Japanilaiset aakkoset

Sivu

Onko ketään löytänyt sellaista sivua, missä olisi japaniksi aakkoset tai jotain sen tapaista, että voisi harjoitella niitä?

28

19174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Sivu

        Mikä noista on sellainen, missä on niitä aakkosia tai jotain sellasta?


      • vai?
        Sivu kirjoitti:

        Mikä noista on sellainen, missä on niitä aakkosia tai jotain sellasta?

        Romaji on tätä länsmaalaisilla aakkosilla kirjoitettua japania: "watashi wa tensai da, anata wa aho desu." Vai tarkoitatko nyt tätä?


      • Sivu
        vai? kirjoitti:

        Romaji on tätä länsmaalaisilla aakkosilla kirjoitettua japania: "watashi wa tensai da, anata wa aho desu." Vai tarkoitatko nyt tätä?

        Just tollast tekstityylii etein, mut en vaan oikee tajuu tota laatikko juttuu tuol sivul, kun siellä on tälläi: a i u e o
        ka ki ku ke ko||kya kyu kyo
        Ja siitä eteenpäin jotain eri kirjaimia.Niin mikä niistä siis on a, ja mikä b ja sillai? :D


      • harakka
        Sivu kirjoitti:

        Just tollast tekstityylii etein, mut en vaan oikee tajuu tota laatikko juttuu tuol sivul, kun siellä on tälläi: a i u e o
        ka ki ku ke ko||kya kyu kyo
        Ja siitä eteenpäin jotain eri kirjaimia.Niin mikä niistä siis on a, ja mikä b ja sillai? :D

        Japan-guiden sivuilla on vähän selkeämmin järjestetty hiraganataulukko:

        http://www.japan-guide.com/e/e2047.html

        Ja tuossa linkattu

        http://www.thejapanesepage.com/readarticle.php?article_id=2

        on varmaan ok jos haluaa nähdä esim. missä järjestyksessä merkit kirjoitetaan.

        Lainasanoihin sitten katakanat:

        http://www.japan-guide.com/e/e2048.html


      • minä vain
        harakka kirjoitti:

        Japan-guiden sivuilla on vähän selkeämmin järjestetty hiraganataulukko:

        http://www.japan-guide.com/e/e2047.html

        Ja tuossa linkattu

        http://www.thejapanesepage.com/readarticle.php?article_id=2

        on varmaan ok jos haluaa nähdä esim. missä järjestyksessä merkit kirjoitetaan.

        Lainasanoihin sitten katakanat:

        http://www.japan-guide.com/e/e2048.html

        Tässä on tämmöinen suomenkielinen sivu, jossa voi oppia japania.

        http://koti.mbnet.fi/wiolet/japani/

        Ja nuo a,i,u,e,o jne. on siis japanilaisia aakkosia. Taulukossa on yleensä vieressä kaksi erilaista merkkiä, jotka on nimeltään hiragana ja katakana. Japanilaiset siis kirjoittavat nimensä hiraganalla ja ulkomaalaiset katakanalla. (Noin minen vihossa lukee. Opiskelen japania Seinäjoen opistotalolla.)


      • ....:D...
        minä vain kirjoitti:

        Tässä on tämmöinen suomenkielinen sivu, jossa voi oppia japania.

        http://koti.mbnet.fi/wiolet/japani/

        Ja nuo a,i,u,e,o jne. on siis japanilaisia aakkosia. Taulukossa on yleensä vieressä kaksi erilaista merkkiä, jotka on nimeltään hiragana ja katakana. Japanilaiset siis kirjoittavat nimensä hiraganalla ja ulkomaalaiset katakanalla. (Noin minen vihossa lukee. Opiskelen japania Seinäjoen opistotalolla.)

        Kippis on "Kampai" ei "kanpai"


      • Kazenoaru
        ....:D... kirjoitti:

        Kippis on "Kampai" ei "kanpai"

        Se kirjoitetaan kyllä n-merkkiä vastaavalla hiraganalla se m siinä sanassa. Näin käy myös monissa muissa japanilaisissa sanoissa, kuten shimbun, sanomalehti, jossa kuitenkin kirjoituksessa on tuon ämmän kohdalla yleensä ännää vastaava merkki


      • Kazenoaru
        vai? kirjoitti:

        Romaji on tätä länsmaalaisilla aakkosilla kirjoitettua japania: "watashi wa tensai da, anata wa aho desu." Vai tarkoitatko nyt tätä?

        "Watashi wa tensai da, anata wa aho desu."

        Lauseessa on pari virhettä. Ensinnäkin en usko, että kukaan japanilainen päästäisi suustaan näin epäkohteliasta lausetta (Olen nero, sinä olet hullu)
        Toiseksi, ensimmäinen puoli lauseesta loppuu da, toinen desu, joka on kohteliaampi muoto. Miksi käyttäisit kohteliasta muotoa sanoessasi toista hulluksi? Ja samassa lauseessa pitää olla joko kohtelias tai puhekielisempi muoto. Sen lisäksi käsittääkseni tuota da:ta tai desua ei ollenkaan voi laittaa pilkun eteen vaan ainoastaan lauseen loppun. Sen lisäksi anata on peruskohtelias muoto, mutta kun haukut toista hulluksi voit varmaan käyttää myös epäkohteliaampaa muotoa, vaikkapa omae, tai kimi.

        Itse sanoisin mieluummin: 私も俊敏、でもあなたは天才です。(watashi mo shunbin, demo anata wa tensai desu. Minäkin olen fiksu, mutta sinä olet nero.)

        Jos haluat olla epäkohtelias, voit sanoa: 私は天才、そしておまえは阿呆だ。(watashi wa tensai, soshite omae wa ahou da. Olen nero ja sinä olet hullu.)

        (Jos ihmetyttää, että miksi transliteroin tavun は tavuksi wa, se johtuu siitä, että vaikka se muissa tapauksissa lausutaankin ha, niin kun se on subjektin määrittäjänä lauseessa, se lausutaan wa)


      • ...
        Sivu kirjoitti:

        Just tollast tekstityylii etein, mut en vaan oikee tajuu tota laatikko juttuu tuol sivul, kun siellä on tälläi: a i u e o
        ka ki ku ke ko||kya kyu kyo
        Ja siitä eteenpäin jotain eri kirjaimia.Niin mikä niistä siis on a, ja mikä b ja sillai? :D

        Japanissa on kaksi eri kirjoitustyyliä, hiragana ja katakana. Kumpikin sisältää 46 merkkiä joilla on sama merkitys mutta jotka kirjoitetaan eri tyylillä. Ei siis ole varsinaisesti erikseen merkkiä jokaiselle eri aakkoselle, vaan tavuille ja vokaaleille. Kana-merkeillä voidaan tehdä sanoja ja lauseita. (Kanjit taas ovat edistyneempiä varten joilla voidaan tehdä lauseita ja jokainen merkki tarkoittaa sanaa, ja kanjeja käytetään sekä japanissa että kiinassa.)

        Suosittelen hankkimaan aloittelijoille kirjan Kana de manga, jonka avulla on helppo oppia hiragana ja katakana merkit. Kustantaja on Sangatsu manga.


      • ...
        ... kirjoitti:

        Japanissa on kaksi eri kirjoitustyyliä, hiragana ja katakana. Kumpikin sisältää 46 merkkiä joilla on sama merkitys mutta jotka kirjoitetaan eri tyylillä. Ei siis ole varsinaisesti erikseen merkkiä jokaiselle eri aakkoselle, vaan tavuille ja vokaaleille. Kana-merkeillä voidaan tehdä sanoja ja lauseita. (Kanjit taas ovat edistyneempiä varten joilla voidaan tehdä lauseita ja jokainen merkki tarkoittaa sanaa, ja kanjeja käytetään sekä japanissa että kiinassa.)

        Suosittelen hankkimaan aloittelijoille kirjan Kana de manga, jonka avulla on helppo oppia hiragana ja katakana merkit. Kustantaja on Sangatsu manga.

        ja kuten FinNippon sanoi, korjaan ja tarkennan että yksi kanji-merkki ei siis aina vastaa yhtä sanaa, ja sana voi koostua useammastakin kanjista.


      • valtf

        japani on aika vaikkea vaikka hauskakin


    • etin

      Mäki etin Kiinaks aakkosii! Mistä ne löytäis?

      • riksu96

        Hei!kiinalaisii akkossii ei ole.Etsin itse vähän aikaa niitä kunnes
        selvisi että niitä ei ole.


    • othello

      hei sinä joka kysyit japanin aakkosia on osoitteessa:fi.wikipedia.org/wiki/japanin_kieli

      • Kazenoaru

        Jaksatte aina puhua noista aakkosista, ei ole aakkosia japanissa sen enempää kuin kiinan kielessäkään. Molemmissa on sanamerkit, yksi merkki vastaa yhtä sanaa, ja japanissa on tavuja vastaavat hiragana- ja katakanamerkistöt.


      • FinNippon
        Kazenoaru kirjoitti:

        Jaksatte aina puhua noista aakkosista, ei ole aakkosia japanissa sen enempää kuin kiinan kielessäkään. Molemmissa on sanamerkit, yksi merkki vastaa yhtä sanaa, ja japanissa on tavuja vastaavat hiragana- ja katakanamerkistöt.

        Yksi kanji-merkki ei aina vastaa yhtä sanaa. Japanin kielessä jokaisella merkillä on toki oma merkityksensä (yksi tai useampia, riippuu merkistä) sekä ääntämis- eli lukutapansa, joita voi myös jokaisella merkillä olla useampia. Usein sana kuitenkin koostuu kahdesta tai useammasta kanji-merkistä, esim. kirjasto = 図書館(と・しょ・かん), eli romanisoituna "to-sho-kan".

        Japanin kieltä opeteltaessa kannattaa heti pyrkiä eroon romanisoidusta kirjoitusasusta ja opetella nuo tavuaakkoset, se helpottaa kummasti ja auttaa sanojen oppimisessa.


      • Yoruichi
        FinNippon kirjoitti:

        Yksi kanji-merkki ei aina vastaa yhtä sanaa. Japanin kielessä jokaisella merkillä on toki oma merkityksensä (yksi tai useampia, riippuu merkistä) sekä ääntämis- eli lukutapansa, joita voi myös jokaisella merkillä olla useampia. Usein sana kuitenkin koostuu kahdesta tai useammasta kanji-merkistä, esim. kirjasto = 図書館(と・しょ・かん), eli romanisoituna "to-sho-kan".

        Japanin kieltä opeteltaessa kannattaa heti pyrkiä eroon romanisoidusta kirjoitusasusta ja opetella nuo tavuaakkoset, se helpottaa kummasti ja auttaa sanojen oppimisessa.

        Mistä noi tavumerkit löytäis?


    • bakemono<3

      sakuracafe.com ....kai se oli toi osoite...(?)

    • japani fani

      mä en löydä mistää semmossiii aakkosii mitä mä etsin... onko siellä muitakin kuin hiragana ja katakana?

      • yuki

        mene lähimpään kirjastoon niin siellä on yleensä opiskelu materiaalia niin mä tein


    • yks 11vuotias

      voihan siellä olla muitakin kuin katakana ja hiragana, kuka tietää???

    • yuki

      japani on aika helppo kieli olen opiskellut sitä itsenäisesti jo vuoden ja osaan puhua ja kirjoittaa sitä sujuvasti

    • Yoruichi

      Mistä kielen voisi oppia helposti yksin?

    • oon nolo

      Mä niinku haluisin tietää et mite niinku lausutaan a ja mitn b

      • ei_toimi_noin

        エー on A. ビー on B.

        Et tee tiedolla mitään.


      • TheHikke

        エ on e ja ビ bi.


    • Anonyymi

      en ole itse löytänyt

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1661
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1132
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    9. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1003
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    Aihe