Kysymys ilmastoinnista

Just Saabied

Onko kenelläkään tietoa automaatti-ilmastoinnin
ECON-toiminnosta (Saab 9-3 vm. 2001). Ohjekirjan
mukaan toimintoa käytettäessä ilmastointi on
käytössä vain tietyissä lämpötiloissa. Onko
mahdollista kytkeä ilmastointi päälle ja pois
manuaalisesti ilman tuota lämpötila-automatiikkaa?

9

3539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkkasilmäinen

      Olen useasti nähnyt Saabisteja levähdyspaikoilla
      ym. konepelti pystyssä, siinä varmaankin
      yritetään just tätä ilmastointia päältä poijes!!

    • Turbo Sensonic

      Tuo Economy -toiminto (siis ECON) ACC:ssä
      säätelee ohjaamon lämpötilaa automaattisesti
      (aivan kuten AUTO -toimintokin), mutta sillä
      erotuksella, että ilmastointikompressori ei ole
      päällä.

      Eli lämpötila säätyy halutuksi ECON -toiminnolla
      ainoastaan silloin, kun ulkolämpötila on alempi
      kuin haluttu sisälämpötila. Jos ulkolämpötila on
      suurempi kuin haluttu sisälämpötila, ACC:n on
      pakko "heittää" kompressori mukaan "peliin",
      jotta ohjaamon sisälämpötila saataisiin halutun
      lämpöiseksi.

      Neuvoisin käyttämään ECON -toimintoa pakkassäällä
      ja kuivan kelin vallitessa. Jos laitat ECON -
      toiminnon päälle esim. kostealla loskakelillä,
      niin vähän ajan päästä ikkunat alkavat
      todennäköisesti huurtua. Tällöin on parasta
      käyttää AUTO -toimintoa (vaikkakin se kuluttaa
      polttoainetta hieman enemmän kuin ECON -toiminto).

      Tavallaan tuota lämpötila-automatikkaa ei voi
      kytkeä pois päältä, mutta voit manuaalisesti
      valita halutun lämpötilan (15-27 astetta, sekä
      täysi viilennys LO ja täysi lämmitys HI),
      puhallinnopeuden ja puhalluspaikan (tai -paikat).
      Lisäksi voit kytkeä koko ilmanvaihdon pois päältä
      Off -napista.

      ECON ja AUTO -toimintojen eron huomaa helposti,
      kun ulkolämpötila on suurin piirtein samoissa
      kuin haluttu sisälämpötila. Tällöin ECON -
      toiminto joutuu säätämään puhallusnopeuden paljon
      suuremmaksi kuin AUTO -toiminnossa pitääkseen
      sisälämpötilan halutussa astelukemassa.

      Vielä kertaus ylläolevasta, ehkä sekavastakin
      tekstistä:

      AUTO=automaattinen lämmön, puhallusnopeuden ja -
      paikan säätö ilmastointikompressorin ollessa
      päällä,
      ECON=automaattinen lämmön, puhallusnopeuden ja -
      paikan säätö ilmastointikompressorin ollessa
      poissa päältä.

      • Just Saabied

        Kiitokset selvityksestä.

        En tiedä olenko väärässä, mutta käsittääkseni
        myös Economy-toiminto kytkisi kompressorin päälle
        tietyissä lämpötiloissa. Ja tätä toimintoa ei
        kaiketi voi kytkeä pois.


      • Turbo Sensonic
        Just Saabied kirjoitti:

        Kiitokset selvityksestä.

        En tiedä olenko väärässä, mutta käsittääkseni
        myös Economy-toiminto kytkisi kompressorin päälle
        tietyissä lämpötiloissa. Ja tätä toimintoa ei
        kaiketi voi kytkeä pois.

        Muistaakseni ECON -toiminto kytkee kompressorin
        päälle, jos ulkolämpötila on suurempi kuin
        haluttu sisälämpötila (tällöin AUTO -toiminto
        kytkeytyy päälle). Tuota toimintoa ei voi kytkeä
        pois päältä muuten, kuin sammuttamalla koko ACC -
        laite Off -napista.

        Kesällä voi myös törmätä sellaiseen ilmiöön, että
        jos auto on seissyt pidemmän aikaa
        auringonpaisteessa kuumassa ilmassa, ACC kytkee
        sisäilmankierrätyksen (ja samalla kompressorin)
        automaattisesti päälle ja kyseistä toimintoa ei
        saa kytkettyä pois päältä, ennen kuin kompressori
        kykenee viilentämään ilmaa tarpeeksi halutun
        lämpötilan aikaansaamiseksi. Tällöin
        kierrätystoiminto "pomppaa" itsestään pois päältä
        ja ACC palaa normaaliin AUTO -tilaansa.

        Tuo ACC monitoroi myös auringonpaisteen määrää
        kojelaudassa olevan sensorin avulla ja säätää
        puhalluksen sen mukaan. Saabin ACC on omasta
        mielestäni todella hyvin toteutettu. Samoin on
        myös Audin vastaava laite. Laite on selvä ja
        helppo käyttää (mm. lämpötilan numeronäyttö ja
        kylmempi/kuumempi napit, Audissa ja -), jos
        vertaa em. autojen ACC -laitteita esim. Volvon
        tai Citroenin kyseisiin laitteisiin (lämpötilan
        säätö rotaatiokytkimillä, ei lämpötilan erillistä
        näytöä jne.). Tosin nuo em. seikat ovat
        makuasioita.


      • 9-5 2,3t
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Muistaakseni ECON -toiminto kytkee kompressorin
        päälle, jos ulkolämpötila on suurempi kuin
        haluttu sisälämpötila (tällöin AUTO -toiminto
        kytkeytyy päälle). Tuota toimintoa ei voi kytkeä
        pois päältä muuten, kuin sammuttamalla koko ACC -
        laite Off -napista.

        Kesällä voi myös törmätä sellaiseen ilmiöön, että
        jos auto on seissyt pidemmän aikaa
        auringonpaisteessa kuumassa ilmassa, ACC kytkee
        sisäilmankierrätyksen (ja samalla kompressorin)
        automaattisesti päälle ja kyseistä toimintoa ei
        saa kytkettyä pois päältä, ennen kuin kompressori
        kykenee viilentämään ilmaa tarpeeksi halutun
        lämpötilan aikaansaamiseksi. Tällöin
        kierrätystoiminto "pomppaa" itsestään pois päältä
        ja ACC palaa normaaliin AUTO -tilaansa.

        Tuo ACC monitoroi myös auringonpaisteen määrää
        kojelaudassa olevan sensorin avulla ja säätää
        puhalluksen sen mukaan. Saabin ACC on omasta
        mielestäni todella hyvin toteutettu. Samoin on
        myös Audin vastaava laite. Laite on selvä ja
        helppo käyttää (mm. lämpötilan numeronäyttö ja
        kylmempi/kuumempi napit, Audissa ja -), jos
        vertaa em. autojen ACC -laitteita esim. Volvon
        tai Citroenin kyseisiin laitteisiin (lämpötilan
        säätö rotaatiokytkimillä, ei lämpötilan erillistä
        näytöä jne.). Tosin nuo em. seikat ovat
        makuasioita.

        Saab myyjä Laakkosella varoitti econ-asennon
        käytöstä. Ilmastointilaitteistossa kiertävä kaasu
        toimii myös kumiosien ja tiivisteiden voitelijana
        ja jos kompressoria ei paljon käytetä, tulee
        enemmin tai myöhemmin vuotoja ja kalliita
        ongelmia. Hän sanoi sen olevan turhan asennon,
        jota ei tulisi käyttää.


      • Turbo Sensonic
        9-5 2,3t kirjoitti:

        Saab myyjä Laakkosella varoitti econ-asennon
        käytöstä. Ilmastointilaitteistossa kiertävä kaasu
        toimii myös kumiosien ja tiivisteiden voitelijana
        ja jos kompressoria ei paljon käytetä, tulee
        enemmin tai myöhemmin vuotoja ja kalliita
        ongelmia. Hän sanoi sen olevan turhan asennon,
        jota ei tulisi käyttää.

        Tähän onkin nyrkkisääntönä se, että jos käyttää
        paljon tuota ECON -toimintoa, kannattaa käyttää
        ACC:tä AUTO -moodilla vähän aikaa ainakin kerran
        kahdessa viikossa, tai jopa useammin, jottei
        mainitsemiasi "vahinkoja" synny.


      • Isoturpo
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Tähän onkin nyrkkisääntönä se, että jos käyttää
        paljon tuota ECON -toimintoa, kannattaa käyttää
        ACC:tä AUTO -moodilla vähän aikaa ainakin kerran
        kahdessa viikossa, tai jopa useammin, jottei
        mainitsemiasi "vahinkoja" synny.

        ...tässä pitäis olla tuon alemman viestin.


      • Asentaja 39
        9-5 2,3t kirjoitti:

        Saab myyjä Laakkosella varoitti econ-asennon
        käytöstä. Ilmastointilaitteistossa kiertävä kaasu
        toimii myös kumiosien ja tiivisteiden voitelijana
        ja jos kompressoria ei paljon käytetä, tulee
        enemmin tai myöhemmin vuotoja ja kalliita
        ongelmia. Hän sanoi sen olevan turhan asennon,
        jota ei tulisi käyttää.

        Ilmastointia olisi käytettävä talvella koska
        komressorin akseli tiiviste tarvii voitelua koska
        kylmä aineet ja öljy on samassa tilassa joka
        voitelee kyseisen tiivisteen..Jos tiiviste pääsee
        kuivamaan niin kylmä aineet karkaa järjestelmästä
        jolloin ilmastointi ei toimi kesälläkään...ja on
        kallis korjata !!!


    • Isoturpo

      Näin on. Kuitenkin ilmastoinnin pois pitäminen ei hirveästi vaikuta
      bensankulutukseen, että helpointa on pitää se aina päällä. Eipähän
      unohdu ajoittainen käyttö. Itse en sitä tarkalla kulutusmittarilla edes
      huomannut. Enemmän vaikutti sää yms. olosuhteet. Joku sanoi, että
      ero olisi parin desin luokkaa sadalla. Hmm, se olisi n.1,5mk, että
      silleen. Autoilu kun maksaa vähintään 200mk/100km.

      Puhun nyt omasta kokemuksesta :( Omat säästöideat on ennenkin
      aiheuttanut moninkertaisia kustannuksia säästöihin nähden...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5862
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4414
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      340
      1579
    6. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      70
      1339
    7. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1179
    10. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      10
      1170
    Aihe