nyt olisi vinkit tarpeen, alan olla Hb arvojeni kanssa anemian puolella. Oliskos jotakin hyvii vinkkejä tarjolla joilla voisin näitä arvojani koittaa nostaa raudan syönnin lisänä! Kaikki keinot otetaan vastaan.....
Arvoni ovat laskeneet koko aikaa tasaista tahtia alaspäin, lähtö arvoni oli 153 joka on tosi hyvä, sieltä ollaan nyt tultu 105 ja nyt on rv 22 5 menossa. Joka kerta on laskenut arvot vaikka rautaa oon popsinut jo alkuvuodesta lähtien. Tosi tylsää,kun on ihan poikki koko ajan..voikohan tää aiheuttaa minulle myös näitä ikäviä päänsärkyjä? Sitä en huomannu tänään kysyäkkään,kun neuvolassa olin.
Sain tänään ultrassa kuulla,että melko varmaa on,että masussani polskii tyttö. Saapa sitten nähdä,että pitääkö se paikkaansa. Itse jotenkin olen luullut,että poika sieltä tulee...en sitten tiedä oisko vaan muiden jutut vaikuttaneet siihen,että alkaa itsekkin uskomaan,mitä muuta sanoo.
Kiitos kovasti,jos jollakulla on hyviä vinkkejä antaa,niitä todella kaivataa...
rautapitoinen ruoka
19
2414
Vastaukset
- aiheuttaa
noi sun päänsäryt, sekä voi alkaa huimata. Muistat ottaa rauta tapletit vaikka appelsiini mehun kanssa, se auttaa raudan imeytymistä ja maitotuotteita ei kannata ottaa vähään aikaan ennen ja jälkeen rautataplettien ottoa, koska silloin ei rauta imeydy niin hyvin. Joillakin olen kuullut et kaikki rautatabletit ei imeydy niin hyvin kuin toiset ja merkin vaihto on auttanut. Rautaa on hyvin esim. vehnäleseissä, myslissä, näkkileivässä, mutta pinaattia ja maksaa ei kannata syödä runsaasti tai lainkaan, koska niissä on sitten niin paljon sitä a-vitamiinia mikä ei ole hyväksi. Esim. vehnäleseissä on 100 grammassa runsaasti rautaa enemmän kuin pinaatissa, mutta ei juurikaan a-vitamiini kuten pinaatissa sitä on taas todella runsaasti.
- Jihuu! rv17+3
Enpä ole kuullutkaan, että pinaatti olisi kiellettyä.. olisko pinaatissa kyse samasta a-vitamiinista, kuten porkkanassa - siitä eri versiosta kuin maksassa? Luulisi että kiellettyjen ruoka-aineiden listalla olisi tuo pinaattikin, jos siinä olisi jotain. Sen sijaan monelta listalta olen nähnyt rautapitoisissa ruoissa odottavallekin äidille suositukseksi nimenomaan pinaatin.
- on muuten
Jihuu! rv17+3 kirjoitti:
Enpä ole kuullutkaan, että pinaatti olisi kiellettyä.. olisko pinaatissa kyse samasta a-vitamiinista, kuten porkkanassa - siitä eri versiosta kuin maksassa? Luulisi että kiellettyjen ruoka-aineiden listalla olisi tuo pinaattikin, jos siinä olisi jotain. Sen sijaan monelta listalta olen nähnyt rautapitoisissa ruoissa odottavallekin äidille suositukseksi nimenomaan pinaatin.
todella hyvä, niissä huomattavasti enemmän rautaa kuin pinaatissa.
- Aikku
Mummoni aina sanoo että punainen paprika kohottaa hemoglobiinia, tiedä sitten onko totta.
- mutta osittain
paprikassa ei ole rautaa, mutta runsaasti c-vitamiiniä mikä auttaa kyllä rautaa imeytymään. Esim. Näkkileipää, missä on rautaa ja päälle paprikaa niin imeytyy rauta paremmin.
mutta osittain kirjoitti:
paprikassa ei ole rautaa, mutta runsaasti c-vitamiiniä mikä auttaa kyllä rautaa imeytymään. Esim. Näkkileipää, missä on rautaa ja päälle paprikaa niin imeytyy rauta paremmin.
Meille sanottiin yksivuotis-neuvolassa tytön kanssa, kun sillä oli pikkasen alhanen hemoglobiiniarvo, että naudanlihaa, punaista paprikaa, pinaattia ja persiljaa paljon ruokavalioon!
Helmi78 kirjoitti:
Meille sanottiin yksivuotis-neuvolassa tytön kanssa, kun sillä oli pikkasen alhanen hemoglobiiniarvo, että naudanlihaa, punaista paprikaa, pinaattia ja persiljaa paljon ruokavalioon!
ja aika vähän tuossa paprikassa kyllä näyttäisi rautaa olevan, en tiedä miksi sitä neuvolassa suositeltiin... Outoa.
- LA 24.8.
Helmi78 kirjoitti:
ja aika vähän tuossa paprikassa kyllä näyttäisi rautaa olevan, en tiedä miksi sitä neuvolassa suositeltiin... Outoa.
runsaasti ja lihan kanssa samaan aikaan syötynä tehostaa
lihassa olevan raudan imeytymistä.
----
Vegaaniliiton sivuilla oli seuraavaa:
Raudan imeytyminen
Raudan imeytyminen on hyvin tarkkaan säädeltyä. Elimistöön imeytyy sitä ruoasta tarpeen mukaan ja imeytyminen voi vaihdella huomattavasti. Esimerkiksi raskauden loppupuolella, jolloin sikiö kasvaa nopeasti ja varastoi rautaa, äidin raudan imeytyminen voi kasvaa 35 - 40 prosenttiin, kun se tavallisesti on noin 10 - 15 % (2). Kun elimistön rautavarastot ovat vähissä, imeytyminen on tehokkaampaa. Lisäksi imeytymiseen vaikuttaa muun syödyn ruoan koostumus.
Rautaa on olemassa kahdessa eri muodossa: nonhemi- ja hemirautana. Lihan ja kalan raudasta noin puolet on hemirautaa, joka imeytyy nonhemirautaa paremmin. Kasvikunnan tuotteiden rauta on nonhemirautaa. C-vitamiini parantaa kuitenkin nonhemiraudan imeytymisen jopa nelinkertaiseksi (2). Vegaaniruokavalio sisältää yleensä runsaasti C-vitamiinia sekaruokavalioon verrattuna. Monet tekijät myös haittaavat nonhemiraudan imeytymistä (taulukko 1). Lehmänmaidon rautapitoisuus on olematon ja lisäksi maito heikentää raudan imeytymistä, mikä saattaa olla runsaasti maitoa käyttävien lasten ja nuorten anemian taustalla. Myös soijan proteiini haittaa imeytymistä, mutta tällä on vähäinen merkitys käytännössä, sillä soijan rautapitoisuus on suuri (2). Kalsium heikentää sekä hemi- että nonhemiraudan imeytymistä. Jos käyttää kalsiumlisiä, ne suositellaan otettavaksi atrioiden välillä (4).
- LA 24.8.
Katsopa (Kansanterveyslaitoksen) elintarvikkeiden koostumiustietopankista www.fineli.fi
-> ravintotekijät -> eniten ja vähiten ja esim. eniten rautaa
ja esim. lakto-ovo-vegaaninen-ruokavalio.
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2160&fuclass=all&specdiet=lacovege&items=20&from=top&portion=100g&lang=fi
Merilevää vain ei suositella raskaanaoleville, sen voit unohtaa,
mutta muuten vaihtelemalla laskurin erityisruokavaliota,
voit löytää paljon rautaa sisältäviä ruoka-aineita :-)
Hyviä ovat esim.
vehnälese (18,6 mg/100 gr)
vihreät/ruskeat linssit (11,1 mg/100 gr)
ruislese (9,5 mg/100 gr)
vaalea soijarouhe (9,2 mg/100 gr) - hei!!
syö persiljaa!! sen pitäisi auttaa kuulema. montako rautatabua syöt? kun mulla laski hb 100, niin terkka vain hohhoili, että jatka raudan ottoa, söin tuolloin yhden retaferin/päivä. ehdotin sitten itse että alanko ottaa kahta tabua/pvä, niin sanoi että kokeile vaan.. nyt nappi naamaan yöllä ja päivällä ja on arvot nousseet takas 110!
muistathan myös että ois hyvä olla syömättä maitotuotteita kahvia min ½h ennen ja 2h jälkeen raudan oton!!- LA 24.8.
Persiljassa a-vitamiinia vain 943.1 mikrogrammaa/100 gr, eli
ei kovin paljon, esim. verrattuna tuoreeseen porkkanaan, jossa
a-vitamiinia on 1317,7 mikrogrammaa/100 gr.
Mutta alk. per. oli huolissaan raudasta, ei a-vitamiinista.
Ovat kaksi ei ainetta :-) - ERI ainetta, anteeksi typo
LA 24.8. kirjoitti:
Ovat kaksi ei ainetta :-)....
- Kati
Rautaa saa hyvin esim. soijarouheesta (esim. tumma soijarouhe 15mg/100g) [käytetään jauhelihan tapaan, mielestäni tumma soijarouhe on parempi maultaan, johtunee väriaineesta(mallas), joka häivyttää soijan omaa "pahvimaista" makua] näkkileipä/ruisleipä sekä veriruuat (esim. mustamakkara). Raudan imeytymistä parantaa ohessa nautittu c-vitamiini, kuten appelsiini tai mehu.
En ole rautaa syönyt koko raskauden aikana, olen kasvissyöjä(neuvolasta ei mitään kommenttia) ja Hb oli alussa yli 150, laski keskiraskaudessa alle 110 ja nousi pelkällä ruokavaliolla lähes 130:een.
Vaihteleva monipuolinen ruokavalio tärkein.
Rautatabletitkin saa ottaa ruuan kanssa, jos maha sietää niitä silloin paremmin, kunhan ei syö samalla aterialla/ - 2h maitotuotteita (sis. juustot, jugurtit, viilit, piimät jne). - vinkkien pyytäjä
Kati kirjoitti:
Rautaa saa hyvin esim. soijarouheesta (esim. tumma soijarouhe 15mg/100g) [käytetään jauhelihan tapaan, mielestäni tumma soijarouhe on parempi maultaan, johtunee väriaineesta(mallas), joka häivyttää soijan omaa "pahvimaista" makua] näkkileipä/ruisleipä sekä veriruuat (esim. mustamakkara). Raudan imeytymistä parantaa ohessa nautittu c-vitamiini, kuten appelsiini tai mehu.
En ole rautaa syönyt koko raskauden aikana, olen kasvissyöjä(neuvolasta ei mitään kommenttia) ja Hb oli alussa yli 150, laski keskiraskaudessa alle 110 ja nousi pelkällä ruokavaliolla lähes 130:een.
Vaihteleva monipuolinen ruokavalio tärkein.
Rautatabletitkin saa ottaa ruuan kanssa, jos maha sietää niitä silloin paremmin, kunhan ei syö samalla aterialla/ - 2h maitotuotteita (sis. juustot, jugurtit, viilit, piimät jne).Kiitos kovasti kaikille, koitan poimia nuo kaikki ylös ja syödä mahdollisimman paljon noita ruoka aineksia,jospa tää tästä alkais nousemaan. Se ois kyllä tosi hieno juttu...mahdollisesti veis tän pääsärynkin pois,se ois kans hienoo
- vehnäleseistä
vinkkien pyytäjä kirjoitti:
Kiitos kovasti kaikille, koitan poimia nuo kaikki ylös ja syödä mahdollisimman paljon noita ruoka aineksia,jospa tää tästä alkais nousemaan. Se ois kyllä tosi hieno juttu...mahdollisesti veis tän pääsärynkin pois,se ois kans hienoo
Tehkää esim. sämpylöitä missä korvaatte osan jauhoista nuilla vehnäleseillä, saat rautaa ja leseet on hyviä myös vatsalle.
- Jihuu! rv17+3
LA 24.8. kirjoitti:
Ovat kaksi ei ainetta :-)Olen monet kerrat tältäkin palstalta lukenut, että porkkanan a-vitamiini ei ole sitä vaarallista a-vitamiinia, mitä maksassa. En nyt muista vaan, mikä se virallinen nimitys sille niitten erolle oli. Eli huoletta voi syödä persiljaa, porkkanaa jne.
- LA 24.8.
Jihuu! rv17+3 kirjoitti:
Olen monet kerrat tältäkin palstalta lukenut, että porkkanan a-vitamiini ei ole sitä vaarallista a-vitamiinia, mitä maksassa. En nyt muista vaan, mikä se virallinen nimitys sille niitten erolle oli. Eli huoletta voi syödä persiljaa, porkkanaa jne.
Karoteenit.
Aprikoosi, porkkana, parsakaali, pinaatti,
banaani, meloni,vadelma, kesäkurpitsa,
paprika ovat kaikki hyviä kasvipohjaisten
a-vitamiinien lähteitä :-)
- Miiru
on pysynyt rauta-arvot hyvinä, kun olen puristanut appelsiinista ja sitruunasta tuoremehua ja ottanut sen rautatabletin kanssa yhtäaikaa. Maitotuotteita ei sitten samalla, niin rauta imeytyy paremmin.
Muutenkin olen ollut terve koko talven, ei yhtään nuhatautia, kiitos päivittäisten sitruuna-appelsiini annosten! Mustaherukkamehu on toinen tosi c-vitamiinipitoinen juoma, jota kantsii ottaa raudan kanssa. - Tappi
Mulla refluksitauti ärtyi leseistä ja vasta monta viikkoa leseiden ja viljojen syömisen lopetuksen jälkeen ja voimakkaan närästyslääkityksen myötä olen alkanut sietään yhden kaks leipää päivässä.
Että aloittakaa rauhallisesti, pienillä määrillä se leseiden syönti ettei tule ikäviä yllätyksiä.
Mullakaan ei keliakiaa ole, mutta silti reagoin voimakkaasti noihin leseisiin. Mutta terveellisiä ne on jos vatsa sietää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653502Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan283011- 1212376
- 121464
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822