Yks ottaa Ritolat, toisella homma leviää ku Jokisen eväät,
joku on ku Ellun kana ja joku paikka taas täynnä ku Turusen pyssy.
Sit vielä yks hauska sanonta; pyörii ku puolukka pillussa,
mistähän moinen juttu on saanut alkunsa?
Löytyykö palstalaisilta muita sanontoja ja/tai selityksiä niille ?
Suomalaiset sanonnat
32
7082
Vastaukset
On kuin perseeseen ammuttu marjakarhu.....:)
Vihaisena sitä on varmasti sellainen...ainakin minä...- mister-man
toi on tuttu sanonta mut ilman tota marja-sanaa,
näissäkin on varmaan alueellisia vivahteita.
Esson baarissa olen monesti kuullut sanonnan: Parempi pikkusormi pi***ssa kuin peukalo keskellä kämmentä. Täytynee kai Suhina Lempiltä kysyä, mitä tämäkin vanha sanonta mahtaa tarkoittaa.
- Suhina L
Olin siellä töissä, mutta kun kuulin, että asiat eivät täällä Suomen puolella luista toivotulla tavalla, niin lähdin ensimmäisellä koneella laittamaan asioita kuntoon.
Huomain heti apuani tarvittavan.
Juuri tuon sinun filosofoimaan taipuvaisen luonetesi takia unohdat joskus käytännön asioita ja sananlaskujakin. Ei se niin mennyt että parempi pikkusormi piilossa, kuin peukalo keskellä kämmentä. Itseasiassa koko vanha sananlasku on muuttunut kansan suussa kokonaan erilaiseksi, kuin se alkujaan oli. ..Siinä piilossa olevasta pikkusormesta mitään puhutakaan. Vaan se kuuluu :" Ei kulli käytössä kulu."
Tuosta taas tulikin johdonmukaisesti mieleeni, että pääsisitkö tänä iltana livahtamaan pikku palaveriin? Poissa ollessani ovat asiat tuolla Essolla päässeet vähän huonolle tolalle. Hoideltaisiin hommia kuntoon! Suhina L kirjoitti:
Olin siellä töissä, mutta kun kuulin, että asiat eivät täällä Suomen puolella luista toivotulla tavalla, niin lähdin ensimmäisellä koneella laittamaan asioita kuntoon.
Juuri tuon sinun filosofoimaan taipuvaisen luonetesi takia unohdat joskus käytännön asioita ja sananlaskujakin. Ei se niin mennyt että parempi pikkusormi piilossa, kuin peukalo keskellä kämmentä. Itseasiassa koko vanha sananlasku on muuttunut kansan suussa kokonaan erilaiseksi, kuin se alkujaan oli. ..Siinä piilossa olevasta pikkusormesta mitään puhutakaan. Vaan se kuuluu :" Ei kulli käytössä kulu."
Tuosta taas tulikin johdonmukaisesti mieleeni, että pääsisitkö tänä iltana livahtamaan pikku palaveriin? Poissa ollessani ovat asiat tuolla Essolla päässeet vähän huonolle tolalle. Hoideltaisiin hommia kuntoon!Ainahan sitä pikkupalaveriin kanssasi aikaa riittää. Taidankin heti lähteä pienelle iltalenkille, ja voinhan siinä samalla Essollekin hetkeksi piipahtaa. Uusi esityslista ei ole kyllä valmiina, mutta voimme kai pitää tällaisen "rutiinineuvottelun" ihan vanhan perinteisen kaavan mukaan.
- mister-man
Suhina L kirjoitti:
Tuosta taas tulikin johdonmukaisesti mieleeni, että pääsisitkö tänä iltana livahtamaan pikku palaveriin? Poissa ollessani ovat asiat tuolla Essolla päässeet vähän huonolle tolalle. Hoideltaisiin hommia kuntoon!nyt taitaa Suhina panna parastaan :>)
- Suhina L
Yleismies kirjoitti:
Ainahan sitä pikkupalaveriin kanssasi aikaa riittää. Taidankin heti lähteä pienelle iltalenkille, ja voinhan siinä samalla Essollekin hetkeksi piipahtaa. Uusi esityslista ei ole kyllä valmiina, mutta voimme kai pitää tällaisen "rutiinineuvottelun" ihan vanhan perinteisen kaavan mukaan.
tai siis Essolle menossa.
Mister - Man sanoikin juuri, että taitaa Suhina panna parastaan.
Oikeassa oli. Pannaan rutiinilla "neuvottelut" menemään! - Häjy
jokos ne kilipaalut oli ?
Niin, tervyysiä vaan, Rosaliille eritoten, Kostamukses ollahan erelleenki.
Minoon täällä pahimmas maharollises jumis, pitäs hihirellä Seinäjokia kohoren kiirehellä ku lumekki kohta sulaa.
Notta miten niin jumis ? No ku Tatjaana makaa tiivihisti pairan helemalla, eikä renkiä sitä pahimmoosin siitä poiskaan hätyyttää...
- Ansku
käytettiin kotona:
-Tuijottaa ku lehemä uutta konttia.
-Pienenee ku pyy maailmanlopun edellä.
-Sai väärän käsityksen kuin Toska-Jussin koni.- mister-man
lehmä tuijotti uutta porttia.
- Ansku
mister-man kirjoitti:
lehmä tuijotti uutta porttia.
ollut tuijottamiseen asti, mutta pärekontteja joilla kannettiin heinät ladosta navettaan oli, ja silloin kun otettiin uusi tuoksuva mäntylastukontti käyttöön, lehemät ei saanu siitä irti silmiään.
- :)))
mutta sanonta:joka toiselle kuoppaa kaivaa...joka toiselle ei..niinhän
- mister-man
tää vois olla melkein niitä hautuumaan juttuja.
*Tuumailee* - Suhina L
mister-man kirjoitti:
tää vois olla melkein niitä hautuumaan juttuja.
*Tuumailee*Olen kuullut sanottavan, että nyt se myrkyn lykkäs:)
- mister-man
täällähän on tullu monta uutta juttua mullekin,
oikein sivistystaso laajenee taas,
se on ollukki tähän asti kaita ku
piri-Matin paita sanotaan muistaakseni Kalevalassa Marjatan runossa. Olisikohan sillä jotain tekemistä sinun puolukkajuttusi kanssa?
- keskustelusta
Mitä vanhempi pukki, sitä kovempi sarvi.
- ...
Suksi kuuseen.
Tässä hyvä tosi juttu eletystä elämästä.
" Nurmon kirkon edessä putosi karjakuljetusautosta karju-sika tielle ja pyörähti kuolleena ojaan.
Nurmon kirkkoherra käveli vähän myöhemmin paikan ohi ja näki sian ojassa.
Kotoaan hän soitti Seinäjoelle päivystävälle poliisille ja pyysi ryhtymään toimenpiteisiin.
Päivystäjä vastasi: - "Poliisilla on sellainen käsitys, että papit yleensä hoitavat kuolleet."
Kirkkoherra ei häkeltynyt: - "Papitkin osaavat olla sen verran kohteliaita, että ilmoittavat kuolemantapauksesta aina ensimmäiseksi sukulaisille."- ursula
Tästäsitä tulkii hyväl tuulel koko päiväks
- mieleeni
Niin makaa kun petaa.
Mistähän lie tullut tuokin sanonta?Äidilläni oli tapana käyttää tuotakin...niinhän se on...miten elämässäs hoidat asias,niin siten myös sitten elät....
Toinen on tämä:minkä taakseen jättää,sen eestään löytää...:)
- lähdössä
niin kauas kun pippuri kasvaa :o)
- Agathe
Huojuu ja heiluu kun vaivasen onni tikun nokassa ja
Kiiltää kun kulkukoiran munat.
Nämä Satakunnan puolesta =)
PS Savolaiset on niin kieroja, ettei kusekaan siihen mihin kyykistyy - mutt tämä lienee rasistista? =D ;-)- Soot ..
- Mehän ei tuollaasia täälä suvaata!
Pohojammaalla on oikooset ja leviät tiät.
Ei soo kummakaan jotta savolaaset on niin
kiaroja kun niiren tiätkin on niin sykkyrällä.
- Älä flikka vaihra komiaa luantoas kottikärryyhin, sanoo entinen akka tyttärellensä.
- Parempi kunniaa kourallinen, kun häpiää helemallinen.
- Ookko oppinu orottamhan vai aina kohta saamhan?
- Minkä nuarena laihnaa, sen vanhana unohtaa.
- Herrooksi eletään, vaikka tuuman kerralla.
- Aina itte itteni oon kehunu ja aina oon kehutuksi tullu. - Pirre*
Soot .. kirjoitti:
- Mehän ei tuollaasia täälä suvaata!
Pohojammaalla on oikooset ja leviät tiät.
Ei soo kummakaan jotta savolaaset on niin
kiaroja kun niiren tiätkin on niin sykkyrällä.
- Älä flikka vaihra komiaa luantoas kottikärryyhin, sanoo entinen akka tyttärellensä.
- Parempi kunniaa kourallinen, kun häpiää helemallinen.
- Ookko oppinu orottamhan vai aina kohta saamhan?
- Minkä nuarena laihnaa, sen vanhana unohtaa.
- Herrooksi eletään, vaikka tuuman kerralla.
- Aina itte itteni oon kehunu ja aina oon kehutuksi tullu.morkattaan..pohjalaiset jottai olevinnaan..pyhhhhh.
- Ikiliikkuja
siitä tuli mieleen että himot ne on hiirelläkin ;)
- ...
Ja tuosta tuli mieleen, että "pakko se on mahtua kun on naimisiin menty."
Siis tätä käytetään kun jotain on saatava johonkin reikään tai aukkoon.
Tai sit sellainen että, jos ei oikein meinaa tosiaan, osua siihen reikään, niin kysytään että tuonko trasselia.
- Soot ..
Kyllä mun pitää laittaa suomeakin tänne.
- Kuraa, kuraa, sanoo ruattalaanen vaikk'olis kuinka komia päivä.
- Päivää sanoo komiat toisillensa. Ruma kattoo peilihi ja pyörtyy.
- Joka pierua pirättelöö, sillon muutaki salattavaa
- Voi Ristus, notta moon pöhönäs!
- Suu söis, maha vetääs, mutta paitariapu repee.
- Pois eestä, mahaa tuorahan!
- Holtti pois niinku Huupposen munasta.
- Kyll'on köppäästä!
- Suus kiinni ku mulle puhut!
- Menkää kotionna siitä!
- Hyviä neuvoja sateloo niinku rakehia. - Häjy
alottajaa kohtaan ja että pysyttääs asias, panen tähän pohojalaasia sanontoja ja ne on tosia kans!
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
Ku mulla menöö hyvin nii tapaan sanua notta: Mikä ristus o ku ei aharista? - Pirre*
on sanottu..
- Minkä voet huomenna toisella tiettee, elä tie sitä tänä päevänä ite.
- Yön kun makkoo ja päevän makkoo niin lissee ee soa mistään.
- Hik piässä oun tehny työtä, mut sei oo tullu piästä ulos.
- Minkä voet huomenna toisella tiettee, elä tie sitä tänä päevänä ite.
- Se on toesinaan jouten ja toesinaan ei tie mittää.
- Sinusta eijo muuta apua kun syöt ja haiset.
- Ei sattunna sillon kottiin kun kiirettä jaettii.
- Möllöttää kun öö aapisessa.
- Nyhjötti kun vahinko nurkassa.
- Kova tekemää, mut nurkan takana.
- Monta on sijala vastusta kun on mua märkä ja kärsä kippee. - petska
Mitä mahtaa tarkoittaa sanonta
"mies Marsista ja nainen Venuksesta" ??
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881587
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151471- 981390
- 1191285
- 691260
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n258987- 69971
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18935- 37917