Narkolepsia/katapleksia

zzzzz

Jos sairastaa narkolepsiaa, niin onko se oire jostain muusta? Vakavemmasta sairaudesta tai aivovammasta?
Minulla todettiin narkolepsia ja katapleksia(en ole varma kirjoitetaanko noin). Sain siihen lääkityksen, eikä asiaa sen kummemmin enää tutkita. Olen saanut sen käsityksen, että tauti oire jostain?

85

19093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotain samaa

      Joskus ennen narkolepsian puhkeamista on saattanut esiintynyt keskittymiskyvyttömyyttä. Tuo katapleksia viittaa taas tuonne mielenterveyden puolelle. Millaisen lääkityksen olet saanut ja onko se auttanut?

      • zzzzz

        Mielestäni keskittymiskykyni on aina ollut hyvä, tosin vaikea keskittyä jos pitää taistella nukahtamista vastaan.
        Katapleksia liittyy narkolepsiaa, joten voisiko narkolepsiakin olla mielenterveyteen liittyvä?
        Lääkityksestä vastasinkin jo tuohon toiseen viestiin.


      • Usko tai Älä !

        Katapleksia ei liity mielenterveyteen...se on liikehermohalvaus...osittainen tai kokonaan. Ja perinnöllinen sairaus tämä ei ole, vaan tietty kudostyyppi löytyy 20-25 %:lta suomalaisista.Kudostyyppi määritellään verestä, mutta ennaltaehkäisevästi ei (eli vaik itse sairastat...et voi tarkistuttaa lastesi alttiutta. MEILLÄ PUHUTAAN ENNALTAEHKÄISYSTÄ...mutta se on tässä tapauksessa VAIN SANANHELINÄÄ. MINÄ TOSIN TIEDÄN LAPSENI KUDOSTYYPIT, koska osallistuimme erääseen Narpa-tutkimukseen...ja siinä selvitettiin lastenikin kudostyypit.
        Minun lapsille ei enää anneta rokotteita...vain jäykkäkouristus.


    • lisää...

      Miten tutkittiin ja mitä löydettiin? Meillä kuvattiin pää ja jotain pieniä verenpurkauman tapaisia pisteitä löytyi, mutta ei pitäisi vaikuttaa narkolepsiaan. Päiväaikainen nukahtaminen labraolosuhteissa epänormaalin nopeaa ja katapleksia oireita myös tunnetiloissa, kuten nauraessa.
      Joissakin tapauksissa saattaa olla aivojen vammasta kyse, mutta kuulemma muuten saattaa olla ihan perinnöllinen juttu. Aika vähän lääkäritkin tuntuvat tietävän tapauksesta.

      Minkälainen lääkitys, tehoaako?

      • zzzzz

        Syön parkisonin tautiin tarkoitettua selegilin generics nimistä lääkettä. Onkohan yleistäkin, että tätä lääkettä määrätään narkolepsiaan?
        On siitä ollut apua, muttei paljoa, koska annostus on vielä liian pieni. Auttanut sekä nukahteluun, että katapleksisiaan.
        Pää on kuvattu, mutta siinä ei mitään outoa. Ja lisäksi jotain piuhoja ne päähän laittoi ja tutki nukahtamista, ynm. Nukahdan liian nopeasti ja jotain muuta pientä häikkää. Ei kuitenkaan epilepsiaan viittaavaa.


      • en ole kuullut
        zzzzz kirjoitti:

        Syön parkisonin tautiin tarkoitettua selegilin generics nimistä lääkettä. Onkohan yleistäkin, että tätä lääkettä määrätään narkolepsiaan?
        On siitä ollut apua, muttei paljoa, koska annostus on vielä liian pieni. Auttanut sekä nukahteluun, että katapleksisiaan.
        Pää on kuvattu, mutta siinä ei mitään outoa. Ja lisäksi jotain piuhoja ne päähän laittoi ja tutki nukahtamista, ynm. Nukahdan liian nopeasti ja jotain muuta pientä häikkää. Ei kuitenkaan epilepsiaan viittaavaa.

        Meillä ollut käytössä Concerta. Onko lääkkeesi kelakorvattava?


      • zzzzz
        en ole kuullut kirjoitti:

        Meillä ollut käytössä Concerta. Onko lääkkeesi kelakorvattava?

        Ei sitä tietenkään narkolepsiaan käytettynä korvata, mutta muuten se on kelakorvattava parkisonintautiin käytettynä. Halvin vaihto ehto kuulemma, eikä tähän tarvita jotain lupia.
        Onko tuo Concerta luvan varainen?


      • Concerta..
        zzzzz kirjoitti:

        Ei sitä tietenkään narkolepsiaan käytettynä korvata, mutta muuten se on kelakorvattava parkisonintautiin käytettynä. Halvin vaihto ehto kuulemma, eikä tähän tarvita jotain lupia.
        Onko tuo Concerta luvan varainen?

        Concertaan tarvitaan sellainen "huumausaineresepti" tai en tiedä, miksi sitä reseptiä sanotaan. On se kumma, ettei nämä kuulu korvauksen piiriin, koska lääkitys on välttämätön, että pystyisi toimimaan suht normaalisti.


      • ahdistunut

        voiko katapleksia tyylisiä oireita ilmetä muutenkin, jos ei olisi narkolepsiaa?
        entä onko teillä ikinä tunnetta, ettei tiedä aamulla onko unessa vai ei?
        minulla ei ole todettu narkolepsiaa, mutta siihen unitestiin pitäisi mennä...


      • En jaksanut keksiä...
        ahdistunut kirjoitti:

        voiko katapleksia tyylisiä oireita ilmetä muutenkin, jos ei olisi narkolepsiaa?
        entä onko teillä ikinä tunnetta, ettei tiedä aamulla onko unessa vai ei?
        minulla ei ole todettu narkolepsiaa, mutta siihen unitestiin pitäisi mennä...

        Juuri samankaltaisten unioireiden takia itse menin lääkäriin, http://fi.wikipedia.org/wiki/Unihalvaus , alkoi tulla niin pelottavia kokemuksia että oli pakko mennä, sieltä neurologille ja yhtäkkiä mulla sitten onkin mahdollisesti narkolepsia. Ei ole koskaan osannut ajatella koko mahdollisuutta kun ei oikein tiedä millä tavalla muut ihmiset sitten ovat väsyneitä.


      • uninarkki
        zzzzz kirjoitti:

        Syön parkisonin tautiin tarkoitettua selegilin generics nimistä lääkettä. Onkohan yleistäkin, että tätä lääkettä määrätään narkolepsiaan?
        On siitä ollut apua, muttei paljoa, koska annostus on vielä liian pieni. Auttanut sekä nukahteluun, että katapleksisiaan.
        Pää on kuvattu, mutta siinä ei mitään outoa. Ja lisäksi jotain piuhoja ne päähän laittoi ja tutki nukahtamista, ynm. Nukahdan liian nopeasti ja jotain muuta pientä häikkää. Ei kuitenkaan epilepsiaan viittaavaa.

        jos parkisonin taudin lääkkeistä ei ole huomattavaa apua ÄLÄ jatka niiden käyttämistä.
        itselläni haitta/sivuvaikutukset oli suuremmat kuin hyöty.


      • Anonyymi
        ahdistunut kirjoitti:

        voiko katapleksia tyylisiä oireita ilmetä muutenkin, jos ei olisi narkolepsiaa?
        entä onko teillä ikinä tunnetta, ettei tiedä aamulla onko unessa vai ei?
        minulla ei ole todettu narkolepsiaa, mutta siihen unitestiin pitäisi mennä...

        narkolepsian nukahtelutoireet voi myös olla heikompia ja katapleksiat taas vahvempia. mä en oo koskaan törmännyt katapleksiaan, jos ei ole narkolepsiasta ollut puhe.


    • narkoleptikko

      narkolepsia on keskushermostoperäinen sairaus. diagnoosiin tarvitaan sairauden oireista kolme,joista täytyy ainakin olla katapleksia ja unikohtaukset lisäksi yksi sivuoire. lisäksi tehdään nukahtamistestit must ainakin otettiin verikokeet. Mä syön katapleksia kohtauksiin edronax nimistä masennuslääkettä ja piristeistä on kokeiltu efedriniä ja concertaa, mutta ne eivät ole toimineet. Yhdistyksen kautta sain tietää että markkinoille on yulossa uusi lääke jota kannattaa kysellä lääkäriltä.

      • Väsynyt:)

        Minulle sanottiin että tarvitaan suunnilleen kolme oiretta neljästä yleisimmästä, minulla ei ole koskaan esiintynyt katapleksiaa mutta muita oireita kylläkin. Unitesteihin vielä menossa mutta mutta sen verran kattavasti oireeni kuvaillut että ilmeisesti olen aika lailla selvä tapaus, testeihin menossa vain että saadaan viimeinen varmistus. Ennen unitestesäjä vain concertaa päivällä ja tenoxia yöllä koska katoavat kehosta nopeasti eivätkä sotke tuloksia.


      • risa781
        Väsynyt:) kirjoitti:

        Minulle sanottiin että tarvitaan suunnilleen kolme oiretta neljästä yleisimmästä, minulla ei ole koskaan esiintynyt katapleksiaa mutta muita oireita kylläkin. Unitesteihin vielä menossa mutta mutta sen verran kattavasti oireeni kuvaillut että ilmeisesti olen aika lailla selvä tapaus, testeihin menossa vain että saadaan viimeinen varmistus. Ennen unitestesäjä vain concertaa päivällä ja tenoxia yöllä koska katoavat kehosta nopeasti eivätkä sotke tuloksia.

        Hei väsynyt:) käytätkö unettomuuteen tenoxia?


      • risa781

        kuules narkoleptikko !oireista (valitsemasi oireryhmät) esim. katapleksia on joko tai narkolepsian ohessa, ei välttämätön.


    • kirjoittaa

      Itselläni on oireet lähes hävinneet kun lopetin lihan syönnin.

      aiemmin amfetamiini johdannaiset & parkinson-lääkitys.

      kannattaa kokeilla. syön lihaa enää harvoin ja harvoin tulevat kohtauksetkin (katapleksia).
      ja takuu varmasti tulee jos syön kaksi päivää peräkkäin piffejä.

      • Bunkkala

        Olin juuri mslt- tutkimuksissa. "Sairastanut" epäiltävää narkolepsiaa jo n,17vuotta. Onneksi hallusinaatiot ym. taudin oireet ovat ajan myötä hävinneet, ainoastaan ylenpalttinen nukkuminen ja jonkin verran lihashalvauksia
        jäänyt. Ei mitään lääkitystä, enkä ole kyllä huomannut mitään yhtäläisyyttä lihan syönnilläkään taudinkuvaan.


      • nukuttaa..
        Bunkkala kirjoitti:

        Olin juuri mslt- tutkimuksissa. "Sairastanut" epäiltävää narkolepsiaa jo n,17vuotta. Onneksi hallusinaatiot ym. taudin oireet ovat ajan myötä hävinneet, ainoastaan ylenpalttinen nukkuminen ja jonkin verran lihashalvauksia
        jäänyt. Ei mitään lääkitystä, enkä ole kyllä huomannut mitään yhtäläisyyttä lihan syönnilläkään taudinkuvaan.

        narkolepsiassa kaikilla on nukahtamiskohtauksia, mutta katapleksia ei tule kaikille samalla tavalla. Toisille katapleksia kohtauksia voi tulla vain muutaman kerran koko elämän aikana ja toisille niitä saattaa tulla monesti päivässä.
        Narkolepsian syntyyn ei vieläkään tiedetä syytä. Aivojen yksi välittäjä aine ei toimi enään niinkuin pitäisi ja siksi ns. REM-uni häiriintyy ja sen mukana tulee muita oireita. Eli kun narkoleptikko nukahtaa, hän on lähes heti syvässä unessa, kun taas terve ihminen siirtyy syvään uneen (kevyen/pinnallisen unen jälkeen) yli 50 minuutin päästä.
        Katapleksiaa ei tietääkseni esiinny muissa yhteyksissä? Tosin pienellä osalla narkoleptikoista sairaus alkaa ensin katapleksialla ja myöhemmin ilmaantuu vasta nukahtamiskohtauksia.
        Provigil on ihan toimiva piristävä lääke narkolepsiaan, mutta se on kamalan kallista. Mutta onneksi pitäisi kuulua kelan korvattaviin. Provigil on myös erikoislupalääke. Luvan saa neurologilta, joka kumminkin reseptin kirjoittaa, sitten lupa viedään apteekkiin ja vajaa pari kymppiä pitää siitä viel maksaa.. sit saa vasta lääkkeensä.


      • karolinaaa
        nukuttaa.. kirjoitti:

        narkolepsiassa kaikilla on nukahtamiskohtauksia, mutta katapleksia ei tule kaikille samalla tavalla. Toisille katapleksia kohtauksia voi tulla vain muutaman kerran koko elämän aikana ja toisille niitä saattaa tulla monesti päivässä.
        Narkolepsian syntyyn ei vieläkään tiedetä syytä. Aivojen yksi välittäjä aine ei toimi enään niinkuin pitäisi ja siksi ns. REM-uni häiriintyy ja sen mukana tulee muita oireita. Eli kun narkoleptikko nukahtaa, hän on lähes heti syvässä unessa, kun taas terve ihminen siirtyy syvään uneen (kevyen/pinnallisen unen jälkeen) yli 50 minuutin päästä.
        Katapleksiaa ei tietääkseni esiinny muissa yhteyksissä? Tosin pienellä osalla narkoleptikoista sairaus alkaa ensin katapleksialla ja myöhemmin ilmaantuu vasta nukahtamiskohtauksia.
        Provigil on ihan toimiva piristävä lääke narkolepsiaan, mutta se on kamalan kallista. Mutta onneksi pitäisi kuulua kelan korvattaviin. Provigil on myös erikoislupalääke. Luvan saa neurologilta, joka kumminkin reseptin kirjoittaa, sitten lupa viedään apteekkiin ja vajaa pari kymppiä pitää siitä viel maksaa.. sit saa vasta lääkkeensä.

        Itse en syö enää Provigilia, koska se pahentaa katapleksiaa. Mielummin juon kahvia, ei yhtä tehokas keino, mutta pitää minut pääsääntöisesti hereillä koulupäivän ajan.


      • nukutaan sitten..
        nukuttaa.. kirjoitti:

        narkolepsiassa kaikilla on nukahtamiskohtauksia, mutta katapleksia ei tule kaikille samalla tavalla. Toisille katapleksia kohtauksia voi tulla vain muutaman kerran koko elämän aikana ja toisille niitä saattaa tulla monesti päivässä.
        Narkolepsian syntyyn ei vieläkään tiedetä syytä. Aivojen yksi välittäjä aine ei toimi enään niinkuin pitäisi ja siksi ns. REM-uni häiriintyy ja sen mukana tulee muita oireita. Eli kun narkoleptikko nukahtaa, hän on lähes heti syvässä unessa, kun taas terve ihminen siirtyy syvään uneen (kevyen/pinnallisen unen jälkeen) yli 50 minuutin päästä.
        Katapleksiaa ei tietääkseni esiinny muissa yhteyksissä? Tosin pienellä osalla narkoleptikoista sairaus alkaa ensin katapleksialla ja myöhemmin ilmaantuu vasta nukahtamiskohtauksia.
        Provigil on ihan toimiva piristävä lääke narkolepsiaan, mutta se on kamalan kallista. Mutta onneksi pitäisi kuulua kelan korvattaviin. Provigil on myös erikoislupalääke. Luvan saa neurologilta, joka kumminkin reseptin kirjoittaa, sitten lupa viedään apteekkiin ja vajaa pari kymppiä pitää siitä viel maksaa.. sit saa vasta lääkkeensä.

        Mulla oli aiemmin lääkityksenä Ritalin ja Modiodal narkolepsiaan. Nyt ei enää mennyt Ritalinin erityslupahakemus läpi Lääkelaitoksessa ja jouduin vaihtamaan Medikinet- nimiseen lääkkeseen. Lääke on muuten sama, mutta Kela- korvaus (yllätys,yllätys) puuttuu. Just kun kerkesin huokaisemaan helpotuksesta noiden lääkekulujen kanssa...


      • kataplektinen
        karolinaaa kirjoitti:

        Itse en syö enää Provigilia, koska se pahentaa katapleksiaa. Mielummin juon kahvia, ei yhtä tehokas keino, mutta pitää minut pääsääntöisesti hereillä koulupäivän ajan.

        Itse syön Modiodalia, joka on siis sama kuin Provigil eli vaikuttava aine siis modafiniili. Minulla on myös erittäin vahva tunne, että katapleksia pahentuu tällä lääkkeellä, koska nykyään olen katapleksinen lähes koko ajan. Lääkäri sanoi, ettei ole kuullut mitään tällaista katapleksian pahenemista. Mikä piristäisi modafiniilin sijaan, eikä olisi mitään pahoja sivuoireita? En pysy juurikaan hereillä ilman lääkitystä.


      • K3-28v
        nukutaan sitten.. kirjoitti:

        Mulla oli aiemmin lääkityksenä Ritalin ja Modiodal narkolepsiaan. Nyt ei enää mennyt Ritalinin erityslupahakemus läpi Lääkelaitoksessa ja jouduin vaihtamaan Medikinet- nimiseen lääkkeseen. Lääke on muuten sama, mutta Kela- korvaus (yllätys,yllätys) puuttuu. Just kun kerkesin huokaisemaan helpotuksesta noiden lääkekulujen kanssa...

        Itse olen kärsinyt narkolepsian oireista noin 14 vuotta. Olen käynyt muutamilla lääkäreillä, verikokeita on otettu mutta ei sen kummempaa. Yksi laittoi lähetteen unitestiin mutta perun sen koska lääkäri sanoi testin mittaavan unen laatua, joka itselläni on oman fiiliksen mukaan hyvä, liiankin hyvä. Nyt tämän sikapiikki jutun kun luin lehdestä ja rupesin tutkimaan asiaa tarkemmin, voin sanoa 99% varmuudella sairastavani narkolepsiaa katapleksiaa.

        Katapleksian huomaa helposti kun esim. pelailee väsyneenä (tai kun alkaa väsyttää) tietokoneella tai kun pitää nauraa. Mutta myös olen huomannut oireiden katoavan täysin nikotiiniin avulla. Käytän nuuskaa ja olen huomannut todella selvästi eron mikäli koitan lopettaa nuuskan käytön. Nytkähtelyt tulevat heti jo muutaman tunnin käyttämättömyyden jälkeen. Tosin joskus aikanaan lopetinkin aineen käytön ja asteittain lopettamalla se onnistuu, eikä oireita ilmene juurikaan. Itselläni ei ole pahoja oireita, polvien, käsien ja pään nytkähtelyä yms, mutta ei mitään hallusinaatioita tai muita pelkotiloja.

        Nyt varaan ajan neurologille ja edetään sitä kautta eteenpäin.
        Mitenkäs teillä on ajokortin laita? Mikäli pelkona on kortin lähteminen, en anna tehdä diagnoosia loppuun. Amfetamiinia saa varmasti kadultakin ;)
        Mitenkäs työpaikkojen ja koulujen kanssa? Saako koulussa ymmärrystä / tarvittavaa helpotusta opiskeluun ja kuinka työnantajat tautiin suhtautuu? Oletteko kertoneet taudista työnhaun yhteydessä?


      • kataplektinen
        K3-28v kirjoitti:

        Itse olen kärsinyt narkolepsian oireista noin 14 vuotta. Olen käynyt muutamilla lääkäreillä, verikokeita on otettu mutta ei sen kummempaa. Yksi laittoi lähetteen unitestiin mutta perun sen koska lääkäri sanoi testin mittaavan unen laatua, joka itselläni on oman fiiliksen mukaan hyvä, liiankin hyvä. Nyt tämän sikapiikki jutun kun luin lehdestä ja rupesin tutkimaan asiaa tarkemmin, voin sanoa 99% varmuudella sairastavani narkolepsiaa katapleksiaa.

        Katapleksian huomaa helposti kun esim. pelailee väsyneenä (tai kun alkaa väsyttää) tietokoneella tai kun pitää nauraa. Mutta myös olen huomannut oireiden katoavan täysin nikotiiniin avulla. Käytän nuuskaa ja olen huomannut todella selvästi eron mikäli koitan lopettaa nuuskan käytön. Nytkähtelyt tulevat heti jo muutaman tunnin käyttämättömyyden jälkeen. Tosin joskus aikanaan lopetinkin aineen käytön ja asteittain lopettamalla se onnistuu, eikä oireita ilmene juurikaan. Itselläni ei ole pahoja oireita, polvien, käsien ja pään nytkähtelyä yms, mutta ei mitään hallusinaatioita tai muita pelkotiloja.

        Nyt varaan ajan neurologille ja edetään sitä kautta eteenpäin.
        Mitenkäs teillä on ajokortin laita? Mikäli pelkona on kortin lähteminen, en anna tehdä diagnoosia loppuun. Amfetamiinia saa varmasti kadultakin ;)
        Mitenkäs työpaikkojen ja koulujen kanssa? Saako koulussa ymmärrystä / tarvittavaa helpotusta opiskeluun ja kuinka työnantajat tautiin suhtautuu? Oletteko kertoneet taudista työnhaun yhteydessä?

        No huh huh! Narkolepsiaan käytetään hyvin erilaisia lääkkeitä, ja kyllä sitten kun olet NEUROLOGILTA saanut diagnoosin, löytänette sinulle parhaiten sopivan. Amfetamiini on jo taakse jäänyttä elämää. Katapleksiaankin on lääkkeitä. Ei tarvitse eikä pidä mihinkään kadulle lääkkeitä mennä hakemaan. Saat lääkärin määräämästä lääkkeestä kelakorvauksen. Ajokortin kanssa eletään tilanteen mukaan. Harvemmin sen menettää. Ammattiautoilijana ei tietysti voi toimia. Ja eihän sitä sitten haluakaan ajaa autoa, jos ei millään pysy hereillä. Riippuu siis aivan narkolepsian voimakkuudesta ja miten lääkitys löytyy. Nykyään voi jopa saada avustajan kouluun, mikäli todetaan tarpeelliseksi. Usein pystyy sopimaan nukkumisestakin jopa päivän aikana, jos vain sopiva tila löytyy. Työn luonteesta varmaan riippuu, miten saat sovittua nukkumiset. Itse nukun päikkärit töissä. Ja olen siis kertonut töissä, ja en tiedä miten olisin voinut olla kertomatta, kun ennen diagnoosia olin kävelevä ruumis, kun nukahtelin ja aina olin väsynyt. Joten diagnoosin kertominen oli helppoa, tietynlainen helpotus jopa.


      • K3-28v
        kataplektinen kirjoitti:

        No huh huh! Narkolepsiaan käytetään hyvin erilaisia lääkkeitä, ja kyllä sitten kun olet NEUROLOGILTA saanut diagnoosin, löytänette sinulle parhaiten sopivan. Amfetamiini on jo taakse jäänyttä elämää. Katapleksiaankin on lääkkeitä. Ei tarvitse eikä pidä mihinkään kadulle lääkkeitä mennä hakemaan. Saat lääkärin määräämästä lääkkeestä kelakorvauksen. Ajokortin kanssa eletään tilanteen mukaan. Harvemmin sen menettää. Ammattiautoilijana ei tietysti voi toimia. Ja eihän sitä sitten haluakaan ajaa autoa, jos ei millään pysy hereillä. Riippuu siis aivan narkolepsian voimakkuudesta ja miten lääkitys löytyy. Nykyään voi jopa saada avustajan kouluun, mikäli todetaan tarpeelliseksi. Usein pystyy sopimaan nukkumisestakin jopa päivän aikana, jos vain sopiva tila löytyy. Työn luonteesta varmaan riippuu, miten saat sovittua nukkumiset. Itse nukun päikkärit töissä. Ja olen siis kertonut töissä, ja en tiedä miten olisin voinut olla kertomatta, kun ennen diagnoosia olin kävelevä ruumis, kun nukahtelin ja aina olin väsynyt. Joten diagnoosin kertominen oli helppoa, tietynlainen helpotus jopa.

        En nyt ollut ihan tosissani tuon katulääkinnän kanssa :)
        Autoilun kanssa on joutunut laittamaan itselleen rajotteita. Omistan rekkakortin, mutta päivääkään en ole moisella laitteella uskaltanut ajella. Työpaikalla joutui käydä pari-kolme kertaa päivässä salaa vessassa torkkumassa ettei porukka tykkää liian pahaa. Kurja selittää kun ei tiedä mikä väsyttää. Jos joskus sattu jäädä kiinni torkkumisesta, "oli tullut nukuttua huonosti yöllä"... Olisi mukava jos nyt koulun alkaessa saisi mustaa valkoisella opettajille, ehkä hekin ymmärtäisivät siten hieman paremmin.

        En tietysti ole neurologi, mutta muutaman tunnin googlettamisen perusteella voisin väittää sairastavani ko. sairautta. Noin 8/10 oireesta täsmää täysin. Maanantaina on lääkäriaika joten saa terveyskeskuslääkäri laittaa lähetteen neurologille. Olisiko mitään suositusta mistä löytyisi pätevä neurologi, ettei tarvitsisi kimpoilla ympäri kylää kuulemassa "ei sussa oo mitään vikaa" -juttuja ? Pohjanmaalla asustelen, mutta välimatkakaan ei haittaa jos jostain löytyy tosissaan asiansa tunteva lääkäri.
        Kauanko muuten noiden tutkimustulosten saaminen kestää ?


      • Kataplektinen
        K3-28v kirjoitti:

        En nyt ollut ihan tosissani tuon katulääkinnän kanssa :)
        Autoilun kanssa on joutunut laittamaan itselleen rajotteita. Omistan rekkakortin, mutta päivääkään en ole moisella laitteella uskaltanut ajella. Työpaikalla joutui käydä pari-kolme kertaa päivässä salaa vessassa torkkumassa ettei porukka tykkää liian pahaa. Kurja selittää kun ei tiedä mikä väsyttää. Jos joskus sattu jäädä kiinni torkkumisesta, "oli tullut nukuttua huonosti yöllä"... Olisi mukava jos nyt koulun alkaessa saisi mustaa valkoisella opettajille, ehkä hekin ymmärtäisivät siten hieman paremmin.

        En tietysti ole neurologi, mutta muutaman tunnin googlettamisen perusteella voisin väittää sairastavani ko. sairautta. Noin 8/10 oireesta täsmää täysin. Maanantaina on lääkäriaika joten saa terveyskeskuslääkäri laittaa lähetteen neurologille. Olisiko mitään suositusta mistä löytyisi pätevä neurologi, ettei tarvitsisi kimpoilla ympäri kylää kuulemassa "ei sussa oo mitään vikaa" -juttuja ? Pohjanmaalla asustelen, mutta välimatkakaan ei haittaa jos jostain löytyy tosissaan asiansa tunteva lääkäri.
        Kauanko muuten noiden tutkimustulosten saaminen kestää ?

        Jos saat lähetteen oman sairaanhoitopiirin keskusaairaalaan, niin olettaisin, että sinuakin lähellä on sellainen, jossa on aiheeseen perehtynyt neurologi. Tutkimustulokset valmistuvat aika nopeasti, mutta sinne pääsy voi kestää tovin. Parit unitutkimukset (yhteensä pari päivää) ja kenties joitain labroja vielä. Jos massi kunnossa, niin voi ajatella yksityistä neurologia. Helsingissä: Christer Hublin ja Markku Partinen. He ovat erityisesti narkolepsiaan perehtyneitä lääkäreitä. Toivottavasti tässä saa nimiä mainita.

        Toivottavasti pääset tutkimuksiin tavalla tai toisella. Eipä todella jaksa kuunnella että "ei sinussa ole mitään vikaa, laihduta, ala liikkumaan, älä vaan nuku...." Ns. asiantuntijoita on todella paljon sekä lääkäreissä ja ystäväpiirissä, jotka ovat tehneet diagnoosin: sinulla ei ole mitään vaivaa, ota itseäsi niskasta kiinni! Itselläni meni turhan monta vuotta diagnoosin saamiseen, kun alkoi jo itsekin uskoa, ettei minulla mitään sitten ole, kun nämä "asiantuntijat" niin sanoivat.

        Tsemppiä!


      • haukotus
        Kataplektinen kirjoitti:

        Jos saat lähetteen oman sairaanhoitopiirin keskusaairaalaan, niin olettaisin, että sinuakin lähellä on sellainen, jossa on aiheeseen perehtynyt neurologi. Tutkimustulokset valmistuvat aika nopeasti, mutta sinne pääsy voi kestää tovin. Parit unitutkimukset (yhteensä pari päivää) ja kenties joitain labroja vielä. Jos massi kunnossa, niin voi ajatella yksityistä neurologia. Helsingissä: Christer Hublin ja Markku Partinen. He ovat erityisesti narkolepsiaan perehtyneitä lääkäreitä. Toivottavasti tässä saa nimiä mainita.

        Toivottavasti pääset tutkimuksiin tavalla tai toisella. Eipä todella jaksa kuunnella että "ei sinussa ole mitään vikaa, laihduta, ala liikkumaan, älä vaan nuku...." Ns. asiantuntijoita on todella paljon sekä lääkäreissä ja ystäväpiirissä, jotka ovat tehneet diagnoosin: sinulla ei ole mitään vaivaa, ota itseäsi niskasta kiinni! Itselläni meni turhan monta vuotta diagnoosin saamiseen, kun alkoi jo itsekin uskoa, ettei minulla mitään sitten ole, kun nämä "asiantuntijat" niin sanoivat.

        Tsemppiä!

        Mitkä narkolepsian "rajat" on, eli jos en nukahda syödessäni, puhuessani enkä kävellessäni niin onko jatkuva nukahtelu oire jostain muusta? Tarkoitan että onko narkolepsia vain silloin jos nuo oireet ovat? Olen käynyt verikokeissa ja niiden mukaan mitään ei ole vialla.


      • huuoh
        haukotus kirjoitti:

        Mitkä narkolepsian "rajat" on, eli jos en nukahda syödessäni, puhuessani enkä kävellessäni niin onko jatkuva nukahtelu oire jostain muusta? Tarkoitan että onko narkolepsia vain silloin jos nuo oireet ovat? Olen käynyt verikokeissa ja niiden mukaan mitään ei ole vialla.

        Kyllä voi olla narkolepsia ilman, että nukahtaa kesken liikkeen. Hakeudu lääkäriin, joka ohjaa eteenpäin jos näkee aiheelliseksi. Univiivetutkimus tulisi ainakin tehdä. Ei minunkaan verenkuvassani mitään vikaa ole, vaikka narkolepsia onkin.


      • huuoh
        K3-28v kirjoitti:

        Itse olen kärsinyt narkolepsian oireista noin 14 vuotta. Olen käynyt muutamilla lääkäreillä, verikokeita on otettu mutta ei sen kummempaa. Yksi laittoi lähetteen unitestiin mutta perun sen koska lääkäri sanoi testin mittaavan unen laatua, joka itselläni on oman fiiliksen mukaan hyvä, liiankin hyvä. Nyt tämän sikapiikki jutun kun luin lehdestä ja rupesin tutkimaan asiaa tarkemmin, voin sanoa 99% varmuudella sairastavani narkolepsiaa katapleksiaa.

        Katapleksian huomaa helposti kun esim. pelailee väsyneenä (tai kun alkaa väsyttää) tietokoneella tai kun pitää nauraa. Mutta myös olen huomannut oireiden katoavan täysin nikotiiniin avulla. Käytän nuuskaa ja olen huomannut todella selvästi eron mikäli koitan lopettaa nuuskan käytön. Nytkähtelyt tulevat heti jo muutaman tunnin käyttämättömyyden jälkeen. Tosin joskus aikanaan lopetinkin aineen käytön ja asteittain lopettamalla se onnistuu, eikä oireita ilmene juurikaan. Itselläni ei ole pahoja oireita, polvien, käsien ja pään nytkähtelyä yms, mutta ei mitään hallusinaatioita tai muita pelkotiloja.

        Nyt varaan ajan neurologille ja edetään sitä kautta eteenpäin.
        Mitenkäs teillä on ajokortin laita? Mikäli pelkona on kortin lähteminen, en anna tehdä diagnoosia loppuun. Amfetamiinia saa varmasti kadultakin ;)
        Mitenkäs työpaikkojen ja koulujen kanssa? Saako koulussa ymmärrystä / tarvittavaa helpotusta opiskeluun ja kuinka työnantajat tautiin suhtautuu? Oletteko kertoneet taudista työnhaun yhteydessä?

        Varasitko ajan neurolle?

        Käsitykseni mukaan aika moni narkoleptikko on joko osa-aikasairaseläkkeellä tai sitten vallan sairaseläkkeellä. Kyllähän sairaus rajaa melkoisesti työvaihtoehtoja. Moni koittaa väkisin painaa töitä noilla piristeillä, mutta se ei kyllä pidemmän päälle kannata.

        Hyvä on kertoa työnhaun yhteydessä, etenkin jos meinaa saada työpaikaltaan ymmärrystä ja mahdollisesti jopa tukea.


      • voi rotta
        huuoh kirjoitti:

        Varasitko ajan neurolle?

        Käsitykseni mukaan aika moni narkoleptikko on joko osa-aikasairaseläkkeellä tai sitten vallan sairaseläkkeellä. Kyllähän sairaus rajaa melkoisesti työvaihtoehtoja. Moni koittaa väkisin painaa töitä noilla piristeillä, mutta se ei kyllä pidemmän päälle kannata.

        Hyvä on kertoa työnhaun yhteydessä, etenkin jos meinaa saada työpaikaltaan ymmärrystä ja mahdollisesti jopa tukea.

        on kummajainen...ainakin yleisen mielipiteen perusteella,kokemuksesta voin sanoa näin.26 vuott a sitten sairastuin itse,mutta diagnoosin hain vasta viisi vuotta sitten.Miksikö:silloin ei kelvannut työelämään ja kortti automaattisesti pois.Nyt on tullut hiukan enemmän tietoa lääkäreillekin,ja myös suurelle yleisölle-kiits tästä rokotejupakasta.
        Opiskellessa,työssä ja kanssakäymisissä ihmisten kan on ollu ongelmia:sen kymmenet kerrat pidetty luentoo nukkumisen tärkeydestä,kiinnostuksen puutteesta ja seurusteluhetkien latistajana...hyvinkin loukkaavaa on ollut,nykyään ku on diagnoosi,on helpompaa.
        Kuntoutuksessa viis vuotta sitten Kelan lekuri kehotti hakemaan lähetettä tutkimuksiin,työterveyslääkäri ei aikaillut,mutta neurologille ja tutkimuksiin jonotin tovin.Piässä ol sitte piuhoja enemmännii,vaan ei ne selevee suanu,leikö savolaisuuven vikkoo,mutta dnasta tuli positiivinen päätös.Sen koommin en oo neurologeja tai lääkäreitä kiinnostanu,reseptin uusin tk.ssa
        Elämä kyllä on helpottunut,mutta ei voi aamulla sanoo minkälainen päivästä tulee,matkoihin varattava paljon,paljon aikaa.On oppinut lukemaan itseään,milloin auto parkkiin,eikä siinä auta maammelaulut,ei kasvojen pesu lumella yms.Kävely ulkona auttaa,mulle siunaus työelämässä oli ulkotyö.Mutt eise naurattanu ku joskus kuvitteli,että mä jos ajan koneen halliin,niin sitten lepään...ehei uni tuli ja metri erotti ovesta...
        Nyt olen vapaalla,voin levätä muulloinkin kun ruokiksella tai veskissä(tuttua touhua)...harmittaahan se kun ei voi kattoo yhtään elokuvaa,aina tulee torkku,se opiskellessakin oli ongelma.
        Oma sairauteni puhkesi,kun olin sairastanut harvinaisen tubin ja söin 2,5 vuotta 21 nappia päivässä...liekö yhteyksiä sikademian rokotuksiin?
        Sitä elää vain tän kan...mutta kuka muu voi kehua nukkuvansa lähes aina hammaslääkärin tuolissa!


      • voi rotta kirjoitti:

        on kummajainen...ainakin yleisen mielipiteen perusteella,kokemuksesta voin sanoa näin.26 vuott a sitten sairastuin itse,mutta diagnoosin hain vasta viisi vuotta sitten.Miksikö:silloin ei kelvannut työelämään ja kortti automaattisesti pois.Nyt on tullut hiukan enemmän tietoa lääkäreillekin,ja myös suurelle yleisölle-kiits tästä rokotejupakasta.
        Opiskellessa,työssä ja kanssakäymisissä ihmisten kan on ollu ongelmia:sen kymmenet kerrat pidetty luentoo nukkumisen tärkeydestä,kiinnostuksen puutteesta ja seurusteluhetkien latistajana...hyvinkin loukkaavaa on ollut,nykyään ku on diagnoosi,on helpompaa.
        Kuntoutuksessa viis vuotta sitten Kelan lekuri kehotti hakemaan lähetettä tutkimuksiin,työterveyslääkäri ei aikaillut,mutta neurologille ja tutkimuksiin jonotin tovin.Piässä ol sitte piuhoja enemmännii,vaan ei ne selevee suanu,leikö savolaisuuven vikkoo,mutta dnasta tuli positiivinen päätös.Sen koommin en oo neurologeja tai lääkäreitä kiinnostanu,reseptin uusin tk.ssa
        Elämä kyllä on helpottunut,mutta ei voi aamulla sanoo minkälainen päivästä tulee,matkoihin varattava paljon,paljon aikaa.On oppinut lukemaan itseään,milloin auto parkkiin,eikä siinä auta maammelaulut,ei kasvojen pesu lumella yms.Kävely ulkona auttaa,mulle siunaus työelämässä oli ulkotyö.Mutt eise naurattanu ku joskus kuvitteli,että mä jos ajan koneen halliin,niin sitten lepään...ehei uni tuli ja metri erotti ovesta...
        Nyt olen vapaalla,voin levätä muulloinkin kun ruokiksella tai veskissä(tuttua touhua)...harmittaahan se kun ei voi kattoo yhtään elokuvaa,aina tulee torkku,se opiskellessakin oli ongelma.
        Oma sairauteni puhkesi,kun olin sairastanut harvinaisen tubin ja söin 2,5 vuotta 21 nappia päivässä...liekö yhteyksiä sikademian rokotuksiin?
        Sitä elää vain tän kan...mutta kuka muu voi kehua nukkuvansa lähes aina hammaslääkärin tuolissa!

        Onko täällä ketään joka olisi saanut eläkepäätöksen narkolepsiasta? Itse hain sitä muutaman muun vakavan sairauden kanssa, mutta eläkeyhtiön mielestä narkolepsiasta ei ole kukaan saanut eläkettä. Olisi kiva saada tietoa jos vaikka valittaisin päätöksestä


      • Narkomarko
        bunkkala kirjoitti:

        Onko täällä ketään joka olisi saanut eläkepäätöksen narkolepsiasta? Itse hain sitä muutaman muun vakavan sairauden kanssa, mutta eläkeyhtiön mielestä narkolepsiasta ei ole kukaan saanut eläkettä. Olisi kiva saada tietoa jos vaikka valittaisin päätöksestä

        on niitä päätöksiä olemassa.


      • voi rotta kirjoitti:

        on kummajainen...ainakin yleisen mielipiteen perusteella,kokemuksesta voin sanoa näin.26 vuott a sitten sairastuin itse,mutta diagnoosin hain vasta viisi vuotta sitten.Miksikö:silloin ei kelvannut työelämään ja kortti automaattisesti pois.Nyt on tullut hiukan enemmän tietoa lääkäreillekin,ja myös suurelle yleisölle-kiits tästä rokotejupakasta.
        Opiskellessa,työssä ja kanssakäymisissä ihmisten kan on ollu ongelmia:sen kymmenet kerrat pidetty luentoo nukkumisen tärkeydestä,kiinnostuksen puutteesta ja seurusteluhetkien latistajana...hyvinkin loukkaavaa on ollut,nykyään ku on diagnoosi,on helpompaa.
        Kuntoutuksessa viis vuotta sitten Kelan lekuri kehotti hakemaan lähetettä tutkimuksiin,työterveyslääkäri ei aikaillut,mutta neurologille ja tutkimuksiin jonotin tovin.Piässä ol sitte piuhoja enemmännii,vaan ei ne selevee suanu,leikö savolaisuuven vikkoo,mutta dnasta tuli positiivinen päätös.Sen koommin en oo neurologeja tai lääkäreitä kiinnostanu,reseptin uusin tk.ssa
        Elämä kyllä on helpottunut,mutta ei voi aamulla sanoo minkälainen päivästä tulee,matkoihin varattava paljon,paljon aikaa.On oppinut lukemaan itseään,milloin auto parkkiin,eikä siinä auta maammelaulut,ei kasvojen pesu lumella yms.Kävely ulkona auttaa,mulle siunaus työelämässä oli ulkotyö.Mutt eise naurattanu ku joskus kuvitteli,että mä jos ajan koneen halliin,niin sitten lepään...ehei uni tuli ja metri erotti ovesta...
        Nyt olen vapaalla,voin levätä muulloinkin kun ruokiksella tai veskissä(tuttua touhua)...harmittaahan se kun ei voi kattoo yhtään elokuvaa,aina tulee torkku,se opiskellessakin oli ongelma.
        Oma sairauteni puhkesi,kun olin sairastanut harvinaisen tubin ja söin 2,5 vuotta 21 nappia päivässä...liekö yhteyksiä sikademian rokotuksiin?
        Sitä elää vain tän kan...mutta kuka muu voi kehua nukkuvansa lähes aina hammaslääkärin tuolissa!

        Kirjoitat tuossa että oot vapaalla. Eläkkeellä? Ite oon kanssa voimistellut n.20v narkolepsian kanssa. Asiaa tutkittiin heti pian taudin oireiden alettua, mutta silloin sitä oli olevinaan virtaa täynnä ja jätin tutkimukset kesken (oli jo lähete unitutkimuksiin) virallinen diagnoosi on muutaman vuoden takaa, oli pakko etsiä jotain ratkaisua tulevaisuuden suhteen kun ei kertakaikkiaan pysy hereillä. Sitten kun väsymys on mennyt vielä tuonne henkisellekkin puolelle niin....


      • Mustuaiset
        bunkkala kirjoitti:

        Kirjoitat tuossa että oot vapaalla. Eläkkeellä? Ite oon kanssa voimistellut n.20v narkolepsian kanssa. Asiaa tutkittiin heti pian taudin oireiden alettua, mutta silloin sitä oli olevinaan virtaa täynnä ja jätin tutkimukset kesken (oli jo lähete unitutkimuksiin) virallinen diagnoosi on muutaman vuoden takaa, oli pakko etsiä jotain ratkaisua tulevaisuuden suhteen kun ei kertakaikkiaan pysy hereillä. Sitten kun väsymys on mennyt vielä tuonne henkisellekkin puolelle niin....

        Olen pienestä asti nukahtanut lähes heti. Nyt vanhemmalla iällä päiväväsymys on alkanut vaivaan. Unenlaatuni on mielestäni todella heikko ja nukun lähinnä kevyttä unta. Äidilläni on narkolepsia todettu 38 vuotiaana. Voiko tutkimuksiin päästä, jos epäilee narkopsiaa ja äidillä oleva narkolepsia tukee vielä omia epäilyksiä. Itse täytän kohta 35 vuotta ja äitini mukaan, narkolepsiaan voi sairastua jo aikaisemmin.


      • zz
        Mustuaiset kirjoitti:

        Olen pienestä asti nukahtanut lähes heti. Nyt vanhemmalla iällä päiväväsymys on alkanut vaivaan. Unenlaatuni on mielestäni todella heikko ja nukun lähinnä kevyttä unta. Äidilläni on narkolepsia todettu 38 vuotiaana. Voiko tutkimuksiin päästä, jos epäilee narkopsiaa ja äidillä oleva narkolepsia tukee vielä omia epäilyksiä. Itse täytän kohta 35 vuotta ja äitini mukaan, narkolepsiaan voi sairastua jo aikaisemmin.

        Ota yhteyttä lääkäriin ja pyydä lähete päästä neurologille ja unitutkimuksiin, aikuisille unitutkimukset tehdään kotona, eli kotiin saat laitteet piuhoineen ja ohjeineen. Narkolepsia on perinnöllinen sairaus, eli on mahdollista että sinullakin on ko. sairaus.


      • zz kirjoitti:

        Ota yhteyttä lääkäriin ja pyydä lähete päästä neurologille ja unitutkimuksiin, aikuisille unitutkimukset tehdään kotona, eli kotiin saat laitteet piuhoineen ja ohjeineen. Narkolepsia on perinnöllinen sairaus, eli on mahdollista että sinullakin on ko. sairaus.

        Minulle (47v.) tutkimukset tehtiin kyllä sairaalassa, mutta jospa malli on muuttunut
        muutaman vuoden aikana


      • zz
        bunkkala kirjoitti:

        Minulle (47v.) tutkimukset tehtiin kyllä sairaalassa, mutta jospa malli on muuttunut
        muutaman vuoden aikana

        HUS-alueen neurologisella puolella kertoivat että aikuisille unitutkimukset tehdään kotona, eli on mahdollista että käytäntö on muuttunut ja on myös toki mahdollista että tutkitaan myös sairaalassa, riippuu ehkä tapauksesta/tilanteesta?


      • uni-77
        Narkomarko kirjoitti:

        on niitä päätöksiä olemassa.

        Kiinnostaa kans, voisko narkolepsian vuoksi päästä vaikka osa-aikaeläkkeelle. Siltikin, että työhistoriani on hyvin mitätön.. Mutta osaksi siks se on mitätön, ku en koe jaksavani missään työssä koko päivää. Pitäis päästä päivätorkuille kesken pvän, ni kokopäiväduuni onnistuis.


      • n-leptikko
        zz kirjoitti:

        HUS-alueen neurologisella puolella kertoivat että aikuisille unitutkimukset tehdään kotona, eli on mahdollista että käytäntö on muuttunut ja on myös toki mahdollista että tutkitaan myös sairaalassa, riippuu ehkä tapauksesta/tilanteesta?

        tutkitaan sairaalassakin, omani on diagnosoitu ent. Neurolla.

        Mitä tulee eläkepäätöksiin, pelkkä narkolepsia ei taida riittää, tosin en itse onneksi sitä n. 20 v sairastaneena ole tullut vielä siihen tilanteeseen että eläke olisi edessä, ikää 50


      • Narkomarko
        n-leptikko kirjoitti:

        tutkitaan sairaalassakin, omani on diagnosoitu ent. Neurolla.

        Mitä tulee eläkepäätöksiin, pelkkä narkolepsia ei taida riittää, tosin en itse onneksi sitä n. 20 v sairastaneena ole tullut vielä siihen tilanteeseen että eläke olisi edessä, ikää 50

        On narkoleptikoita, jotka eivät yksinkertaisesti jaksa lääkityksestä huolimatta normaaleja työpäiviä. Tietty tuollainen masentaa, ja saattaa olla että jaksamattomuuteen liittyvä masennus on ollu osasyynä eläkkeeseen. Onhan se kohtuutonta edellyttää, että pakotetaan joku syömään hermoille myrkyllisiä aineita vain siksi, että kävisi töissä ja olisi mallikelpoinen kansalainen.

        Narkolepsiaan käytettyjen lääkkeiden pitkäaikaiskäytöstä ei tiedetä tarpeeksi. Ja on muutenkin irvokasta jos yhteiskunnan taholta pakotetaan syömään lääkkeitä vain työssäkäynnin takia. Eläkkeellä narkoleptikko ei tarvitse niin paljoa lääkitystä kuin töissä. Itse en ole eläkkeellä, mutta olen kokeillut lomilla olla ilman lääkkeitä aluksi vähentäen niitä. Tunne on vapauttava, kun huomaa että ei ole pakko olla niin skarppi jatkuvasti!


      • saro
        Narkomarko kirjoitti:

        On narkoleptikoita, jotka eivät yksinkertaisesti jaksa lääkityksestä huolimatta normaaleja työpäiviä. Tietty tuollainen masentaa, ja saattaa olla että jaksamattomuuteen liittyvä masennus on ollu osasyynä eläkkeeseen. Onhan se kohtuutonta edellyttää, että pakotetaan joku syömään hermoille myrkyllisiä aineita vain siksi, että kävisi töissä ja olisi mallikelpoinen kansalainen.

        Narkolepsiaan käytettyjen lääkkeiden pitkäaikaiskäytöstä ei tiedetä tarpeeksi. Ja on muutenkin irvokasta jos yhteiskunnan taholta pakotetaan syömään lääkkeitä vain työssäkäynnin takia. Eläkkeellä narkoleptikko ei tarvitse niin paljoa lääkitystä kuin töissä. Itse en ole eläkkeellä, mutta olen kokeillut lomilla olla ilman lääkkeitä aluksi vähentäen niitä. Tunne on vapauttava, kun huomaa että ei ole pakko olla niin skarppi jatkuvasti!

        Itse opiskelen vasta, ja huolestuttaa, että onko minusta sittenkään työelämään. Koulussa nukahtelen jatkuvasti, mutta käytännön työssä pysyn hyvinki skarppina. Ankeaa ajatella näin nuorena, että joudunko sittenkin suoraa koulun penkiltä eläkkeelle tai vaihtamaan alaa, joka tuntuu todella sopivalta itselle...


      • risa781
        saro kirjoitti:

        Itse opiskelen vasta, ja huolestuttaa, että onko minusta sittenkään työelämään. Koulussa nukahtelen jatkuvasti, mutta käytännön työssä pysyn hyvinki skarppina. Ankeaa ajatella näin nuorena, että joudunko sittenkin suoraa koulun penkiltä eläkkeelle tai vaihtamaan alaa, joka tuntuu todella sopivalta itselle...

        www.uniliitto.fi


      • narkot
        risa781 kirjoitti:

        www.uniliitto.fi

        Onko kukaan teistä tautia potevista kokeillut? Kannattaisikohan/uskaltaisikohan? Olisin valmis kyllä kokeilemaan melkein mitä vain, mutta kuulisin mielelläni kokemuksia, jos jollain on...


      • nukkuva
        saro kirjoitti:

        Itse opiskelen vasta, ja huolestuttaa, että onko minusta sittenkään työelämään. Koulussa nukahtelen jatkuvasti, mutta käytännön työssä pysyn hyvinki skarppina. Ankeaa ajatella näin nuorena, että joudunko sittenkin suoraa koulun penkiltä eläkkeelle tai vaihtamaan alaa, joka tuntuu todella sopivalta itselle...

        Mulla on vähän samanlaisia ajatuksia ollut, et mitenköhän jaksan opinnot loppuun ja miten tulen pärjäämään työelämässä. Itsekin pysyn hyvin hereillä silloin kun on vähänkin jotain fyysistä tekemistä. Olisi kuitenkin ikävää heittää nyt jo yli 4 vuoden opiskelut yliopistolla hukkaan ja vaihtaa jollekin aivan toiselle alalle.

        Onneksi sain nyt virallisen diagnoosin narkolepsiasta ja lääkityksen jonka toivon auttavan. Mainittakoon vielä tähän loppuun että oon 25v ja otin sikainfluenssa-rokotteen joulukuussa 2009. Oireet alkoivat keväällä 2010 ja kesällä nukahdinkin jo sitten autonrattiin liikennevaloissa. Menin lääkäriin ja vasta nyt sain diagnoosin, eli luulisi nuo tilastot vielä kasvavan, myös yli 19-vuotiaiden osalta.


      • uneton_
        nukkuva kirjoitti:

        Mulla on vähän samanlaisia ajatuksia ollut, et mitenköhän jaksan opinnot loppuun ja miten tulen pärjäämään työelämässä. Itsekin pysyn hyvin hereillä silloin kun on vähänkin jotain fyysistä tekemistä. Olisi kuitenkin ikävää heittää nyt jo yli 4 vuoden opiskelut yliopistolla hukkaan ja vaihtaa jollekin aivan toiselle alalle.

        Onneksi sain nyt virallisen diagnoosin narkolepsiasta ja lääkityksen jonka toivon auttavan. Mainittakoon vielä tähän loppuun että oon 25v ja otin sikainfluenssa-rokotteen joulukuussa 2009. Oireet alkoivat keväällä 2010 ja kesällä nukahdinkin jo sitten autonrattiin liikennevaloissa. Menin lääkäriin ja vasta nyt sain diagnoosin, eli luulisi nuo tilastot vielä kasvavan, myös yli 19-vuotiaiden osalta.

        Liittyen aikaisempiin viesteihin: Minulle unitutkimus tehtiin Helsingissä Laakson sairaalassa. Kotona mulla oli ranneke, joka mittasi ennen unitutkimusta viikon ajan yö- ja päiväaktiivisuutta.


      • oreksiini
        nukkuva kirjoitti:

        Mulla on vähän samanlaisia ajatuksia ollut, et mitenköhän jaksan opinnot loppuun ja miten tulen pärjäämään työelämässä. Itsekin pysyn hyvin hereillä silloin kun on vähänkin jotain fyysistä tekemistä. Olisi kuitenkin ikävää heittää nyt jo yli 4 vuoden opiskelut yliopistolla hukkaan ja vaihtaa jollekin aivan toiselle alalle.

        Onneksi sain nyt virallisen diagnoosin narkolepsiasta ja lääkityksen jonka toivon auttavan. Mainittakoon vielä tähän loppuun että oon 25v ja otin sikainfluenssa-rokotteen joulukuussa 2009. Oireet alkoivat keväällä 2010 ja kesällä nukahdinkin jo sitten autonrattiin liikennevaloissa. Menin lääkäriin ja vasta nyt sain diagnoosin, eli luulisi nuo tilastot vielä kasvavan, myös yli 19-vuotiaiden osalta.

        Opiskelevat narkoleptikot, älkää lannistuko. tällä hetkellä tuntuu siltä, mutta mitä kauemmin opiskelette,teistä tulee oman alan ammattilaisia saatte valita itse työaikanne, pienemmällä palkalla tulee toimeen. Opiskeluun voitte saada lisävuoden hakemalla kelasta sairaudesta johtuvan opiskelun pidentymiseen tukea, en just muista mikä oli nimeltään.
        akupunktio parantaa yöunen laatua.


      • oreksiini kirjoitti:

        Opiskelevat narkoleptikot, älkää lannistuko. tällä hetkellä tuntuu siltä, mutta mitä kauemmin opiskelette,teistä tulee oman alan ammattilaisia saatte valita itse työaikanne, pienemmällä palkalla tulee toimeen. Opiskeluun voitte saada lisävuoden hakemalla kelasta sairaudesta johtuvan opiskelun pidentymiseen tukea, en just muista mikä oli nimeltään.
        akupunktio parantaa yöunen laatua.

        joiden lapset saivat narkolepsian rokotuksesta.


      • Narkomarko
        nukkuva kirjoitti:

        Mulla on vähän samanlaisia ajatuksia ollut, et mitenköhän jaksan opinnot loppuun ja miten tulen pärjäämään työelämässä. Itsekin pysyn hyvin hereillä silloin kun on vähänkin jotain fyysistä tekemistä. Olisi kuitenkin ikävää heittää nyt jo yli 4 vuoden opiskelut yliopistolla hukkaan ja vaihtaa jollekin aivan toiselle alalle.

        Onneksi sain nyt virallisen diagnoosin narkolepsiasta ja lääkityksen jonka toivon auttavan. Mainittakoon vielä tähän loppuun että oon 25v ja otin sikainfluenssa-rokotteen joulukuussa 2009. Oireet alkoivat keväällä 2010 ja kesällä nukahdinkin jo sitten autonrattiin liikennevaloissa. Menin lääkäriin ja vasta nyt sain diagnoosin, eli luulisi nuo tilastot vielä kasvavan, myös yli 19-vuotiaiden osalta.

        Ite koitin aikoinaan väkisin käydä erästä korkeakoulututkintoa läpi. Ei vain tullut mitään kun väsytti jatkuvasti, ja lähdin usein kesken luennon kotiin kun olin torkahtanut ja herättyäni häpesin itseäni.

        Noina vuosina tuhlasin todella itseäni ja voimavarojani. Sekä tietenkin valtion takaamia opintolainoja. Ovat vieläkin maksamatta. Olen varma, että jos minulla jo silloin olisi jotain kautta osattu epäillä narkolepsiaa, niin tilanne olisi toisenlainen. Nimittäin ainakin työt sujuvat normaalimittaisina työpäivinä ihan hyvin lääkkeiden varassa. Eli tsemppiä opiskeluihin!


      • äityli75
        nukuttaa.. kirjoitti:

        narkolepsiassa kaikilla on nukahtamiskohtauksia, mutta katapleksia ei tule kaikille samalla tavalla. Toisille katapleksia kohtauksia voi tulla vain muutaman kerran koko elämän aikana ja toisille niitä saattaa tulla monesti päivässä.
        Narkolepsian syntyyn ei vieläkään tiedetä syytä. Aivojen yksi välittäjä aine ei toimi enään niinkuin pitäisi ja siksi ns. REM-uni häiriintyy ja sen mukana tulee muita oireita. Eli kun narkoleptikko nukahtaa, hän on lähes heti syvässä unessa, kun taas terve ihminen siirtyy syvään uneen (kevyen/pinnallisen unen jälkeen) yli 50 minuutin päästä.
        Katapleksiaa ei tietääkseni esiinny muissa yhteyksissä? Tosin pienellä osalla narkoleptikoista sairaus alkaa ensin katapleksialla ja myöhemmin ilmaantuu vasta nukahtamiskohtauksia.
        Provigil on ihan toimiva piristävä lääke narkolepsiaan, mutta se on kamalan kallista. Mutta onneksi pitäisi kuulua kelan korvattaviin. Provigil on myös erikoislupalääke. Luvan saa neurologilta, joka kumminkin reseptin kirjoittaa, sitten lupa viedään apteekkiin ja vajaa pari kymppiä pitää siitä viel maksaa.. sit saa vasta lääkkeensä.

        Juuri näin kun sinä hmm... kirjoitit. pojallemme diagnosoitiin narkolepsia ja katapleksia 2/2011. Ei ole helppoa seurata nuoren miehen elämää sivusta sairauden kanssa.... hänellä suhteellisen vaikeaa tällä hetkellä, Provigil lääkityksenä tuohon nukahteluun mutta ei vie kokonaan tietenkään pois, päälle melkoisen herkästi oireileva katapleksia (poika on murrosikäinen) siihen lääkityksenä venlafax.... Ja provigil on todella kallista, meillä 90 tabua ei riitä kuin reiluksi kuukaudeksi, onneksi tosiaan kela korvaa. Mutta päivääkään ei mene etteikö tämä asia ole mielessä.... tällä hetkellä ainakin minulle on henkisesti rankkaa, mielessä on paljon asioita tulevaisuus jne.....ja ympärillä on paljon ihmisiä jotka eivät ymmärrä....


    • risa781

      Oma sairaushavaintoni narkolepsiastani puhkesi "kukkaan" itsessäni elo- syyskuussa vuonna 2000.
      Koko tuona v:nna en rokotuksia saanut terveydenhoitojärjestelmältä.
      Katapleksisyyteen sain avun tekemällä kattavan vitamiini ja puutostautikatsauksen kehooni.
      Loislääkitys olisi hyvä tehdä vähintään ennaltaehkäisevästi.
      Masennusta en ole kokenut narkolepsiastani, koska nukun nuo ajat.
      Monesti ylen - nukkuminen harmittelee, mutta ajan kanssa olen oppinut olemaan unisairauden kanssa, jossa uni on syvää ja vie aikaa.Nuorempana olin usein levoton hoitaessani rästiasioita, koska nukuin niin kauan vuorokauteen katsoen.Ad/hd oireisto on yleisimpiä ,mitä voi havannoida narkolepsian ohessa lääkitsemättömässä.
      Piristävät stimulantit ovat erittäin suuri apu, mutta vain lääkekäytössä pidemmälle ajalle katsoen, ehkä useimmiten jopa loppuelämän lääkkeitä.
      Lääkitys ont lievennykseen, osalle parannus.

      Onnea matkaan lapsiperheille havaintonne kanssa, jotta löydätte parannuksen lapsillenne , vähintään lievitteen ja voivat elää normaalia elämää.Toivottavasti rokote-epäilynne selviävät.

    • Stressi pois

      Narkolepsiaa sairastanut jo usean kymmenen vuoden ajan...elämästä voi selvitä hengissä, mut normaaliin elämään ei oo paluuta. sikarokotteesta sairastuneiden kannattaa tarkistuttaa mm. kilpirauhasen ja maksan toiminta. Piilevät heikkoudet esim. kilpirauhan osalta ovat riski kaikissa rokotteissa. Vanhempien tulisi siis tiedostaa tämä. Jos siis vanhemmilla jommalla kummalla sattuu olemaan kilpirauhasen häiriöitä, niin lapset kuluvat riskiryhmään. Kaikkien suomalaisten tulisikin tarkistuttaa tasaisin väliajoin kilpirauhasen toimintakyky kuin myös maksan (haiman samoin). Piilevät heikkoudet ihmisessä ovat siis riskitekijöitä aina näiden rokotteiden kanssa.
      THL oli yliaktiivinen rokotteen kanssa. Sveitsi kielsi rokottamasta lapset ja nuoret sekä raskaana olevat Sikainfluenssarokotteella , samoin saksa ja Britannia. Kanadassa annettiin eri rokote. NIIN...se siitä POTILASTURVALLISUUDESTA !!!

      Pysykää siis erossa rokotteista...LISÄTKÄÄ mm. C-vitamiinia reilusti influessaaikoina kuin myös muita vitamiineja...välttäkää STRESSIÄ...hyvä mieliala pitää pöpöt kurissa...ja syökää itse tehtyä ruokaa !

    • Tetanusta sulleki

      Välttäkää stressiä?! Helpommin kuule sanottu, kuin tehty. Elämässä sattuu ja tapahtuu kaikenlaista stressiä aiheuttavaa, halusipa sitä tai ei. Jos THL ei olisi ollut aktiivinen rokotteen kanssa, niin mikäs poru siitäkin olisi noussut? Teet niin tai näin, se on aina jonkun mielestä väärinpäin. Sinä voit olla ottamatta rokotteita, mutta kyllä perusrokotteet ovat säästäneet enemmän ihmishenkiä, kuin aiheuttaneet haittaa. Rasvaliukoisten vitamiinien kanssa pitää myös olla tarkkana, liiallinen popsiminen on enemmän haitaksi, kuin hyödyksi.

    • uninen opiskelija

      Concertan KELA korvattavuuden pois vienti yli 25-vuotialta on ravisuttanut.

      Olen itse opiskelemassa toista ammattia, jota narkoleptikkona pystyisin paremmin tekemään. Opintoihin uskalsin lähteä lopulta löytyneen hyvän lääkekombinaation turvin.

      Natriumoksibaatti pitää katapleksian hallinnassa ja metyylifenidaatti Concertan pitkävaikutteisessa muodossa on mahdollistanut tarpeeksi vireyttä, että jaksan käydä koulua. Torkkuja on silti tietenkin otettava - välillä hallitsemattomasti luennolla, välillä hallitusti koulun lepohuoneessa (jonka ovessa, ironista kyllä, lukee yhä sikainfluenssa-eristyshuone...).

      Opiskelijalta on löydyttävä vuoden alussa lääkekaton 672,70€, jotka täyttyvät yksin natriumoksibaatin parin kuukauden annoksesta. Nyt KELAn vedettyä korvaus pois Concertalta, olisi tämän lisäksi kuukausittain vielä löydettävä jostain n.80€. Ja perussairauksia on toki muitakin.

      Mielelläni kantaisin työntekijänä veromarkkani valtiolle, mutta nyt se on tehty mahdottomaksi. Opintojani kun en voi viedä loppuun ilman lääkitystä.

      Ihmetyttää ja harmittaa.

    • pakkokeinoja??

      Vielä näitä äitejä näkee lehdissä, jotka valittavat rokotteen aiheuttamasta narkolepsiasta.
      Minä ainakin varoitin kaikkia rokotteen vaaroista ja kehotin olemaan ottamatta.
      Mikä ihme nämä jotkut sai ottamaan moista rokotemyrkkyä??
      Ei pitäisi valittaa jos ei ole pakolla annettu.

      • no herranjumala

        kumpaa ensiksi uskoo, lääkäriä vai tavista? No ainakin on tullut selväksi, ettei lääkäreihin voikaan luottaa. Totuus on todella karmaisevaa... monet tieteilijät varmaan käyttävät ihmisiä koekaniineina. Eläinkokeetkin ovat perseestä!!!! Siihen olisi olemassa jo vaihtoehtoja vaan kun kiikastaa jälleen rahoituksesta. Tutkikoon omalla ruumiillaan myrkkyjä jos kiinnostaa tietää!
        Jos haluaa antaa lopetuspiikkejä ihmisille, jakakoon reilusti. Varmasti löytyy mooonta vapaaehtoista jotka haluaa vittuun täältä.


      • angrymother

        Millä perusteella osasit varoittaa juuri tästä rokotteesta vai pelkäätkö tasaisesti ihan kaikkia piikkejä? Mistä sait tuon tiedon, että juuri tämä rokote on vaarallinen? Keitä kaikkia varoitit? Olitko julkisuudessa?


    • Ei rokotettu

      Järkihän sen sanoo,ettei kaikkiin monikansallisien lääkefirmojen maksamiin
      vedätyksiin kannata mennä.Huvitti suuresti kun rokotejonottajat alkoivat muksimaan toisiaan jonottaessaan.

      Tyhmiä on helppo vedättää.

    • Tärkeä D-vitamiini

      D-vitamiinipuutos altistaa narkolepsialle?
      Narkolepsia-katapleksiaoireyhtymä aiheutuu hypotalamuksen ypokretiinisolujen tuhoutumisesta, minkä syynä on pidetty toistaiseksi tuntematonta autoimmuunimekanismia. Ranskan aurinkorannikolla asuvilla tätä oireyhtymää sairastavilla potilailla (51) todettiin verrokkeihin (55) nähden pienentyneet seerumin seerumin 25-hydroksidi-D-vitamiini- eli 25-OH-D-pitoisuudet (59 nmol/l vs 75 nmol/l). Pienentynyt 25-OH-D-pitoisuus lisäsi narkolepsia-katapleksian laskennallista riskiä jopa viisinkertaisesti kliinisistä piirteistä ja sosiodemografisista tekijöistä riippumatta. D-vitamiinireseptoreja sijaitsee aivojen immunokompetenteissa mikrogliasoluissa, ja D-vitamiinia on alettu pitää yhtenä merkittävistä ympäristötekijöistä, jotka laukaisevat autoimmuunitauteja. (Carlander B. Plos One 2011;6:e20433)
      Duodecim 2011;127:1771

      Suomalaisten lasten S-D-25-lukemat ovat aivan liian pieniä, mikä johtuu liian niukasta D-vitamiinin saannista. Katso 202 helsinkiläisen lapsen ja nuoren S-D-25-arvot kuvasta (Duodecim 2011). Keskiarvo oli noin 40 ja vain yksi lapsi ylitti 80 nmol/l. Puutostila on hyvin yleinen. Monilla lapsilla todettiin pienen D-vitamiinipitoisuuden seurauksena suurentunut PTH-arvo sekundaarisen hyperparatyreoosin merkkinä (normaalin PTH:n yläraja 73 ng/l on merkitty kuvaan katkoviivalla).
      http://www.duodecim.fi/xmedia/duo/duo99587.png

      D-vitamiinin kokonaissaantia auringosta ja ravinnosta mittaa sen metaboliitin, kalsidiolin, pitoisuus seerumissa. Yleinen mielipide on, että D-vitamiinin saanti tulee varmistaa lisäämällä
      sitä ravintovalmisteisiin ja käyttämällä D-vitamiinivalmistetta. Virallisen suosituksen mukaan aikuisen päivittäinen D-vitamiinin lisätarve vitamiinivalmisteesta on 7,5 µg. Luoja ei kuitenkaan laskenut D-vitamiinin päiväannosta puolen mikrogramman tarkkuudella vaan mahdollisti aurinkohormonin jopa 250 µg:n kertatuotannon ihossa, mikä etelässä tuottaa seerumin kalsidiolipitoisuuden 100–200 nmol/l (Vieth 2009). D-vitamiinin toksisuudesta on yllättävän vähän raportteja. Jopa vuoden tarvetta vastaavat kerta-annokset eivät ole aiheuttaneet myrkytysoireita. IOM:n uusin suositus kaksinkertaisti D-vitamiinin turvallisen päiväsaannin 50:stä 100:aan µg:an. Aikuisilla ei ole osoitettu toksisuutta, kun D-vitamiinin pitkäaikainen päiväsaanti on ollut 250 µg:n tasolla. Sattumoisin noin 250 µg on D-vitamiinin määrä, jonka iho tuottaa auringon UVB-säteiden kerta-altistuksen aikana. Suomalaiset saavuttavat 75 nmol:n tason yleensä vain kesäkuukausina.
      Duodecim 2011;127:1242–3

      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2090

    • narkoleptikko 54 v.

      Olen sairastanut narkolepsiaa lapsesta saakka eli erilaisia unihäiriöitä ollut mm. unihalvauksia, painajaisia, kummallisia kohtauksia päivällä eli valveunia tms. mutta ei katapleksiaa. Puhe välillä puroutuu, pää notkahtelee, ja nukahtelen ja autolla olen ajanut tuhansia kilometrejä nukkuen myönnän sen näin yli 50 -vuotiaana. Sain vasta neljä vuotta sitten diagnoosin, lapsen tosin sanoivat jo 15 vuotta sitten, että nukun autolla ajaessani. Joskus nukahdin kun luon satua kesken sanan tai lauseen, tai joskus jopa sohvalle television ääressä syödessä. Autolla ajaessa nukahtaminen on ollut suorastaan aika vaarallista! Minulla oli kolme vuotta Concerta -lääkitys, joka auttaa hyvin, sitten kokeiltiin Parkinsonin tautiin käytettyä lääkettä, sain kovan päänsäryn ja valtavat lihaskivut ja sadan kilometrin ajomatka oli ylivoimainen, kun meinasin nukahtaa eli pysähdyttävä monta kertaa. Nyt kokeillaan sitten modafiniiliä seuraavaksi, ja se kai tulisi Kelan korvattavaksi lääkkeeksi. Concerta maksaa liki 100 euroa kuukaudessa ja joskus enemmänkin, jos joutuu käyttämään enempi. Unihalvauksia ollut siis jo lapsesta asti, sitten tappelen unissa elävien ja kuolleitten kanssa. Aivosähkökäyrät oli hyvin loivat kun ne otettiin. Ottaja sanoi, ettei ole ennen nähnyt tällaisia käyriä, mutta normaalin rajoissa oli lääkärin mielestä, vaikka pientä liikettä vain, nukahtamisviivekokeessa ei kuitenkaan saatu tulosta, kun olen erittäin herkkä kaikelle, mikä koskettaa ihoa eli johdot.
      Jospa nyt saataisiin kaikki sopivat lääkkeet ja Concerta kuuluisi olla narkolepsian kuten muidenkin tautien hoidossa korvattava, koska se on auttanut minua kovasti!

    • Zz...

      Mun mielestä narkolepsia voi laueta jostain muusta sairaudesta usein kai epidemiasta... Mä sairastuin narkolepsiaan ja katapleksiaan siitä sikainfluenssa rokotteesta. Onko sulla ollut ennen sairastumista jtn eritystä sairautta mikä olisi voinut aiheuttaa narkolepsian?

      • monen lapsen äiti

        Muistan, että vanhat ihmiset puhuvat 1950-luvun lopulla riehuneesta kovasta kuumetaudista. Lienen silloin ollut vuoden tai kahden vanha. Luin myös että streptokokki voi aiheuttaa taudin hoitamattomana. Sairastin lapsena kaikki mahdolliset rokot ja taudit, eli kyllä tuli tuhkarokko, sikotauti ja vesirokko tutuiksi.
        Mutta luulen, että perintötekijät ovat suuri tekijä myös. Unihalvaukset ovat olleet jo isoisälläni, äidilläni, sekä nyt kahdella lapsellani. Eli kulkee joku suvussa olevan tekijä, joka voi olla mukana. Viikolla taas olin unihalvaustilassa, koin pari kovaa painajaista (Venäjällä vankileirillä kidutettavana, nälässä, ruumiiden keskellä jä näin kuinka sähköllä tapettiin ihmisiä). Nuku sitten kun heräät tällaisen jälkeen, ennen en ole huutanut apua, mutta tänä talvena, joskus tapahtuu painajaisessa. Heräsin itse huutooni, kun olin yksin huoneessa.
        Mutta kokemukset monimuotoiset, tsemppiä kaikille sairastaville, lääkekorvaukset tullevat voimaan lääkkeisiin 1.1.2012!


    • K3-28v (kohta 30v)

      Nonii, heipä hei taas.
      Kirjoittelin tuossa aikaisemmin, näkyipä olevan päiväys 21.8.2010. Noilla nurkilla olen lekurille mennyt ensimmäisiä kertoja. Nyt on siis 26.1.2012. On torkuttu kotona jonkun uniapnea-laitteen kanssa, käyty tampereella univiivetutkimuksissa puolentoista päivän ajan ja viimeisimpänä otettu selkäydinnestenäyte. Nyt alkaa olla mitta täynnä. En vieläkään ole saanut mitään muuta tietoa, kun sen, että tre testeissä poikkeavuuksia löytyi. Nukahtamisviive hyvin nukutun yön jälkeen oli kuulemma 6min.
      VKS:n neuron toiminta on mielestäni hyvinkin ala-arvoista. Pari-kolme viikkoa sitten tuli lähete keuhkopolille. Kyselin, mitäs hittoa sielä teen, vaan kun eivät tienneet. Selkäydinnestenäytteen tulokset ei ollut vielä silloin edes valmiit. Tänään tuli kaksi lisälähetettä. Toinen aivokuvaan ja toinen verikokeisiin. Ja jokaisesta tietysti tulee noin 30e avoinen kuori perässä kotiin.

      Kysynpä vain kauanko teillä tutkimuksen alusta diagnoosin saantiin kesti ?
      Alan saada tarpeekseni Vaasan KS:n Neurologian osastosta. Mitään vastauksia sieltä ei saa ja itse saat soitella perään ja kysellä miksi ja mitä ja mitä nyt.
      Alunperin tarkoituksenani (ajatuksena) oli saada diagnoosi koulun alkuun, jotta voisin selittää koulussa tunnilla pilkkimiset. Nyt odottelin tuloksia tammikuun alulle, että viitsin alkaa hakea työharjoittelupaikkaa ja samalla voin selittää mikä homman nimi on. Nyt alkaa tuntua siltä, että onko valmiita edes silloin, kun koulun pitäisi virallisesti olla ohi...
      En myöskään saanut mitään mahdollisesti auttavia lääkkeitä, kun diagnoosi ei ole valmis.
      Mikäli joku teistä on joutumassa Vaasan Neurolle tutkimuksiin, älkää menkö. Vaatikaa siirto seinäjoen tai jonkin muun paikkakunnan sairaalaan.

      • K3-28v

        Nyt on diagnoosi taskussa, narkolepsia katapleksia
        Laittoivat lopulta VKS:stä lähetteen helsinkiin Uniklinikalle. Tekivät sielä velä uudestaan MSTL testin, saavat kuulemma tarkemmat tulokset kuin tampereella tehdyissä testeissä.
        Lääkkeeksi erikoisluvan vaativaa Provigiliä. On vain pirun kallista, melkein 200e / ltk joka riittää kuukaudeksi mikäli niitä syö joka pvä reseptissä mainitun max. määrän.

        Tsemppiä vain kaikille. Suosittelen erittäin lämpimästi tuota kannelmäessä olevaa Helsingin Uniklinikkaa, ei halvin, mutta paras.

        ps. Googleta "Markku Partinen dosentti narkolepsia"


      • Moi!
        Olen täysin samaa mieltä kanssasi K3-28v.
        Olen "tapellut" Vaasan keskussairaalan neurologian poliklinikan lääkäreitten kanssa n. 2 vuotta.Mitään ei tapahdu kyllä niiden aloitteesta,asioita joutuu tivaamaan monet kerrat...unohdetaan ym. Moniakohan tunteja oon ollut puhelimessa ja kysellyt erinäisten asioitten perään kyseisestä paikasta :( Lapseni sairastaa kans narkolepsiaa ja katapleksiaa.
        Miten pääsit muualle hoitoon vai oletko mennyt yksityiselle?


      • k3-28
        titte2005 kirjoitti:

        Moi!
        Olen täysin samaa mieltä kanssasi K3-28v.
        Olen "tapellut" Vaasan keskussairaalan neurologian poliklinikan lääkäreitten kanssa n. 2 vuotta.Mitään ei tapahdu kyllä niiden aloitteesta,asioita joutuu tivaamaan monet kerrat...unohdetaan ym. Moniakohan tunteja oon ollut puhelimessa ja kysellyt erinäisten asioitten perään kyseisestä paikasta :( Lapseni sairastaa kans narkolepsiaa ja katapleksiaa.
        Miten pääsit muualle hoitoon vai oletko mennyt yksityiselle?

        Ehdottivat lopulta itse VKS:stä maksusitomusta uniklinikalle. Tällä hetkellä vaasan neurolla tuntuu olevan todella ymmärtäväinen lääkäri, kannattaa vaatia juttusille pääsyä. Tuntuu ymmärtävän mitä vaasassa osataan ja mihin resurssit riittävät / eivät riitä.
        Olin juuri edellis perjantaina uniklinikalla kontrollikäynnillä, joutuvat käsittääkseni joka kerralle hommata uuden maksusitomuksen vaasasta. Ei onneksi ollut mikään ongelma.
        Läälkeeksi sain ekalla kerralla provigil xyrem. En kuitenkaan ole käyttänyt provigilia (modiodalia provigilin saantivaikeuksien takia, sama lääke eri valmistaja) kovinkaan paljoa ja xyremiä en lainkaan. Nyt sain lisätietoa xyremistä hki käynnillä, sitä kannattaisi pitää ensisijaisena lääkkeenä. Jotkut narkkikset eivät kuulemma tarvitse lainkaan muita lääkkeitä tämän auttaessa unen laatuun niin hyvin.


    • tuttunarkolepsia

      Kyllä Uniklinikalla on parasta tietämystä Narkolepsiasta. Tuosta tarkkuudesta en kyllä menisi sanomaan mitään. Samat laitteet varmaan molemmilla on. :)

    • narkoleptikkoäippä

      Minä otin roktoteen 2009 vuoden lopussa, oireet alko 2010, tutkimuksiin menin vasta kuitenkin 2011 kesällä, diagnoosin sain jouluna 2011.
      Narkolepsia-katapleksia,
      mulla tosta selkäydinneste testistä näki heti sen narkolepsian, aivojen magneettikuvat univiivetestit jne.
      JA siis OYSissa tehty kaikki tutkimukset, nyt oon 4kk lääkkeitä syöny mut mikää ei oo auttanu vielä. Helvetillistä kotona jaksaa pienten lasten kanssa kun AINA väsyttää..

      • ihmisarvo kunniaan

        Mitä määrättiin lääkkeeksi? Miten nukut yöt? Minkä ikäisiä sun lapset on ja saatko koskaan hoitoapua Lasten hoitoon ?


      • kaitsu49

        sama juttu otin piikin 2009/11 oireet alko 2010 kesällä lääkäriin 2012 keväällä. monen eri tutkimuksen jälkeen Tampereen unipolille lähete. sieltä varmistus että narkolepsia/ katapleksia. joka varmistettiin selkäydin näytteellä. kirjoitin tulenpalavan kirjeen lääkevahinkovakuutuspooliin. ne hyväksyi korvauksien piiriin.
        sen jälkeen päätin että täytyy olla muutakin elämää kuin työnteko. esitin asian työterveys lääkärille joka ymmärsi asian. kirjoitti B-lausunnon ja käytiin työantajan
        kanssa neuvottelut joka myös ymmärsi mistä on kyse. sen jälkeen Ilmariselle eläkehakemus josta tuli kolme viikkoa sitten eläke päätos. joka oli minulle myönteinen. tuli vielä takautuvasti alkaen 1.7.2016.


    • vastausta

      Ensin lääkkeenä oli xyrem mutta se oli aika pelottava lääke öisin kun oli ihan pihalla, nyt lääkkeenä modiodal seronil, toistaiseksi ei auta nämäkään. LApset kohta 2v ja toinen 9 kk, käy kahdesti viikossa pari tuntia perhetyöntekiä leikittämäs lapsia, jeejee se melkein pelastaakin minut! Yöt nukun vaihtelevasti.

    • Jee!!
      Nyt on sitten taisteltu eka kierros osa-aikaeläkkeelle pääsystä,
      kaikista oikeusasteista hylkäys!! Enpä tätä tänne muuten kirjoittaisi,
      mutta tiedätte sitten varautua jos joskus työnteko alkaa tuntumaan narkolepsian
      takia mahdottomalta, eivät käytännössä noteerannut narkolepsiaa missään
      käsittelyssä (muina sairauksina sepelvaltimotauti, masennus).
      Kummallista sinänsä kun joudun ajamaan isojakin (ja pahatapaisia) koneitakin
      "unissani". No, saivatpahan kulumaan papereiden pyörittelyssä yli 2 vuotta aikaa.
      Ei muuta kun uusi kierros päälle uusilla diaknooseilla!!!

      • osa-aikaeläkeläinen

        Kirjoitithan hakemukseen oman version miten narkolepsia vaikeuttaa joka päiväistä elämää, millainen vuorokausirytmi, saati että käyt töissä. miten helpottaisi työssäjaksamista. tsemppiä uudelle hakemukselle.


      • kaitsu49
        osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

        Kirjoitithan hakemukseen oman version miten narkolepsia vaikeuttaa joka päiväistä elämää, millainen vuorokausirytmi, saati että käyt töissä. miten helpottaisi työssäjaksamista. tsemppiä uudelle hakemukselle.

        pyydä työnantajalta lausunto että johan se on työturvallisuusriski kun sinä joudut ajokoneilla ajelemaan. itse esitin asian tuolla viisiin. niin kirjoittivat sellaisen lausunnon ja lisäsivät vielä että ei ole muuta työtä tarjota. olen kokonaan eläkkeellä 1.7.2016 alkaen. pelkästään narkolepsiasta.


    • no ei oo tos

      Voi ei, tosi perseestä! Mäki oon miettiny et mitähän töitä sitä pystyy joskus tekee ja mihin pystyn kouluttautuu ku en pysy hereil tunneil. Oon nyt ite kotona lasten kans mut nuorimmaisestakin loppuu äitiysloma kohta jne, helvetin suomi kun tuntuu et ei oikein oteta vastuuta tästä paskasta! Kyl eka ostetaa halvimmat maholliset rokotteet mutta sitte pestäänki kädet koko sopasta..

      • itse täytin juuri 16 ja minulle todettiin narkolepsia-katapleksia vaikea uniapnea ja sain lääkityksen vasta kuukausi sitten vaikka oireita ilmeni jo yli vuosi sitten, joten koulu nyt meni vähä kuinka meni ja en tiedä pääsenkö edes haluamaani kouluun. olen vain seitten miettinyt että mitä teen sitten elääkseni.


      • Narkoleptikko 38
        rami104 kirjoitti:

        itse täytin juuri 16 ja minulle todettiin narkolepsia-katapleksia vaikea uniapnea ja sain lääkityksen vasta kuukausi sitten vaikka oireita ilmeni jo yli vuosi sitten, joten koulu nyt meni vähä kuinka meni ja en tiedä pääsenkö edes haluamaani kouluun. olen vain seitten miettinyt että mitä teen sitten elääkseni.

        Minulla todettiin narkolepsia 01/2011. Otin pandemix-rokotteen 01/2010 ja oireet oli tosi vahvoina jo 03/2010. Ihmeteltiin mikä minulla on.
        Ihmeteltiin minun notkahduksia ja kaatumisia iloisissa, surullisissa ja yllättävissä tilanteissa.
        Mieheni alkoi ihmetellä minun nukahteluja ihan missä vaan. Televisiota en voi katsoa, kun nukahdan heti ja ei mitään tietoa ohjelmista mitä on televisiosta tullut. Ihmeteltiin sitten siinä vielä kesän 2010 ja menin sitten loppukesästä oman kaupungin terveyskeskuslääkärille.
        Lääkäri totesi heti, että minut on laitettava heti neuron polille. Sain sitten lähetteen neuron fysiologian puolelle univiivetutkimuksiin ja tulos oli alle 1min. viive uneen...
        Otettiin sairaalassa vielä het verikoe ja tutkittiin olenko altis tälle sairaudelle. Minulla todettiin periytymä narkolepsialle ja todettiin todella tämä sairaus sitten minulla. Minulla on todella paha Katapleksia.
        Katapleksiasta alkoi tämän sairauteni ihmettely. Olen hyvin menestynyt työelämässäni ja viimeiset vuodet olen yrittänyt sitkeesti painaa täysillä ja en muuta elämässäni sitten ole jaksanut kuin työtäni viimeiset pari vuotta. Toisaalta oli todella helpotus saada diagnoosi Narkolepsia.
        Kyllä ihmeteltiin mikä minulla on, kun minulla ei ole ollut koskaan työuupumusta ja tykkään todella työstäni ja saan panostaa täysin omalla teholla palkkaani, niin aloin kärsimään siitä, kun en enää ole ilopilleri enkä pysty jatkuvasti lasissa 120% tekemään työtäni ja sammun aina hetkeksi jne... Eli kärsin todella paljon, kun en enää ole oma itseni eli energinen , iloinen paketti. Diagnoosin saatuani ilmoitin heti pomolleni ja pomo järjesti henkilöstöpäälllikön kanssa minulle sopivat työajat. Eli työnantajani jousti ja halusi pitää minut työntekijänä. Työkaveri silloin "kärsi" ja joutui muuttamaan todella radikaalisesti työaikaansa. Hän oli niin ymmärtäväinen minua kohtaan, hän ymmärsi todellakin minun sairauteni jne. Hän sitten lähti muihin hommiin ja sain sitten uuden työkaverin, joka ei ymmärrä sairauttani. Tässä sairaudessammehan on se "typerää", kun ei ulkoisesti näy oikeastaan kuin ihan pattitilanteessa. Minulla on usein takkupäiviä ja silloin ei pitäisi töissä olla, mutt sinnikkyyteni ei anna periksi olla pois.
        Työkaveri huutaa minulle, että mikä v...u nyt on ku kiikastaa niin... Olen hänelle sairaudestani antanut todella paljon tietoa, mutta hän ei sitä ymmärrä. Kärsin todella paljon siitä, kun ei anneta "takkupäivinä" ns. "rauhaa" hiljaisuutta vaan v.....llaan...
        Kärsin todella paljon kärsimättömyydestäni...olen todella lyhyt hermoinen nykyään. Ärsyttää oikein itseäni tämä tilanne. Olen ollut niin tykätty positiivinen kaikkien viihdyttäjä ni en enään pysty siihen.
        Lääkityksenä minulla on reilu annos Modiodalia kahdesti päivässä ja tietysti päiväunet pari krt pvässä , useimmin 3krt pvässä.
        En pystynyt kulkemaan kotoota käsin töissä , niin ostimme osakkeen läheltä työpaikkaani ettei tulise estettä käydä töissä.
        Liika kiire/stressi/ epäsäännöllisyys tuo minulle lisää katapleksioita ja jatkuvaa nukahtelua. jatkuva säännölisyys ei ole täysin mahdollista työni takia, niin kärsin todella paljon jatkuvasta painostuksesta, että tulos pitää aina olla enemmänkin plussaaa...
        Olen todella pahoillani muutamien nettikirjoitteluiden takia, jotka mollaavat rokotteiden ottajia ja siitä seuraamuksena narkolepsian puhkeaminen. Minulla on selvästi puhjennut Neurologini diagnoosin mukaan pandemix-rokotteesta tämä Narkolepsia.
        Valtiomme korkein valta käskemällä käski ottaa piikin ja siitä pelko mitä sitten, jos sairastuu pahasti ja ei olis ottanut piikkiä ni .... mitäs sitten... pelko ja tietämättömyys siinä oli se pahan alku ja juuri.
        Minä tyhmänä tottelin ja menin ottamaan piikin ja siitä tälläinen todella inhottava riesa. Tämän riesan kanssa pystyy elämään, mutta hyvin harva oikeesti tajuu kuinka hermoja raastava sairaus tämä on.
        En ikänä ole koskaan halunnut työelämästä pois eläkkeelle, mutta tämän sairauteni saatuani kaikkein paras lääke on ikuinen vapaus elämään ja ikuinen vapaus elämänrytmiin eli sairaseläke on paras lääke tähän, kun saa nukkua silloin ku tarvetta on ja silloin on todella hyvä olo. Jatkuvalla myrkkyjen syömisellä säätelemme uniyksikköämme aivoissamme ni siitä ei hyvää tule.
        Näillä lääkkeiden syömisellä pystyn juuri ja juuri käymään töissä. Jos en olis töissä, niin säätelisin nukkumisilla elämääni. Tämä on aivan tosi lukijat, hei!!
        Aina lomalla ollessani olen todella hyvässä kunnossa.
        Aviopuolisonikin on sen huomannut.
        Nuku silloin , kun siltä tuntuu , äläkä jännitä ja lääkkeillä pitkittele pirteyttäsi. Näin se vaan on ja sitä ei anneta naoudattaa!!
        Tykkään käydä töissä, mutta erittäin hankalaa on olla asiakaspalvelutyössä tämän sairauden myötä. Jatkuvasti tulee esille sairauteni.
        Lisää vertaistukea olen vailla. Liian vähän on kanssakulkijoita oikeesti rinnalla.


      • narkoleptikkoäippä
        Narkoleptikko 38 kirjoitti:

        Minulla todettiin narkolepsia 01/2011. Otin pandemix-rokotteen 01/2010 ja oireet oli tosi vahvoina jo 03/2010. Ihmeteltiin mikä minulla on.
        Ihmeteltiin minun notkahduksia ja kaatumisia iloisissa, surullisissa ja yllättävissä tilanteissa.
        Mieheni alkoi ihmetellä minun nukahteluja ihan missä vaan. Televisiota en voi katsoa, kun nukahdan heti ja ei mitään tietoa ohjelmista mitä on televisiosta tullut. Ihmeteltiin sitten siinä vielä kesän 2010 ja menin sitten loppukesästä oman kaupungin terveyskeskuslääkärille.
        Lääkäri totesi heti, että minut on laitettava heti neuron polille. Sain sitten lähetteen neuron fysiologian puolelle univiivetutkimuksiin ja tulos oli alle 1min. viive uneen...
        Otettiin sairaalassa vielä het verikoe ja tutkittiin olenko altis tälle sairaudelle. Minulla todettiin periytymä narkolepsialle ja todettiin todella tämä sairaus sitten minulla. Minulla on todella paha Katapleksia.
        Katapleksiasta alkoi tämän sairauteni ihmettely. Olen hyvin menestynyt työelämässäni ja viimeiset vuodet olen yrittänyt sitkeesti painaa täysillä ja en muuta elämässäni sitten ole jaksanut kuin työtäni viimeiset pari vuotta. Toisaalta oli todella helpotus saada diagnoosi Narkolepsia.
        Kyllä ihmeteltiin mikä minulla on, kun minulla ei ole ollut koskaan työuupumusta ja tykkään todella työstäni ja saan panostaa täysin omalla teholla palkkaani, niin aloin kärsimään siitä, kun en enää ole ilopilleri enkä pysty jatkuvasti lasissa 120% tekemään työtäni ja sammun aina hetkeksi jne... Eli kärsin todella paljon, kun en enää ole oma itseni eli energinen , iloinen paketti. Diagnoosin saatuani ilmoitin heti pomolleni ja pomo järjesti henkilöstöpäälllikön kanssa minulle sopivat työajat. Eli työnantajani jousti ja halusi pitää minut työntekijänä. Työkaveri silloin "kärsi" ja joutui muuttamaan todella radikaalisesti työaikaansa. Hän oli niin ymmärtäväinen minua kohtaan, hän ymmärsi todellakin minun sairauteni jne. Hän sitten lähti muihin hommiin ja sain sitten uuden työkaverin, joka ei ymmärrä sairauttani. Tässä sairaudessammehan on se "typerää", kun ei ulkoisesti näy oikeastaan kuin ihan pattitilanteessa. Minulla on usein takkupäiviä ja silloin ei pitäisi töissä olla, mutt sinnikkyyteni ei anna periksi olla pois.
        Työkaveri huutaa minulle, että mikä v...u nyt on ku kiikastaa niin... Olen hänelle sairaudestani antanut todella paljon tietoa, mutta hän ei sitä ymmärrä. Kärsin todella paljon siitä, kun ei anneta "takkupäivinä" ns. "rauhaa" hiljaisuutta vaan v.....llaan...
        Kärsin todella paljon kärsimättömyydestäni...olen todella lyhyt hermoinen nykyään. Ärsyttää oikein itseäni tämä tilanne. Olen ollut niin tykätty positiivinen kaikkien viihdyttäjä ni en enään pysty siihen.
        Lääkityksenä minulla on reilu annos Modiodalia kahdesti päivässä ja tietysti päiväunet pari krt pvässä , useimmin 3krt pvässä.
        En pystynyt kulkemaan kotoota käsin töissä , niin ostimme osakkeen läheltä työpaikkaani ettei tulise estettä käydä töissä.
        Liika kiire/stressi/ epäsäännöllisyys tuo minulle lisää katapleksioita ja jatkuvaa nukahtelua. jatkuva säännölisyys ei ole täysin mahdollista työni takia, niin kärsin todella paljon jatkuvasta painostuksesta, että tulos pitää aina olla enemmänkin plussaaa...
        Olen todella pahoillani muutamien nettikirjoitteluiden takia, jotka mollaavat rokotteiden ottajia ja siitä seuraamuksena narkolepsian puhkeaminen. Minulla on selvästi puhjennut Neurologini diagnoosin mukaan pandemix-rokotteesta tämä Narkolepsia.
        Valtiomme korkein valta käskemällä käski ottaa piikin ja siitä pelko mitä sitten, jos sairastuu pahasti ja ei olis ottanut piikkiä ni .... mitäs sitten... pelko ja tietämättömyys siinä oli se pahan alku ja juuri.
        Minä tyhmänä tottelin ja menin ottamaan piikin ja siitä tälläinen todella inhottava riesa. Tämän riesan kanssa pystyy elämään, mutta hyvin harva oikeesti tajuu kuinka hermoja raastava sairaus tämä on.
        En ikänä ole koskaan halunnut työelämästä pois eläkkeelle, mutta tämän sairauteni saatuani kaikkein paras lääke on ikuinen vapaus elämään ja ikuinen vapaus elämänrytmiin eli sairaseläke on paras lääke tähän, kun saa nukkua silloin ku tarvetta on ja silloin on todella hyvä olo. Jatkuvalla myrkkyjen syömisellä säätelemme uniyksikköämme aivoissamme ni siitä ei hyvää tule.
        Näillä lääkkeiden syömisellä pystyn juuri ja juuri käymään töissä. Jos en olis töissä, niin säätelisin nukkumisilla elämääni. Tämä on aivan tosi lukijat, hei!!
        Aina lomalla ollessani olen todella hyvässä kunnossa.
        Aviopuolisonikin on sen huomannut.
        Nuku silloin , kun siltä tuntuu , äläkä jännitä ja lääkkeillä pitkittele pirteyttäsi. Näin se vaan on ja sitä ei anneta naoudattaa!!
        Tykkään käydä töissä, mutta erittäin hankalaa on olla asiakaspalvelutyössä tämän sairauden myötä. Jatkuvasti tulee esille sairauteni.
        Lisää vertaistukea olen vailla. Liian vähän on kanssakulkijoita oikeesti rinnalla.

        MOikka, oli tosi "kiva" kuulla sun tarinas, siis eihän tää kivaa oo kenestäkään mutta tosiaan totta toi että normaaleille ihmisille pirun vaikee selittää et minkälaista elämän nykyään on,
        toi äkkipikasuus ja kärsimättömyys just ja sit toi että välillä on ihan zombi ja out of game - tilassa..
        Mulla oli ihan sama, siis ennen olin niin energinen, positiivinen jne.. ja inhosin nukkumista ku se va tuntu niin turhalta, nykyää tekis mieli aina vaa nukkua ja sit ku nukut nii ei meinaa saada nukutuks mut muuten sit meinaa väsyttää aina.

        En oo ite kerenny valmistua miksikään vielä, eropaperit napsahti lähihoitaja koulusta just, lasten kans kotona menee nyt aika, mietin et pitääkö sitä alkaa lapsia tekee et saa olla kotona aina äitiys lomalla :-D Kun ei paljoa löydy vaihtoehtoja miten voisin opiskella jos en pysy hereillä' tai mitä töitä voisin tehdä, ja just tuo et miten kaikki järjestelyt ja miten jaksasin illat lasten kaa jos päivät oisin töissä.

        Tää on niiiiin piinaava sairaus, todella...TODELLA toivon et keksittäs joku ihmelääke et tää monen vuoden zombi olo lähtis pois ja vois taas alkaa liikkua ihmisten ilmoilla omana ittenään, vitsailin (joo hauska vitsi) mut muutava vuos sit ku en tienny et sairastan tätä, niin vitsailin miehelle et hitto jos tää väsymys ei koht lähe nii pitää käyä ostaa katukaupasta vähä amfetamiinia aamukahviin :--) No kappsa, kohtahan saan sitä laillisesti lääkkeiden muodossa, eipä vaa huvittas loppuelämää syödä tollasia myrkkyjä :/

        Ja kuka ottaa vastuun tästä?! siis että valtio jakaa korvaus rahoja osalle, ok, vaikka jakaiskin niin ne ei ikinä oo sitä luokkaa mitä minäkin olisin voinut urallani luoda ja tienata, nyt kun mietin niin munhanpitäs saada niin paljon rahaa t voin vaan elää ja olla öllöttää sairauteni kans ja elää siis keskitasosesti, toden näkösesti joudun kituuttaa joskus jollai kelan rahoilla ehkä, katsoo nyt miten tää muuttuu tilanne että kuinka työkykyinen sitä onkaan jne. [email protected], saa laittaa sähköpostia kun vertaistukea tässä tosiaan kaivataan!


      • tiedoksi
        narkoleptikkoäippä kirjoitti:

        MOikka, oli tosi "kiva" kuulla sun tarinas, siis eihän tää kivaa oo kenestäkään mutta tosiaan totta toi että normaaleille ihmisille pirun vaikee selittää et minkälaista elämän nykyään on,
        toi äkkipikasuus ja kärsimättömyys just ja sit toi että välillä on ihan zombi ja out of game - tilassa..
        Mulla oli ihan sama, siis ennen olin niin energinen, positiivinen jne.. ja inhosin nukkumista ku se va tuntu niin turhalta, nykyää tekis mieli aina vaa nukkua ja sit ku nukut nii ei meinaa saada nukutuks mut muuten sit meinaa väsyttää aina.

        En oo ite kerenny valmistua miksikään vielä, eropaperit napsahti lähihoitaja koulusta just, lasten kans kotona menee nyt aika, mietin et pitääkö sitä alkaa lapsia tekee et saa olla kotona aina äitiys lomalla :-D Kun ei paljoa löydy vaihtoehtoja miten voisin opiskella jos en pysy hereillä' tai mitä töitä voisin tehdä, ja just tuo et miten kaikki järjestelyt ja miten jaksasin illat lasten kaa jos päivät oisin töissä.

        Tää on niiiiin piinaava sairaus, todella...TODELLA toivon et keksittäs joku ihmelääke et tää monen vuoden zombi olo lähtis pois ja vois taas alkaa liikkua ihmisten ilmoilla omana ittenään, vitsailin (joo hauska vitsi) mut muutava vuos sit ku en tienny et sairastan tätä, niin vitsailin miehelle et hitto jos tää väsymys ei koht lähe nii pitää käyä ostaa katukaupasta vähä amfetamiinia aamukahviin :--) No kappsa, kohtahan saan sitä laillisesti lääkkeiden muodossa, eipä vaa huvittas loppuelämää syödä tollasia myrkkyjä :/

        Ja kuka ottaa vastuun tästä?! siis että valtio jakaa korvaus rahoja osalle, ok, vaikka jakaiskin niin ne ei ikinä oo sitä luokkaa mitä minäkin olisin voinut urallani luoda ja tienata, nyt kun mietin niin munhanpitäs saada niin paljon rahaa t voin vaan elää ja olla öllöttää sairauteni kans ja elää siis keskitasosesti, toden näkösesti joudun kituuttaa joskus jollai kelan rahoilla ehkä, katsoo nyt miten tää muuttuu tilanne että kuinka työkykyinen sitä onkaan jne. [email protected], saa laittaa sähköpostia kun vertaistukea tässä tosiaan kaivataan!

        www.rokotusvaurio.fi

        jesenpuolenlla paljon narkolepsiakeskustelua


    • Lääkkeiden varassa

      Tämä vuoden vaihde taas taisteltu lääkkeiden kanssa. Narkolepsiaa ei saa olla eikä vireystilaa parantava, vaan ADD tai ADHD, niin silloin saa Concertaa! Minulla kävi nimittäin huonosti sen Modafiniilin kanssa. Ensin tuntui, että auttoi,mutta sairaus on pahentunut ja nuhkatelua iltapäivällä tulee niin voimakkaana, että päässä pätkii usein, samoin jo olen tunnin hiljaa kokouksesssa, konsertissa tai muuallla tulee katkoja vähän väliä. Pirullista taistelua unta vastaan.
      No sitten muistin, että minulla on joskus kirjoitettu ennen tutkimuksia ADD ja vein sen paperin Kelaan sain ADD perusteella korvauksen Concertasta!
      Modafiniiliä otin 6 tabletti, että pysyin hereillä ja pysyinhän sillä! Mutta työnteko kyllä jäi sitten, kun tuli "dimmed eyes". Aikana ihmeltyä, miksi en näe tietokoneelle selvästi, löysin netistä silmien tarkennuksen heikentymisestä. Olisi ollut minulle ainoa myönnettävä ja korvattava lääke! Toinen olisi tullut maksamaan n. 1.500 e/vuosi, jos sekään riittää. Oireeni ovat pahentuneet, eli odotan osa-aikaeläkettä, kun olen jo liki 60 v.

      • k3-28

        Katapleksiaan auttaa ainakin itselläni nikotiini niin hyvin, eittei se häiritse normaalia elämää edes nimeksikään. Nyt uniklinikalla käydessäni kutsui Partinen jonkun toisen hoidokkinsa huoneeseen kuulemaan nikotiinin vaikutuksesta kun asiaa selitin. Oli kuulemma minua edeltävä asiakas jolle Partinen oli asiasta maininnut. Ilmeisesti olivat hieman epäilleet jutun paikkansa pitävyyttä :)
        Itse huomasin asian jo noin 15 vuotta takaperin teini-iän nuuska kokeilujen aikana. Nyttemmin olen sitten käyttänyt nuuskaa jo pidempään. Tupakan savussa on Partisen mukaan katapleksiaa pahentavia myrkkyjä. Nikotiinilaastaria lupasin koittaa ja infota kokemuksistani.
        Suosittelen kokeilemaan tuota laastaria mikäli katapleksia häiritsee elämää.
        Ne jotka ei nikotiiniin ole tottuneet varoituksen sanana, että saattaa tulla huono olo ennen kun aineeseen tottuu. Kannattaa ottaa pienin mahd. annoskoko ja mennä sillä. Heti kun alkaa tulla huono olo tai hikeä puskea otsalle, kannattaa laastari/purkka tms. heittää pois. Olo korjaantuu muutamassa minuutissa normaaliksi :)
        Nikotiinipurkkaa on helppo annostella puraisemalla purkasta vaikkapa puolet tai kolmannes. Maistuu vähän oudolle pidemmän jauhamisen jälkeen, joten kannattaakin pureskella siitä sopiva levy ja käyttää sen jälkeen nuuskan lailla.

        Kertokaa ihmeessä kokemuksistanne nikotiinin ja muiden auttavien juttujen kanssa jos niitä jo on tai tulee!

        ps. tämä on hieno ketju ja toivonkin, että ei lähdetä vastailemaan idioottien kommentteihin kun niitä tänne jossain välissä kuitenkin ilmestyy. Pysyvät paremmin poissa kun ei saa vastakaikua aivopieruilleen.


    • Pave54

      Voiko olla narkolepsiaa jos on vain jatkuvasti ylettämän väsynyt mutta ei ns. nukahda päivisin pystyyn?
      Lääkäri epäili koroonista väsymysoireyhtymää, joka taas ei kait ole Kelan mukaan edes sairaus!

    • uninen1

      Hei.
      Löysin ketjun vasta nyt. Minulla epäillään narkolepsiaa ja kaipaisin tietoa lääkkeistä tällä hetkellä sekä kaikesta muustakin. Olen noin kolmekymmentä.

    • Rauhallinenjäbä

      Olen 15 vuotias poika, joka sairastui Narkolepsia toisella luokalla. Syy sairastumiseen oli THLn myöntämä pandemrix sikainfluenssarokote, en tiedä kirjoitettiin noin. Olin todella aktiivinen urheilija, mutta yhtenä tuona ainoana päivänä kaikki lopsahti täysin. Nykyinen pahimmillaan kellon ympäri ja lihosin nopeasti useita kiloja. Vanhempana huomasi asian ja tietysti puuttuivat siihen. THL tottakai sanoi nukkumisen olevan vain sivuoire! Testien jälkeen minulle todettiin Narkolepsia, johon siis liittyy myös katapleksia. No.. 12 000 € pamahti tilille! Jes, sairaus hoidettu, kun rahaa saadaan! Vähän aikaa meni ja muut korvaukset lopetettiin! Syynä liian vähäinen rasitus vanhemmille! HALOO!! Vanhempien ansiosta olen pärjännyt koulussa ja ylipäätään pystyn jossain asioissa olemaan normaali. Valituksia tottakai tehtiin ja useita ja nyt ollaan siinä pisteessä, että jopa Suomen johtavat Narkolepsia tutkineet lääkärit ovat sitä mieltä, että tarvitsen tuen! Koko tarina olisi niin pitkä kerrottavaksi, että en nyt vain suinkaan jaksa sitä teille kirjoittaa, haluan vain ymmärrätte hyvin yksinkertaisen asian: keskiarvon on narkolepsiasta riippumatta 9,3 NARKOLEPSIA EI VAIKUTA YLEISESTI VIISAUTEEN! Se voi haitata lukemista väsymyksellä, mutta ei muuten vaikuta. Sairaus tuli rokotteesta koska geenit sellaiset, ihme touhua.. Muistan asiat hyvin, joka auttaa koulussa. En lue kokeisiin kuin kerran tai kaksi kappaleen läpi. Harrastan jalkapalloa aktiivisesti! TÄRKEÄ: Kelalta syy miksi tukea ei olla saatu: LIIKUNNAN HARRASTAMINEN! Lääkärit pitävät harrastamista hyvänä kuntouttamisena! Nyt menee varmaan taas liian pitkäksi Tämä.. KELA EI TIEDä PASKAAKAAN NARKOLEPSIASTA! ELÄMÄNI VOISI OLLA TÄYSIN ERILLAINEN JA PAREMPI ILMAN TÄTÄ! JOS JOKIN KELAN IHMINEN LUKEE TÄTÄ, JOKA ON TEHNYT KYSEISIÄ PÄÄTÖKSIÄ PAINUKOOT HELVETTIIN! NARKOLEPSIA ON ELINIKÄINEN! Vituttaa tollanen vammanen porukka..vaikka itse Tässä ollaan vammasia. Saatana kun saisin tietää ketä sen raportin on tehnyt..vittu.

      Ja niin siitä Concertasta. Aloitettiin äskettäin, 18mg nostettiin jo 36mg koska ei tollanen pieni määrä tälläseen 185cm järkäleeseen vaikuta. Luultavasti nostetaan vielä 54mg. Jos vaikuttaisi voisi olla ihan hyväkin, sanotaan aiheuttavan ruokahaluttomuutta. Itse en ole vielä huomannut. Tiedä huomaako sitä itse. Niin ja vielä..

      KELA LAITTAA VAAN RAHAA OMAAN PUSSIIN ELI PÄÄLLIKÖT SAAVAT MILJOONA TILEJÄ. JOS SINULLE ON TODETTU NARKOLEPSIA ETKÄ SAA TUKEA VAIKKA SE TEILLE KUULUISI ÄLÄ LUOVUTA. Harmittaa vaan, ei Tässä muuta. Kela on perseestä sanotaan, vaikka näin tähän loppuun. Olen 15v mutta mielestäni kaikki on asiaa, kiitos ja Näkemiin.

      • kaitsu49

        ihan kuin oma tarina. mutta sillä erolla että olen pommittanut lääkepoolia koko ajan ja jatkuu edelleen. itse sain neljän vuoden taistelun jälkeen myönteisen eläke päätöksen. joka alkoi 1.7.2016 itsekin löysin tämän ketjun vasta nyt. kun on enemmän aikaa ja intoa. mun mielestä meidän ketkä tän sikapiikin uhreja ovat. niin
        enemmän verkostoitua ja tehdä asialle jotakin. minut tavoittaa p.0505314753 tai
        [email protected]


    • Narkoleptikko

      Hei,

      Törmäsin tänään ketjuun, kun etsiskelin kokemuksia lääkkeistä. Syynä ilmoitus, että univiivetutkimuksen ja unipolygrafian tuloksien perusteella diagnoosini on narkolepsia.

      Ajattelin kirjoittaa tänne tämän viestin, jos nyt joku sen sattuisi lukemaan ja saamaan siitä jotain apua.

      Otin sikainfluenssa rokotuksen lukiossa 17-18 ikäisenä. Kahden vuoden sisällä aloin nukahdella erinäisissä tilanteissa. Tentteihin lukeminen ei onnistunut sillä nukahdin aina 2-10 sivun jälkeen. Onneksi osasin kuunnella tunneilla ja koulu ei ollut vielä mikään ongelma. Yliopistossa sitten en pysynyt yhdelläkään luennolla hereillä enää toisena vuotena. Opiskelumotivaatio tippui nollaan ja pikkuhiljaa yliopistolla käynti myös. Elämäntavat ja rytmit eivät olleet ihan oppikirjojen mukaiset joten pistin väsymyksen niiden piikkiin. Pärjäsin nukahtelujen kanssa, kun olin vain osa-aikatyössä ja päiväunet olivat mahdollisia. Väsymys on aika tasaisesti pahentunut viimeisen 7 vuoden aikana. Elämäntapa muutoksen (ruokavalio, liikunta, alkoholin minimoiminen yms.) aloitin pari vuotta sitten ja elämä alkoikin näyttää valoisammalta. Väsymys ei kuitenkaan mihinkään hävinnyt. Erinäisten elämänvaiheiden ja seikkailujen kautta vuonna 2017 siirryin kokopäivätyöhon ja väsymyksestä tuli ongelma. Työkuvani vaihtui -> jouduin istumaan enemmän joten väsymys tulee helpommin. Minulle on useamman vuoden ajan vitsailtu, että olen narkoleptikko. Itse en ottanut asiaa vakavasti kertaakaan ennenkuin keväällä 2017 minulle lueteltiin narkolepsian oireet ja jokaisen oireen tunnistin itsestäni. Silloin hakeuduin yksityiselle lääkärille Terveystalolle, josta sain lähetteen OYSiin univiivetutkimukseen ja unipolygrafiaan. Kerroin itse lääkärille narkolepsiaepäilystä ja oireiden täsmäävän täysin. Katapleksia oireita on, mutta ne ovat minimaalisia kun syön hyvin, liikun ja nukun säännöllisesti. Suosittelen muillekin panostamaan näihin, erityisesti ruokavalioon. Itse syön vähähiilihydraattisesti, gluteenittomasti ja mahdollisimman paljon luomua. (Gluteeniton ruokavalio poisti itseltä reuman oireet, "levottomat jalat" eli jalkojen ja käsien pakotuksen nukkuessa)

      Lääkkeitä en aio päivittäin syödä. Provigil mahdollisesti varalle jos päiväunet ei ole joskus mahdollisia.
      Työssä tähtään yrittäjäksi hyvin pian, joten määrään itse työaikani jatkossa.

      Viimeisimmät huomioni ovat, että elämä helpottuu huomattavasti kun asian hyväksyy eikä taistele sitä vastaan. Pyrin nukkumaan päiväunet joka päivä klo 14-19 välillä. Kestoltaan päiväunet vaihtelee 10-90min välillä. Ilman päiväunia kaikki toiminta menee onnettomaksi. Olen ärtynyt ja keskittyminen on mahdotonta. Nykyään myös lukeminen pienissä määrin onnistuu sekä istuminen paikallaan hieman pidempäänkin. Jos menen makuulle niin nukahdan 5min sisään poikkeuksetta.

      En anna tämän asian minua tai elämääni määritellä, toivon ettei kukaan muukaan sitä tee. Suosittelen myös ihmisiä hakemaan diagnoosin, jotta ei tarvitse asiaa muille perustella ja taistella näiden "Otat vaan niskasta vain itteäsi kiinni!" -tyyppisten ihmisten kanssa. Minulla ainakin diagnoosi tehtiin suht helposti vaikkakin 6kk siinä kesti.

      Kiitos ja voimia muille unisille!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1346
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe