Voisikohan joku vähän avittaa? En ole koskaan aiemmin joutunut ostamaan renkaita, kun ensimmäinen autokin kerran on kyseessä. Eli tiedotkin ovat sen mukaiset :)
Kulutuspintaa on jäljellä huonoimmassa renkaassa 2,5 mm, parhaimmassa 3,5. Ajeleeko näillä vielä tämän kesän, vai onko ostettava uudet? Ensi kesänä luultavasti olisi paremmin varaa taloudellisesti. Mikä halpamerkki olisi hinta-laatusuhteeltaan hyvä? Onko jotain edullista myyntipaikkaa suositella? Turussa asustelen, joten täältä päin pitäisi löytyä.
Auto on opel corsa 1997 ja rekisteriotteessa lukee rengasvaihtoehtoina 145/80R13, 165/65R14 tai 165/70R13. Auton ohjekirjassa lukee 165/65 R 14-78T. Minullehan nämä ovat melkoista hepreaa, eli mitä noista nyt sitten käytännössä kannattaisi alkaa katselemaan?
Apua rengasasioissa?
20
19767
Vastaukset
- Jamppa1
rengasliikkeistä en tiedä mitään. Mutta autossasi on halvimmat mahdolliset renkaat koon puolesta.
Kannattaa lähestyä asiaa siten, että ensinnäkin katsot mitä kokoa ne sun nykyiset suvikumit on? Oleellisinta on tuumakoko, eli 13 tai 14. Eli vanteesta riippuen suosittelen 165/70/13 tai 165/65/14. 145/80/13 on sellainen kottikärrynrengas etten voi suositella.
Merkistä sen verran että sulle tarjotaan todnäk. Nokian NRe:tä. Älä osta, ne ei ole hintansa eikä maineensa veroiset, vaan indonesialaista rengasjätettä. Sama koskee kiinalaisia. Myös pinnoitetut on jätettä. Saahan niitä halvalla mutta ne on joko meluisia, huonoja ajaa, ei kestä mitään tai ravistaa koko ajan. No, tämä vähän kärjistettynä mutta elämässä on muutakin tekemistä kuin kärvistellä renkaiden kanssa. Ja mitään muuta ei ole tähän asti noilla saatu kuin päänvaivaa.
Edullisista parhaiksi on osoittanutuneet korealaiset: Hankook, Kumho, Aurora, Marshal, Nexen, Roadstone. Tosi vähän vikaa ja pelaa hyvin normaaliajossa. Vähän kalliimpia, hyviä merkkejä on esim. Kleber ja uniroyal ja onhan noita muitakin.
Osta kaksi uutta jos rahat ei riitä. Paremmat taakse ja ensi vuonna kaksi uutta ja nekin taakse.- Käyttäjä
Oikaistaan tuo kirjoituksen mutu. Nokian NRe on täysin käytökelpoinen rengas, vaikkakin se on edullinen. Se toimii sekä kuivalla kelillä että sateella. Mulla on takarenkaina tuo merkki ja viime kesäkausi tuli ajettua niillä ILMAN MITÄÄN ONGELMIA. Huhtikuusta lumentuloon asti niillä tuli mittariin tuhansia kovavauhtisia maantiekilometrejä ja ne hoitivat hommansa kuin mikä tahansa hyvä rengas. Ihan sama, oliko autossa 1 tai 5 matkustajaa täysi kuorma. Ajo ja auto oli täysin hallinnassa.
Kaupukiajossakaan ei ollut huomauttamista. Mukulakivet ovat kettumaisia sateella, mutta niin vain NRe kulki niilläkin lipsumatta. Ajettavuudessa ei siis ole mitään vikaa. Renkaat sai tasapainoonkin varsin pienin painoin.
Rengas ei ole oikeastaan sen meluisampi kuin muutkaan renkaat. Farkussa niiden ääni tuntuu hieman enemmän, mutta sedanissa ne ovat hiljaisemmat. Autoissa, joissa on hyvä äänieristys, rengasmelu pienenee entisestään. Näin se on jokaisen rengasmerkin kohdalla.
Aurora ja Marshal ovat renkaiden barum- eli huumoriosastoa. Parilla jätkällä oli käytössään nuo halpikset ja sanoivat niiden olevan sateella saatanan huonot ja liukkaat ajaa. Mukulakivillä Aurorat olivat kuulemma kuin voilla voidellut. Turvallisuus ennen kaikkea, nääs.
Nexen ja Roadstone? Täysin tuntemattomia merkkejä suurelle yleisölle, joten lienevät jonnekin vinkuintiaan tarkoitettuja renkaita kuten ovat halvemmat Yokohamatkin. - hohhoijaa..
Käyttäjä kirjoitti:
Oikaistaan tuo kirjoituksen mutu. Nokian NRe on täysin käytökelpoinen rengas, vaikkakin se on edullinen. Se toimii sekä kuivalla kelillä että sateella. Mulla on takarenkaina tuo merkki ja viime kesäkausi tuli ajettua niillä ILMAN MITÄÄN ONGELMIA. Huhtikuusta lumentuloon asti niillä tuli mittariin tuhansia kovavauhtisia maantiekilometrejä ja ne hoitivat hommansa kuin mikä tahansa hyvä rengas. Ihan sama, oliko autossa 1 tai 5 matkustajaa täysi kuorma. Ajo ja auto oli täysin hallinnassa.
Kaupukiajossakaan ei ollut huomauttamista. Mukulakivet ovat kettumaisia sateella, mutta niin vain NRe kulki niilläkin lipsumatta. Ajettavuudessa ei siis ole mitään vikaa. Renkaat sai tasapainoonkin varsin pienin painoin.
Rengas ei ole oikeastaan sen meluisampi kuin muutkaan renkaat. Farkussa niiden ääni tuntuu hieman enemmän, mutta sedanissa ne ovat hiljaisemmat. Autoissa, joissa on hyvä äänieristys, rengasmelu pienenee entisestään. Näin se on jokaisen rengasmerkin kohdalla.
Aurora ja Marshal ovat renkaiden barum- eli huumoriosastoa. Parilla jätkällä oli käytössään nuo halpikset ja sanoivat niiden olevan sateella saatanan huonot ja liukkaat ajaa. Mukulakivillä Aurorat olivat kuulemma kuin voilla voidellut. Turvallisuus ennen kaikkea, nääs.
Nexen ja Roadstone? Täysin tuntemattomia merkkejä suurelle yleisölle, joten lienevät jonnekin vinkuintiaan tarkoitettuja renkaita kuten ovat halvemmat Yokohamatkin."Aurora ja Marshal ovat renkaiden barum- eli huumoriosastoa"
Barumin maine perustuu vanhaan itäblokkiaikaan. Nykyään renkaat ovat ihan asiallista tasoa. - Käyttäjä
hohhoijaa.. kirjoitti:
"Aurora ja Marshal ovat renkaiden barum- eli huumoriosastoa"
Barumin maine perustuu vanhaan itäblokkiaikaan. Nykyään renkaat ovat ihan asiallista tasoa.Nuo Aurorat, Marshalit ym. ovat vissiin sitä luokkaa, että niitä ei kelpuuteta TM:n ja Tuulilasin rengastesteihin. Ehkä jo se kertoo niiden laatusuhteesta parempiin, testeihin otettaviin renkaisiin. Vai onko joku nähnyt em. merkit jossain testeissä? Jos ovat olleet, niin minkälaiset arvosanat sai?
Saattaahan ne olla käyttökelpoisia renkaita, mutta tietyin varauksin kuten tuntemattomat halpikset yleensäkin. - Jamppa1
Käyttäjä kirjoitti:
Nuo Aurorat, Marshalit ym. ovat vissiin sitä luokkaa, että niitä ei kelpuuteta TM:n ja Tuulilasin rengastesteihin. Ehkä jo se kertoo niiden laatusuhteesta parempiin, testeihin otettaviin renkaisiin. Vai onko joku nähnyt em. merkit jossain testeissä? Jos ovat olleet, niin minkälaiset arvosanat sai?
Saattaahan ne olla käyttökelpoisia renkaita, mutta tietyin varauksin kuten tuntemattomat halpikset yleensäkin.halpikset on Hankookin (Aurora) ja Kumhon (Marshal) tuotemerkkejä. On pikkaisen eri tason ja kokoluokan firmoja kuin nokia ja laadultaan täysin eri planeetalta kuin indonesiassa varpain tehdyt nre:t.
Jollekin ne ehjät nre:t aina väkisin osuu, eihän ne kaikki ole viallisia. Ei myöskään meluisia. Mutta ajettavuus on mitä on ja yleensä saa painoja takoa toistasataa gramaa per kiekko.
Nää on ihan omakohtaiseen kokemukseen perustuvaa faktaa enkä viitsi siitä enempää kinata. - sqaqtat
"Merkistä sen verran että sulle tarjotaan todnäk. Nokian NRe:tä.
Älä osta, ne ei ole hintansa eikä maineensa veroiset"
Taitaa olla mielipide vaan,
meillä on lasten 6 autoa,
vanhempillani 1,
sukulaisten ja
omissa 2 autoa autoissa noita alla,
olemme olleet tyytyväisiä.
(ei tietysti kaikissa, kun ostamme vain uusia autoja)
Autoilukokemus alkaa (isälläni) vuoden 1952 uudesta kuplasta - kenny
hohhoijaa.. kirjoitti:
"Aurora ja Marshal ovat renkaiden barum- eli huumoriosastoa"
Barumin maine perustuu vanhaan itäblokkiaikaan. Nykyään renkaat ovat ihan asiallista tasoa.onko barum pudonnut länsitasolle? hinta lähentelee kyl länsitasoa. Länsitaso= alhainen laatu, lyhyt käyttöikä, maksimaalinen myyntikate.
- pp
aurooran nastarenkaat huonot pakettiautossa.
- rengasrauta
Tilaat www.rengasonline.com :sta jotkut 40-45€ renkaat. Hyviä renkaita laaja valikoima.
esim. marangoni, uniroyal, toyo, hankook ja monet muut
Jos haluaa katu-uskottavampaa merkkiä niin 5€ lisää ja bridgestonet tai good yearit. Tosin maksat enemmän vain merkistä.puoli kesää ainakin ajelet vanhoilla.
Tarkasta renkaan kyljestä, millaiset sinulla nyt on. Jos on 145/80R13, osta sellaiset ilman muuta. Kapea rengas on ilman muuta parempi: ei niin herkkä vesiliirrolle, ei niin uraherkkä, kevyempi käännellä paikallaan, pienempi vierintävastus, tasaisempi kyyti, luultavasti halvempi hinta. Haittapuolia ei sitten olekaan. On vain muotiasia laittaa leveät ja matalat renkaat vaikka ajo-ominaisuudet huononevat. Lähestytään kovaa vauhtia sitä, mistä lähdettiin: umpikumirenkaita ja kolukärryjä...
Valitettavasti autotekniikka on menossa huonompaan suuntaan, muutenkin kuin renkaiden osalta. Eikä asiakkaatkaan osaa vaatia laatua vaan ostavat sitä, mitä eniten mainostetaan.- jo kiitos!
sitroen kirjoitti:
puoli kesää ainakin ajelet vanhoilla.
Tarkasta renkaan kyljestä, millaiset sinulla nyt on. Jos on 145/80R13, osta sellaiset ilman muuta. Kapea rengas on ilman muuta parempi: ei niin herkkä vesiliirrolle, ei niin uraherkkä, kevyempi käännellä paikallaan, pienempi vierintävastus, tasaisempi kyyti, luultavasti halvempi hinta. Haittapuolia ei sitten olekaan. On vain muotiasia laittaa leveät ja matalat renkaat vaikka ajo-ominaisuudet huononevat. Lähestytään kovaa vauhtia sitä, mistä lähdettiin: umpikumirenkaita ja kolukärryjä...
Valitettavasti autotekniikka on menossa huonompaan suuntaan, muutenkin kuin renkaiden osalta. Eikä asiakkaatkaan osaa vaatia laatua vaan ostavat sitä, mitä eniten mainostetaan.Voisitko lopettaa ikiaikaisen jauhamisesi noista "leveistä ja matalista renkaista", joista on pelkkää harmia.
Kato nyt hyvä mies minkäkokoisista renkaista tässä ketjussa puhutaan, äläkä yleistä!
Nuo mainitut koot ovat kaikki luokkaa kottikärrynpyörä, eivätkä todellakaan verrattavissa mihinkään 235/35-18 renkaaseen. - sitroen.
jo kiitos! kirjoitti:
Voisitko lopettaa ikiaikaisen jauhamisesi noista "leveistä ja matalista renkaista", joista on pelkkää harmia.
Kato nyt hyvä mies minkäkokoisista renkaista tässä ketjussa puhutaan, äläkä yleistä!
Nuo mainitut koot ovat kaikki luokkaa kottikärrynpyörä, eivätkä todellakaan verrattavissa mihinkään 235/35-18 renkaaseen.älähtää, johon kalikka kalahtaa! Olet siis jo itsekin huomannut virheesi vaihdettuasi ilmakumirenkaat kolukärryn rattaisiin.
Kallista oppiahan se sinulle oli, mutta nytpähän sitten tiedät. Olisit uskonut viisaampiasi!
Vahingosta kyllä viisastuu, mutta viisas viisastuu toisen vahingosta. - äänessä
sitroen. kirjoitti:
älähtää, johon kalikka kalahtaa! Olet siis jo itsekin huomannut virheesi vaihdettuasi ilmakumirenkaat kolukärryn rattaisiin.
Kallista oppiahan se sinulle oli, mutta nytpähän sitten tiedät. Olisit uskonut viisaampiasi!
Vahingosta kyllä viisastuu, mutta viisas viisastuu toisen vahingosta.Sinä et ole nimimerkki "sitroen", et varmasti.
- dear Watson
sitroen kirjoitti:
puoli kesää ainakin ajelet vanhoilla.
Tarkasta renkaan kyljestä, millaiset sinulla nyt on. Jos on 145/80R13, osta sellaiset ilman muuta. Kapea rengas on ilman muuta parempi: ei niin herkkä vesiliirrolle, ei niin uraherkkä, kevyempi käännellä paikallaan, pienempi vierintävastus, tasaisempi kyyti, luultavasti halvempi hinta. Haittapuolia ei sitten olekaan. On vain muotiasia laittaa leveät ja matalat renkaat vaikka ajo-ominaisuudet huononevat. Lähestytään kovaa vauhtia sitä, mistä lähdettiin: umpikumirenkaita ja kolukärryjä...
Valitettavasti autotekniikka on menossa huonompaan suuntaan, muutenkin kuin renkaiden osalta. Eikä asiakkaatkaan osaa vaatia laatua vaan ostavat sitä, mitä eniten mainostetaan.Tuossa tekstissä oli paljon asiaa. Leveät renkaat eivät yleisestä luulosta huolimatta aina paranna ajoa. Moni vaihtaa ne alle vain ulkonäön takia tajuamatta tehneensä vikatikin ja sen huomaa vasta ajaessa. "Parantuneen" ulkonäön lisäksi voi saada sellaiset "hakimet", että luulee ajavansa urissa kaiken aikaa. Joskus vain tuuma ylimääräistä leveyttä voi muuttaa auton levottomaksi ajaa. Rengasmerkilläkin on tässä asiassa usein oma osuutensa. Mutta onhan ne oppirahat joskus maksettava.
Järkevä autoijija pysyy renkaissaan autovalmistajan suosituksissa ja näin saa ehkäpä parasta ajomukavuutta mitä autollaan voi saada.
- huoletta
Turussa Euromasteriin Runosmäkeen ja kysyt Jan Gustafsson-nimistä kaveria, saat taatusti hyvää palvelua.
Kohta siellä alkaa kova ryysis, että kannatta pitää kiirettä.
http://www.euromaster.fi/entretien-auto/missa-olemme.htm
Eikä tää TAATUSTI oo liikkeen mainos. - n25*
Kiitos vastanneille. Kävin katsomassa vanhojen kesärenkaiden koon, ja se on tuo 165/70/13. Talvirenkaat näyttivät olevan 155/80/13 jos oikein osasin tihrustaa. Ajattelin katsella tuota samaa mikä vanha kesärengaskin on. Talvirenkaankin voi varmaan ostaa tuon kesärenkaan koon sitten kun sen aika tulee? Miksi lie eri koko sitä en tiedä. Autohan ei sinänsä ole mikään suuren suuri, joten en mitään kovin suuria renkaita siihen edes haluaisi... saattaisi näyttää aika koomiselta noinkin pienessä autossa :) Muutenkaan käyttöä autolle ei näin opiskelijana ole ollut kovin paljoa, ehkä kohta uhkaavan valmistumisen jälkeen sitten vähän enemmän. Eli ihan sellasia suht kestäviä ja turvallisia perusrenkaita haen. Ei kuitenkaan ole niin paljoa käyttöä autolle, että kovin spesiaalit pitäisi olla merkkeineen kaikkineen. Hankook tai Kumho sitten ehkä...
Täytyy kai soitella pariin rengasliikkeeseen ja vähän tiedustella hintoja ja merkkejä. Tulee vaan kaikki taas niin huonoon aikaan, kun olisi noin miljoona muutakin asiaa hoidettavana. Ja taloudellinen tilannekin on mitä on. Mietin itsekin tuota rengasonline.comia, kun hinnathan siellä näyttävät olevan todella edulliset, eikä tarvitsisi soitella puoli kaupunkia läpi yksien renkaiden perässä. Huolestuttaa vaan se palvelupuoli, kun en niitä vanteita kuitenkaan itse saa vaihdettua. Nettisivuilla oli ohimennen mainittu jotain jostain asennuspalvelusta, mutta vähän arveluttaa moinen. Ottavat kai siitä lisähintaa, joilloin hintansa puolesta on varmaan aika sama ostanko netin kautta vai muualta. Ja muutenkin mahtaako tuo oikeasti edes toimia? Ostan renkaat netistä ja vien asennettavaksi jollekin paikalliselle kilpailijalle, jolla sattuu olemaan sopimus nettikaupan kanssa? Ei kuulosta kovin palvelualttiilta asetelmalta :)- rengasrauta
Kaikki asialliset rengasliikkeet asentavat itse tuomasi renkaat. Eivät he voi tietää mistä olet renkaasi saanut eikä se heitä kinnostakaan. Asennushinnoissa on kyllä eroja!
- Jokke
Osta renkaat Rengasonlinesta ja asennustyö sitten jossain rengasliikkeessä, tarkista kuitenkin asennuksen hinta hinnoissa on eroja, ja renkaiksi:
Bridgestone B250 165/70 R13 79T hinta/kpl 47.30 €
Noin 2.60 €/kpl. kalliimmat kuin esim. Hankookit etc.
Lisäksi, voitti juuri ilmestyneen Tuulilasin kesärengastestin (jos näistä nyt jotain perustaa).
- jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee..
en tiennyt että renkaista voi saada tällaisia keskusteluja aikaan...jokaisella on mielipiteensä. esim. jonkun mielestä lada on auto. mun mielestä se on taas toyota. suomen huonoille teille ei kannata ostaa mitään järjettömän kalliita renkaita. nopeudetkin ovat alhaisia. vai pystyykö näillä teillä ajamaan yli 200 tunnissa? epäilen...
- Juuso
Renkaiden kokoa ajatellen kannattaa ainakin pitää pää kylmänä. Kapeampi ja korkeampi antaa mukavan kyydin ja pitää paremmin silloin kun tiellä on vettä tai lunta, kuivallahan pitää mikä tahansa.
Tuossa Cuorsaassa on talvirengas kapeampi juuri siksi, että se puree paremmin kuin leveä, se keskimmäinen on renkaan paksuutta kuvaava luku, joka ilmaistaan prosentteina leveydestä. Tietenkin 14 tuuman rengas on parempi kuin 13 tuuman, mutta kun kehäpituus pitäisi olla suunnilleen sama, pitää rengasta ohentaa, että pyörä pysyy samankokoisena.
Corsassa kannattaisi pysyä 65 - sarjalaisissa tai siitä paksummissa renkaissa, niillä saa hyvän ja edullisen kyydin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793