Autotalo laakkonen tarjoaa 5900,- virtyssarjaa
150 heppasiin koneisiin, joka nostaa tehot 170
heppaan, väännöstä ei ole tietoa ja vielä
hiilikuitupaneli lisäksi kojelautaan.
Riittääkö tämä tehoa tarvitseville?
Saab 9-3:n virittäminen?
9
5424
Vastaukset
- valomerkki
No tuon tehon suhteen riittävyys on ihan itsestä
kiinni...jännä juttu koska 9-5 150hv tehoista
myllyä on saanut 192hv tehoisena ja viimeaikoina
kun sitä ei ole tuotu suoraan on saanut tuon
"viri"lastun tilattua Saabilta. - geege
ohituskiihtyvyys paranee, mutta ei muuta mukavaa
- Turbo Sensonic
Tuon Saabin "itse valmistaman" 2.0t tuning kitin
pitäisi käydä myös 9-3:een. Ainakin, jos katsoo
saksalaista Saab Zubehör -esitettä. Tähän hätään
minulla ei ole sitä esitettä käden ulottuvilla,
mutta muistelisin, että 9-3:n kohdalla tehot
nousevat 185 hevosvoimaan.
Toinen vaihtoehto on kysyä Länsiautolta tarjousta
Nordic Uhrin 2.0t -virityssarjasta, jolla 150
hv:n Saab 9-3:sta saa irti 200 hv. Kyseinen setti
maksaa Ruotsissa noin 6300 SEK moms (25%),
joten koko paketin hinta on noin 5270 markkaa.
Länsiauton hintaa kannattaa kysyä, sillä voi
olla, että se on likipitäen sama, kuin tuo
ruotsalainen hinta. Ainakin kun meikäläinen kysyi
omaan autoon (185 hv) 220 hv:n viritysetin hintaa,
hinta oli Ruotsissa noin 7870 mk veroineen. Sama
virityssetti Länsiautolta ostettuna maksaa 7900
mk, joten ei tuo Länsiauto näyttäisi kovin paljon
vetävän välistä.
Muistaakseni tuohon Nordic Uhrin 2.0t -
virityssetin hintaan sisältyy lastun muutos ja
vapaavirtailmanputsari. - power
ittelläni volvo 960,tehoja enempi ko
saapissas "virittelyjen"jälkeen,mutta ei piisaa.
täytyy mennä auto kaupoille.viritykset ovat
todella virityksiä,jota mikään ei kauaa
kestä.saapinkin käyttövarmuus heikkenee
entisestään lelujen ostojen jälkeen huomattavasti.
hae urheilu auto kaupasta,ei siinä muu auta.- Turbo Sensonic
Saab on yksi niistä autoista, jonka alusta,
kytkin, moottori jne. kestävät hyvin tehon
lisäämisen. Trionic -mootorinohjausyksikkö
mahdollistaa sen, että Saabin virittäminen on
helppoa. Mm. Volvoa ei voi virittää samoille
teholukemille kuin Saabia, koska kone ei
ilmeisimmin kestäisi viritystä (vertaa
www.tme.com ja www.saabtuning.com).
Tietysti jos haluaisi urheiluautomaisen
suorituskyvyn autolleen, kannattaisi todellakin
ostaa urheiluauto. Mutta viritettynä Saab tarjoaa
sen, mistä "urheiluauton" ostaessasi joudut
maksamaan pitkän pennin verrattuna viritettyyn
Saabiin. Mutta jos joku pitää aivan
välttämättömänä kriteerinä, että suorituskykyisen
auton on oltava takavetoinen, niin sitten
kannattaa katsella esim. BMW:n suuntaan.
Kestävyydestä virityksen jälkeen vielä sen
verran, että tuskinpa Saabin viritysfirmat (mm.
Nordic Uhr, Hirsch Performance) myöntäisivät
auton moottorille, vaihteistolle ja
voimansiirrolle 3 vuoden takuu, elleivät he olisi
aivan varmoja, että auto kestää viritettynäkin. - teholisä
Turbo Sensonic kirjoitti:
Saab on yksi niistä autoista, jonka alusta,
kytkin, moottori jne. kestävät hyvin tehon
lisäämisen. Trionic -mootorinohjausyksikkö
mahdollistaa sen, että Saabin virittäminen on
helppoa. Mm. Volvoa ei voi virittää samoille
teholukemille kuin Saabia, koska kone ei
ilmeisimmin kestäisi viritystä (vertaa
www.tme.com ja www.saabtuning.com).
Tietysti jos haluaisi urheiluautomaisen
suorituskyvyn autolleen, kannattaisi todellakin
ostaa urheiluauto. Mutta viritettynä Saab tarjoaa
sen, mistä "urheiluauton" ostaessasi joudut
maksamaan pitkän pennin verrattuna viritettyyn
Saabiin. Mutta jos joku pitää aivan
välttämättömänä kriteerinä, että suorituskykyisen
auton on oltava takavetoinen, niin sitten
kannattaa katsella esim. BMW:n suuntaan.
Kestävyydestä virityksen jälkeen vielä sen
verran, että tuskinpa Saabin viritysfirmat (mm.
Nordic Uhr, Hirsch Performance) myöntäisivät
auton moottorille, vaihteistolle ja
voimansiirrolle 3 vuoden takuu, elleivät he olisi
aivan varmoja, että auto kestää viritettynäkin.miksei sitten näitä autoja ole tehty
tehokkaammiksi jo tehtaalla?polttoaineen
kulutuskaan ei ole oleellista tehon
lisääntyessä,jos ylimmäärästä poweria ei käytä.
syynä kestävyys!ja luotettavuus!niin ja minä en
kyllä volvoani virittelisikään em.syistä.jos
olisi tarvetta. - TuuSaR
teholisä kirjoitti:
miksei sitten näitä autoja ole tehty
tehokkaammiksi jo tehtaalla?polttoaineen
kulutuskaan ei ole oleellista tehon
lisääntyessä,jos ylimmäärästä poweria ei käytä.
syynä kestävyys!ja luotettavuus!niin ja minä en
kyllä volvoani virittelisikään em.syistä.jos
olisi tarvetta.Mahtaisiko asiaan liittyä pakopäästöjen
lisääntyminen "lisä" tehojen noustessa?
Toinen mahdollisuus on se että saab todellakin
tekee ylivarmistettuja vehkeitä.
Pihassa on mm. 330tuhatta ajettu saab 900 jonka
moottori/vaihteisto osastolle ei ole ollut
tarvetta mihinkään remonttiin. Eikä sen puoleen
muuallakaan paitsi pyyhkijänmoottori joka alkoi
vuotaa virtaa runkoon.(siis toimi edelleen mutta
häiritsi muita sähkölaitteita)
Akusta laturiin melkein kaikki alkuperäistä(noh
bensaluukun läppä on uus)kuluvia osia
lukuunottamatta. Eipä taida merkki vaihtua. - Turbo Sensonic
teholisä kirjoitti:
miksei sitten näitä autoja ole tehty
tehokkaammiksi jo tehtaalla?polttoaineen
kulutuskaan ei ole oleellista tehon
lisääntyessä,jos ylimmäärästä poweria ei käytä.
syynä kestävyys!ja luotettavuus!niin ja minä en
kyllä volvoani virittelisikään em.syistä.jos
olisi tarvetta.Saab ei ole koskaan rehvastellut autojensa
hevosvoimilla, kuten esim. saksalaiset
autonvalmistajat. Autoille on asetettu tietty
varmuusraja, jonka piirissä auto kestää
tilanteessa kuin tilanteessa lähes 200%:sti.
Johtuen bensiinin vaihtelevasta laadusta ym.
autoihin vaikuttavista tekijöistä valmistajan on
suunniteltava auto niin, että se ei missään
tapauksessa brakaa.
Viritysfirmathan edellyttävät, että viritetyssä
autossa käytetään 98 -oktaanista bensiiniä.
Valmistajat taas haluavat mieluummin, että auto
kävisi 95:lla, koska se on asikkaalle halvempaa.
Tosin tuo oktaanirajakin voi vaihdella miten
sattuu (esim. viime aikoina on ollut juttua
venäjäläisen bensan laadusta ja oktaanilukujen
paikkansapitävyydestä), joten jo se luo tehtaalle
tiettyjä rajoitteita moottorinohjausyksikön
säätämiselle.
Nykyaikainen moottorinohjausjärjestelmä säätelee
ja ohjaa moottorin eri toimintoja. Tärkeimmät
toiminnot moottorin tehon kannalta ovat moottorin
säätöarvojen määrittelytiedot. Valmistaja on
tehnyt valtavan tutkimustyön löytääkseen oikeat
säätöarvot jokaiselle ajotilanteelle ja
ympäristön olosuhteelle sopivaksi.
Vaatimukset pakokaasupäästöille ja
polttoaineenkulutukselle ja optimoitaessa
säätöarvoja hyvän moottoritehon suhteen ovat
kuitenkin ristiriidassa keskenään. Moottorin
säätöarvojen optimoiminen parhaan tehon
saavuttamiseksi lisäävät moottorin
ominaiskulutusta ja pakokaasupäästöjä. On selvää
että valmistaja joutuu tekemään kompromisseja.
Nämä kompromissit antavat virittäjälle
mahdollisuuden parantaa moottoritehoa.
Rolf Uhr Nordic Uhrilta sanoi, että jos Saabin
varmuuskerroin on ollut 100 (täydet) uutena ja
virittämättömänä, niin esim. Nordic Uhrin
virityksen jälkeen varmuuskerroin on noin 75.
Yksi syy siihen, että Saab ei ole tehnyt
moottoreistaan tehokkaampia on se, että Saabilla
ei ole "omaa virityspajaansa" (esim. AMG Mersulla
ja M BMW:llä). Tosin Nordic Uhr on kuulemma
viritellyt Saabin johtajien autoja, mutta
julkisuudessa tästä vaietaan visusti (ei haluta,
että Saabilla olisi minkäänlaisia yhteyksiä
yksityisiin viritysfirmoihin).
Tällä palstalla on aiemmin kerrottu, että
heinäkuussa esiteltäisiin faceliftin saanut 9-5,
jonka Aero -versioissa olisi 250 hv:aa, ja siihen
olisi mahdollista saada 310 hv:n Saabin oma
virityssetti. Tuskinpa moottoria on pahemmin
rukattu uuteen uskoon, vaan ahtopainetta on vain
nostettu, jotta autosta saataisiin kyseiset tehot
ulos.
Ja jos esim. Nordic Uhr ja Hirsch Performance
antavat viritetylle autolle saman takuun, minkä
Saabkin, kun asiakas ostaa autonsa, en uskoisi,
että olisi kyse kestävyyden ja luotettavuuden
puutteesta. Tietysti riippuu myös paljon siitä,
miten autollaan ajelee. Mutta tuskin mikään
bensakone (turbo tai ei) on luotu kestämään niin
paljoa kilometrejä, kuin nuo vanhat
Mersun "nokidieselit". Ja kyllähän kone kuin kone
hajoaa, jos sitä polkee kuin "tulpatonta mopedia".
- Marakatti-Katkarapu
semmonen pentig-607-viritys-sarja. Sarjan
tarkoituksena on muuttaa saabbisi runko
alumiiniseksi ja pellit => kovamuoviksi, auton
paino tippuu 500 kiloa, kevyempi auto=kulkee ja
kiihtyy lujempaa, tehdas voi myös vaihtaa samaan
hintaan koneen uudeksi Bugattin W18 koneeksi,
josta löytyy yli 550 hevosvoimaa,vaiha bugattiin
kone, jos on rahkeita ostaa bensaa (käyttää
98bensaa 50litraa/100kilometriä),
ota yhteyttä Naapurimaamme homoille, saabin
päätehtaaseen,,,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?815037- 794859
- 1324268
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103058- 522689
- 402596
- 532247
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102221Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211850