Isopurje puomille -kikka

hässäkkä

Aloitin purjehtimisen viime kesänä ja kyselen miten isopurjeen laskostus puomille kävisi kätevimmin kun välillä tulee ajettua kapeat väylät vastatuuleen koneella ja purjeen turha lepatuttaminen ei varmaankaan ole hyväksi purjeelle? Purjeen laskostamiseen yksin menee satamassakin tyvenessä helposti vartti ja merellä siihen ei viitsi ryhtyä. Onko jotain apuvälineitä asiaan jolla purjeen saisi helposti puomille läjään 27-jalkaisessa paatissa?

35

14470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinua

      Voi hitto, koeta nyt ryhdstäytä. Jos ei kiinnosta kurssit, niin osta edes aapinen.

      • hässäkkä

        Aapinen ei auta tähän ja mitä on ryhdstäytyä? Jos ei asiaa niin turha kirjoitella.


      • yksi kikka
        hässäkkä kirjoitti:

        Aapinen ei auta tähän ja mitä on ryhdstäytyä? Jos ei asiaa niin turha kirjoitella.

        Hanki lazy jack. Purje solahtaa aika mukavasti kasaan sen ansiosta. Siinä sitä on "leisien" välissä helppo laskostaa, kun se ei romahda puomin päältä alas.

        Tilannetta auttaa, jos on kaveri mukana ja hän kiskoo puomin päästä purjetta tiukille kun toinen laskostaa.

        Ei kapeikoissa ajellessa kannata laskostaa purjetta aina viimeisen päälle. Riittää kun tiputtaa leisien väliin ja kietaisee köydellä kiinni ettei se hulmua. Satamassa sitten oikein kunnolla laskoksille ja puomipeitto päälle.


      • hässäkkä
        yksi kikka kirjoitti:

        Hanki lazy jack. Purje solahtaa aika mukavasti kasaan sen ansiosta. Siinä sitä on "leisien" välissä helppo laskostaa, kun se ei romahda puomin päältä alas.

        Tilannetta auttaa, jos on kaveri mukana ja hän kiskoo puomin päästä purjetta tiukille kun toinen laskostaa.

        Ei kapeikoissa ajellessa kannata laskostaa purjetta aina viimeisen päälle. Riittää kun tiputtaa leisien väliin ja kietaisee köydellä kiinni ettei se hulmua. Satamassa sitten oikein kunnolla laskoksille ja puomipeitto päälle.

        Kiitos tiedosta, mielestäni isopurjeen laskostaminen olikin ikävintä puuhaa mutta muuten on mukavaa hommaa, itsekseni aloin opetella.


      • hässäkkä kirjoitti:

        Aapinen ei auta tähän ja mitä on ryhdstäytyä? Jos ei asiaa niin turha kirjoitella.

        Kysymys ei ollut huono, ja vaikka olisikin niin minulle ei aukea miksi vastaus on oltava tuollainen...
        Meillä on kaikki erilaiset kokemukset. Niitä pitäisi täällä keskenämme jakaa eikä käyttäytyä kuin mulkku. Todennäköisesti vastaaja on hankkinutkin purjehdustaitonssa aappisesta...
        Sitten asiaan. Jos purjehdit pienellä veneellä tuo LazyJack ratkaisu riittää mutta jos isopurje on vähän kookkaampi ehdotan laakeroidut ratsastajat ja SailStack tyyppinen ratkaisu. Katso esim. Dehler 36:sen tai Guy3800. Toimivat ratsastajat mahdollistavat ettää purje putoaa itsestään sinne SailStackiin kunhan vaan nouset tuuleen ja päästät fallista, -mitään laskostusta ei tarvita. Jos sinulla on läimenevät latat, katso että ratsastaja on sellainen että roikkuva latta ei pääse kampeaamaan niin että se vaikeuttaa purjeen alaslaskeninen/ylösnouseminen.


      • hässäkkä
        LonelyBird kirjoitti:

        Kysymys ei ollut huono, ja vaikka olisikin niin minulle ei aukea miksi vastaus on oltava tuollainen...
        Meillä on kaikki erilaiset kokemukset. Niitä pitäisi täällä keskenämme jakaa eikä käyttäytyä kuin mulkku. Todennäköisesti vastaaja on hankkinutkin purjehdustaitonssa aappisesta...
        Sitten asiaan. Jos purjehdit pienellä veneellä tuo LazyJack ratkaisu riittää mutta jos isopurje on vähän kookkaampi ehdotan laakeroidut ratsastajat ja SailStack tyyppinen ratkaisu. Katso esim. Dehler 36:sen tai Guy3800. Toimivat ratsastajat mahdollistavat ettää purje putoaa itsestään sinne SailStackiin kunhan vaan nouset tuuleen ja päästät fallista, -mitään laskostusta ei tarvita. Jos sinulla on läimenevät latat, katso että ratsastaja on sellainen että roikkuva latta ei pääse kampeaamaan niin että se vaikeuttaa purjeen alaslaskeninen/ylösnouseminen.

        Latat ovat lyhyet ja ratsastajat kyllä kulkevat sujuvasti niin että purje putoaa nopeasti mutta tarvitseeko se säkki laiskajaska-narut pysyäkseen levitettynä puomin alla? Jos olisi säkki alla ja tuuli edestä niin kyllä purje sinne putoaisi jos säkki on tarpeeksi auki.


      • tarvii lazy-köydet
        hässäkkä kirjoitti:

        Latat ovat lyhyet ja ratsastajat kyllä kulkevat sujuvasti niin että purje putoaa nopeasti mutta tarvitseeko se säkki laiskajaska-narut pysyäkseen levitettynä puomin alla? Jos olisi säkki alla ja tuuli edestä niin kyllä purje sinne putoaisi jos säkki on tarpeeksi auki.

        eihän se purje muuten pysy puomilla.
        27 jalkaiseen ei näitä kyllä välttämättä tarvii. 37 jalkaisen isopurjeen käsittelyyn suosittelen.


    • laiskajaakko

      Sen kikan nimi on Lazy Jack. Löytynee googlettamalla. Se on juuri sinunlaisille;-)

      • mainsaill

        toimiakseen hyvin lazy jacks edellyttää läpilatoitettua isopurjetta.tuosta vaivannäöstä pääsee myös, kun ei nosta purjetta tai vaihtaa moottoriveneeseen.


      • isopurje
        mainsaill kirjoitti:

        toimiakseen hyvin lazy jacks edellyttää läpilatoitettua isopurjetta.tuosta vaivannäöstä pääsee myös, kun ei nosta purjetta tai vaihtaa moottoriveneeseen.

        IDIOOTTI?


    • Antsu

      Jokin nyt tekniikassa mättää. Oma purjeeni on tuohon verrattuna iso (n. 14 m x 4,7 m), eikä sen laskostamiseen yksin mene montaa minuuttia. Tietysti, jos mastoliikissä ei ole ratsastajia, menee homma hankalammaksi. Jos siis tämä on tilanne, asennetaan ensimmäisenä ne ratsastajat siihen, se ei ole mikään suuri työ purjeentekijälle. Purjeen laskustakin tulee paljon hallitumpi operaatio. Sen jälkeen mietitään sitten niitä lazy-jackeja.

      Tuon kokoisen purjeen laskostamiseen on kaksi tapaa, joista se pikaisempi sopii hyvin väliaikaiseen käyttöön. Siinä otetaan kiinni purjeen takaliikistä alle metrin päästä puomista ja vedetään se osuus suoraksi. Sen jälkeen nostellaan loput purjeesta suoraksi vedetyn osan päälle ja pyöräytetään paketiksi se alaosan sisään. Paketti pysyy kasassa jopa yhdellä siteellä ja melkein siistinä kahdella. Aikaa meni minuutin verran ja lopputulos kelpaa satunnaisen moottoroinnin tai kaupassakäynnin ajaksi, puomipeitteen alle paketti on vielä liian iso. Joka tapauksessa se pitää purjeen poissa näkyvyyden tieltä.

      Parempi laskostus aloitetaan sitten nostamalla koko purje samalle puolen puomia ja erityisen siistiä laskostusta varten järjestellään mastolla ratsastajien välit vuorotellen eri puolille. Sitten vain puomin päästä alkaen laskokset samaan tahtiin ratsastajien kanssa ja edistymisen myötä sitoen. 27-jalkaisen isoon riittää hyvin kolme sidettä. Purjeentekijät neuvovat kyllä, että taitoksia ei pitäisi tehdä aina samaan kohtaan, mutta lähes väkisin ne niin tulevat ratsastajien, reivivahvikkeiden ja lattojen ohjaamina. Viidessä minuutissa on jo puomipeitekin melkein paikoillaan, jos vain siinä ei ole naruja solmittavana.

      • hässäkkä

        Merellä en ole kokeillut laskostaa mutta tuo ensin kertomasi väliaikainen pikalaskostus täytyy kokeilla. Satamassa olen laskostanut purjeen käännellen vuorotellen molemmin puolin puomia mutta jos laskostaa taittaen jokaisen ratsastajan kohdalla niin paketista tulee niin korkea että ei tahdo pysyä puomin päällä ja pidemmät taitokset myös helposti valahtavat puolelle tai toiselle varsinkin jos tuulee ja tekee yksin.


      • Antsu
        hässäkkä kirjoitti:

        Merellä en ole kokeillut laskostaa mutta tuo ensin kertomasi väliaikainen pikalaskostus täytyy kokeilla. Satamassa olen laskostanut purjeen käännellen vuorotellen molemmin puolin puomia mutta jos laskostaa taittaen jokaisen ratsastajan kohdalla niin paketista tulee niin korkea että ei tahdo pysyä puomin päällä ja pidemmät taitokset myös helposti valahtavat puolelle tai toiselle varsinkin jos tuulee ja tekee yksin.

        Yksi side on hampaissa, kun aloitetaan ja sitaistaan kiinni parin kolmen laskoksen jälkeen ja siellä pysyy. Sitten voikin ottaa uuden siteen siihen kolmanteen käteen ja jatkaa hommaa. Loppuosa pysyykin jo sitten aika hyvin aloillaan.


      • hässäkkä
        Antsu kirjoitti:

        Yksi side on hampaissa, kun aloitetaan ja sitaistaan kiinni parin kolmen laskoksen jälkeen ja siellä pysyy. Sitten voikin ottaa uuden siteen siihen kolmanteen käteen ja jatkaa hommaa. Loppuosa pysyykin jo sitten aika hyvin aloillaan.

        Hyvä, täytyy kai sitten laittaa erillisiä siteitä vaiheittain kun nyt on käytössä vain sellainen monihaarainen hässäkkä jonka olen kiinnittänyt vasta sitten kun olen kokonaan laskostanut purjeen puomille.


    • ja puomisuoja

      Kannattaa muistaa että jos laittaa lazy jackit, niin yleensä joutuu uusimaan myös puomisuojan tai vanhaan on tehtävä paikat lazy jackien köysien kiinnityskohdille. Itse maksoin laiskajaakkoihin tulevista köysistä, pylpyröistä ja kiinnikkeistä muistaakseni 70 E, mutta uusi puomisuoja maksoi 300 E. 27-jalkaisen purje kyllä pysyy melko pienellä kasassa ilman ylimääräisiä välineitäkin. Oma isoni on 31 m2 ja siinä tuosta virityksestä on jo apua. Kun jaakot kiristää, ajavat ne myös dirkin virkaa.

      • laiskamatojaakko

        Purjepussia ei tarvitse vaihtaa eikä muuttaa kun laittaa lazy jackit suoraan puomiin kiinni. Vanha purjepussi mahtuu silti hyvin niiden "sisäpuolelle". Kiinnikeet puomille ja mastoon maksaa yhteensä n.4e ja pylpyrät 8e/kpl. Niitä menee tuon kokoiseen veneeseen kaksi kun mastolta lähtee yksi köysi per puoli. Siihen pylpyrä kiinni muutaman metrin korkeuteen ja sen kautta köysi puomille. Tämän köyden toinen pää kiinni 1/4 puomin pituuteen ja toinen pää 3/4:aan. Helppoa, edullista ja toimivaa. Narun hinnasta ei ole tietoa mutta eipä se kai kovin kallista ole.


      • hässäkkä
        laiskamatojaakko kirjoitti:

        Purjepussia ei tarvitse vaihtaa eikä muuttaa kun laittaa lazy jackit suoraan puomiin kiinni. Vanha purjepussi mahtuu silti hyvin niiden "sisäpuolelle". Kiinnikeet puomille ja mastoon maksaa yhteensä n.4e ja pylpyrät 8e/kpl. Niitä menee tuon kokoiseen veneeseen kaksi kun mastolta lähtee yksi köysi per puoli. Siihen pylpyrä kiinni muutaman metrin korkeuteen ja sen kautta köysi puomille. Tämän köyden toinen pää kiinni 1/4 puomin pituuteen ja toinen pää 3/4:aan. Helppoa, edullista ja toimivaa. Narun hinnasta ei ole tietoa mutta eipä se kai kovin kallista ole.

        Tuntuu että laiskajaakot ottaisivat kiinni purjeeseen ainakin alapäässä ja puomin kääntyily puolelta toisellehan kiristää ja löysää jaakkoja jos pylpyränarujen yläpäät ovat kiinni saalinkien päissä ja joutuuko tuossa tekemään reikiä puomiin tai saalinkeihin? Puomikin on vielä sellainen veivistä pyörivä josta reivataan niin eipä sovi pyöritellä.


      • Laiskamatojaakko
        hässäkkä kirjoitti:

        Tuntuu että laiskajaakot ottaisivat kiinni purjeeseen ainakin alapäässä ja puomin kääntyily puolelta toisellehan kiristää ja löysää jaakkoja jos pylpyränarujen yläpäät ovat kiinni saalinkien päissä ja joutuuko tuossa tekemään reikiä puomiin tai saalinkeihin? Puomikin on vielä sellainen veivistä pyörivä josta reivataan niin eipä sovi pyöritellä.

        Jos sulla on rullapuomi niin sitten on aika vaikea laittaa minkään näköisiä lazy jackeja. Tarkoittamassani mallissa jaakkojen yläpää on mastossa kiinni, ei saalingeissa. Niiden ei tarvitse olla kovin kireällä jolloin ne eivät panttaa purjetta eikä puomia. Kiinnikkeet tulisivat mastoon ja puomiin vaikka popniiteillä. Mutta eikö ongelmasi ole ratkaistu jos pyörität purjeen aina puomille? Ja jos et puomia ikinä pyöritä, niin eihän siitä ole haittaa jos siihen laittaa kiinnikkeet lazy jackeja varten?


      • hässäkkä
        Laiskamatojaakko kirjoitti:

        Jos sulla on rullapuomi niin sitten on aika vaikea laittaa minkään näköisiä lazy jackeja. Tarkoittamassani mallissa jaakkojen yläpää on mastossa kiinni, ei saalingeissa. Niiden ei tarvitse olla kovin kireällä jolloin ne eivät panttaa purjetta eikä puomia. Kiinnikkeet tulisivat mastoon ja puomiin vaikka popniiteillä. Mutta eikö ongelmasi ole ratkaistu jos pyörität purjeen aina puomille? Ja jos et puomia ikinä pyöritä, niin eihän siitä ole haittaa jos siihen laittaa kiinnikkeet lazy jackeja varten?

        En ole tuota puomia pyöritellyt koska jostain syystä veneessäni on laitettu vinssillä toimiva purjeen nostin etupurjeelle ja toinen nostin jossa taas ei ole vinssiä, on laitettu isopurjeelle joten puomin pyörittely ja purjeen kiskominen kaksin käsin ei yhdeltä henkilöltä oikein suju kun samaan aikaan pitää vielä asetella ratsastajia kiskollensa. Nostimet pitäisi vaihtaa toisinpäin koska etupurjeen nostoon ei vinssiä tarvita ja vinssiä isopurjeen nostoon ja laskuun apuna käyttäen kai rullapuomiakin voisi pyöritellä. Rullataanko rullapuomilla koko purje rullalle vai onko se tarkoitettu vaan purjeen reivaamiseksi pienemmäksi?


      • Antsu
        hässäkkä kirjoitti:

        En ole tuota puomia pyöritellyt koska jostain syystä veneessäni on laitettu vinssillä toimiva purjeen nostin etupurjeelle ja toinen nostin jossa taas ei ole vinssiä, on laitettu isopurjeelle joten puomin pyörittely ja purjeen kiskominen kaksin käsin ei yhdeltä henkilöltä oikein suju kun samaan aikaan pitää vielä asetella ratsastajia kiskollensa. Nostimet pitäisi vaihtaa toisinpäin koska etupurjeen nostoon ei vinssiä tarvita ja vinssiä isopurjeen nostoon ja laskuun apuna käyttäen kai rullapuomiakin voisi pyöritellä. Rullataanko rullapuomilla koko purje rullalle vai onko se tarkoitettu vaan purjeen reivaamiseksi pienemmäksi?

        Kovin vanha menetelmä jo tuo rullareivi, voisit sen korvata nykyisellä lisäämällä pari helaa puomiin. Purjeen säilytykseen se on joka tapauksessa armottoman epäkäytännöllinen vaihtoehto.


      • hässäkkä
        Antsu kirjoitti:

        Kovin vanha menetelmä jo tuo rullareivi, voisit sen korvata nykyisellä lisäämällä pari helaa puomiin. Purjeen säilytykseen se on joka tapauksessa armottoman epäkäytännöllinen vaihtoehto.

        Olen pari kertaa vähän reivannut kovemmalla tuulella pyörittämällä puomia rullalle pari kierrosta mutta veivin välityssuhdekin on sellainen että melko kauan saisi pyöritellä jos koko purjeen haluaisi rullata joten tuskin se on ollut tarkoituksenakaan siinä.


      • Kauko J
        hässäkkä kirjoitti:

        Olen pari kertaa vähän reivannut kovemmalla tuulella pyörittämällä puomia rullalle pari kierrosta mutta veivin välityssuhdekin on sellainen että melko kauan saisi pyöritellä jos koko purjeen haluaisi rullata joten tuskin se on ollut tarkoituksenakaan siinä.

        Terve,
        rullareivaukseen hieman vinkkiä:
        - laske purjetta haluttu määrä ja ratsastajat pois urasta.
        - nostin kiinni
        - taittele purjeen helma l. reivattava osa puomin alta puomin päälle
        - rullaa puomilla purje tiukaksi
        - puomin ja purjeen väliin voi pistää jotain toppinkia tarvittaessa auttamaan purjeen istumista nätisti.
        - Kikkitaljaankin voi kehitellä systeemin jonka saa rullattua puomille.

        Laiskajaakot ovat hyvä keksintö ja ne voi toteuttaa pienempiin veneisiin ihan lippunuorasta ja verhonrenkaista. Rullapuomiin niitä on kyllä hankala sovittaa.

        Yllä olikin tuo hyvä tapa laskostaa purje nopeasti eli purje alas, alaosasta pussi, johon loput purjeesta ja pussi puomin päälle muutamalla sidoksella tai mustekalalla.

        T: Kauko J


      • hässäkkä
        Kauko J kirjoitti:

        Terve,
        rullareivaukseen hieman vinkkiä:
        - laske purjetta haluttu määrä ja ratsastajat pois urasta.
        - nostin kiinni
        - taittele purjeen helma l. reivattava osa puomin alta puomin päälle
        - rullaa puomilla purje tiukaksi
        - puomin ja purjeen väliin voi pistää jotain toppinkia tarvittaessa auttamaan purjeen istumista nätisti.
        - Kikkitaljaankin voi kehitellä systeemin jonka saa rullattua puomille.

        Laiskajaakot ovat hyvä keksintö ja ne voi toteuttaa pienempiin veneisiin ihan lippunuorasta ja verhonrenkaista. Rullapuomiin niitä on kyllä hankala sovittaa.

        Yllä olikin tuo hyvä tapa laskostaa purje nopeasti eli purje alas, alaosasta pussi, johon loput purjeesta ja pussi puomin päälle muutamalla sidoksella tai mustekalalla.

        T: Kauko J

        Kiitti vinkistä. Siis purjetta ei rullatakaan suoraan puomille vaan sen tulee olla laskostettuna siellä. Se ei kyllä oikein rullannutkaan helposti kuin sen pari kierrosta ja enempää en ole yrittänyt.
        Levankivaunu liikkuu kiskollansa jossa on reikiä ja olen lukinnut vaunun paikalleen niihin reikiin mahtuvalla vanhalla ruuvilla (siis ei ruuvaamalla vaan pudotan sen vain niihin koloihin) mutta siihen tarkoitukseen olisi varmaan joku asiallisempikin lukitus? Samoin keulapurjeen jalukset olen lukinnut kiskoonsa samalla tavalla työntämällä ruuvin reikään, että kai siihen tarkoitukseen on joku oikea tappikin olemassa kovaan hintaan?


      • Viki
        Kauko J kirjoitti:

        Terve,
        rullareivaukseen hieman vinkkiä:
        - laske purjetta haluttu määrä ja ratsastajat pois urasta.
        - nostin kiinni
        - taittele purjeen helma l. reivattava osa puomin alta puomin päälle
        - rullaa puomilla purje tiukaksi
        - puomin ja purjeen väliin voi pistää jotain toppinkia tarvittaessa auttamaan purjeen istumista nätisti.
        - Kikkitaljaankin voi kehitellä systeemin jonka saa rullattua puomille.

        Laiskajaakot ovat hyvä keksintö ja ne voi toteuttaa pienempiin veneisiin ihan lippunuorasta ja verhonrenkaista. Rullapuomiin niitä on kyllä hankala sovittaa.

        Yllä olikin tuo hyvä tapa laskostaa purje nopeasti eli purje alas, alaosasta pussi, johon loput purjeesta ja pussi puomin päälle muutamalla sidoksella tai mustekalalla.

        T: Kauko J

        Kaukolla oli ihan hyvät ja asialliset ohjeet sekä rullareivaukseen että purjeenlaskuun. Harjoittelin aikoinaan purjeen laskemisen osatakilaisella veneellä, jossa iso oli yli kolmenkymmenen neliön. Eka kesä ilman Lazy jacksejä, oli se hankalaa, etenkin yksin ja kovemmassa tuulessa! Siinä oppi käyttämään näitä kumiköysilenkkejä (päissä muovikoukut), falli oli mastolla. Joteskin näin siitä selvisin:
        - riittävä määrä sidetarpeita (kumiköysilenkkejä) valmiiksi eri kohtiin (sitlootaan pari, ruffin katolle...)
        - mastolle, ensin dirkki sopivalle tiukkuudelle sitten falli irti knaapista ja sitä tiukalla pitäen takaisin pinnan luo
        - käännetään keula vastatuuleen
        - ison skuutti tiukalle (dirkki ja skuutti pitävät puomin niin, että se ei heilu vapaasti ja siitä voi ottaa tukea)
        - löysätään fallia muutama metri (sitten se kiinni johonkin, esm fokan/sinnun skuuttiknaapiin)
        - kasataan (laskostetaan?) purjeen alaosaa puomille, ekat yksi tai kaksi kumirenksua sitomaan purjetta puomin päästä alkaen
        - lasketaan lisää pari kolme metriä, seuraava kumirenksu
        - loput alas, viimeisen siteen alle myös falli, jolloin löysät voi vetasta pois ja laittaa knaapiin kiinni
        - jos ei ole autopilottia, niin tuossa joka välissä pistäydytään kääntämässä keula takaisin vastatuuleen
        - päinvastoin kuin reivauksessa, tässä ratsastajat jäävät tietysti purjeuraan
        - mikäli ratsastajat liukuvat huonosti, niin silloin pitää aina välillä kipaista mastolle nykimään purjetta alas mastoliikistä
        - huonoja tapoja tuossa tietty oppi, eihän se "laskostunut" niin kuin kirjoissa kerrotaan, mutta tärkeintä oli saada purje hallintaan, sidottua kasaan ja jos hyvin kävi niin pääosin puomin päälle. Satamassa oli sitten aikaa siistiä nippua (jos viitsi) ennen puomipeitteen pukemista. Onko tuolla "laskostuksen" siisteydellä lopulta paljon vaikutusta purjeen kestoikään. No, pikkuinen isopurje joka on laskostettu uudesta alkaen, on "oppinut" menemään laskoksille, silloin laskostus helppo juttu.
        - rullapuomille voi tehdä lazy jacksit, puomin päässä pitää vain olla hela/pikkuknaapi tms, josta narun saa irti ja siirrettyä mastolle ennen reivausta
        - "mustekala" tarkoittanee kumirenksuhässäkkää jossa on useampia tarttumapäitä samassa systeemissä? En ole tälläistä käyttänyt ja kannatan yksikertaisia kumirenksuja
        - kerran on hämärissä purjetta kasatessa saanut kumirenksusta silmääni, kun jännitetty kumi on lipsahtanut toisesta päästä irti. Sen vuoksi nyt suosin varsin yksinkertaista sidosköyttä (3-5 mm) jossa toisessa päässä on muovilätkä pikasidontaa varten

        (heh, heh, sainpa yksinkertaisesta asiasta pitkän jutun :-)


      • hässäkkä
        Viki kirjoitti:

        Kaukolla oli ihan hyvät ja asialliset ohjeet sekä rullareivaukseen että purjeenlaskuun. Harjoittelin aikoinaan purjeen laskemisen osatakilaisella veneellä, jossa iso oli yli kolmenkymmenen neliön. Eka kesä ilman Lazy jacksejä, oli se hankalaa, etenkin yksin ja kovemmassa tuulessa! Siinä oppi käyttämään näitä kumiköysilenkkejä (päissä muovikoukut), falli oli mastolla. Joteskin näin siitä selvisin:
        - riittävä määrä sidetarpeita (kumiköysilenkkejä) valmiiksi eri kohtiin (sitlootaan pari, ruffin katolle...)
        - mastolle, ensin dirkki sopivalle tiukkuudelle sitten falli irti knaapista ja sitä tiukalla pitäen takaisin pinnan luo
        - käännetään keula vastatuuleen
        - ison skuutti tiukalle (dirkki ja skuutti pitävät puomin niin, että se ei heilu vapaasti ja siitä voi ottaa tukea)
        - löysätään fallia muutama metri (sitten se kiinni johonkin, esm fokan/sinnun skuuttiknaapiin)
        - kasataan (laskostetaan?) purjeen alaosaa puomille, ekat yksi tai kaksi kumirenksua sitomaan purjetta puomin päästä alkaen
        - lasketaan lisää pari kolme metriä, seuraava kumirenksu
        - loput alas, viimeisen siteen alle myös falli, jolloin löysät voi vetasta pois ja laittaa knaapiin kiinni
        - jos ei ole autopilottia, niin tuossa joka välissä pistäydytään kääntämässä keula takaisin vastatuuleen
        - päinvastoin kuin reivauksessa, tässä ratsastajat jäävät tietysti purjeuraan
        - mikäli ratsastajat liukuvat huonosti, niin silloin pitää aina välillä kipaista mastolle nykimään purjetta alas mastoliikistä
        - huonoja tapoja tuossa tietty oppi, eihän se "laskostunut" niin kuin kirjoissa kerrotaan, mutta tärkeintä oli saada purje hallintaan, sidottua kasaan ja jos hyvin kävi niin pääosin puomin päälle. Satamassa oli sitten aikaa siistiä nippua (jos viitsi) ennen puomipeitteen pukemista. Onko tuolla "laskostuksen" siisteydellä lopulta paljon vaikutusta purjeen kestoikään. No, pikkuinen isopurje joka on laskostettu uudesta alkaen, on "oppinut" menemään laskoksille, silloin laskostus helppo juttu.
        - rullapuomille voi tehdä lazy jacksit, puomin päässä pitää vain olla hela/pikkuknaapi tms, josta narun saa irti ja siirrettyä mastolle ennen reivausta
        - "mustekala" tarkoittanee kumirenksuhässäkkää jossa on useampia tarttumapäitä samassa systeemissä? En ole tälläistä käyttänyt ja kannatan yksikertaisia kumirenksuja
        - kerran on hämärissä purjetta kasatessa saanut kumirenksusta silmääni, kun jännitetty kumi on lipsahtanut toisesta päästä irti. Sen vuoksi nyt suosin varsin yksinkertaista sidosköyttä (3-5 mm) jossa toisessa päässä on muovilätkä pikasidontaa varten

        (heh, heh, sainpa yksinkertaisesta asiasta pitkän jutun :-)

        Varusteeni ovat vielä ne mitä veneessä mukana oli ja niitä olen soveltanut. Oletettavasti se hässäkkä on purjeen sitomista varten kun ei muuallekaan sovi mutta täytynee hommata pienempiää siteitä. Ratsastajat lähtevät urastaan kyllä aina kun lasken ison koska kohta jossa ratsastaja laitetaan uraansa on sen verran korkealla että jos isoa laskee vähänkin niin viimeinen ratsastaja jo lähtee urastaan ja loput sitä mukaa kun purjetta laskee. Olisihan se kätevää jos pysyisivät paikallaan silloin kun lasken purjeen tilapäisesti.


      • Viki
        hässäkkä kirjoitti:

        Varusteeni ovat vielä ne mitä veneessä mukana oli ja niitä olen soveltanut. Oletettavasti se hässäkkä on purjeen sitomista varten kun ei muuallekaan sovi mutta täytynee hommata pienempiää siteitä. Ratsastajat lähtevät urastaan kyllä aina kun lasken ison koska kohta jossa ratsastaja laitetaan uraansa on sen verran korkealla että jos isoa laskee vähänkin niin viimeinen ratsastaja jo lähtee urastaan ja loput sitä mukaa kun purjetta laskee. Olisihan se kätevää jos pysyisivät paikallaan silloin kun lasken purjeen tilapäisesti.

        Ehdottomasti kannattaa tehdä toppari, mikäli purjeuran alapäässä sellaista ei ole. Yksinkertaisimmillaan se on (hst) pultti ja mutteri, mielellän tietysti siipimutteri, koska tuo toppari pitää irroittaa reivaukseen ryhdyttäessä. Mutta jos joka kerran purjeen laskussa mastoliikki levähtää kannelle, niin en ihmettele vaikeuksiasi purjeen laskussa kulussa ollessa!


      • hässäkkä
        Viki kirjoitti:

        Ehdottomasti kannattaa tehdä toppari, mikäli purjeuran alapäässä sellaista ei ole. Yksinkertaisimmillaan se on (hst) pultti ja mutteri, mielellän tietysti siipimutteri, koska tuo toppari pitää irroittaa reivaukseen ryhdyttäessä. Mutta jos joka kerran purjeen laskussa mastoliikki levähtää kannelle, niin en ihmettele vaikeuksiasi purjeen laskussa kulussa ollessa!

        Sehän sinne on laitettava niin elämä helpottuu huomattavasti. Luulisi tuollaisen olevan joka mastossa mutta ei siinä mitään siihen viittaavia kiinnikeitä ainakaan ole, meinaan että jos tuollainen mastoon kuuluva vekotin veneestä vielä löytyisi, eli sitten täytyy viritellä siihen jotain.


      • parempi
        hässäkkä kirjoitti:

        Sehän sinne on laitettava niin elämä helpottuu huomattavasti. Luulisi tuollaisen olevan joka mastossa mutta ei siinä mitään siihen viittaavia kiinnikeitä ainakaan ole, meinaan että jos tuollainen mastoon kuuluva vekotin veneestä vielä löytyisi, eli sitten täytyy viritellä siihen jotain.

        Itse muotoilin H-veneessäni syöttöaukon molemmille puolille alumiinilevyt niin, että ura jatkuu katkotta puomille asti. Näin saat purjeen laskettua alas asti, ja lisäksi reivauskin sujuu näppärästi.


      • Antsu
        parempi kirjoitti:

        Itse muotoilin H-veneessäni syöttöaukon molemmille puolille alumiinilevyt niin, että ura jatkuu katkotta puomille asti. Näin saat purjeen laskettua alas asti, ja lisäksi reivauskin sujuu näppärästi.

        Tätä lähestymistapaa suosittelisin minäkin. Jos saa parimillisen rosterilevyn taipumaan alumiinin tilalle, niin vielä parempi. Ja kun vielä asentaa sinne puomille pari lenkkiä ja pari plokia, voikin unohtaa sen rullareivin, eikä ratsastajien tarvitse tulla ulos urasta kuin kerran syksyllä. Uusi reivijärjestely tosin vaatisi myös reivien teon purjeeseen, mutta kannattaa silti.

        Sekä levankikiskon stoppareissa että genuan skuutiplokeissa pitäisi olla jousikuormitteiset tapit, ei mitään irto-osia. Korjaaminen olisi ehkä periaatteessa mahdollista, mutta ei kannattavaa. Ploki irti kiskosta ja se mallina kauppaan ostamaan uusia. Kiskoja on paria leveyttä ja paria paksuutta Levangin säätöön tosin köysi olisi parempi kuin se stoppari. Hela- ja rikivalmistajien nettisivuilta löytyy paljon esimerkkejä viritelmistä. Siellä on ohjeet reivinkin järjestelyyn.


      • Viki
        Antsu kirjoitti:

        Tätä lähestymistapaa suosittelisin minäkin. Jos saa parimillisen rosterilevyn taipumaan alumiinin tilalle, niin vielä parempi. Ja kun vielä asentaa sinne puomille pari lenkkiä ja pari plokia, voikin unohtaa sen rullareivin, eikä ratsastajien tarvitse tulla ulos urasta kuin kerran syksyllä. Uusi reivijärjestely tosin vaatisi myös reivien teon purjeeseen, mutta kannattaa silti.

        Sekä levankikiskon stoppareissa että genuan skuutiplokeissa pitäisi olla jousikuormitteiset tapit, ei mitään irto-osia. Korjaaminen olisi ehkä periaatteessa mahdollista, mutta ei kannattavaa. Ploki irti kiskosta ja se mallina kauppaan ostamaan uusia. Kiskoja on paria leveyttä ja paria paksuutta Levangin säätöön tosin köysi olisi parempi kuin se stoppari. Hela- ja rikivalmistajien nettisivuilta löytyy paljon esimerkkejä viritelmistä. Siellä on ohjeet reivinkin järjestelyyn.

        Minä puolestaan en ihan ymmärtänyt lähestymistapaa, kun alettiin puhua H-veneen mastosta, jossa yleensä ei isopurjeessa käytetä ratsastajajia saati sitten reivausjärjestelyä.

        H-veneeseen voi retkikäyttöön varustellessa laittaa ratsastajat (ja reivin). Tällöin kannattaa tehdä tuo ehdotettu "syöttöuran" kavennus, MUTTA, myös toppari tuon syöttöuran alapäähän. Eihän siitä muuten ole mitään hyötyä???

        Onhan kyseessä wanhanaikainen vene, kun rullapuomi sekä ilmeisesti (toivottavasti) toppitakila, jolloin isopurjeen reivaustarpeet ovat paljon pienemmät kuin osatakilaveneessä. Tälläisessä veneessä rullareivillä "pärjää", mutta kun isopurjeen vaihto tulee ajankohtaiseksi, niin samalla kannattaa vaihtaa reivaussysteemi ja teettää uuteen purjeeseen pari reiviriviä.

        Levangin stopparijutut on justiinsa niin kuin Antsu kertoili. (hmmm... pilkun kuksimista - "ploki irti kiskosta" sijaan "vaunu irti kiskosta" olisi oikea ilmaisu)


      • Antsu
        Viki kirjoitti:

        Minä puolestaan en ihan ymmärtänyt lähestymistapaa, kun alettiin puhua H-veneen mastosta, jossa yleensä ei isopurjeessa käytetä ratsastajajia saati sitten reivausjärjestelyä.

        H-veneeseen voi retkikäyttöön varustellessa laittaa ratsastajat (ja reivin). Tällöin kannattaa tehdä tuo ehdotettu "syöttöuran" kavennus, MUTTA, myös toppari tuon syöttöuran alapäähän. Eihän siitä muuten ole mitään hyötyä???

        Onhan kyseessä wanhanaikainen vene, kun rullapuomi sekä ilmeisesti (toivottavasti) toppitakila, jolloin isopurjeen reivaustarpeet ovat paljon pienemmät kuin osatakilaveneessä. Tälläisessä veneessä rullareivillä "pärjää", mutta kun isopurjeen vaihto tulee ajankohtaiseksi, niin samalla kannattaa vaihtaa reivaussysteemi ja teettää uuteen purjeeseen pari reiviriviä.

        Levangin stopparijutut on justiinsa niin kuin Antsu kertoili. (hmmm... pilkun kuksimista - "ploki irti kiskosta" sijaan "vaunu irti kiskosta" olisi oikea ilmaisu)

        Kun laittaa sen levynpalan kiinni ruuveilla, eikä poppareilla, se toimii edelleen syöttöurana ja puominivel topparina. Melkoisella varmuudella riittää jopa vain toisen puolen levyn irroitus ratstajien sisään syöttämiseen.

        Hyväksyttäköön kuksinta plokista ja vaunusta. Kuvauksetkin antavat epäsuoria viitteitä heloituslaadusta niin, että ploki voi olla erikseen irrotettavissa vaunusta.


      • hässäkkä
        Antsu kirjoitti:

        Kun laittaa sen levynpalan kiinni ruuveilla, eikä poppareilla, se toimii edelleen syöttöurana ja puominivel topparina. Melkoisella varmuudella riittää jopa vain toisen puolen levyn irroitus ratstajien sisään syöttämiseen.

        Hyväksyttäköön kuksinta plokista ja vaunusta. Kuvauksetkin antavat epäsuoria viitteitä heloituslaadusta niin, että ploki voi olla erikseen irrotettavissa vaunusta.

        Katsoin mastoa ja onhan siinä pienet plokit joihin saa narun kiinni jolla ratsastajat pysyvät ylhäällä urassaan joten narua vaan sinne. Syöttöura levenee vain toiselle puolelle joten yksi alumiini/rosterilevy riittäisi. Pääsin vasta loppukesästä purjehtimista harjoittelemaan ja satamasta lähtiessä aina nostin purjeet ja palatessa laskin mutta joskus olisi voinut kyllä laskeakin ne välillä ja ajaa moottorilla ja kryssimättä jonkun kapeikon läpi.
        Isopurjeen reivaamiseen en juuri kyllä kokenut tarvetta syksyn pahemmissakaan keleissä.
        Genuan/fokan skuuttiplokit täytynee sitten hankkia uudet ettei tarvitse irtoruuveja sinne työnnellä. Levankikiskossa on tasaisin välein niitä reikiä ikäänkuin lukitustappia varten mutta puisessa levankivaunussa ei ole tappia.


      • Antsu
        hässäkkä kirjoitti:

        Katsoin mastoa ja onhan siinä pienet plokit joihin saa narun kiinni jolla ratsastajat pysyvät ylhäällä urassaan joten narua vaan sinne. Syöttöura levenee vain toiselle puolelle joten yksi alumiini/rosterilevy riittäisi. Pääsin vasta loppukesästä purjehtimista harjoittelemaan ja satamasta lähtiessä aina nostin purjeet ja palatessa laskin mutta joskus olisi voinut kyllä laskeakin ne välillä ja ajaa moottorilla ja kryssimättä jonkun kapeikon läpi.
        Isopurjeen reivaamiseen en juuri kyllä kokenut tarvetta syksyn pahemmissakaan keleissä.
        Genuan/fokan skuuttiplokit täytynee sitten hankkia uudet ettei tarvitse irtoruuveja sinne työnnellä. Levankikiskossa on tasaisin välein niitä reikiä ikäänkuin lukitustappia varten mutta puisessa levankivaunussa ei ole tappia.

        Sen tapin ei pitäisi levankivaunussa ollakaan, vaan erillisissä toppareissa, jotka ovat kiskossa samaan tapaan kuin levankivaunukin, sen molemmin puolin.


      • hässäkkä
        Antsu kirjoitti:

        Kun laittaa sen levynpalan kiinni ruuveilla, eikä poppareilla, se toimii edelleen syöttöurana ja puominivel topparina. Melkoisella varmuudella riittää jopa vain toisen puolen levyn irroitus ratstajien sisään syöttämiseen.

        Hyväksyttäköön kuksinta plokista ja vaunusta. Kuvauksetkin antavat epäsuoria viitteitä heloituslaadusta niin, että ploki voi olla erikseen irrotettavissa vaunusta.

        (Edellinen viestiketju meni liian pitkäksi joten vaati uuden.)
        Täytyy etsiä veneen kätköistä näitä palikoita. Parempi olisi lukitustappi itse vaunussa.


      • Antsu*
        hässäkkä kirjoitti:

        (Edellinen viestiketju meni liian pitkäksi joten vaati uuden.)
        Täytyy etsiä veneen kätköistä näitä palikoita. Parempi olisi lukitustappi itse vaunussa.

        Aivan sattumalta vakioratkaisu ei ole se, että topparit ovat erikseen kiskolla. Kunhan levankia oppii käyttämään trimmaamiseen, sen huomaa kyllä. Yksi käytännön yksin kertainen asia on mm. se, että kun yhdellä kädellä vetää levankivaunua tuuleen, on toisella kädellä paljon mukavampi käsitellä topparia, johon ei kohdistu voimia. Eikä kaikissa tuulioloissa tarvitse siirtää levankivaunua oikeaan kohtaan käännöksissä, se vain asettuu toiselle puolen samaan kohtaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      180
      10470
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3595
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      54
      3361
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2885
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      215
      2266
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2213
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2053
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1648
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1476
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1396
    Aihe