Onko Raisiosta olemassa kummitusjuttuja?

Huiiii...

Kummitteleeko Raisiossa? Oletko kuullut tarinoita esim vanhemmilta ihmisiltä raisiolaiskummituksista? Olisi kiva kuulla katoavaa "kansanperinnettä".

17

2641

Vastaukset 17

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BÖÖÖÖ

Onhan meillä Huhko ja Hitsa ja Krookila. Kyllä niistä nyt jossain kummittelee!! Kaivakaapa vain muistinystyröitänne.

• ei ole tietoa

Askaisten Louhisaaressa ainakin kummittelee! Ja paljon. Ja Naantalissakin on niitä omia kummituksiaan. Koska en muista yhtään juttua alusta loppuun, niin en ala kertoa. Mutta eiköhän joku kotiseutuihminen löydy, jolla on tietoa! Böö.......

• tarinaa
        ei ole tietoa kirjoitti:

Askaisten Louhisaaressa ainakin kummittelee! Ja paljon. Ja Naantalissakin on niitä omia kummituksiaan. Koska en muista yhtään juttua alusta loppuun, niin en ala kertoa. Mutta eiköhän joku kotiseutuihminen löydy, jolla on tietoa! Böö.......

Löytyy täältä.
        Mutta missä tuo kummittelisi...

• unohtui

• on hyvä

• tietysti on
        on hyvä kirjoitti:

Meillä on siis jättiläiset Killi ja Nalli sekä Sikä-Kyösti. Mutta pitäähän olla muitakin kauheuksia!

mutta hänen kummittelunsa saa jäädä vaille sen enempiä huomioita. Eikä olisi oikeastaan ansainnut tulla edes mainituksi tässä yhteydessä.

Mutta nyt menette heti tivaamaan kummituksista isovanhemmiltanne. Ihan varmasti meillä on ollut esim jalkapuu ja siinä istuneita rikollisia. Varmasti joku heistä kummittelee. IIIKS!

• on hyvä kirjoitti:

Meillä on siis jättiläiset Killi ja Nalli sekä Sikä-Kyösti. Mutta pitäähän olla muitakin kauheuksia!

sika-kyösti oli lietolainen hevosvaras joka tappoi raision kirkkoherran......

• muutakin tietoa
        unohtui kirjoitti:

(Raisio-kulttuuri-tarinoiden raisio)
        http://www.raisio.fi/asp/system/empty.asp?P=178&VID=default&SID=530816942320396&S=0&C=25437

Sika-Kyöstistä. Oli aikansa tunnetuimpia varkaita ja ryöväreitä ja herätti pelkoa laajalti koko Varsinais-Suomessa ja osissa Satakuntaa. Kansa koetti hillitä pelkoaan todistelemalla itselleen, ettei Kyösti tehnyt pahaa köyhille ja avuttomille. Sika-Kyöstiin liittyi paljon kansan suussa eläviä uskomuksia. Niinpä hänen kerrottiin syöneen elinaikanaan 8 taikka 9 syntymättömän lapsen sydämet ja saaneen näin kyvyn muuttaa itsensä miksi eläimeksi tahansa. Jos hän samaisten uskomusten mukaan olisi saanut syödä vielä yhden sydämen, hän olisi muuttunut kuolemattomaksi ja kyennyt lentämään. Sika-Kyösti nimen hän lienee saanut siitä, että onnistui kerran sikojen avulla eksyttämään takaa-ajajat kintereiltään.

• Raisiolainen

Olen kuullut jo pienenä tarinan Raision läpi kulkevasta kummitusjunasta.

Tarinan mukaan junan vihellyksen voi kuulla öisin ja joskus voi tuntea kuinka se "jyskyttää" ohitsesi vaikka et olisikaan junaradan lähettyvillä. Juna on mitä ilmeisemmin kokenut onnettomuuden, jonka vuoksi se ei ole koskaan päässyt määränpäähänsä..tästä syystä se edelleen kulkee siellä.

En tiedä tarinan lähtökohtaa, mutta olen joskus itse ainakin jollain tavalla ehkä uskonut tuntevani tuon junan... :D Hölmöltä kuulostaa, mutta en ole varma lähteekö siihen helposti mukaan kun tietää moisen tarinan.

• vielä,

missä päin Raisiota tuon junanvihellyksen voi kuulla ja tuntea sen "jyskyttävän" ohitse?

• Raisiolainen
        vielä, kirjoitti:

missä päin Raisiota tuon junanvihellyksen voi kuulla ja tuntea sen "jyskyttävän" ohitse?

Raisonlahdella siinä junaradan varressa... haha!

• heeeeeee

aha. Sitten se 'ratavartijan talo' raisionkaaren varrella Nuorikkalassa (2-kerroksinen radan ylikurkkiva talo) on kuin onkin kummitustalo. Mikä on aika hyvä selitys....

• höpönhöpön

tiedän sen kummitusjunan. Aamuisin n. klo 7.00 kuuluu junan ääni mutta mitään ei näy.

• raision kasvatti

Ainakin kerttulan metsässä on ollut joku vanha talo, jossa on kummitellut. Hylätty hökkeli oli etenkin nuorison käytössä, mutta ehkä noin 5 vuotta sitten se purettiin. Legenda kertoo, että talo syttyi mm. itsestään palamaan karkottaaakseen tunkeilijat ja oudot rapinat, räsähdykset ja sortumiset kuuluivat tietysti kuvaan. Olen kuullut myös muista kummitustaloista raisiossa, paikkaa en tosin muista.
      Raision lukion takana olevassa metsässä roikkui myös aikoinaan hirttosilmukka, en ole varma onko se vieläkin siellä. Pienenä tuli leikkien ohessa sitä ihmeteltyä. Missä hirtetty?

• Joskus aikoinaan

Kun oltiin muksuja, siinä Raision Kerttulan pururadan vieressä oli vanha punainen puutalo. Koskaan ei ketään näkynyt missään, mutta oudosti ikkunassa vilahteli varjoja. Muistelisin pihalla olleen paksun kiviseinäisen rakennuksen, jossa kuulemma säilöttiin paikallisia pahantekijöitä ennen Turkuun siirtämistä.(tämä huhupuhetta) Ehkäpä Raision historiikista selvinnee enemmän. Joka tapauksessa kulmakunnan lapset karttivat paikkaa, ja iltaisin siellä leijui aina pelottava usva. Talo on purettu joitakin vuosia sitten.

• roki
        Joskus aikoinaan kirjoitti:

Kun oltiin muksuja, siinä Raision Kerttulan pururadan vieressä oli vanha punainen puutalo. Koskaan ei ketään näkynyt missään, mutta oudosti ikkunassa vilahteli varjoja. Muistelisin pihalla olleen paksun kiviseinäisen rakennuksen, jossa kuulemma säilöttiin paikallisia pahantekijöitä ennen Turkuun siirtämistä.(tämä huhupuhetta) Ehkäpä Raision historiikista selvinnee enemmän. Joka tapauksessa kulmakunnan lapset karttivat paikkaa, ja iltaisin siellä leijui aina pelottava usva. Talo on purettu joitakin vuosia sitten.

Joo, tuli itsekin siinä talossa lapsena seikkailtua

• Asukki
        Joskus aikoinaan kirjoitti:

Hui! Mä oon asunu siinä muutaman vuoden lapsuudessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      160
      1532
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      137
      1206
    3. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      216
      879
    4. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      65
      801
    5. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      63
      717
    6. Mikä sua mies vaivaa?

Siis oikeasti.
      Ikävä
      46
      695
    7. 52
      690
    8. Haluatko enää mitään?

😜
      Ikävä
      76
      586
    9. Annan aikaa jos sitä vielä tarvit

mutta loputonta odottamista en kestä. Naiselle
      Ikävä
      52
      582
    10. Martina avaa suhdettaan

IL 22.7: Martina avaa suhdettaan nuoreen Muhikseen. Nyt on jo vakavaa, on käyty syömässä Itä-Helsingissä. Onkohan muutt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      568
    Aihe