Kysymys kepulaisille

Kepulaisilla oli suuri haluttomuus vastata tänään aiemmin esittämääni kysymykseen siitä, miksi maataloustukea pitää maksaa myös ylituotannosta. Erityisesti maitotilojen ylituotanto on suurta. Toiseksi tukea maksetaan kaljamaltaiden tuottamista varten. Kun nämä lasketaan yhteen, päästää yli sen 100 Meuron tuen, mitä Kepu nyt vaatii kompensaatioksi EU:n päätöksistä. Miksei tätä kompensaatiota rahoiteta leikkaamalla pois se tuki, mikä tosiallisesti valuu Suomen rajojen ulkopuolella asuvien hyväksi.

Miksi siis maataloustukea pitää maksaa ylituotannon rahoittamiseksi ja kaljanjuonnin edistämiseksi? Kepu pitää suurta älämölöä maatalousyrittäjien puolesta, muttei lainkaan kannusta heitä kotimaiseen ruuan tuotantoon, vaan rahoja jaetaan vientiin menevään ylituotantoon ja kaljanjuonnin edistämiseen. Kaiken lisäksi voi henkilökohtaisena mielipiteenäni sanoa, että kotimainen olut on heikkolaatuista kun sitä vertaa esim. tshekkiläiseen olueeseen.

17

597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Krottinen

      ...sen ylituotannon maastavientiin on varattu rahaa valtion budjettiin?

      • Maataloustukiin on varattu yhteensä lähes 2 miljardia euroa. Se on aivan liian paljon. Siitä olisi mahdollista leikata ainakin neljännes pois ja silti edelleen kotimainen elintarviketuotanto olisi turvattu. Oma arvioni on, että puolet voisi huoletta leikata pois. Senkään jälkeen tilanne ei muutuisi nykyisestä. Kotimaisten panimoiden kalja voisi olla kyllä vähän kalliimpaa, mutta se kannustaisi niitä vaan kehittämään laatua kilpailukyisemmäksi.


      • Krottinen
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Maataloustukiin on varattu yhteensä lähes 2 miljardia euroa. Se on aivan liian paljon. Siitä olisi mahdollista leikata ainakin neljännes pois ja silti edelleen kotimainen elintarviketuotanto olisi turvattu. Oma arvioni on, että puolet voisi huoletta leikata pois. Senkään jälkeen tilanne ei muutuisi nykyisestä. Kotimaisten panimoiden kalja voisi olla kyllä vähän kalliimpaa, mutta se kannustaisi niitä vaan kehittämään laatua kilpailukyisemmäksi.

        Ei tullut vastausta kysymykseen, paljonko suomalaista verorahaa kuluu suomalaisen ylituotannon vientiin. Milloin vastaus tulee?


      • Krottinen kirjoitti:

        Ei tullut vastausta kysymykseen, paljonko suomalaista verorahaa kuluu suomalaisen ylituotannon vientiin. Milloin vastaus tulee?

        Tarkkaa summaa en tiedä. Maatalosutuotantoa tuetaan kuitenkin erittelemättä siitä vientiin menevää osaa. Maitotilojen ylituotanto on noin 20 % ja maitotilojen osuus tuotantosuunnista noin neljännes. Tästä tulee lasekttuna siten arviolta noin 50 Meuroa kansallista tukea ja saman verran EU-tukea. Jos täällä erään toisen kertoma siitä, että maitotilojen osuus kansallisesta tuesta on keskimääräistä suurempi, pitää paikkansa, tuo summa on vieläkin suurtempi.

        Eli vientituoen määrä on EU-tuen kanssa (joka on myös suomalaista verorahaa) vähintään 100 Meuroa. Haarukka lienee siinä 100-150 Meuron välillä. Tätä varten pitäisi asettaa tietenkin riippumaton selvitysryhmä, joka hyvin nopeasti kykenisi kustantamaan toiminnastaan aiheutuneet kulut moninkertaisesti, jos selvityksen tuloksista tehtäisiin järkevät poliittiset ratkaisut.


      • Akkre
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Tarkkaa summaa en tiedä. Maatalosutuotantoa tuetaan kuitenkin erittelemättä siitä vientiin menevää osaa. Maitotilojen ylituotanto on noin 20 % ja maitotilojen osuus tuotantosuunnista noin neljännes. Tästä tulee lasekttuna siten arviolta noin 50 Meuroa kansallista tukea ja saman verran EU-tukea. Jos täällä erään toisen kertoma siitä, että maitotilojen osuus kansallisesta tuesta on keskimääräistä suurempi, pitää paikkansa, tuo summa on vieläkin suurtempi.

        Eli vientituoen määrä on EU-tuen kanssa (joka on myös suomalaista verorahaa) vähintään 100 Meuroa. Haarukka lienee siinä 100-150 Meuron välillä. Tätä varten pitäisi asettaa tietenkin riippumaton selvitysryhmä, joka hyvin nopeasti kykenisi kustantamaan toiminnastaan aiheutuneet kulut moninkertaisesti, jos selvityksen tuloksista tehtäisiin järkevät poliittiset ratkaisut.

        Olet yliarvioinut ylituotannon määrää maataloudessa. Toisissa tuotteissa on ylituotantoa, toisissa alituotantoa. Määrät ovat kuitenkin suhteellisen pieniä, ja elävät vuosittain riippuen luonnon aiheuttamista satovaihteluista.

        Nyt uuden Tilatukijärjestelmän keskeisenä tavoitteena, on irroittaa tuen määrä tuotannosta. Ts. osan tuesta saa vaikka ei tuota satoa, kunhan pitää maan ehtojen mukaisessa kunnossa. Siihen liittyy myös muita velvotteita. Tämä järjestelmä on voimassa läpi EU:n ja se tulee jatkossa leikkaamaan tuotantoa.

        Kun et halua ymmärtää sitä, että tuilla lasketaan sinun ruokakorisi hintaa, niin lasketaan asiaa toiselta kantilta. Nyt tuottaja saa viljakilosta n.10 senttiä/kilo. Ennen EU:iin siirtymistä hän sai 30 senttiä/kilo. Siinä 30 sentissä oli koko viljelijän saama tulo, johon sisältyi tuotantopanokset, pääomakulut (tuotantoketju),palkat. Nyt tuo puuttuva 20 senttiä tulee tukena. Jos sinä maksaisit yksin tuon puuttuvan 20 senttiä ja jalostuksen, tukkukaupan, kuljetuksen ja vähittäiskaupan katteet ennen lopullista tuotetta, niin hinta ruokakorissasi olisi aivan toisella tasolla. Esimerkkinä kananmuna : tuottaja sai ennen lakkoa n.45 senttiä/kilo.(nyt 60 c/kg) , ruokakorissasi kananmunakilo maksaa n. 1.45 euroa. Hinta on kolminkertainen ennen kun se on ostoskorissasi. Siltikin, vaikka kananmuna on jo valmiissa pakkauksessa eikä tarvitse suurta jatkojalostusta. Ts. Jos tuottaja saisi 1,45 euroa/kilo, ja sinun pitäisi sen lisäksi maksaa vielä väliportaiden katteet, niin munakilon lopullinen hinta olisi 4,35 euroa.

        Sama kaava toistuu kaikkien maataloustuotteiden kohdalla EU-maissa. Minulle tuottajana sopii, että kaikki tuet poistetaan, mutta se pitää tehdä myös muissakin Eu-maissa.


      • Akkre kirjoitti:

        Olet yliarvioinut ylituotannon määrää maataloudessa. Toisissa tuotteissa on ylituotantoa, toisissa alituotantoa. Määrät ovat kuitenkin suhteellisen pieniä, ja elävät vuosittain riippuen luonnon aiheuttamista satovaihteluista.

        Nyt uuden Tilatukijärjestelmän keskeisenä tavoitteena, on irroittaa tuen määrä tuotannosta. Ts. osan tuesta saa vaikka ei tuota satoa, kunhan pitää maan ehtojen mukaisessa kunnossa. Siihen liittyy myös muita velvotteita. Tämä järjestelmä on voimassa läpi EU:n ja se tulee jatkossa leikkaamaan tuotantoa.

        Kun et halua ymmärtää sitä, että tuilla lasketaan sinun ruokakorisi hintaa, niin lasketaan asiaa toiselta kantilta. Nyt tuottaja saa viljakilosta n.10 senttiä/kilo. Ennen EU:iin siirtymistä hän sai 30 senttiä/kilo. Siinä 30 sentissä oli koko viljelijän saama tulo, johon sisältyi tuotantopanokset, pääomakulut (tuotantoketju),palkat. Nyt tuo puuttuva 20 senttiä tulee tukena. Jos sinä maksaisit yksin tuon puuttuvan 20 senttiä ja jalostuksen, tukkukaupan, kuljetuksen ja vähittäiskaupan katteet ennen lopullista tuotetta, niin hinta ruokakorissasi olisi aivan toisella tasolla. Esimerkkinä kananmuna : tuottaja sai ennen lakkoa n.45 senttiä/kilo.(nyt 60 c/kg) , ruokakorissasi kananmunakilo maksaa n. 1.45 euroa. Hinta on kolminkertainen ennen kun se on ostoskorissasi. Siltikin, vaikka kananmuna on jo valmiissa pakkauksessa eikä tarvitse suurta jatkojalostusta. Ts. Jos tuottaja saisi 1,45 euroa/kilo, ja sinun pitäisi sen lisäksi maksaa vielä väliportaiden katteet, niin munakilon lopullinen hinta olisi 4,35 euroa.

        Sama kaava toistuu kaikkien maataloustuotteiden kohdalla EU-maissa. Minulle tuottajana sopii, että kaikki tuet poistetaan, mutta se pitää tehdä myös muissakin Eu-maissa.

        Ei ylituotantotilanne suuresti vaihtele vuosittain. Meillä on jo vuosikymmenet jatkunut ylituotantotilanne meitotuotteissa, kananmunissa ja sianlihassa. En ole yliarvioinut määrää, vaan tietoni perustuvat tilastoihin. Se, että Suomessa ei tuotetaan hyvin vähän banaaneja eli tässä on alituotantoa, ei anna oikeutta tuottaa jotain muuta tuotetta yli oman tarpeen.

        Maatalouden ylituotantotukea ei voi myöskään järkiperustein puolustella sillä, että Espoon metroon ollaan valmiita panemaan rahaa. Vain tosiänkyrä kepulainen voi näin hölmösti asioita perustella.


      • Akkre
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Ei ylituotantotilanne suuresti vaihtele vuosittain. Meillä on jo vuosikymmenet jatkunut ylituotantotilanne meitotuotteissa, kananmunissa ja sianlihassa. En ole yliarvioinut määrää, vaan tietoni perustuvat tilastoihin. Se, että Suomessa ei tuotetaan hyvin vähän banaaneja eli tässä on alituotantoa, ei anna oikeutta tuottaa jotain muuta tuotetta yli oman tarpeen.

        Maatalouden ylituotantotukea ei voi myöskään järkiperustein puolustella sillä, että Espoon metroon ollaan valmiita panemaan rahaa. Vain tosiänkyrä kepulainen voi näin hölmösti asioita perustella.

        Ylituotanto on määrältään pientä , sehän näkyy jo sinunkin esittämistä numeroista.En ole myöskään viitannut banaanintuotantoon vaan mm. sokerin ja leipäviljan tuotantoon, jossa tuotanto on alle omavaraisuuden. Myös muutamissa lihatuotteissa ollaan alle omavaraisuuden. Sinä vaan esität , että ylituotanto on vallan hirveää ja vie veronmaksajien selkänähasta viimeisetkin rippeet. Et ole kuitenkaan vielä niin tiukilla, että vaikka selkä ruvella maksat kotimaisen tuotannon tukia, että suosisit kotimaista. Ostat mieluummin ulkolaista olutta, siinä vasta tosiänkyrämeininkiä. Taitaa olla lompsa lyönnissä huolimatta siitä, että elätät maaseudulla asuvia loisia.

        Maataloudessa työskentelevien tuntiansio on n. 3,50 euroa.(tuet mukana) Teollisuuden työntekijöiden keskituntiansio on n. 12.50 euroa.

        Olenko jossain vaiheessa sanonut, että Länsimetroon ei saisi laitaa 150 miljoonaa euroa ? En. Turha odottaa maalaisilta samankaltaisia kirjoituksia, joita te kaupunkilaiset kirjoittelette maalaisista. Tyyliin: "rakentakaa saatanan espoolaiset itse metronne" tai "espoolaisten käsi maalaisten taskussa " jne. Ei ikäpäivänä. Metron rakentaminen on nähty tarpeelliseksi ja sitä on tuettava yhteiskunnan varoin, vaikka se hyödyttää vain pientä osaa kansasta . Sillä on kuitenkin suuri työllistävä vaikutus.

        Myös telakkateollisuus tarvitsee tukea kansainvälisessä kilpailussa, koska kaikki muutkin laivanrakentajamaat tukevat omaa tuotantoaan. Oletko nähnyt maalaisten vastustavan telakkatukia ? Et ikinä, me näemme kokonaisuuden, sillä Suomi tarvitsee vientiä ja työntekoa laajalla rintamalla. Se on pienen maan elinehto.

        Tosiänkyrä olet siinä, että kun esitin yhtenä esimerkkinä oluen, jossa ei ole ylituotantoa, niin tyrmäsit senkin täydellisesti. Syntyi mielikuva, että kepu ohjaa kansaa juoppouteen. Olisiko pitänyt tuoda esille probioottisten elintarvikkeiden menestystarina, jota kirjoitetaan Turussa ? Senkin varmaaan tyrmäät jollakin rakentavalla kommentilla. Maaseudultahan ei voi tulla mitään hyvää.

        Asenteessasi näkyy konkreettisesti SDP:n todellinen luonne ja sen ongelma. Maaseudun oloja ei voi kehittää, koska se tuo ääniä Keskustalle. Siksi SDP on laskevan auringon puolue (a'la Lipponen) ja siksi Halonen ei voi olla koko kansan presidentti.

        Et ole esittänyt mitään rakentavia ehdotuksia maaseudun bioenergian kehittämiseksi. Eikö sillä ole merkitystä esittämäsi hirvittävän ylituotanto-ongelman poistamisessa ? Maaseutu saisi rahaa ja sinunkin veronmaksutaakkasi pienentyisi ratkaisevasti.


    • Nalle W.

      Kukapa pitäisi meistä ruotsinkielisistä viljelijöistä parempaa huolta kuin Keskusta. Palkan tuplaaminen ei takaa vielä kunnon elintasoa, joten tarvitaan myös kunnon tuet. Tässä Keskusta on ollut turva ja tuki. No on niitä vähän optioitakin, onneksi.

    • Mikä vitun ylituotanto?

      On sulla homorassukalla asiat sekaisin!

      Suomessa maksetaan ylituotannosta?

      Vientielintarvikkeiden raaka-aineistako?

      Tuommoinen homorassukka. Sinä olet mäkitupalainen ja ylituotantoa ihmisistä! Miksi valtion pitää tukea tuollaisten elättämistä!

      • En ole homo, mistä minulla on todisteita. Nämä todisteet aikoinaan perivät minut.

        Ylituotanto on sitä, että tuotetaan enemmän kuin kulutetaan. Siis jotain jää yli. Sinu kohdallasi se yliemenvä osa valuu todennäköisesti lattialle, jos et pian lopeta ryyppäämistä.


      • rahoilla!
        Mielipidepankki kirjoitti:

        En ole homo, mistä minulla on todisteita. Nämä todisteet aikoinaan perivät minut.

        Ylituotanto on sitä, että tuotetaan enemmän kuin kulutetaan. Siis jotain jää yli. Sinu kohdallasi se yliemenvä osa valuu todennäköisesti lattialle, jos et pian lopeta ryyppäämistä.

        Luuletko todellakin, että ne ovat omiasi?

        Ne, joille olet jättämässä meiltä veronmaksajien pussista nussimat rahat?

        Homppelipoika sinä olet. Oikea mielipidehomo.

        Tehän olette hyökkäämässä Keskustaa vastaan, koska olemme normaaleja.

        SINÄ OLET OLLUT KOKO ELÄMÄSI TURHA IHMINEN. Tyhjänpäiväivänen yhteiskunnan elätti. Mistään et mitään ymmärrä ja turpa auki kokoajan.

        Mokoma ylituotantoihminen joka on tullut meille oikeille veronmaksajille kalliiksi!


      • menkää jo
        rahoilla! kirjoitti:

        Luuletko todellakin, että ne ovat omiasi?

        Ne, joille olet jättämässä meiltä veronmaksajien pussista nussimat rahat?

        Homppelipoika sinä olet. Oikea mielipidehomo.

        Tehän olette hyökkäämässä Keskustaa vastaan, koska olemme normaaleja.

        SINÄ OLET OLLUT KOKO ELÄMÄSI TURHA IHMINEN. Tyhjänpäiväivänen yhteiskunnan elätti. Mistään et mitään ymmärrä ja turpa auki kokoajan.

        Mokoma ylituotantoihminen joka on tullut meille oikeille veronmaksajille kalliiksi!

        homotelkaa siellä keskenänne.


      • rahoilla! kirjoitti:

        Luuletko todellakin, että ne ovat omiasi?

        Ne, joille olet jättämässä meiltä veronmaksajien pussista nussimat rahat?

        Homppelipoika sinä olet. Oikea mielipidehomo.

        Tehän olette hyökkäämässä Keskustaa vastaan, koska olemme normaaleja.

        SINÄ OLET OLLUT KOKO ELÄMÄSI TURHA IHMINEN. Tyhjänpäiväivänen yhteiskunnan elätti. Mistään et mitään ymmärrä ja turpa auki kokoajan.

        Mokoma ylituotantoihminen joka on tullut meille oikeille veronmaksajille kalliiksi!

        Sinä olet loisinut minun rahoillani, mutta minä en pidä siitä suurta meteliä, koska ymmärrän heikompien kanssaveljien tarpeita. Kun sinä olet hyvässä suljetussa hoidossa, minunkin on hyvä olla ja maksan osuuteeni siten mielelläni hoitokuluistastasi. Tämä on sitä sosiaalidemokratiaa. Kaveria ei jätetä, vaikka hän olisi tullut hulluksi.


      • niitä...
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Sinä olet loisinut minun rahoillani, mutta minä en pidä siitä suurta meteliä, koska ymmärrän heikompien kanssaveljien tarpeita. Kun sinä olet hyvässä suljetussa hoidossa, minunkin on hyvä olla ja maksan osuuteeni siten mielelläni hoitokuluistastasi. Tämä on sitä sosiaalidemokratiaa. Kaveria ei jätetä, vaikka hän olisi tullut hulluksi.

        sosialidemokratiassa hulluksi tuleekin, sinunlaisia kavereita!


    • Akkre

      Mallasohraa tuodaan Suomeen, koska kotimaista ei riitä , tai se ei kelpaa mallastamoille. Ulkomailla käytetään jopa ihmisille tarkoitetun viljan tuleennuttamiseen glyfosaatteja. Ts. vilja pakkotuleennutetaan kasvinsuojeluaineella. Siitä jää viljaan jäämiä, jotka on myös Suomen tullilaboratorio todentanut. Suomessa glyfosaattia saa käyttää vain rikkaruohoille ja nurmen lopettamiseen ennen kyntöä.

      Lisäksi Suomessa viljat puinnin jälkeen kuivataan alle 14 kosteusprosenttiin, että varastoinnissa ei tulisi hometta. Keskieuroopassa ei kuivata, vaan vilja käsitellään kemikaaleilla säilyvyyden varmistamiseksi. Samoin estetään hyönteisten lisääntyminen viljassa.

      Näistä varmaan tulee sinunkin suosimaan tsekkiläiseen olueeseen se tymäkkä jälkiviipyvä maku.

    • Akkre

      Juuri ennen presidentinvaaleja Heinäluoma ilmoitti, että valtio antaa 150 miljoonaa euroa Länsimetron rakentamiseen. Ajoituksen tarkoituksena oli tietenkin lisätä Halosen saamia ääniä. Joitakin vuosia sitten Lipponen juuri ennen vaaleja ilmoitti , että hän on Berlusconin kanssa sopinut elintarvikeviraston sijoittamisesta Helsinkiin. Tarkoituksena oli tietenkin saada lisää ääniä SDP:lle.

      Tuossa tilanteessa 150 milj. euroa ei tehnyt Heinäluomalle tiukkaakaan. Muistanko oikein , tuntuu niin kornilta?

    • mielipie

      Tshekhi oluesta ole sammaa mieltä mielipiepankin kansa, mutta mites sithe suu panhaan kun ei sitäkhään saa?? Kyllä omavaraistuotantoa pithää olla. Ja tuosta, hänen etellisiin avvauksiinsa viitathen, sanon sen että ei siithä mithän tule jos suomalaiset kaikin ahethaan kaupunkeihin! Ei helveveti mithään siitä tule. Suohmalainen on enemän suohmalainen kun sillä on vähän ettäisyyttä toishiin samanlaissiin. Elikkä jos viis miljoona suomalista asettus samoile sijoile niin en ossaa enkhä halua oikehin kuvitellakhaan mitä siitä sitten tulis. Parempi ku olhaan tosiaankhin vähän ethäämälä toisistame. Siinä se nyt tietenekin on toishaalta aivan vääräsä tuo maalaisliitto ku yrittää usotella, että maatalous ja maaseutupolitiikka ois yhtä ja sama. Se on sitä iltalypsypolitiikkaa etellinen ja jälkimmäinen on semmoista jota ei näköhjään vakavasti mietitä niin kauan kuin, suonette anteeeksi kun seuravaasti sanon, ropottilehemästä särpimen saa. Elikkä lyhyesti sanoen: valtion tukia maaseutu tarvii aikansa, vaan ei nitä piä ohojata ropottilehemän särpimeen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe