kilpirauhaskokeet

sairas?

Miksi kilpirauhaskokeet pitäisi ottaa aamuisin klo 7- 10 välillä. Onko siinä jokin peruste? Itsellä on otettu kokeet ja olivat normaalit, mutta vasta klo 16.00 jälkeen iltapäivällä. Voiko tällöin otetut kokeet antaa virheellisen tiedon?

32

46746

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -...-

Ne muuttuvat päivän aikana (TSH laskee ainakin) ja tällöin vajaatoiminta saattaa jäädä huomaamatta jos kokeet otetaan liian myöhään. Kokeesi eivät siis pidä paikkaansa.

• lääkäri ei

sitten maininnut asiasta. Onko asia tosiaan näin???
        Ärsyttää... minäkin nimittäin kävin juuri eilen kilp.kokeessa iltapäivällä. Tylsää jos tein tämän turhaan ja uusiksi menee.
        T: -eräs idiootiksi itsensä tunteva-

• samsu
        lääkäri ei kirjoitti:

sitten maininnut asiasta. Onko asia tosiaan näin???
        Ärsyttää... minäkin nimittäin kävin juuri eilen kilp.kokeessa iltapäivällä. Tylsää jos tein tämän turhaan ja uusiksi menee.
        T: -eräs idiootiksi itsensä tunteva-

molempien on mentävä uudestaan. Iltapäivätutkimus on aivan turha. Siitä ei pysty sanomaan mitään tilanteesta.
        Ennen klo 10, miel. heti kun labra aukeaa. Kahvia ei saa juoda, mielellään ei illallakaan.

• samsu
        samsu kirjoitti:

molempien on mentävä uudestaan. Iltapäivätutkimus on aivan turha. Siitä ei pysty sanomaan mitään tilanteesta.
        Ennen klo 10, miel. heti kun labra aukeaa. Kahvia ei saa juoda, mielellään ei illallakaan.

lääkärit ei tiedä, varmaan ei niiden tiedostoissa luekaan mitään labratutkimuksista, ja vaikka lukis ne ei välttämättä sitä noteeraa.
        MUTTA: labran pitäisi tietää, on asiatonta että suostuvat ottamaan kokeen kymmenen jälkeen, puhumattakaan iltapäivästä.

Niin ja paitsi kahvia ei saa ottaa, ei myöskään saa ottaa tyroksiinia sellainen jolla lääkitys jo on.

• utelias
        samsu kirjoitti:

kahvia ei saa juoda ennen kilpparikokeita? Minä hörpin viimeksi 3 kupillista ennen sitä. Miten se vääristää arvoja?

• samsu
        utelias kirjoitti:

kahvia ei saa juoda ennen kilpparikokeita? Minä hörpin viimeksi 3 kupillista ennen sitä. Miten se vääristää arvoja?

kiihdyttää kilpirauhasen toimintaa. Jolloin vajaatoiminta ei tule esille.

• utelias
        samsu kirjoitti:

kiihdyttää kilpirauhasen toimintaa. Jolloin vajaatoiminta ei tule esille.

Mun tsh 1.3 ois saattanu olla korkeampi ilman kahvia, ymmärsinkö oikein?

• Mara
        samsu kirjoitti:

Mulle labrassa sanottiin että kahvin juonti ennen kokeiden ottoa aamulla ei mitenkään vaikuta arvoihin,samoin voi myös syödä aamupalaa.

• niin.
        utelias kirjoitti:

uuteen kokeeseen

• mitä ne puhuu
        Mara kirjoitti:

Mulle labrassa sanottiin että kahvin juonti ennen kokeiden ottoa aamulla ei mitenkään vaikuta arvoihin,samoin voi myös syödä aamupalaa.

mun labrassa sanottiin että vaikuttaa. Ja olen kuullut saman lääkäreiltä. Miksei sitten noudattaisi varoitusta, jos kerran epäilee kilpirauhasen vajaatoimintaa.

• lääkitys
        Mara kirjoitti:

Jos on jo lääkitys niin sitä ei pitäisi ottaa ennen verikoetta ja kun se pitäisi ottaa tyhjään vatsaan niin eihän sitä ennen voisi syödäkään. Olen kylläkin ymmärtänyt että lääkäreissä on monta koulukuntaa tässä voiko vaiko ei tyroksiinin ottaa ennen verikoetta, kun sen vaikutus kuitenkin tuntuu vasta pitemmän ajan päästä...

Luulisin ettei ole haittaa jos ei syö eikä juo ennen koetta, joka on kuitenkin aamusta otettava kilpirauhasen/aivolisäkkeen päivän mittaan muuttuvan toiminnan takia

• otettiin
        Mara kirjoitti:

kerran" kanssa 17-18 aikaan noin kilppari arvot, ne oli aivan samat kun aamulla ( seuraavana) tämä oli tällänen päivystys tapaus. kyllä mä itekki mietin että ovatko arvot samanlaiset, no mulla sattu pitämään paikkansa. Meillä labrassa sanotaan että lääkettä ei saa ottaa ennen näytettä, menen kyllä aina syömättä kaikesta huolimatta. Ei kun uudestaan jos epäilee heittoja niissä kokeissa.

• labrassa
        lääkitys kirjoitti:

Jos on jo lääkitys niin sitä ei pitäisi ottaa ennen verikoetta ja kun se pitäisi ottaa tyhjään vatsaan niin eihän sitä ennen voisi syödäkään. Olen kylläkin ymmärtänyt että lääkäreissä on monta koulukuntaa tässä voiko vaiko ei tyroksiinin ottaa ennen verikoetta, kun sen vaikutus kuitenkin tuntuu vasta pitemmän ajan päästä...

Luulisin ettei ole haittaa jos ei syö eikä juo ennen koetta, joka on kuitenkin aamusta otettava kilpirauhasen/aivolisäkkeen päivän mittaan muuttuvan toiminnan takia

Meidän labrassa sanovat kiitos ja näkemiin huomenna uudestaan, jos yrität liian myöhään mennä tai olet tyroxiinit ottanut. Minusta labrassa pitää tuollaiset tietää ja kieltäytyä ottamasta kokeita silloin.

Itse en ole syönytkään ennen labraa mitään, vaikka ei sitä kielletty olekaan. Onpahan ainakin vertailu kelpoiset tulokset, kun on aina ennen labraa syömättä jos joskus otetaan myös paaston vaativia kokeita samalla.

Eihän ne lääkärit tiedä montaa muutakaan asiaa kuten, että thyroxin pitää ottaa tyhjään vatsaan ja pitää väliä ennen aamiaista. Ei muuten kertoneet sitä apteekissakaan.

• luuviis
        utelias kirjoitti:

Itsekkään en arvannut miten paljon kahvi voi vaikuttaa tulokseen, ennen kuin totesin omalla kohdalla. TSH oli kokeessa 1 pintaan ja silti paha olla koko ajan. Pääsin aika nopeasti uuteen kokeeseen, jolloin lääkäri jopa muisti sanoa, että ei kahvia ja aamulla aikaisin kokeeseen. Tulos: TSH 2,55.

• ohje on

Itselleni on annettu ohje: 12h ennen koetta syömättä ja juomatta, lääkettä ei saa ennen koetta ottaa. Koe otetaan 8-10 välillä. Omassa terveyskeskuksessani labrat eivät edes ota koetta 10 jälkeen ja muistavat aina kysyä olenko paastonnut edelliset 12h. Näin meillä :)

• ämmi

on niin että kilpirauhasen kokeisiin pitää mennä aamulla ja olla syömättä/juomatta, jos meinataan saada "oikea" tulos, vaikka eihän net tulokset mittaa sitä meidän kilpirauhashormoonin määrää, koska sellaista koetta ei ole, nämä nykyiset kokeet mittailevat vain niinkuin nurkan takaa niitä arvoja, tavallaan esiasteen esiastetta,
        minä oon syönyt tuota thyrosiniä jo kolmasvuosi aluillaan eikä meinaa alkaa vaikuttaan, muutettu monet kerrat taplettien määrää,itse tässä kokeilin lisäksi syödä kelpasania purkillisen ja oli heti parempana, nyt ollut noin kk ilman kelpasania vaikka lääkityspäällä ja ei muuta ko meinaa lama iskeä, haen taas kelpasania kaupasta kaipa se auttaa sitt4ekin suoraan siihen k-rauhashormooniin koska peräisin luonnosta

• tänne
        ämmi kirjoitti:

on niin että kilpirauhasen kokeisiin pitää mennä aamulla ja olla syömättä/juomatta, jos meinataan saada "oikea" tulos, vaikka eihän net tulokset mittaa sitä meidän kilpirauhashormoonin määrää, koska sellaista koetta ei ole, nämä nykyiset kokeet mittailevat vain niinkuin nurkan takaa niitä arvoja, tavallaan esiasteen esiastetta,
        minä oon syönyt tuota thyrosiniä jo kolmasvuosi aluillaan eikä meinaa alkaa vaikuttaan, muutettu monet kerrat taplettien määrää,itse tässä kokeilin lisäksi syödä kelpasania purkillisen ja oli heti parempana, nyt ollut noin kk ilman kelpasania vaikka lääkityspäällä ja ei muuta ko meinaa lama iskeä, haen taas kelpasania kaupasta kaipa se auttaa sitt4ekin suoraan siihen k-rauhashormooniin koska peräisin luonnosta

Mitä se tuo kelpasan on?

• lilja
        tänne kirjoitti:

Mitä se tuo kelpasan on?

Kelpasan on mrilevää tablettimuodossa. Laitapa googleen hakusanaksi kelpasan niin löytänet lisätietoja.

• luontaistuotekauppias
        lilja kirjoitti:

Kelpasan on mrilevää tablettimuodossa. Laitapa googleen hakusanaksi kelpasan niin löytänet lisätietoja.

Kelpasan on yksi merilevätuotemerkki monien muiden joukossa. Mutta sen enempää kilpirauhassairauksista kärsivien kuin raskaana olevienkaan ei tulisi käyttää jodipitoisia merileviä.

• ....
        ämmi kirjoitti:

otatko ne thyroxiinit varmasti tyhjään vatsaan aamulla? etkä käytä samalla muita lääkkeitä jotka vaikuttais imeytymiseen..?

• utelias
        luontaistuotekauppias kirjoitti:

Kelpasan on yksi merilevätuotemerkki monien muiden joukossa. Mutta sen enempää kilpirauhassairauksista kärsivien kuin raskaana olevienkaan ei tulisi käyttää jodipitoisia merileviä.

Toi on kyllä sinänsä kumma asia että vajaatoimintaa sairastavallehan ei periaatteessa pitäisi olla haittaa jodista, mutta liikatoimintaiselle taas on. Siis mikä on syy että vajaatoimintaa sairastava ei saisi syödä jodia?

• tk.ssa töissä
        utelias kirjoitti:

Toi on kyllä sinänsä kumma asia että vajaatoimintaa sairastavallehan ei periaatteessa pitäisi olla haittaa jodista, mutta liikatoimintaiselle taas on. Siis mikä on syy että vajaatoimintaa sairastava ei saisi syödä jodia?

kilpirauhaskokeisiin pitää mennä ennen klo 10 ja aamulla saa syödä aamupalan muttei juoda kahvia.

• tää nyt on
        tk.ssa töissä kirjoitti:

kilpirauhaskokeisiin pitää mennä ennen klo 10 ja aamulla saa syödä aamupalan muttei juoda kahvia.

olen just aamulla menossa kilppari kokeisii ja mul ainaki sanottii ettei mitään saa todellakaa syödä, vettä saa juoda jos on pakko!!!10 tuntia on oltava syömättä!! Ja aamulla on mentävä ennen kello 10.tä

• irmeli
        tää nyt on kirjoitti:

olen just aamulla menossa kilppari kokeisii ja mul ainaki sanottii ettei mitään saa todellakaa syödä, vettä saa juoda jos on pakko!!!10 tuntia on oltava syömättä!! Ja aamulla on mentävä ennen kello 10.tä

hyvä että on annettu mahdollisimman tiukat ohjeet, ei ainakaan ole mitään häiriötekijää.

Tuntuu että kilpirauhasjuttuihin yleensä suhtaudutaan liian löperösti. SEn paremmin lääkärit kuin muukaan henkilökunta ei oikein ymmärrä ongelman vakavuutta ja sen aiheuttamaa haittaa elämälle. Ellei satu itse sairastamaan vajaa/liikatoimintaa, kuten eräs täällä palstalla vaikuttava kirjoittaja, joka kertoi olevansa valmistumassa lääkäriksi. Hänen potilaakseen tahtoisin päästä:)

• kummastuttaa...
        tk.ssa töissä kirjoitti:

Enpäs tosiaan tuollaista kuullut kun labraan menin, eli ryystin aamukahvin ihan normaalisti! No, TSH kahvinjuonnista huolimatta 10.2 joten lääkitys tuli!
        Kuinkahan nopeasti nämä vaikuttaa, nämä thyrazolit?
        Väsyttää niin vietävasti...

• tyro
        kummastuttaa... kirjoitti:

Enpäs tosiaan tuollaista kuullut kun labraan menin, eli ryystin aamukahvin ihan normaalisti! No, TSH kahvinjuonnista huolimatta 10.2 joten lääkitys tuli!
        Kuinkahan nopeasti nämä vaikuttaa, nämä thyrazolit?
        Väsyttää niin vietävasti...

tyrazol on liikatoiminta lääke.
        Jos sulla on TSH yli 10, sulla on vajaatoimintaa.

• pätkii...
        tyro kirjoitti:

tyrazol on liikatoiminta lääke.
        Jos sulla on TSH yli 10, sulla on vajaatoimintaa.

Joo, vajaatoiminta oli ja lääkkeenä tyroksiini! Ennen oli tyrazol, kun oli liikatoiminta. Muisti pätkii! :-)

• tyro
        pätkii... kirjoitti:

Joo, vajaatoiminta oli ja lääkkeenä tyroksiini! Ennen oli tyrazol, kun oli liikatoiminta. Muisti pätkii! :-)

yleensä joku viikko menee, joskus kuukausiakin.
        Joku kyllä on sanonut että viikossa jo huomasi ensimmäisen helpotuksen. Että hyvin yksilöllistä. Eikä se tule sillä lailla hupsahtamalla vaan vähitellen olo paranee. Ja jos on vasta lääkitys aloitettu, niin ei se edes vielä voi olla kohdallaanb. Kontrollin jälkeen annostusta nostetaan, onhan sulla TSH ollut aika korkeella. siksikin voi kestää kauan ennen kuin olo on edes suht koht normaali.

• ei...
        tyro kirjoitti:

yleensä joku viikko menee, joskus kuukausiakin.
        Joku kyllä on sanonut että viikossa jo huomasi ensimmäisen helpotuksen. Että hyvin yksilöllistä. Eikä se tule sillä lailla hupsahtamalla vaan vähitellen olo paranee. Ja jos on vasta lääkitys aloitettu, niin ei se edes vielä voi olla kohdallaanb. Kontrollin jälkeen annostusta nostetaan, onhan sulla TSH ollut aika korkeella. siksikin voi kestää kauan ennen kuin olo on edes suht koht normaali.

Ihan vasta on aloitettu lääkitys ja olo on kuin onnenpyörässä!! No, eiköhän se tästä, pikkuhiljaa...
        Yritän olla kärsivällinen!

• liisa

Minulla todettiin kilpirauhasen liika toimintaa.Minulla oli määrätty tyroks tab letit koko elämän ajaksi jo siinä 30-40 vuotiaana mutta minä en muistanu ottaa niitä nyt se on ruvennu vaivaamaan. Ja kävin kokeissa en öle saanu vielä tuloksia, 4 päivä huhtikuuta saan tietää tulokset, minulla on ääni kähee jahengen ahdistusta

• kis-kis-kis

´Moi Liisa!

Kerrotko kilpirauhasen liikatoiminnan oireista?
        Olis oikeesti hienoa jos vastaisit,haluan kuulla
        jonkun oikeita kokemuksia..
        Niin ja mitkä sun TSH JA T4V arvot kun todettiin??
        Mulla on ihan samoja oireita ollut jo vuosia..
        Kiitos ja voimia kesään :)

• pipero

Moi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe