Tupakan tuska

....

Onko muilla vaikeuksia olla polttamatta?? Mulla on aina välillä, varsinkin aamuisin kahvin jälkeen, muuten menny ihan ok. Olen polttanut kaksi tupakkaa sen jälkeen kun viikko sitten plussasin. Huono omatunto noista..

Sitten vielä siitä, että mulla on neuvola aika rv 8. Sielä ilmeisesti "vaan" jutellaan ja sit siitä vasta kuukauden päästä on lääkäri ja ultra. Ei jaksaisi odottaa rv 12, että saa tietää onko se vauva oikeesti masussa.. Läheisille joudun kertomaan aikaisemmin kun ei pystytä oleen enää kertomatta:)

Mulle noi netin laskurit näyttää kahta eri laskettua aikaa vaikka molemmissa kysyttiin samat tiedot?? Toinen näyttää 19.11 ja toinen 23.11. Lähellähän noi on toisiaan, että samapa tuo:)

Tuli varmaan vähän sekavaa tekstiä ku kirjoitin mitä mieleeni tuli:)

Aurinkoista kevättä!!

10

1248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Paino varmaan nousee tosi paljon ku tupakan sijasta pitää olla koko ajan syömässä jotain. Kynnetkin on jo niin lyhyet ettei niitä pysty enää puremaan:) Oon kyllä yrittäny alkaa liikkumaan vieläkin enemmän kuin tavallisesti. Ja onneksi naposteltavat ei oo koko ajan herkkuja..

      Toivottavasti neuvolan täti on tyytyväisempi tupakan polton lopettamiseen/minimointiin ku "vihainen" painon nousuun..

      • irti

        Itse poltin reilu 10 vuotta ja lopetin raskaaksi tullessani. mieli teki paljon ekat viikot,mutta sitten alkoi helppamaan.

        Painoa tullut 5 kiloa lähtäpainosta(BMI 20), tupakanhimon korvasin kurkulla, porkkanalla ja omenalla. Tietysti myös purkka oli kova sana.

        Nyt viikkoja kasassa 21 eikä tosiaankaan tee tupakkaa mieli. Pahaa tekee jo hajukin. Onneksi!


      • Anonyymi

        Lopetin tupakoinnin (4askia vihreetä norttia päivällä ja kaksi yöllä, aamulla ja päivällä aski) 50 vuotta sitten.


    • rv 27+3

      itselläni oli myös lieviä vaikeuksia tupakan polton lopettamisessa. plussauksen jälkeen poltin neljä tupakaa:), noin yhden viikossa, kunnes sitten sen viimeisen tupakan jälkeen tuli ihan kauhea olo, oksensin, ja tupakointi loppui siihen.

      mieli teki polttaa kyllä edelleenkin, mutta kun tiesin mikä olo siitä tulee niin sain oltua polttamatta. haistelin sitten miehen toppaa tuskissani:). ne mieliteot oli kyllä uskomattoman voimakkaita, mut menivät nopeesti ohi. ja toistuivat päivittäin monta kertaa, kunnes nyt pari viikkoa sitten huomasin, ettei mulla tee enää mieli tupakkaa päivittäin (mut siis välillä kyllä edelleenkin)!

      siis siinä meni uskomattoman kauan ja oonki sanonu, ettei lopettaminen varmasti ois onnistunu ilman raskautta!

      lähtöpainoltani olin aika hentoinen, painoindeksi oli alussa 19. siitäpä se sitten nousuun lähtikin, varmaan just sen kessuttelun loputtua ja rv 24 mun paino oli noussu jo 8kg!! nyt se on sitten hivenen laskenut, on alkanut se mässäily jäädä vähemmälle tupakan himon hellittäessä.

      itse panikoin huimaa painonnousuani, mutta neuvolatäti ei sanonut siitä juuri mitään. ei ainakaan pitänyt sitä huolestuttavana. nyt vain totesi että on tainut herkuttelut jäädä kun on paino alkanut tasaantumaan:).

      mukavaa odotusta sulle ja tsemppiä tupakanpolton lopettamiseen! tiedän ettei se tosiaan oo helppoa!!

    • alkup....

      Mulla on vielä lähipiirissä itelleni huonoja esimerkkejä kaksi kappaletta. Yks kaveri on polttanut kahden raskauden ja imetyksen ajan.. Raskauksissa ja vauvoissa ei mitään erikoista. En edes oo varma säännöstelikö odottaessa polttamista kovinkaan paljon, imettäessä kyllä. Toinen kaveri odottaa parhaillaan ja polttaa noin kolme tupakkia päivässä, perustelee sillä, että parempi kolme tupakkia päivässä kuin suklaalevy päivässä..

      Kaksi kaveria eivät polttaneet odottaessa eikä imettäessä. Toisella tuli vauva kuukausi ennen laskettua aikaa. En todellakaan tarkoita puolustella tupakan polttoa tällä kuhan vaan kerroin. Ite en aio "alkaa" polttamaan tästä edespäinkään, siis ku oon ollu nyt niin "hyvin" polttamatta. Oon polttanu 11 vuotta, kerran lopettanut vähäksi aikaa..

      Onneksi itellä ei tosiaan tee oikeastaan muuten mieli kuin aamuisin. Varmaan helpottaa vielä enemmän kun tajuaa konkreettisemmin, että sielä mahassa on tosiaan jotain.. Noista kahdesta tupakasta ensimmäisestä tuli tosi huono-olo mutta toisesta sitten ei, harmi!!!

      • rv 27+3

        mulle on jääny imettämisestä semmonen muistikuva, että oon joskus lukenu sellasen tutkimuksen, jossa oli vertailtu polttavan ja eipolttavan äidin maitoja.. makuero oli kuulema ollut huomattava, nikotiinillinen maito maistuu karmealle!

        eihän se vaavi raukka tietenkään paremmasta tiedä, jos nikotiinimaitoa saa, mut ite aattelin ton jutun lukemisen jälkeen, et en halua että pikkuraukan ainoa ravinto maistuu p****lle..:)

        ja noista haittavaikutuksista vielä, muistathan että tupakoinnin seuraukset äidin raskauden aikana voi näkyä lapsessa vasta myöhemmällä iällä keskittymishäiriöinä ja sen sellaisina.

        ja kyllä varmasti helpottaa sekin kun masu alkaa näkyä ja pieni siellä potkia. muakin on jo potkittu kymmenen viikkoa:D! aika menee nopeaan!! ei sitä ehkä kehtaisi enää tällä mahalla tupakkaostoksille mennäkään, mut houkutus on kotona läsnä koko ajan ku se pahuksen ukko polttaa..

        raskauden alussa aattelin, et kunhan tästä odotuksesta ja sit imetyksestä pääsen, niin varmaan alotan taas kessuttelun.. nyt oon alkanu miettiä, et miten kiva ois jos voiski lopettaa kokonaan.. kattoo sitten.

        niin ja muuten, muistaakseni tupakointi lisää myös kätkytkuoleman riskiä!! ei ole tarkoitus moralisoida, mut aattelin et jos näistä mua auttaneista asioista ois hyötyä sullekin taistelussa tupakkaa vastaan:D:D!


    • poltin

      8 vuotta ja lopetin. Paino ei ole noussut puoleen vuoteen, koska syön terveellisesti ja tupakintuskiin vedin porkkanaa, hedelmiä ja salmiakkia. Liikkuminen tekee myös tosi hyvää. Tsemppiä sulle!!! Paljon se vaatii voimia ja itsekuria... Välillä tuntuu että lähtee järki kun on raskausaikana muutenkin niin herkkä, mutta se myös palkitsee. Voit olla loppuelämän tyytyväinen itsees ja se on sen yhden lopettamiskerran jälkeen ohi! Vauvaki on terveellisesti elävän äidin massussa onnellisempi :)

    • alkup....

      Kiitos kaikille tsemppauksesta, eiköhän se tästä! Se on vaan hyvä, että moralisoi tupakasta! Ite oon yrittäny päästä siitä eroon jo kauan. Kyllähän nuo kaikki vaarat tietää mutta sitä on välillä vaan niin tyhmä!! Niin joo oon nyt rv 6 5, että perässä tullaan:)

      Tsemppiä kaikille muille lopettaneille/sitä yrittäville:)

    • Älpee

      ...Poltan vielä n. 4 tupakkaa päivässä ja kamalan huono omatunto! Ensimmäisen lapsen kanssa lopetus onnistui heti, mutta nyt en pystynytkään. Olen rv 6 1 ja odotan kovasti, että aamupahoinvointi alkaisi ja tupakka jäisi sen myötä pois. En missään nimessä halua polttaa koko raskautta ja imetysaikaa!!
      Nyt nolottaa kun olen katsonut pahalla silmällä tupakoivia raskaanaolevia, mutta teenkin sitä nyt itse... Kunpa lopettaminen olisi helpompaa!!!

    • Ennu2

      Yhden tupakan poltto vaikuttaa sikiöön seuraavat kaksi tuntia. Eli jos äiti polttaa tupakan, joutuu sikiö liikkumaan kohdussa 2 tuntia (syytä en tiedä). Itse poltin 15vuotta ja lopetin kun plussasin, koville ottaa välillä ja todellakin tulee syötyä... olen yrittänyt ostaa ns. terveellisä välipaloja, mutta... ;)
      No Tsempataan kaikki tosissaan, jos vaikka päästäisiin tupakasta kokonaan eroon :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1789
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      2
      1173
    Aihe