoo mutta ei ole häiritsevä tekijä jos ei tee itselle siitä isoa numeroa.Autosi on varmasti vissiin muuten todella nätisti laitettu ja jos maalauspinnassa ei ole sanottavaa joten ei sinulla hätää ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      238
      2282
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1828
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      67
      1547
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1245
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      61
      1115
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1098
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1018
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      1004
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      864
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      852
    Aihe