Omistan 50 tkm ajetun bensa-auton. Nyt kevättä rinnassani testailin huippunopetta(rpm 6000) jne. Katsoin sitten öljyt(mobil 1) rääkin jälkeen ja yllätys oli suuri; muuten kirkas öljy oli täynnä karsta"hiutaleita". Mielestäni olen säännöllisesti ajellut korkeilla kierroksilla ja olen arvellut, että kyllähän se kone on puhdas. Käsittääkseni nopea karstan irtoaminen on aika myrkkyä koneelle. Kuinka paljon karstaa voi olla tuon verran ajetussa koneessa ja kuinka vakavaa sen irtoaminen todella on?
Karstan nopea irtoaminen
10
1962
Vastaukset
ainakaan karstaa ole vielä yhtään. Nykybensa ei karstoita. Ja toisekseen ei se teoreettinen karsta ainakaan öljyyn kerry, kyllä se palotilassa pysyy. Ja muutenkin se "karstojen polttaminen" on vain teinipoikien rälläystä, ei karstat siitä mihinkään pala tai irtoa vaikka sitä jostain syystä olisikin.
Jos öljyssä on jotain ylimääräistä, on se kyllä jotain muuta. Öljyt vaihtamalla saat pahat pois ja voit seurata, vieläkö jotakin tulee ja ruveta arvailemaan muita syitä.- solex
se mustanpuhuva töhnä paitsi autojen pakoputkien päässä katalysaattorin jälkeenkin palotiloista puhumattakaan. Vanhan kansan kielellä se on kyllä karstaa eli palamisjätettä, jota sinne auton valmistaja tuskin on laittanut.
Ennen vanhaan lyijyllisestä bensiinistä johtuva karsta kyllä lähti kovalla kiireellä, kun moottoria vähän kuritettiin. Nykykarsta, besiinistä, öljystä ja pakokaasujen kierrätyksestä johtuva, lähtee varmimmin vain kemiallisesti tai sitten purkamalla moottori ja pesemällä osat erikseen. - Keijo
Koitappas teinipoika tätä: Ajat koneen lämpimäks, otat ilmanputsarin kannen pois, kaadat kylmää vettä kaasariin ja pidät kierrokset korkeella niin ettei kone sammu, jatkat tätä muutaman minuutin ja sen jälkeen sammutat koneen ja voit ottaa vaikka kannen auki ja katsoo löytyykö karstaa!!!
Jos vesitys onnistuu hyvin, on männän laet melko puhtaat venttiilejä unohtamatta!!! - Pörje
Keijo kirjoitti:
Koitappas teinipoika tätä: Ajat koneen lämpimäks, otat ilmanputsarin kannen pois, kaadat kylmää vettä kaasariin ja pidät kierrokset korkeella niin ettei kone sammu, jatkat tätä muutaman minuutin ja sen jälkeen sammutat koneen ja voit ottaa vaikka kannen auki ja katsoo löytyykö karstaa!!!
Jos vesitys onnistuu hyvin, on männän laet melko puhtaat venttiilejä unohtamatta!!!Kyllä niitä vesipesuja joskus kaasutinmoottorien aikaan tehtiin, eikä sen veden tarvinnu olla kylmää, ja hyvin se karsta silloin lähti, meni vaan höyryjen mukana pakoputkeen.
Aika varmasti oljyn seassa olevat ylimääräiset moskat eivät ole peräisin männän päältä, ellei kone ole jo muutenkin valmis. Pörje kirjoitti:
Kyllä niitä vesipesuja joskus kaasutinmoottorien aikaan tehtiin, eikä sen veden tarvinnu olla kylmää, ja hyvin se karsta silloin lähti, meni vaan höyryjen mukana pakoputkeen.
Aika varmasti oljyn seassa olevat ylimääräiset moskat eivät ole peräisin männän päältä, ellei kone ole jo muutenkin valmis.minäkin joskus sitä veden syöttöä kaasariin. Täysin tuloksitta, pelkkää huuhaata oli. Höyryä kyllä tuli pakoputken päästä ja moottori kävi jotenkin pehmeästi, karstoihin ei mitään vaikutusta.
Näkeehän tuon karstoittumisen jo sytytystulpista. Kun lyijystä luovuttiin, loppui tulppien karstoittuminenkin.- pena
Kyllä se nykyajan bensakii karstottaa. Kyllähän nuo lehtien teettämät kestotestit ym. julkaisut, joissa puretaan kone, vaan näkyy karstaa olevan, varsinkin pakoventtiileissä. Tosin niistä se ei öljyyn pääse. Mutta palotilasta pääsee männänrenkaitten välistä. Ei se öljy muuten esim. muuttuis mustaks.
- Pelvis Resley
pena kirjoitti:
Kyllä se nykyajan bensakii karstottaa. Kyllähän nuo lehtien teettämät kestotestit ym. julkaisut, joissa puretaan kone, vaan näkyy karstaa olevan, varsinkin pakoventtiileissä. Tosin niistä se ei öljyyn pääse. Mutta palotilasta pääsee männänrenkaitten välistä. Ei se öljy muuten esim. muuttuis mustaks.
"karstan" saa pois vain öljyt ja suotimen vaihtamalla. Jotkut vain elvistelee pitkillä vaihtoväleillä...
- pena
Pelvis Resley kirjoitti:
"karstan" saa pois vain öljyt ja suotimen vaihtamalla. Jotkut vain elvistelee pitkillä vaihtoväleillä...
Öljyillä oli ajettu 5 tkm, ja ne oli muuten ihan kirkkaat niinkuin totesin jo aiemmin, karsta hitusia vaan oli aika runsaasti. Eli kyllä näkyy irtoovaan kun rasitetaan konetta oikein kunnolla.
- puuha pete
sitroen kirjoitti:
minäkin joskus sitä veden syöttöä kaasariin. Täysin tuloksitta, pelkkää huuhaata oli. Höyryä kyllä tuli pakoputken päästä ja moottori kävi jotenkin pehmeästi, karstoihin ei mitään vaikutusta.
Näkeehän tuon karstoittumisen jo sytytystulpista. Kun lyijystä luovuttiin, loppui tulppien karstoittuminenkin.Joo ei tosta vedestä ole hyötyä jos ajetaan rikittömillä polttoaineilla. Jos karsta sisältää rikkiä niin muuttuu se veden vaikutuksesta rikkihapoksi ja puhdistaa tehokkaasti.
- sulta
ostais autoa jos tuolla tavalla irroittelet karstaa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei122263Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1221237- 891185
Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi511003Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli240998Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk63904Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253796- 84786
- 35709
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?44699