Voisin melkein olettaa, että niin kauan kuin autot ovat maan päällä ihmisten kulkua helpottaneet, on ollut olemassa kiivasta keskustelua liittyen automerkkien paremmuuteen. Siinä ovat faktat ja käytännön suorituskyky unohtuneet, kun omaa lempimerkkiä on puolustettu enemmän ja vähemmän fanaattisesti. Vaikka paperilla toiselle autolle luvataan enemmän, se oma merkki on kuitenkin aina omasta mielestä parempi.
Tästä pääsemmekin käynnissä olevaan keskusteluun siitä, onko se Porsche nyt parempi kuin Corvette, tai päinvastoin. Kyseessä on siis kaksi urheiluautoa. Tehty samaan tarkoitukseen, eli mahdollisimman nopeaan siirtymiseen paikasta A paikkaan B. Mutta silti siinä on kyseessä niin paljon enemmän, kuten jokainen urheiluautoista kiinnostunut varsin hyvin tietää.
Perusidea, eli urheiluauto, on molemmissa sama. Tästä huolimatta filosofia edellämainituilla on varsin erilainen. Molemmat ovat jo kunnioitettavan pitkään kaunistaneet automaailman kuvaa; Porsche merkkinä ja Corvette Chevroletin yhtenä mallina.
Porsche on aina pystynyt keskittymään siihen oleelliseen, eli urheiluauton luomiseen. Sehän Porsche on. Kukaan täysjärkinen ei pysty selvinpäin kumoamaan sitä legendaarista mainetta, minkä Porsche on nimensä ympärilleen ajan kuluessa luonut. Porschella lienee eniten mestaruuksia autokilpailuista, noin tilastollisesti. Autot ovat olleet erittäin laadukkaita aina, ja osaltaan erittäin suorituskykyisiä. Joten merkin suosio ei ole mikään yllätys.Porsche on myös erittäin kallis automerkki, johon tavallisella kansalaisella harvemmin on ollut varaa, kuin korkeintaan käytettynä. Porsche on imagonsa turvin pystynyt kehittämään super-urheiluautoja, joiden suorituskyky on ollut aivan kisaurheiluautojen tasoa, joskin hintakin on sitten noussut avaruuteen.
Corvette luotiin urheiluautoksi GM:n kavalkaadiin. Suuri ja rikas GM pystyi tekemään ja kehittämään aikaansa nähden kohtuukulkuisen urheiluauton. Filosofia erosi kuitenkin Porschesta. Ajatuksena oli tehdä auto, johon tavallisellakin kansalaisella olisi varaa, ja tästä johtuen rakenteissa ei voitu mennä äärimmäisyyksiin, vaan olemassa olevia komponentteja pyrittiin hyödyntämään mahdollisimman paljon. Esim. alustan osia ja muuta tekniikkaa. Tästä huolimatta suorituskyky saatiin varsin nopeasti "oikeiden" urheiluautojen tasolle.
Kautta historian Corvetten ei todellakaan ole tarvinnut hävetä itseään muiden urheiluautojen joukossa. Usein järjestetyt vertailutestit Porschen, Ferrarin ym. muiden arvostettujen merkkien kesken, ei ole päättynyt huonosti Corvetten kohdalla. Totta on, että aivan huipulle Corvettella on ehkä harvoin ollut asiaa, mutta kunnioitettavan hyvin Corvettekin on aina pärjännyt. Varsinkin kun otetaan huomioon, että Corvette on usein ollut hinnaltaan vähintään puolta halvempi kuin kilpakumppaninsa.
Lopuksi voi todeta, että väittely on varsin tyhmää. 10km/h häviäminen huippunopeudessa, tai puolen sekunnin häviäminen usean kilometrin mittaisella radalla maailman nopeimmille urheiluautoille ei ole häpeä. Lapsellista, etten sanoisi.
Totuuden siemen...
7
661
Vastaukset
- ....
Saattoi sitä tietysti ollakin.
On paljon Porschen malleja jotka häviävät Corvetteille, mutta on myös paljon malleja joille Corvette häviää. Nämä tuppaavat kuitenkin olemaan jo aivan eri luokasta kuin vettet, noin niinkuin hinnaltaan ja muutenkin. Corvettet ovat perinteisesti olleet todellakin urheiluautoja, jotka ovat asteen lähempänä tavallista kuluttajaa. Nykyään tosin tämäkin raja on hämärtynyt ja vettetkin maksavat aika lailla. Varsinkin täällä suomessa...
Uudet Porschet ovat ehkä enemmän tällaisten rikkaiden kauluspaita-porukoiden leluja, kuten tietotekniikan huuman aikaan tässä taannoin huomattiin myyntitilastoja katsellessa. Ihmiset ostivat Ferrareita, Lamborghineja ja Porscheja, jos kohta Corvettejakin tietysti. Oli Rytsölöitä ym...
Laadullisesti Porsche pesee Corvettet, ei siinä mitään. Monesti radallakin.. Tosin Corvettekin on laatumaailman Mercedes, jos ajatellaan esim. miljoonan euron Lamborghinia joka kyllä kulkee kuin piru, mutta paikat nitisee ja vettä tulee sateella niskaan tiivisteistä. Tai Ferrarin Enzo joka kuulemma kovilla nopeuksilla on niin rämisevä ja koliseva, ettei voisi uskoa.
Tästä pääsee siihen, että ainakin minusta urheiluauton imagoon sopiikin tietty karuus. Ei urheiluauton kuulukaan olla mikään kuiskauksen hiljainen lujaa kulkeva huopatossu, ainakaan minusta. Tämäkin tosin on mielipideasia, josta ei sovi kiistellä.. C3 Corvetten omaavana ainakin pidän siitä, että auto kulkee niin mutkassa kuin suorallakin (kyllä, ihan oikeasti myös mutkassa) kuin elukka, V8 moottorin infernaalinen jyly soi korvissa ja käsissä on jotain ns. alkukantaista ja kesyttämätöntä ajalta, kun autot olivat vielä autoja. Ei ollut luistonestoja, ABS:siä yms. mitkä eivät urheiluautoon kuulu, minusta siis.
Sama pätee Porscheen. Omasta mielestäni hienoimmat Porschet ovat 60-luvulta. Karuja, tarkoituksenmukaisia laitteita. Ja varsin nättejä myös.
Mutta edelleen voisi painottaa sitä, miten eri lähtökohdista näitäkin kahta autoa on valmistettu. Ja kun asiaa oikein ajattelee, niin ei se Corvettekaan huono ole. Itseasiassa helvetin hyvä, mutta sitä on täällä euroopassa vain jotenkin ikävä myöntää...
Olisipa mukava lukea asiallisia mielipiteitä asiasta myös Porschea puolustavien osalta, peräti juttuja joissa Corvettea kehuttaisiin.. :)- Kukkona tunkiolla
Se on ihan sama mitä täällä keskustelee/väittelee, sillä todennäköisesti 99% täällä olevista ei ole ikinä edes ajanut ko. autolla. Tuijotetaan TM:n tai Tuulilasin koeajotuloksiin ja imetään kaikki henkeen. Mikä on oikein urheiluauto ? Jollekkin se on Nissan 200 SX ja joku kelpuuttaa sinne vain noita
300 kW autoja.
Lisäksi tuo laatuanalyysisi on aika koominen. Keneltä kuulit Lambojen vesivuodoista ???? - mr.small
Kukkona tunkiolla kirjoitti:
Se on ihan sama mitä täällä keskustelee/väittelee, sillä todennäköisesti 99% täällä olevista ei ole ikinä edes ajanut ko. autolla. Tuijotetaan TM:n tai Tuulilasin koeajotuloksiin ja imetään kaikki henkeen. Mikä on oikein urheiluauto ? Jollekkin se on Nissan 200 SX ja joku kelpuuttaa sinne vain noita
300 kW autoja.
Lisäksi tuo laatuanalyysisi on aika koominen. Keneltä kuulit Lambojen vesivuodoista ????Se on kyllä ihan totta, että toiselle GSi Kadetti voi olla urheiluauto, mutta useimmille kuitenkin jotain ihan muuta...
- Zero countersteer
Kukkona tunkiolla kirjoitti:
Se on ihan sama mitä täällä keskustelee/väittelee, sillä todennäköisesti 99% täällä olevista ei ole ikinä edes ajanut ko. autolla. Tuijotetaan TM:n tai Tuulilasin koeajotuloksiin ja imetään kaikki henkeen. Mikä on oikein urheiluauto ? Jollekkin se on Nissan 200 SX ja joku kelpuuttaa sinne vain noita
300 kW autoja.
Lisäksi tuo laatuanalyysisi on aika koominen. Keneltä kuulit Lambojen vesivuodoista ????Niinkuin ammattilaiset tätä painottavat, "power is nothing without control" -hyvin yksinkertainen selventävä vastaus.
- ....
Zero countersteer kirjoitti:
Niinkuin ammattilaiset tätä painottavat, "power is nothing without control" -hyvin yksinkertainen selventävä vastaus.
Tai voisiko sanoa; "control is nothing without power".
- sittenkin...
.... kirjoitti:
Tai voisiko sanoa; "control is nothing without power".
"Loose all control with too much Power"...
:) - Scuderia_Maserati
Kyllähän ne Corvetet ovat hienoja pelejä, ja varsinkin käytettynä rupeavat olemaan saatavissa kohtuullisella palkalla. Itse vain vierastan perinteistä automaattia urheiluautojen yhteydessä. Ihan tunnepuolen asioita, myönnän. Toki joku Stingray kelpaisi, perkeleen hieno klassiko kun on.
Corvettejen (uusien) ongelma on niiden ryöstöhinnoittelu Euroopassa. Jenkkilässähän uusi vette maksaa karvan alle 45 000$. Siis suunnilleen saman verran kuin käyttöautonani toimiva 159 2.2JTS! Siinä vasta kohtuullinen hinnoittelu. Vastaavasti jotkut euroautot ovat siellä todella hinnoissaan.
Olen muuten ajanut Gallardoa, ulkomailla tosin, mutta se ei vuoda vettä eikä se ole laatuvaikutelmaltaan huono. Enzo on valmistusmäärältään todella pieni erikoismalli, joten en sen perusteella menisi Ferrareiden laatuvaikutelmaa moittimaan. Käyppä istumassa joskus F430:ssä tai vaikkapa Scaggliettia. Eipä tämä oma Maseratinikaan mistään nitise. Siinä sinulle kuva omaani vastaavasta sisustuksesta
http://autodrome-cannes.com/maserati_3200_green_interior.JPG
Sportti-italoautojen ongelmat ovat lähinnä tuolla sähköpuolella, myös omani. Lisäksi tässä 3200-sarjassa on muutama tyyppivika, joihin pitää varautua. Mutta mutta, 3.2 turbo V8 370hv ja lastuttamalla saa lisää kaakkeja. Itse en tosin omaani meinaa lastuttamolle missään nimessä viedä.
-3200 GT-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj502922Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet922780Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä392316KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.1222076Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m381718- 1021546
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r821546En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista
Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si31444Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?
Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.2861418- 1171284