RINNAN ISO KYHMY

pelkotila

Hei,
Huomasin tänään vasemmassa rinnassani suuren noin 4cm pitkän soikean patin. Minulla on niin sanotut "kyhmyiset rinnat", ja kuukautiskirron loppupäässä rinnat särkevät aina kovasti. Juuri nyt on tuo särkyvaihe kuukaudesta. Vaikka kaikennäköisiä kyhmyjä on ollut aina, näin suurta en ole koskaan huomannut. Patti arastaa kovasti ja suhteellisen liikkuva. Mahtaako kyseessä olla hormooneihin liittyvä normaali turpoaminen vai voiko syöpäkasvain kasvaa noin suureksi muutamassa viikossa? Eikö pahalaatuinen kasvain tapaa olla kivuton? Kannattaako tässä nyt lähteä juosten päivystyksen vielä tänään vai onko viisasta odottaa seuraaviin kuukautisiin saakka ja seurata tilannetta?
En asu suomessa, ja lääkärireissu maksaa hunajaa (euroissa tai sitten ajassa).
Kiitos kaikille mahdollisista vastauksissa. Tänä yönnä ei varmaan uni tule.

6

9520

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysta?

Minulle tuli ekaksi mieleen että voisko kyseessä olla ns. vaaraton rasvapatti eli lipooma. Tuolla hakusanalla varmaan löydät lisätietoa. Se voi olla useamman sentin halkaisijaltaan oleva liikkuva patti. Tai kystakin voi tulla kyseeseen, laita hakusanoiksi kysta rinnassa (se voi olla arka). Ehkä näillä pääset alkuun. Tietty jos kovasti vaivaa, niin lääkärillä käynti rauhoittaa kummasti...

• Läheltä seurannut

Minun mielestäni sinun pitäisi käydä mammografiassa tai ainakin lääkärissä.Älä pelkää tai murehdi,vaan tilaa aika lääkäriin,koska siellä selviää.Äitini sairasti rintasyövän.Hänellä oli sairaan rinnan puoleinen käsivarsi ja rinta kipeä.Rinta otettiin pois,sädehoitoa,lääkitys ja äitini parani.Hän meni suoraan mammografiaan, syöpäyhdistyksen lääkärille,sai pikaisesti avun,eli ei jäänyt terveyskeskuksen jonoihin.Neuvoisin sinua menemään ihan esim.yksityiselle kirurgille,tai syöpälääkärille.En tarkoita että sinulla on syöpä,vaan sitä,että tutkitutat rintasi asiantuntijalla,koska silloin joko pääset pikaisesti hoitoon,jos tarvetta,tai jos hyvänlaatuinen,niin asia ei jää vaivaamaan mieltäsi.Minun mielestä tätä asiaa ei kannata miettiä yksin,eikä yhtään pelätä,vaan jos valvot vielä,niin tee hyvä voileipä ja mene nukkumaan.Huomenna leväänneenä ensi töiksesi tilaat lääkärille ajan.Se voi olla rasvapatti,mutta en jättäisi tutkimatta.Ethän loukkaannu,tarkoitukseni ei ole pelättää sinua.Mutta joka tapauksessa se on selvitettävä.Sinun terveytesi on tärkeä,vaikka se maksaisikin,näissä asioissa ei ole vaihtoehtoja.Halauksin suomesta!

• sama pelkotila

...Niin, olen jo varannut lääkärin ja se on parin viikon päästä. Mietin vain onko se liian pitkä aika odottaa? Eli pitäisikö sittenkin mennä nyt heti päivystävällä yksityiskliniikalle (se on sellanen parin tonnin keikka...)
      Joku jolla on omakohtaisia kokemusta rinnan kasvaimista, hyvä-tai pahalaatuisista, voisitko kertoa kokemuksistasi? (Särkikö pattia (siis ei rintaa vaan itse kyhmyä kosketeltaessa)? Koko? Pehmeä/kova/epätasainen/pyöreäreunainen?)
      Hävettää kovasti kysellä tällaisia, mutta parin viikon odotus on pitkä aika, kun ajatukset palaa väkisinkin tähän aiheeseen...
      Kiitos kaille mahdollisista vastauksista. Arvostan niitä todella.

• Sama läheltä seur

Hyvä että menet varmuuden vuoksi lääkäriin.Minulla on sellainen käsitys,että kumpikin sekä hyvä,että pahalaatuinen voi särkeä,vaikka yleisesti sanotaan,että pahal.ei särje.Onko sinun mahd.esim.kysyä näitä samoja kysymyksiä esim.suomesta syöpäyhdistyksen lääkäriltä tai vastaavalta tai onko siinä maassa jossa asut vastaavaa yhdistystä.On vaikea sanoa,onko kaksi viikkoa liian pitkä aika.Jos menet asiantuntijalle ja mammografia tehdään heti,niin se lienee parempi,kuin se,että menet yleislääkärille ja tutkimukseen jonotus päälle.Jos sinua pelottaa,niin vaikka se maksaakin,niin jos yksityislääkärille pääsisi heti ja tutkimuksiin heti,niin minun neuvoni on,että mene yksityiselle heti.Onko sinun mahd.saada kelaa tai vastaavaa korvaamaan lääkärissä käyntiä?Ajattelen sinua lämmöllä.En tiedä onko tästä mitään apua,mutta jotenkin tilanteesi koskettaa minua.Toivon,että pystyisin auttamaan.

• ..

Minulta tänään punkteerattiin kaksi nestekystaa rinnasta. Olivat n. 2,5x4 cm.
        Ne ovat kosketellessa selvärajaiset ja liikkuvat. Myös jos painaa niin sattuu.
        Kystia minulla on ollut jo 16 vuotta ja niitä tyhjennetään n. parin vuoden välein
        kun alkavat tuntua kipeiltä.

Ensimmäisen kerran joukkomammografian jälkeen soittivat ja pyysivät kiireesti
        tulemaan ultraan. Molemmisssa rinnoissa näkivät "jotain".
        Säikähdin aivan kamalasti. Mutta ultrassa selvisi, että ne ovat vaarattomia mutta
        kiusallisia. Kyllä kestän kunhan eivät ole syöpää. Niistä ei edes pitäisi tulla
        syöpää. Eikä ainakaan 16 vuoteen ole vielä tullut. Tsemppiä!

• tautinen

Mistä ajattelet, että se on parin tonnin keikka, itsellä yksityislääkäri, mammo ja ultra ja paksuneulanäyte uudella-maalla n. 400 euroa, ja sen jälkeen pääsee kyllä heti hoitoon kunnalliselle puolelle. Oma rintasyöpä todettu ja hoidettu tänä vuonna.
        Uskon kyllä sulla olevan kystan, jonka voi tyhjentää.
        t. tautinen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe