Onko kenelläkään tietoa automaatti-ilmastoinnin
ECON-toiminnosta (Saab 9-3 vm. 2001). Ohjekirjan
mukaan toimintoa käytettäessä ilmastointi on
käytössä vain tietyissä lämpötiloissa. Onko
mahdollista kytkeä ilmastointi päälle ja pois
manuaalisesti ilman tuota lämpötila-automatiikkaa?
Kysymys ilmastoinnista
9
3539
Vastaukset
- Tarkkasilmäinen
Olen useasti nähnyt Saabisteja levähdyspaikoilla
ym. konepelti pystyssä, siinä varmaankin
yritetään just tätä ilmastointia päältä poijes!! - Turbo Sensonic
Tuo Economy -toiminto (siis ECON) ACC:ssä
säätelee ohjaamon lämpötilaa automaattisesti
(aivan kuten AUTO -toimintokin), mutta sillä
erotuksella, että ilmastointikompressori ei ole
päällä.
Eli lämpötila säätyy halutuksi ECON -toiminnolla
ainoastaan silloin, kun ulkolämpötila on alempi
kuin haluttu sisälämpötila. Jos ulkolämpötila on
suurempi kuin haluttu sisälämpötila, ACC:n on
pakko "heittää" kompressori mukaan "peliin",
jotta ohjaamon sisälämpötila saataisiin halutun
lämpöiseksi.
Neuvoisin käyttämään ECON -toimintoa pakkassäällä
ja kuivan kelin vallitessa. Jos laitat ECON -
toiminnon päälle esim. kostealla loskakelillä,
niin vähän ajan päästä ikkunat alkavat
todennäköisesti huurtua. Tällöin on parasta
käyttää AUTO -toimintoa (vaikkakin se kuluttaa
polttoainetta hieman enemmän kuin ECON -toiminto).
Tavallaan tuota lämpötila-automatikkaa ei voi
kytkeä pois päältä, mutta voit manuaalisesti
valita halutun lämpötilan (15-27 astetta, sekä
täysi viilennys LO ja täysi lämmitys HI),
puhallinnopeuden ja puhalluspaikan (tai -paikat).
Lisäksi voit kytkeä koko ilmanvaihdon pois päältä
Off -napista.
ECON ja AUTO -toimintojen eron huomaa helposti,
kun ulkolämpötila on suurin piirtein samoissa
kuin haluttu sisälämpötila. Tällöin ECON -
toiminto joutuu säätämään puhallusnopeuden paljon
suuremmaksi kuin AUTO -toiminnossa pitääkseen
sisälämpötilan halutussa astelukemassa.
Vielä kertaus ylläolevasta, ehkä sekavastakin
tekstistä:
AUTO=automaattinen lämmön, puhallusnopeuden ja -
paikan säätö ilmastointikompressorin ollessa
päällä,
ECON=automaattinen lämmön, puhallusnopeuden ja -
paikan säätö ilmastointikompressorin ollessa
poissa päältä.- Just Saabied
Kiitokset selvityksestä.
En tiedä olenko väärässä, mutta käsittääkseni
myös Economy-toiminto kytkisi kompressorin päälle
tietyissä lämpötiloissa. Ja tätä toimintoa ei
kaiketi voi kytkeä pois. - Turbo Sensonic
Just Saabied kirjoitti:
Kiitokset selvityksestä.
En tiedä olenko väärässä, mutta käsittääkseni
myös Economy-toiminto kytkisi kompressorin päälle
tietyissä lämpötiloissa. Ja tätä toimintoa ei
kaiketi voi kytkeä pois.Muistaakseni ECON -toiminto kytkee kompressorin
päälle, jos ulkolämpötila on suurempi kuin
haluttu sisälämpötila (tällöin AUTO -toiminto
kytkeytyy päälle). Tuota toimintoa ei voi kytkeä
pois päältä muuten, kuin sammuttamalla koko ACC -
laite Off -napista.
Kesällä voi myös törmätä sellaiseen ilmiöön, että
jos auto on seissyt pidemmän aikaa
auringonpaisteessa kuumassa ilmassa, ACC kytkee
sisäilmankierrätyksen (ja samalla kompressorin)
automaattisesti päälle ja kyseistä toimintoa ei
saa kytkettyä pois päältä, ennen kuin kompressori
kykenee viilentämään ilmaa tarpeeksi halutun
lämpötilan aikaansaamiseksi. Tällöin
kierrätystoiminto "pomppaa" itsestään pois päältä
ja ACC palaa normaaliin AUTO -tilaansa.
Tuo ACC monitoroi myös auringonpaisteen määrää
kojelaudassa olevan sensorin avulla ja säätää
puhalluksen sen mukaan. Saabin ACC on omasta
mielestäni todella hyvin toteutettu. Samoin on
myös Audin vastaava laite. Laite on selvä ja
helppo käyttää (mm. lämpötilan numeronäyttö ja
kylmempi/kuumempi napit, Audissa ja -), jos
vertaa em. autojen ACC -laitteita esim. Volvon
tai Citroenin kyseisiin laitteisiin (lämpötilan
säätö rotaatiokytkimillä, ei lämpötilan erillistä
näytöä jne.). Tosin nuo em. seikat ovat
makuasioita. - 9-5 2,3t
Turbo Sensonic kirjoitti:
Muistaakseni ECON -toiminto kytkee kompressorin
päälle, jos ulkolämpötila on suurempi kuin
haluttu sisälämpötila (tällöin AUTO -toiminto
kytkeytyy päälle). Tuota toimintoa ei voi kytkeä
pois päältä muuten, kuin sammuttamalla koko ACC -
laite Off -napista.
Kesällä voi myös törmätä sellaiseen ilmiöön, että
jos auto on seissyt pidemmän aikaa
auringonpaisteessa kuumassa ilmassa, ACC kytkee
sisäilmankierrätyksen (ja samalla kompressorin)
automaattisesti päälle ja kyseistä toimintoa ei
saa kytkettyä pois päältä, ennen kuin kompressori
kykenee viilentämään ilmaa tarpeeksi halutun
lämpötilan aikaansaamiseksi. Tällöin
kierrätystoiminto "pomppaa" itsestään pois päältä
ja ACC palaa normaaliin AUTO -tilaansa.
Tuo ACC monitoroi myös auringonpaisteen määrää
kojelaudassa olevan sensorin avulla ja säätää
puhalluksen sen mukaan. Saabin ACC on omasta
mielestäni todella hyvin toteutettu. Samoin on
myös Audin vastaava laite. Laite on selvä ja
helppo käyttää (mm. lämpötilan numeronäyttö ja
kylmempi/kuumempi napit, Audissa ja -), jos
vertaa em. autojen ACC -laitteita esim. Volvon
tai Citroenin kyseisiin laitteisiin (lämpötilan
säätö rotaatiokytkimillä, ei lämpötilan erillistä
näytöä jne.). Tosin nuo em. seikat ovat
makuasioita.Saab myyjä Laakkosella varoitti econ-asennon
käytöstä. Ilmastointilaitteistossa kiertävä kaasu
toimii myös kumiosien ja tiivisteiden voitelijana
ja jos kompressoria ei paljon käytetä, tulee
enemmin tai myöhemmin vuotoja ja kalliita
ongelmia. Hän sanoi sen olevan turhan asennon,
jota ei tulisi käyttää. - Turbo Sensonic
9-5 2,3t kirjoitti:
Saab myyjä Laakkosella varoitti econ-asennon
käytöstä. Ilmastointilaitteistossa kiertävä kaasu
toimii myös kumiosien ja tiivisteiden voitelijana
ja jos kompressoria ei paljon käytetä, tulee
enemmin tai myöhemmin vuotoja ja kalliita
ongelmia. Hän sanoi sen olevan turhan asennon,
jota ei tulisi käyttää.Tähän onkin nyrkkisääntönä se, että jos käyttää
paljon tuota ECON -toimintoa, kannattaa käyttää
ACC:tä AUTO -moodilla vähän aikaa ainakin kerran
kahdessa viikossa, tai jopa useammin, jottei
mainitsemiasi "vahinkoja" synny. - Isoturpo
Turbo Sensonic kirjoitti:
Tähän onkin nyrkkisääntönä se, että jos käyttää
paljon tuota ECON -toimintoa, kannattaa käyttää
ACC:tä AUTO -moodilla vähän aikaa ainakin kerran
kahdessa viikossa, tai jopa useammin, jottei
mainitsemiasi "vahinkoja" synny....tässä pitäis olla tuon alemman viestin.
- Asentaja 39
9-5 2,3t kirjoitti:
Saab myyjä Laakkosella varoitti econ-asennon
käytöstä. Ilmastointilaitteistossa kiertävä kaasu
toimii myös kumiosien ja tiivisteiden voitelijana
ja jos kompressoria ei paljon käytetä, tulee
enemmin tai myöhemmin vuotoja ja kalliita
ongelmia. Hän sanoi sen olevan turhan asennon,
jota ei tulisi käyttää.Ilmastointia olisi käytettävä talvella koska
komressorin akseli tiiviste tarvii voitelua koska
kylmä aineet ja öljy on samassa tilassa joka
voitelee kyseisen tiivisteen..Jos tiiviste pääsee
kuivamaan niin kylmä aineet karkaa järjestelmästä
jolloin ilmastointi ei toimi kesälläkään...ja on
kallis korjata !!!
- Isoturpo
Näin on. Kuitenkin ilmastoinnin pois pitäminen ei hirveästi vaikuta
bensankulutukseen, että helpointa on pitää se aina päällä. Eipähän
unohdu ajoittainen käyttö. Itse en sitä tarkalla kulutusmittarilla edes
huomannut. Enemmän vaikutti sää yms. olosuhteet. Joku sanoi, että
ero olisi parin desin luokkaa sadalla. Hmm, se olisi n.1,5mk, että
silleen. Autoilu kun maksaa vähintään 200mk/100km.
Puhun nyt omasta kokemuksesta :( Omat säästöideat on ennenkin
aiheuttanut moninkertaisia kustannuksia säästöihin nähden...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305862Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144414Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3401579- 701339
Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791179
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek101170