Vinkkejä kaivataan.

iGsh

Olen vuosia sitten saanut kummisedältäni ISON kasan kaikenlaisia postimerkkejä, joita hän on aikoinaan keräillyt. Joukossa on ihan irrallisia mitäsattuumistäsattuu -merkkejä, mutta myös muutamia ensipäiväkuoria, JA leimattuja merkkejä, sellaisiin paperilappuihin liimattuina. Juuri näistä paperilappuihin liimatuista merkeistä olisin halunnut tietää että kuinka niitä on tapana säilyttää, kaiten kuitenkin irroittaa noista papereista ja laittaa kansioon? En vain millään raaskisi niitä alkaa noista hauskoista, vanhoista paperilappusista irroittelemaan, vaan mielelläni jättäisin ne niihin kiinni, vaikkakin merkit joissain lapuissa ovat päällekäin niin ettei kaikkia näe. Yhdessä lapussa kun parhaillaan saattaa olla 16 merkkiä. Ja ne on ilmeisesti samalla kertaa painettu, ja ovat samasta aiheesta.

Entäs sitten kun olen kaikki merkit saanut kansioon talteen ja järjestykseen (ajattelin laittaa ne ehkäpä tavallisiin muovitaskuihin semmoisinaan?), niin olisi mukava tietää minkä arvosta niitä merkkejä sitten onkaan, niin mistäs täällä Jyväskylässä kannattaisi mennä asiasta kysymään? Ei sillä että niitä myydä aikoisin, mutta olisihan se kiva tietää onko noilla sadoilla, tai varmastikin tuhansilla pienillä koristeellisilla paperilappusilla mitään arvoa.

Osaako kukaan muuten arvata että onko paperilappusten oik. ylänurkassa olevalla numerolla mitään merkitystä? Esim. 107, sen alla teksti KOMPLET SAET. Ja oik. alalaidassa taas on hinta, esim. Kr 4,50.

Jos kukaan osaa mitään näistä minulle kertoa, niin kiva. Itse kun en näistä jutuista todellakaan tiedä tuon taivaallista. Olen vain saanut kummilta etukäteisperintöä pikkulikkana :) Nyt olen ajatellut että kun nämä merkit nyt on jotenkin todella ihmeellisen onnen kautta näin pitkälle säilyneet ehjinä ja tallessa, niin pakkohan ne nyt viimein on edes yrittää pelastaa.

7

1911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aatu

      Jos ne lapt on susta kivoja,niin anna olla niillä.Minkä maalaisia nuo merkit on joissa on tuo komplet saet painanta?ei ole minulle tullut moisia vastaan.Kun olet selvittänyt minkä maan merkkejä ne on,niin käy kirjastosta kattomassa luetteloista niiden arvoja.Ei kannata olla liian toiveikas arvojen suhteen koska harvoin mitään arvomerkkejä löytyy.Tai jos sittenkin vaikka....

      • Gsh

        .. kyllä kaikki ihan sieltä täältä. Ja se mainitsemani teksti ei ole itse merkeissä, vaan noissa paperilappusissa, mihin merkit on kiinnitetty. Nää muutamat postimerkit mitä mulla tässä käden ulottuvilla on niin näissä lukee (maata vai mitä lie sitten tarkoittaakaan...) Magyar, Yemen Arab Republic, Ajman, Romana, Polska, State Of Oman, Fujeira, Nagaland, Dubai, Ras Al Khaima. Näyttää olevan lähes kaikki maasta, jossa oma kieli on semmoisilla koukeroilla kirjoitettu ettei ole toivoakaan tulkita siitä tekstistä mitään.

        Enpä mä uskokaan että noista merkeistä mitään kallisarvoista helmeä löytyisi, mutta sillä sitä arvoa mietin, että kun noita on noin kamalan paljon... Johan niiden hankkimiseenkin on uponnut jonkin verran rahaa. Vai tippuuko noiden merkkien arvo ajan myötä? Nuo on hankittu joskus 70-luvulla, luulisin.


      • Aatu
        Gsh kirjoitti:

        .. kyllä kaikki ihan sieltä täältä. Ja se mainitsemani teksti ei ole itse merkeissä, vaan noissa paperilappusissa, mihin merkit on kiinnitetty. Nää muutamat postimerkit mitä mulla tässä käden ulottuvilla on niin näissä lukee (maata vai mitä lie sitten tarkoittaakaan...) Magyar, Yemen Arab Republic, Ajman, Romana, Polska, State Of Oman, Fujeira, Nagaland, Dubai, Ras Al Khaima. Näyttää olevan lähes kaikki maasta, jossa oma kieli on semmoisilla koukeroilla kirjoitettu ettei ole toivoakaan tulkita siitä tekstistä mitään.

        Enpä mä uskokaan että noista merkeistä mitään kallisarvoista helmeä löytyisi, mutta sillä sitä arvoa mietin, että kun noita on noin kamalan paljon... Johan niiden hankkimiseenkin on uponnut jonkin verran rahaa. Vai tippuuko noiden merkkien arvo ajan myötä? Nuo on hankittu joskus 70-luvulla, luulisin.

        Tuo arvokysymys on vähän niin ja näin.Itellänikin on useita tuhansia merkkejä,mut eipä nuo niin kalliksi ole tulleet.Jos niitä on ostettu yksittäin,niin onhan niihin varmaan rahaa mennytkin.Mutta kun sitten taas useamman tuhannen kappaleen koko maailma erät ei juuri kovin kalliita ole.Noissa mainitsemissasi maissa on vielä julkaistu melko paljon merkkejä,niin niiden arvo on vähäistä.Ei se hinta ainakaan tipu ajan myötä.Ei muut kun hommaat hyvän kansion ja alat säilöä niitä siihen.Keräily on kivaa vaikka arvomerkkejä ei oisikaan.


      • tietoa
        Gsh kirjoitti:

        .. kyllä kaikki ihan sieltä täältä. Ja se mainitsemani teksti ei ole itse merkeissä, vaan noissa paperilappusissa, mihin merkit on kiinnitetty. Nää muutamat postimerkit mitä mulla tässä käden ulottuvilla on niin näissä lukee (maata vai mitä lie sitten tarkoittaakaan...) Magyar, Yemen Arab Republic, Ajman, Romana, Polska, State Of Oman, Fujeira, Nagaland, Dubai, Ras Al Khaima. Näyttää olevan lähes kaikki maasta, jossa oma kieli on semmoisilla koukeroilla kirjoitettu ettei ole toivoakaan tulkita siitä tekstistä mitään.

        Enpä mä uskokaan että noista merkeistä mitään kallisarvoista helmeä löytyisi, mutta sillä sitä arvoa mietin, että kun noita on noin kamalan paljon... Johan niiden hankkimiseenkin on uponnut jonkin verran rahaa. Vai tippuuko noiden merkkien arvo ajan myötä? Nuo on hankittu joskus 70-luvulla, luulisin.

        "Nagalandin" postimekit voi vaikka suoralta kädeltä hävittää välittömästi. Miksi? Koska sellaista valtiota ei ole, ei myöskään postilaitosta. 1970-luvun alussa muuan kirjapainon omistaja valmisti niitä valtavia määriä keräilijöiden taskujen tyhjentämiseksi.Samanlainen "valtio" on Khor Fakkan, jos niitä löydät, niin roskiin vain.Ajman,Fujeira, Dubai ja Ras Al Khaima teettivät valtavasti postimerkkejä 1970-luvun alussa. Merkit eivät käyneetkään niissä valtioissa, joita ne väittävät edustavan (ovat osa nykyistä Arabiemiraattien liittoa). Mene sinne Jyväskylän kaupungin kirjastoon ja tutki luetteloita, saksankielisessä Michelissä on lähes jokaisen merkin kuvat ja hinnat euroina. Löytyvät muuten kirjaston tietokirjaosastolta, olen lukenut niitä siellä usein.


    • kuulostais

      hei
      komplet saet kuulostais lähinnä tanskalta, hintakin kruunuissa viittaa sinne. Voisit käydä näyttämässä postimerkkejäsi parissakin postimerkkiliikkeessä, tai sitten paikkakuntasi postimerkkien keräilijät ehkä kokoontuvat ajoittain joten suuntaa sinne.

      Kun et (vielä) harrasta, niin paras antaa merkkien olla sellaisenaan vaikka vähän päällekkäinkin niissä lappusissa kiinni.

    • allard
    • postimerkei

      moro,

      ensinnäkään mitään merkkejä ei kannata hävittää
      olkoonkin että ne ovat maiden joita ei ole olemassa tai muiden vastaavien (esim.alueella ei asu yhtään ihmistä). hävittää voi merkkejä jotka
      ovat rikki!!! ja jos on todella harvínainen ja vaikea merkki niin rikkinäisenkin kannattaa säilyttää .
      ko laput ovat todennäköisesti leikattuja valintavihon sivuja: tavallisempia merkkejä
      myydään usein valintavihoissa jotka kiertävät usealla ihmisellä joista halukas hlö voi poimia
      haluamansa merkit ja maksaa tavalla tai toisella.
      sen jälkeen v.vihko siortyy seuraavalle mahdolliselle ostajalle postitse tai käteen annettuna. aikansa kierrettyään v.vihko palautuu
      alkuperäiselle omistajalleen, joka usein myy koko vihon eteenpäin edullisesti.
      luetteloita ovat esim: FACIT, MICHEL, STANLEY GIBBONS, LAPE, NORMA

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe