Moi.Olisi tarkoitus antaa lisää henkeä speedmasterille eli parantaa ilman saantia ja samalla avartaa poraamalla putkia.Minulla on triumphin omat lyhyet off road putket ja ajattelin aluksi vain porata pari n.20 mm reikää putken päätylevyyn ja tarvittaissa sitten lisää kunnes tukkoisuus häviää ja äänet paranee.
Mutta mutta.Mites se AI-hässäkkä postetaan.Eli putsariinhan pääsee käsiksi satulan alta, mitä voi heittää mäkeen jotta matka ei katkea sitten yllättäen.Jossain aikaisemmassa keskustelussa tätä sivuttiin mutta en löytänyt sitä tähän hätään.
Tälläinen varovainen alku siksi että suuttimiin en heti koskisi vaan vaihdattaisin ne sitten kesällä isomman huollon yhteydessä.
Mitä tietäjät on mieltä? Meenkö kaivelemaan poran naftaliinista?
Pekka ja pora
speedmaster
14
9975
Vastaukset
- putket
miks AI pois? ei vaikuta tehoihin eikä ääniin... korkeintaan kasvihuoneilmiötä lisäävästi
- 818181
jos tarkotat niitä syt.tulppien vieressä olevia saaste systeemeitä,niin erään tutun bonneville americanasta ne otettiin kokonaan pois ja sopivanmittanen pultti kuparitiiviste tilalle tulpaksi..
kyllä putkia tarvii porata useemman laipan läpi,ei se muuten paljoa vaikuta.kokeile laippa kerrallaan.
tuskimpa äänet liian pahaks muuttuu vaikka painais kokonaan läpi asti reiän tai rautakangen;)
avaa kaasareiden co ruuveja n.puoli kierrosta,niin ei paukuttele putkiin muuten on seokset liian laihalla.- newbie
Eikös se ole niin että myös nelitahtikone tarvitsee vastapainetta ? Kaksitahtisesta puhumattakaan.Eli eikö ainakin teoriassa poraus vaikuta vääntöön ?
Jos joku on enemmän asiaan perehtynyt olisi mielenkiintoista kuulla kommenttia.
- Rexa
Niitten putkien poraaminen taitaa olla huono ajatus , jätä ne orggikset ehyiksi, ja laita ne sinulla jo olevat äänekkäämmät paikoilleen.
Sen AI-systeemin voi poistaa kokonaan, kannessa olevien ilmaputkien ( kierre on 12x1,25 mm) tilalle sopii vaikkapa Nissanin öljyproppu, (siinä on tosin hiukan liian iso kuusiokanta) parempi vaihtoehto on Suzuki SV 650 öljyproppu, siinä on muistaakseni kuusikolokanta.
Ilmanputsarista lähtevän letkun reikään käy muovinen huonekalutulpppa silikoni. ja vas, puoleisen imusarjan reikä on myös tulpattava 5 mm kumitulpalla, tankin alla olevan AI systeemin alumiinisen alipainesäätimen voi poistaa kokonaan, paukkuminen pakoputkessa loppuu kokonaan, samoin moottorin käyntilämpötila laskee. Tehoihin sen AI,n poisto ei vaikuta.
Tuolta voit lukea lisää aiheesta, tosin englanniksi...
http://www.triumphrat.net/modules.php?op=modload&name=Forum&file=index- 818181
joo tossa se täsmennys ilmaputkiin tulikin...
niin kaveri tarkotti varmaan offroad putkien porausta?nekin on vakiona melko hiljaset mitä oon niitä kuullu,että eikun porakonetta vaan:)
loud pipes saves lives! - rexa
818181 kirjoitti:
joo tossa se täsmennys ilmaputkiin tulikin...
niin kaveri tarkotti varmaan offroad putkien porausta?nekin on vakiona melko hiljaset mitä oon niitä kuullu,että eikun porakonetta vaan:)
loud pipes saves lives!Ne trumpan omat offroad-putket ovat minunkin mielestä turhan hiljaiset, tuolla aiemmin antamani linkin sivustolla on juttua ja kuvia pakoputkien poraamisesta otsikolla:
"Pictures of My Bafflectomy" siinä kaveri on käyttänyt 32 mm reikäsahaa jolla poraa putken sisälle hitsatun huilun pois, tuolla konstilla äänet kuulemma paranevat, taisi siitä olla oikein ääninäytekin samassa threadissa, mutta kannattaa muista että homma on "finaalityyppinen" eli paluuta ei ole, muuten kuin ostamalla uudet putket. - Porari-Pekka
rexa kirjoitti:
Ne trumpan omat offroad-putket ovat minunkin mielestä turhan hiljaiset, tuolla aiemmin antamani linkin sivustolla on juttua ja kuvia pakoputkien poraamisesta otsikolla:
"Pictures of My Bafflectomy" siinä kaveri on käyttänyt 32 mm reikäsahaa jolla poraa putken sisälle hitsatun huilun pois, tuolla konstilla äänet kuulemma paranevat, taisi siitä olla oikein ääninäytekin samassa threadissa, mutta kannattaa muista että homma on "finaalityyppinen" eli paluuta ei ole, muuten kuin ostamalla uudet putket.Juu siis miulla on paikallaan ne trumpan omat lyhyet putket ja kuulostavat aika hiljaisilta.Tään idean tähän pienistä rei`istä alkamiseen sain tuolta hd-kerhon vanhoja juttuja lukiessani, voi aina sitten suurentaa tarpeen mukaan eikä mene heti pilalle jos rautakangella taas alkaisi meuhata.
Mutta jos alan lisäämään ääntä pikku hiljaa reikiä suurentamalla niin missä vaiheessa on alettava operoimaan myös ilmanputsari puolella, suuttimet yms.Tuo AI-hässäkkä puoli ei taidakaan olla se ensisijainen lähtökohta tuohon ääniongelmaan.
Tehonlisäys voi tulla sitten kaupantekijäisinä, mutta ääniä tahtoisin parantaa ensin.
Pekka - Rexa
Porari-Pekka kirjoitti:
Juu siis miulla on paikallaan ne trumpan omat lyhyet putket ja kuulostavat aika hiljaisilta.Tään idean tähän pienistä rei`istä alkamiseen sain tuolta hd-kerhon vanhoja juttuja lukiessani, voi aina sitten suurentaa tarpeen mukaan eikä mene heti pilalle jos rautakangella taas alkaisi meuhata.
Mutta jos alan lisäämään ääntä pikku hiljaa reikiä suurentamalla niin missä vaiheessa on alettava operoimaan myös ilmanputsari puolella, suuttimet yms.Tuo AI-hässäkkä puoli ei taidakaan olla se ensisijainen lähtökohta tuohon ääniongelmaan.
Tehonlisäys voi tulla sitten kaupantekijäisinä, mutta ääniä tahtoisin parantaa ensin.
PekkaParas tapa saada kunnon äänet on ostaa vaikkapa Ruotsalaisen Raask,in vaimentimet , maksavat 3500 Skr pari Americaan ja Speedmasteriin, ja niillä se ääni on sitten tosi hyvä, erittäin matala ja riittävän kova jyminä , ei todellakaan sellainen kimitys kuin esim, HD,n "Kiljukotka" - putkista lähtee, Ostin omaani( T 100 -05) Raask,in putkiston käyrineen.
Voit katsella Raaskin sivulta niitä röörejä: http://www.raask.se/.
Nuo putket K&N ilmansuodattimen jos laittaa niin Pääsuutinta on isonnettava, esim, 118-120 voi olla aika hyvä, Neulojen alle 0,5mm prikat, ja seosruuvit 2,5-3 kierrosta auki, jos kone ei vastaa kaasuun kunnolla, niin Luisteissa olevat ilmareiät on ehkä porattava 0,5 mm isommaksi eli 2,5 > 3 mm,iin, mutta noissa hommmissa olisi kyllä hyvä käyttää dynamometriä, ei niistä oikein korvakuulolla tahdo tulla mitään. - Porari-Pekka
Rexa kirjoitti:
Paras tapa saada kunnon äänet on ostaa vaikkapa Ruotsalaisen Raask,in vaimentimet , maksavat 3500 Skr pari Americaan ja Speedmasteriin, ja niillä se ääni on sitten tosi hyvä, erittäin matala ja riittävän kova jyminä , ei todellakaan sellainen kimitys kuin esim, HD,n "Kiljukotka" - putkista lähtee, Ostin omaani( T 100 -05) Raask,in putkiston käyrineen.
Voit katsella Raaskin sivulta niitä röörejä: http://www.raask.se/.
Nuo putket K&N ilmansuodattimen jos laittaa niin Pääsuutinta on isonnettava, esim, 118-120 voi olla aika hyvä, Neulojen alle 0,5mm prikat, ja seosruuvit 2,5-3 kierrosta auki, jos kone ei vastaa kaasuun kunnolla, niin Luisteissa olevat ilmareiät on ehkä porattava 0,5 mm isommaksi eli 2,5 > 3 mm,iin, mutta noissa hommmissa olisi kyllä hyvä käyttää dynamometriä, ei niistä oikein korvakuulolla tahdo tulla mitään.Juu komiat putket ovat, mutta on mulla alkuperäiset hyllyssä ja ne lyhyet mopossa kiinni,joten yritän avartaa nyt noita lyhykäisiä aluksi.Eli onko heti ensimmäisten reikien jälkeen tehtävä myös putsari ja suutin remontti? Juniorina paloi muutaman kerran mäntä puhki piikki-Suzukista, mutta silloin oli syynä liika ilmansaanti vissiin.pekka
- Rexa
Porari-Pekka kirjoitti:
Juu komiat putket ovat, mutta on mulla alkuperäiset hyllyssä ja ne lyhyet mopossa kiinni,joten yritän avartaa nyt noita lyhykäisiä aluksi.Eli onko heti ensimmäisten reikien jälkeen tehtävä myös putsari ja suutin remontti? Juniorina paloi muutaman kerran mäntä puhki piikki-Suzukista, mutta silloin oli syynä liika ilmansaanti vissiin.pekka
Jos muutaman extra reiän poraat vaimentimeen , niin ei se kyllä vielä mitään suuttimien vaihtoa vaadi, ja huomaahan sen bensanpuutteen jos ajolämpöisen moottorin vetoalueeseen ilmestyy "tyhjä" kohta jollain tietyllä kaasun asennolla, mutta niitä mäntiä ei pala niinkuin mopoissa aikoinaan ......
- rexa
Porari-Pekka kirjoitti:
Juu komiat putket ovat, mutta on mulla alkuperäiset hyllyssä ja ne lyhyet mopossa kiinni,joten yritän avartaa nyt noita lyhykäisiä aluksi.Eli onko heti ensimmäisten reikien jälkeen tehtävä myös putsari ja suutin remontti? Juniorina paloi muutaman kerran mäntä puhki piikki-Suzukista, mutta silloin oli syynä liika ilmansaanti vissiin.pekka
Siitä ilmanputsarista ei kannata poistaa/muuttaa yhtään mitään ! Jos sen teet niin olet n,s kusessa, ellet sitten myös muuta suuttimia, neuloja, ilmaruuvia jne.....
Ainoastaan ilmanputsarilta AI-säätimelle menevä n, 20mm musta kumiletku pois, ja sen ilmanputsarin yläosaan jättämä reikä tukkoon, 17 - 18 mm muovinen huonekalutulppa hiukan lyhennettynä sopii siihen tarkoitukseen. ja myös imusarjalta AI-säätimelle menevä ohuempi kuminen alipaineletku pois, ja imusarjassa olevaan messinkiseen letkunippaan sopiva kumitulppa päälle (naaraaspuolinen sisäreikä n, 5mm) Ja tietenkin ne AI-putket sekä tankin alla oleva AI-säädin pitää irroittaa kannesta, tilalle reikiin vaikkapa Suzuki SV 650 öljyproput, ne sopivat suoraan. Tai sitten lyhyistä 12x1.25 mmm,n pulteista lyhentämällä, niissä on vain turhan iso kanta, kuusikolokantapultti olisi hyvä , jos sellaisia jostain löytää.
- rexa
Siitä ilmanputsarista ei kannata poistaa/muuttaa yhtään mitään ! jos sen teet niin olet n,s kusessa ellet myös muuta suuttimia, neuloja, ilmaruuvia jne..... Ainoastaan ilmanputsarilta AI-säätimelle menevä n, 20mm musta kumiletku pois, ja sen ilmaputsarin yläosaan jättämä reikä tukkoon, 17 - 18 mm muovinen huonekalutulppa hiukan lyhennettynä sopii siihen tarkoitukseen. ja myös imusarjalat AI-säätimelle menevä ohuempi kumiletku pois, ja imusarjan messinkiseen nippaan sopiva kumitulppa päälle (naaraaspuolinen sisäreikä n, 5mm) Ja tietenkin ne AI-putket pois kannesta, tilalle vaikkapa Suzuki SV 650 öljyproput, ne sopivat suoraan. Tai sitten lyhyistä 12x1.25 mmm,n pulteista lyhentämällä, niissä on vain turhan iso kanta, kuusikolokanta olis hyvä , jos sellaisia jostain löytää.
- Mister master
No niin, ajokausi käyntiin ja pörinät kehiin.Mopo on vakuutuksessa ja ekat lenkit tehty.Nyt kun on mahdollisuus vertailla ääniä,niin ajattelin porailla putkia hiukan viikonloppuna.
Rexalle ja muille tietäjille kiitokset vinkeistä.Noi Rexan linkkivinkit oli hyvät.
Kiitos ja kumarrus. - MOPO
Tervehdys
Onko kukaan suomessa asentanut triumphiin wisecon tekemää sylinteriputki/mäntä sarjaa 904cc.
Ei hirveän kallis amerikassa,toki tullit,rahdit,tellit ja lellit ja koneistukset suomessa tulee päälle.
ja jos on niin mitkä "speksit" kaasareissa ja putket/ilmanputsarit ja paljonko tuli "löylyä" lisää.
Linkki:www.newspeedmaster.com
Kaveri jenkeissä(pat,s triumph site) oli asentanut ko.paketin mutta myös portannut kannet yms.Tehoa oli tullut,mutta kaikki tyyliin "musta tuntuu",kuitenkin sen verran että kytkin ei jaksa enää pitää....?
Itse en noihin "ameriikkalaisiin"paljon luota joten suomalaista kokemusta haetaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .975248Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453553Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503205Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4382467Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2481513Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121281- 831275
- 761227
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321213Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1361125