mitä mieltä Farmi kärryistä?
ja mikä koko olisi paras rakentajalle
ja sen jälkeiseen käyttöön. (moottorikelkka?)
3000*1500 onko liian iso?
tekeekö telillä mitään? syö vain kantavuutta.
mutta olis tukevampi
mikä paras
27
33379
Vastaukset
- make
Mulla on ollut vuoden verran Aku 342L, sopii hyvin kelkkakärryksi ja muutenkin isomman tavaran kuljetukseen, isommatkin lankut mahtuu hyvin. Yksiakselinen kulkee hyvin perässä. Hinta-laatu suhde hyvä.
- 01.01.2007
On se kamalan harhaanjohtava nimitys tuo rakentajakärry, yhtälailla kuin kelkkakärry. Näillähän yleensä tarkoitetaan jarruttomia perävaunuja. Lailliset kantavuudet eivät kuitenkaan riitä rehtiin Gyproc-nippuun, saati kahteen kelkkaan.
Jarrut olla pitää.
Mutta odotas vähän, tai valitse oikein jo nyt, sillä ensi vuodenvaihteessa Suomi VIHDOIN noudattaa EU-direktiiviä, joka edellyttää perävaunun vetoaisan E-tyyppihyväksyntää. Tosin ministeriö kai juuri pohtii että mikä se vetoaisa oikein on, mutta pohtimisesta huolimatta 01.01.2007 jokaisen uuden kärryn aisassa/ensikatsastuspapereissa tulle olla merkintä E-tyyppihyväksynnästä.
Tämä sitten on ihan eri juttu kuin tämä suomalainen tyyppikatsastus, joka käytännössä ei juuri muuta ole kuin mittojen määrittämistä.
E-tyyppihyväksynnän vetoaisalle saavat antaa vain riittävän pätevät tutkimuslaitokset, ja aisan lujuus on todella kyettävä osoittamaan sekä laskelmin että käytännössä. Ja monissa vaunumalleissa vetoaisa on yhtä kuin kuin koko kärryn runkoarakenne.
Nythän luotetaan sokeasti siihen ettei mikään laki koske mitään ennen lain hyväksymistä hyväksyttyä. Vaan ovatpa pelisäännöt kovasti muuttuneet viime aikoina, mikä nähtiin tässä farkusta pakuksi verotuskuviossa, ja rajoitinpakossa myös vanhempiin kuorma-autoihin ns. kevytkuorma-auitoluokassa.
Yhtä hyvin voidaan vetoaisaa ja kärryä yleensä koskeva asetus asettaa voimaan tannehtivasti.
Joten olehan varovainen siinä mitä teet. Ettei tule ikäviä yllätyksiä. Osta jarrullinen 1-akselinen kärry, jossa kokonaismassaa on 1200, 1300 tai 1500 kg, vetoautosi mukaan, ja jo valmiiksi E-tyyppihyväksytty vetoaisa (ja muukin rakenne), ja saat ongelmitta, ihan laillisesti, kuljettaa niitä kuormia joita äijä kuin äijä kehuu sillä jarruttomalla kuljettavansa, tietysti laittomasti.
Silleen.- puoli..
tuossa jarrullisessa ei taida olla kuin tuo katsastus. Onko se vuosittainen?
- huono..
puoli.. kirjoitti:
tuossa jarrullisessa ei taida olla kuin tuo katsastus. Onko se vuosittainen?
Katsastus joka toinen vuosi. Mutta jarrut jumittelee varsinkin talvella.
Vaarallinen laite.
Yksiakselinen kevytperävaunu on paras henkilöautolle. Yleensäkään henkilöautolla ei tulisi vetää yli 750 kg:n vaunua. Esim. asuntovaunut on todella vaarallisia ja usein onnettomuuksissa.
EU todennäköisesti kieltää henkilöautoilta asuntovaunujen vedon. Tulee olla neliveto maasturi. On jo käytössä suuressa osassa maailmaa. - Dino
huono.. kirjoitti:
Katsastus joka toinen vuosi. Mutta jarrut jumittelee varsinkin talvella.
Vaarallinen laite.
Yksiakselinen kevytperävaunu on paras henkilöautolle. Yleensäkään henkilöautolla ei tulisi vetää yli 750 kg:n vaunua. Esim. asuntovaunut on todella vaarallisia ja usein onnettomuuksissa.
EU todennäköisesti kieltää henkilöautoilta asuntovaunujen vedon. Tulee olla neliveto maasturi. On jo käytössä suuressa osassa maailmaa.No jo on äijällä mielipiteet. Paljon on saanut mahtumaan tietämättömyyttä noin lyhyeen juttuun. Toivottavasti ei vedä perävaunua, sillä noilla mielipiteillä joutuu usein onnettomuuksiin, suuressa osassa mailmaa.
- Eurowagon
Dino kirjoitti:
No jo on äijällä mielipiteet. Paljon on saanut mahtumaan tietämättömyyttä noin lyhyeen juttuun. Toivottavasti ei vedä perävaunua, sillä noilla mielipiteillä joutuu usein onnettomuuksiin, suuressa osassa mailmaa.
Tuolle EU-direktiivimiehelle tiedoksi, että peräkärryhommissa onneksi terve järki karsii kahjoimmat tapaukset pois. Et vain osaa ja siksi onkin hyvä, että keskityt vetämään vain sitä kottikärryä perässäsi...
Asiaan. Eurowagonissa on tilava 15 kuution vanerinen umpikontti kunnollisella takaovella. Rampit kuuluu kauppaan ja sisään mahtuukin auto poikineen hyvin. Ja pysyy puhtaana myös paskakeleillä.
Suorat seinäpinnat tekevät irtotavaran lastauksesta helppoa, niin kuin kuorma-autoa lastaisi, tosin paljon matalampi.
Kaksiakselinen teli tekee näinkin isosta vaunusta vakaan vedettävän ja jarrutkin toimivat hyvin. Tuplajohdotus takavaloille varmistaa, että valojen toiminnassa olevat viat löytyvät miltei aina vetoauton puolelta.
Multakuormia mökillehän tällä ei paljon vedellä, mutta muuten on sangen monikäyttöinen vaunu. Hyvää ei saa halvalla ja Eurowagonin hinnallahan saa jo kohtalaisen hyväkuntoisen vastaavan kokoluokan kuorma-auton, mutta satunnaisessa käytössähän peräkärryn kulut ovat älyttömän paljon pienemmät. - 01.01.2007
Eurowagon kirjoitti:
Tuolle EU-direktiivimiehelle tiedoksi, että peräkärryhommissa onneksi terve järki karsii kahjoimmat tapaukset pois. Et vain osaa ja siksi onkin hyvä, että keskityt vetämään vain sitä kottikärryä perässäsi...
Asiaan. Eurowagonissa on tilava 15 kuution vanerinen umpikontti kunnollisella takaovella. Rampit kuuluu kauppaan ja sisään mahtuukin auto poikineen hyvin. Ja pysyy puhtaana myös paskakeleillä.
Suorat seinäpinnat tekevät irtotavaran lastauksesta helppoa, niin kuin kuorma-autoa lastaisi, tosin paljon matalampi.
Kaksiakselinen teli tekee näinkin isosta vaunusta vakaan vedettävän ja jarrutkin toimivat hyvin. Tuplajohdotus takavaloille varmistaa, että valojen toiminnassa olevat viat löytyvät miltei aina vetoauton puolelta.
Multakuormia mökillehän tällä ei paljon vedellä, mutta muuten on sangen monikäyttöinen vaunu. Hyvää ei saa halvalla ja Eurowagonin hinnallahan saa jo kohtalaisen hyväkuntoisen vastaavan kokoluokan kuorma-auton, mutta satunnaisessa käytössähän peräkärryn kulut ovat älyttömän paljon pienemmät.Eurowagon on ehdottomasti hyvä perävaunu. Mutta vastauksesi on kyllä muuten väärä: tarjoat rakentajalle 15 kuution umpikaappia ajorampeilla. Eiköhän rakennuspuuhan ja yhden kelkan kuljetukseen riitä vähän pienempi peli? Jarrullisena tietysti.
Jos minua tarkoitat "EU-direktiivimiehellä" niin aika näyttää miten käy. Uskoi se Suomen kuorma-autoväkikin keskusliittoaan myöten että siirtymäajat ovat ikuisia. Nyt ne tyhmyydestään maksavat kaventamalla kalustoa viidellä sentillä.
Vähän isompia kärryjä pruukaan vetää kuin noita 15 kuution kanikoppeja, kuules.
Mutta siinä olet oikeassa että Eurowagon tekee hyviä perävaunuja, ja erityisesti juuri autotrailereita ja kelkkakärryjä. Rakentajahommiin taas saattaa löytyä parempia vaihtoehtoja.
Toivottavasti sun terve järki pelaa... - No sitten
01.01.2007 kirjoitti:
Eurowagon on ehdottomasti hyvä perävaunu. Mutta vastauksesi on kyllä muuten väärä: tarjoat rakentajalle 15 kuution umpikaappia ajorampeilla. Eiköhän rakennuspuuhan ja yhden kelkan kuljetukseen riitä vähän pienempi peli? Jarrullisena tietysti.
Jos minua tarkoitat "EU-direktiivimiehellä" niin aika näyttää miten käy. Uskoi se Suomen kuorma-autoväkikin keskusliittoaan myöten että siirtymäajat ovat ikuisia. Nyt ne tyhmyydestään maksavat kaventamalla kalustoa viidellä sentillä.
Vähän isompia kärryjä pruukaan vetää kuin noita 15 kuution kanikoppeja, kuules.
Mutta siinä olet oikeassa että Eurowagon tekee hyviä perävaunuja, ja erityisesti juuri autotrailereita ja kelkkakärryjä. Rakentajahommiin taas saattaa löytyä parempia vaihtoehtoja.
Toivottavasti sun terve järki pelaa...Ja varmaankin vedät itse kaksiakselisella viisiakselista kärryä..? Muistahan jättää kuorma sitomatta, konginkankaitakaan ei olisi sattunut, jos kuorma ei olisi ollut asianmukaisesti sidottu...
- 01.01.2007
No sitten kirjoitti:
Ja varmaankin vedät itse kaksiakselisella viisiakselista kärryä..? Muistahan jättää kuorma sitomatta, konginkankaitakaan ei olisi sattunut, jos kuorma ei olisi ollut asianmukaisesti sidottu...
Vetelen semmosia 3,5 tonnisia keskiakselivaunuja. Suosikki lavamitat 255 x 660 ja 220 x 860. Umpikaappia ja pressukapellia. Kuutioita niiden sun 15 sijaan 40 ja 48. On mulla niitä pikkukärriäkin, tuollasia suunnillee 2 x 4, ja niillä kuskaan nafti kolmen tonnin kaivinkoneita vähän ninkun työkseni.
Tiedätkös mitä? Ihan laillisesti ja ammattimaisesti, joka päivä.
Kuormansidonnasta tiedän enemmän kuin sinä osaat aiheesta edes kuvitella.
Vetopelit vaihtelevat keskiraskaasta kuorma-autosta kevytkuorma-auton kautta maasturiin.
Parempi sinun pysyä kanikopeissa.
Tyhmyytesi ei kyllä muuta sitä faktaa että Eurowagon tekee erinomaisia perävaunuja moneen tarkoitukseen. Niitä voi vilpittömästi suositella.
Mutta sinä olet näissä hommissa amatööri. Vääriä vastauksia ja vääriä arvauksia esittävä amatööri.
- 01.01.2007
Jo ihan oikeasti aiot kärryä käyttä rakennushommissa, niin hommaa lavettimalli. Siis sellainen, jossa pyörät on lavan alla eikä sivuilla.
Saat kaikki laidat auki, lastaus trukilla onnistuu, ja koko leveys on hyötyleveyttä. Lavettimallin vaunu toimii kätsysti myös työpöytänä työmaalla.
Sitten kun rakennushommat on ohite niin hommaa pressukapelli tai teetä koppi, ja sulla on ihan oikea kelkkakärry.
Mutta ole nyt fiksu ja hommaa jarrullinen kärry. Jarruttomien aika isommissa lavoissa alkaa kyllä olla ohite.- kiihkoilua
Kyllä se lavettimalli olis hyvä. Itellä on teli Petra, hyvä kärry vettää ja muutenkin, mutta ne lokasuojat on kokoajan haittoina. Niistä jarrullisista vielä sen verran että katsataa tarvitsee jos kokonaispaino on yli 750kg. Tiedän nimittäin yhdet kärryt jotka on tarkoituksella leimattu näin ettei tarvitse joka toinen vuosi katsastaa.
- itsellä Farmi 757T
Hanki tarpeeksi pitkä kärry, jotta saat pitkät lautatavarat kuormattua etupainoisesti (huom. auton vetokoukun max. kuorma ja kärryn vetokytkimen max. kuorma; molemmat lukee omissa tyyppikilvissään). Takapainoisesti kuormattu kärry on todella vaarallinen ja pikkukärryyn ei saa edes nelimetristä lautaa etupainoisesti, saati viisimetristä.
Muuten nuo kommentit jarrullisista on ihan asiaa. Jarrullinen kärry on turvallisempi, kalliimpi ja se pitää katsastaa joka toinen vuosi.
Kevytperäkärryissä tulee helposti ongelmia laillisen kantavuuden kanssa mutta sitä ei tarvitse katsastaa. Kunnossa se pitää silti olla. - ainaskin on hyvä'
Olen vedelly h-ja p-autoilla monenlaisia kärryjä mutta kyllä toi olikse joku Viitala joka tekee Petra merkkistä alukärryä sä ainaskin on tosi hyvä vetää ja muutenkin hyvin viimeistelty.
- Majava M5035 J LJ
Itse olin etukäteen miettinyt että kuinkahan jarrullinen loppujen lopuksi jarruttaa oikein liukkaalla.
Laitoin syksyllä 3.5 metrisen eikä tuossakaan jää kelkalle paljoa ylimääräistä pituussuunnassa (touring kelkka). Itse asiassa pituutta saisi olla enemmänkin jotta saisi painopistettä takemmaksi. Nimittäin kapeneva kuomu syö pituutta kummasti jo tarakan kohdalla. Kelkka on etupainoinen kapistus varsinkin tankki täynnä. Lisäksi jouduin ottamaan kuomun erivalmistajlta kun ei korkeus riittänyt kelkalle; nyt on 35 100cm. Noita "standardi" kuomuja ei taida olla juurikaan yli 3.5 metrin?
Sellaisen huomasin omastani että lava on korkeammalla kuin kuin jarruttomassa. Aisaan on sitten tehty "katkos" jotta kärry ei kulkisi "nokka maassa". Lavettimallissa lava on vielä korkeammalla josta johtuen kyyti voi olla huojuvampaa (painopiste korkealla leveyteen nähden) ja kelkan kyytiin saaminen saattaa olla hankalampaa. Kannattaa varmistaa.
Itsellä tuo 1.5 leveä on sopiva. Auton omista peilestä näkee vielä juuri ja juuri eikä kärry suoraan ajettaessa vie juuri autoa enempää tilaa. Mutkissa pitää muistaa pituus ja leveys aivan erilailla kuin entisessä kärryssä (2.6x1.25). Huono puoli on se ettei kyytiin mahdu 2 kelkka, pitäisi olla 180 leveä (pätkät voisi mahtua jos poistaa etu ja taka laidan ja laittaa sukset hieman ulos)
Nyt on hieman esimakua saanut talvella ajamisesta. Oikein liukkaalla vetoauto ei jarruta renkaita lukitsematta niin paljoa että kärryn jarrut tulisi mukaan (Normaalijarrutuksessa, "hätäjarrutusta" kaikki renkaat lukossa en ole kokeillut.)
Jälkikäteen tuli mieleen että olisiko pitänyt tilata vakiota isommalla kantavuudella jotta saisi isompiakin puukuormia laillisesti kuljettaa. Nykyisen auton kanssa nyt painot on yksi-yhteen mutta nykyinen auto on jo 13v vanha joten menee tulevaisuudessa vaihtoon (tai romuun kun enemmän saa käteisalennusta kuin tuosta vaihdossa).- Transporter
Jos oikein hyvän ja laadukkaan kärryn haluat, osta saris.
Minulla sellainen ollut pari vuotta ja käytän kärryä melkein päivittäin.
Kantavutta on 2 tonnia ja renkaissa painetta yli 6 Baria, pituus 4 metriä ja leveytta kaksi.
Kantaa kuormansa mukisematta, eikä ole kumit lyssyssä.
On tosi hyvä vetää, ei heilu, eikä huoju.
Maksoi 5000 €, mutta on turvallinen ja korvaa kokonaan avolavapakettiauton.
Kyllä ihmetellään joka paikassa kärryn hienoutta ja päivitellään, mutta jos on hyvä uusmainen veturi, niin miksei kunnon kärrykin perässä.
12" kovat M S renkaat on huippukeksintö, on todella kevyt vetää, vaikka omapainoakin on 600 kg:n paikkeilla.
Tärkeää on myös että sivustakin voidaan kuormata ja purkaa.
Pitää varmasti hyvin myös hintansa, joten lopulta ei ole niin kalliskaan. - Mun mielestä
Transporter kirjoitti:
Jos oikein hyvän ja laadukkaan kärryn haluat, osta saris.
Minulla sellainen ollut pari vuotta ja käytän kärryä melkein päivittäin.
Kantavutta on 2 tonnia ja renkaissa painetta yli 6 Baria, pituus 4 metriä ja leveytta kaksi.
Kantaa kuormansa mukisematta, eikä ole kumit lyssyssä.
On tosi hyvä vetää, ei heilu, eikä huoju.
Maksoi 5000 €, mutta on turvallinen ja korvaa kokonaan avolavapakettiauton.
Kyllä ihmetellään joka paikassa kärryn hienoutta ja päivitellään, mutta jos on hyvä uusmainen veturi, niin miksei kunnon kärrykin perässä.
12" kovat M S renkaat on huippukeksintö, on todella kevyt vetää, vaikka omapainoakin on 600 kg:n paikkeilla.
Tärkeää on myös että sivustakin voidaan kuormata ja purkaa.
Pitää varmasti hyvin myös hintansa, joten lopulta ei ole niin kalliskaan.Mun mielestä Agados on laadukkaampi kun Saris. Vaikka homma varmasti hoituu kummalla vaan. Ainakin Agados on tyylikkäämpi kun siinä ei oo pintalukkoja. Ja niillä on matalia malleja 195/50-10 renkailla jokka on yhtä matalia kun perinteinen kärri keinutelillä. Ellei tykkää 10-tuuman pyöristä niin saa valita 12-tuumaset.
Paljon laajempi mallistokin Agadoksella on. Ne taitaa olla hiukka kalliimpia kun Sarikset, mutta ennemmän myytyjä.
Mutta että hienoja kärriä molemmat, se on varma. Ja molemmat lavettimallia, ja takuulla kaikki E-tyypitykset kummallakin.
Mulle kelpaa kumpi vaan, mutta tykkään enemmän Agadoksesta tyylikkyden ja joidenkin yksityiskohtien vuoksi. Makuasioita tietysti. Elikkä merkeistä ei tässä kannata ruveta riitelleen. - Länsimainen
Mun mielestä kirjoitti:
Mun mielestä Agados on laadukkaampi kun Saris. Vaikka homma varmasti hoituu kummalla vaan. Ainakin Agados on tyylikkäämpi kun siinä ei oo pintalukkoja. Ja niillä on matalia malleja 195/50-10 renkailla jokka on yhtä matalia kun perinteinen kärri keinutelillä. Ellei tykkää 10-tuuman pyöristä niin saa valita 12-tuumaset.
Paljon laajempi mallistokin Agadoksella on. Ne taitaa olla hiukka kalliimpia kun Sarikset, mutta ennemmän myytyjä.
Mutta että hienoja kärriä molemmat, se on varma. Ja molemmat lavettimallia, ja takuulla kaikki E-tyypitykset kummallakin.
Mulle kelpaa kumpi vaan, mutta tykkään enemmän Agadoksesta tyylikkyden ja joidenkin yksityiskohtien vuoksi. Makuasioita tietysti. Elikkä merkeistä ei tässä kannata ruveta riitelleen.Saris on sentään länsimainen ja suosittelen katsomaan niitä vierekkäin, huomaat lujuudessa ja palkkien määrässä varmasti eroja.
10" renkailla joudutaan käyttämään pienempiä laakereita ja alkaa kestokyky kuormitettaessa heiketä.
Minulla ollut Saris pari vuotta ja käytetään miltei päivittäin ja ei ole mennyt miksikään.
Vetoautoksi tarvitsisin vielä nelivetoa, kun tahtoo käydä kytkimen päälle, kun on niin harvat vaihteet.
Yhtämieltä voidaan varmasti olla, että kunnon kärrystä kannattaa vähän maksaakkin ja kestää moitteetta varmaan vuosikymmeniä.
Kiva on että löytyy muitakin Saris miehiä, kirjoitelkaa ihmeessä miten menee.
Mikähän olisi paras vetoauto 3,5 tonnin Sarikselle. Discoveria tekisi mieli, mutta kun maksaa niin hemmetisti, pitäisikö tyytyä pickupiin? - Mun mielestä
Länsimainen kirjoitti:
Saris on sentään länsimainen ja suosittelen katsomaan niitä vierekkäin, huomaat lujuudessa ja palkkien määrässä varmasti eroja.
10" renkailla joudutaan käyttämään pienempiä laakereita ja alkaa kestokyky kuormitettaessa heiketä.
Minulla ollut Saris pari vuotta ja käytetään miltei päivittäin ja ei ole mennyt miksikään.
Vetoautoksi tarvitsisin vielä nelivetoa, kun tahtoo käydä kytkimen päälle, kun on niin harvat vaihteet.
Yhtämieltä voidaan varmasti olla, että kunnon kärrystä kannattaa vähän maksaakkin ja kestää moitteetta varmaan vuosikymmeniä.
Kiva on että löytyy muitakin Saris miehiä, kirjoitelkaa ihmeessä miten menee.
Mikähän olisi paras vetoauto 3,5 tonnin Sarikselle. Discoveria tekisi mieli, mutta kun maksaa niin hemmetisti, pitäisikö tyytyä pickupiin?No nyt puhut potaskaa. Rakenteellisesti et pysty osottamaan että Saris olis jostain kohdasta vahvempi. Huomaa nyt, en väitä sarista huonoksi ollenkaan. Mutta potaskaa puhut.
Kymppittuuman renkaat on älyttömän yleisiä euroopassa ihan rahtikäytössä. Sun laakerijutut on potaskaa.
Yhtä potaskaa on toi sariksen länsimaisuus. Mikä etu se on? Millon hollannissa on tehty hyviä autoja? Paljon lännempänä akadokset tehdään kun mitä Suomi on.
Ei valmistusmaalla enää nykyään ole mitään merkitystä, ne on 60-luvun muistoja ne asenteet.
Mutta eniten arvostan akadoksissa parempia ja modernimpia akseleita. Al-kon vehkeitä, käytetään autoissakin, aika askeleen knottia edellä.
Jokainen valitkoon omansa. Mitä olen katsellut netistä niin oikeestaan saris ja akados täydentää toisiaan, kun sariksen kärryt on järjestään mitoiltaan pienempiä.
Hommat hoituu molemmilla, käyttötarve ennemminkin ratkasee kumman ottaa.
Mulla ratkas eniten jälkimarkkinointi.
Mutta niin, eikös se sariksen agentti mikä netissä kehuu länsimaisuudella, eiköss se aja sivuilla kehumansa mukaan kärryjä asiakkaille KOREALAISELLA maasturilla?
Länsimaisuus siinä kukostaa..
Enkä moiti sitä autoa kun en ole ajanut, mutta ei se kovin länsimainen ole. Ristiriitasta mainontaa? Käyttäis hollantilaista mastoajoneuvoa! Hyvää kevättä kaikille. - Easyboy
Mun mielestä kirjoitti:
No nyt puhut potaskaa. Rakenteellisesti et pysty osottamaan että Saris olis jostain kohdasta vahvempi. Huomaa nyt, en väitä sarista huonoksi ollenkaan. Mutta potaskaa puhut.
Kymppittuuman renkaat on älyttömän yleisiä euroopassa ihan rahtikäytössä. Sun laakerijutut on potaskaa.
Yhtä potaskaa on toi sariksen länsimaisuus. Mikä etu se on? Millon hollannissa on tehty hyviä autoja? Paljon lännempänä akadokset tehdään kun mitä Suomi on.
Ei valmistusmaalla enää nykyään ole mitään merkitystä, ne on 60-luvun muistoja ne asenteet.
Mutta eniten arvostan akadoksissa parempia ja modernimpia akseleita. Al-kon vehkeitä, käytetään autoissakin, aika askeleen knottia edellä.
Jokainen valitkoon omansa. Mitä olen katsellut netistä niin oikeestaan saris ja akados täydentää toisiaan, kun sariksen kärryt on järjestään mitoiltaan pienempiä.
Hommat hoituu molemmilla, käyttötarve ennemminkin ratkasee kumman ottaa.
Mulla ratkas eniten jälkimarkkinointi.
Mutta niin, eikös se sariksen agentti mikä netissä kehuu länsimaisuudella, eiköss se aja sivuilla kehumansa mukaan kärryjä asiakkaille KOREALAISELLA maasturilla?
Länsimaisuus siinä kukostaa..
Enkä moiti sitä autoa kun en ole ajanut, mutta ei se kovin länsimainen ole. Ristiriitasta mainontaa? Käyttäis hollantilaista mastoajoneuvoa! Hyvää kevättä kaikille.Laadukkaita perävaunuja molemmat! Aloittaja luultavasti kaipas neuvoja ja mielipiteitä vähän kevyempien kärryjen suhteen.
Mainittu 10" renkaiden pienempi laakerikoko ei kuitenkaan taida pitää paikkaansa. Samoihin napoihin käyvät 10, 12, 13, 14-tuumaiset kiekot. Akseli kyllä on 10 tuumaisissa erilainen, ainakin Alois Koberin akseleissa se "käsivarren" mitta on toinen.
Ei merkeistä kannta kinata‚ otetan easysti vaan! - Länsimainen
Mun mielestä kirjoitti:
No nyt puhut potaskaa. Rakenteellisesti et pysty osottamaan että Saris olis jostain kohdasta vahvempi. Huomaa nyt, en väitä sarista huonoksi ollenkaan. Mutta potaskaa puhut.
Kymppittuuman renkaat on älyttömän yleisiä euroopassa ihan rahtikäytössä. Sun laakerijutut on potaskaa.
Yhtä potaskaa on toi sariksen länsimaisuus. Mikä etu se on? Millon hollannissa on tehty hyviä autoja? Paljon lännempänä akadokset tehdään kun mitä Suomi on.
Ei valmistusmaalla enää nykyään ole mitään merkitystä, ne on 60-luvun muistoja ne asenteet.
Mutta eniten arvostan akadoksissa parempia ja modernimpia akseleita. Al-kon vehkeitä, käytetään autoissakin, aika askeleen knottia edellä.
Jokainen valitkoon omansa. Mitä olen katsellut netistä niin oikeestaan saris ja akados täydentää toisiaan, kun sariksen kärryt on järjestään mitoiltaan pienempiä.
Hommat hoituu molemmilla, käyttötarve ennemminkin ratkasee kumman ottaa.
Mulla ratkas eniten jälkimarkkinointi.
Mutta niin, eikös se sariksen agentti mikä netissä kehuu länsimaisuudella, eiköss se aja sivuilla kehumansa mukaan kärryjä asiakkaille KOREALAISELLA maasturilla?
Länsimaisuus siinä kukostaa..
Enkä moiti sitä autoa kun en ole ajanut, mutta ei se kovin länsimainen ole. Ristiriitasta mainontaa? Käyttäis hollantilaista mastoajoneuvoa! Hyvää kevättä kaikille.Kerroin vain oman mielipiteeni, minulla on kyllä länsimainen vetopeli ja siihen sopii paremmin länsimainen perävaunukin. Suomen lasken vielä toistaiseksi länsimaaksi.
Kyllä 12" renkaatkin jo riittävän matalat ovat, jopa joskus liiankin jos ajaa huonomilla teillä.
Tärkeintä on kuitenkin hyvä vedettävyys, raskaamillakin kuormilla. Tietysti pidemmän päälle myös kestävyys.
Edelleen olen sitä mieltä, että hyvästä ja lujasta kärrystä kannattaa maksaa vähän enemmän, varsinkin kun tarvitsen kärryä miltei päivittäin. - Bangkokki
Länsimainen kirjoitti:
Kerroin vain oman mielipiteeni, minulla on kyllä länsimainen vetopeli ja siihen sopii paremmin länsimainen perävaunukin. Suomen lasken vielä toistaiseksi länsimaaksi.
Kyllä 12" renkaatkin jo riittävän matalat ovat, jopa joskus liiankin jos ajaa huonomilla teillä.
Tärkeintä on kuitenkin hyvä vedettävyys, raskaamillakin kuormilla. Tietysti pidemmän päälle myös kestävyys.
Edelleen olen sitä mieltä, että hyvästä ja lujasta kärrystä kannattaa maksaa vähän enemmän, varsinkin kun tarvitsen kärryä miltei päivittäin.Mikä länsimainen? Mikä itämainen? Onko Ford länsimainen vai thaimaalainen jos se Thaimassa tehdään, siis itämainen?
Onko volkkari itämainen vai länsimainen kun se tehdään Slovakiassa? Onko Mitsubishi japanilainen vai hollantilainen kun se tehdään Hollannissa?
Länsimainen - itämainen? Huru-ukkojen juttuja vuonna 2006, ei uskois todeks, jotain sota-ajan äijiä. Ei seuraa aikaa.
Chrysler amerikkalainen länsiauto kun se tehdään Itävallassa?
Vois jo lopettaa länsimaalaispuheet. Onko Farmit itämaisia kun isompi osa niistä tehdään Virossa? Vai onko ne eteläisiä kun ne tehdään länsimaisen Suomen eteläpuolella?
Ei tänää ratkase rajat vaan laatu. Hyvää ja huonoa osataan tehdä itämaissa ja länsimaissa ja Suomessa. Hyvä tuote on hyvä ja huono tuote on huono, sama se mitä made in sanoo. Ärsytti "länsimainen". - kävin tutustumassa kumpaankin
Mun mielestä kirjoitti:
Mun mielestä Agados on laadukkaampi kun Saris. Vaikka homma varmasti hoituu kummalla vaan. Ainakin Agados on tyylikkäämpi kun siinä ei oo pintalukkoja. Ja niillä on matalia malleja 195/50-10 renkailla jokka on yhtä matalia kun perinteinen kärri keinutelillä. Ellei tykkää 10-tuuman pyöristä niin saa valita 12-tuumaset.
Paljon laajempi mallistokin Agadoksella on. Ne taitaa olla hiukka kalliimpia kun Sarikset, mutta ennemmän myytyjä.
Mutta että hienoja kärriä molemmat, se on varma. Ja molemmat lavettimallia, ja takuulla kaikki E-tyypitykset kummallakin.
Mulle kelpaa kumpi vaan, mutta tykkään enemmän Agadoksesta tyylikkyden ja joidenkin yksityiskohtien vuoksi. Makuasioita tietysti. Elikkä merkeistä ei tässä kannata ruveta riitelleen.SARIS valmistetaan Hollannissa ja AGADOS Tsekeissä. Sekä Saris että Agados valmistetaan
AL-KO akseleilla. Agados on Suomessa kallis koska
sitä myyvät jälleenmyyjät. Euroopassa taas Agados
on noin 25 % halvempi kuin Saris joten siitä voi
jokainen tehdä johtopäätöksiä. Vertailuja voi
hyvin hinnoissa tehdä netissä. Lavettivaunun korkeudella ei ole merkitystä vedettävyyden kannalta. Pieni rengas hakee varmasti kaikki kuopat ja maavara jää olemattomaksi. Samoin pieni rengas kestää vähemmän kulutusta ja laakerit ovat
kovemmalla. 185 C8 14" on halvin, kestävin ja sitä
saa joka paikasta ja vielä nastotettunakin. Laatua taas on vaikeampi arvioida. Enpä usko että
varsinaisesti laadussa on eroja. Upotetut lava-
linkut näyttävät hyvältä mutta niitä ei saa auki
hanskat kädessä. Samoin niiden lukkomekanismi on
heikompi. Reilu ulkoinen myös sivusuunnassa pitävä linkku on parempi. Itse valitsin Sariksen
PK40 kippivaunun lisälaitojen käytettävyyden,
sidontalenkkien järeyden, lavan pohjan vahvuuden,
vetokitakin oli valuterästä eikä peltiä, halusin
myös vaunuuni kätevän putkitelineen, rampit olivat järeämmät ja ennenkaikkea hinta oli paljon
halvempi ja ilmeisesti olen niin vanha että itäblokin maiden laatukuva ei vieläkään vakuuta.
Samoin myyjä tuntui mukavalta ja asiantuntevalta.
Toki myös Agados myyjä oli tosi asiallinen. Samaa
ei voi kyllä sanoa parista muusta yrityksestä josta vaunua tiedustelin.
Hyvää alkavaa kesää kaikille tämän palstan lukijoille!! - Vertailin..
kävin tutustumassa kumpaankin kirjoitti:
SARIS valmistetaan Hollannissa ja AGADOS Tsekeissä. Sekä Saris että Agados valmistetaan
AL-KO akseleilla. Agados on Suomessa kallis koska
sitä myyvät jälleenmyyjät. Euroopassa taas Agados
on noin 25 % halvempi kuin Saris joten siitä voi
jokainen tehdä johtopäätöksiä. Vertailuja voi
hyvin hinnoissa tehdä netissä. Lavettivaunun korkeudella ei ole merkitystä vedettävyyden kannalta. Pieni rengas hakee varmasti kaikki kuopat ja maavara jää olemattomaksi. Samoin pieni rengas kestää vähemmän kulutusta ja laakerit ovat
kovemmalla. 185 C8 14" on halvin, kestävin ja sitä
saa joka paikasta ja vielä nastotettunakin. Laatua taas on vaikeampi arvioida. Enpä usko että
varsinaisesti laadussa on eroja. Upotetut lava-
linkut näyttävät hyvältä mutta niitä ei saa auki
hanskat kädessä. Samoin niiden lukkomekanismi on
heikompi. Reilu ulkoinen myös sivusuunnassa pitävä linkku on parempi. Itse valitsin Sariksen
PK40 kippivaunun lisälaitojen käytettävyyden,
sidontalenkkien järeyden, lavan pohjan vahvuuden,
vetokitakin oli valuterästä eikä peltiä, halusin
myös vaunuuni kätevän putkitelineen, rampit olivat järeämmät ja ennenkaikkea hinta oli paljon
halvempi ja ilmeisesti olen niin vanha että itäblokin maiden laatukuva ei vieläkään vakuuta.
Samoin myyjä tuntui mukavalta ja asiantuntevalta.
Toki myös Agados myyjä oli tosi asiallinen. Samaa
ei voi kyllä sanoa parista muusta yrityksestä josta vaunua tiedustelin.
Hyvää alkavaa kesää kaikille tämän palstan lukijoille!!Näyttäisi tuolla saksassa ainakin sariksen sähkökippivaunu oleva 99 ekua halvempi kuin agadoksen vastaava käsipumpulla...ja kuitenkin luulisi agadoksen tulevan halvemman työvoiman maasta.
Taitaa käytännössä olla niin että ainakin saksassa halvimmat vaunut on belgialaisia, hollantilaisia ja tsekkiläisiä. - Perävaunumyyjä
Vertailin.. kirjoitti:
Näyttäisi tuolla saksassa ainakin sariksen sähkökippivaunu oleva 99 ekua halvempi kuin agadoksen vastaava käsipumpulla...ja kuitenkin luulisi agadoksen tulevan halvemman työvoiman maasta.
Taitaa käytännössä olla niin että ainakin saksassa halvimmat vaunut on belgialaisia, hollantilaisia ja tsekkiläisiä.Koska myyn toista näistä merkeistä, olen tietysti jossain määrin jäävi.
Perusidea kuitenkin on että homma hoituu niin Agadoksella kuin Sariksellakin. Vertailussa kannattaa silti muistaa etteivät mallistot ole identtisiä. Esimerkiksi 3-kaatokippivaunut ovat samannäköisiä, mutta mitoissa on merkittäviä eroja.
Tsekin Tasavalta on teräksen osaajana ammattipiireissä hyvin arvostettu, kuten on toki Hollantikin. Kummassakin maassa on raudasta tehty laatutuotteita jo silloin kun me suomalaiset asuimme savupirteissä.
Palkkataso Tsekin Tasavallassa ammattialoilla ei ole juurikaan alhaisempi kuin muualla EU:ssa.
Jos leikillisesti "piruilla" haluaa, niin laadun suhteen ei Tsekissä ongelmia olla pitäisi: se mikä kelpaa Ferrarille kelvannee suomalaisellekin. Yhtä hyvin voisi heittää herjana että missäs ne hollantilaiset laatuautot ovat?
Näiden kahden merkin välillä valinta kannattaa tehdä käyttötarpeen eikä tunteen perusteella. Eri käyttäjillä on erilaisia toivomuksia. Mutta eipä tunnekaan kiellettyä ole!
Sanoisinkin että Agadoksen ja Sariksen väliset erot ovat sen verran suuria että mallistot ennemminkin täydentävät toisiaan kuin kilpailevat keskenään. Ja sehän on kuluttajan etu, eikös vain?
Jokseenkin varmaa on että molemmissa laatu riittää! Minä ainakaan en löydä Sariksesta mitään moitittavaa. Enkä Agadoksesta. Toinen on hieman pienempi ja toinen on hieman suurempi, se kai lienee se merkittävin ero.
Siksi hinnatkaan eivät ole identtiset.
Työn iloa molempien merkkien käyttäjille! - Hintavertailija
Vertailin.. kirjoitti:
Näyttäisi tuolla saksassa ainakin sariksen sähkökippivaunu oleva 99 ekua halvempi kuin agadoksen vastaava käsipumpulla...ja kuitenkin luulisi agadoksen tulevan halvemman työvoiman maasta.
Taitaa käytännössä olla niin että ainakin saksassa halvimmat vaunut on belgialaisia, hollantilaisia ja tsekkiläisiä.Joo, ei oo Agados-vaunut muualla Euroopassa halppistuotteita Sarikseen verrattuna, vaan yleensä kalliimpia.
Mutta ei ole vaunutkaan samanlaisia, se kandee
kattoo. Agadoksen kippikärrissä on selkeesti enempi tilavuutta, kun se on 25 cm pitempi ja vakiolaidat on aina viis senttii korkeemmat.
Että kai 10 - 30% enempi kuormatilavuutta jotain näkyy hinnassakin? Enempi rautaa, enempi alumiinilaitaa. Enempi kuormaa. Ei se voi ilmaseks tulla.
Elikkä ihan luonnollisesti Agados on kalliimpi.
Noin muuten on kyllä ihan turha vedota noihin valmistusmaajuttuihin. Ne on museo-ukkojen puheita. Kaikkia tehdään nykyään kaikkialla, ja ainaski jos tehdään teräksestä niin tsekkiä ei parane mollata yhtään. Kun maan päävientituotteet on justiin kuljetuskalustoa, kevyttä ja täysraskasta, ja on ollu aina.
Mukavaa kesää kaikille! - SARIS myyjä Martti Alander
Hintavertailija kirjoitti:
Joo, ei oo Agados-vaunut muualla Euroopassa halppistuotteita Sarikseen verrattuna, vaan yleensä kalliimpia.
Mutta ei ole vaunutkaan samanlaisia, se kandee
kattoo. Agadoksen kippikärrissä on selkeesti enempi tilavuutta, kun se on 25 cm pitempi ja vakiolaidat on aina viis senttii korkeemmat.
Että kai 10 - 30% enempi kuormatilavuutta jotain näkyy hinnassakin? Enempi rautaa, enempi alumiinilaitaa. Enempi kuormaa. Ei se voi ilmaseks tulla.
Elikkä ihan luonnollisesti Agados on kalliimpi.
Noin muuten on kyllä ihan turha vedota noihin valmistusmaajuttuihin. Ne on museo-ukkojen puheita. Kaikkia tehdään nykyään kaikkialla, ja ainaski jos tehdään teräksestä niin tsekkiä ei parane mollata yhtään. Kun maan päävientituotteet on justiin kuljetuskalustoa, kevyttä ja täysraskasta, ja on ollu aina.
Mukavaa kesää kaikille!En tiedä mistä tiedot että SARIS olisi jotenkin pienempi kuin AGADOS. SARIS Aanhangers BV julkisti Syyskuussa 2006 uudet isommat kippimallit
tässä niiden mitat ja painot:
SARIS PK50 kokonaispaino 2700 Kg kuormatilan
sisämitat 330 x 184 cm ja laitakorkeus 35 tai
vaihtoehtoisesti 50 cm. Vakiona kipin sähköhydrauliikka ja akku Varta 100Ah kuuluu
vakiohintaan. Korokelaitoja saa 30, 35, 50 ja
100 cm korkeina.
SARIS PK60 kokonaispaino 3500 Kg. Muuten samat
tiedot kuin PK50. Akselistot ovat Knott ja max
nopeusluokka 140 km/h ja aina kaikissa SARIS
malleissa valuteräksiset vetokidat ei peltisiä.
Uutta leveämpää kippimallia ovat lähinnä kaivanneet esim. Bobcat urakoitsijat jotka samalla vaunulla kuljettavat konettaan ja kuskaavat sepeliä ja multaa. leveämpään vaunuun kun on paljon helpompi ajaa kone päälle kun enää ei jää tilaa vain 5 cm kauhan kummallekkin puolelle. Samoin SARIS vaunujen rampit ovat riittävän pitkät 250 cm että mäki vaunun lavalle ei ole liian jyrkkä. Samoin Saris kippivaunut ovat erittäin äänettömiä ajossa koska lavalinkut kiinni laitettaessa rutistavat laidat yhteen sivu-
suunnassakin.
Oikein hyvää syksyä kaikille.
Ystävällisin Terveisin
Alberni Oy
Martti Alander
Lisää voi lukea alan lehdistä loppuvuodesta. - Klapikauppias
kävin tutustumassa kumpaankin kirjoitti:
SARIS valmistetaan Hollannissa ja AGADOS Tsekeissä. Sekä Saris että Agados valmistetaan
AL-KO akseleilla. Agados on Suomessa kallis koska
sitä myyvät jälleenmyyjät. Euroopassa taas Agados
on noin 25 % halvempi kuin Saris joten siitä voi
jokainen tehdä johtopäätöksiä. Vertailuja voi
hyvin hinnoissa tehdä netissä. Lavettivaunun korkeudella ei ole merkitystä vedettävyyden kannalta. Pieni rengas hakee varmasti kaikki kuopat ja maavara jää olemattomaksi. Samoin pieni rengas kestää vähemmän kulutusta ja laakerit ovat
kovemmalla. 185 C8 14" on halvin, kestävin ja sitä
saa joka paikasta ja vielä nastotettunakin. Laatua taas on vaikeampi arvioida. Enpä usko että
varsinaisesti laadussa on eroja. Upotetut lava-
linkut näyttävät hyvältä mutta niitä ei saa auki
hanskat kädessä. Samoin niiden lukkomekanismi on
heikompi. Reilu ulkoinen myös sivusuunnassa pitävä linkku on parempi. Itse valitsin Sariksen
PK40 kippivaunun lisälaitojen käytettävyyden,
sidontalenkkien järeyden, lavan pohjan vahvuuden,
vetokitakin oli valuterästä eikä peltiä, halusin
myös vaunuuni kätevän putkitelineen, rampit olivat järeämmät ja ennenkaikkea hinta oli paljon
halvempi ja ilmeisesti olen niin vanha että itäblokin maiden laatukuva ei vieläkään vakuuta.
Samoin myyjä tuntui mukavalta ja asiantuntevalta.
Toki myös Agados myyjä oli tosi asiallinen. Samaa
ei voi kyllä sanoa parista muusta yrityksestä josta vaunua tiedustelin.
Hyvää alkavaa kesää kaikille tämän palstan lukijoille!!Pakko kommentoida tähän viestiin ja viestiketjuun kun sattumalta tähän kahlatessa törmäsin.
Eipä "länsimaisuus" oikein Sariksessa vakuuttanut alkuunkaan. Oman Sariksen PK-kippivaunun hommasin noin vuosi sitten. Hyvä että sentään tuli; alunperin luvattu parin viikon toimitusaika venähti melkein pariin kuukauteen.
No, ei siinä mitään vielä. Kun vaunu saatiin vihdoin pihamaalle erinäisten mutkien ja soittelujen jälkeen niin ensimmäisen kerran nostin lavan ylös ja avasin kannen jossa hydrauliikka ja akku sijaitsee niin siellä olikin ensimmäinen yllätys odottamassa: akun lataamista varten tarkoitettu piuha liittimineen oli mennyt oikosulkuun ja sulanut. Ihme ettei ollut ehtinyt jo palaa koko kärry ennen perilletuloa! No soitto myyjälle joka lupasi että pistä kuntoon he maksavat osat ja lupasi vielä kuormapeitteen korvauksena tästä vaivasta ja toimituksen viivästyksestä. Eipä ole tuota luvattua kuormapeitettä vielä tähän päivään mennessä näkynyt vaikka pari kertaa sitä on tullut jo kyseltyäkin.
Ja tarina jatkuu: muutama viikko eteenpäin ja 3-4 onnistunutta ajoreissua myöhemmin. Oli täysi lasti 6 kuutiota klapia kyydissä ja kas kummaa, kippi ei toimi. Eli ei kun käsin purkamaan koko lasti ja sitten nosturilla lava ylös että mikä siellä nyt mättää. Taas oli tuurilla vältetty akun räjähdys ja tulipalo: akulta hydraulipumpun moottorille menevä virtajohto oli moottorin päästä irti. Kuin ihmeenkaupalla irti roikkuva johdon pää ei ollut koskettanut runkoon, olisi tullut aika pahaa jälkeä! Se abikoa etäisesti muistuttava liitin on kertakaikkiaan ala-arvoista laatua joka on puristettu johdon päähän kartiomaisesti siten ettei se voi pysyäkkään siinä. Irtoaa tärinästä.
Ja tarina jatkuu edelleen: tyhmä kun olin niin enpä tullut vaihtaneeksi myös negatiivisen syöttöjohdon liitintä. Se nimittäin hajosi samalla tavalla muutamaa viikkoa myöhemmin. Onneksi tällä kertaa oli tyhjä lava eikä tarvinnut taas ryhtyä käsin kuorman purkuun.
Hydrauliikan käyttöpaneeli on todella typerästi asennettu kiinteästi vetoaisan sisäreunaan. Kotelo on heppoista muovia ja todennäköisesti hajoaa piakkoin, koska yksi isompi renkaasta lentävä kivi hajottaa varmasti sen ja tulipalon ainekset on taas kerran olemassa. Vehkeessä ei nimittäin ole missään minkään näköisiä sulakkeita edes. Ei voi kun ihmetellä miksi tuo käyttöpaneeli ei ole irroitettavissa kuten Agadoksessa on? Olisi sitä paljon mukavampi auton sisällä ehjänä ja puhtaana säilyttää kuin etsiä kuran seasta ja jännittää onko se enää edes ehjä. No, pitää ottaa tuokin työn alle tässä keväällä.
Käyttöpaneelille ja lampuille menevät johdot ovat sellaista muovimaista todella ohutta johtoa jollaisiin olen törmännyt mm. virossa tehdyissä traktorin perävaunuissa. Ei viitsi pakkasilla hirveästi taivutella...
Tässä kokemuksia näin alkuun noin 15 ajetun reissun ja muutaman sadan kilometrin kokemuksella. Jännittävää nähdä mitä tämä kesä tuo tullessaan (toivottavasti ainakin sen kuormapeiton). Runko vaikuttaa kyllä muuten kohtuullisen hyvin tehdyltä ja vakaa vedettävä kärry kyllä on. Kaikki sähkösysteemit siinä vain on ala-arvoista laatua ja täysin hanurista. Muuten ilmeisen hyvä kärry pilattu muutaman euron säästöllä aikaansaadulla kehnolla sähköistyksellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172204Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842158- 1011407
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101386Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841257Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461198Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.251906- 78889
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173874- 63864