Paniikkihäiriö ja hormooni kierukka

----------------------

sopivatko yhteen. Onko kokemuksia?

26

11458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siitä

      en tiedä, mutta paniikkihäiriö ja amalgaamipaikat sopivat yhteen!

    • sekoanko?

      kyllä itselläni laukesi paniikkihäiriä kun aloitin minipilsujen syönnin nehän ovat pelkkää keltarauhashormonia.

      Itkin ja olin peloissani ja ulkona käynnit oli tuskaa.
      Onneksi lopetin ne ja nyt alkaa elämä pikkuhiljaa palautua uomiinsa.Luojan kiitos!Ei enää koskaan hormoneja.

      • hormoneilla on

        paniikkihäiriön kanssa?


      • näin minulla
        hormoneilla on kirjoitti:

        paniikkihäiriön kanssa?

        En tiedä mitä yhteyttä niillä on,mut 3kk oli horm.kierukka minulla on masennus,niin se ainakin pahentui..tuli todella "kireä"olo.Kierukka lähti!sen myötä hävisi kireyskin,siis ei hyvä yhdistelmä.


      • panee ajattelemaan
        näin minulla kirjoitti:

        En tiedä mitä yhteyttä niillä on,mut 3kk oli horm.kierukka minulla on masennus,niin se ainakin pahentui..tuli todella "kireä"olo.Kierukka lähti!sen myötä hävisi kireyskin,siis ei hyvä yhdistelmä.

        Kyllähän sitä sanotaan että hormonikierukka voi olla yksi syy masennukseen esim.

        Minulla aloitettiin masennuslääkkeet paniikkihäiriön/masennuksen takia noin 3kk hormonikierukan asentamisen jälkeen..


      • jutun..
        panee ajattelemaan kirjoitti:

        Kyllähän sitä sanotaan että hormonikierukka voi olla yksi syy masennukseen esim.

        Minulla aloitettiin masennuslääkkeet paniikkihäiriön/masennuksen takia noin 3kk hormonikierukan asentamisen jälkeen..

        olin juuri ostamassa hormoonikierukkaa:O.
        En kyllä osta,sillä minulla taipumusta masennukseen.


      • mamiik
        jutun.. kirjoitti:

        olin juuri ostamassa hormoonikierukkaa:O.
        En kyllä osta,sillä minulla taipumusta masennukseen.

        mulla on hormonikierukka ollu jo ainakin vuoden ja tuntuu että paniikkihäiriö ja masennus olisivat vain pahentuneet. oisko näin...?


      • Oona 60
        mamiik kirjoitti:

        mulla on hormonikierukka ollu jo ainakin vuoden ja tuntuu että paniikkihäiriö ja masennus olisivat vain pahentuneet. oisko näin...?

        Minulla alkoi masennus ja ahdistuneisuus kolmen kuukauden kuluttua sen asennuksesta.


      • Anonyymi
        näin minulla kirjoitti:

        En tiedä mitä yhteyttä niillä on,mut 3kk oli horm.kierukka minulla on masennus,niin se ainakin pahentui..tuli todella "kireä"olo.Kierukka lähti!sen myötä hävisi kireyskin,siis ei hyvä yhdistelmä.

        Ilmeisesti kaikille ei sovi hormooni hoidot , moni kestää masennuksesta , silloin pitäisi ehkä löytää jokin muu ehkäisy keino


    • oloa

      Mulla ollut 3 vuotta hormonikierukka ja 2vko asennuksen jälkeen alkoi masennus ja paniikkihäiriö. huomenna soitan ajan poistatukseen. Muuten saa viettää kohta hautajaisia. Toivottavasti se kaikki paska johtui siitä että saisin vaivat loppumaan.

      • Paniikkihäiriöinen

        Mulla on ollut paniikkihäiriö jo noin 4 vuotta. Vuosi sitten laitoin kierukan toisen lapsen syntymän jälkeen.
        Olen miettinyt tämän vuoden aikana että olenko tulossa hulluksi kun välillä oli päiviä ettei jaksanut tehdä mitään ja välillä kävin ylikierroksilla. Ajattelin että puhkeaako tässä vielä kaksisuuntainenkin.. Sitten alkoi karvat kasvamaan naamaan, viiksiä on saanut vahata ja poskissa on paljon vaaleaa karvaa. Finnejä pukkaa naamaan yhtä kyytiä. Seksiä ei ole pahemmin mieli tehnyt. Vasta äskettäin minulle valkeni että hormonikierukastahan tämä voikin johtua. Menin heti otattamaan sen pois ja kyllä jo tuntuu olo vähän valoisammalta. Toivottavasti ei kestä hirveän kauaa että hormoonit palautuvat ennalleen. En suosittele kyllä kenellekään.


      • nimetön 74
        Paniikkihäiriöinen kirjoitti:

        Mulla on ollut paniikkihäiriö jo noin 4 vuotta. Vuosi sitten laitoin kierukan toisen lapsen syntymän jälkeen.
        Olen miettinyt tämän vuoden aikana että olenko tulossa hulluksi kun välillä oli päiviä ettei jaksanut tehdä mitään ja välillä kävin ylikierroksilla. Ajattelin että puhkeaako tässä vielä kaksisuuntainenkin.. Sitten alkoi karvat kasvamaan naamaan, viiksiä on saanut vahata ja poskissa on paljon vaaleaa karvaa. Finnejä pukkaa naamaan yhtä kyytiä. Seksiä ei ole pahemmin mieli tehnyt. Vasta äskettäin minulle valkeni että hormonikierukastahan tämä voikin johtua. Menin heti otattamaan sen pois ja kyllä jo tuntuu olo vähän valoisammalta. Toivottavasti ei kestä hirveän kauaa että hormoonit palautuvat ennalleen. En suosittele kyllä kenellekään.

        Mulla on hormonikierukka ollut kohta 2 vee.Ja viimeiset puoli vuotta on menty ihan veitsenkärjellä.
        Nyt viikko lääkitystä...
        Pitäis varmaan poistaa toi pirun mirena...


    • Paniikkipalvelu

      ja käyttää kofeiinia, ei kannata käyttää hormoniehkäisyä, koska se hidastaa kofeiinin aineenvaihdunnan jopa kaksinkertaiseksi ja nostaa kofeiinin pitoisuutta veressä. Seurauksena on ahdistuneisuuden ja paniikkioireiden paheneminen.

      • MiAnn

        Itsellä oli kierukka reippaat puoli vuotta ja sinä aikana sairastuin masennukseen/alakuloisuuteen ja iski paniikkihäiriö. Poistatin kierukan ja masennus katosi mutta elimistö ehti jo "oppia" paniikkitaipumuksen ja siitä on vaikea päästä eroon :(. Onko muille käynyt näin ja kauanko "normalisoituminen" on kestänyt?? Kofeiinin käyttö lopetettu myös, selkeä yhteys huonoon oloon.


      • Paniikkipalvelu
        MiAnn kirjoitti:

        Itsellä oli kierukka reippaat puoli vuotta ja sinä aikana sairastuin masennukseen/alakuloisuuteen ja iski paniikkihäiriö. Poistatin kierukan ja masennus katosi mutta elimistö ehti jo "oppia" paniikkitaipumuksen ja siitä on vaikea päästä eroon :(. Onko muille käynyt näin ja kauanko "normalisoituminen" on kestänyt?? Kofeiinin käyttö lopetettu myös, selkeä yhteys huonoon oloon.

        voi mennä jopa vuosi tai pari, ennen kuin elimistö on puhdistunut käytön aikana kerääntyneistä myrkyistä. Itselläni on puhdistushommat menossa vieläkin, vaikka lopettamisesta on jo 1v4kk aikaa.

        Käy blogissani tutustumassa hoito-ohjeeseen, se on tosin laadittu melko vakavan myrkytyksen pohjalta, jossa oireet ovat olleet välillä hengenvaarallisia.

        http://qmies.blogit.fi/ajatuksia-hoidosta/


      • Rinsessapieni
        Paniikkipalvelu kirjoitti:

        voi mennä jopa vuosi tai pari, ennen kuin elimistö on puhdistunut käytön aikana kerääntyneistä myrkyistä. Itselläni on puhdistushommat menossa vieläkin, vaikka lopettamisesta on jo 1v4kk aikaa.

        Käy blogissani tutustumassa hoito-ohjeeseen, se on tosin laadittu melko vakavan myrkytyksen pohjalta, jossa oireet ovat olleet välillä hengenvaarallisia.

        http://qmies.blogit.fi/ajatuksia-hoidosta/

        Minulla koierukka aihetti masennuksen ja ahdistuksen ja lopulta myös kamalat paniikkikohtaukset. Kumma kun en ikinä aikaisemmin ole ollut ahdistunut ja kierukan laiton jälkeen oli tosi pahaa ahdistuneisuutta. Nyt PALJON parempi oli kun kierukka poissa! :-) Ei enään mitään hormooniroskia!


      • KyllästynytSekoiluun
        Rinsessapieni kirjoitti:

        Minulla koierukka aihetti masennuksen ja ahdistuksen ja lopulta myös kamalat paniikkikohtaukset. Kumma kun en ikinä aikaisemmin ole ollut ahdistunut ja kierukan laiton jälkeen oli tosi pahaa ahdistuneisuutta. Nyt PALJON parempi oli kun kierukka poissa! :-) Ei enään mitään hormooniroskia!

        Myös minulla puhjennut paniikkihäiriö ehkäisyrenkaan myötä. Pistää miettimään mitä tapahtuu kun saa lapsen? Sen perkeleen renkaan myötä pahenivat myös pms-oireet ja nyt sairastan paniikkia pahimmillaan ovulaation ja vuodon aikaan.. helvetin hormoonit, olisi ihanaa olla mies ;)


    • __minna__

      siis ihan totta......

      nyt mäkin kyllä mietin tuota hormoonikierukan pois ottoo...

      mut senhän pitäis vaikuttaa vain paikallisesti, tuo hormoonikierukka,,,?? ja kun siinä on kuulemma niin vähän hormoonia..??
      niin ei luulis....aiheuttavan masennusta/paniikkihäiriötä...

      mut kyllä mä taidan kuitenki kokeilla, miten tuo kierukan poisto vaikuttais omaan tilaan:)

    • .............

      Mielenkiintoinen ketju! Mulla vaihdettiin e-pillerit minipillereihin ja paniikkikohtaukset tulivat takasin elämään.=( Voiko näillä ehkäisypillereillä olla osuutta asiaan?

    • jjienfed

      Jostakin olen lukenut, että keltarauhashormoni olisi jopa pahempaa kuin tietyt e-pillerit. Eli riippuu täysin siitä mitä hormonia on käytetty eniten pillerissä.

    • shtrrr

      Mullon sellanen syndrooma että lääkäri käski vetää keltarauhashormoonia tai e-pillereitä syndrooman korjautumiseksi. Minulla on kuitenkin myös masennus, paniikkihäiriöitä ja lievää psykoottista häiriötä. Onko totta että jos alan vetää noita lääkärin määräämiä pillereitä nii voi pahentua? En jaksanu lukee koko ketjua mutta sen verran että jollakulla kuulemma oli paniikki pahentunu. Mitä hittoo? Mulla on muutenki nii raivokas paniikki siitä että mun psykoosi pahentuu entisestään, ja nyt pitäs vielä vetää jotai hormooneja, tai sitte käydä vedättään vaikka koko kohtu ja munasarjat pois että ei tarvi niihin pillereihin koskee. TILULII PERKKKELE. En muista nyt sen syndrooman nimee, joku aika yleinen, että munasolu ei irtoa vaan jää muhkuramaiseksi kasvannaiseksi munasarjoihin, laajentaen niitä. Voi aiheuttaa kuulemma vaikeuksia lastensaantiin tulevaisuudessa, itteä pelottaa että ehkä myös kasvaimia tai jotai muita, koska empä halua mitää jalkapallon kokosia patteja vattaani. Paniikkihäiriölle ja masennukselle lisäruokaa näistä mietteistä. Ainaki saan syyn olla koskematta resepteihin kun se kerran pahentaa paniikkihäiriötä. Mieluummin kuolen syöpään ku siihen että aivot ylikuumenee ja räjähtää pelosta.

    • Ei koskaan enää

      Hienoa kuulla etten ole ainoa. Minulle laitettiin Mirena neljä vuotta sitten ja toissapäivänä kävin otattamassa sen pois. Olen ollut aina henkisesti vahva, ehkä jopa liikaakin. Näin jälkikäteen ajateltuna melankolisuuteni ja tietynlainen surullisuus alkoi heti tuon Mirenan laiton jälkeen, en vain tajunnut sitä kun se ei alussa ollut niin pahaa vaan paha olo hiipi paikalle salakavalasti pikkuhiljaa. Nyt sitten muutaman kuukauden olen kärsinyt myös paniikkihäiriöistä. Se herätti minut tosissaan, mitään niin kauheaa en halua kokea ja en muuta odota kuin että olisin taas terve ja onnellinen. En aio ottaa enää koskaan minkäänlaisia hormoneja jos tästä tokenen. Uskon, että ahdistukseni johtuu pelkästään Mirenasta, ei mistään muusta. Nyt odotan päivä päivältä aurinkoisempia hetkiä. Tsemppiä kaikille!

    • NOshit

      Olen neljän lapsen äiti (34 v.). Lenkkeilen, joogaan ja tanssin, olen normaalipainoinen ja terve. Menin laittamaan Mirenan, enkä ollut käyttänyt muuta ehkäisyä kuin kondomia ennen. Vapisin ensimmäisen yön Mirenan laiton jälkeen, ja poistatin se aamulla. Sitten alkoivat paniikkikohtaukset pelkotiloineen ja hyperventilaatiokohtauksineen, kohtukrampit ja kummallinen epäkeskittyvä olo sekä unettomuus. Nyt poistamisesta on melkein 9 viikkoa, eikä olo ole normalisoitunut edes paniikin välillä, tullut kyllä paremmaksi. Lääkäri sanoi, että hormini poistuu kehosta kuudessa viikossa. ÄLKÄÄ LAITTAKO MIRENAA! En enää koskaan käytä hormonaalista ehkäisyä, vaan siirryn takaisin kondomien jännittävään maailmaan ; )

    • MirenaEIsoviKAIKILLE

      Hei, olen 45v. nainen ja minulle laitettiin Mirena 04/2018. Piti helpottaa pms—oireita, vähentää runsaita vuotoja yms.

      Heti alkoi vuodot, no ne vielä olisi kestänyt, mutta sitten alkoi valtava alakulo ja itkuisuus. Jokapäiväinen päänsärky ja migreeni.
      Itkin töissä päivittäin ja iltaisin.

      Neljä viikkoa kärvistelin ja otin itse pois kierukan. (Kyllä, se on helppoa eikä tunnu sen enempää kuin tanponin poisto. Eli langoista kiinni vaan ja ulos). Soitin gynelle ja sanoin millaista helvettiä oli ollut ja että poistin itse Mirenan. Sanoi että kertomieni oireiden perusteella poisto olisi ollut ainoa ratkaisu. Hän sanoi että ”viikossa” palautuu normaali oma hormoonitoiminta.

      Kuusi päivää poiston jälkeen alkoi neljättä päivää päällä ollut paniikkihäiriö/ahdistus ja eilen kävin lääkärissä hakemassa rauhoittavia, ns. kohtauslääkkeeksi ja aloitettiin myös pienellä ylläpito/estoannoksella Seronil 5mg (ssri).

      Viikon verran syön pienellä annoksella mielialalääkettä ja siinä turvana rauhoittavaa ja viikon päästä nostetaan Seronil pieneen 10mg/pvä annokseen, estämään paniikkikohtausten tuloa.

      Aikoinaan ei sopinut yhdistelmäpillerit, ei pelkkä keltarauhasnormoni pillereinä eikä nyt Mirena. Jos ole herkkä hormoneille niin en voi suositella. Mikään ei ole kamalampaa kun kokonaisvaltainen ahdistus ja paniikit.

      Nyt sairaslomalla viikon verran näin aluksi ja koitetaan saada pääkoppa kuosiin tuon hormonimyrskyn jäljiltä.

    • Anonyymi

      En suosittele kenellekkään hormonikierukkkaa.
      Sairastuin~4 vuotta sitten paniikki-/ahdistuhiriöön. Viimiset kaksi vuotta on mennyt hienosti, kiitos terapian.
      No, pitkän pohdinnan ja mietinnän jälkeen asennutin Jaydess -kierukan kaksi kuukautta sitten (kaikki hormonaaliset kokeiltu elämänvarrella, ja mikään ei ole sopinut sivuoireiden vuoksi). Kaksi viikkoa asennuksen jälkeen aloin huomata, että kaupassakäynnit ja muut perusasiat alkoivat ahdistaa. Viikkojen myötä tämä vain pahentui ja pahentui, ja kohta oltiin taas samassa oravanpyörässä kuin neljä vuotta sittenkin. Loppujen lopuksi tämä meni niin pahaksi, että paniikkikohtauksia alkoi tulla useampi päivässä.
      Tällä hetkellä odotan kierukanpoisto aikaa joka on ensiviikolla.

    • Anonyymi

      Nuorena jo huomasin etteivät mitkään ehkäisy-hormonivalmisteet sopineet, tuli kauhea olo. Nyt 40 myöhemmin menin lankaan, lääkäri suostutteli ja vaati keltarauhashormonien käyttöä, muuten kohtusyöpä tms olisi seurauksena. Kuulemma hormoni kierukka kohdussa "hoitaisi" paikallisesti tuon vaaran pois, kohdun tyhjennyksillä. Vuoden jaksoin kauheaa oloani ja sitten varasin yksityiselle ajan kierukan poistoon, koska pelkäsin että taas painostettaisiin hormonien ehdottoman tärkeään käyttöön. Gynekologi poisti kierukkaa tunnin ja hermostui jo itsekin touhuun. Minun synnytyselimiäni hän kuvaili niin turvonneiksi, ettei saanut pieniäkään instrumentteja pysymään sisälläni. Hän kysyi minulta, miten olen päästänyt itseni tähän turvonneeseen kuntoon ja kuinka olen värkillä edes pystynyt synnyttämään. En viitsinyt selittää sitä, että hormoni hoito oli vuoden aikana nostanut painoani vajaat 20 kg ja turvotus alapäässä lienee ollut myös hormonin vaikutusta. Kierukka poistui, mutta 1.5vuoden kuluttua alkoivatkin vuodot, 2.5vuoden kuluttua "kuukautiset" olivat todellisuutta, vielä säännöllisinä. Menopaussi oli jo 10vuotta sitten läpikäyty ja nyt vuodan noin 7-9päivää ja ennen vuodon alkamista on viikon pituinen todella raskas masennusjakso ja jatkuu ja jatkuu...Voin niin huonosti, että luulin kuolevani ahdistukseen; sydän pettää...Olen laatinut noina aikoina testamentin ja hoitotahto yms on tekeillä. Ei mitään mieltä elämällä, jos olo on kuin kuolemaa tekisi. Jotkut vitsailevat, että nuorrun ja saan vielä lapsenkin. Ei naurata! Olo on suoraan sanottuna paska, kuin tekisi jo maatumisprosessia.

      Varokaa synteettisiä hormoneja, jos vähääkään olette allergisia, ei ainakaan kierukkaa, jota ei aina itse saa pois, jos paikat turpoaa. lääkkeet voi aina lopettaa, mutta en suosittele niitäkään. Syövän kehittyminen vie vuosikausia jopa toistakymmentä vuotta tai sitten syöpää ei tule koskaan.
      Hormoni-hoidon aloitettua aloin todellakin ajatella kuolemaa, ihmisarvoni laski nollaan ja kaikki pahat kokemukset ja pahat uutiset valtasivat tietoisuuteeni. Nyt joudun elämään mustassa maailmassa ties kuinka kauan....Paranenko enää koskaan??? PS jätevedenpuhdistamot laskevat vesistöihin 700 kg vuodessa näitä lääketollisuuden synteettisiä hormoneja pelkästään Suomessa. Entäpä niiden kaltaiset myrkyt liimat jne, jotka myöskään eivät hajoa turvallisiksi aineiksi puhdistamoissa. Olisiko ADHD;n yleisyyden syynä nämä hormoni-myrkyt? Eikä kukaan tee asialle mitään!?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe