Var så goda!

Mer i er stil kanske?

Citat ur Kielipolitiikkaspalten. Läs gärna skribentens samtliga meddelanden.

>>>Jag får väl skriva på svenska då!
Kirjoittanut: Pula-aho 24.3.2006 klo 14.41

kritik kan vara antingen konstruktivt eller destruktivt. Jag kommer ihåg när Seppo Heikinheimo beundransvärt kritiserade musiker i Finland. Ibland blev dock kritiken destruktivt som med fallet Mustonen. Min kritik var kanske lite destruktivt men förde nu fram mina tankar om Tala. ps jag har läst flera insändare av tala där han öppet kritiserat bla Enestam, Lipponen mm.
Ha en trevlig veckoslut.

5

481

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heter det inte

"veckoslut", utan helg. Det finska språket visar stort inflytande...

• Utgrynnan

I farten igen? :)
        Det irriterar mig att bättre vetande människor måste leka språkpoliser här ideligen.
        Låt de sällsynta fall av finskspråkiga som vill skriva på svenska här i lugn och ro så gott de kan!
        Diskutera gärna och använd din bästa svenska själv och låt dem försöka prestera bättre och bättre varje gång!

• Vasa1974

Notera att ordet veckoslut ingick i citatet, vad jag vet brukar man inte renskriva citat. Dessutom är ordet veckoslut ett existerande svenskt ord som används i både skrift och språk. Kanske inte lika vanligt som ordet helg men den eviga frågan är alltid hur många änglar som ryms på ett kanppnålshuvud. Kverulanter finns i båda läger och ett sätt är att leka språkpolis...

• var så goda

Jadå
      Kirjoittanut: Lilla jag 25.3.2006 klo 17.23

Visst förstår jag svenska, det är ju ändå mitt modersmål. Som jag redan sa har jag bekantat mig ytligt med Majstrandens hemsidor, och läst bl.a. det stycke du citerar. I det står det att bostäderna är i första hand menade för svensk- eller tvåspråkiga studenter i Helsingforsregionen. Förutom nämnandet av studenternas språk skiljer sig inte stycket från de krav Psoas, Voas och Hoas ställer.

Jag medger, att det verkar konstigt att stiftelserna som äger bostäderna faktiskt bryr sig om studenternas modersmål, det viktigaste torde ju vara var studenterna studerar. Alla andra stifterlser o.dyl. som bjuder ut studentbostäder kräver ju, att hyresgästerna skall fylla vissa krav, t.ex. studera vid vissa skolor eller på vissa orter.

Finlands lag förbjuder diskriminering på grund av kön, religion, ras, språk osv. ändå anser jag inte att man i fallet Majstranden bryter mot strafflagen. Tycker du faktiskt att detta är rasism? I så fall är det ett precis lika stort rasistiskt brott att vissa bostäder bara är tillgängliga för studenter i Vasa. Eller hur?

• språkpolisen

>>>I det står det att bostäderna är i första hand menade för svensk- eller tvåspråkiga>Som jag redan sa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2047
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1698
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1379
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      233
      1321
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1185
    7. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1156
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      348
      1097
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      318
      1086
    Aihe