Saab 9-3:n virittäminen?

dee

Autotalo laakkonen tarjoaa 5900,- virtyssarjaa
150 heppasiin koneisiin, joka nostaa tehot 170
heppaan, väännöstä ei ole tietoa ja vielä
hiilikuitupaneli lisäksi kojelautaan.
Riittääkö tämä tehoa tarvitseville?

9

5424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valomerkki

      No tuon tehon suhteen riittävyys on ihan itsestä
      kiinni...jännä juttu koska 9-5 150hv tehoista
      myllyä on saanut 192hv tehoisena ja viimeaikoina
      kun sitä ei ole tuotu suoraan on saanut tuon
      "viri"lastun tilattua Saabilta.

    • geege

      ohituskiihtyvyys paranee, mutta ei muuta mukavaa

    • Turbo Sensonic

      Tuon Saabin "itse valmistaman" 2.0t tuning kitin
      pitäisi käydä myös 9-3:een. Ainakin, jos katsoo
      saksalaista Saab Zubehör -esitettä. Tähän hätään
      minulla ei ole sitä esitettä käden ulottuvilla,
      mutta muistelisin, että 9-3:n kohdalla tehot
      nousevat 185 hevosvoimaan.

      Toinen vaihtoehto on kysyä Länsiautolta tarjousta
      Nordic Uhrin 2.0t -virityssarjasta, jolla 150
      hv:n Saab 9-3:sta saa irti 200 hv. Kyseinen setti
      maksaa Ruotsissa noin 6300 SEK moms (25%),
      joten koko paketin hinta on noin 5270 markkaa.

      Länsiauton hintaa kannattaa kysyä, sillä voi
      olla, että se on likipitäen sama, kuin tuo
      ruotsalainen hinta. Ainakin kun meikäläinen kysyi
      omaan autoon (185 hv) 220 hv:n viritysetin hintaa,
      hinta oli Ruotsissa noin 7870 mk veroineen. Sama
      virityssetti Länsiautolta ostettuna maksaa 7900
      mk, joten ei tuo Länsiauto näyttäisi kovin paljon
      vetävän välistä.

      Muistaakseni tuohon Nordic Uhrin 2.0t -
      virityssetin hintaan sisältyy lastun muutos ja
      vapaavirtailmanputsari.

    • power

      ittelläni volvo 960,tehoja enempi ko
      saapissas "virittelyjen"jälkeen,mutta ei piisaa.
      täytyy mennä auto kaupoille.viritykset ovat
      todella virityksiä,jota mikään ei kauaa
      kestä.saapinkin käyttövarmuus heikkenee
      entisestään lelujen ostojen jälkeen huomattavasti.
      hae urheilu auto kaupasta,ei siinä muu auta.

      • Turbo Sensonic

        Saab on yksi niistä autoista, jonka alusta,
        kytkin, moottori jne. kestävät hyvin tehon
        lisäämisen. Trionic -mootorinohjausyksikkö
        mahdollistaa sen, että Saabin virittäminen on
        helppoa. Mm. Volvoa ei voi virittää samoille
        teholukemille kuin Saabia, koska kone ei
        ilmeisimmin kestäisi viritystä (vertaa
        www.tme.com ja www.saabtuning.com).

        Tietysti jos haluaisi urheiluautomaisen
        suorituskyvyn autolleen, kannattaisi todellakin
        ostaa urheiluauto. Mutta viritettynä Saab tarjoaa
        sen, mistä "urheiluauton" ostaessasi joudut
        maksamaan pitkän pennin verrattuna viritettyyn
        Saabiin. Mutta jos joku pitää aivan
        välttämättömänä kriteerinä, että suorituskykyisen
        auton on oltava takavetoinen, niin sitten
        kannattaa katsella esim. BMW:n suuntaan.

        Kestävyydestä virityksen jälkeen vielä sen
        verran, että tuskinpa Saabin viritysfirmat (mm.
        Nordic Uhr, Hirsch Performance) myöntäisivät
        auton moottorille, vaihteistolle ja
        voimansiirrolle 3 vuoden takuu, elleivät he olisi
        aivan varmoja, että auto kestää viritettynäkin.


      • teholisä
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Saab on yksi niistä autoista, jonka alusta,
        kytkin, moottori jne. kestävät hyvin tehon
        lisäämisen. Trionic -mootorinohjausyksikkö
        mahdollistaa sen, että Saabin virittäminen on
        helppoa. Mm. Volvoa ei voi virittää samoille
        teholukemille kuin Saabia, koska kone ei
        ilmeisimmin kestäisi viritystä (vertaa
        www.tme.com ja www.saabtuning.com).

        Tietysti jos haluaisi urheiluautomaisen
        suorituskyvyn autolleen, kannattaisi todellakin
        ostaa urheiluauto. Mutta viritettynä Saab tarjoaa
        sen, mistä "urheiluauton" ostaessasi joudut
        maksamaan pitkän pennin verrattuna viritettyyn
        Saabiin. Mutta jos joku pitää aivan
        välttämättömänä kriteerinä, että suorituskykyisen
        auton on oltava takavetoinen, niin sitten
        kannattaa katsella esim. BMW:n suuntaan.

        Kestävyydestä virityksen jälkeen vielä sen
        verran, että tuskinpa Saabin viritysfirmat (mm.
        Nordic Uhr, Hirsch Performance) myöntäisivät
        auton moottorille, vaihteistolle ja
        voimansiirrolle 3 vuoden takuu, elleivät he olisi
        aivan varmoja, että auto kestää viritettynäkin.

        miksei sitten näitä autoja ole tehty
        tehokkaammiksi jo tehtaalla?polttoaineen
        kulutuskaan ei ole oleellista tehon
        lisääntyessä,jos ylimmäärästä poweria ei käytä.
        syynä kestävyys!ja luotettavuus!niin ja minä en
        kyllä volvoani virittelisikään em.syistä.jos
        olisi tarvetta.


      • TuuSaR
        teholisä kirjoitti:

        miksei sitten näitä autoja ole tehty
        tehokkaammiksi jo tehtaalla?polttoaineen
        kulutuskaan ei ole oleellista tehon
        lisääntyessä,jos ylimmäärästä poweria ei käytä.
        syynä kestävyys!ja luotettavuus!niin ja minä en
        kyllä volvoani virittelisikään em.syistä.jos
        olisi tarvetta.

        Mahtaisiko asiaan liittyä pakopäästöjen
        lisääntyminen "lisä" tehojen noustessa?

        Toinen mahdollisuus on se että saab todellakin
        tekee ylivarmistettuja vehkeitä.
        Pihassa on mm. 330tuhatta ajettu saab 900 jonka
        moottori/vaihteisto osastolle ei ole ollut
        tarvetta mihinkään remonttiin. Eikä sen puoleen
        muuallakaan paitsi pyyhkijänmoottori joka alkoi
        vuotaa virtaa runkoon.(siis toimi edelleen mutta
        häiritsi muita sähkölaitteita)
        Akusta laturiin melkein kaikki alkuperäistä(noh
        bensaluukun läppä on uus)kuluvia osia
        lukuunottamatta. Eipä taida merkki vaihtua.


      • Turbo Sensonic
        teholisä kirjoitti:

        miksei sitten näitä autoja ole tehty
        tehokkaammiksi jo tehtaalla?polttoaineen
        kulutuskaan ei ole oleellista tehon
        lisääntyessä,jos ylimmäärästä poweria ei käytä.
        syynä kestävyys!ja luotettavuus!niin ja minä en
        kyllä volvoani virittelisikään em.syistä.jos
        olisi tarvetta.

        Saab ei ole koskaan rehvastellut autojensa
        hevosvoimilla, kuten esim. saksalaiset
        autonvalmistajat. Autoille on asetettu tietty
        varmuusraja, jonka piirissä auto kestää
        tilanteessa kuin tilanteessa lähes 200%:sti.
        Johtuen bensiinin vaihtelevasta laadusta ym.
        autoihin vaikuttavista tekijöistä valmistajan on
        suunniteltava auto niin, että se ei missään
        tapauksessa brakaa.

        Viritysfirmathan edellyttävät, että viritetyssä
        autossa käytetään 98 -oktaanista bensiiniä.
        Valmistajat taas haluavat mieluummin, että auto
        kävisi 95:lla, koska se on asikkaalle halvempaa.
        Tosin tuo oktaanirajakin voi vaihdella miten
        sattuu (esim. viime aikoina on ollut juttua
        venäjäläisen bensan laadusta ja oktaanilukujen
        paikkansapitävyydestä), joten jo se luo tehtaalle
        tiettyjä rajoitteita moottorinohjausyksikön
        säätämiselle.

        Nykyaikainen moottorinohjausjärjestelmä säätelee
        ja ohjaa moottorin eri toimintoja. Tärkeimmät
        toiminnot moottorin tehon kannalta ovat moottorin
        säätöarvojen määrittelytiedot. Valmistaja on
        tehnyt valtavan tutkimustyön löytääkseen oikeat
        säätöarvot jokaiselle ajotilanteelle ja
        ympäristön olosuhteelle sopivaksi.

        Vaatimukset pakokaasupäästöille ja
        polttoaineenkulutukselle ja optimoitaessa
        säätöarvoja hyvän moottoritehon suhteen ovat
        kuitenkin ristiriidassa keskenään. Moottorin
        säätöarvojen optimoiminen parhaan tehon
        saavuttamiseksi lisäävät moottorin
        ominaiskulutusta ja pakokaasupäästöjä. On selvää
        että valmistaja joutuu tekemään kompromisseja.
        Nämä kompromissit antavat virittäjälle
        mahdollisuuden parantaa moottoritehoa.

        Rolf Uhr Nordic Uhrilta sanoi, että jos Saabin
        varmuuskerroin on ollut 100 (täydet) uutena ja
        virittämättömänä, niin esim. Nordic Uhrin
        virityksen jälkeen varmuuskerroin on noin 75.

        Yksi syy siihen, että Saab ei ole tehnyt
        moottoreistaan tehokkaampia on se, että Saabilla
        ei ole "omaa virityspajaansa" (esim. AMG Mersulla
        ja M BMW:llä). Tosin Nordic Uhr on kuulemma
        viritellyt Saabin johtajien autoja, mutta
        julkisuudessa tästä vaietaan visusti (ei haluta,
        että Saabilla olisi minkäänlaisia yhteyksiä
        yksityisiin viritysfirmoihin).

        Tällä palstalla on aiemmin kerrottu, että
        heinäkuussa esiteltäisiin faceliftin saanut 9-5,
        jonka Aero -versioissa olisi 250 hv:aa, ja siihen
        olisi mahdollista saada 310 hv:n Saabin oma
        virityssetti. Tuskinpa moottoria on pahemmin
        rukattu uuteen uskoon, vaan ahtopainetta on vain
        nostettu, jotta autosta saataisiin kyseiset tehot
        ulos.

        Ja jos esim. Nordic Uhr ja Hirsch Performance
        antavat viritetylle autolle saman takuun, minkä
        Saabkin, kun asiakas ostaa autonsa, en uskoisi,
        että olisi kyse kestävyyden ja luotettavuuden
        puutteesta. Tietysti riippuu myös paljon siitä,
        miten autollaan ajelee. Mutta tuskin mikään
        bensakone (turbo tai ei) on luotu kestämään niin
        paljoa kilometrejä, kuin nuo vanhat
        Mersun "nokidieselit". Ja kyllähän kone kuin kone
        hajoaa, jos sitä polkee kuin "tulpatonta mopedia".


    • Marakatti-Katkarapu

      semmonen pentig-607-viritys-sarja. Sarjan
      tarkoituksena on muuttaa saabbisi runko
      alumiiniseksi ja pellit => kovamuoviksi, auton
      paino tippuu 500 kiloa, kevyempi auto=kulkee ja
      kiihtyy lujempaa, tehdas voi myös vaihtaa samaan
      hintaan koneen uudeksi Bugattin W18 koneeksi,
      josta löytyy yli 550 hevosvoimaa,vaiha bugattiin
      kone, jos on rahkeita ostaa bensaa (käyttää
      98bensaa 50litraa/100kilometriä),
      ota yhteyttä Naapurimaamme homoille, saabin
      päätehtaaseen,,,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 81
      5037
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4859
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4268
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3058
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2689
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2596
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      53
      2247
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2221
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1850
    Aihe