uusi liesi yksivaiheeseen

__nyyppä__

Olen aivan kädetön sähköhommissa, mutta kysyn vaan. Asun kerrostalossa, jossa liesi on yksivaiheessa (sulake 20A). Ostin uuden lieden, jonka varmaankin voi liittää siihen? Suurin ongelma on, etten löytänyt kuin kaksi johtoa, en ollenkaan maajohtoa, kun otin vanhan lieden pois?? Kiitos avusta.

17

14862

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kädetön

niin ei kannata itse yrittää sitä kytkeä, tuskin menee oikein koska vaihtoehtoja on useita siinä lieden kytkentärasiassa.

Ja yksi vaihtoehto on vaihtaa uusi kaapeli rasian ja lieden välille, mutta siihenkään ei riitä normaalimallinen hyllytavara tuon sulakekoon takia.

• __nyyppa__

en itse sitä ole tekemässäkään. kysyn vaan että onnistuuko suht helposti jos uuden hellan ohjeissa lukee "voi myös liittä AC 220-230 V verkkovirtaan"?
        Ja sitä et kuvassa "230V ~" lähtee kolme johtoa, mutta minun seinässä ei ole maajohtoa! Kiitos.

• hippahei

Maallikko ei saa kytkeä liettä.
        Eikä kukaan sellainen, jolla on kysyjän tiedot ja taidot.

• jullikkaa
        __nyyppa__ kirjoitti:

en itse sitä ole tekemässäkään. kysyn vaan että onnistuuko suht helposti jos uuden hellan ohjeissa lukee "voi myös liittä AC 220-230 V verkkovirtaan"?
        Ja sitä et kuvassa "230V ~" lähtee kolme johtoa, mutta minun seinässä ei ole maajohtoa! Kiitos.

Onnistuu helposti ammattimieheltä.

• jaapa

Jos se vanhan lieden kaapeli on 2 napainen, niin se liitosjohto ON vaihdettava kolmenapaiseksi. Kaikki uudet puolikiinteät asennukset pitää nollata kiinteässä asennuksen osassa. Ei itse kojeessa. Se kun ei ole ollut sallittua vuosikymmeniin.

• Hanna Karttunen ins.
        jaapa kirjoitti:

Jos se vanhan lieden kaapeli on 2 napainen, niin se liitosjohto ON vaihdettava kolmenapaiseksi. Kaikki uudet puolikiinteät asennukset pitää nollata kiinteässä asennuksen osassa. Ei itse kojeessa. Se kun ei ole ollut sallittua vuosikymmeniin.

Huom ! et saa kytkeä lain mukaan liettäsi itse. Virta voi jäädä laitteen kuoreen jos teet väärin.

Li , L2 ,L3 kytketään virtajothtoon , luultavasti musta. Suojamaa ja 0 - johdin kytketään siniseen.
        Kannattaa mitata kummassa johtimessa virta on, ne kytketään rinnan nnäihin kolmeen L :ään mukana saattaa olla rinnakytkentä levy, jolla työ helpottuu. Huom ! et saa kytkeä lain mukaan liettäsi itse. Virta voi jäädä laitteen kuoreen jos teet väärin.
        Sähkömies laskuttaa noin tuntimatkaan yksi työstä siis , yht 120 euroo. en tiedäsaako siihen kotitalousvähennystä joka on 60% .
        Jotkut kodinkoneliikkeet ainakin 8 vuotta sitten sisällyttivät liedenkuljetukseen sen kytkennän ja kaapelin vaihdon. en tiedä onko enää sallitua. Ainakin oli hyvä palvelua.
        Huom ! et saa kytkeä lain mukaan liettäsi itse. Virta voi jäädä laitteen kuoreen jos teet väärin.

• termit
        Hanna Karttunen ins. kirjoitti:

Li , L2 ,L3 kytketään virtajothtoon , luultavasti musta. Suojamaa ja 0 - johdin kytketään siniseen.
        Kannattaa mitata kummassa johtimessa virta on, ne kytketään rinnan nnäihin kolmeen L :ään mukana saattaa olla rinnakytkentä levy, jolla työ helpottuu. Huom ! et saa kytkeä lain mukaan liettäsi itse. Virta voi jäädä laitteen kuoreen jos teet väärin.
        Sähkömies laskuttaa noin tuntimatkaan yksi työstä siis , yht 120 euroo. en tiedäsaako siihen kotitalousvähennystä joka on 60% .
        Jotkut kodinkoneliikkeet ainakin 8 vuotta sitten sisällyttivät liedenkuljetukseen sen kytkennän ja kaapelin vaihdon. en tiedä onko enää sallitua. Ainakin oli hyvä palvelua.

Lieden kuoreeen ei jää virtaa vaikka kuinka kytkisit vaiheen runkoon. Vaihtovirtaa ei voi varastoida.
        Jos kytkentä on väärin lieden kuoressa on jännite.

• Säästäväinen
        Hanna Karttunen ins. kirjoitti:

Virta on nyt kuoressa. Mitä teen !
        Voinko kuitenkin käyttää, jos olen varovainen. Nupit on muovisia eikä niistä varmaan saa sähköiskua.

• jännitteinen
        Säästäväinen kirjoitti:

Virta on nyt kuoressa. Mitä teen !
        Voinko kuitenkin käyttää, jos olen varovainen. Nupit on muovisia eikä niistä varmaan saa sähköiskua.

Meillä on jo pitkään nyppinyt sormenpäässä kun tekee ruokaa hellalla. Onkohan se sähköä kun nyppii? Vai jotain muuta?

• HeHee
        jännitteinen kirjoitti:

Meillä on jo pitkään nyppinyt sormenpäässä kun tekee ruokaa hellalla. Onkohan se sähköä kun nyppii? Vai jotain muuta?

Nyt tarvitaan hiukan lisätietoja. Millaista ruokaa olet tekemässä? Pidätkö sormiasi liian lähellä paistinpannua käristäessäsi kyljyksiä? Vai keitteletkö mahdollisesti rapuja?

Erittäin hyvä keino todeta rungon jännitteellisyys on: Ota TIUKKA ote esim. vesiputken maalaamattomasta osasta ja toisella kädellä nopea vahva ote lieden runkoon. Jos ei tunnu mitään voit kokeilla vielä lieden kytkinten eri asennoilla.

• veke2

2.5 neliön kaapeli riittää koska liitosjohto saa olla pykälää pienempi mitä sulakekoko edellyttää.

• eihän saa
        veke2 kirjoitti:

2.5 neliön kaapeli riittää koska liitosjohto saa olla pykälää pienempi mitä sulakekoko edellyttää.

Puolikiinteässä asennuksessa liitoskaapeli ei saa olla yhtä pykälää pienempää.

• jännitteinen
        HeHee kirjoitti:

Nyt tarvitaan hiukan lisätietoja. Millaista ruokaa olet tekemässä? Pidätkö sormiasi liian lähellä paistinpannua käristäessäsi kyljyksiä? Vai keitteletkö mahdollisesti rapuja?

Erittäin hyvä keino todeta rungon jännitteellisyys on: Ota TIUKKA ote esim. vesiputken maalaamattomasta osasta ja toisella kädellä nopea vahva ote lieden runkoon. Jos ei tunnu mitään voit kokeilla vielä lieden kytkinten eri asennoilla.

mutta ei vaikuttanut, eli nyppiminen ei johdu ilmeisestikkään sähköistä, vai vaikuttaako muoviputket vesijohdoissa tilanteeseen?
        Mutta jatkan ruuan laittoa nyppimisestä huolimatta.

• isoD
        eihän saa kirjoitti:

Puolikiinteässä asennuksessa liitoskaapeli ei saa olla yhtä pykälää pienempää.

Jos on yksivaiheinen kytkentä ja sulake koko on 20A pitäisi johtimen poikkipinnan olla vähintään 4mm, mutta koska tuollaista kumikaapelia ei enään valmisteta pitää käyttää 6mm:stä. tämän voi kuitenkin tehdä 2,5mm viisinkertaisella kaapelilla siten että käytetään johdin pareja. Esim ruskea ja musta kytketään yhteen ja käytetään vaiheena. Sininen ja valkoinen kytketään yhteen ja käytetään nollana ja kevi riittää tuolloin omanaan koska sen saa "puolittaa".

• Jyde

3x6 kumikaapeli väliin, nollataan kytkentärasiassa. Toimii komeasti, kunhan ei kaikkia levyjä ja uunia käytä samaan aikaan. Tuskin maksaa 60€ enempää jos et nyt ihan pääkaupunkiseudulla satu asumaan.

• kerro kerro

Pitääkö tosiaan olla voi, eikö magariini kelpaa.
        Jos sanavarasto on noin suppea älä käytä otsikossa sitä ainoaa sanaa, jonka olet kuullut isoilta pojilta.

• Jedy
        kerro kerro kirjoitti:

Pitääkö tosiaan olla voi, eikö magariini kelpaa.
        Jos sanavarasto on noin suppea älä käytä otsikossa sitä ainoaa sanaa, jonka olet kuullut isoilta pojilta.

Sanavarastosta sen verran, että kyllä MAGARIINI kelpaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5170
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      2357
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      262
      2342
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2339
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1594
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1448
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      49
      1028
    8. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      996
    9. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      929
    10. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      927
    Aihe