Elikkä kysymys on tämmöinen. Aina kun yritän meidän zetkassa vaihtaa pienemmällr vaihteelle välikaasulla, niin vaihteet eivät mene päälle, vaan rohisevat, vaikka teen mielestäni aivan oiken sen... Eli 1. kytkin pohjaan ja vaihde vapaalle
2.Kytkin ylös
3.välikaasu(kaasu pohjaan ja kierrokset nousuun n.2-3 sec.)
4.kaasu ylös
5.kytkin pohjaan ja vaihde silmään
Mutta ei mene... joten olisin todella kiitollinen, jos joku antaisi minulle oikein perusteelliset ohjeet tähän vaihtamiseen.
ZETOR8045+Välikaasu???
15
5034
Vastaukset
tuo neloskohta pois niin homma onnistuu.
- Topias
Kun annat välikaasun, niin kytkin pitää painaa uudelleen pohjaan ENNEN kuin löysäät kaasun. Silloin homma onnistuu. (Mikähän siinä on että tuo välikaasun käyttö on niin outo juttu nykyajan kuskeille?...)
- ---....-----
ettei oo ns. kytkinjarru ko. koneessa. Älä paina kytkintä pohjaan asti, puoliväliin vain.
Ja jos ei auta niin koita kuten vanhoissa kuormureissa: Kytkin alas, kaasua ja vaihde vapaalle, kytkin ylös, kytkin alas, kaasua ja vaihde päälle.- pitäisi olla?
Ei näin:
"Kytkin alas, kaasua ja vaihde vapaalle, kytkin ylös, kytkin alas, kaasua ja vaihde päälle."
Vaan näin:
Tulet mäkeen ja on tarve vaihtaa suurelta pienelle vauhdissa.
Kytkin pohjaan, vaihde vapaalle ja miltei samalla sekunnilla kaasua ja uusi vaihde pesään. Vaatii jokaisessa laitteessa oman pikku harjoittelunsa, mutta kun oppii, niin toimii hienosti.
Alamäkkeen tullessa näin: (haluat moottorijarrutusta)
Koneesta veto pois, vaihde vapaalle voimakas kaasu ja taas miltei samalla sekunnilla pientä pesään. On huomioitava, että laitteen nopeus ei saisi olla tässä vaiheessa suurempi kuin ko pienemmän vaihteen max nopeus. - lisäys vielä:
pitäisi olla? kirjoitti:
Ei näin:
"Kytkin alas, kaasua ja vaihde vapaalle, kytkin ylös, kytkin alas, kaasua ja vaihde päälle."
Vaan näin:
Tulet mäkeen ja on tarve vaihtaa suurelta pienelle vauhdissa.
Kytkin pohjaan, vaihde vapaalle ja miltei samalla sekunnilla kaasua ja uusi vaihde pesään. Vaatii jokaisessa laitteessa oman pikku harjoittelunsa, mutta kun oppii, niin toimii hienosti.
Alamäkkeen tullessa näin: (haluat moottorijarrutusta)
Koneesta veto pois, vaihde vapaalle voimakas kaasu ja taas miltei samalla sekunnilla pientä pesään. On huomioitava, että laitteen nopeus ei saisi olla tässä vaiheessa suurempi kuin ko pienemmän vaihteen max nopeus.Välikaasua annettaessa on kytkinpoljin oltava ylhäällä!
- qwerty
pitäisi olla? kirjoitti:
Ei näin:
"Kytkin alas, kaasua ja vaihde vapaalle, kytkin ylös, kytkin alas, kaasua ja vaihde päälle."
Vaan näin:
Tulet mäkeen ja on tarve vaihtaa suurelta pienelle vauhdissa.
Kytkin pohjaan, vaihde vapaalle ja miltei samalla sekunnilla kaasua ja uusi vaihde pesään. Vaatii jokaisessa laitteessa oman pikku harjoittelunsa, mutta kun oppii, niin toimii hienosti.
Alamäkkeen tullessa näin: (haluat moottorijarrutusta)
Koneesta veto pois, vaihde vapaalle voimakas kaasu ja taas miltei samalla sekunnilla pientä pesään. On huomioitava, että laitteen nopeus ei saisi olla tässä vaiheessa suurempi kuin ko pienemmän vaihteen max nopeus.kuinka paljon kaasua pitää antaa? minä varmaan olen liian hidas ton kytkimen kanssa, kun yleen sä päästän jalan kaasulta, kun painan uudelleen kytkintä...eli ymärsinkö oikein? eli näin: kun vaihdan pienemmälle, niiin lasken kaasua...kytkin pohjaan vaihde vapaalle, ja heti vaihteen ollessa vapaalla, ja ennen kuin nostan kytkintä, niin jo aletaan painamaan kaasua...sitten hetkenpäästä kytkin pohjaan ja vaihde silmään, mutta kaasua ei lasketa uudelleen painettaessa???
- kopo
qwerty kirjoitti:
kuinka paljon kaasua pitää antaa? minä varmaan olen liian hidas ton kytkimen kanssa, kun yleen sä päästän jalan kaasulta, kun painan uudelleen kytkintä...eli ymärsinkö oikein? eli näin: kun vaihdan pienemmälle, niiin lasken kaasua...kytkin pohjaan vaihde vapaalle, ja heti vaihteen ollessa vapaalla, ja ennen kuin nostan kytkintä, niin jo aletaan painamaan kaasua...sitten hetkenpäästä kytkin pohjaan ja vaihde silmään, mutta kaasua ei lasketa uudelleen painettaessa???
mikähän siinä on, ettei nykyajan nuoriso oikeen handlaa tota välikaasua, vakka kyllähän se riippuu paljon traktoristakin??
- uudestaan ne lähinnä
qwerty kirjoitti:
kuinka paljon kaasua pitää antaa? minä varmaan olen liian hidas ton kytkimen kanssa, kun yleen sä päästän jalan kaasulta, kun painan uudelleen kytkintä...eli ymärsinkö oikein? eli näin: kun vaihdan pienemmälle, niiin lasken kaasua...kytkin pohjaan vaihde vapaalle, ja heti vaihteen ollessa vapaalla, ja ennen kuin nostan kytkintä, niin jo aletaan painamaan kaasua...sitten hetkenpäästä kytkin pohjaan ja vaihde silmään, mutta kaasua ei lasketa uudelleen painettaessa???
yllä olevat ohjeet!
1. kuinka paljon kaasua tulee antaa?: kunnollinen lyhyt ryntäytys (aina kaasua annettaessa kytkin ylhäällä)
2. kun vaihdan pienemmälle, niiin lasken kaasua...kytkin pohjaan vaihde vapaalle,: nyt kytkin ylös ja kunnon ryntäytys
3. uudelleen kytkin pohjaan ja kytke haluttu vaihde
4. mikäli et laske kaasua ja yrität vaihtaa, ei taatusti onnistu (synkronoimaton laatikko)
5 kaksoispoljento on todella helppo kun sen osaa. - Varovaisuutta
uudestaan ne lähinnä kirjoitti:
yllä olevat ohjeet!
1. kuinka paljon kaasua tulee antaa?: kunnollinen lyhyt ryntäytys (aina kaasua annettaessa kytkin ylhäällä)
2. kun vaihdan pienemmälle, niiin lasken kaasua...kytkin pohjaan vaihde vapaalle,: nyt kytkin ylös ja kunnon ryntäytys
3. uudelleen kytkin pohjaan ja kytke haluttu vaihde
4. mikäli et laske kaasua ja yrität vaihtaa, ei taatusti onnistu (synkronoimaton laatikko)
5 kaksoispoljento on todella helppo kun sen osaa.Olkaa sitten varovaisia sen pienemmälle heittämisen kanssa alamäessä. Jos vaihde ei menekkään päälle, on jarrujen syytä ainakin olla kohtalaisessa kunnossa (ja mäen lyhyt ja suora). Muuten saattaa ohjaamossa tulla aika vilkasta. Vanha kunnon ohjehan on, että mäki mennään sillä vaihteella alas, jolla se noustaankin. Suomessa tästä voidaan joskus joustaa, mutta esim. Alpeilla on moni karavaanari ollut ihmeissään, kun jarrut eivät ole enää pitäneet ja vauhti vaan kiihtynyt. Vaihtakaa pienempää jo siellä mäen päällä. Ainakin te jotka ajatte antiikkia-antiikkia-luokan vehkeellä.
- samaa mieltä.
Varovaisuutta kirjoitti:
Olkaa sitten varovaisia sen pienemmälle heittämisen kanssa alamäessä. Jos vaihde ei menekkään päälle, on jarrujen syytä ainakin olla kohtalaisessa kunnossa (ja mäen lyhyt ja suora). Muuten saattaa ohjaamossa tulla aika vilkasta. Vanha kunnon ohjehan on, että mäki mennään sillä vaihteella alas, jolla se noustaankin. Suomessa tästä voidaan joskus joustaa, mutta esim. Alpeilla on moni karavaanari ollut ihmeissään, kun jarrut eivät ole enää pitäneet ja vauhti vaan kiihtynyt. Vaihtakaa pienempää jo siellä mäen päällä. Ainakin te jotka ajatte antiikkia-antiikkia-luokan vehkeellä.
Pientä pesään jo ennen alamäkeä!
Mikäli kärryssä esim hiekkaa tai muuta painavaa (tukkikuorma)niin vauhti tuppaa kasvamaan senvertaa, että pientä ei saa pesään "millään välikaasulla" ja kasoispoljennolla.
Tällöin on hyvä olla jo sopiva vaihde ennen "tilanteen" syntymistä. - karhu III
samaa mieltä. kirjoitti:
Pientä pesään jo ennen alamäkeä!
Mikäli kärryssä esim hiekkaa tai muuta painavaa (tukkikuorma)niin vauhti tuppaa kasvamaan senvertaa, että pientä ei saa pesään "millään välikaasulla" ja kasoispoljennolla.
Tällöin on hyvä olla jo sopiva vaihde ennen "tilanteen" syntymistä.tuohon välikaasunkäyttöön tarvii tulla jonkinmoinen näppituntuma ennenkuin se alkaa sujuun. Siihenhän vaikuttaa mm. traktorin nopeus sekä vastus (mäki ja kuorma) ja vaihde miltä kepitetään.
Itsellä kokemusta vanhasta Zetorin Crystallista, se kyllä tarvii kyllä aikamoisen välikaasun ennenkuin vaihteet menee rohisematta, helposti ehtii jo vauhtikin loppuun ennenkuin ehtii saamaan pienempää pykälääpesään.
Omissa vanhoissa ferkussoneissa välikaasun anto on huom. helpompaa. - Saetkae
samaa mieltä. kirjoitti:
Pientä pesään jo ennen alamäkeä!
Mikäli kärryssä esim hiekkaa tai muuta painavaa (tukkikuorma)niin vauhti tuppaa kasvamaan senvertaa, että pientä ei saa pesään "millään välikaasulla" ja kasoispoljennolla.
Tällöin on hyvä olla jo sopiva vaihde ennen "tilanteen" syntymistä.Minäkin olen viihdyttänyt itseäni tulemalla mäkeä alas vapaalla!! Alla oli MF 165 ja 4 tonnin hiekkasatsi huonossa Tuhti kärryssä. Kävi juuri niin että yritin liian myöhään pienempää, ja koska jarrut tuuppasivat toimimaan paremmin toisella puolella, en uskaltanut niihin koskea. Mäen alla oli varmasti 60-70km/h.
Jostain kumman syystä aloitin seuraavalla viikolla jarruremppaa... ;) - zetopekka
ainakin omassa vm. -80 zetor 8045 on kytkinjarru, mutta eihän se toimi. Joku voi sanoa, että se on rikottu väärin käytettynä. Ei ole kylläkään toiminut ainakaan vuodesta 1993 asti, jolloin se meille tuli. Mittarissa silloin alle 2000 tuntia.
- qwerty
noniin!! kiitoksia kaikille vastanneille, kävin eilen kokeilemassa kolmoselta 2:lle , ni aluksi se rohisi vähäisen, mutta uudelleen kytkin ylös vaan ja väliin kaasua ja taas kytkintä perään, ni menee silmään toisella kerralla... täytyy varmaan harjotella tota kytkintä, kun olen sen kanssa ilmeisesti hidas...saako muuten sitä välikaasua tehdä niin, että heti kun painaa kytkimen ekaa kertaa, ni siinä vaiheessa jo alkaa painaa kaasua, ni kierrokset ois jo ylhäällä niin, että ei tarvis kuin painaa kytkimen kaksois poljenta???
Ps. Jos jollain on lisää vinkkejä, niin kirjoittaa vaan- annetaan aina
kytkinpoljin ylhäällä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei91732- 891175
Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1181166Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi51973Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk63874Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli209844Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253756- 81753
- 35699
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?42653