Vene "ajokortti"

epikuros

Nykyisten määräysten mukaan henkilö, joka on yli 15 v. saa kuljettaa venettä jonka pituus on alle 24 m. ja koneteho max. 850 HP (ei ole varma tehosta) ja hänellä olisi kyky ja taito kuljettaa em venettä.

En oiken usko, että "venekortti" toisi tullessaan sitä hyvää merimiestapaa sen täytyy tulla valistuksen kautta.

Miten mitattaisiin veneenkäsittelytaito?
1. alla 6 m. konealukset heto alee 20 HP
2. purjevene yli 30 jalkaa... ja niin edelleen

Muuttuuujia on liikaa ja todellinen "Inssiajo" miten se sitten järjestettäisii.

10

2496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhua

      koko asiasta ettei joku virkamies taas keksi tällaisia älyttömyyksiä alkaa ehdottelemaan

      • Ammatti merenkulkija

        sitä mieltä, tarvitsisimme Suomeen ns."veneilykortin".
        Jos ajattelemme nykyisiä liikennetiheyksiä vesialueillamme, vaikeita kivikkoisia vesiämme sekä muuttuvia sääolojamme niin olisi täysin perusteltua säätää laki veneen kuljettajan pätevyydestä.
        Mallina voitaisiin käyttää Norjassa ja Tanskassa voimassa olevia kelpoisuusvaatimuksia.


      • asiaa puitiin
        Ammatti merenkulkija kirjoitti:

        sitä mieltä, tarvitsisimme Suomeen ns."veneilykortin".
        Jos ajattelemme nykyisiä liikennetiheyksiä vesialueillamme, vaikeita kivikkoisia vesiämme sekä muuttuvia sääolojamme niin olisi täysin perusteltua säätää laki veneen kuljettajan pätevyydestä.
        Mallina voitaisiin käyttää Norjassa ja Tanskassa voimassa olevia kelpoisuusvaatimuksia.

        muistaakseni viime keväänä tällä palstalla.
        Sillon joku veneilykouluttaja esitteli ton Tanskan mallin ja munkin mielestä se olis tosi pätevä ja hyvä meille tänne Suomeen.
        Miksiköhän asia ei ole edennyt mihinkään?


      • asiaa puitiin kirjoitti:

        muistaakseni viime keväänä tällä palstalla.
        Sillon joku veneilykouluttaja esitteli ton Tanskan mallin ja munkin mielestä se olis tosi pätevä ja hyvä meille tänne Suomeen.
        Miksiköhän asia ei ole edennyt mihinkään?

        vain kirjallinen koe, ilman näyttöä veneen käsittelyä?
        Ammatillissa oppilaitoksissa ovat käynnissä ns. näytöt.

        Voitaisiinko tälläisia huru-ukkoja vapautta ko. "kortista" jos kykenee esittämään veneily historiansa vaikka veneseuran kautta?


      • Tanskan malliin


    • ongelmana

      Yleisesti lakeja säädettäessä olisi syytä pitää kiinni siitä ohjenuorasta, että terveen järjen mukaista toimintaa ei ehdoin tahdoin ole syytä muuttaa laittomaksi. En ainakaan ymmärrä, miten veneen "ajokorttia" voitaisiin soveltaa etenkään purjeveneisiin: purjehdusajat kun ovat moninkertaisia tyypillisiin moottoriveneen legeihin verrattuna. Tästähän on perinteisesti selvitty pinnavuoroa kierrättämällä. Tiukoissa paikoissa osaavin ohjaa, muuten riittää jos kippari välillä kuikuilee keulaluukusta että kaikki hyvin, suunta tuota luotoa kohti vaan. No nyt jos ajokortti tulisi mukaan kuvioihin, pitäisi kaikilla veneessä olijoilla moinen olla... Muuten mentäisiin laittomuuksien puolelle...

      • JRxxx

        "Ajokortti" kai tulisi lähinnä vain aluksen päällikölle, ruorissa/pinnassa saisi olla kortitonkin, kunhan kipparilla on tilanne hallinnassa.
        Saaristoväylillä kyllä on perusteltua edellyttää, että todellisen kuljettajan on osattava enemmän kuin vain ohjata jotain luodonreunaa kohti. Fanaattisimmille purjehtijoille tällä tietysti ei ole merkitystä, kun heidän mielestään purjeveneellä on aina pyhä ja ylimyksellinen etuoikeus kaikkiin muihin nähden. Paitsi mitäs sitten, jos lähelle tulee toinen purkkari eikä kummassakaan tunneta niitä sinänsä omituisia sääntöpykäliä, jotka säätelevät purjealusten keskinäisiä väistämisiä?


      • pykälissä
        JRxxx kirjoitti:

        "Ajokortti" kai tulisi lähinnä vain aluksen päällikölle, ruorissa/pinnassa saisi olla kortitonkin, kunhan kipparilla on tilanne hallinnassa.
        Saaristoväylillä kyllä on perusteltua edellyttää, että todellisen kuljettajan on osattava enemmän kuin vain ohjata jotain luodonreunaa kohti. Fanaattisimmille purjehtijoille tällä tietysti ei ole merkitystä, kun heidän mielestään purjeveneellä on aina pyhä ja ylimyksellinen etuoikeus kaikkiin muihin nähden. Paitsi mitäs sitten, jos lähelle tulee toinen purkkari eikä kummassakaan tunneta niitä sinänsä omituisia sääntöpykäliä, jotka säätelevät purjealusten keskinäisiä väistämisiä?

        Mikä niissä pykälissä on "sinänsä omituista"?

        Joka tapauksessa ne joko tunnetaan tai sitten muuten vain osaavat pysyä erossa toisistaan, kun ongelmaksi purjeveneiden keskinäiset väistelyt eivät oikein koskaan muodostu. Purjeveneiden käyttämillä nopeuksilla lienee tekemistä ongelmattomuuden kanssa.


      • nopeus
        pykälissä kirjoitti:

        Mikä niissä pykälissä on "sinänsä omituista"?

        Joka tapauksessa ne joko tunnetaan tai sitten muuten vain osaavat pysyä erossa toisistaan, kun ongelmaksi purjeveneiden keskinäiset väistelyt eivät oikein koskaan muodostu. Purjeveneiden käyttämillä nopeuksilla lienee tekemistä ongelmattomuuden kanssa.

        pelkästään asiaa ratkaise vaan tieto siitä, että se toinenkaan ei väistä, joten on varauduttava purkkarissakin siihen, että toinen tulee silmät ummessa päälle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1766
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      693
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      166
      531
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      25
      497
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe