Kohta on plakkarissa ylempi AMK-tutkinto ja ajattelin jatkaa yliopistossa tohtoriksi. Mitä näkökohtia pitäisi ottaa huomioon?
Tohtoriksi
15
2997
Vastaukset
- ...
Miten ihmseessä joku - todennäköisimmin yliopistolla opiskeleva - jaksaa väsätä tänne tällaisia provoja?
- tälleen tällä kertaa
Kun olet jättänyt yliopistoon hakemuksen jatko-opiskeljaksi pääsemiseksi, niin saat varmaan palautteen siitä, missä kohdissa ja miten osaamista pitää parantaa, jotta kelpaat jatko-opiskelijaksi. Joten vain hakemusta väsäämään.
- Sven-Erik
Ylempi AMK-tutkinto ei anna mahdollisuutta yliopistotasoisiin jatko-opintoihin.
- hyvin menee
Ylemmän amk-tutkinnon suorittaneita on siksi vähän, että en anna tässä tarkempia tuntomerkkejäni.
Sain ylemmän Amk-tutkinnon jokin aika sitten. Hain sitten jatko-opinto-oikeutta yliopistoon, mutta minut opastettiin ensin hakemaan oikeus maisterintutkintoon. Laitoin sitten opinnäytteeni uusiin kansiin ja tein kypsyysnäytteen ja sain maisterinpaperit käsiini alle kolmessa kuukaudessa. Sitten hain uudestaan jatko-opinto-oikeutta. - ei uskota
hyvin menee kirjoitti:
Ylemmän amk-tutkinnon suorittaneita on siksi vähän, että en anna tässä tarkempia tuntomerkkejäni.
Sain ylemmän Amk-tutkinnon jokin aika sitten. Hain sitten jatko-opinto-oikeutta yliopistoon, mutta minut opastettiin ensin hakemaan oikeus maisterintutkintoon. Laitoin sitten opinnäytteeni uusiin kansiin ja tein kypsyysnäytteen ja sain maisterinpaperit käsiini alle kolmessa kuukaudessa. Sitten hain uudestaan jatko-opinto-oikeutta.Sorry vaan. Poikkeuksia kyllä on ollut aina, mutta valehtelullakin on rajansa.
- Asiallisesti ottaen
Mitäkö kannattaa ottaa huomioon?
1) Kouluttautuminen kannattaa - yhä. Vaikka tradepellet ja muut alemmuuskomplektiset reppanat kiikuttavat tänne erektio puntissa nytkähdellen ja finnit kiihkosta purskahdellen linkin likipitäen joka ainoaan tohtoreiden työttömyyttä käsittelevään artikkeliin johon törmäävät, on tohtoreiden työllisyys tosiasiassa yhä omaa luokkaansa. Tohtorien työttömyysaste seilaa jossakin 1-2 prosentin välillä.
2) AMK-tutkinto (ylempikään) ei anna suoraan oikeutta yliopistollisiin jatko-opintoihin, vaan joudut suorittamaan ensin ylemmän korkeakoulutututkinnon voidaksesi anoa jatko-opinto-oikeutta yliopistossa. Lienee pitkälle tapaus-, ala- ja tiedekuntakohtaista kuinka laajat täydennysopinnot sinulta vaaditaan ennen kuin voit kirjoittaa gradun/diplomityön/vast. (mikä alasi nyt sitten onkin). Mikäli sinulla ei ole ennestään akateemisia opintosuorituksia, kannattaa varautua 1-3 vuoden siltaopintoihin - tuohon haarukkaan mahtunevat vaaditut siltaopinnot suurimmassa osassa tapauksista, joissa ylemmän AMK-tutkinnon pohjalta suoritetaan ylempää korkeakoulututkintoa.- Jatkoa harkitseva
Ilmeisesti yliopistojen käytännöissä on vielä hieman vaihtelua. Mutta esimerkiksi Tampereen teknillinen yliopisto ottaa tohtoriohjelmiin suoraan ylemmän amk-tutkinnon jälkeen. Katso esim. www.pori.tut.fi ja sieltä abiturientti-informaation materiaali.
Nähdäkseni Tampereen menettely on oikea, sillä ylempi amk-tutkinto on lain mukaan ylempi korkeakoulututkinto. Jos sitä ei kohdella sellaisena, niin kyseessä on virkavirhe ja seurauksena viraltapano.
Itse harkitsen ylemmän amk-tutkinnon tekoa parin vuoden päästä , sillä se on 60 op, kun taas di-tutkinto on 120 op lisää amkinstutkintoon. Työkokemusta siis arvostetaan tuo 30op/vuosi. - Hehheh!
Jatkoa harkitseva kirjoitti:
Ilmeisesti yliopistojen käytännöissä on vielä hieman vaihtelua. Mutta esimerkiksi Tampereen teknillinen yliopisto ottaa tohtoriohjelmiin suoraan ylemmän amk-tutkinnon jälkeen. Katso esim. www.pori.tut.fi ja sieltä abiturientti-informaation materiaali.
Nähdäkseni Tampereen menettely on oikea, sillä ylempi amk-tutkinto on lain mukaan ylempi korkeakoulututkinto. Jos sitä ei kohdella sellaisena, niin kyseessä on virkavirhe ja seurauksena viraltapano.
Itse harkitsen ylemmän amk-tutkinnon tekoa parin vuoden päästä , sillä se on 60 op, kun taas di-tutkinto on 120 op lisää amkinstutkintoon. Työkokemusta siis arvostetaan tuo 30op/vuosi."Nähdäkseni Tampereen menettely on oikea, sillä ylempi amk-tutkinto on lain mukaan ylempi korkeakoulututkinto. Jos sitä ei kohdella sellaisena, niin kyseessä on virkavirhe ja seurauksena viraltapano."
Johan on pojulla uho päällä! Vai että ihan virkavirhe ja viraltapano, jollei sinun amiskatutkinnollasi pääse muitta mutkitta suorittamaan tieteellistä jatkotutkintoa? Tuollaista perusteetonta itsevarmuutta ilman mitään tietoa asioista ei kyllä missään muualla opikaan kuin ammattikorskeakoulussa! :D
Siinähän kuule sitten menet vain ja pistät mm. Otaniemen proffat viralta. :D Tottahan se sinulta onnistuu, kun sinulla on (ylempi) AMK-tutkinto ja kaikki - kaikkihan sinua kumartavat.
Ote Teknillisen korkeakoulun Tietotekniikan osaston jatko-opinto-oppaasta 2005-2006:
"Jatko-opintoihin voidaan valita henkilö, joka on suorittanut Suomessa soveltuvan ylemmän korkeakoulututkinnon tai ulkomailla vastaavantasoisen tutkinnon, joka asianomaisessa maassa antaa kelpoisuuden vastaaviin yliopisto-opintoihin. Osasto arvioi hakijan tutkinnon tason ja soveltuvuuden Teknillisen korkeakoulun jatko-opintoja varten. AMMATTIKORKEAKOULUSSA SUORITETTU YLEMPI TUTKINTO EI ANNA JATKO-OPINTOKELPOISUUTTA TEKNILLISESSÄ KORKEAKOULUSSA."
Luku 1., Yleistä tieteellisistä jatko-opinnoista; 1.2. Jatkokoulutuskelpoisuus. (Sivu 3)
http://www.tkk.fi/Yksikot/Tieto/Opinnot/jatko-opas.pdf#3
Että oikein viraltapano, jossei sinua arvosteta vähintään dippainssin vertaisena?
Voi pyhä Sylvi! Mistä näitä sikiää! No ammattikorskeakoulusta tietenkin - kysymys oli toki retorinen. Taas yksi ammattikorskeakoulussa linssiin lujasti kustu piruparka, jolla on kauheat luulot ja kauhea uho, eikä mitään käsitystä todellisuudesta. *huoh!*
Kuule: se, että ylempi AMK-tutkinto rinnastetaan ylempään korkeakoulututkintoon demarien täyttäessä tiettyjä virkoja, ei tarkoita sitä, että sinulla on samat tieteelliset valmiudet kuin tiedekorkeakouluista valmistuneilla, eikä myöskään että olet automaattisesti oikeutettu vaatimaan itsellesi opinto-oikeutta tieteellisiin jatkotutkintoihin. Sorry! - fil.lis.
Hehheh! kirjoitti:
"Nähdäkseni Tampereen menettely on oikea, sillä ylempi amk-tutkinto on lain mukaan ylempi korkeakoulututkinto. Jos sitä ei kohdella sellaisena, niin kyseessä on virkavirhe ja seurauksena viraltapano."
Johan on pojulla uho päällä! Vai että ihan virkavirhe ja viraltapano, jollei sinun amiskatutkinnollasi pääse muitta mutkitta suorittamaan tieteellistä jatkotutkintoa? Tuollaista perusteetonta itsevarmuutta ilman mitään tietoa asioista ei kyllä missään muualla opikaan kuin ammattikorskeakoulussa! :D
Siinähän kuule sitten menet vain ja pistät mm. Otaniemen proffat viralta. :D Tottahan se sinulta onnistuu, kun sinulla on (ylempi) AMK-tutkinto ja kaikki - kaikkihan sinua kumartavat.
Ote Teknillisen korkeakoulun Tietotekniikan osaston jatko-opinto-oppaasta 2005-2006:
"Jatko-opintoihin voidaan valita henkilö, joka on suorittanut Suomessa soveltuvan ylemmän korkeakoulututkinnon tai ulkomailla vastaavantasoisen tutkinnon, joka asianomaisessa maassa antaa kelpoisuuden vastaaviin yliopisto-opintoihin. Osasto arvioi hakijan tutkinnon tason ja soveltuvuuden Teknillisen korkeakoulun jatko-opintoja varten. AMMATTIKORKEAKOULUSSA SUORITETTU YLEMPI TUTKINTO EI ANNA JATKO-OPINTOKELPOISUUTTA TEKNILLISESSÄ KORKEAKOULUSSA."
Luku 1., Yleistä tieteellisistä jatko-opinnoista; 1.2. Jatkokoulutuskelpoisuus. (Sivu 3)
http://www.tkk.fi/Yksikot/Tieto/Opinnot/jatko-opas.pdf#3
Että oikein viraltapano, jossei sinua arvosteta vähintään dippainssin vertaisena?
Voi pyhä Sylvi! Mistä näitä sikiää! No ammattikorskeakoulusta tietenkin - kysymys oli toki retorinen. Taas yksi ammattikorskeakoulussa linssiin lujasti kustu piruparka, jolla on kauheat luulot ja kauhea uho, eikä mitään käsitystä todellisuudesta. *huoh!*
Kuule: se, että ylempi AMK-tutkinto rinnastetaan ylempään korkeakoulututkintoon demarien täyttäessä tiettyjä virkoja, ei tarkoita sitä, että sinulla on samat tieteelliset valmiudet kuin tiedekorkeakouluista valmistuneilla, eikä myöskään että olet automaattisesti oikeutettu vaatimaan itsellesi opinto-oikeutta tieteellisiin jatkotutkintoihin. Sorry!Kohtalaisen moni suomalaisen AMK-insinööritutkinnon suorittanut tekee tälläkin hetkellä ulkomaisissa tiedeyliopistoissa MSc-tutkintoaan. Tiedän kaksi tapausta ja heidän mukaansa Suomessa yliopistojen tarjoamat hyvitykset aiemmasta tutkinnosta olivat korkeintaan 60ov, kun taas esim. Englannissa tutkinto hyvitettiin täysimääräisenä.
Luulenpa, että TKK:n on pakko muuttaa menettelyään. Voi olla, että ulkomailla tutkintonsa suorittaneiden osalta linja on jo nyt liberaalimpi. - Jaa HÄH?
fil.lis. kirjoitti:
Kohtalaisen moni suomalaisen AMK-insinööritutkinnon suorittanut tekee tälläkin hetkellä ulkomaisissa tiedeyliopistoissa MSc-tutkintoaan. Tiedän kaksi tapausta ja heidän mukaansa Suomessa yliopistojen tarjoamat hyvitykset aiemmasta tutkinnosta olivat korkeintaan 60ov, kun taas esim. Englannissa tutkinto hyvitettiin täysimääräisenä.
Luulenpa, että TKK:n on pakko muuttaa menettelyään. Voi olla, että ulkomailla tutkintonsa suorittaneiden osalta linja on jo nyt liberaalimpi....vaikka luetun ymmärtäminen on noin heikkoa? :D
"Kohtalaisen moni suomalaisen AMK-insinööritutkinnon suorittanut tekee tälläkin hetkellä ulkomaisissa tiedeyliopistoissa MSc-tutkintoaan."
MSc = Master of Sciences - eli "tälläkin hetkellä moni suomalainen AMK-inssi jatkokouluttautuu ylemmälle korkeakoulutasolle ihan oikeassa korkeakoulussa ulkomailla".
Niin? Entä sitten? Kohtalaisen moni AMK-insinööri myös suorittaa DI-tutkintoa suomalaisissa teknillisissä korkeakouluissa ja yliopistoissa.
Nythän olikin puhe tieteelliseen jatkokoulutukseen hakeutumisesta ILMAN edeltävää opiskelua tiedeyliopistossa. Siis hakeutumisesta tieteellisen jatkokoulutukseen suoraan, PELKÄN ylemmän AMK-tutkinnon pohjalta - siis VAIN AMK-OPINTOJEN perusteella.
Jos täydennyskouluttautuu TIEDEyliopistossa siten, että on suorittanut siellä ylemmän korkeakoulututkinnon, niin totta kai sen jälkeen voi hakeutua tieteellisiin jatko-opintoihin. Eikä tarvitse mennä edes ulkomaille - kyllä DI:ksi voi jatkokouluttautua myös Suomessa AMK-pohjalta. Ja totta kai sen jälkeen voi hakea jatko-opinto-oikeutta. SIITÄHÄN tässä oli kyse, että yksi hyväkäs uhkaa oikein viraltapanolla tiedeyliopistojen väkeä, jos häntä ei hyväksytä SUORAAN, PELKKIEN AMK-OPINTOJEN pohjalta suorittamaan tohtorintutkintoa. :D
"Voi olla, että ulkomailla tutkintonsa suorittaneiden osalta linja on jo nyt liberaalimpi."
No totta kai se on - ja myös Suomessa DI:ksi jatkokouluttautuneiden AMK-insinöörien osalta. DI kuin DI.
Tuossa TKK:n ohjelmassahan nimenomaan sanottiin, että:
"Jatko-opintoihin voidaan valita henkilö, joka on suorittanut Suomessa soveltuvan ylemmän korkeakoulututkinnon tai ulkomailla vastaavantasoisen tutkinnon,---"
MIKÄ sinun pointtisi oikein oli? Sekö, että tiedeyliopistossa ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut henkilö voi hakea opinto-oikeutta tieteellisiin jatko-opintoihin - vai se, että AMK-tutkinnon suorittanut voi hakeutua tiedeyliopistoon suorittamaan ylempää korkeakoulututkintoa niin Suomeen kuin ulkomaillekin, ja voi sen suoritettuaan hakea jatko-opinto-oikeutta tiedeyliopistoissa? Kiitos mullistavista uutisista - joissa tosin ei ollut mitään uutta kellekään muulle kuin nimimerkille "Jatkoa harkitseva".
- Harkitsen vielä
Kyselin samasta asiasta yliopistoista tammikuussa. Kahdesta ensimmäisestä sanottiin, että jatko-opinto-oikeutta ei ylemmän amk-tutkinnon pohjalta saa. Selvisi myöskin, että tämä ei ole laissa vaan on yliopistojen sopimus. Kolmannesta tarjottiin tutkinnosta hyvitystä, jonka jälkeen tehtäväksi jää gradu ja 15 pisteen edestä kursseja. Siis maisterin paperit on saatava ensin.
- ei ole
kovinkaan paha rasti. Toki gradussa on hommaa, mutta 15 noppaa sutasee vuodessa helposti (riippuen toki henkilöstä, kuten niin moni muukin asia. kaikki eivät pärjää edes peruskoulussa)
- erkki
...yliopistotkin laittamaan kellonsa oikeaan aikaan. Kun ajattelee mitä kaiken maailman "maisteritutkintoja" (erityisesti hum.tieteet) yliopistonkin tarjonnasta löytyy, ei voi kun ihmetellä tätä ylemmän AMK-tutkinnon aliarvioimmista.
- örkki
erkki kirjoitti:
...yliopistotkin laittamaan kellonsa oikeaan aikaan. Kun ajattelee mitä kaiken maailman "maisteritutkintoja" (erityisesti hum.tieteet) yliopistonkin tarjonnasta löytyy, ei voi kun ihmetellä tätä ylemmän AMK-tutkinnon aliarvioimmista.
...moni amiskakin kohtaamaan maanpinnan. Kun tietää kokemuksesta millaista näennäiskoulutusta, nuorten aikuisten päivähoitoa ja keskinäistä kissanhinnannästelua AMK-meininki on, ei voi kuin ihmetellä AMK-väen itsensä yliarvioimista ja sitä mitä se sana "korkea" siinä koulun nimessä tekee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103845"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276657- 70605
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73583Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33483