Kuomun kyllästys

edessä

minkälaisia kyllästys aineita olette käyttäneet
kuomun kyllästyksessä kokemuksia ja vinkkejä
tarvittais.

31

20888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uuden

      Teetätin uuden pressun joku aika sitten, tehtailija, joka ei siis myy kyllästeitä, kehui kovasti Hempelin kyllästettä. Pesu kuulemma mäntysuopaliuoksella...

      • pressu

        Hempelin siveltimellä levitettävä on erinomaista ja myös aika kallista (=ei riittoisaa).
        joka kevät kun käsittelee sisältä ja ulkoa, niin mustat homeläikät pysyvät poissa!


      • Jube
        pressu kirjoitti:

        Hempelin siveltimellä levitettävä on erinomaista ja myös aika kallista (=ei riittoisaa).
        joka kevät kun käsittelee sisältä ja ulkoa, niin mustat homeläikät pysyvät poissa!

        Onko pensselillä levitettävät parempia kuin suihkepullosta speijattavat kyllästeet tai tuleeko niillä jotenkin parempi tulos? Käsittääkseni käsittely ulkopuolelta riittää.


      • saa...
        Jube kirjoitti:

        Onko pensselillä levitettävät parempia kuin suihkepullosta speijattavat kyllästeet tai tuleeko niillä jotenkin parempi tulos? Käsittääkseni käsittely ulkopuolelta riittää.

        aineen sinne minne se kuuluukin. Spraytä olen kokeillut mutta osa leviää aina sumuna ympäristöön. Lisäksi tuntuisi että siveltävät olisivat jotenkin vahvempia ja saa helpommin annosteltua riittävästi.


      • käytin
        saa... kirjoitti:

        aineen sinne minne se kuuluukin. Spraytä olen kokeillut mutta osa leviää aina sumuna ympäristöön. Lisäksi tuntuisi että siveltävät olisivat jotenkin vahvempia ja saa helpommin annosteltua riittävästi.

        Hempelin siveltävää ja olin tyytyväinen. Viime keväänä erehdyin käyttämään suihketta ja se oli virhe, ei leviä tasaisesti (tuuli) eikä pitänyt kunnolla vettä, riittoisuus on myös mielestäni heikko. Hempelin tuote maksaa enemmän mutta toimii. Eikä ole kalliimpaaa kuin esim. kaksi suihkepulloa. Tällaisia kokemuksia minulla.


      • Myöskin
        saa... kirjoitti:

        aineen sinne minne se kuuluukin. Spraytä olen kokeillut mutta osa leviää aina sumuna ympäristöön. Lisäksi tuntuisi että siveltävät olisivat jotenkin vahvempia ja saa helpommin annosteltua riittävästi.

        Luulisin vaikken kyllästänyt olekaan, että pensselillä on helpompaa varoa ikkunamuoveja, muutenkaan ei varmaan tahri paikkoja niin.


      • suihkepullosta
        Jube kirjoitti:

        Onko pensselillä levitettävät parempia kuin suihkepullosta speijattavat kyllästeet tai tuleeko niillä jotenkin parempi tulos? Käsittääkseni käsittely ulkopuolelta riittää.

        Rohkeana kokeilin bilteman tuotenro 362120. Suihkutin pesun ja kuivauksen jälkeen, sisätiloissa pesutuvan lattialla, oikein reilusti (2 pulloa koska isot pressut) ja sienellä kevyesti pyyhkien. Ainakin näin piti vedet ulkopuolella ja halpaa a 4,90 €.


      • myös
        suihkepullosta kirjoitti:

        Rohkeana kokeilin bilteman tuotenro 362120. Suihkutin pesun ja kuivauksen jälkeen, sisätiloissa pesutuvan lattialla, oikein reilusti (2 pulloa koska isot pressut) ja sienellä kevyesti pyyhkien. Ainakin näin piti vedet ulkopuolella ja halpaa a 4,90 €.

        esim. rautakaupoista jos ostaa markiisien kyllästykseen esim pienissä ämpäreissä. Paljon halvemmalla kun veneliikkeistä ja todennäköisesti paljon parempaa ja vahvempaa kuin esim bilteman litkut.


      • Antti.
        myös kirjoitti:

        esim. rautakaupoista jos ostaa markiisien kyllästykseen esim pienissä ämpäreissä. Paljon halvemmalla kun veneliikkeistä ja todennäköisesti paljon parempaa ja vahvempaa kuin esim bilteman litkut.

        Olen kuullut että rautakaupoissa myytävä "Saunasuoja" on täsmälleen samaa ainetta kuin pressukyllästeet. Saunasuoja on kait jotain saunan puuosiin tarkoitettua litkua... Onkohan vain huhupuhetta, vai? sä on luokiteltu Tikkurilan sivuilla suoja-aineeksi, eli ei se mitään kyllästettä tai öljyä ole. Tiedä näistä...

        En kyllä taida riskeerata uuden pressuni kanssa muutamien eurojen/kymppejen takia, jollen tutki tuoteselosteet netin kautta.. hmm.


      • Antti.
        Antti. kirjoitti:

        Olen kuullut että rautakaupoissa myytävä "Saunasuoja" on täsmälleen samaa ainetta kuin pressukyllästeet. Saunasuoja on kait jotain saunan puuosiin tarkoitettua litkua... Onkohan vain huhupuhetta, vai? sä on luokiteltu Tikkurilan sivuilla suoja-aineeksi, eli ei se mitään kyllästettä tai öljyä ole. Tiedä näistä...

        En kyllä taida riskeerata uuden pressuni kanssa muutamien eurojen/kymppejen takia, jollen tutki tuoteselosteet netin kautta.. hmm.

        Joo, selvitin tietoja. Saunasuojan raaka-aine on homeenestoainetta, ja sinisyyden-estoa. Hempelillä sama juttu.

        Mutta mutta... Saunasuojan käyttöohjeissa lukee: "Puun sävy voi muuttua toisen sivelyn jälkeen." Eli en sillä kyllästä vaikka mitä väitettäisiin, pressuni on kaikenlisäksi valkoinen...

        Hempelin tuoteselosteessakin mainittiin, että: "Joihinkin vaaleisiin pressukankaisiin voi tulla sävyeroja. Sen takia on tärkeää levittää suoja-ainetta joka puolelle."

        Myös varoitettiin, että muovi-ikkunat kannattaa suojata hyvin, ei vissiin tee aineet hyvää niille. Ainetta ei myöskään kannata levittää suorassa auringonvalossa.


      • samat
        Antti. kirjoitti:

        Joo, selvitin tietoja. Saunasuojan raaka-aine on homeenestoainetta, ja sinisyyden-estoa. Hempelillä sama juttu.

        Mutta mutta... Saunasuojan käyttöohjeissa lukee: "Puun sävy voi muuttua toisen sivelyn jälkeen." Eli en sillä kyllästä vaikka mitä väitettäisiin, pressuni on kaikenlisäksi valkoinen...

        Hempelin tuoteselosteessakin mainittiin, että: "Joihinkin vaaleisiin pressukankaisiin voi tulla sävyeroja. Sen takia on tärkeää levittää suoja-ainetta joka puolelle."

        Myös varoitettiin, että muovi-ikkunat kannattaa suojata hyvin, ei vissiin tee aineet hyvää niille. Ainetta ei myöskään kannata levittää suorassa auringonvalossa.

        mitä eroa sitten on kummalla kyllästää. JOS molempien käyttöohjeissa kerrotaan aiheuttavan sävyeroja millä ajattelit kyllästää? Jos ostat purkin missä ei lue mitään, takaako se ettei sävyeroja tule? Tämä kommentti lähinnä siksi, että jos samaa ainetta myydään eri purkissa ja eri nimellä (laimennettuna kenties erivahvuiseksi?), mielestäni on järkevää ostaa edullisinta! Valitettavasti "vene"-kemikaalien hinta on aina vähintään 5x!! Esim. venemessuilla myytiin suihkepullossa kuomunkylläste/homeenestoainetta (tais olla 0,5l) hintaan 33€!!!! Onneksi en ostanut! Eikä myyjä osannut sanoa tuotteesta muuta kuin mitä purkin kyljessä luki ja mainostaa "Todella hyvä ja paljon käytetty aine"


      • TeemuKaa
        Antti. kirjoitti:

        Olen kuullut että rautakaupoissa myytävä "Saunasuoja" on täsmälleen samaa ainetta kuin pressukyllästeet. Saunasuoja on kait jotain saunan puuosiin tarkoitettua litkua... Onkohan vain huhupuhetta, vai? sä on luokiteltu Tikkurilan sivuilla suoja-aineeksi, eli ei se mitään kyllästettä tai öljyä ole. Tiedä näistä...

        En kyllä taida riskeerata uuden pressuni kanssa muutamien eurojen/kymppejen takia, jollen tutki tuoteselosteet netin kautta.. hmm.

        Ei ole täsmälleen samaa ainetta. Samoja aineita on kyllä mutta esim. Hempelin kuomukyllästeessä käytetään ohentimena besiiniä jota on 50-70% purkin painosta. Siinä on myös Ksyleeniä noin 15%. Näitä aineita ei voi käyttää Saunasuojassa, jolla kyllästetään sisätiloja. Eli samoja ainesosia on mutta vain muutama prosentti tuotteen tilavuudesta. Ostan ihan venetuotetta. Markiisien kyllästysaine onkin sitten samaa kamaa.


    • haju8bosa

      Ite vetänyt kymmenen vuoden ajan Supi -saunasuojalola Flipperin kuomun ja pitää, on erinomainen suoja ja halpa, mutta suoja-ainetta pitää laimentaa eli ohentaa rajusti eli noin "fifty-fifty" ja siveltimellä veto; on pitänyt eli ei vuotoja ja ei hometta.., jos vetää laimentamattomalla, niin pressusta tulee jäykkä ja kankea ja sitä on vaikea vetää paikoilleen! - väittävät muut mitä tahansa, niin itse vedän ohennetulla saunasuojalla! Voin suositella muillekin!

      • piiu68

        Kiitos jämäkästä kommentista, näin Saunasuojataan meilläkin sitten Bellan kuomu :)


      • KuttiJälli
        piiu68 kirjoitti:

        Kiitos jämäkästä kommentista, näin Saunasuojataan meilläkin sitten Bellan kuomu :)

        Kuulin tosta Bilteman sumutettavasta aineesta myös kehuja. Toimii kuulemma tosi hyvin ja on halpa, verrattuna vaikka Hempeliin.


      • 6+19
        KuttiJälli kirjoitti:

        Kuulin tosta Bilteman sumutettavasta aineesta myös kehuja. Toimii kuulemma tosi hyvin ja on halpa, verrattuna vaikka Hempeliin.

        Olen täysin eri mieltä. Kyllästin sillä pressun keväällä. En ainakaan pihdannun aineen määrässä, sillä levitin pressun lattialle muovin päälle ja ruiskutin niin paljon, että pressu "lillui" siinä kyllästysaineessa.
        Sitten koitti kesän ensimmäinen sade ja vesi suorastaan valui pressun lävitse.
        Halvalla ei saa hyvää.
        En missään tapauksessa suosittele.


      • Yammu-setä
        6+19 kirjoitti:

        Olen täysin eri mieltä. Kyllästin sillä pressun keväällä. En ainakaan pihdannun aineen määrässä, sillä levitin pressun lattialle muovin päälle ja ruiskutin niin paljon, että pressu "lillui" siinä kyllästysaineessa.
        Sitten koitti kesän ensimmäinen sade ja vesi suorastaan valui pressun lävitse.
        Halvalla ei saa hyvää.
        En missään tapauksessa suosittele.

        Tuolla Bilteman suihkutettavalla aineella saa parhaan tuloksen kun suihkuttaa sitä veneessä olevan käyttöasentoon pingoitetun pressun päälle.


    • Saunasuoja

      Ihmettelin minäkin tuota saunasuoja-juttua mutta päätin ottaa riskin ja kokeilla. Vaaleaan sunbrella-kankaaseen siveltimellä levitettynä ja puolet vedellä laimennettuna toimii hienosti! Kangas jäykistyy vähän joten vedin aineen kuomu paikallaan, ensin ulkoa ja sitten sisältä, koska pilssissä on aina vähän vettä ja homepilkkuja tulee myös sisäpuolelle. Näin kangas kyllästyy läpikotaisin aineella ja pitää hyvin vettä ja estää homeen kasvun. Halpa ja erinomaisen hyvä keksintö, kiitos vinkistä! Maitomainen aine saattaa tosin tehdä jälkiä tummaan tai värilliseen kuomuun, mutta oma kun on luonnonvalkoinen niin siinä ei näy mitään häiritsevää.

      • tumpelotumppi

        Olen myös kaksi kesää käyttänyt Supi saunasuojaa ja hyvältä se on tuntunut. Kaitpa sitä voi ensialkuun laimentaa enemmänkin kuin fifty-fifty jos tuote epäilyttää. Mielestäni hyvä kun on vaihtoehtoja kovahintaisille "vene" tuotteille


    • Tristan 300

      Olen tehnyt sekoituksen: puoli litraa puunsuojaa, olen käyttänyt vaalean ruskeaa valttia beeshiin kuomuun, kymmenen kananmunan valkuaista ja pari desiä vehnäjauhoja. On tullut vedenpitävä ja antaa tuoreempaa väriä.

      • Kulvatonhulli

        Hih, hih! Sinähän se vasta kokki olet !!! Heititkö vielä majoneesit joukkoon??


    • Utelias Kenwood

      Ravistitkomihan itse vai veitkö maaliliikkeeseen myllyyn?
      Vai sekoititko vispilällä?

    • TeakOil

      Tiikkiöljyä olen laittanut ja niin on pysynyt poissa vesi kuin homekkin.

      Suosittelen

    • epoksia

      kuiduta koko komeus niin ei tule vesi eikä varkaat läpi

    • Olemme käyttäneet Bilteman ainetta pari kesää. En ymmärrä että "6 19" sanoo että se ei pidä mitään. Ainakin meillä on pitänyt eikä hometta ole esiintynyt. Kaiken lisäksi se on edullista ja helppo levittää. Suosittelen lämpimästi.
      terv.clasu

      • 6plus19

        Minulle jäi pari ylimääräistä pulloa Bilteman ainetta hyllyyn. Täytyypä kokeilla pinnoitettuun kankaaseen. Jos sillä vaikka olisi oikeasti merkitystä, että onko pressukangas kireällä vai ei.
        Minä todellakin uitin ensimmäisen kerran ainetta kokeillessani pressun siinä aineessa ja sadevesi todellakin valui kankaasta suoraan lävitse.


    • vanhakansa

      Vanha konsti on liuottaa saniteettisilikonia tärpättiin ja sutia pressun pintaan. Toimii erinomaisesti eikä maksa paljon. Haju häviää kahdessa päivässä.

    • wenlaapi

      käytin hempelin spreijjattavaa ja hieman huolimattomasti pääsi ainetta ikkunoihin, jotka sitten meni osittain sameaksi. onko vaihtamisen lisäksi mitään muuta konstia saada ikkunat taas kirkkaiksi?

      • sumeeta

        Itsellä kävi samoin. Kokeilin vaikka mitä ja lopulta vaihdatin ikkunat.


    • kokemustaonstarbriestä
    • Anonyymi

      Tärpättiä ja valinnan mukaan väritön tai värillinen silikonia.
      Sekoitetaan ohuemmaksi kuin tapettiliisteri. Siveltimellä levitys. Anna kuivua.
      Pitää eikä koveta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2663
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2440
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2081
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe