Telillä vai ilman

Möyrijä

Olen hankkimassa ha-peräkärryä.Pääasiallinen käyttö on mönkijän sekä kelkan kuljetus pitkiä matkoja.
Mitä hyviä ja huonoja puolia 1-aks. ja 2-aks. on?
Kokemukset esim telikärryn vedettävyydestä? Onko raskaampi vetää kuin 1-aks.?

9

9175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paras

      Paras vetää on yksiakselinen lehtijousilla oleva kärri.
      Siihen saa myös parhaan kantavuuden.
      Telistä ei ole kuin haittaa kevytperävaunussa.
      Tyhjä telikärri on varsinainen ravistaja.
      Myös hennot pyöränlaakerit on telikärrissä kulutustavaraa. Laakereihin muodostuu kuorma päällä suuria sivuvoimia joihinka laakerit ei ole mitoitettu.
      Yksiakselisessahan ei tule sivuvääntöä ollenkaan.
      Jos välttämättä haluat telikärrin ota oikea keinuteli, tosin se on mahdoton työnnettävä käsin.
      Kumijousikärrit tulee unohtaa.

      • Dino

        Melkein täyttä asiaa, mutta ei ihan. Jos ottaa telikärryn, ei ainakaan pidä ottaa keinuteliä, joka kevytkärryssä on sitä lujuusluokkaa että vuoden päästä kaikki pyörät sojottavat eri suuntiin.
        Se, ottaako vieterivapisijan vai kumivääntöjousituksen on hiukan kiinni a) kumivääntäjousituksen laadusta ja b) siitä ajaako enimmäkseen tyhjällä kärryllä vai enimmäkseen kuormatulla.
        Kuormatussa kärryssä kumivääntöjousitus on pehmeä ja paljon tanakampi, tukevampi kuin vieterivipotin.
        Vieterivipottimella tarkoitan näitä kärriä joissa ei ole pyöräntuentaa lainkaan, elikkä ne on justii kuten vanhan ajan hevoskiesit. Onhan se hassua että lavan ja akselin välissä ei ole muuta kuin vieterit. Melkosia letkottimia.
        1-akselinen ilman muuta on paras! Jousituksesta riippumatta.


    • kakkelberg

      unohda kärryt

    • Farmi 757T

      Mulla on ollut 3 vuotta tuollainen Farmin tekemä telikärry käytössä mm. 500cc mönkijän kuljetuksessa. Muutakin käyttöä on ollut, arvioisin jotain 15 - 20 tkm.

      Ostin tuon kärryn, koska:
      -lavakoko on sopiva mönkijälle puskulevylle ja mahtuu vielä pojan crossimopo taakse poikittain
      -lava on tarpeeksi pitkä pitkällekin lautatavaralle ilman etu- ja takalaitaa (jotta voi kuormata etupainoiseksi).
      -aisa on V-mallinen (eli tukeva, ei jousta/notku)
      -kärry itsessään on tukeva
      -siinä on lehtijouset iskunvaimennus, keinuteli

      Kevytperäkärryjen lainsäädäntö on ihan hölmö: mitä huonomman kärryn hankkii, niin sitä enemmän siihen saa laittaa painoa kyytiin. Itse päätin painottaa kärryn hyviä veto-ominaisuuksia laillisen kuormattavuuden kustannuksella. Olen vetänyt kärryä ennenkin eikä aiemmin koskaan ole kukaan kysellyt kuorman painon perään. Eikä ole nytkään, vaikka mopon kanssa menee varmaan aika lailla laillisen kantavuuden rajoille (kärryssä on kuomu). Ja kassakaappia siirtäessä taisi tonnin kaappi olla jo hiukan yli kevytperävaunun laillisen kantavuuden.

      No, hyvä on vetää edelleen. Laakerit on kunnossa eikä pyörät viipota minnekään vaan pyörivät ihan suoraan ja kärryn suuntaisesti. Renkaatkaan ei ole vielä pahemmin kuluneet. Isommassa jarrullisessa kärryssäni on kumivääntövarsijousitus, ja kyllä tämä pikkukärry tulee perässä paljon tasaisemmin. Olen yrittänyt varovaisesti tutkia, missä nopeuksissa kärry alkaa olla huonompi vedettävä. 120 km/h menee (yksityisten) pikkuteiden mutkissa ainakin ihan hyvin ja huippuja voi ottaa ainakin 140 km/t. Kun nämä ovat toimineet, niin en ole rajoja enempää alkanut etsiä, johan se tuokin on enemmän kuin riittävästi kärryn ja kuorman kanssa. Tyhjänä ja kuormattuna kärryn veto-ominaisuudet säilyvät aika lailla samoina, ei pompi tyhjänäkään ja kuorma päällä ainoastaan vetoauto käy raskaammin. Kärry seuraa kuin ajatus eikä sitä varsinkaan tyhjänä edes kaikin ajoin muista perässä olevankaan.

      Telikärryn pyörät vääntävät käännöksissä, koska pyrkivät hakeutumaan samalle säteelle. Periaatteessa tuon pitäisi lisätä renkaiden kulumista, mutta tien päällä kääntösäteet on niin laajoja että renkaan sivujousto riittää. Ja useimmiten paikalla/pihoissa kääntäessä on alla sen verran hiekkaa, pölyä tms. joka auttaa rengasta luistamaan tarvittavat muutamat sentit sivusuuntaan. Asuntovaunuissa tosin varoittavat, että ainakin joissakin vaunuissa takimmaisen akselin saa väännettyä jos kääntää vaunun kuivalla asfaltilla paikallaan. Mutta silloin on painot jo ihan eri luokissa (jossain parin tonnin paikkeilla, riippuu vaunusta) kuin näillä kevytperäkärryillä. Omaa kokemusta tällaisesta ei ole, onneksi.

      Tyhjänä telikärryä on helppo käsitellä paljain käsin. Nokkapyörä auttaa, mutta ilman sitäkin on telikärry kohtuullisesti tasapainossa.

      Ainoa kritisoitava ominaisuus on se, että kärryn kipin kaasujousi on liian heikko pitämään kipin ylhäällä, jotta mönkijän saa ajettua kyytiin. Kuomun paino varmaan tekee asiasta ongelman. Kaasujousen voisi tietysti vaihtaa, mutta mulla on sopivan mittainen koivuklapi pönkkönä lavan etureunan ja rungon välissä. Se tosin pitää käydä ottamassa pois, kun mönkijän etupyörät on lavalla.

      Jokainen tietysti painottaa asioita omista lähtökohdistaan. Minulle tärkeää oli hyvä vedettävyys ja todellinen kuormankantokyky, ei sinällään nimelliskuorman määrä. Näistä lähtökohdista ei ole ongelmia kärryn kanssa tullut ja vetohommat on sujuneet ilman tervanjuontia. Se kahdeksankympin nopeusrajoitus on kyllä aika unettava pitkillä taipaleilla.

    • On ollut

      Keinutelikärry 15 vuotta hyvin on pyörät pysyneet kärryn suuntaisesti eikä ole vielä laakereitakaan tarvinnut vaihtaa. Käsipelin kyllä siirtelee jos ei aivan riisitautinen ole. Käyttöa on ollut kohtalaisesta välillä ylikuormaakin tuotin RUOTSIN puolelta. Ei passaa uskoa mitä täällä mainostetaan. 140X270 korkeaKuomu

      • Dino

        Ei todellakaan kannata uskoa mitä täällä mainostetaan.

        Telin ainoa järkevä tarkoitus on lisätä kantavuutta. Jarruttomassa vaunussa se kuitenkin vähentää laillista kantavuutta.

        Täällä perustellaan teliä ylikuormilla. Se on yllyttämistä lain rikkomiseen.


      • jouhou
        Dino kirjoitti:

        Ei todellakaan kannata uskoa mitä täällä mainostetaan.

        Telin ainoa järkevä tarkoitus on lisätä kantavuutta. Jarruttomassa vaunussa se kuitenkin vähentää laillista kantavuutta.

        Täällä perustellaan teliä ylikuormilla. Se on yllyttämistä lain rikkomiseen.

        telikärry ei pompi sellailailla kuin yksiaksilainen. telikärryllä ei saa tehdä tiukkoja käännöksiä; siis sellaisia että vedetään aisa klinkkuun ja käännetään niin paljon kuin lähtee, se rasittaa teliä.

        mielestäni telikärry on parempi vetää juuri sen takia koska se ei hakkaa eikä hypi niinkään perässä. toki kuormaa saa ottaa vähemmän kärryn painon lisääntyessä.

        mutta puheet telin vääntyvyydestä vinoon ovat kyllä suoraa p*skaa, tai kyseisellä henkilöllä on ollut hyvin huonosti tehdyt kärryt tai sitten teliä on rassattu kovalla kuormalla kääntymällä jyrkästi.


      • Nääs
        jouhou kirjoitti:

        telikärry ei pompi sellailailla kuin yksiaksilainen. telikärryllä ei saa tehdä tiukkoja käännöksiä; siis sellaisia että vedetään aisa klinkkuun ja käännetään niin paljon kuin lähtee, se rasittaa teliä.

        mielestäni telikärry on parempi vetää juuri sen takia koska se ei hakkaa eikä hypi niinkään perässä. toki kuormaa saa ottaa vähemmän kärryn painon lisääntyessä.

        mutta puheet telin vääntyvyydestä vinoon ovat kyllä suoraa p*skaa, tai kyseisellä henkilöllä on ollut hyvin huonosti tehdyt kärryt tai sitten teliä on rassattu kovalla kuormalla kääntymällä jyrkästi.

        Taitaa olla nääs makuasioita. Yx satsaa vaan vetomukavuuteen. Joku muu kantavuuteen taikka käsiteltävyyteen.

        Tekijöitä on monia, teliä on monenlaisia. Kaksakselista ja keinuteliä, ja niistäki eri versiota nääs.

        Mulle on piisannu yksakselinen. Se mitään enempää pompi. Kumminkin nää on nääs makuasioita. Jokikinen tulkoon omallaan autuaaks. Onha se tiätysi komeemman näköstä nääs kun isolla maasturilla oiken telikärryä vetää vaikka oliskin jarruton kärry ja kuarmaa laillisesti 400 kiloo, nääs.


      • sniba
        Nääs kirjoitti:

        Taitaa olla nääs makuasioita. Yx satsaa vaan vetomukavuuteen. Joku muu kantavuuteen taikka käsiteltävyyteen.

        Tekijöitä on monia, teliä on monenlaisia. Kaksakselista ja keinuteliä, ja niistäki eri versiota nääs.

        Mulle on piisannu yksakselinen. Se mitään enempää pompi. Kumminkin nää on nääs makuasioita. Jokikinen tulkoon omallaan autuaaks. Onha se tiätysi komeemman näköstä nääs kun isolla maasturilla oiken telikärryä vetää vaikka oliskin jarruton kärry ja kuarmaa laillisesti 400 kiloo, nääs.

        Olisikohan kuitenkin niin että lainsäätäjä voisi tarkistaa näitä nykyisiä määräyksiään ,jarruttoman vetämisestä! minulla on Dodge Ram Maxiwagon,olen vetänyt sillä kaikenlaisia kärryjä/kuormia,Myöskään Range Roverilla nuo jarruttoman telikärryn rajoitukset tuntuvat hiukan yli varovaisilta,Vetokidat taas voivat olla todella alimitoitettuja!jopa tuohon 750kg,En ole löytänyt yli 1000kg vetokitoja,jotka sopisivat näihin kevytkärryihin!Vaihtaisin heti vaikka 2500kg vetokidan tuommoisen lelun tilalle.Näillä vehkeillä kuitenkin vedetään ankaria ylikuormia,mitenkuten sidottuna.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      140
      7929
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      31
      3126
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

      Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      382
      2198
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      284
      1760
    5. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

      Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      147
      1583
    6. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      21
      1421
    7. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1229
    8. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      15
      1228
    9. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      1152
    10. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      18
      1112
    Aihe