Takila vs. moottori

Rakentaja-Rane

Rakentaja-Rane aikoo tehdä perheelle veneen (olen tehnyt ennenkin ms.n) ja kun en vielä ole päättänyt teenkö moottoriveneen vai purjeveneen kysynkin teiltä arvon tietäjät: Minkähintainen on 10m pitkän veneen koko helehoito mikä tulee kannenyläpuolelle?
Eli masto ja purjeet kaikkine vempeleineen. Spinnua en tarvitse joten unohdetaan se, enkä koskaan rupea kilpapurjehdusta harrastamaan joten unohdetaan sekin, mutta ei unohdeta peruskysymystäni. Jooko!

18

2743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvio

      25 000e.

      • Rakentaja-Rane

        mastoa ja purjeita, et kokovenettä?


      • kyykkyyn
        Rakentaja-Rane kirjoitti:

        mastoa ja purjeita, et kokovenettä?

        En tiedä mitä kaveri tarkoitti, mutta perstuntumalla sanoisin että
        purjeet 5000 eur
        kansiheloitus 5000 eur (yks vinssi maksaa jo 500 eur)
        riki (~masto vantit) 5000 eur

        Elikkä 15000 euroon pääsen ja siis tosiaan pelkkä kannen yläpuolinen.

        Yllä ajattelin merikelpoista venettä. Tietysti naapurin metsästä pöllitty kataja, pyykkinarua ja vanhoja lakanoita tulee paljon halvemmaksi. Ehkä siitä välistäkin jotain löytyy.


      • Rakentaja-Rane
        kyykkyyn kirjoitti:

        En tiedä mitä kaveri tarkoitti, mutta perstuntumalla sanoisin että
        purjeet 5000 eur
        kansiheloitus 5000 eur (yks vinssi maksaa jo 500 eur)
        riki (~masto vantit) 5000 eur

        Elikkä 15000 euroon pääsen ja siis tosiaan pelkkä kannen yläpuolinen.

        Yllä ajattelin merikelpoista venettä. Tietysti naapurin metsästä pöllitty kataja, pyykkinarua ja vanhoja lakanoita tulee paljon halvemmaksi. Ehkä siitä välistäkin jotain löytyy.

        unoheta kaikki vippaskonstit.
        Toki puumastoja on ja on ollut, mutta yhden sellaisen tehneenä yllätyin sen painosta.
        Toi 15 000 kuullostaa huomattavasti paremmalta kuin toi edellinen.
        Tokihan purjepaattiin moottorikin tarvitaan, joten yhteishinta nousee melko korkeaksi, no pannaan harkintaan.


    • Toivo

      mitäs sille tulee hintaa?

    • R K-S

      ja saat enemmän tilaa samaan pituuteen ja samalla rahalla. Tee mitä tett, mutta hommaa hyvät piirustukset ja tee tarkat suunnitelmat.

      • Rakentaja-Rane

        Olen rakentanut kolme isompaa moottorivenettä ja pari pienempää, joten sen puolen luulen olevan jollainlailla hallussa. Toki en mikään ammattimies tässäkään ole.
        Mitä tarkoitit tuon tilan suhteen pituuteen nähden?
        Mikäli päädyn taas moottoriveneeseen en missääntapauksessa tee umpeentäkättyä, sillä muksujen kanssa on mukavampi kun avotilan lattia on matalalla. Umpeentäkätyn ulkotila on aina korkealla vedenpinnasta ja pienempikin merenkäynti tuntuu mielestäni epämiellyttävältä lasten kanssa liikuttaessa.
        38 vuotta moottoriveneilyä takana ja mieli halajaa purjehtimaan, nuorenapoikana rakensin sellaisen pienen englantilaisen vaneri kipon jossa oli melko tasainen pohja ja kippiköli, takila oli viklasta. Sillä tuli päiväretkiä tehtyä ja kipinä on jäänyt kytemään.
        Vajaavaraisena rakennuskustannukset rajoittavat lopputulosta jonkinverran.


      • "totuus"
        Rakentaja-Rane kirjoitti:

        Olen rakentanut kolme isompaa moottorivenettä ja pari pienempää, joten sen puolen luulen olevan jollainlailla hallussa. Toki en mikään ammattimies tässäkään ole.
        Mitä tarkoitit tuon tilan suhteen pituuteen nähden?
        Mikäli päädyn taas moottoriveneeseen en missääntapauksessa tee umpeentäkättyä, sillä muksujen kanssa on mukavampi kun avotilan lattia on matalalla. Umpeentäkätyn ulkotila on aina korkealla vedenpinnasta ja pienempikin merenkäynti tuntuu mielestäni epämiellyttävältä lasten kanssa liikuttaessa.
        38 vuotta moottoriveneilyä takana ja mieli halajaa purjehtimaan, nuorenapoikana rakensin sellaisen pienen englantilaisen vaneri kipon jossa oli melko tasainen pohja ja kippiköli, takila oli viklasta. Sillä tuli päiväretkiä tehtyä ja kipinä on jäänyt kytemään.
        Vajaavaraisena rakennuskustannukset rajoittavat lopputulosta jonkinverran.

        1.kymmenmetristä purjevenettä ei "paljo"alle 50th€
        tänä päivänä ,,jos meinaat,että se kestää vielä15-20ms tuulet ja aallot..ja että "perikunta"
        voisi sen joskus myydä,,(muuten on onkelma-jätettä,
        2."kunnon" mastoa n.13-15me 10me veneeseen ei saa alle 10th€,,(kun siinä on jo vanttejakin n.100me!!!)
        3.ja EM.asioita ei suunnitella "rukkasilla",,,,,,
        ,mihin kohti masto-paljo kölipainoo yms.yms.
        ,tässä aluksi,,..(muuten siitä tulee "moottoripursi" eli "susi"
        ps. tämmönen on just "tyän alla"


      • Joakim
        "totuus" kirjoitti:

        1.kymmenmetristä purjevenettä ei "paljo"alle 50th€
        tänä päivänä ,,jos meinaat,että se kestää vielä15-20ms tuulet ja aallot..ja että "perikunta"
        voisi sen joskus myydä,,(muuten on onkelma-jätettä,
        2."kunnon" mastoa n.13-15me 10me veneeseen ei saa alle 10th€,,(kun siinä on jo vanttejakin n.100me!!!)
        3.ja EM.asioita ei suunnitella "rukkasilla",,,,,,
        ,mihin kohti masto-paljo kölipainoo yms.yms.
        ,tässä aluksi,,..(muuten siitä tulee "moottoripursi" eli "susi"
        ps. tämmönen on just "tyän alla"

        Sain tarjouksen eräältä isolta toimittajalta mastosta 9 m purjeveneeseen syksyllä 2003. Hinta oli 8400 € sisältäen vantit, staagit, nostimet, spinnuvarustuksen ja rullalaitteen keulaan. Rullalaite ei ollut halvimmasta päästä, joten sen osuus on ainakin 1000 € ja spinnuvarustuskin lienee yli 500 €.

        Masto oli kannen läpi menevä ja ulottuu hiukan yli 14 m korkeuteen vedestä, joten kelpaisi pituutensa puolesta moneen 10 m veneeseekin. Toki 10 m vene saattaa olla paljon jäykempi ja vaatia paksumman profiilin ja vantit. Mastovalmistajilta löytyy valmiit taulukot/laskentakaavat vaadittaville materiaalivahvuuksille.

        Muutaman vuoden vanhasta Vene-lehdestä sattui silmiini juttu Suomalaisesta MMmastosta. Sen tekemä rullamaston hinta oli 17000 mk, mutta hinta ei sisältänyt kuin profiilin ja rullasysteemin. Vantit, saalingit jne. lisähintaan.


    • joskus rakentanut

      Keskustelupalstaa/yleistä veneilystä selaamalla voit löytää linkit kookkaan teräsveneen rakentamiseen. Sivut ovat erittäin seikkaperäiset. Uskoisin sieltä kautta löytyvän myös täsmällisen kustannusarvion takilointiin. Kallista se on, mutta jos on ammattitason työvälineet/taidot käytettävissä joitakin hintavia rosteriheloja voi valmistaa myös itse, edellyttäen, että on hyvät piirustukset tai mallit olemassa. Kokonaishinnassa sillä ei ole ratkaisevaa merkitystä, mutta tuntuvaa säästöä kuitenkin. Kaikki valmiit helat tai teetettävät maksaa hunajaa, eniten mastonhuippu- ja puomihela. Kaikki takilaan liittyvä on joka osan kohdalla, mitoitettava yläkanttiin, heikkoja lenkkejä ei saa olla. 25000 ekee kuulostaa kuitenkin purjeineenkin olevan reilusti yläkanttiin. Takilan kasaaminen valmiista osista ei sinänsä ole kummoinenkaan homma ja joku tonni säästöä tulee siinäkin.
      Kyllä purjepaatti tulee kalliimaksi kuin moottorivene, ei siitä mihinkään pääse. Myös kölin painotus maksaa. Ei edes pienemmän koneen tarve subventoi merkittävästi hintaeroa.
      Vinssejä ja muita heloja kannattaa katsella myös Tukholmasta, jossa kilpailu ja tarjonta on suurempi ja varsinkin syysalennusmyyntien aikaan voi tehdä hyviä hankintoja.
      Toisaalta kerran kunnolla tehty takila, jöpöttää siinä vuosikymmenstä toiseen. Huollon ja osien vaihdon tarvetta juoksevaa köysistöä lukuunottamtta ei juuri ole.
      Toisaalta purjeveneilyn nautinto on sitäkin suurempi ja mitä pidemmistä reisuista on kysymys, sitä mielekkäämmäksi purjevene tulee.

      • Rakentaja-Rane

        Tiedätkö onko mahdollisesti mistään saatavissa käytettyä mastoa?


      • Sivusta seuraaja
        Rakentaja-Rane kirjoitti:

        Tiedätkö onko mahdollisesti mistään saatavissa käytettyä mastoa?

        nyt jo näyttäisi siltä, että teräksinen omin käsin sateessa hitsattu moottorivene ja siihen loppuunajetusta pakettiauton moottorista marinoitu kone taitaa olla enemmän sun juttu. Ellet sitten vain provoile...


      • Rakentaja-Rane
        Sivusta seuraaja kirjoitti:

        nyt jo näyttäisi siltä, että teräksinen omin käsin sateessa hitsattu moottorivene ja siihen loppuunajetusta pakettiauton moottorista marinoitu kone taitaa olla enemmän sun juttu. Ellet sitten vain provoile...

        kommentista, mutta en tee teräksestä, vaan kuidusta. Toisekseen en laita loppuunajettuakonetta vaan marinoin itse jonkin jonka samalla peruskunnostan.
        Tuolla torilla joku kauppaa 10m alu-mastoa vanntteineenja puominkans 200€, mitäs sanotte.


      • Kummasteleva kulkija
        Rakentaja-Rane kirjoitti:

        kommentista, mutta en tee teräksestä, vaan kuidusta. Toisekseen en laita loppuunajettuakonetta vaan marinoin itse jonkin jonka samalla peruskunnostan.
        Tuolla torilla joku kauppaa 10m alu-mastoa vanntteineenja puominkans 200€, mitäs sanotte.

        Oikein lupaavalta kuullostaa, 20,- metri ei ole paha! Ei nyt ihan romuhinta sentään, vaikka saa siitäkin yli euron kilolta.

        Maston mittakin tuntuu sopivalta.. 10 metrisen mesaanimastoksi :)


      • junk-rig

        Oletko harkinnut dzonkki takilaa? Sen kustannus on murto-osa vastaavasta bermuda takilasta. Isompaan veneeseen sopiva takilointityyppi olisi dzonkki-kuunari.

        halpa. Ei vinssejä, puomeja, levankeja, barduunoita, eikä kalliita vantteja. Periaatteessa rakennettavissa ja korjattavissa 100% itse, ilman masto tai purjemaakareiden apua.
        purjeet voidaan nostaa ja laskea yhden miehen(tai naisen) voimin. Myös myötätuulessa - joskus erittäin hyödyllistä.
        purjehtii hyvin ilman jatkuvaa purjeiden vaihtoa kaikkiin muihin suuntiin paitsi tiukkaan vastaiseen
        reivattavissa erittäin helposti ja nopeasti
        tasapainoitettu riki - ei jatkuvaa purjeiden säätämistä ja paine esim. jaluksessa inhimillinen. Purjehdittavissa pienemmällä miehistöllä.
        - nousukulma heikompi kuin bermudalla, ei asiaa kilpailuihin, matkapurjehdus onnistunee kuitenkin hyvin.

        Miksi itserakentajat haluavat aina rakentaa huonoja bavaria kopioita? Itserakentaminenhan antaa paljon vapaammat kädet rakentaa nimenomaan massasta poikkeava vene - eikä pelkästään huonoa kopiota jostain sarjavalmistepurjeveneestä. Jos ajattelee itserakennetun veneen jälleenmyyntiarvoa (sellainenkin päivä tulee), tulevan ostajan voi olla helpompi hyväksyä erikoinen venetyyppi itserakennettuna kuin sarjatuotantoveneen kaltainen, mutta itserakennettu.
        Dzonkkitakila on esimerkki aliarvostetusta rikimuodosta, jota ei sarjatuotantoveneistä löydy, mutta se ei tee siitä kuitenkaan käyttökelvotonta. Sellaisilla on purjettu Kiinassa tuhansia vuosia.


      • vastatuuleen,,
        junk-rig kirjoitti:

        Oletko harkinnut dzonkki takilaa? Sen kustannus on murto-osa vastaavasta bermuda takilasta. Isompaan veneeseen sopiva takilointityyppi olisi dzonkki-kuunari.

        halpa. Ei vinssejä, puomeja, levankeja, barduunoita, eikä kalliita vantteja. Periaatteessa rakennettavissa ja korjattavissa 100% itse, ilman masto tai purjemaakareiden apua.
        purjeet voidaan nostaa ja laskea yhden miehen(tai naisen) voimin. Myös myötätuulessa - joskus erittäin hyödyllistä.
        purjehtii hyvin ilman jatkuvaa purjeiden vaihtoa kaikkiin muihin suuntiin paitsi tiukkaan vastaiseen
        reivattavissa erittäin helposti ja nopeasti
        tasapainoitettu riki - ei jatkuvaa purjeiden säätämistä ja paine esim. jaluksessa inhimillinen. Purjehdittavissa pienemmällä miehistöllä.
        - nousukulma heikompi kuin bermudalla, ei asiaa kilpailuihin, matkapurjehdus onnistunee kuitenkin hyvin.

        Miksi itserakentajat haluavat aina rakentaa huonoja bavaria kopioita? Itserakentaminenhan antaa paljon vapaammat kädet rakentaa nimenomaan massasta poikkeava vene - eikä pelkästään huonoa kopiota jostain sarjavalmistepurjeveneestä. Jos ajattelee itserakennetun veneen jälleenmyyntiarvoa (sellainenkin päivä tulee), tulevan ostajan voi olla helpompi hyväksyä erikoinen venetyyppi itserakennettuna kuin sarjatuotantoveneen kaltainen, mutta itserakennettu.
        Dzonkkitakila on esimerkki aliarvostetusta rikimuodosta, jota ei sarjatuotantoveneistä löydy, mutta se ei tee siitä kuitenkaan käyttökelvotonta. Sellaisilla on purjettu Kiinassa tuhansia vuosia.

        ,,dzonkit vain ajelehtii myötä/sivutuuleen,,
        siinä selitys miksi ei "suosiossa"!!oikea purjevene
        kulkee myös melk.vastaseen dzonkilla luovikulma jää
        varmasti n.40astetta..
        ,,millä perustelet ettei tarvi vinnssiä!!oletko ollut "oikeassa purjeveneessä tuulta n.15ms ja 30m
        ISO pitäis jalustaa!!!ei taida "erkinkään"voimat riittää...
        terv!purjehtija,,


      • Toinenkin asiantuntija
        vastatuuleen,, kirjoitti:

        ,,dzonkit vain ajelehtii myötä/sivutuuleen,,
        siinä selitys miksi ei "suosiossa"!!oikea purjevene
        kulkee myös melk.vastaseen dzonkilla luovikulma jää
        varmasti n.40astetta..
        ,,millä perustelet ettei tarvi vinnssiä!!oletko ollut "oikeassa purjeveneessä tuulta n.15ms ja 30m
        ISO pitäis jalustaa!!!ei taida "erkinkään"voimat riittää...
        terv!purjehtija,,

        Jep, joka hanulla sojottaa Windexin viikset suoraan ahteriin, nollakulmilla meillä kryssitään!


    • Anonyymi

      Onko jollain todellista käsitystä siitä, miten dzonkkitakila toimisi, jos tavoitteena olisi ainoastaan avotuuliin purjehtiminen?

      Ajatuksena se, että veneessä asuttaisiin kuitenkin koko ajan veneellä liikkuen, joten purjehdustunteja tulisi paljon. Purjehdukset tehtäisiin kuitenkin vain avotuuliin, muuten ajettaisiin koneella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      519
      4342
    2. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      3471
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      284
      2292
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

      "Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      476
      2169
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

      En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      86
      1486
    6. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      157
      1363
    7. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

      Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      64
      1281
    8. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      102
      1276
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      64
      1188
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

      Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      84
      1134
    Aihe