Tietoa ja kokemuksia. Kannattaako sellaisia ostaa veneeseen? Onko niiden käyttöiässä eroa merkkiakkuihin? Ilmeisesti käyttöakku(hupiakku) pitäisi olla ns. vapaa-ajan akku.
Bilteman
68
37293
Vastaukset
- toimii
testeissäkin ovat pärjänneet ihan OK, tosin aika ajoin valmistaja saattaa vaihtua.
Vapaa-ajan akku kestää hieman parammin syväpurkua, kuin käynnistysakku, joten se on periaatteessa pitempi ikäinen (mutta kuinka paljon?)- vapaa-ajan
akkua sen takia, että luultavasti mulla tulee jonkin verran syväpurkua. Toisaalta tavallinen 132Ah akku on huomattavasti pienikokoisempi kuin 120Ah vapaa-ajan akku.
- Biltemasta
ovat vahvistaneet käsitystäni siitä, että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa, siispä ostan vain laatutavaraa ja näin saan parhaan vastineen rahoilleni.
Terveisin;
Muutaman kerran halpakaupoissa höynäytetty.- oliko
sulla tietoa tai kokemusta niistä akuista? Ei sitä rahallakaan aina parasta saa.
- Bilteman
oliko kirjoitti:
sulla tietoa tai kokemusta niistä akuista? Ei sitä rahallakaan aina parasta saa.
akuista ja kokemusta on myös muistakin tarvikkeista, mutta nyt minä en enää mene "halpaan"
- voittaja
Bilteman kirjoitti:
akuista ja kokemusta on myös muistakin tarvikkeista, mutta nyt minä en enää mene "halpaan"
Olisiko ollut noin kymmenen vuotta sitten kun Tekniikan Maailma testasi 60A yleisakkuja. Bilteman akku voitti koko testin
- perustietoa
voittaja kirjoitti:
Olisiko ollut noin kymmenen vuotta sitten kun Tekniikan Maailma testasi 60A yleisakkuja. Bilteman akku voitti koko testin
Nimimerkki "voittaja" saattaa olla Biltemalainen tai muistaa testituloksen tahallaan väärin antaakseen vahingon koitua kiertopalkinnoksi, sillä sanotut akut ovat olleet kaikissa testeissä huonoimpia niin, latauksen vastaanotossaan, kuin virran luovutuksessakin (pakkaskäynnistykset).
Arktisen maan akkujen laadun edellytyksenä, jolla yllä sanotut asiat toteutuvat hyväksyttävästi on levyjen pinta-ala ja määrä, vaadi 14-levyä/ kenno, älä usko myyntimäärälukuihin ja että ei ole tullut reklamaatioita / takuuvikoja.
Ja invertterikäytössä on parasta käyttää korkeita akkuja, koska ne sietävät syväpurkausta paremmin, kuin käynnistysakut. - Kapu II
Minulla starttimoottori veneessä 24v. joten sitävarten omat akut / laturi. 4 kesää on starttiakkuina olleet 2 x 60 A Taloustalosta ostetut akut, maksoivat 39 € kpl. Tosihyvin ovat toimineet, luulen että vielä useampi kesä niillä edessään.
Veneakkuhan ei tarvitse kummoisia "kylmäkäynnistys" ominaisuuksia, harvemmin pakkasta veneillessä...ainakaan paljoa.
- JRxxx
...kokemuksia ainakin minulla. Ostin kauden 2000 alussa Biltemasta sekä startti- että hupiakun, melko tasan 100 euroa yhteishinta. Kumpikin palveli 5 kesää ja on itse asiassa yhä varastossa toimintakuntoisina (starttiakku tuli vaihdettua oman virhepäätelmän seurauksena, ovelasta paikasta irronnut johdin sai kuvittelemaan, että akku on tiensä päässä; hupiakku vaihtui siksi, että halusin enemmän kapasiteettia). Rohkenen siis olla sitä mieltä, että ainakaan moottoriveneessä ei "merkkiakkuun" satsaamisesta saa mitään lisäarvoa.
- jurpo
Veneessäni on 2 kpl 120 Ah Bilteman akkuja, nämä akut ovat olleet jo 8 vuotta. Akut ovat olleet talvet veneessä, ladattu pari kertaa talvessa. Akut ovat edelleen täydessä terässä. Köyhän ei kannata ostaa kallista, kun Biltemasta saa kelpo tavaraa halvalla.
- tullee täältä
120Ah.n akut -2kpl startti ja hupi moottoribotskissa jo 6v ja hyvin on pelannu. Kerran talvessa oon ladannu ja akut paatissa talvet, ei pienintäkään tarvetta suunnitella vaihtoa.
- poveri
Oletteko huomaneet, akut valmistetaan aivan muualla kuin meidän suloisesa Suomessa, joten akun kyljessä oleva nimitarra ei merkitse mitään, akut vain kestävät aikansa, ne ovat hyödykkeitä, jotka palveltuaan viedään kierrätyskeskuksen. Tiedän markkinoilla olevan ns. hyviäkin akkuja, mutta tällä foorumilla tuskin niistä kannattaa mainita.
- hyviäkin akkuja
Valitettavasti ovat myös niin hinnakkaita, että niiden pitäisi kestää 30 vuotta ennen kuin ne pärjäisivät Biltemalle hinta/laatu-suhteessa.
Minä en ainakaan halua perikunnalle jättää vanhoja akkuja.
- nyt tarkkaa kokemusta
mutta katsoin juuri bilteman hinnastoa. SMF vapaaajan akku 120 Ah 109 €. Marinean nettikaupassa Vetus 120 Ah 225€. Mastervolt 120Ah 429€. Yksinkertaisella ns. Ojalan laskuopilla jos toi Bilteman akku kestää kolme vuotta niin Vetuksen pitää kestää kuusi vuotta ja Mastervoltin 12 vuotta. No entäpä jos Bilteman akku kestää sen kuusi vuotta mitä täällä on kerrottu.. noiden muiden pitäisi kestää 12-24 vuotta, mikä käytännössä ei varmasti toteudu... Riski hävitä tossa kaupassa on tosi pieni.. sen sijaan sillä suuremmalla todennäköisyydellä vain säästää, vaikka ehkä joutuukin vaihtamaan akut useammin...
- silloinhan
Veneessä on aina suht tuoreet akut.Vaikka on niitä pettymyksiä tullut muista billin tarvikkeista.
- asiallisista
vastauksista. Luultavasti akut hankin Biltemasta. Onhan ne vähän edullisemmat ja tossa mainittiinkin, että vaihto ehkä useammin mut silti säästöä.
- Scand
Mulla oli edellisessä veneessä Bilteman vapaa-ajan akku ja vuoden kesti... No eivätpä tuolle takuutakaan antaneet ostohetkellä, mutta vast'edes katselen akkuja jostakin muualta kuin Bilteman kodintavaratalosta :)
- trolli,
Scand kirjoitti:
Mulla oli edellisessä veneessä Bilteman vapaa-ajan akku ja vuoden kesti... No eivätpä tuolle takuutakaan antaneet ostohetkellä, mutta vast'edes katselen akkuja jostakin muualta kuin Bilteman kodintavaratalosta :)
Koska ko. akuilla on 2v takuu
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?toiminta=vasen&linkki=a&ryhmaid=8&kategoria=243&SID=975128173716424180928 - Usko
Scand kirjoitti:
Mulla oli edellisessä veneessä Bilteman vapaa-ajan akku ja vuoden kesti... No eivätpä tuolle takuutakaan antaneet ostohetkellä, mutta vast'edes katselen akkuja jostakin muualta kuin Bilteman kodintavaratalosta :)
valehtelet lisää?
- Scand
trolli, kirjoitti:
Koska ko. akuilla on 2v takuu
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?toiminta=vasen&linkki=a&ryhmaid=8&kategoria=243&SID=975128173716424180928Voipi olla noilla Bilteman akuilla on nykyään takuu, mutta ostaessani tuon akun vuonna 2001 (siis ikikauan sitten) niin silloin akkujen luona oli ilmoitus jossa kerrottiin kissankokoisin kirjaimin, ettei yli 100Ah akuilla ole takuuta (en muista koko luokkaa tarkkaan, mutta joka tapauksessa isommilla akuilla ei SILLOIN ollut takuuta). Tämä on siis tapahtunut jo muutama vuosi sitten, jolloinka edellisen kommentin kirjoittaja saattoi vielä pinistää potalla :)
- että jo
Scand kirjoitti:
Voipi olla noilla Bilteman akuilla on nykyään takuu, mutta ostaessani tuon akun vuonna 2001 (siis ikikauan sitten) niin silloin akkujen luona oli ilmoitus jossa kerrottiin kissankokoisin kirjaimin, ettei yli 100Ah akuilla ole takuuta (en muista koko luokkaa tarkkaan, mutta joka tapauksessa isommilla akuilla ei SILLOIN ollut takuuta). Tämä on siis tapahtunut jo muutama vuosi sitten, jolloinka edellisen kommentin kirjoittaja saattoi vielä pinistää potalla :)
silloin sai 100Ah ja suuremmille akuille vain vuoden takuun, 99Ah:a pienemmille sen kaksi vuotta. Tarkasti ottaen tasan 99Ah akulla ei kai ollut takuuta lainkaan. ;)
- Vetus vai Biltema
trolli, kirjoitti:
Koska ko. akuilla on 2v takuu
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?toiminta=vasen&linkki=a&ryhmaid=8&kategoria=243&SID=975128173716424180928Katsastin tämän päivän tiedot Bilteman sivulta
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=data/Etusivut/Welcome.htm&kategoria=243&ryhmaid=8
Ja Huoltovapailla auton akuilla on 3 vuoden takuu, mutta Huoltovapailla vapaa-ajan akuilla ei mitään mainintaa. Ja näköjään tänä päivänä 120Ah akku maksaa 119,00 euroa (v-06 hinta oli 109e).
Marinea nettikaupassa Vetus 120Ah maksoi 325e (v-06 hinta oli 225e).
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=964
Tässäpä muuten mietittävää, kun huomioi myös Vetus akkujen hinnan nousun n. 40%.
- Akkuliikkeen asiakas
Kokemukseni perusteella en osta enää Biltemasta mitään. Akuista ei ole kokemusta, voivat olla ihan hyviäkin.
Paikallisesta akkuliikkeestä olen saanut erinomaista palvelua. Viime keväänä kuuntelimme puolisen tuntia asiantuntijan esitelmää eri akkutyypeistä. Tarkoituksenamme oli ostaa kaksi kohtuu-edullista akkua ja niille kotelot, mutta lopulta päädyimme yhteen venekäyttöön suunniteltuun 100Ah akkuun, joka ei kaipaa kotelointia.
Nykyään olen sitä mieltä, että hintaluokka hyvälle vapaa-ajanakulle on 1e / Ah -> 100Ah akku maksaa suunnilleen satasen. Akkuliikkeestä ostettuna. Venetarvikeliikkeiden hinnat lähinnä huvittavat. - Kauris
Näyttää siltä että Bilteman akuissa on laatueroja jonkin verran. Niitä ilmeisesti myydään aika paljon, joten jokunen susikappalekin mukaan mahtuu. Itsekin olen katsomassa uusia akkuja veneeseen ja mielenkiinnolla luin kommentteja Bilteman akuista.
Minulla on Bilteman akuista ollut kokemusta auton starttiakun puolelta ja ihan OK:lta ovat vaikuttaneet.
Haastattelin kerran myyjää Bilteman vapaa-ajan akuista tässä pari kuukautta sitten. Hän kehui uusia SMF vapaa-ajan akkuja hyviksi, mutta huomautti samalla että jos löydät samaan hintaan jonkun merkkiakun niin silloin kannattaa harkita toisen kerran. Itse asiassa soitot akkuliikkeisiin paljasti että Bilteman akkujen hinnat ovat hyvin lähellä merkkiakkujen hintaa, ainakin tuossa 60-75 ah akuissa. Taidan ostaa 2 kpl 75 ah Exiden akkuja, hintaa yht. n. 130e. Muistaakseni ostamalla isomman akun tulee yksittäiselle ampeeritunnille korkeampi hinta. Enkä näe mitään haittaa kahdesta akusta, vai olisiko yksi iso akku parempi?- tilanteesta
Suuri pystyy antamaan suuremman hetkellisen virran, mutta kaksi pientä on helpompi käsitellä. (Suurempi virta tarkoittaa tässä satoja amppeereita hetkellistä virtaa, johon veneessä tuskin koskaan on tarvetta)
- olav III
eikö ne biltemankin akut tule samoista tehtaista?
- akku räjähti
Autokorjaamolla kertoivat erään asiakkaan akun räjähtäneen ja se oli Bilteman akku.
- ikinä
Ei varmaan ikinä ole kenenkään muun myymä akku räjähtänyt ?
Autokorjaamolla ei myydä Bilteman akkuja, joten vähän lähdekritiikkiä voi kyllä harrastaa. - Kauris
olen kuulut minäkin venetarvikeliikkeen myyjältä ja myös Bilteman myyjä on vahvistanut että kyllä ne voi räjähtää. Bilteman myyjä tosin verhoutui osittain laajoihin myyntimääriin, että kyllä joukkoon huonojakin akkuja mahtuu. Mutta huonoja akkuja (maanantaiversiot) on varmasti jokaisella valmistajalla.
- Exide
Kokeile joskus samakokoisten akkujen painoja, nimittäin halpissa akuissa ei ole yhtä paljon lyyjylevyjä kun kalleissa akuissa. Bilteman ja Exiden akkut suuri painoero ja sama se koskee purkausaikakin mutta hinta muutama euro kalliimpi(Exide)kumpi kannattaa ostaa? Ja vielä joskus Bilteman akut piti itse täyttää akkunesteellä ja silloin hinta oli kalliimpi kun merkkiakun!!
- kaivataan
Niin siis oliko kellään ihan itsellään huonoja kokemuksia Bilteman akuista venekäytössä ?
Kuvitelmia ja luuloja on kaikilla. Näyttää tänne kirjoitelleen ne, joilla on hyviä kokemuksia sekä ne joiden "kavereilla" on huonoja kokemuksia tai joilla kokemuksia ei ole ollenkaan, mutta luuloja kyllä.- Kokemusta on
Ei ole ollut mitään ongelmaa Bilteman akkujen kanssa. Edellinen akku oli Exiden Nautilus joka toimi myös hyvin.
- akku
180Ah malli ollut käynnistysakkuna 8 kesää, ei ongelmia. Talvet aina veneessä lataamatta kertaakaan, toki syksyllä ladattu täyteen.
- Perämeren veneilijä
akku kirjoitti:
180Ah malli ollut käynnistysakkuna 8 kesää, ei ongelmia. Talvet aina veneessä lataamatta kertaakaan, toki syksyllä ladattu täyteen.
akuista ja suurin osa täydelliseen tietämättömyyteen perustuvia.
Lyijyakuissa ei ole juuri mitään eroa venekäyttöä ajatellen ja jos haluaa taloudellisesti toimia niin halvin on yleensä aina paras valinta,koska "kylmäkäynnistysongelmia" ei juuri esiinny kuten autoissa.
Akkujen kestoikä riippuu täysin käyttäjästä ja lähes kaikki akut pilataan väärällä virheellisellä käytöllä ennen aikojaan, kun ei pidetä akkuja täynnä elikä riittävän täyteen ladattuina, tämä koskee erityisesti niitä suuritehoisia "käyttöakkuja" jotka on suurimman osan ajastaan vajaalatauksessa ja silloin ne menee nopeasti pilalle.
Toinen akut pilaava asia on jos neste päästetään vajaaksi niin silloinkin akku loppuu hyvin nopeasti.
Jos huolella pidätte ja käytätte akkujanne oikein niin 8...12 vuoden käyttöikä on helposti saavutettavissa lähes millä akulla vain veneilykäytössä. - ja siksi
Perämeren veneilijä kirjoitti:
akuista ja suurin osa täydelliseen tietämättömyyteen perustuvia.
Lyijyakuissa ei ole juuri mitään eroa venekäyttöä ajatellen ja jos haluaa taloudellisesti toimia niin halvin on yleensä aina paras valinta,koska "kylmäkäynnistysongelmia" ei juuri esiinny kuten autoissa.
Akkujen kestoikä riippuu täysin käyttäjästä ja lähes kaikki akut pilataan väärällä virheellisellä käytöllä ennen aikojaan, kun ei pidetä akkuja täynnä elikä riittävän täyteen ladattuina, tämä koskee erityisesti niitä suuritehoisia "käyttöakkuja" jotka on suurimman osan ajastaan vajaalatauksessa ja silloin ne menee nopeasti pilalle.
Toinen akut pilaava asia on jos neste päästetään vajaaksi niin silloinkin akku loppuu hyvin nopeasti.
Jos huolella pidätte ja käytätte akkujanne oikein niin 8...12 vuoden käyttöikä on helposti saavutettavissa lähes millä akulla vain veneilykäytössä.Koska starttiakuksi tehty akku ei kestä vajaana oloa, pitää käyttöakuiksi valita siihen sopiva akkutyyppi eli esim. ns. vapaa-ajan versio. Pienessä veneessä se pelaa kyllä starttiakkunakin, mutta jos kaksiakkujärjestelmä on käytössä, voi starttikäyttöön hommata starttiakun.
- Erikokoisia
ja siksi kirjoitti:
Koska starttiakuksi tehty akku ei kestä vajaana oloa, pitää käyttöakuiksi valita siihen sopiva akkutyyppi eli esim. ns. vapaa-ajan versio. Pienessä veneessä se pelaa kyllä starttiakkunakin, mutta jos kaksiakkujärjestelmä on käytössä, voi starttikäyttöön hommata starttiakun.
Jos lataat yhtäaikaa molempia akkuja voi starttiakku ylikuumentua, eli väliin erotin tai käännä vivusta sille akulle jota lataat.
- Genio
ja siksi kirjoitti:
Koska starttiakuksi tehty akku ei kestä vajaana oloa, pitää käyttöakuiksi valita siihen sopiva akkutyyppi eli esim. ns. vapaa-ajan versio. Pienessä veneessä se pelaa kyllä starttiakkunakin, mutta jos kaksiakkujärjestelmä on käytössä, voi starttikäyttöön hommata starttiakun.
Tuli ostettua uusi 100 A:n SMF-akku (Biltemasta, luultavasti kiinalaista alkuperää) jossa on jotain kalsium/kalsium-tekniikkaa. Saapi nähdä kuinka toimii ääriolosuhteissa aurikosähköissä;
Exide sippas ja samoin näyttää tekevän geeli-sellainen.
Toivottovasti itsepurkautuminen on pientä, että selvii joulu-tammi-helmikuun yli. Näin tyypistä kuitenkin luvataan... - pil-tema
Genio kirjoitti:
Tuli ostettua uusi 100 A:n SMF-akku (Biltemasta, luultavasti kiinalaista alkuperää) jossa on jotain kalsium/kalsium-tekniikkaa. Saapi nähdä kuinka toimii ääriolosuhteissa aurikosähköissä;
Exide sippas ja samoin näyttää tekevän geeli-sellainen.
Toivottovasti itsepurkautuminen on pientä, että selvii joulu-tammi-helmikuun yli. Näin tyypistä kuitenkin luvataan...Katsastin tämän päivän tiedot Bilteman sivulta
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=data/Etusivut/Welcome.htm&kategoria=243&ryhmaid=8
Ja Huoltovapailla auton akuilla on 3 vuoden takuu, mutta Huoltovapailla vapaa-ajan akuilla ei mitään mainintaa. Ja näköjään tänä päivänä 120Ah akku maksaa 119,00 euroa (v-06 hinta oli 109e).
Marinea nettikaupassa Vetus 120Ah maksoi 325e (v-06 hinta oli 225e).
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=964
Tässäpä muuten mietittävää; Vetus akkujen hinnan nousu on n. 40% sitten vuoden 2006. Onkohan laatu noussut samassa suhteessa? - ja niiden kestoon.
pil-tema kirjoitti:
Katsastin tämän päivän tiedot Bilteman sivulta
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=data/Etusivut/Welcome.htm&kategoria=243&ryhmaid=8
Ja Huoltovapailla auton akuilla on 3 vuoden takuu, mutta Huoltovapailla vapaa-ajan akuilla ei mitään mainintaa. Ja näköjään tänä päivänä 120Ah akku maksaa 119,00 euroa (v-06 hinta oli 109e).
Marinea nettikaupassa Vetus 120Ah maksoi 325e (v-06 hinta oli 225e).
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=964
Tässäpä muuten mietittävää; Vetus akkujen hinnan nousu on n. 40% sitten vuoden 2006. Onkohan laatu noussut samassa suhteessa?En kylläkään ostanut niitä marineasta (jonka lähes kaikki hinnat omasta mielestäni ovat aika korkeat).
Starttiakkuna on mainitun kokoinen Vetus ja käyttöakkuina kaksi isompaa. Kaikki vuodelta 2004 ja hyvässä kunnossa. Edelliset Vetus-akut vaihdoin varmuuden vuoksi uusiin, kun ne olivat 8 vuotta vanhoja ja olin lähdössä pitkälle purjehdusreissulle.
Itselläni ei ole käsitystä siitä, missä ko akut on valmistettu. Hollantilainen Vetus ei taida olla niiden valmistaja?
Joskus aikaisemmin käytin Bilteman akkuja, mutta omat kokemukseni niiden kestoiästä olivat aika huonot. En enää viitsi vaihdella halpisakkuja muutaman vuoden välein. AGM ja hyytelöakut puolestaan ovat aika kalliita. - vertailuja
ainut huono kokemukseni bilteman veneakuista on kun unohdin sen veneen nostossa venerantaan ja piti hommata uusi tilalle. Vuosikausia pelasi ja omalla mokalla menetin. Bosch kallis silver akku 7A, jota yleisesti testattu huonoksi on toiminut saabissa ihmeesti jo 8 vuotta. Toinen samanlainen hajos 7 v kohdalla.Ei kyl pyöritä montaa kertaa, mut saab lähtee ekalla, ni väliäkö tuolla. Pitempi ikäinen oli saksas ja lyhyt ikäisempi ranskas tehty. Zap kesti tasan 5 vuotta. Yuasa akku toises venees 10v vanhaksi...nyt menos testi kuinka kallis banner ja kehuttu 50e:n energie kestävät autoissa- vuosi takana, ok
- tyytyväinen ...
ostin 2007 veneeseen kaksi bilteman 120ah akkua käynnitämään 30hv VP sisädieseliä, pyrittämään jaakappia ja muuta veneen sähköjärjestelmää. Toinen akusta meni mykäksi vuodessa ja takuu vaihtoon. Nyt toinen on ollut 4v.vanha toinen 3 v vanha, toimivat edelleen hyvin eikä ongelmia. Myös moottotipyörässä ollut Bilteman akkuja ja niiden laatu on parantunut koko ajan. Auto vaihtunut sen n.5 välein, jotta ei ole akkujakaan tarvinnut vaihdella.
Exiden akut ovat kokemuksieni mukaan kovassa käytössä yllättävän huonoja. Viimeisin kallis geeliakku kesti reilut pari vuotta. Joskus aiemmin hairahdin Varta-akkuun, josta sain kuulla senkin olevan samaisen tehtaan valmistama. 2000-luvun alussa käytössäni oli Bilteman akku, joka oli yllättävän kestävä. Mutta se meni koneen mukana vaihdossa. Toivottavasti Bilteman laatu on vielä kohdallaan, kun aion taas siirtyä sen merkkiseen akkuun. Kyllä akut ovat nykyään aivan tusinatavaraa kokemuksien pohjalta. Sellaisen huomion olen tehnyt, että painavammat akut ovat yleensä kestäneet paremmin:)
- RatherBeSailing
Jätä akku ostamatta kokonaan tai säästä hetki, jotta saat ostettua akun jostain muualta!
En tarkoita mitään merkkiakkua tai kallista akkua, mutta riittävän paljon kokemusta Bilteman "laadusta" sekä itsellä että tutuilla, joten unohda Biltema!
Akku on sellainen varuste veneessä, että v....ttaa ihan sairaasti, kun se kyykkää!
Eli elä hetki etukäteen niitä fiiliksiä, kun esim. yöllä loppuu lämppäristä virta tai moottori ei käynnisty vieraiden odottaessa mökillesi lähtöä laiturilla tms.
Silloin käy mielessä, miten paljon säästinkään ostamalla akun Biltemasta...
Tämä sama asia pätee siis muihinkin Bilteman tuotteisiin!
Myrkkymaali, joka kasvattaa näkkiä
Sinkki, joka ei syövy
jne jne....- Bakku
Ostin nykyisen veneeni syksyllä -03. Siinä oli starttiakkuna kolme vuotta vanha Bilteman 60Ah vapaa-ajan akku. Ensireaktio oli nakata se vaihtoon välittömästi. Mutta akku toimi moitteettomasti, joten ajattelin että käytetään se loppuun. Vielä viime kesä meni tuolla ko. akulla startatessa! Ko. akku on ollut varmasti hintansa väärti.
- Raipe76543
biltsikan akut voittaa testejä,ne on tehty samassa tehtaassa ns. laatuakkujen kanssa.Hinta laatusuhde kohallaan.!!!
- Missä maassa??
Kerro lisää, jos tiedät etkä vain luule. Mitä tarkoitat ns. laatuakuilla? Anna tietoja niistä akkumerkeistä, jotka on tehty samassa tehtaassa.
- Joakim_
Näin oli 2000-luvun alussa. Bilteman akut olivat halpoja ja pärjäsivät testeissä (ainakin Vene ja TM) hyvin. Viime vuosina hinnat ovat nousseet muiden tasolle ja jopa kalliimmaksi ja samalla laatu huonontunut Bilteman siirryttyä huoltovapaisiin.
2003: migu.baanapojat.net/akut.pdf
2006: www.siampangroup.com/tm0618-fin.pdf
2009: www.siampangroup.com/TM2009-en.pdf
Omat kokemukset vastaavat noita. Vanhat korkilliset Biltemat olivat hyviä ja halpoja, mutta samaa ei voi sanoa "hopea-kalsium" akuista, jotka erehdyin ostamaan. - Kala - Kalle
Joakim_ kirjoitti:
Näin oli 2000-luvun alussa. Bilteman akut olivat halpoja ja pärjäsivät testeissä (ainakin Vene ja TM) hyvin. Viime vuosina hinnat ovat nousseet muiden tasolle ja jopa kalliimmaksi ja samalla laatu huonontunut Bilteman siirryttyä huoltovapaisiin.
2003: migu.baanapojat.net/akut.pdf
2006: www.siampangroup.com/tm0618-fin.pdf
2009: www.siampangroup.com/TM2009-en.pdf
Omat kokemukset vastaavat noita. Vanhat korkilliset Biltemat olivat hyviä ja halpoja, mutta samaa ei voi sanoa "hopea-kalsium" akuista, jotka erehdyin ostamaan.Jätin Bilteman 88 Ah akut (3 kpl) veneeseen talveksi täyteen ladattuina lokakuun lopulla. Kävin viime viikonloppuna tsekkaamassa tilanteen: 12,60-12,67 volttia oli jäljellä eli koko lailla täydet edelleen. Akut ovat kolme vuotta vanhat ja aikaisemmin talvehtineet sisätiloissa.
- Testausta käynnissä
Palstalla vilisee asiallisia kommentteja; testituloksineen kaikkineen. Jokainen valitsee tietty ostopaikan. Mulla on veneessä palvellut bilteman 60 Ah pari vuotta ok. Vaihdan pois varmuuden vuoksi parin vuoden kuluttua, jonka jälkeen saa toimia mökillä kännylaturina tms. käytössä. Oli mikä akkumerkki hyvänsä, en pidä veneessä kauempaa, koska en halua jäädä liki aavalle selälle pihistelyn takia. Akku on veneessä talven yli säilytyksessä, moottorin sulakkeet irti.
Aurinkokennojen akut (Biltema 120 Ah) toimineet tähän asti 2 v ok.- Sähkötkuntoon
Oikein mitoitettussa dc-sähköjärjestelmässä tavalliset biltema typpiset akut kestävät ainakin 4 vuotta, kun mennään seuraavalla kaavalla: päiväkulutus ilman latausta = 0,8* 0,5* akkukapasiteetin nimellis ampeerituntimäärä. Käytännössä voidaan laskea, että vene, jossa on valoja ja jääkäääppi sekä lämmitin sähköllä vie noin 50-70 Ah vuorokaudessa, kun ei juurikaan säästellä. Sen perusteella akkukapasiteetin olisi oltava noin 50...70/(0,5*0,7) = 142Ah...200 Ah minimissään asuttavissa veneissä. Lisäksi on huomioitava, että akkujen lataus vaatii vähintään kolminkertaisen määrän normaalilla laturilla nimellisampeerituntimäärään nähden. 70 Ah laturi lataa siis ainakin kolme tuntia tuota kulutettua 70 Ah kohden. Älykkäät laturisäätimet parantavat huomattavasti lataustehoa ja myös aurinkopaneeleilla voidaan saada jotain aikaiseksi. Aurinkopaneeli lataa parhaimmillaan Suomen oloissa noin 1/3 nimellistehostaan. LAtaus pienellä teholla säästää akkuja "nilvaantumiselta". Isolla teholla lataaminen vaatii paksuja levyjä, ettei vene pala alkuunsa!
- Testausta käynnissä
Aurinkokennojen akut sippasivat tyystin n 2 v 10 kk iässä (Biltema SMF vapaa-ajan akku 80-31201). Oli kytkettynä yli 100 Wp paneeleihin, älykkäällä laturilla. Testaus on nyt saatu päätökseen. Seuraava mökin akun/akuston ostopaikka ei ole Biltema. Olen miettinyt hankkia Boschin 180 Ah AGM-aurinkokennoakkua. Ehdotuksia otetaan vastaan, onko kokemuksia.
- kokemus opettaa
Biltemasta voi ostaa sellaista tavaraa, jonka ei tarvitse kestää. Esim. työkalut, niille saa kahden vuoden takuun ja jos tietää, että kesämökillä pitää porata jotain, niin ostaa Biltemasta koneen, tekee ne porakonehommat (jos ehtii saada valmiiksi) ja sitten palauttaa sen rikkinäisen laitteen ja saa rahat takaisin. Eli, saat ilmaiseksi koneen lainaksi kesäksi. Tietenkin se harmittaa silloin kun matka on pitkä ja pitää ajella palauttamaan laitetta varsinkin jos homma jäi kesken. Mitään sieltä ei oikeasti kannata ostaa.
- Matti Lappalainen
Kun vene oli Suomessa käytin Bilteman akkuja, eikä ollut mitään valittamista. Kestivät 6-7 v. Minkä akun tahansa saa väärällä käytöllä tuhottua parissa vuodessa, vuodessakin. Kun teet vähintäin 3 asiaa, niin akun pitäisi kestää vuosia. Elä koskaan tyhjennä akkua kokonaan! Asenna mieluummin enemmän akkukapasiteettia ja yritä pitää lataustaso aina vähintäin 50%:ssa. Pidä nestepinta aina selvästi yli kennojen yläpinnan. Lataa akku täyteen talveksi. www.snoopy.fi
- Vene,v.ttu ja viina
Mulla kokemusta löytyy Bilteman 60 ah akusta.Toimii startti akkuna.Se tuli kuitin mukaan ostettua 2006 marraskuussa ja sippasi vasta edellisiltana.Minusta hinta/laatusuhde aivan ok.Uusi akku tuli eilen ostettua ja se on Biltemasta myös.
Akkujani latailen melko säännölllisesti,en päästä niitä koskaan tyhjäksi tai käytä "vajaina".
Huonoin akkuni on ollut Hankook merkkinen,se meni reilussa vuodessa mykäksi. - -taasko uusi akku-
Ongelmani lienee ettei ole kulutusta.
Minulla on veneessä sataheppainen dieseli sisäkone. Se käynnistyy heti kun vähän virta-avainta näyttää. Kaiku ja plotteri ei paljoa kuluta ja ne ovat päällä aina koneen käydessä. Keskisuomessa on kesällä valoisaa yölläkin ja loisteputki satunnaisesti tunnin, pari käytettynä ei juuri akkua kuluta. Kulkuvaloja harvoin tarvitsee ja silloinkin kone jyystää sähköä.
Akkuja on ollut monenmerkkisiä ja aina ne hajoavat viimeistään kolmantena kesänä. Latausjännitettä on mittailtu (en muista arvoa) mutta on ok.
Tässä viimeisimmässä akussa (ostettu 2009) ei ole korkkeja. Muissa on ollut ja nestepinta on tarkistettu viikottain. Nyt tämä viimeinen akku alkoi oireilemaaan pari viikkoa sitten. Ei jaksanut pyörittää kahden viikon seisokin jälkeen konetta. Genulla 15 min lataamisen jälkeen kone pyörähti käyntiin.
Olisko syynä se ettei akku koskaan yhtään tyhjene?- ylläpitoa
Lyijyakku ei vähääkään kaipaa purkamista, mutta ei pidä ylilatauksestakaan. Eli mittaa vielä kerran se latausjännite. Jos akkua pitäisi todella ladata, olisi oikea arvo 14,4 V, mutta ylläpitolataukseen 13,8 V. Kirjoittamastasi voisi päätellä, ettei ylläpitolatausta enempää jännitettä tarvita. Äläkä sitten suotta kanna talveksi akkua lämpimään, paremmin se kylmässä säilyy.
- E-tietoinen
Onko nämä SMF -akut lyijyakkuja...?
- 7+6
Ovat ne.
- tumpelotumppi
Vanhassa veneessäni akut toimivat hyvin ennen kuin ostin Invac merkkisen akkulaturin kalliista venetarvikeliikkeestä. Sen jälkeen akut erimerkkisiä kesti n 2v.
Nykyisessä veneessäni on ollut Bilteman hupiakut 7v ja Exide starttiakku saman ikäinen. kumpikin pelittää vielä hyvin.
Taitaa tosiaan olla niin, että akkujen kestoon vaikuttaa paitsi akkulaturi, myös miten syvälle niitä purkaa. Olen pyrkinyt pitämään akkujen latauksen mahdollisimman täytenä. Nykyinen laturi on Ctek. Ihme rutinaa täällä Bilteman akkujen laadusta. Itselläni oli 105 ah 12 v akku käytössä 6 vuotta ilman ongelmia, sitten ei pysynyt enää varaus mutta 5 vuottahan akun normi ikä on jo joka tapauksessa. . Hinta oli tuolloin muistaakseni 85 euroa. Puistattaa ajatellakin mitä jotkut "merkkiakut" olisi maksaneet ja ne oli täysin pois suljettuja vaihtoehtoja jo lähtökohtaisesti.
- B-kaupasta
Kauan tuli taas etsittyä "Sitä oikeaa" akkua veneeseen, mutta tänään valinta napsahti Bilteman 86 Ah SMF-akkuun. Suurin tekijä oli hinnan (99 €) lisäksi akun mitat, koska ei mahdu akkulaatikkoon yli 275mm pitkää ja tuossa oli kohtuullisesti kapasiteettia mittoihin nähden. Saapas nähdä miten kestävät.
- surkiaoli
Oma Bilteman uusi hopea akku meni hetkessä veneessä huonoon kuntoon. Se ei ottanut missään vaiheessa kunnolla latausta vastaan, joten kun siitä kiskottiin veneessä virtaa se simahti äkkiä surkeaksi. Jälkeenpäin luin muidenkin huomanneen etteivät ole pitkäikäisiä venekäytössä tuon takia.
- B-kaupasta
Nyt kun mittasin paljonko akussa on virtaa, niin on 12,4 volttia, eli melkeen puolillaan. Pitää näköjään elvyttää jo ihan tuoreeltaan...
- Acut
Vaihdoin veneen kaikki viisi 60AH akkua viime keväänä Bilteman 86AH akkuihin. Ainakin kestivät hyvin ensimmäisen kesän, jolloin lämmitinkin paahtoi täysillä paiväkausia. Edlliset tulivat tehollisen elämänsä päähän kuudessa vuodessa. Halusin hiukan lisää kapasiteettiä entisissä ulkomitoissa.
- että_näin
Bilteman akun elvytysohjeet:
Mikäli merkki-ikkuna ei pysy vihreänä, kiikutetaan alle 4v akku Bilteman palautustiskille. Saadaan hyvityskuitti, haetaan hyllystä uusi akku ja maksetaan se hyvityskuitilla. Saadaan uusi kuitti, ja uusi takuu, seuraavaksi 4 vuodeksi.
Yli 4v akku kierrätykseen ja ostetaan uusi. Uuden akun kohdalla tsekataan kunto _ennen_ 4v täyttymistä.- B-kaupasta
Juu. Kuitti on jo arkistoitu kyseistä toimenpidettä varten. Siltikin tuuppaan parhaillani 2 Amppeerin virtaa B-akkuun.
- B-kaupasta
Huomasin että Hankookin 86 Ah SMF akku muistuttaa huomattavasti BIlteman vastaavaa akkua ulkomuodoltaan ja muilta suoritusarvoiltaan. Ladattuani noita pienellä virralla yön yli sain käynnistysvirraksi karvan päälle 700 A. Lepojännite on vieläkin noin 13 Volttia? En tiedä onko hyvä vai huono merkki. Onkohan tämä oikeasti Hankookki bilteman tarroilla?
- Anonyymi
vain 18v vanha musta biltema akku mb 124 200d ja vielä on lähteny käymään kummajuttu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4811255
- 827609
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon505616- 765585
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella764848Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme334213- 483076
- 362974
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per412535- 402440