Oligoarthritis juvenilis

potilas f

Elikkä tuolla diagnoosilla oli lapsenareumaa, ranteessa nilkassa sormissa ja isovarpaassa. Aika rajuina oli tulehdukset hoidettiin kortisoni pistoksilla ja salazopyrinillä ja kipulääkityksellä. Aktiivisena n.3 vuotta, jonka jälkeen 7 vuoden tauko ja jälleen aktivoitui juuri aikuisuuden kynnyksellä. Tällä kertaa vain nilkat ja kantapäät tulehtuivat lääkityksenä "kultapistokset" kortisoni ja salazopyrin, aktiivisena n.2 vuotta. Nyt tässä odottelen, koska taas ilmaantuu edellisestä aikaa 7 vuotta.

Kiva kuulla onko muita tällä diagnoosilla olleita lapsia ja miten oireita on ollut aikuisena?

8

3104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • snoopy

Sama diagnoosi, minulla oireet pahenivat täytettyä 18, lapsena reumaa ei hoidettu, eikä oltu varmaksi diagnosoitukaan vaikka oireita oli.. tuntuu että pahenee vain vuosi vuodelta, leukanivel ongelmat pahimpana, lääkitys senkun vaan nousee.. jospa tämä joskus hellittäisi.

• aikuistunut lapsireumaatikko

...sama diagnoosi. Todettiin 8- vuotiaana sen jälkeen oxiklorin, salazopyrin ja särkylääkkeitä. Lääkkeet lopetettiin 19-vuotiaana ja kaksi vuotta myöhemmin reuma paheni radikaalisti. Aloitettiin jälleen Oxiklorin ja uutena trexan, parit kortisonipiikit ja taas on oltu nätisti. Nyt 24 v, lääkkeet jälleen lopetettu, vain oxiklorin jäljellä. Saapas nähdä. Reuma on perseestä, mutta samalla vienyt minua elämänkoulussa pari luokkaa ikätovereitani edelle.

• Suski
        aikuistunut lapsireumaatikko kirjoitti:

...sama diagnoosi. Todettiin 8- vuotiaana sen jälkeen oxiklorin, salazopyrin ja särkylääkkeitä. Lääkkeet lopetettiin 19-vuotiaana ja kaksi vuotta myöhemmin reuma paheni radikaalisti. Aloitettiin jälleen Oxiklorin ja uutena trexan, parit kortisonipiikit ja taas on oltu nätisti. Nyt 24 v, lääkkeet jälleen lopetettu, vain oxiklorin jäljellä. Saapas nähdä. Reuma on perseestä, mutta samalla vienyt minua elämänkoulussa pari luokkaa ikätovereitani edelle.

Olen sairastanut 2 vuotiaasta lähtien reumaa ja nyt 17, pian 18. Mulla on pahentunu reuma murrosiän alettua ja ollu n. 12v lähtein aktiivisena.
        Erityisesti nilkat, muutamat varpaat, kyynerpää, olkapäät, polvet ja lonkka on ollu kiukkuset Myös iriitti!
        Lääkkeinä menee nyt humira, trexan ja imurel. Humira tekee kivuttomiksi nivelet, mutta ei tulehduttomiksi. Viimeksi kun kävin kontrollissa oli 7 niveltä tulehtunut vaikka 2 oli kipeänä. Ja sairastunut olen kuitenki kauan eli tiedän useimmiten mitä hoidetaan jo etukäteen.

• Kasvattaa
        aikuistunut lapsireumaatikko kirjoitti:

Kyllä reuma on tosiaan elämänkoulu, joka kasvattaa. Oppii arvostamaan hyviä hetkiä, koska ne eivät ole todellakaan itsestään selviä. Avaa saman näkemyksen myös muihin asioihin, että vain yrittämällä jaksaa ja pärjää tässä elämässä.

• mutta kummiskin;)

itellä samainen reuma todettiin vasta 13-vuotiaana. Vuoden oli pahana, kortisonia pisteltiin(14 piikkiä parhaillaan)muuten lääkityksenä ollut salazopyrin treksania kokeiltiin, mutta teki huonon olon. sitten 2 vuotta hyvänä,nyt on 5-kuukautta ollut kipuja ja kolotuksia, osa johtuu kyllä selkäsairaudesta, ja osa fibrosta.. itsellä ainakin jos lääkityksen jättää pois, reuma pahenee, onhan se aina jossain odottamassa että saisi hyökätä.:(
      Olen nyt 17 ja ammattikoulua olen vuoden jälessä vastapainona sille elämänkoulua tuntuu olevan ikätovereitani enemmän.

• Riikka

Mulla todettiin lastenreuma 6-vuotiaana ja sairastin 9-vuotiaaksi. OIreilua parikymppisenä, joita en edes osannut yhdistää reumaan.
      Esikoisen ollessa 1 vuotta ja minä 27 reuma aktivoitui. Oxiklorinia ja kortisonipistoksia polviin. Polvet vaan siis oireilivat.
      Lääkkeillä asettui ja toisen lapsen saatuani, oireet pahenivat taas kovasti vauvan ollessa 6 viikkoa. Pistoksia ja Oxiklorin sekä Salzopyrin.
      Nyt odottelen, josko alkaisi lääkkeet tehoamaan.

• Riihanna

Samasta taudista olen kärsinyt enemmän ja oikeastaan kai vähemmän 2 v. asti, nyt olen 21v. Miulla tauti on edennyt useamman vuoden sykleinä - pari vuotta aktiivina, viisi oireeton, vuosi aktiivi, seittemän oireetonta, 1,5 aktiivi, pari oireetonta ja nyt sitten tänään taas piikki polveen. Olen kai onnellinen tapaus siinä että reuma on ollut noin paljon poissa ja vain polvissa, niin silti se kyllä hermoja riistää joka kerta aina vain enemmän ( myös läheisten hermoja valitettavasti). Lapsena reuma oli paljon helpompi sulattaa, nyt uusiessa herä aina raivo, että nytkö se taas alkaa. Itsellä tauti kativoituu aina kovassa stressissä (kaksi vikaa kertaa opinnäytetyön yhteydessä..) ja nyt tällä kertaa stressistä, stepissä käynnistä ja siitä että jätin itse lääkkeet pois. En tiedä miksi aina olen ollut niin lääkekielteinen, vaikkei niitä ole kuin trexan käytössä ja siitäkään ei sivuvaikutuksia ole ja toimii.. tai toimi hyvin. Nyt tänään turhaan pistettiin bakerin kysta, mutta eipä sieltä mitää tullut. Harmittaa vaan kovin. Saako aikuinen ihminen vielä itkeä lääkärissä? Itse en ainakaan pysty hillitsemään... ei se kipu haittaa vaan se että on sairas, ainakin itsellä on näin. Pitää nyt toivoa, että malttais rauhottua ja pääsis oikeesti lopputyötä tekemään (toimintaterapeutiksi pitäisi valmistua, oma kokemus auttaa kummasti ymmärtämään potilaita...) ja jumppaan ja muutenkin tää itkeskely loppuis. Viimeset kaks kertaa aktiivitauti on miulla hoidettu mielialalääkkeillä ja nyt pyysin niitä itse... ne auttavat kaikista parhaiten, kun stressiä sietää paremmin eivät polvetkaan vaivaa. Onko muilla vastaavaa kokemusta SSRI lääkkeistä? miulla ei muita läkkeitä nyt olekaan kuin trexan 12 mg ja nyt ne zoloftit... jospa näillä. Vaikka tajuan etten sairastuneena sieltä pahimmasta päästä ole, niin ei sitä voi silti hyväksyä vaikka koko iän on yrittänyt.

• tässä jo käyty jo 15 vuotta

sama diagnoosi nyt annettiin kuukausi sitten kuin lapsena. Eli sairastuin 9 vuotiaana reumaan, muutama vuosi siinä vierähti taistellessa oireita vastaan ja murros iän saavutettuani olin voiton puolla ja lääkitys lopetettiin. Sitten oli kolme vuotta taukoa ja oireeita alko tulla. Mutta ei lääkärit uskoneet että on samaa tautia kun oli todettu jo "terveeksi". Tässä 8 vuoden aikana on ollut huonoja ja hyviä hetkiä, kipulääkkeiltä ja tulehduskipulääkkeitä olen syönyt aika ison määrän. Ja kortisonia pistetty.. Nyt kun ei pystynyt edes töitä tekemään kun oli kädet ja jalat tosi kipeet. Puoli vuotta jonotin reumalääkärille ja lopulta pääsin. No lääkitys aloitettiin salazopyrinillä ja kipulääkettä seuraksi . Toistaiseksi hyvin sujunut..
      Lapsena jalat oli huonommat ja nyt on molemmat kädet.
      Mutta kyl tämmönen sairaus opettaa arvostamaan terveyttä ja muutenkin oikeesti tärkeitä asioita elämässä. Ja elämään jokaisen päivän uutena alusta. Elää hetken kerrallaan eikä murehdi "turhia".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Me, Suomen kansa, vaadimme Riikka Purran eroa ministerin tehtävästä

Riikka Purra on toistuvalla valehtelullaan osoittanut olevansa epärehellinen henkilö. Perustuslain kohdassa 60 § edell
      Maailman menoa
      245
      7996
    2. Hotelli Kainuu konkurssiin

Vasta laajenivat Eskobarilla ja nyt näin https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/hotelli-kainuu-hakeutunut-konkurssiin
      Kuhmo
      122
      3317
    3. Rikkaiden ja yritysten veroaleen ei ole varaa

Ei pieni Suomi pysty elättämään vanhenevaa väestöä nykyisellä veroasteella. Ainakin 5-prosenttiyksikköä pitää kokonaisve
      Maailman menoa
      83
      2917
    4. Purra jäi kiinni valehtelusta, Heinäluoma ei

Ja heti alkoi Purra joukkoineen maalittamaan Heinäluomaa. Niin toimii äärioikeistoa edustava putinistipersulauma, jonka
      Maailman menoa
      9
      2825
    5. "Minua ei kiinnosta opiskelu eikä töissä käyminen"

Voiko lausunnosta päätellä lainkaan mikä puolue saattaisi ajaa tuollaisen kansalaisen elämäntavan mahdollistamista? htt
      Maailman menoa
      131
      2496
    6. Yks vähemmän

Yks narkki täälläkin vähemmän,m.t. sai mitä halusi😎
      Kiuruvesi
      25
      2233
    7. Huomentaaaa

Hyvää huomenta.... Tiiätkö kuinka vaikeata susta on ottaa mitään selvää ja ymmärtää yhtään mitään? Mukavaa päivää... sil
      Ikävä
      38
      2182
    8. Ainutlaatuiselle naiselle.

Osaat tietämättäsi tehdä edelleen suuren vaikutuksen minuun. Tämän piti olla jo ohi mennyttä mutta olin väärässä jällee
      Ikävä
      37
      1696
    9. Nyt voin sanoa että vtuttaa!

Kertaa sata 💯
      Ikävä
      24
      1670
    10. Rottia juoksee pitkin ostolantietä

Eikö mikään taho loukuta niitä. Tuhoavat kiinteistöjä
      Ähtäri
      21