Homeoireet iholla..

itiö

Olisin kysynyt, millaisia iho-oireita homeesta tulee? Näppyä, läikkää tms.? Olen netistä yrittänyt löytää tietoa, mutta siellä sanotaan vaan että iho-oireita voi olla, muttei kuvausta minkälaista voi olla. Jos täällä on omakohtaisia kokemuksia tai tietoa niin olisi mukava kuulla, kiitos.

42

86272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minulla tavallista allergista ihottumaa, punoitusta ja nokkosrokkoa.

      Miehelläni tummanpunaisia, ihosta koholla olevia läiskiä ja renkaita. Pahannäköisiä, mutta ei suostu lääkäriin.

      • itiö

        Miehesi oireet tuntuisivat sopivan minuunkin. Mulla outoa ihottumaa, voi tosin olla ihan ihotautiakin, mutta en yhtään ihmettelisi jos hometta kämpästä löytyisi. Ilmeisesti aikanaan asunnossa ollut vesivahinko.. Olen yrittänyt keksiä mistä johtuu ihottumat ja tämä tuli yhtenä vaihtoehtona. Lääkäriin menen perjantaina joten siellä ehkä selviää... Kiitos vastauksestasi.


    • homekorva

      Mulla leuan ja suun ympärillä umpinaisia, finnimäisiä patteja. Jotka ei kypsy, on vaan.

      Lisäksi poskissa muutamia syviä paiseita.

      Niskassa samoja finnintapaisia patteja.

      Päänahka täynnä haavoja ja pieniä rupia lisäksi outo hiustenlähtö (pälvi).

      Ihon taipeet ja vatsa kutisi mielettömästi.
      Korvat eritti kauheasti vaikkua ja kutisi ihan hirmuisesti.

      KAIKKI vaivat häipyneet nyt sairaslomalla.
      3 kuukautta
      Näpyt lähti ILMAN mitään lääkevoiteita.
      Hiuspohjaa olen hoitanut System 4 sarjalla.

      • itiö

        Erehdyitko raapimaan patteja/näppyjä? Jos niin miten kävi? Jos nyt kyse on edes samasta, niin mulla näpyt "levähti" isoiksi läikiksi. Niitä on jaloissa, selässä, kasvoissa ja päänahassa.


      • homekorva
        itiö kirjoitti:

        Erehdyitko raapimaan patteja/näppyjä? Jos niin miten kävi? Jos nyt kyse on edes samasta, niin mulla näpyt "levähti" isoiksi läikiksi. Niitä on jaloissa, selässä, kasvoissa ja päänahassa.

        Aluksi kun yritin puristella niitä näppyjä, niin sain JÄTTI TULEHTUNEITA paiseita. Kesti kauan parantua ja jäi rumia punaisia jälkiä poskiin. Näitä mulla siis myös päänahassa.

        Ystäväni, työpaikallaan homealtistunut:
        Niin hänellä on ihossa isoja läikkiä. Näyttävät tulehtuneilta. Niitä on käsivarsissa, jaloissa, päässä ja selässä. Ne ovat veresnahalla, koska hän raapii niitä kun kutina on sietämätön..Ne on siis isoja läikkiä.

        Hänellä ei vastaavasti ole leuassa tai naamassa näppyjä..


      • itiö
        homekorva kirjoitti:

        Aluksi kun yritin puristella niitä näppyjä, niin sain JÄTTI TULEHTUNEITA paiseita. Kesti kauan parantua ja jäi rumia punaisia jälkiä poskiin. Näitä mulla siis myös päänahassa.

        Ystäväni, työpaikallaan homealtistunut:
        Niin hänellä on ihossa isoja läikkiä. Näyttävät tulehtuneilta. Niitä on käsivarsissa, jaloissa, päässä ja selässä. Ne ovat veresnahalla, koska hän raapii niitä kun kutina on sietämätön..Ne on siis isoja läikkiä.

        Hänellä ei vastaavasti ole leuassa tai naamassa näppyjä..

        nuo työkaverisi läikkäset.. nooh, täytyy odotella vaan sitä lekuria jos ne hyvällä säkällä tietäs... Kiitos vastauksista.


      • inhere
        itiö kirjoitti:

        Erehdyitko raapimaan patteja/näppyjä? Jos niin miten kävi? Jos nyt kyse on edes samasta, niin mulla näpyt "levähti" isoiksi läikiksi. Niitä on jaloissa, selässä, kasvoissa ja päänahassa.

        Joissakin homeisten tavaroiden desinfiointiohjeissa mainitaan Peroxid eli peroksidi eli vetysuperoksidi hyvänä myrkkynä homeita vastaan.

        Koitapa ainetta ärtyneeseen ihottumaan tai villiintyneeseen näppyyn. Aine on tuoteselosteen mukaan tarkoitettu haavojen puhdistamiseen ja suuvedeksi, jote on se ainakin turvallisempaa kuin raaka kloriitti.

        Pane ainetta tippa raakana suoraan näpyn päällä. Anna sen kuplia. Pyyhi välillä pois ja pane uusi tippa päälle, jos kuplimista vielä jatkuu. Toista kunnes uusi tippa ei enää aiheuta lisää kuplimista.

        Kerro, miten kävi. Hävisikö kutina?


      • Anonyymi
        homekorva kirjoitti:

        Aluksi kun yritin puristella niitä näppyjä, niin sain JÄTTI TULEHTUNEITA paiseita. Kesti kauan parantua ja jäi rumia punaisia jälkiä poskiin. Näitä mulla siis myös päänahassa.

        Ystäväni, työpaikallaan homealtistunut:
        Niin hänellä on ihossa isoja läikkiä. Näyttävät tulehtuneilta. Niitä on käsivarsissa, jaloissa, päässä ja selässä. Ne ovat veresnahalla, koska hän raapii niitä kun kutina on sietämätön..Ne on siis isoja läikkiä.

        Hänellä ei vastaavasti ole leuassa tai naamassa näppyjä..

        Onhan läiskäpsoriaasi hänellä suljettu pois? Itsellä on vas nilkassa- läiskäpsoriaasin läiskä. Ihan hirveä kutina, ellen hoida. Kortisonivoide, aloegeeli.
        On olemassa myös atooppinen ihottuma, joka tekee kutisevaa ihottumaa. Etenkin talvisin kellä iho kuivaa korpuksi, kutina on ensimmäinen oire. silloin ihoa tulisi viimeistään alkaa rasvaamaan joka pesullakäynnin jälkeen kunnolla, perusvoiteella- ei millään rasvattomalla.


      • Anonyymi

        Hei, minua kiinnosti miten hoidit päänahkaasi. Epäilen hometta omassa tukassani, enkä meinaa saada sitä pois pesemällä. Uusii vaan.
        ML


    • inhere

      Pahasti homeisessa asunnossa kasvaa paljon penisilliiniä. Se homesuku kuuluu yleisimpiin kosteusvauriohomeisiin. Se aiheuttaa samanlaisen ihottuman kuin penisilliinitapletit niille allergisille. Aluksi tulee parin sentin kokoisia punaisia läiskiä käsiin ja muualle keholle vaatetuksen rajapinnoille, sitten muuallekin.

      Homeihottumille on tavallista, että ne sijaitsevat hiusten rajoille, ranteissa ja käsissä, poskipäillä, nilkoissa ja säärissä - paikoissa, joihin homeelle on vapaa pääsy.

      Pienet punaiset täplät, joiden keskellä on valkea kutiava keskus on tavallinen. Tai sitten keskellä on vesirakkula, joka puhkeaa, kutiaa ja leviää.

      Varsinkin kasvoihin tekee pesää sellainen homeihottuma, jossa on keskellä yksi pahemmin tulehtunut parin millin tai puolen sentin kokoinen ärtymä, ja sen ympärillä epämääräisellä etäisyydellä pienen pieniä "näppyläsatelliitteja".

      Jossakin mielessä "homeihottumaa" on se, että pieninkin haava, esim. paperin reunasta tullut, kestää viikkotolkulla ja jopa kuukausitolkulla ennen kuin paranee. Sitä ennen se voi levitä kivuliaaksi laajaksi ärtyneeksi kipeän kutiavaksi pinnaksi, jonka halkaisijan koko on senttien mittainen. Kerran sain sellaisen asettumaan muutamassa päivässä, kun kaadoin kloriittia päälle ja huuhtelin saman tien nopeasti ja tarkkaan.

      Nämä ovat homeiden aiheuttamaa ihottumaa kevyemmästä päästä.

      • itiö

        Mistä tämän homeen kotona sitten huomaa? Haju, tummuneet kohdat esim. katon tai lattian rajassa? En yhtään voi olla varma että täällä olisi hometta, mutta kuten aiemmin sanoin olen miettinyt sitäkin mahdollisuutta ihottumani syitä pohtiessa. Voiko sitä ihan virallisesti, esim. allergiatesteissä todistaa? Ja jos hometta olisi, reagoiko koko perhe jollakin tapaa, vai vain minä? Itse olen hieman herkkä siitepölylle, voisinko siis olla alttiinpi kuin muut perheenjäsenet, kellä ei siitepölyherkkyyttä ole?


      • inhere
        itiö kirjoitti:

        Mistä tämän homeen kotona sitten huomaa? Haju, tummuneet kohdat esim. katon tai lattian rajassa? En yhtään voi olla varma että täällä olisi hometta, mutta kuten aiemmin sanoin olen miettinyt sitäkin mahdollisuutta ihottumani syitä pohtiessa. Voiko sitä ihan virallisesti, esim. allergiatesteissä todistaa? Ja jos hometta olisi, reagoiko koko perhe jollakin tapaa, vai vain minä? Itse olen hieman herkkä siitepölylle, voisinko siis olla alttiinpi kuin muut perheenjäsenet, kellä ei siitepölyherkkyyttä ole?

        Pahastikin homeisessa huoneessa vain osa saa oireita. Kaikki testit ovat epävarmoja. Joidenkin kohdalla esim. allergiatestit toimivat ja joidenkin kohdalla ei. Huonoin asumatarkkuus on työpaikkalääkäreiden ja eläkevakuutusyhtiöiden rakastamilla IgE-vasta-ainetutkimuksilla. Yliherkkyysoireiden laajuudesta ja vaikeudesta riippumatta vain noin 5%:lle sairastuneista kehittyy IgE-vastaineita homeille.

        Varmin, yksinkertaisin ja halpa keino todeta homeiden ja omien oireiden välinen yhteys on vertailla, mikä on olo homeiseksi epäillyssä paikassa ja millainen olo on muualla. Jos oireet alkavat uudellen tai aina samaan paikkaan palatessa, niin syyt ja seuraukset alkavat näyttää selviltä.

        Monesti paluu puhtaassa ilmassa tehdyltä vähintään muutaman päivän reissulta takaisin homeisiin tiloihin aiheuttaa päivän parin kestävän "shokin": silloin yliherkkyysreaktiot ovat erityisen voimakkaat, mutta asettuvat sitten tavanomaiselle tasolle.

        Usein mainittu minikume, asteen kymmenyksen tai parin kymmenyksen yli- tai alilämpö ja siitä johtuva sairastumisen tunne ovat hyvin vahvoja syitä epäillä mikrobeista johtavan terveyshaitan olevan vallitsena ko. huoneessa tai asunnossa.


      • homekorva

        tekstisi:
        "Varsinkin kasvoihin tekee pesää sellainen homeihottuma, jossa on keskellä yksi pahemmin tulehtunut parin millin tai puolen sentin kokoinen ärtymä, ja sen ympärillä epämääräisellä etäisyydellä pienen pieniä "näppyläsatelliitteja". "

        -----
        Mulla on just leuassa, suupielessä tälläinen sateliittikeskittymä. Molemmin puolin. Kosmetologit ja lääkärit eivät keksineet siihen hoitoa.

        Poskissa ja niskassa näitä:
        "Pienet punaiset täplät, joiden keskellä on valkea kutiava keskus on tavallinen. Tai sitten keskellä on vesirakkula, joka puhkeaa, kutiaa ja leviää. "


        myös:
        "sijaitsevat hiusten rajoille, ranteissa ja käsissä, poskipäillä,"

        --taipeet kutisee ja mahan ympäri vyömäisesti..


        Ne häipyi kun en ole homepaikassa. Pyyhin septidinillä monta kertaa päivässä ja en käytä mitään voiteita.


        V-Pen mega kuurista kauhea reaktio, (2 tablettia)ja ambulanssi kyyti.. Aikaisemmin kyseinen lääke on sopinut mulle...


      • inhere
        homekorva kirjoitti:

        tekstisi:
        "Varsinkin kasvoihin tekee pesää sellainen homeihottuma, jossa on keskellä yksi pahemmin tulehtunut parin millin tai puolen sentin kokoinen ärtymä, ja sen ympärillä epämääräisellä etäisyydellä pienen pieniä "näppyläsatelliitteja". "

        -----
        Mulla on just leuassa, suupielessä tälläinen sateliittikeskittymä. Molemmin puolin. Kosmetologit ja lääkärit eivät keksineet siihen hoitoa.

        Poskissa ja niskassa näitä:
        "Pienet punaiset täplät, joiden keskellä on valkea kutiava keskus on tavallinen. Tai sitten keskellä on vesirakkula, joka puhkeaa, kutiaa ja leviää. "


        myös:
        "sijaitsevat hiusten rajoille, ranteissa ja käsissä, poskipäillä,"

        --taipeet kutisee ja mahan ympäri vyömäisesti..


        Ne häipyi kun en ole homepaikassa. Pyyhin septidinillä monta kertaa päivässä ja en käytä mitään voiteita.


        V-Pen mega kuurista kauhea reaktio, (2 tablettia)ja ambulanssi kyyti.. Aikaisemmin kyseinen lääke on sopinut mulle...

        Satelliittimaisesti asettuvat näppylät ovat homeihottumien vahvimpia tuntomerkkejä. Jostakin "homelääketieteen" teoksesta löysin ensi kertaa koko satelliittitermin. Asiaa selvitettiin siinä oikein kuvien kanssa. Ja asia verifioitui perheenjäsenten iholla huhkuen, kun hometalossa asuimme. Leuka ja suun ympärys ovat satelliitti-ihottumille usein ensimmäisiä esiintymispaikkoja. Asian pitäisi olla lääkäreille tuttu juttu. Minä olen yksi tavallinen juntti, lainaan vaan tietoa muualta, asiaa paremmin tuntevilta.


      • Lakoninen totuus
        itiö kirjoitti:

        Mistä tämän homeen kotona sitten huomaa? Haju, tummuneet kohdat esim. katon tai lattian rajassa? En yhtään voi olla varma että täällä olisi hometta, mutta kuten aiemmin sanoin olen miettinyt sitäkin mahdollisuutta ihottumani syitä pohtiessa. Voiko sitä ihan virallisesti, esim. allergiatesteissä todistaa? Ja jos hometta olisi, reagoiko koko perhe jollakin tapaa, vai vain minä? Itse olen hieman herkkä siitepölylle, voisinko siis olla alttiinpi kuin muut perheenjäsenet, kellä ei siitepölyherkkyyttä ole?

        Karu totuus: 80-90% Suomen kiinteistöistä on homeessa, esim. elementtikerrostaloista sanoisin että käytännössä kaikki (syy: villojen kastuminen rakennusaikana). Eli jos vähänkin epäilet hometta kotonasi, tilaa homekoira tutkimaan. Jos löytyy, muuta pois ja äkkiä jos homeettoman kämpän jostain löydät.

        Homeille reagoinnissa on yksilöllisiä eroja. Joku voi olla täysin oireeton ja toisella homesairauksien koko kirjo, samassa asunnossa.

        Jos sinulla on taipumusta allergioihin olet tietenkin alttiimpi homesairauksille kuin ei-allergiset.


    • inhere

      Oikeat finnit eivät asetu korvalehdille, samannäköiselle homenäpyille korvalehdet kelpaavat oikein hyvin. Oikeastaan millekään muille ihottumille kuin homenäpyille korvalehdet eivät kelpaa. Pahimmassa tapauksessa homenäppy äityy korvalehdelläkin ruusuksi asti.

      Asiaan kuuluu, että korvakäytävää kutisee, se on tulehtuneen punainen, ja vaikkua kehittyy tolkuttomasti.

      • homekorva

        "Asiaan kuuluu, että korvakäytävää kutisee, se on tulehtuneen punainen, ja vaikkua kehittyy tolkuttomasti. "

        Mulla myös tämä vaiva.. Siitä nimimerkkinikin. Korvani myös tulehtuivat, vuosivat verta(raapiminen) ja siellä on nyt helminauhamaista kasvustoa.

        OTIBORIN TIPPA jota laitetaan korvaan 4 kertaa päivässä vie vaikun ja kutinan. Se on puhdasta pirtua niinsanotusti.
        Vaivat palaavat, kun jatkaa oleskelua homepaikassa. Mutta tämä lääke auttaa aina pariksi viikoksi. Vie oireita pois.

        SE on reseptilääke.


      • Anonyymi
        homekorva kirjoitti:

        "Asiaan kuuluu, että korvakäytävää kutisee, se on tulehtuneen punainen, ja vaikkua kehittyy tolkuttomasti. "

        Mulla myös tämä vaiva.. Siitä nimimerkkinikin. Korvani myös tulehtuivat, vuosivat verta(raapiminen) ja siellä on nyt helminauhamaista kasvustoa.

        OTIBORIN TIPPA jota laitetaan korvaan 4 kertaa päivässä vie vaikun ja kutinan. Se on puhdasta pirtua niinsanotusti.
        Vaivat palaavat, kun jatkaa oleskelua homepaikassa. Mutta tämä lääke auttaa aina pariksi viikoksi. Vie oireita pois.

        SE on reseptilääke.

        Vanha viesti tiedän, mutta mitähän voisi olla tuollainen helminauhamainen kasvusto? Omasta nenästä tuli ulos vastaavaa.


    • olette käyttäneet homeihottuman hoitoon, te kaikki joilla on ollut hometta iholla kasvamassa. Sillä siitähän varsinaisessa homeihottumassa on ilmeisesti kyse, vai kuinka? Home alkaa kasvaa iholla suoraan? Onko keneltäkään lääkärissä määritetty iholla kasvavaa lajia?

      Auttaisiko esimerkiksi tavallinen hiivasienilääke Daktarin homeihottumaan?

      • inhere

        Kyllä homeet asettuvat ahneesti mihin tahansa rikkoutuneeseen ihon kohtaan niin näppyihin kuin haavoihin ja pienempiin raapaisujälkiin. Siksi juuri niiden parantuminen pitkittyy tai ne villintyvät pahan tulehtuneiksi.

        Ulkomaisissa lääketieteellisissä julkaisuissa on selvityksiä, mitä kaikkia homeita ihon haavoista ja ikenistä ja eritteistä on saatu kasvamaan. Niitä ne ovat ihan tavallisia yleisiä kosteusvauriohomeita, aspergillusta ja muita yliherkkyysreaktioita aiheuttavia homesukuja.

        Jostakin syystä Suomessa ei tsekata, mitä pöpöjä hometaloasukkaan infektoituneissa haavoissa ja kaikissa ruumiinaukoissa, myös korvakäytävissä sikiää. Silti arvauskeskustohtorit osaavat / kehtaavat väittää, että sitkeän tulehduspesäkkeen tai visvaisen ja ärtyneen ihon tuskallisen kutinan syy ei voi olla ainakaan home.

        Tilaa itse Tampereelta Tammer-Tutkan Maljat Oy:ltä homeiden tunnistamiseen sopivia kasvatusalustoja. Niitä sanotaan agareiksi tai petrimaljoiksi, joissa on valmiina jotain sopivaa seosta homeiden kasvattamiseen. Halkaisijaltaan viis- tai yhdeksänsenttisen maljat riittävät tarkoitukseen oikein hyvin. Kyllä ne siinä firmassa tilaajille antavat neuvot, mitä agareita kannattaa valita ja miten viljely kotikäyttöön riittävälllä tarkkuudella voidaan tehdä.

        Pyyhi haavaa taatusti puhtaalla topsilla ja levitä sitten pöpöt agarille hieromalla topsin päätä agarin pinnalla. Pane maljat muhimaan 20 - 25 asteen lämpöön. Viikon päästä jo näet jotain. Käy piruuttas näyttämssä kasvustoa terveystarkastajalle ja kysele viisaita vastauksia.


    • Homeherkkä

      Työpaikka-altistusaikanani viitisen vuotta ennen sen päättymistä pigmenttitasapaino alkoi pikkuhiljaa sekoilla säärissä synnyttäen "kesakoita" ja nuppineulanpään kokoisia valkoisia kohtia. Pikkuhiljaa käsivarretkin saivat osansa ja sen jälkeen niitä alkoi ilmetä rintakehässäkin.
      Kirjavoitumisen kanssa samanaikaisesti verisuonet alkoivat kuultaa sinisinä ihon alta aina rintakehää myöten.
      Myöhemmässä vaiheessa verisuonet alkoivat "kihartua" säärissä ja jalkaterät olivat täynnänsä pieniä punaisia verisuonia.
      Isoja mustelmia tuli ilman syyttä.

      Ollessani TTL:llä (1 1/2 vuotta työpaikka-altistuksesta) TTL:n prick-testaaja ihmetteli
      käsivarsissani olevia verisuonia.

      Mustelmoitumisen osalta tilanne palautui normaaliksi muutamassa kuukaudessa ja nykyverisuoneni osaavat olla siellä missä kuuluukin.
      Ihokirjavuus ei ole palautunut ennalleen, mutta eteneminen pysähtyi.

      Kasvojen iho reagoi ajaoittain ikäänkuin sillä olisi ollut hämähäkinverkkoja ja joskus esiintyi pieniä punaisia näppylöitä.
      Homeflunssa nostatti aina samaan kohtaan ylähuulen yläpuolelle punaisen patin (kipeä) ja niitä saattoi olla myös sieraimissa (tosi kipeitä).


      Varsinainen iho-oireiluni ihottuman muodossa muodossa alkoi vasta työpaikka-altistuksen jälkeen (kolme vuotta) kun kaatumiseni vaurioitti polven nivelsiteitä.
      Reaktio oli tosi yllättävä. Parin tunnin päästä aloin täristä kuin horkkatautinen. Suu oli kuiva kuin korppu ja kämmenieni alkoi näyttää "kurttuiselta". Nesteet hävisivät jonnekin. Seurauksena pieniä mannaryynin näköisiä näppylöitä ihon alla jotka päättivät poistua kuorimalla ihoa kämmenistä ja jälkaterästä. Eli nivelsiderikko laukaisi PPP-tyyppisen psorin, jonka takia juoksin sairaalassa useita kertoja.
      Iho palautui normaalitilaansa reilussa vuodessa.
      Ihorasvojen sisältämat lisä-/säilöntäaineet? ja yksi kortisonisalva alkoivat turvotella naamaani ja nostella isoja punaisia patteja keholle.
      Jatkumona elintarvikkeiden lisä- ja säilöntäaineiden tuottama naamaturvotus tai isot punaiset patit keholla.

      No, niin kiinalainen kuin intialainenkin (auyrveda) lääketiede on tiennyt jo vuosituhansia sitten, että ihoreaktiot ovat merkkinä vitaalielinten (keuhkot, maksa, munuaiset, perna, sydän) epätasopainoon joutumista syystä tai toisesta.
      Eli iho-oireita ei ole olemassakaan kun vitaalielimet toimivat normaalisti.
      Esim. pulssidiagnostiikalla tiedetään mikä elin tilttaa ja sen toiminnan aktivoimiseen on olemassa erilaisia yrttejä, ruokavalioita ja hoitoja esim. akupunktio.

      Ikivanhasta lääketieteellisestä tiedosta huolimatta länsilääkärimme (parisataavuotinen historia) ovat päätyneet siihen tulokseen, että aina on olemassa lääketehtaan kehittämä iho-oireilua kurissapitävä voide.

      Ja jos iho-oireilu ei parane tai ei pysy kurissa lääkärin määräämämista voiteista huolimatta, sen jälkeen lääkäri olettaa stressin olevan iho-oireiden toimeenpanija.
      No kuten todettiin Hyvä Terveys lehdessä pari maamme huipputyöterveysasiantuntijaa pani paremmaksi.
      Heidän mielestään pelko onkin se tekijä, joka aikaansaa yliherkkyysreaktion.

      Jossain vaiheessa käykin niin, että ihmisestä ITSESTÄÄN tulee oman terveytensä suhteen paras asiantuntija, ja ihminen itse pystyy milloin haluaa tuottamaan erinäköisiä ja erilaatuisia yliherkkyysreaktioita lääketiedegurujemme tutkittaviksi.

      Hilkkaliisakin on napit vastakkain noiden Hyvä Terveys lehdessä esiintyneen parin lääketiedettä edustavan huippugurun kanssa. Katsotaanpa antaako Hyvä Terveys lehti hilkkaliisalle palstatilaa. No jos antaa, sanoisin, että ihmeiden aika ei ole vielä ohi.

    • kira

      Minulla on tällaisia oireita. Mennessäni uuteen työpaikkaan vuosia sitten minulla oli alussa muutaman kuukauden ajan ihmeellisiä ihottumaläiskiä ja toisinaan turposi huulet ja toisinaan silmien alle tuli iso nestepussi. Sen jälkeen oireet muuttuivat raajojen jäykkyydeksi, jäsensäryksi,niveltulehdukseksi ja kurkku on hiukan kipeä jatkuvasti.Ihoa kutiaa ja kuivia pieniä ihottumaläiskiä ilmestyi kehoon sekä kasvoille tuli pieniä ihottumanäppyjä.

    • punottelija

      Oleskelen homeiseksi epäillyssä tilassa työssäni vain kuutisen tuntia yhteenmenoon. Olisiko se voinut kokemustenne mukaan saada puolessa vuodessa aikaan altistumisen homeille?

      Kärsin paksusta - märkivästä ja väliin aina kuivahtavasta ihottumasta jatkuvasti. Ihottumaa esiintyy kasvoilla, lähinnä sen reunoilla.

      Lisäksi ajoittain tulee taipeisiin ihottumaa, siis polvitaipeisiin ja kainaloihin.

      Mitä tehdä; lääkäri määrää kortisonia?

      • njtntynjuyjn

        Minulle tuli yhdessä muiden mahdollisten homeoireiden kanssa ikäänkuin märkäinen tai tulehtuneelta näyttävä finni/hikinäppyjen hyökkäys otsaan. Se alkoi otsan yläosista ja levisi siitä alemmas, eteni jopa nenän ympärystään asti, kunnes muutin pois asunnosta. Mikään kortisonirasva tms ei vienyt sitä pois. Mikähän sellaiseen voisi auttaa? Uudessa asunnossa iho on enimmäkseen parantunut, mutta välillä taas näpyt tulevat uudestaan. Kyse ei ole siis oikeista finneistä vaan pikemminkin hikinäpyistä tmss.


      • njtntynjuyjn
        njtntynjuyjn kirjoitti:

        Minulle tuli yhdessä muiden mahdollisten homeoireiden kanssa ikäänkuin märkäinen tai tulehtuneelta näyttävä finni/hikinäppyjen hyökkäys otsaan. Se alkoi otsan yläosista ja levisi siitä alemmas, eteni jopa nenän ympärystään asti, kunnes muutin pois asunnosta. Mikään kortisonirasva tms ei vienyt sitä pois. Mikähän sellaiseen voisi auttaa? Uudessa asunnossa iho on enimmäkseen parantunut, mutta välillä taas näpyt tulevat uudestaan. Kyse ei ole siis oikeista finneistä vaan pikemminkin hikinäpyistä tmss.

        Äskeinen kirjoittaja päivittää...Kaivoin vanhan ketjun esiin.

        Tuossa kakkosasunnossa oli myös paljon homeita ja ilmeisesti näpyt jatkuivat naamassa siksi. Nyt olen muuttanut taas uuteen asuntoon ja vaikka täälläkin haisee home :(, niin ilmeisesti eri lajinen, kun ei ole tullut noita näppyjä takaisin.


      • raikuli5
        njtntynjuyjn kirjoitti:

        Minulle tuli yhdessä muiden mahdollisten homeoireiden kanssa ikäänkuin märkäinen tai tulehtuneelta näyttävä finni/hikinäppyjen hyökkäys otsaan. Se alkoi otsan yläosista ja levisi siitä alemmas, eteni jopa nenän ympärystään asti, kunnes muutin pois asunnosta. Mikään kortisonirasva tms ei vienyt sitä pois. Mikähän sellaiseen voisi auttaa? Uudessa asunnossa iho on enimmäkseen parantunut, mutta välillä taas näpyt tulevat uudestaan. Kyse ei ole siis oikeista finneistä vaan pikemminkin hikinäpyistä tmss.

        rosazol voidetta olen itse käyttännä ja ihottumani kasvoista on hävinnä liäkäri miäräsi kortisoni voidetta vaivani kasvoissani paheni kunnes kävin eri liäkärillä totes että mul on ruusu finni mut en usko siihen kun nyt on kodissani hometta joka on seurausta vesivahingosta jota nyt aletaan purkammaan ja korjaamaan asumme asunto autossa korjauksen ajan vuoden oli kasvot ruvella mut mainitsemani voide auttoi haluun muitakin auttaa ,, tän kautta


      • Anonyymi
        raikuli5 kirjoitti:

        rosazol voidetta olen itse käyttännä ja ihottumani kasvoista on hävinnä liäkäri miäräsi kortisoni voidetta vaivani kasvoissani paheni kunnes kävin eri liäkärillä totes että mul on ruusu finni mut en usko siihen kun nyt on kodissani hometta joka on seurausta vesivahingosta jota nyt aletaan purkammaan ja korjaamaan asumme asunto autossa korjauksen ajan vuoden oli kasvot ruvella mut mainitsemani voide auttoi haluun muitakin auttaa ,, tän kautta

        Ruusufinni puhkeaa nimenomaan homealtistuneelle.


    • pois sieltä

      Minä asuin lapsuuteni homeisessa talossa ja silloin oli tälläisiä juttuja:

      - otsa täynnä pikku näppyjä
      - murrosiässä iho oli todella punakirjava ja epätasainen
      - päänahassa varsin harvalukusia mutta selkeitä näppyjä joiden ympärillä laajemmin ihottumaa, kova kutina, hilseilikin ja hilseshampoo ei auttanut
      - joku täällä mainitsi korvien hurjan vaikuntuotannon, no sitä tapahtui kyllä ja edelleenkin vaivaa

      Lisäksi oli aina koko talven ihan hirveä nuha ja yskä, ja muistan ihmetelleeni kun olin suunnilleen ainut jolla piti olla kunnon arsenaalit räkäpaperia koulussa :/

      Sitten kun muutin pois niin näpyt laskivat, kirjavuus hälveni, tosin kasvoissa on yhä alueita joissa ihoani ei saa kalliilla meikilläkään silkin sileäksi. Jäi kai jotain arpikudosta tai vastaavaa sitten kun niin monta vuotta oireili.

      Joku aika sitten vietin iltaa talossa jossa jo ovella haistoi homeen hajun (oikein kunnon maakellarihaju). Seuraavana päivänä huomasin että olipa rinta samalla lailla punakirjava ja näppyinen kuin kasvot oli aikanaan. Nousi huoli talon omistajasta, kauanko pysyy terveenä siellä?!

    • kasvoillanionongelma

      Mitä naamassani on? Tiedättekö kun finnit kasvavat suuriksi? Sen kokoisia läiskiä naamassani, sillain että iho lähtenyt. Joka aamu kun pesen naaman semmoinen ilmestyy uudelleen mutta vain eri paikkaan. Naama täynnä arven näköisiä ympyröitä, esm silmän yläpuolella, nenässä, ja koko oikea poski täynnä niitä.
      Ei pysty peittämään meikillä kun vuotavat kokoajan jotain (ei verta) mitä teen? alan jo huolestua että pian se leviää koko naamaani. voisiko joku auttaa ja kertoa miten jatkossa toimin? Katson usein illalla naamaani ja itken, naamassani ei ole yhtäainuttakaan finniä tai mitään mutta ihan kuin joku olisi kuorinut naamastani palasia. HELP ME !? ulos ei kehtaa enään lähteä

      • A-vitamiini voisi auttaa, ks. esim.

        Ihonhoidon uudet tuulet

        http://www.sairaalakl.fi/artikkelit/kasvot/ihonhoidon-uudet-tuulet

        - Itse ainakin ihmettelin, kun oma limakalvovaurioni alkoi parantua jo yhden tällaisen kapselin jälkeen:

        http://www.iherb.com/Now-Foods-Vitamin-A-25-000-IU-250-Softgels/382?at=0

        Ei vaan varastossa tällä hetkellä, mutta onhan noita muitakin, jos ei jaksa varaston täydennystä odottaa, esim.

        http://www.iherb.com/Carlson-Labs-Vitamin-A-Natural-10-000-IU-250-Soft-Gels/15282?at=0

        Viimeksi minua ovat auttaneet myös valmisteet, jotka olen maininnut tässä:

        http://www.sanasinko.net/viewtopic.php?p=6914#6914

        Jk. Olen vähentänyt kirjoittamista täällä kiusaajien ja miinustelijoiden paratiisissa, mutta hätäsi pysäytti minut. Toivottavasti saat apua.

        Jos et ole tilannut koskaan iHerbistä, ks. tilausrajat yms. täältä:

        http://www.sanasinko.net/viewtopic.php?t=474

        - Voimia! Älä anna periksi :)


      • kalapieni

        hiivavoidetta joka aamu kasvoihin ja kuorinta pari kertaa viikossa. Bellavita-voide apteekista. mulla sama.


    • HomeVoiTappaa

      Minullakin on ollut työpaikan homeongelman vuoksi iho jatkuvasti ihottumalla. Käsien iho vereslihalla, kasvoissa ja kaulalla pahaa ihottumaa.
      Vaihdoin työpaikkaa ja ihme ja kumma kaikki ihottumat sekä muutkin pahat oireet paranivat muutamassa viikossa. Siinäpähän nautiskelevat homemyrkkyjä kaikessa rauhassa, kun eivät mitään ymmärrä asialle tehdä.

    • OlihanNäitä

      Erityisesti päänahan ongelmia. Hilsettä, johon ei auttanut mikään. Hiustenlähtöä ja lopulta myös tosi pahaa päänahan aknea. Myös atooppista ihottumaa ym. ongelmaa muilla ihoalueilla, jotka eivät olleet vaatteiden alla. Kaikki päänahan oireet katosivat nopeasti uudessa asunnossa, muutkin vähentyneet selvästi.

    • Neuvoja1

      Tässä pahin nykyvitsaua: Lue "Hengittävyys vs. Kosteus-Hengittävyys.
      Levimmillään aiheuttaa silmien rähmimistä ja lievän silmätulehduksen.

      Pahimmillaan aiheuttaa:
      a. **)Silmien tuskallista/rajua kirvelyä ja silmätulehduksen,
      b. ***)välittömän nenä-verenvuodon ja alussa kuvan-mukaisia tulehduksia iholla - joten ÄLÄ katkaise Kosteus-Hengittävyyttä!
      **) Poistu heti raitttiiseen ilmaan!
      ***) Verenvuodon sieraimista saat loppumaan kun suhauttelet päivittäin Mhb-jauhetta sieraimiin!

      Muista että vesi(=kosteus) on Ainoa komponentti joka pystytään estämään Home- ja Maaperäbakteeri-itiöiltä!
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/viimeinkin-valoa-tunnelin-paassa-kun-rakennus-kosteus-hengittaa-niin-asukkaatkin-hengittavat-raikastapuhdasta-sisailmaa/

    • Hs72

      Moi. Olen rakennus alalla töissä ollut 20vuotta. Nyt viimeiset 5 vuotta tehnyt remontti ja home korjauksia. Itselläni viimeisen vuoden aikana tullut iho-ongelmia. Kuivia punaisia hilseileviä läiskiä ja punaisia näppyjä. Kurkku menee ahtaalle, silmät karvastelee. Työ hommissa aika vaikeaa.

    • Anonyymi

      Olen työpaikassa josta löydetty kosteusvauriohomeita. Ihooni nousee isoja punaisia näppyjä ja iho kutisee kauttaaltaan. Rakenteista eli eristeistä on löytynyt penisilliiniä. Edellä luki että se kuuluu yleisimpiin kosteusvauriohomeisiin. "Se aiheuttaa samanlaisen ihottuman kuin penisilliinitapletit niille allergisille. Aluksi tulee parin sentin kokoisia punaisia läiskiä käsiin ja muualle keholle vaatetuksen rajapinnoille, sitten muuallekin". Tuo selittää omia oireitani - ilmeisesti homeista tosiaan voi saada iholle allergiaa muistuttavan reaktion? Missään muissa tiloissa vastaavaa ei tule. Edellä Hs72, tutun kuuloisia homeoireita sullakin.

    • Anonyymi

      Meiltä on löydetty Aspergillusta ja Penicilliumia. Ilmeisesti syytä ottaa tosissaan, että voivat asettua iholle ja haavoihin? 'Ulkomaisissa lääketieteellisissä julkaisuissa on selvityksiä, mitä kaikkia homeita ihon haavoista ja ikenistä ja eritteistä on saatu kasvamaan. Niitä ne ovat ihan tavallisia yleisiä kosteusvauriohomeita, aspergillusta ja muita yliherkkyysreaktioita aiheuttavia homesukuja.

      • Anonyymi

        Olen myös ihmeissäni kun hometyöpaikalla ollessa oli usein hiivatulehduksia ja korvat täynnä mönjää. Muiden iho-oireiden lisäksi. Kuulin että Aspergillus -home voi tehdä myös kasvustoja korvaan. Harvinaista, mutta mahdollista. Puolitutun lapsella oli toistuvia korvakäytävän tulehduksia. Lopulta kaikkien tippojen ja antibioottikuurien jälkeen korvasta löydettiin viljelyssä Aspergillus fumigatus - home.


    • Anonyymi

      Olen ihmetellyt kun nyt palattuani loman jälkeen homevaurioiseen tilaan, vaikka vain lyhyesti, iho kuivuu aivan karkeaksi ja hilseileväksi. Liittyy ilmeisesti ”ilmiöön”?

      Luin tällaisen listan iho-oireista
      - kutinaa
      - punoitusta
      - rakkuloita
      - nokkosrokkopaukamia- huonosti parantuvia visvanäppylöitä keholla
      - suun ympärillä iso näppylä ja sen ympärillä pieniä "satelliittinäppylöitä"
      - huonosti parantuvia visvanäppylöitä suun ympärillä
      - atooppinen ihottuma tai sen pahentuminen
      - kutina nivusissa / sukupuolielimissä
      - ihon karstaisuutta
      - ihon karheutta, halkeamia

    • Anonyymi

      Tutkijan sivuilta löytyy kuvia iho-oireista ja testeistä:
      https://pappasmurffi.nettisivu.org/pinnoitetut-sokkelitvale-sokkelit-ja-tappavat-maaperabakteeri-myrkyt/#top

      https://pappasmurffi.nettisivu.org/laaketiede-vs-terveystiede/#top

    • Anonyymi

      Hometta ihossa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2398
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1912
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1373
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1260
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1235
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1171
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1101
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1055
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. 15
      1014
    Aihe