Hei! Sain ensimmäisen orkideani pari päivää sitten. Mukana tuli kaunis lasiruukku, mutta en uskalla ottaa orkideaa kaupan muoviruukusta, etteivät juuret vahingoittuisi. Pitäisikö se kuiteskin ottaa? Eihän se ainakaan kaunis ole, kun lasipurkissa on muovipurkki.
Orkidea pois muoviruukusta?
10
4346
Vastaukset
- sirkka
olet saanut perhosorkidean (phalaenopsis), joka on yleisin myynnissä oleva laji. Sen juuret eivät ole kovin arat ja voit hyvin vaihtaa sille ruukun. Väritön lasiruukku on siksi hyvä, että juuret saavat valoa ja toisaalta voit itse seurata niiden kuntoa ja näet, milloin tarvitaan kastelu. Kun juuret muuttuvat harmaiksi, on aika antaa vettä - mieluiten vähäkalkkista keitettyä tai sadevettä. Upotuskastelu viikon - kahden välein on yleensä sopiva. Orkidea pitää myös suihkuttelusta ja se tulisi sijoittaa valoisaan, mutta ei paahteiseen paikkaan. Onnea orkidean kasvatukselle Kati :))
- ei välttämättä
Orkideaa ei välttämättä tarvi ottaa pois siitä ruukusta. Vain silloin kuin suuret kasvaa ulos ruukusta.Olen kuullut että ne pitävät jotenkin ahtaamasta ruukusta.
- ippu
ei välttämättä kirjoitti:
Orkideaa ei välttämättä tarvi ottaa pois siitä ruukusta. Vain silloin kuin suuret kasvaa ulos ruukusta.Olen kuullut että ne pitävät jotenkin ahtaamasta ruukusta.
Läpinäkyvä muoviruukku käy jopa kolmekin vuotta, voi istuttaa isompaan vastaavaan sitten ja vaihtaa kaarnat.
Mutta lehdet antaa väärää tietoa. Suojaruukkuna on käytettävä lasitettua valoa läpäisemätöntä ruukkua. Olen ollut jokin aika sitten näyttelyssä,tunnetun orkideakasvattajan luentoa kuuntelemassa
- sirkka
ole vaihtaa ruukkua, mutta kun olet saanut kauniin lasiruukun, voit toki istuttaa orkideasi siihen. Omat orkideani viihtyvät erinomaisesti lasisissa ruukuissa, joihin olen ne istuttanut kaupan muoviruukuista. Vanhimmat olen jo vaihtanut suurempiinkin silloin kun juuret alkavat nousta liiaksi ylös ruukusta. Ruukun ja kasvualustan vaihto on paras tehdä kasvin lepoaikane, mutta omani eivät ole kärsineet vaikka olen kukinnan aikanakin vaihtanut ruukkua.
- lasiruukusta
Minä en suosittele koska lasisissa ruukuissa on pohjassa vaan yksi reikä. Jos juuret kasvavat ja tukkii reiän,niin juuret ei saa tarpeeksi ilmaa.Itselläni on kanssa pari lasista ruukkua ja kokeilin yhtä phaleistani vähän aikaa lasisessa ruukussa. Huomasin että pohjalle jää vettä seisomaan ja juuret alko voimaan huonosti.
- sirkka
lasiruukusta kirjoitti:
Minä en suosittele koska lasisissa ruukuissa on pohjassa vaan yksi reikä. Jos juuret kasvavat ja tukkii reiän,niin juuret ei saa tarpeeksi ilmaa.Itselläni on kanssa pari lasista ruukkua ja kokeilin yhtä phaleistani vähän aikaa lasisessa ruukussa. Huomasin että pohjalle jää vettä seisomaan ja juuret alko voimaan huonosti.
karkea kasvualusta ja huolellisesti valuttaa liian veden ruukusta, ei ole ollut ongelmia. Ennätys: vanhin perhoseni on kukkinut/kasvattanut uusia kukkavarsia tauotta lasiruukussa kohta kolme vuotta. Muoviset ruukut ovat tietysti helpompia hoidon kannalta, mutta katselen orkideojani mieluimmin kauniissa ruukuissa. Toinen vaihtoehto on laittaa vaaleat muoviruukut kauniisiin, tilaviin suojaruukkuihin. Näin orkideat pysyvät paremmin pystyssä, juuret saavat hieman valoa ja niiden veden tarvettakin voi seurata :))
- :))))
sirkka kirjoitti:
karkea kasvualusta ja huolellisesti valuttaa liian veden ruukusta, ei ole ollut ongelmia. Ennätys: vanhin perhoseni on kukkinut/kasvattanut uusia kukkavarsia tauotta lasiruukussa kohta kolme vuotta. Muoviset ruukut ovat tietysti helpompia hoidon kannalta, mutta katselen orkideojani mieluimmin kauniissa ruukuissa. Toinen vaihtoehto on laittaa vaaleat muoviruukut kauniisiin, tilaviin suojaruukkuihin. Näin orkideat pysyvät paremmin pystyssä, juuret saavat hieman valoa ja niiden veden tarvettakin voi seurata :))
Juu niin taitaa olla. Itselläni on 6 phalaenopsista ja osa tavallisissa muoviruukuissa ja osa taas läpinäkyvissä muoviruukuisajotka ovat suojaruukkujen sisällä. Lisävalona käytän kahta pienloisteputkivalaisinta ja lannoitan nekon orkidealannoitteella,sekä chultsin lannoitteella. Viimeisin hankkimani phale on tammikuussa ostettu ja on siinä on edelleen kuusi kukkaa.Muihin odotan uutta kukintaa. Uusia lehtiä ovat kasvattaneet,sekä ilmajuuriakin on tullut lisää.Suihkutellen niitä myös päivittäin.
- Kati
:)))) kirjoitti:
Juu niin taitaa olla. Itselläni on 6 phalaenopsista ja osa tavallisissa muoviruukuissa ja osa taas läpinäkyvissä muoviruukuisajotka ovat suojaruukkujen sisällä. Lisävalona käytän kahta pienloisteputkivalaisinta ja lannoitan nekon orkidealannoitteella,sekä chultsin lannoitteella. Viimeisin hankkimani phale on tammikuussa ostettu ja on siinä on edelleen kuusi kukkaa.Muihin odotan uutta kukintaa. Uusia lehtiä ovat kasvattaneet,sekä ilmajuuriakin on tullut lisää.Suihkutellen niitä myös päivittäin.
Kiitos paljon viesteistä! Lasiruukkuun vaihtaisin tosiaan ihan sen takia, että se on niin paljon kauniimpi. Multakin on jo itsessään lasiruukussa niin kaunista, kun se on niin karkeaa. Mutta mutta... Lasiruukun pohjassa on näköjään tosiaan vaan yksi reikä, kun muovisessa on useita pikkureikiä. Ja muoviruukku ei mahdu kunnolla lasiseen ruukkuuni. Sirkkako olet sitä mieltä, että yksi reikä ruukun pohjlla riittäisi?
- mimmus
Kati kirjoitti:
Kiitos paljon viesteistä! Lasiruukkuun vaihtaisin tosiaan ihan sen takia, että se on niin paljon kauniimpi. Multakin on jo itsessään lasiruukussa niin kaunista, kun se on niin karkeaa. Mutta mutta... Lasiruukun pohjassa on näköjään tosiaan vaan yksi reikä, kun muovisessa on useita pikkureikiä. Ja muoviruukku ei mahdu kunnolla lasiseen ruukkuuni. Sirkkako olet sitä mieltä, että yksi reikä ruukun pohjlla riittäisi?
Minä en sitä suosittele,koska kun juuret kasvavat siellä ja jos jokunen niistä pääsee tukkimaan sen yhden ainoa reiän,niin sillon phalaenopsis ei pääse haihduttamaan kosteutta. Juurten mätänemisvaara pohjassa on mielestäni suurempi sellaisessa ruukussa,jossa on vain yksi reikä. Olen lukenut aiheesta myös tuulikki ja pekka rannan kirjasta phalaenopsis kukkiva kaunotar.Omiani en ole ainakaan laittanut niihin.
- Kati
mimmus kirjoitti:
Minä en sitä suosittele,koska kun juuret kasvavat siellä ja jos jokunen niistä pääsee tukkimaan sen yhden ainoa reiän,niin sillon phalaenopsis ei pääse haihduttamaan kosteutta. Juurten mätänemisvaara pohjassa on mielestäni suurempi sellaisessa ruukussa,jossa on vain yksi reikä. Olen lukenut aiheesta myös tuulikki ja pekka rannan kirjasta phalaenopsis kukkiva kaunotar.Omiani en ole ainakaan laittanut niihin.
Ehkä minä sitten käyn ostamassa vähän pienemmän muoviruukun, että se mahtuu kunnolla lasisen sisään. Parempi varmaan varoa, niin ei tartte katua :) Kiitos avusta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6014838Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?252614HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2652361- 1231669
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1271443Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3411344Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101183- 121075
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P73916- 100833