Miksi NG900 piippaa?

Piippari

Autoni on Saab 900 vm. -95. Joskus laitettaessa
virrat päälle, kuuluu kello/lämpömittariyksiköstä
pieni piippaus. Näytössä ei näy mitään muuta kuin
lämpötila.

Kyseinen yksikkö lienee ihan perusmalli. Siinä on
viisarikello kahdella ajansäätönapilla ja
digitaalinen ulkolämpömittari (C/F painettaessa
kellon nappeja pidempään). Mitään muita nappeja
ei ole. Mistä siis johtuu piippaus?

Välillä voi olla kuukaudenkin piippaamatta ja
sitten taas joskus piippaa monta kertaa viikon
sisään. Ohjekirja puhuu joistakin varoituksista,
joiden pitäisi näkyä ruudulla, mutta
käsittääkseni niitä varten pitäisi olla isompi
ruutu, jossa näkyisi muutakin kuin lämpötila!?!

Ei piippaus mitään häiritse, mutta kaipa
siihenkin joku syy on???

11

1088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turbo Sensonic

      Onko ääni todellakin "piippaus" (määrittele
      tarkemmin, minkälainen piippaus), vai onko
      se "ovikellomainen ding dong"?

      Sinulla on autossasi SID 1 -ajotietokone, jossa
      on kello ja ulkolämpötilan näyttäjä. SID 1:ssa ei
      ole vikadiagnostiikkaa, kuten ajotietokoneissa
      SID 2 tai SID 3:ssa. SID 2 ja SID 3 voivat joskus
      antaa äänimerkin jostain syystä (mm. jokin vika,
      liian suuri vaihde, jarrutesti ennen kuin autolla
      voi lähteä liikkeelle jne.).

      Voi olla, että tuo ääni on silti jäänyt tuohon
      SID 1:nkin ajotietokoneeseen. SID2:ssa ja 3:ssa
      tuon äänen kuulee myös silloin, kun on vääntänyt
      autoon virrat päälle, mutta käynnistää moottorin
      vasta hetken kuluttua siitä, kun virrat on
      kytketty. Tällöin ajotietokoneesta kuuluu
      ovikelloa muistuttava "ding dong".

      • Piippari

        Ks. otsikko. Ääni on todellakin lyhyt piippaus -
        pip (ei piiiip eikä ding dong). Näin olen myös
        itse käsittänyt, ettei SID 1:ssä pitäisi olla
        vikadiagnostiikkaa, mutta piippaileepa tuo
        siltikin.

        Täytyykin tutkiskella, johtuuko ääni siitä, ettei
        starttaa välittömästi tai onko kytköksissä
        jarrupolkimen painamiseen käynnistettäessä.

        Eipä tuo ääni tosiaankaan häiritse, mutta onhan
        se kiva tietää, miksi se kuuluu!!!


      • Turbo Sensonic
        Piippari kirjoitti:

        Ks. otsikko. Ääni on todellakin lyhyt piippaus -
        pip (ei piiiip eikä ding dong). Näin olen myös
        itse käsittänyt, ettei SID 1:ssä pitäisi olla
        vikadiagnostiikkaa, mutta piippaileepa tuo
        siltikin.

        Täytyykin tutkiskella, johtuuko ääni siitä, ettei
        starttaa välittömästi tai onko kytköksissä
        jarrupolkimen painamiseen käynnistettäessä.

        Eipä tuo ääni tosiaankaan häiritse, mutta onhan
        se kiva tietää, miksi se kuuluu!!!

        Voi olla, että SID1:ssä tuo piippaus vastaa
        SID2:n ja SID3:n "ding dong" -ääntä. En tiedä
        tarkemmin, kun en ole koskaan ollut tekemisissä
        tuon NG900:n SID1:n kanssa, mutta kannattaa
        tosiaan kokeilla sitä, että piippaako SID 1
        silloin, kun väännät virrat päälle ja vasta
        hetken päästä käynnistät moottorin.

        SIDistä (ja kokomuksista sen käytössä) puhuessani
        täytyy sanoa, että oma autoni on Sensonicilla
        varustettu. SID pyytää aina moottorin
        käynnistämisen jälkeen painamaan jarrupoljinta,
        jolloin se tsekkaa, että jarrut ovat "kunnossa".
        Samoin tuo SID ilmoittaa esim. jos ajan liian
        hiljaa liian suurella vaihteella (tällöin SIDin
        näytössä lukee myös "SHIFT DOWN"). En tiedä,
        pyytääkö SID tekemään nuo samat jutut
        tavallisella kytkinpedaalilla varustetulla
        manuaalilaatikolla.


    • kesämies

      Piip ja ding dong !!
      Voi olla että keskustelette aidosti vakavista
      asioista mutta aika hauska lueskella näin
      sivullisena ( ja täysin saabeista
      ymmärtämättömänä ) kun kerrotte että millaisia
      äänitehosteita saabeissanne on !-)

      • Piippari

        Onneksi nää jutut huvittaa joskus itseänikin.
        Yleensä aina harmittaa, kun jostakin kysyy
        jotakin ja heti saa sadan vian listan, jotka
        kaikki täytys korjata heti (á 1000 mk/vika).

        Onhan tämä piippauskin ihan vakavaa asiaa, mutta
        ei ilmeisesti ja onneksi yhtä vakavaa (=kallista)
        kuin jousten katkeaminen tai apulaitteiden
        käyttöhihnan laakerin hajoaminen yms. mallin
        tyypilliset ongelmat.


      • ex-saabisti
        Piippari kirjoitti:

        Onneksi nää jutut huvittaa joskus itseänikin.
        Yleensä aina harmittaa, kun jostakin kysyy
        jotakin ja heti saa sadan vian listan, jotka
        kaikki täytys korjata heti (á 1000 mk/vika).

        Onhan tämä piippauskin ihan vakavaa asiaa, mutta
        ei ilmeisesti ja onneksi yhtä vakavaa (=kallista)
        kuin jousten katkeaminen tai apulaitteiden
        käyttöhihnan laakerin hajoaminen yms. mallin
        tyypilliset ongelmat.

        kyllä on hauska auto kun piippailee itte tiiä kun
        oon ajanu pariviikkoa 9-3 sella.vittu että tahtoo
        olla ärsyttävä peli mitä järkeä on noissa jarrun
        painalluksissa ym:ssa?toiset autot tarkistaa
        jarrut ja muuta automaattisesti eikä tarvitse
        turhia painella!


      • Saab 2,3i -94
        ex-saabisti kirjoitti:

        kyllä on hauska auto kun piippailee itte tiiä kun
        oon ajanu pariviikkoa 9-3 sella.vittu että tahtoo
        olla ärsyttävä peli mitä järkeä on noissa jarrun
        painalluksissa ym:ssa?toiset autot tarkistaa
        jarrut ja muuta automaattisesti eikä tarvitse
        turhia painella!

        Jarrupoljin on syytä joka autossa silloin tällöin
        painaa kunnolla pohjaan, niin että kaikki
        jarrupalat varmasti liikkuvat. Hyvä tapa on
        opella se rutiiniksi joka kerta kun liikkeelle
        lähtee. Se pitää jarrut hyvässä kunnossa pitkään.
        Sen lisäksi on silloin tällöin vauhdissa syytä
        tehdä jarrulevyjen puhdistusjarrutus. Jarrulevyt
        ovat kaikissa autoissa ruostuvaa terästä ja ne
        ruostuvat, jos niitä ei käytetä. Ruostumaton
        teräs "leikkaisi kiinni" jarrutustilanteessa.

        Vaimo nimesi auton heti kättelyssä aikoinaan
        "Pimpomiksi", kun se aina päästi noita ääniään,
        kun hän teki jotain "väärin". Noihin ääniin on
        vuosien varrella totuttu, eikä ne enää meitä
        kumpaakaan häiritse.


      • Onnex oot ex-saabisti
        ex-saabisti kirjoitti:

        kyllä on hauska auto kun piippailee itte tiiä kun
        oon ajanu pariviikkoa 9-3 sella.vittu että tahtoo
        olla ärsyttävä peli mitä järkeä on noissa jarrun
        painalluksissa ym:ssa?toiset autot tarkistaa
        jarrut ja muuta automaattisesti eikä tarvitse
        turhia painella!

        Vähä tarttoo vaivaa nähä, ni jätkä itkee ja
        pureksii kynsiään.Just tollane nykyajan HELVETIN
        laiska ihminen, jolle ruokaki pitäs suuhu kantaa.


    • ex-saabisti

      Yess onneks oon ex-saabisti en viittis ajella
      moisella bensa sienellä näillä bensan hinnoilla!
      no eri asia jos asut jossain venäjällä...

      • Turbo Sensonic

        Kaikki on suhteellista. Voihan sitä ajaa jollain
        1,2-1,3 -litraisella Toyota Yariksella ja
        valittaa, että Saab on hirveä bensarosvo. Mutta
        jos verrataan esim. Saabin NG900/9-3 2.0 Turbon
        (185 hv) ja Opel Vectra 2,5V6 (170 hv)/2,6V6:n
        (180 hv) kulutusta, niin mielestäni Saabin
        kulutus verrattuna suorituskykyyn on ylivoimainen
        Vectraan nähden.


      • Turbo Power
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Kaikki on suhteellista. Voihan sitä ajaa jollain
        1,2-1,3 -litraisella Toyota Yariksella ja
        valittaa, että Saab on hirveä bensarosvo. Mutta
        jos verrataan esim. Saabin NG900/9-3 2.0 Turbon
        (185 hv) ja Opel Vectra 2,5V6 (170 hv)/2,6V6:n
        (180 hv) kulutusta, niin mielestäni Saabin
        kulutus verrattuna suorituskykyyn on ylivoimainen
        Vectraan nähden.

        Omien mittausteni mukaan sekalaisessa ajossa (ei
        talvi) n. 8.5L/100km. Tämä siis sisältää myöskin
        kaupunkiajoa. Mielestäni kohtuullista ko.
        tehoiselle autolle joka sentään painaa melkein
        1400 kg. Toinen juttu on sitten nämä
        vapaastihengittävät Saabit, niillä taitaa kulutus
        olla jotain muuta, mutta itse en niitä edes
        Saabeiksi laske ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2945
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1560
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1412
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1322
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1246
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1176
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1148
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      969
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      892
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      773
    Aihe