918 000 km halvalla

mineraaliöljyllä

Niin se vain on, että halvalla tavallisella öljyllä pystyy uskomattomiin suorituksiin kun sen asiallisin välein vaihtaa. Tässä tapauksessa 7500 km:n välein.
Provoko ? Ei suinkaan. Uudessa Auto Bildissä tämä lukee ihan selkeästi.
OLen aina ollut sitä mieltä, että auton liikutteluun ei tarvita huippuöljyä ja huippurenkaita, ihan tavallisella edullisella vaihtoehdolla pärjää.
Jos joku haluaa vain parasta niin tehköön elämänsä kalliiksi, kyllä se minulle sopii.
Longlifemiehet, nipistelköön tuhannet kirput nivusianne.

29

5235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirppu_

      Tulos olisi ollut sama, vaikka vaihtovälinä olisi ollut 15 000 km.

    • taavi.

      Taitaa tulla halvemmaksi vaihtaa 25,90 euron synteettiset huippuöljyt 15.000 km:n välein kuin 10 euron mineraaliöljyt 7.500 km välein, kun vaihtotyö maksaa 15 euroa. Mitä tulee renkaisiin niin hyvämerkkiset ja kuntoiset renkaat ovat kuitenkin halpa henkivakuutus. Hinnanero ei ole kuin 100-200 euroa/3-5 vuotta.

      • ja entäs suodatin

        eikä vaihtoon järkevä mies mitään sijoita vaihtotyöhön ,vaan vaihtaa itse.


      • joku öljynvaihdosta? Onko se peukalo niin pahasti haittona siinä kämmenen keskellä, ettei itsellä onnistu? Kyllä se sivulle siirtyy, kun touhuun alkaa!
        Renkaista en ota kantaa, nykyrenkaat näkyvät nykyisiin sosialistisiin rajoituksiin riittävän oikein hyvin. Pinnoitetutkin näköjään jo nykyään. Vapaan maailman nopeuksilla asia tietenkin saattaa olla toinen.


      • Masa
        sitroen kirjoitti:

        joku öljynvaihdosta? Onko se peukalo niin pahasti haittona siinä kämmenen keskellä, ettei itsellä onnistu? Kyllä se sivulle siirtyy, kun touhuun alkaa!
        Renkaista en ota kantaa, nykyrenkaat näkyvät nykyisiin sosialistisiin rajoituksiin riittävän oikein hyvin. Pinnoitetutkin näköjään jo nykyään. Vapaan maailman nopeuksilla asia tietenkin saattaa olla toinen.

        mitä haluaa. Ihan varmasti joku osaa sellaista mitä sinä et osaa...
        Onhan sitä mukavampaakin tekemistä kuin rassailla autoa :-) Ja läträillä jäteöljyjen kanssa...


      • vielä levittää

        Robbarissa 4 litraa mineraalia on 6.50 €, niin että on siinä jonkinlainen hintaero vieläkin.
        Renkaista voi sanoa sen Enskan vanhan viisauden et "älä aja sataa kun sataa" Se on edelleen paikkansa pitävää.
        Viime testissä parhailla pääsi sateella 95 ja heikoimmalla 85 . Selkeä ero mutta kun perusnopeus on 80 niin heikoinkin riittää.
        En näe tarvetta ajaa sateella 100-120 vaikka merkit sen sallisivatkin. Eihän se ole edes järkevää.


    • ?????

      jos niin ei vittuakaan kiinosta vaikka olis ajanu 10 miljoonaa. nimittäin pidän itse autoa tasan vuoden ja 30tkm eli yhtään öljynvaihtoa tai huoltoa siihen ei minulla tehdä....paljon ei puristele.

      • Jussi

        Et siis ajele uudella autolla....


      • kalliiksi tulee

        Jos vaihdat auton 30 000 välein,
        olet "autonvaihto riippuvainen"
        eli hoitoon.

        Varmaan aikuisena lasket, kuinka paljon on mennyt rahaa vaihtoihin,
        siinä vaiheessa kun kavereilla on asunnot ja kesämökit,
        sinulla anteeksi vain,
        ei ole kuin historiaa, paljon autojenvaihtoa.


      • vaihdan taas kesällä
        Jussi kirjoitti:

        Et siis ajele uudella autolla....

        eli kyllä.
        aina alle 30 tkm ja vaihtoon.....ei paljon puristele jos joku haluaa ajaa samalla peltilaatikolla miljoonan minä en, ja vielä vähemmän haluan niitä öljyjä vaihdella....


      • vaan kun ei
        kalliiksi tulee kirjoitti:

        Jos vaihdat auton 30 000 välein,
        olet "autonvaihto riippuvainen"
        eli hoitoon.

        Varmaan aikuisena lasket, kuinka paljon on mennyt rahaa vaihtoihin,
        siinä vaiheessa kun kavereilla on asunnot ja kesämökit,
        sinulla anteeksi vain,
        ei ole kuin historiaa, paljon autojenvaihtoa.

        on talo
        on sijoitusasunto
        on mökki
        on vene
        on mp
        on paku
        on enduro
        on osakkeita

        on muistoja,paitsi en muista edes kaikkia autojani...ne on vaan kulkineita ne. mutta on niitä ollut 23 vuoden aikana.


      • anteeksi
        vaan kun ei kirjoitti:

        on talo
        on sijoitusasunto
        on mökki
        on vene
        on mp
        on paku
        on enduro
        on osakkeita

        on muistoja,paitsi en muista edes kaikkia autojani...ne on vaan kulkineita ne. mutta on niitä ollut 23 vuoden aikana.

        Aina neuvon kuin lastenlapsiani,

        se on hyvä lähtökohta,

        toki tiedän että täälläkin seilaa useita rikkaita ja menestyviä.

        joten anteeks


    • kalliita

      Tiedoksi vaan, ei kalliita öljyjä suinkaan käytetä siksi että auto liikkuisi.
      Esimerkkisi autoa, on ajettu paljon joka vuosi,
      silloinhan se kestää, käynnistyksiä ja kylmäkäynnistyksiä ei tule.

      Aina on ajettu ammattiautoilla kolminkertaiset kilometrit,
      verrattuna yksityisautoon ja niissä on halvemmat öljyt.

      Kalliita öljyjä käytetään mm. siksi
      - että säästävät polttoainetta,
      käynnistyslämpötiloista johtuen säästö on jopa 10 l/100 luokkaa,
      ensimmäisien 0-3 km aikana.
      jatkuva säästökin on useimmiten 1-3 dl/100 km luokkaa.

      - kun moottorien välykset ovat niin pienentyneet,
      nykymoottori voi jopa hajota, jos on tavallista 30 öljyä.

      Aina yhden ”pykälän” ohuempi ja laadukkaampi”
      öljy säästää hintaeronsa moninkertaisena, polttoaineessa.



      Teeppä testi.
      Pistä 5w-50 öljy käynnistä -20 ˚ C, aja 3 km ja käynnistä, vieläkin on jäykkää.
      Pistä 0w-30, kilometrin ajon jälkeen käynnistys on kuin kesällä.
      (toki molemmilla on öljy kylmää ja jäykkää, mutta ero on hyvin suuri,
      varmaan jäykempi kuluttaa enemmän polttoainettakin, arvaisin)


      ”Longlifemiehet, nipistelköön tuhannet kirput nivusianne.”,

      Niin kuulun noihin, kaksi on sellaista autoa,
      kolme kertaa on öljyt vaihdettu auton elämässä,
      mittarissa jotain 180 ooo km,
      ei ainakaan ELON laskuopin mukaan,
      muunlainen öljynvaihto olisi ollut halvempaa.
      .

      • se ei ole VW

        Niissähän ei öljyä tarvitse vaihtaakaan, sitä vain lisätään tämän tästä.
        Öljy ja VW-palsta on tursollaan juttuja, missä ihmetellään runsasta (maahantuojan mielestä normaalia) öljynkulutusta, mikä käy myös kalliiksi.
        Kyllähän matka-ajossa voidaan päästä pitkiin vaihtoväleihin, mutta tavallisella kuluttajalla tuppaa öljynvaihtoilmaisimet vilkuttaa jo ennen aikojaan.
        vai onko kyseessä lomglife Scania.


      • kalliita
        se ei ole VW kirjoitti:

        Niissähän ei öljyä tarvitse vaihtaakaan, sitä vain lisätään tämän tästä.
        Öljy ja VW-palsta on tursollaan juttuja, missä ihmetellään runsasta (maahantuojan mielestä normaalia) öljynkulutusta, mikä käy myös kalliiksi.
        Kyllähän matka-ajossa voidaan päästä pitkiin vaihtoväleihin, mutta tavallisella kuluttajalla tuppaa öljynvaihtoilmaisimet vilkuttaa jo ennen aikojaan.
        vai onko kyseessä lomglife Scania.

        on vw ja vaikka olen kova nikkari ja rakentelija,

        silti huollan autoani ohjeiden mukaan,
        kun en osaa autoa rakentaa,
        katson että en osaa huolto-ohjeitakaan parantaa.


      • pitää noudattaa
        kalliita kirjoitti:

        on vw ja vaikka olen kova nikkari ja rakentelija,

        silti huollan autoani ohjeiden mukaan,
        kun en osaa autoa rakentaa,
        katson että en osaa huolto-ohjeitakaan parantaa.

        Käytä vain meidän luokituksen mukaista öljyä niin takuu vastaa, käytä merkkihuoltoa niin takuu vastaa, ruostesuojaa ohjelman mukaan niin takuu vastaa.
        Kyllä tällä ajatusmaailmalla valmistaja/jälleenmyyjä vain varmistaa selustaansa ja samalla kerää niin paljon arhaa, että jos se joutuu joskus takuuseen jotain tekemään, niin se on jo etukäteen maksettu moneen kertaan.
        Olet aivan oikeassa siinä, että hyvin hoidettu/säännöllisesti öljyt vaihdettu auto kestää suurella todennäköisyydellä pitkään.
        Veljeni ajoi 500.000 vanhalla passatilla, missä kone vielä kehräs kun kissa, mutta siinä olikin vaihdettu ihan tavalliset öljyt säännöllisesti.
        Arvostelen kuitenkin nykyvolkkareita siitä, että ne syö öljyä melkoisesti (vaikka on ne pienet välykset). Eikö korkealaatuista tekniikkaa voida samalla valmistaa öljynpitäväksi vai karkaako se turbon akselin kautta ?
        Itse ehdin ajaa samalla riisimopolla 275 tkm eikä tarvinnut lisätä ikinä öljyä vaikka käytin vain halpaa TB Goldia.
        Sellaista kutsun laatumoottoriksi, kori vain happani kun sitä ei hoitanut .


      • uunot.
        pitää noudattaa kirjoitti:

        Käytä vain meidän luokituksen mukaista öljyä niin takuu vastaa, käytä merkkihuoltoa niin takuu vastaa, ruostesuojaa ohjelman mukaan niin takuu vastaa.
        Kyllä tällä ajatusmaailmalla valmistaja/jälleenmyyjä vain varmistaa selustaansa ja samalla kerää niin paljon arhaa, että jos se joutuu joskus takuuseen jotain tekemään, niin se on jo etukäteen maksettu moneen kertaan.
        Olet aivan oikeassa siinä, että hyvin hoidettu/säännöllisesti öljyt vaihdettu auto kestää suurella todennäköisyydellä pitkään.
        Veljeni ajoi 500.000 vanhalla passatilla, missä kone vielä kehräs kun kissa, mutta siinä olikin vaihdettu ihan tavalliset öljyt säännöllisesti.
        Arvostelen kuitenkin nykyvolkkareita siitä, että ne syö öljyä melkoisesti (vaikka on ne pienet välykset). Eikö korkealaatuista tekniikkaa voida samalla valmistaa öljynpitäväksi vai karkaako se turbon akselin kautta ?
        Itse ehdin ajaa samalla riisimopolla 275 tkm eikä tarvinnut lisätä ikinä öljyä vaikka käytin vain halpaa TB Goldia.
        Sellaista kutsun laatumoottoriksi, kori vain happani kun sitä ei hoitanut .

        Haluaisin kertoa,
        ei kaikissa autoissa ole vikoja, tai öljynkulutusta,
        minulla on ollut kaikki autoni viattomia,
        0-120 000 km, sitten on tullut "normaalia" vikoja ja kulumisia.

        (takuun piikkiin en ole koskaan mitään pyytänyt)

        MUTTA jos kaikki me joilla on viaton auto, kertoisimme sen,

        SUOMI24.FI tukkeentuisi,

        eli jos täällä kerrotaan vikoja,
        se koskee 0-1 % autoilijoista, näin ainakin ajattelen.

        NIMIM,.,
        oikeita valintoja tehnyt,
        oikein huoltanut ja
        oikein käyttänyt.


      • MUTTA
        uunot. kirjoitti:

        Haluaisin kertoa,
        ei kaikissa autoissa ole vikoja, tai öljynkulutusta,
        minulla on ollut kaikki autoni viattomia,
        0-120 000 km, sitten on tullut "normaalia" vikoja ja kulumisia.

        (takuun piikkiin en ole koskaan mitään pyytänyt)

        MUTTA jos kaikki me joilla on viaton auto, kertoisimme sen,

        SUOMI24.FI tukkeentuisi,

        eli jos täällä kerrotaan vikoja,
        se koskee 0-1 % autoilijoista, näin ainakin ajattelen.

        NIMIM,.,
        oikeita valintoja tehnyt,
        oikein huoltanut ja
        oikein käyttänyt.

        n. 50-70 tuhannen jälkeen se ei enään viekkään sitä öljyä !

        Tämä on täysin tunnettu fakta ollut jo 10 vuotta eikä täällä vieläkään sitä olla opittu ? Autot jotka tehdään moottoriltaan kestämään vievät aina uutena öljyä !

        No toisaalta , tuntien tämän palstan keski-iän kirjoittelijoilla ni ihmettelyä vaan edelleen riittää ja tulee riittämään


      • keski-ikäni 58
        MUTTA kirjoitti:

        n. 50-70 tuhannen jälkeen se ei enään viekkään sitä öljyä !

        Tämä on täysin tunnettu fakta ollut jo 10 vuotta eikä täällä vieläkään sitä olla opittu ? Autot jotka tehdään moottoriltaan kestämään vievät aina uutena öljyä !

        No toisaalta , tuntien tämän palstan keski-iän kirjoittelijoilla ni ihmettelyä vaan edelleen riittää ja tulee riittämään

        Kovin tunnet asioita, olet varmaan todella menestyvä,

        kuten mekin, meidän perhekokonaisuus.
        Sijoutukset tuottavat aina 30-40 %,
        vaikka joka vuosi olisi varaa ostaa tuotolla maasturi,
        vain joka kolmas vuosi olemme sen tehneet.

        Minun Golffit ja Passatit eivät ole koskaan vieneet öljyä.
        En myöskään ole kuullut koskaan että jos moottori kulutta öljyä, öljynkulutus loppuu aikanaan.

        Meillä päin sanotaan suurimmaksi syyksi öljynkulutukseen epäonnistunutta sisäänajoa,
        ensimmäisiä kilometrejä varsinkin.


      • kohdalleen
        keski-ikäni 58 kirjoitti:

        Kovin tunnet asioita, olet varmaan todella menestyvä,

        kuten mekin, meidän perhekokonaisuus.
        Sijoutukset tuottavat aina 30-40 %,
        vaikka joka vuosi olisi varaa ostaa tuotolla maasturi,
        vain joka kolmas vuosi olemme sen tehneet.

        Minun Golffit ja Passatit eivät ole koskaan vieneet öljyä.
        En myöskään ole kuullut koskaan että jos moottori kulutta öljyä, öljynkulutus loppuu aikanaan.

        Meillä päin sanotaan suurimmaksi syyksi öljynkulutukseen epäonnistunutta sisäänajoa,
        ensimmäisiä kilometrejä varsinkin.

        ns. suomeks sanottuna niin sitten öljynkulutus vähenee radikaalisti alkukilometreihin , tämä on tuttua nykyVAG koneille !

        Konetta joka ei öljyä vie ei ole olemassakaan !

        Oma nykyinen TDI koneeni vei n. 60 tuhanteen kilometriin asti keskimäärin 1.5 litraa 10 000 kilometrille , viimeksi välille 180 000-225 000 km öljyä lisäsin vain n. 7 desiä !

        Onhan tossa jotain kehitystä ollut havaittavissa .


      • weikkko
        kohdalleen kirjoitti:

        ns. suomeks sanottuna niin sitten öljynkulutus vähenee radikaalisti alkukilometreihin , tämä on tuttua nykyVAG koneille !

        Konetta joka ei öljyä vie ei ole olemassakaan !

        Oma nykyinen TDI koneeni vei n. 60 tuhanteen kilometriin asti keskimäärin 1.5 litraa 10 000 kilometrille , viimeksi välille 180 000-225 000 km öljyä lisäsin vain n. 7 desiä !

        Onhan tossa jotain kehitystä ollut havaittavissa .

        kunnes männänpesät hioutuvat

        Olipa vierasta tekstiä, mitähän nuo männänpesät ovat,
        niin nehän on männänpesiä.

        Minun autoni ei ole ainakaan koskaan öljyä vieneet,
        sitä joskus ihmettelenkin,
        kyllä sitä luulisi hieman kuluvan.

        Kuluuhan sitä siinäkin kun mittatikun puhdistaa.


      • sitä
        weikkko kirjoitti:

        kunnes männänpesät hioutuvat

        Olipa vierasta tekstiä, mitähän nuo männänpesät ovat,
        niin nehän on männänpesiä.

        Minun autoni ei ole ainakaan koskaan öljyä vieneet,
        sitä joskus ihmettelenkin,
        kyllä sitä luulisi hieman kuluvan.

        Kuluuhan sitä siinäkin kun mittatikun puhdistaa.

        päissäs


      • Halpaa

        Eipä tarvitse paljon öljyjä vaihdella. Ostan halpaa öljyä, ei ole viskositeetillä paljon väliä. Lisään sitä koneeseen aina kun mittatikku näyttää alle puolen välin ( elikkä suhteellisen usein). Vaihdan suodattimen 15000km välein. Eipä ole ongelmia jäteöljyn suhteen. Kone on kestänyt kohta 300000km, ja tikkaa vieläkin tosi hyvin.


      • isoisä vaan
        Halpaa kirjoitti:

        Eipä tarvitse paljon öljyjä vaihdella. Ostan halpaa öljyä, ei ole viskositeetillä paljon väliä. Lisään sitä koneeseen aina kun mittatikku näyttää alle puolen välin ( elikkä suhteellisen usein). Vaihdan suodattimen 15000km välein. Eipä ole ongelmia jäteöljyn suhteen. Kone on kestänyt kohta 300000km, ja tikkaa vieläkin tosi hyvin.

        En kyllä usko, että kone on enää kovin hyvässä kunnossa,
        jos on käytetty tuontapaisesti 0-300 000 km ajon.

        Uskon että moottori on jo niin nokinen ym.,
        että polttoaineen kulutus on ainakin 3-5 dl sadalla lisääntynyt.

        Tiedätkö, miksi valitaan oikeat viskositeetit,
        Suomessa joku voi joutua vielä valitsemaan, että saa käymään,

        mutta useimmiten se valitaan jotta säästetään polttoaineen kulutuksessa.

        Öljyn hinnassa säästäminen ei ole rahan säästämistä.
        Kyllä kone ”toimii, käy” kaikilla öljyillä.

        Huonoilla öljyillä vaan voi venttiilinvarret tulla jäykemmäksi,
        toimivat alilämpöisenä huonosti.
        (voivat jopa estää käynnistymisen, jos eivät sulkeennu kunnolla,
        tätä on kyllä edeltänyt pitkäaikainen piilevä kankeus,
        heikentynyt teho ja lisääntynyt polttoaineen kulutus).

        Myös sytytystulpat, jos on, ovat nokeentuvat,
        kipinästä tulee heikompi,
        josta seuraa lisääntynyt polttoaineen kulutus.

        (vanhoissa kaasutinkoneissa kannatti 1980 luvullakin vielä,
        vaihtaa tulpat 20-30 tkm välein,
        varmasti säästi tulppien hinnan seuraavan 5000 km ajon aikana)


      • kuin vesi
        isoisä vaan kirjoitti:

        En kyllä usko, että kone on enää kovin hyvässä kunnossa,
        jos on käytetty tuontapaisesti 0-300 000 km ajon.

        Uskon että moottori on jo niin nokinen ym.,
        että polttoaineen kulutus on ainakin 3-5 dl sadalla lisääntynyt.

        Tiedätkö, miksi valitaan oikeat viskositeetit,
        Suomessa joku voi joutua vielä valitsemaan, että saa käymään,

        mutta useimmiten se valitaan jotta säästetään polttoaineen kulutuksessa.

        Öljyn hinnassa säästäminen ei ole rahan säästämistä.
        Kyllä kone ”toimii, käy” kaikilla öljyillä.

        Huonoilla öljyillä vaan voi venttiilinvarret tulla jäykemmäksi,
        toimivat alilämpöisenä huonosti.
        (voivat jopa estää käynnistymisen, jos eivät sulkeennu kunnolla,
        tätä on kyllä edeltänyt pitkäaikainen piilevä kankeus,
        heikentynyt teho ja lisääntynyt polttoaineen kulutus).

        Myös sytytystulpat, jos on, ovat nokeentuvat,
        kipinästä tulee heikompi,
        josta seuraa lisääntynyt polttoaineen kulutus.

        (vanhoissa kaasutinkoneissa kannatti 1980 luvullakin vielä,
        vaihtaa tulpat 20-30 tkm välein,
        varmasti säästi tulppien hinnan seuraavan 5000 km ajon aikana)

        Totta se on. Tavallinen 30, 10/30, 10/40, tai 20/50 ihan sama mitä niistä laittaa. Mitä vain halvalla saa. Kone ei kysy onko öljy Honkkarista, Biltemasta vai Teboililta kunhan sitä on riittävästi. Tulpilla ajettu 35000 kilometriä. Aina sillointällöin rykäsen välin H:ki-Järvenpää kolmosvaihteella noin 6000rpm edestakaisin, ja taas käy kone kuin uutena. Kulutus on kaupunkiajossa talvirenkailla n.11 litraa sadalla, ja maantiellä 8,5 litraa. Miksi maksaa jostain synteettisestä litkusta huimia summia, kun halpa öljy maksaa n. 6.50 euroa neljän litran kannu. Öljyä menee n.1l tuhannella, ja se kuulemma menee vielä tolerannsseihin. Auto on mazda vm-90 626 12 venttiilinen.


      • Heku
        kuin vesi kirjoitti:

        Totta se on. Tavallinen 30, 10/30, 10/40, tai 20/50 ihan sama mitä niistä laittaa. Mitä vain halvalla saa. Kone ei kysy onko öljy Honkkarista, Biltemasta vai Teboililta kunhan sitä on riittävästi. Tulpilla ajettu 35000 kilometriä. Aina sillointällöin rykäsen välin H:ki-Järvenpää kolmosvaihteella noin 6000rpm edestakaisin, ja taas käy kone kuin uutena. Kulutus on kaupunkiajossa talvirenkailla n.11 litraa sadalla, ja maantiellä 8,5 litraa. Miksi maksaa jostain synteettisestä litkusta huimia summia, kun halpa öljy maksaa n. 6.50 euroa neljän litran kannu. Öljyä menee n.1l tuhannella, ja se kuulemma menee vielä tolerannsseihin. Auto on mazda vm-90 626 12 venttiilinen.

        kun kuluttaa sekä öljyä että polttoainetta liikaa.
        Tuo 1.70e x 10000km = 17e eli litra tuhannella lisättynä pelkkään halpaöljyyn. Jos kone olisi kunnossa niin säästäisit polttoainetta ainakin 1L sadalla on 10e 10000km ja kunnon öljyllä ainakin 2L x 6e = 12e 10000km. En näe säästöä systeemissäsi. Ja vaikkapa RF:llä kone kestää melkein ikuisesti. Yhden kerran olen käyttänyt bilteman öljyä ja toista kertaa ei tule.


      • ja rikki
        Heku kirjoitti:

        kun kuluttaa sekä öljyä että polttoainetta liikaa.
        Tuo 1.70e x 10000km = 17e eli litra tuhannella lisättynä pelkkään halpaöljyyn. Jos kone olisi kunnossa niin säästäisit polttoainetta ainakin 1L sadalla on 10e 10000km ja kunnon öljyllä ainakin 2L x 6e = 12e 10000km. En näe säästöä systeemissäsi. Ja vaikkapa RF:llä kone kestää melkein ikuisesti. Yhden kerran olen käyttänyt bilteman öljyä ja toista kertaa ei tule.

        Eipä tuossa kovin suuria kulutuseroja ole tuon "ehjän" mazdan kaasutinkoneen kanssa tuossa bensankulutuksessa. Lähes puolet päivittäisestä kaupunkiajosta ajan automaattiryyppy päällä. Kesän koittaessa tippuu kulutus bensan puolesta 10:neen kaupunki ja n.8:aan maantie. Öljynkulutus on kyllä yläkantissa, mutta laskeppa mitä maksaa koneremontti tuommoiseen elämänsä ehtoopuolella olevaan autoon. sillä hinnalla saa monta litraa halpaa öljyä. Eipä ole katsastusmies vielä kertaakaan valittanut päästöarvoista, kuten monissa uudemmissa ruiskumalleissa tapahtuu. Ja syöväthän monet uudetkin autot tuota " kallista"öljyä alkuvaiheessa, niinkauan kun ovat hioutuneet oikeaan malliinsa.
        Moottoripyörässäni vaihdan öljyt 6000km välein, vaikka se maksaa huomattavasti enemmän kuin esim. mobil 1 laatuluokan öljyt.


      • Ajettu 48-vuotta
        kuin vesi kirjoitti:

        Totta se on. Tavallinen 30, 10/30, 10/40, tai 20/50 ihan sama mitä niistä laittaa. Mitä vain halvalla saa. Kone ei kysy onko öljy Honkkarista, Biltemasta vai Teboililta kunhan sitä on riittävästi. Tulpilla ajettu 35000 kilometriä. Aina sillointällöin rykäsen välin H:ki-Järvenpää kolmosvaihteella noin 6000rpm edestakaisin, ja taas käy kone kuin uutena. Kulutus on kaupunkiajossa talvirenkailla n.11 litraa sadalla, ja maantiellä 8,5 litraa. Miksi maksaa jostain synteettisestä litkusta huimia summia, kun halpa öljy maksaa n. 6.50 euroa neljän litran kannu. Öljyä menee n.1l tuhannella, ja se kuulemma menee vielä tolerannsseihin. Auto on mazda vm-90 626 12 venttiilinen.

        "Aina silloin tällöin rykäsen välin H:ki-Järvenpää kolmosvaihteella noin 6000rpm edestakaisin, ja taas käy kone kuin uutena."

        Eli mitä järkeä on käyttää hieman halvempaa öljyä ja ajaa pikkuvaihteella,
        kuluttaa runsaasti enemmän polttoainetta,
        kärsiä auton sisämelusta, jota on aina liikaa.

        Eli onko järkeä säästää öljyssä.

        Toiseksi voisin kertoa totuuden auton moottorin puhdistumisesta.
        Auton moottoria ei kierrokset puhdista,
        juuri kierrokset ilman kuormaa, siis vastusta saavat koneen väljäksi.

        Kierrokset puhdistavat, ainoastaan venttiilin lautasia,
        on suuri vaara että karstan palaessa palaa myös venttiilit.

        Aikoinaan 1970 luvulla tuollaisista vielä puhuttiin,
        silloin oli vielä vapaat nopeudet ja autojen huippunopeudet 130 luokkaa.
        Sai melko pitkään, usein aivan vakituiseen pitää poljinta pohjassa,
        varsinkin hiljaisimpina liikenneaikoina.

        Silloinkin joutui ajamaan viikoittain, ja kyllä moottori todella aukesi.
        Alussa ei tahtonut kulkea kuin 110, mutta 5 km jälkeen jo paremmin.


        Jos haluat konetta puhdistaa nykyään, kun on tehoja ja huippunopeuksia 180,
        pitää laittaa asuntovaunu perään ja vetää täysillä loivia yllämäkiä.’
        Silloin tulee aina mustaa sauhua, niin että pelkää koneen hajoavan,
        mutta se on minulla jokakesäinen tapahtuma, eikä kone ole hajonnut.

        Se kyllä puhdistaa, niin että öljysuodatinkin tukkeentuu melko nopeasti
        ja öljy alkaa virtaamanaan ohivirtausventtiilin kautta ja suodattimen ohi.

        Mutta en aivan usko että tuokaan on sellaista puhdistusta
        jota voi aina suositella,
        mahtaako puhdistaa kaikista paikoista.


      • amis vm-53
        Ajettu 48-vuotta kirjoitti:

        "Aina silloin tällöin rykäsen välin H:ki-Järvenpää kolmosvaihteella noin 6000rpm edestakaisin, ja taas käy kone kuin uutena."

        Eli mitä järkeä on käyttää hieman halvempaa öljyä ja ajaa pikkuvaihteella,
        kuluttaa runsaasti enemmän polttoainetta,
        kärsiä auton sisämelusta, jota on aina liikaa.

        Eli onko järkeä säästää öljyssä.

        Toiseksi voisin kertoa totuuden auton moottorin puhdistumisesta.
        Auton moottoria ei kierrokset puhdista,
        juuri kierrokset ilman kuormaa, siis vastusta saavat koneen väljäksi.

        Kierrokset puhdistavat, ainoastaan venttiilin lautasia,
        on suuri vaara että karstan palaessa palaa myös venttiilit.

        Aikoinaan 1970 luvulla tuollaisista vielä puhuttiin,
        silloin oli vielä vapaat nopeudet ja autojen huippunopeudet 130 luokkaa.
        Sai melko pitkään, usein aivan vakituiseen pitää poljinta pohjassa,
        varsinkin hiljaisimpina liikenneaikoina.

        Silloinkin joutui ajamaan viikoittain, ja kyllä moottori todella aukesi.
        Alussa ei tahtonut kulkea kuin 110, mutta 5 km jälkeen jo paremmin.


        Jos haluat konetta puhdistaa nykyään, kun on tehoja ja huippunopeuksia 180,
        pitää laittaa asuntovaunu perään ja vetää täysillä loivia yllämäkiä.’
        Silloin tulee aina mustaa sauhua, niin että pelkää koneen hajoavan,
        mutta se on minulla jokakesäinen tapahtuma, eikä kone ole hajonnut.

        Se kyllä puhdistaa, niin että öljysuodatinkin tukkeentuu melko nopeasti
        ja öljy alkaa virtaamanaan ohivirtausventtiilin kautta ja suodattimen ohi.

        Mutta en aivan usko että tuokaan on sellaista puhdistusta
        jota voi aina suositella,
        mahtaako puhdistaa kaikista paikoista.

        Jos 4l halpaa öljyä maksaa n. 6.50 euroa, ja esim. mobil1 öljy n. 25 euroa 4l. Kun autoni vie litran tuhannella, niin kannataako minun työntää koneeseen tuota kalliimpaa öljyä joka häviää taatusti nopeammin kuin nuo mainitsemani halvat oljyt. Yleensähän suuri öljynkulutus johtuu siitä, että venttiilinvarsien stefat falskaavat, öljyrenkaat ovat kuoleentuneet/pikeentyneet tai auto kusee alle. Mazdassa kun vielä on nuo hydrauliset venttiilinnostajat, jotka silloin tällöin ilmoittavat olemassaolostaan. Jos siis teen/teetän koneremontin saadakseni öljynkulutuksen loppumaan joudun pulittamaan siitä euron jos toisenkin. Ajan n.15000km vuodessa, ja uskoisin auton kestävän vielä 2-3 vuotta. Niin halpa öljy maksaa n.25.50 vuosi ja kallis n.93.75 vuosi koneremontti. Tuonikäisessä mazdassa kun ei ole tuo öljynkulutus se ainoa ongelma. Onneksi kohta alkaa mp-kausi ja saa taas kuluttaa noita kalliita paljon erillaisia lisäaineita sisältäviä huippuöljyjä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mieleni harhailee sinussa

      Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      8
      1672
    2. Toivotko, että

      hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1165
    3. Jännitän sinua J mies

      Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      117
      1157
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

      Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      963
    5. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

      Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      63
      864
    6. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

      "Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      193
      796
    7. Tunneälyä testaamaan!

      Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      746
    8. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

      paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      81
      743
    9. solmussa solmussa

      Tilanne solmussa. Umpisommussa🫢
      Ikävä
      35
      689
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

      En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      42
      653
    Aihe