Oulu, adhd

äippä

Hei kaikille!
Asumme Oulun lähiympäristössä ja toivoisin että joku voisi auttaa minua seuraavassa ongelmassa.
Olen epäillyt pojallani adhd-tyyppistä ylivilkkautta jo pidemmän aikaa. Olen puhunut paikkakuntani neuvolassa, sekä lääkärissä asiasta jo parin vuoden ajan, mutta minua ei uskota.
Kävin taas lääkärin juttusilla viime viikolla, ja hän käski ottamaan yhteyttä perheneuvolaan...
Otin yhteyttä ja tällä viikolla sain sieltä kirjeen, että heillä on niin ruuhkaista, että aika lähetetään joskus myöhemmin!
Mulle alkaa riittämään.. Kouluun lähtö lähenee pojalla ja haluaisin käyttää hänet ennen sitä jollain oikealla asiantuntijalla, mutta tuntuu etten mitään kautta pääse yhtään mihinkään.
Lähin suurin sairaala meille on Oulu, joten mikäli joku täältä läheltä tietää, onko sinne mahdollista päästä ilman lähetteitä, esim. itse soittamalla. En tiedä yhtään mitä kautta alkaisin seuraavaksi asiaa viemään..
Toivottvasti joku voi auttaa.

6

1092

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liitto

Hei!

Oulussa on ADHD- liitolla oma paikallisyhdistys. Luulisi heidän osaavan neuvoa kuinka edetä Oulun alueella? :)

Yhteystietoja löytyy täältä:
      http://www.adhd-liitto.fi/Oulun.htm

Ja jollen aivan väärin muista sivuilta löytyy myös yleisiä ohjeita tutkimuksiin jne liittyen.

• äippä

Kiitos tästä tiedosta! Kiva tietää, että siellä on paikallisyhdistys, otan yhteyttä sinne!

• äippä

Hei!Sairaalaan tutkimuksiin ei pääse kun lähetteellä nim.kokemusta on.Meillä poika oireillut jo pienestä pitäen.Läpi ollaan käyty psykologit,perheneuvolat,lastenlääkärit,erityislastentarha ja moni muu paikka.Tie on ollut pitkä ja kivinen.Lapsi on nyt 8 vuotias ja nyt kun koulussa vaikeudet ovat kasautuneet jo niin suuriksi(diagnoosia ei ole),että menemme osastojaksolle oysiin 8 viikoksi,tai siis lapsi menee.Hoitopalavereita on käyty koko päiväkoti ajan ja olemme olleet lastenpsykiatrian asiakkaita.Lapsella on adhd ja asperger oireet.Osastojaksolla olisi tarkoitus kartoittaa kuntoutuksen ja terapioiden tarve ja aloittaa lääkitys,mikäli siitä olisi apua lapsen koulunkäynnin kannalsta.Meille tämä on ollut useamman vuoden prosessi ja ei mikään helppo taival.Toivomme että nyt lopultakin saisimme sen diagnoosin ,että mikä lapsellamme on adhd/asperger.
      Onko lapsesi tarhassa?Eikö siellä ole huomattu mitään?Meilläkään ei äitiä uskottu neuvolassa eikä muuallakaan kun valittelin lapsen vilkkautta.Lapsen mentyä päiväkodin kerhoon palautetta alkoi tulemaan liiaksikin.Jopa alkoivat uskomaan lapsen ongelmiin ja päästiin ensin perheneuvolan juttusille.Lasten lääkärin lähetteellä käytiin läpi toimintaterapeutti,fysioterapeutti ja psykologi.Lapsi läpäisi testit hienosti "kahdenkeskisissä tilanteissa".Lukemaankin oppi jo 3,5v.Ongelmana ovatkin ryhmätilanteet ja sosiaaliset taidot.
      Onko lapsesi eskarissa?Onko siellä ongelmia?Yleensä jos jokin ulkopuolinen taho ottaa yhteyttä(päiväkoti/eskari),niin apua saa nopeammin.Tällaiset äitien mielipiteet eivät paljoa paina.Pitää olla ammatti ihmisen mielipide ennen kuin mitään alkaa tapahtumaan....
      Toivottavasti saat apua ajoissa...

• äippä

Kiitos kirjoituksestasi!
        Meillä poika on tarhassa, ja myös siellä on huomattu tämä ongelma. Olemme pitäneet palavereja henkilökunnan kanssa ja ottaneet käyttöön "yhteiset säännöt" ja reppuvihkot yms. Mutta eihän näistä tällaisista apua ole. Ja sielläkään henkilökunta ei asiaa vielä kovin vakavasti ota, sillä siirsin poikani tähän nykyiseen paikkaan vasta syksylllä. Osasyy siirtoon oli, että jos käytös rauhoittuisi, sillä edellisessä paikassa se oli samanlaista...
        Poikani aloittaa syksyllä eskarin. Mutta jo viime kesän neuvolassa hoitaja sanoi, että mikäli käytöksessä ei vuoden sisään tapahdu muutoksia parempaan, kannattaa kouluun lähtöä miettiä! Ja silti mitään ei tehdä/asioihin ei puututa. Mutta otan nyt yhteyttä tuonne Oulun adhd-liittoon, jospa sieltä jotain apua saisin, koska itse olen todella huolissani. En tunne henkilökohtaisesti ketään, jolla esim. adhd olisi diagnosoitu, mutta mitä olen aiheesta lukenut, "oireet" lapsellani viittaavat hyvinkin selvästi tähän... Sekä neuvolassa, että tarhassa kehuvat, että poika on fiksu ja erittäin älykäs, mutta vain silloin kun hän itse niin haluaa. Ja tietysti olemme huomanneet tämän kotonakin. Ongelmat ovat lähinnä sosiaalisissa tilanteissa, sekä tottelemattomuudessa ja levottomuudessa.
        Toivottavasti teidänkin asiat selkiytyvät pian, ja kovasti jaksamista teille!

• ...............
        äippä kirjoitti:

Kiitos kirjoituksestasi!
        Meillä poika on tarhassa, ja myös siellä on huomattu tämä ongelma. Olemme pitäneet palavereja henkilökunnan kanssa ja ottaneet käyttöön "yhteiset säännöt" ja reppuvihkot yms. Mutta eihän näistä tällaisista apua ole. Ja sielläkään henkilökunta ei asiaa vielä kovin vakavasti ota, sillä siirsin poikani tähän nykyiseen paikkaan vasta syksylllä. Osasyy siirtoon oli, että jos käytös rauhoittuisi, sillä edellisessä paikassa se oli samanlaista...
        Poikani aloittaa syksyllä eskarin. Mutta jo viime kesän neuvolassa hoitaja sanoi, että mikäli käytöksessä ei vuoden sisään tapahdu muutoksia parempaan, kannattaa kouluun lähtöä miettiä! Ja silti mitään ei tehdä/asioihin ei puututa. Mutta otan nyt yhteyttä tuonne Oulun adhd-liittoon, jospa sieltä jotain apua saisin, koska itse olen todella huolissani. En tunne henkilökohtaisesti ketään, jolla esim. adhd olisi diagnosoitu, mutta mitä olen aiheesta lukenut, "oireet" lapsellani viittaavat hyvinkin selvästi tähän... Sekä neuvolassa, että tarhassa kehuvat, että poika on fiksu ja erittäin älykäs, mutta vain silloin kun hän itse niin haluaa. Ja tietysti olemme huomanneet tämän kotonakin. Ongelmat ovat lähinnä sosiaalisissa tilanteissa, sekä tottelemattomuudessa ja levottomuudessa.
        Toivottavasti teidänkin asiat selkiytyvät pian, ja kovasti jaksamista teille!

Ensin seurattiin, josko tämä pienempi päiväkoti auttaisi. Todellinen edistys alkoi siitä lapsen kehityksessä, kun hän pääsi eskari vuodeksi sellaiseen erityisryhmään. Paljon riippuu myös millainen elto kohdalle osuu, meillä kävi tuuri kun elto vaihtui. Meillä myös omalääkäri tarttui asiaan nopeasti, ja tutkimukset tehtiin pitkälle ihan perusterveydenhuollon palvelujen piirissä. Oli sitten jo valmiiksi tutkittu, kun neurologiselle päästiin puolentoistavuoden jonojen jälkeen.

Nyt jo suhtaudun luottavaisesti tulevaisuuteen, tosin sopivan koulumuodon löytyminen tuntuu olevan hankalaa. Koulu kyllä löytyy, mutta ei tarvittavia tukitoimia sinne.

• pääsette

tai menette lääkärin pakeille, niin kannattaa kirjoittaa paperille ylös kaikki lapsen kehityksestä. Miten edennyt kasvaessaan, mitä erilaisuutta ja miten ilmennyt omasta mielestä?
      Ongelmat, vahvuudet, heikkoudet, mikä kuluttaa erityisesti vanhempien voimavaroja jne...
      Vastaanotolla ei muista yleensä kertoa kaikkea.
      Tsemppiä! Asiat järjestyvät, mutta valitettavasti liian usein vaaditaan vanhemmilta pitkää pinnaa ja puolensapitämistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      248
      6409
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      196
      5956
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      18
      5507
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      108
      4258
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      143
      3523
    6. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      130
      3343
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      23
      3046
    8. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      8
      2502
    9. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      263
      2464
    10. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      134
      2312
    Aihe