Olen hankkimassa ha-peräkärryä.Pääasiallinen käyttö on mönkijän sekä kelkan kuljetus pitkiä matkoja.
Mitä hyviä ja huonoja puolia 1-aks. ja 2-aks. on?
Kokemukset esim telikärryn vedettävyydestä? Onko raskaampi vetää kuin 1-aks.?
Telillä vai ilman
9
9066
Vastaukset
- paras
Paras vetää on yksiakselinen lehtijousilla oleva kärri.
Siihen saa myös parhaan kantavuuden.
Telistä ei ole kuin haittaa kevytperävaunussa.
Tyhjä telikärri on varsinainen ravistaja.
Myös hennot pyöränlaakerit on telikärrissä kulutustavaraa. Laakereihin muodostuu kuorma päällä suuria sivuvoimia joihinka laakerit ei ole mitoitettu.
Yksiakselisessahan ei tule sivuvääntöä ollenkaan.
Jos välttämättä haluat telikärrin ota oikea keinuteli, tosin se on mahdoton työnnettävä käsin.
Kumijousikärrit tulee unohtaa.- Dino
Melkein täyttä asiaa, mutta ei ihan. Jos ottaa telikärryn, ei ainakaan pidä ottaa keinuteliä, joka kevytkärryssä on sitä lujuusluokkaa että vuoden päästä kaikki pyörät sojottavat eri suuntiin.
Se, ottaako vieterivapisijan vai kumivääntöjousituksen on hiukan kiinni a) kumivääntäjousituksen laadusta ja b) siitä ajaako enimmäkseen tyhjällä kärryllä vai enimmäkseen kuormatulla.
Kuormatussa kärryssä kumivääntöjousitus on pehmeä ja paljon tanakampi, tukevampi kuin vieterivipotin.
Vieterivipottimella tarkoitan näitä kärriä joissa ei ole pyöräntuentaa lainkaan, elikkä ne on justii kuten vanhan ajan hevoskiesit. Onhan se hassua että lavan ja akselin välissä ei ole muuta kuin vieterit. Melkosia letkottimia.
1-akselinen ilman muuta on paras! Jousituksesta riippumatta.
- kakkelberg
unohda kärryt
- Farmi 757T
Mulla on ollut 3 vuotta tuollainen Farmin tekemä telikärry käytössä mm. 500cc mönkijän kuljetuksessa. Muutakin käyttöä on ollut, arvioisin jotain 15 - 20 tkm.
Ostin tuon kärryn, koska:
-lavakoko on sopiva mönkijälle puskulevylle ja mahtuu vielä pojan crossimopo taakse poikittain
-lava on tarpeeksi pitkä pitkällekin lautatavaralle ilman etu- ja takalaitaa (jotta voi kuormata etupainoiseksi).
-aisa on V-mallinen (eli tukeva, ei jousta/notku)
-kärry itsessään on tukeva
-siinä on lehtijouset iskunvaimennus, keinuteli
Kevytperäkärryjen lainsäädäntö on ihan hölmö: mitä huonomman kärryn hankkii, niin sitä enemmän siihen saa laittaa painoa kyytiin. Itse päätin painottaa kärryn hyviä veto-ominaisuuksia laillisen kuormattavuuden kustannuksella. Olen vetänyt kärryä ennenkin eikä aiemmin koskaan ole kukaan kysellyt kuorman painon perään. Eikä ole nytkään, vaikka mopon kanssa menee varmaan aika lailla laillisen kantavuuden rajoille (kärryssä on kuomu). Ja kassakaappia siirtäessä taisi tonnin kaappi olla jo hiukan yli kevytperävaunun laillisen kantavuuden.
No, hyvä on vetää edelleen. Laakerit on kunnossa eikä pyörät viipota minnekään vaan pyörivät ihan suoraan ja kärryn suuntaisesti. Renkaatkaan ei ole vielä pahemmin kuluneet. Isommassa jarrullisessa kärryssäni on kumivääntövarsijousitus, ja kyllä tämä pikkukärry tulee perässä paljon tasaisemmin. Olen yrittänyt varovaisesti tutkia, missä nopeuksissa kärry alkaa olla huonompi vedettävä. 120 km/h menee (yksityisten) pikkuteiden mutkissa ainakin ihan hyvin ja huippuja voi ottaa ainakin 140 km/t. Kun nämä ovat toimineet, niin en ole rajoja enempää alkanut etsiä, johan se tuokin on enemmän kuin riittävästi kärryn ja kuorman kanssa. Tyhjänä ja kuormattuna kärryn veto-ominaisuudet säilyvät aika lailla samoina, ei pompi tyhjänäkään ja kuorma päällä ainoastaan vetoauto käy raskaammin. Kärry seuraa kuin ajatus eikä sitä varsinkaan tyhjänä edes kaikin ajoin muista perässä olevankaan.
Telikärryn pyörät vääntävät käännöksissä, koska pyrkivät hakeutumaan samalle säteelle. Periaatteessa tuon pitäisi lisätä renkaiden kulumista, mutta tien päällä kääntösäteet on niin laajoja että renkaan sivujousto riittää. Ja useimmiten paikalla/pihoissa kääntäessä on alla sen verran hiekkaa, pölyä tms. joka auttaa rengasta luistamaan tarvittavat muutamat sentit sivusuuntaan. Asuntovaunuissa tosin varoittavat, että ainakin joissakin vaunuissa takimmaisen akselin saa väännettyä jos kääntää vaunun kuivalla asfaltilla paikallaan. Mutta silloin on painot jo ihan eri luokissa (jossain parin tonnin paikkeilla, riippuu vaunusta) kuin näillä kevytperäkärryillä. Omaa kokemusta tällaisesta ei ole, onneksi.
Tyhjänä telikärryä on helppo käsitellä paljain käsin. Nokkapyörä auttaa, mutta ilman sitäkin on telikärry kohtuullisesti tasapainossa.
Ainoa kritisoitava ominaisuus on se, että kärryn kipin kaasujousi on liian heikko pitämään kipin ylhäällä, jotta mönkijän saa ajettua kyytiin. Kuomun paino varmaan tekee asiasta ongelman. Kaasujousen voisi tietysti vaihtaa, mutta mulla on sopivan mittainen koivuklapi pönkkönä lavan etureunan ja rungon välissä. Se tosin pitää käydä ottamassa pois, kun mönkijän etupyörät on lavalla.
Jokainen tietysti painottaa asioita omista lähtökohdistaan. Minulle tärkeää oli hyvä vedettävyys ja todellinen kuormankantokyky, ei sinällään nimelliskuorman määrä. Näistä lähtökohdista ei ole ongelmia kärryn kanssa tullut ja vetohommat on sujuneet ilman tervanjuontia. Se kahdeksankympin nopeusrajoitus on kyllä aika unettava pitkillä taipaleilla. - On ollut
Keinutelikärry 15 vuotta hyvin on pyörät pysyneet kärryn suuntaisesti eikä ole vielä laakereitakaan tarvinnut vaihtaa. Käsipelin kyllä siirtelee jos ei aivan riisitautinen ole. Käyttöa on ollut kohtalaisesta välillä ylikuormaakin tuotin RUOTSIN puolelta. Ei passaa uskoa mitä täällä mainostetaan. 140X270 korkeaKuomu
- Dino
Ei todellakaan kannata uskoa mitä täällä mainostetaan.
Telin ainoa järkevä tarkoitus on lisätä kantavuutta. Jarruttomassa vaunussa se kuitenkin vähentää laillista kantavuutta.
Täällä perustellaan teliä ylikuormilla. Se on yllyttämistä lain rikkomiseen. - jouhou
Dino kirjoitti:
Ei todellakaan kannata uskoa mitä täällä mainostetaan.
Telin ainoa järkevä tarkoitus on lisätä kantavuutta. Jarruttomassa vaunussa se kuitenkin vähentää laillista kantavuutta.
Täällä perustellaan teliä ylikuormilla. Se on yllyttämistä lain rikkomiseen.telikärry ei pompi sellailailla kuin yksiaksilainen. telikärryllä ei saa tehdä tiukkoja käännöksiä; siis sellaisia että vedetään aisa klinkkuun ja käännetään niin paljon kuin lähtee, se rasittaa teliä.
mielestäni telikärry on parempi vetää juuri sen takia koska se ei hakkaa eikä hypi niinkään perässä. toki kuormaa saa ottaa vähemmän kärryn painon lisääntyessä.
mutta puheet telin vääntyvyydestä vinoon ovat kyllä suoraa p*skaa, tai kyseisellä henkilöllä on ollut hyvin huonosti tehdyt kärryt tai sitten teliä on rassattu kovalla kuormalla kääntymällä jyrkästi. - Nääs
jouhou kirjoitti:
telikärry ei pompi sellailailla kuin yksiaksilainen. telikärryllä ei saa tehdä tiukkoja käännöksiä; siis sellaisia että vedetään aisa klinkkuun ja käännetään niin paljon kuin lähtee, se rasittaa teliä.
mielestäni telikärry on parempi vetää juuri sen takia koska se ei hakkaa eikä hypi niinkään perässä. toki kuormaa saa ottaa vähemmän kärryn painon lisääntyessä.
mutta puheet telin vääntyvyydestä vinoon ovat kyllä suoraa p*skaa, tai kyseisellä henkilöllä on ollut hyvin huonosti tehdyt kärryt tai sitten teliä on rassattu kovalla kuormalla kääntymällä jyrkästi.Taitaa olla nääs makuasioita. Yx satsaa vaan vetomukavuuteen. Joku muu kantavuuteen taikka käsiteltävyyteen.
Tekijöitä on monia, teliä on monenlaisia. Kaksakselista ja keinuteliä, ja niistäki eri versiota nääs.
Mulle on piisannu yksakselinen. Se mitään enempää pompi. Kumminkin nää on nääs makuasioita. Jokikinen tulkoon omallaan autuaaks. Onha se tiätysi komeemman näköstä nääs kun isolla maasturilla oiken telikärryä vetää vaikka oliskin jarruton kärry ja kuarmaa laillisesti 400 kiloo, nääs. - sniba
Nääs kirjoitti:
Taitaa olla nääs makuasioita. Yx satsaa vaan vetomukavuuteen. Joku muu kantavuuteen taikka käsiteltävyyteen.
Tekijöitä on monia, teliä on monenlaisia. Kaksakselista ja keinuteliä, ja niistäki eri versiota nääs.
Mulle on piisannu yksakselinen. Se mitään enempää pompi. Kumminkin nää on nääs makuasioita. Jokikinen tulkoon omallaan autuaaks. Onha se tiätysi komeemman näköstä nääs kun isolla maasturilla oiken telikärryä vetää vaikka oliskin jarruton kärry ja kuarmaa laillisesti 400 kiloo, nääs.Olisikohan kuitenkin niin että lainsäätäjä voisi tarkistaa näitä nykyisiä määräyksiään ,jarruttoman vetämisestä! minulla on Dodge Ram Maxiwagon,olen vetänyt sillä kaikenlaisia kärryjä/kuormia,Myöskään Range Roverilla nuo jarruttoman telikärryn rajoitukset tuntuvat hiukan yli varovaisilta,Vetokidat taas voivat olla todella alimitoitettuja!jopa tuohon 750kg,En ole löytänyt yli 1000kg vetokitoja,jotka sopisivat näihin kevytkärryihin!Vaihtaisin heti vaikka 2500kg vetokidan tuommoisen lelun tilalle.Näillä vehkeillä kuitenkin vedetään ankaria ylikuormia,mitenkuten sidottuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831589Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä721400Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2301366Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2311301- 111142
Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121100Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041059Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341029- 90975
Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65973