Välilevytyrän leikkaus

Tyrällinen

Kävin magneettikuvauksissa, ja lödettiin iso tyrä L5-S1 välistä. Kirurgi sanoi että paras olisi leikata se pois. Leikkaus tehdään ilmeisesti mikrosskooppileikkauksena. Mutta onko jollekulle tehty samanlainen operaatio?

Eniten kiinnostaisi tietää, että kuinka pian voi toimia edes suht normaalisti? Ongelma on että meikä on nyt hoitovapaalla ja pitäisi olla 1v muksun kanssa. Ja jos tosiaankin tulee joku 6 viikone 1kg nostorajoitus jota ei millään voi ohittaa niin joudun jättämään leikkauksen väliin. Hoitaja sanoi että kotiinkin tullaan ambulanssilla...Ja että pariin viikkon ei voi muka mitään tehdä.

25

12975

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jäsenkorjaaja

Jos et hoidata itseäsi kuntoon, niin voi olla että joudut ikuiselle sairaslomalle, jos et mene leikkaukseen, niin joka tapauksessa joudut ottamaan rennosti pitkän aikaa.

Omia konstejani en tarjoa tähän vaivaan.

• Tyrällinen

Juu leikkaukseen täytyy mennä, kun on jo 6 vuotta sama vaiva uusinut huolimatta terapioista ym. Ja todettiinkin että ko. välilevy on kuivunut ja mennyt kasaan, eikä se siitä enää itsellänsä mihinkään parane. Eli pullottava osa pois.

Nyt sitä vain huomaa olevansa osa sitä kansaa joka ei voi olla kipeänä. Jos ei olisi muksua niin ottaisin 6 viikon sairasloman mielihyvin vastaan. Vaan nyt on kotitöitä joita kukaan muu ei hoida...

Varasuunnitelma on siirtää leikkaus kesälle jolloin puolisolla on lomaa. Mutta sitten taas arveluttaa että tuleeko vammasta pysyvä eikä sitä toisaalta viitsi syödä vahvoja kolmiolääkkeitäkään montaa kuukautta.

Leikkaus tapahuu yksityisellä klinikalla. Jos menen julkiselle puolelle, niin olen leikkausjonossa vielä jouluna 2009.

• hoidettu
        Tyrällinen kirjoitti:

Juu leikkaukseen täytyy mennä, kun on jo 6 vuotta sama vaiva uusinut huolimatta terapioista ym. Ja todettiinkin että ko. välilevy on kuivunut ja mennyt kasaan, eikä se siitä enää itsellänsä mihinkään parane. Eli pullottava osa pois.

Nyt sitä vain huomaa olevansa osa sitä kansaa joka ei voi olla kipeänä. Jos ei olisi muksua niin ottaisin 6 viikon sairasloman mielihyvin vastaan. Vaan nyt on kotitöitä joita kukaan muu ei hoida...

Varasuunnitelma on siirtää leikkaus kesälle jolloin puolisolla on lomaa. Mutta sitten taas arveluttaa että tuleeko vammasta pysyvä eikä sitä toisaalta viitsi syödä vahvoja kolmiolääkkeitäkään montaa kuukautta.

Leikkaus tapahuu yksityisellä klinikalla. Jos menen julkiselle puolelle, niin olen leikkausjonossa vielä jouluna 2009.

"olen leikkausjonossa vielä jouluna 2009. "

Tuon on kovin valitettavaa, mutta hyvin yleistä nykyään...

• pituusko 2009 asti
        hoidettu kirjoitti:

"olen leikkausjonossa vielä jouluna 2009. "

Tuon on kovin valitettavaa, mutta hyvin yleistä nykyään...

Pitäisi edelleen boikotoida, mutta mihin ihmeeseen "Hoidettu" perustat väittämäsi, että on hyvin yleistä nykyään, että välilevytyräleikkausjono olisi kolme vuotta.

Koita ymmärtää, että joku voi uskoakin sen, mitä kirjoitat eikä se helpota heidän tuskaansa, että "mukahuumorilla" teet noita heittojasi.

• hoidettu
        pituusko 2009 asti kirjoitti:

Pitäisi edelleen boikotoida, mutta mihin ihmeeseen "Hoidettu" perustat väittämäsi, että on hyvin yleistä nykyään, että välilevytyräleikkausjono olisi kolme vuotta.

Koita ymmärtää, että joku voi uskoakin sen, mitä kirjoitat eikä se helpota heidän tuskaansa, että "mukahuumorilla" teet noita heittojasi.

On paljon keskustelua siitä, että leikkausjonot on kasvaneet. Joissakin tapauksissa se lienee käytännössä vuosia...

Monissa leikkauksissa se jono on pitkä.

"jonotusaika leikkausarvioon poliklinikalle voi olla toista vuotta ja jono on kasvava."
        http://www.niveltieto.net/tre040119.htm

Moni noista on varmasti odotellu vuoden tai pari.
        "Pentti Tiusanen /vas: Arvoisa puhemies! Aivan tähän jatkoa, mihinkä oikeuskansleri lopetti. Näin varmasti on, ja hoitotakuuta onkin syytä pitää menestyneenä, jos kohta meillä on ollut noin 20 000 yli 6 kuukautta leikkaus- tai muissa hoitojonoissa ollutta ihmistä vuoden 2006 alussa. "
        "Miten tämä ongelma nyt sitten oikein ratkaistaan, kun näyttää ihan selvästi siltä, että kaikki eivät tule hoidettua 6 kuukauden sisällä, niin kuin lainsäädäntö edellyttää?"
        http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/ptk_12_2006_ke_1.htm

• Justiina

Minun selkä leikattiin samasta nikamavälistä L5-S1 viime kesänä.

On selkä sen verran arka leikkauksen jälkeen, etteipä siinä paljon tee mieli mitään painavaa nostella useampaan viikkoon. Ja parit eka viikkon istuminen on aika epämiellyttävää. Arjen pikkuaskareet esim siivoaminen ja ruuan laitto onnistui viikko leikkauksesta. N puolitoista kk leikkauksesta aloin olla jo suht` normaalissa kunnossa.

Kotiin tulin sairaalasta taksilla. Ei siihen mitään ambulanssia tarvittu :) Nykyään ei ole enää 6 viikon istumakieltoa selkäleikkauksen jälkeen niinkuin ennen.

Hoidetulle, joka paikassa ei tarvitse jonottaa kuukausi tai vuosi tolkulla selkäleikkaukseen. Minun jonotus aika oli 2,5 viikoa. Enkä ollut edes kiireellinen "päivystystapaus".

• Tyrällinen

Juu tuon jonotusajan heitin lonkalta. Vaimo oli netistä katsonut että TYKSissä on tällä hetkellä n. vuoden jonotus. En vaan nyt tähän hätään löytänyt linkkiä tuohon tietoon.

Tuo paraneminen lienee aika yksilöllistä. Tuota ambulanssia minulla ehdotettiin kai siksi että kun asun 50km päässä sairaalasta, niin kai olettavat ettei about 30min automatka onnistuisi. Mutta varmaan tiedän senkin paremmin sitten leikkausta seuraavana päivänä. Yön yli ne kuitenkin meinaan pitää siellä.

• viime
        Tyrällinen kirjoitti:

Juu tuon jonotusajan heitin lonkalta. Vaimo oli netistä katsonut että TYKSissä on tällä hetkellä n. vuoden jonotus. En vaan nyt tähän hätään löytänyt linkkiä tuohon tietoon.

Tuo paraneminen lienee aika yksilöllistä. Tuota ambulanssia minulla ehdotettiin kai siksi että kun asun 50km päässä sairaalasta, niin kai olettavat ettei about 30min automatka onnistuisi. Mutta varmaan tiedän senkin paremmin sitten leikkausta seuraavana päivänä. Yön yli ne kuitenkin meinaan pitää siellä.

kesänä ja kyllä ne kotiuttaa sairaalasta ambulanssi taksilla. Istumakielto oli minulla kolme viikkoa.

sairaalassa olin viisi vuorokautta kun pissa jäi jumittelemaan.
        Tsemppiä leikkaukseen

• Tyrällinen
        viime kirjoitti:

kesänä ja kyllä ne kotiuttaa sairaalasta ambulanssi taksilla. Istumakielto oli minulla kolme viikkoa.

sairaalassa olin viisi vuorokautta kun pissa jäi jumittelemaan.
        Tsemppiä leikkaukseen

Siis sinulle tehtiin vain tyräleikkaus, mikroskooppileikkauksena? Vai perinteisellä avoleikkauksella? Kovin tuntuu suurelta nuo heittelyt ihmisillä. Toiset sanoo että 3 viikko menee sängyssä, toisen menee takaisin töisin melkein seuraavana päivänä.

Mutta varmaan tuohon vaikuttaa ikä yms. myös? Itse olen 30v miespuolikas ja mielestäni hyvä kuntoinen muuten. Toivottavasti se nopeuttaa paranemista. Ei ole muuten herkkua kaitsea vuotista natiaista yksin kotona...

Vaikka sama tuo miten kauan palautumiseen menee. Kunhan loppuisi selkävaivat. 6 vuotta on mennyt siihen että joka toinen kuukausi selkä laukeaa eikä voi harrastaa mitään. Ja nyt on jo lähtenyt tunto jalkaterästä eikä varvistelukaan oikein enää pelaa.

• Voimassa
        Tyrällinen kirjoitti:

Jos vaivasi on niin vakava, että se täyttää hoitotakuukriteerit ja siitä huolimatta jonotus on yli 6 kk, pääset halutessasi jonnekin muualle nopeampaan hoitoon ilman sinulle koituvia lisämaksuja.

• Tyrällinen
        Voimassa kirjoitti:

Jos vaivasi on niin vakava, että se täyttää hoitotakuukriteerit ja siitä huolimatta jonotus on yli 6 kk, pääset halutessasi jonnekin muualle nopeampaan hoitoon ilman sinulle koituvia lisämaksuja.

Joku tuollainen systeemi lienee olemassa. Mietityttää vain se että mistä tietää onko jono yli vai alle 6kk? Periaatteessahan sairaala voi sanoa että pääsee leikkaukseen alta 6kk. Ja 6kk kohdalla sanotaan että voivoi, ei pääsekään. Tässä vaiheessa pahimmassa tapauksessa vamma on jo pysyvää sorttia. Yksityisellä oli se hyvä puoli että sain varattua lääkäriajan samalle päivälle, magneettikuvaus parin päivän kuluttua, lääkäriin seuraavana päivänä ja leikkaus viikon kuluttua. Maksaa toki paljon, ei tässä rahasta olla tehty. Mutta toisaalta tämmöinen keskivertoukko hakkaa rahaa autoihin helposti 3-5000€ vuodessa ilman että tuntuu missään. Ehkä siinä on sitten miettimisen paikka, kumpi on tärkeämpää, joku peltilehmä vai oma terveys.

70t€ asuntolainassa pari tonnia on myös aika vähän :D

• Jonottaja
        Tyrällinen kirjoitti:

Joku tuollainen systeemi lienee olemassa. Mietityttää vain se että mistä tietää onko jono yli vai alle 6kk? Periaatteessahan sairaala voi sanoa että pääsee leikkaukseen alta 6kk. Ja 6kk kohdalla sanotaan että voivoi, ei pääsekään. Tässä vaiheessa pahimmassa tapauksessa vamma on jo pysyvää sorttia. Yksityisellä oli se hyvä puoli että sain varattua lääkäriajan samalle päivälle, magneettikuvaus parin päivän kuluttua, lääkäriin seuraavana päivänä ja leikkaus viikon kuluttua. Maksaa toki paljon, ei tässä rahasta olla tehty. Mutta toisaalta tämmöinen keskivertoukko hakkaa rahaa autoihin helposti 3-5000€ vuodessa ilman että tuntuu missään. Ehkä siinä on sitten miettimisen paikka, kumpi on tärkeämpää, joku peltilehmä vai oma terveys.

70t€ asuntolainassa pari tonnia on myös aika vähän :D

Että se kerrtotaan sinulle siinä vaiheessa, kun leikkaushoito todetaan aiheelliseksi. Mutta kun lukee noita sinun pohdiskelujasi, niin ei kuulosta siltä, että kyseessä olisi erityisen kiireellinen homma.

• Tyrällinen
        Jonottaja kirjoitti:

Että se kerrtotaan sinulle siinä vaiheessa, kun leikkaushoito todetaan aiheelliseksi. Mutta kun lukee noita sinun pohdiskelujasi, niin ei kuulosta siltä, että kyseessä olisi erityisen kiireellinen homma.

Juu tuosta olen samaa mieltä. Oma vaivani ei ole ns. "kiireellinen". Eli en minä kuolemassa ole, ja pystyn elämäänkin suht normaalisti. Koen vain olevani vielä sen verran nuori, etten viitsi heittää menemään vuosia elämästäni siihen että voi elellä "ok" jos vain varovasti on eikä pahemmin harrastele mitään.

Kauhulla olen lukenut kuinka jotkut ovat vuosikausia eläneet selkäkivuissa. Ei niitä kipuja voi tajuta ennen kuin omalle kohdalle osuu. Minulla max kipuhetkiä on ollut korkeintaan pari päivää putkeen. Toisilla vaivaa voi olla kuukausitolkulla. Järkihän siinä lähtee. Ja varmasti on hankala etenkin yksineläjillä hakeutua hoitoon, kun ei voi kunnolla olla edes päivystyspolin jakkaralla. Ja sitten kun vielä arvauskeskuksen lääkäri sanoo että voivoi ja tarjoaa buranaa...Vaikka toki toisilla käy paremmin ja heti ensimmäinen lääkäri osaa hommansa.

• JFK67
        Tyrällinen kirjoitti:

Siis sinulle tehtiin vain tyräleikkaus, mikroskooppileikkauksena? Vai perinteisellä avoleikkauksella? Kovin tuntuu suurelta nuo heittelyt ihmisillä. Toiset sanoo että 3 viikko menee sängyssä, toisen menee takaisin töisin melkein seuraavana päivänä.

Mutta varmaan tuohon vaikuttaa ikä yms. myös? Itse olen 30v miespuolikas ja mielestäni hyvä kuntoinen muuten. Toivottavasti se nopeuttaa paranemista. Ei ole muuten herkkua kaitsea vuotista natiaista yksin kotona...

Vaikka sama tuo miten kauan palautumiseen menee. Kunhan loppuisi selkävaivat. 6 vuotta on mennyt siihen että joka toinen kuukausi selkä laukeaa eikä voi harrastaa mitään. Ja nyt on jo lähtenyt tunto jalkaterästä eikä varvistelukaan oikein enää pelaa.

Minut leikattiin 10 päivää sitten. Leikkausjonossa olin 2 päivää, tosin yksityisellä puolella. Kivut ovat jääneet ainakin tähän asti leikkauspöydälle. Eilen tein ekan kunnon kävelylenkin, ja jotain pieniä oireita tuli, ei varsinaista kipua. Toivottavasti tämä auttaa, selkäkipuja oli yli 10 vuotta, tosin vasta viimeisen 2 kk:n aikana homma meni oikein pahaksi. Tyräni oli kuulemma kovettunut, joten se ei olisi sulanut pois.

• Leikattu

Minulta leikattiin mikroskooppileikkauksena 2,5 vuotta sitten kookas välilevytyrä neljännen ja viidennen nikaman välistä. Lykkäsin leikkausta puoli vuotta odottaen, että paranisi itsestään. Nyt kaduttaa!!!!!
      Leikkaava lääkäri sanoi puoli vuotta leikkauksen jälkeen, että niin kauan odottelit, ettei voi kovin hyvää tulostakaan odottaa.
      Nykyisin pystyn toki elämään ilman särkylääkkeitä, mutta "normaalista" elämästä vielä haaveilen. Ammattia jouduin alkaa vaihtamaan entisistä puutarha-alan töistä.
      Liikkuminen onnistuu, mutta toisessa jalassa on voimat aika heikot aktiivisesta omatoimisesta kuntoutuksesta huolimatta.

Leikkauksen jälkeen ei ollut istumakieltoa ja oman auton kyydillä tulin kotio (en tietenkään itse ajanut) ja matka tosin oli vain pari kilometriä. Muistaakseni n.2 viikkoa meni, ettei juuri mitään pystynyt tekemään. En ainakaan vuoden ikäistä lasta olisi pystynyt hoitamaan, onneksi omani oli jo 5-vuotias.
      Sairaalasta päästivät seuraavana päivänä kotio.

Nämä selkävaivat ovat jokaisella kuitenkin niin yksilökohtaisia, että vaikea antaa mitään neuvoja. Tässä kuitenkin omat kokemukseni.

Omalla kohdallani ennen leikkausta jouduin syömään 10 kuukautta päivittäin vahvoja särkylääkkeitä, joten leikkaus tuntui välttämättömältä. Jos olisin pärjännyt ilman lääkkeitä, olisin jättänyt leikkauksen väliin.

• vakuutus

Googlasin välilevy tyrän ja on yksi juttu jossa aihe vakuutus ei korvannut tyrä jne..mutta se ei aukea, eli sivu kait poistettu. Missä tapauksessa mahtaa korvata, jos on esim kauan ollut tai yhtäkkisen harrastustoimenpiteen aiheuttama pullistuma. Kumman korvaa? Tapaturman urheilun yhteydessä saadun tyrän vai sellaisen esim kauan jo olleen? Onko kokemusta?

Taitaa olla oireryhmä siis myös välilevyn tyrä täällä. Olo kurjaa ja aamulla herää toinen jalka turtana, googlaamalla löytyi myös gauda equinan oireita, tuntuu tutulta. on ihmetyttänyt mistä sellaistakin kipua tulee. Kävely töpöttelyä ulkosalla, lyhyttä. Uinti sattuu jo selkään. Painavan kassin kantaminen ihan kamalaa. Nilkkaukkia ei meinaa saada jalkaan...Magneetilla olen vasta ollut. Aprillipäivänä... eipä naurata. Vastausromppu tulossa ja lääkärille päivä varattuna. Ortopedi röntgenkuvasta päätteli että saattaisi olla ja käski magneettiin. Turha niitä lääkkeitä on syödä vuosikausia, menee munuaiset. Ei ole lainkaan siis taattu että tyrä palautuisi ajan mittaan. Parempi mennä leikkaukseen. jää sitten kipu sinne leikkauspöydälle. Toisaalta tyrä voi uusiutua eikö vaan..5 vuotta jne menee..tietysti tapauskertaista kaikilla. Mietin onko tämä hierojan aiheuttama juttu koska kävin 2 kertaa ja se halusi lopuksi käydä läpi selkärangan nivelet mutkutellen muka ja en siinä pöydällä ehtinyt sanomaan, että Ja Sitä Et Tee! Pahensi tilannetta jos jo oli sellainen aihe siellä. Ei ikinä hierojille! Siitä ei ollut muutenkaan apua lainkaan. Onko kellään kokemuksia sitten vakuutusasioissa hoidon korvattavuudesta.

• Tyrällinen

Mulla taas on semmoinen tapaus ettei kipuja yleensä ole. Mutta aina kun esim. salilla tekee jotain selkäliikettä, niin seuraavasta päivästä 4 päivää menee aivan reisille kun ei pysty kunnolla liikkumaan. Samaa vaivaa on ollut vuosia. Esim. nyt olo on suht ok (tosin jalkaterä vähän tunnoton ja heikko) mutta kun sen tietää että jos jotain nostaa tai vähänkin enemmän urheilee niin taas vaiva alkaa...Eli mielummin leikkaus ja sen jälkeen tieto siitä että voi harrastaa urheilua normaalisti. Koska vammani ei ole niin hirveän paha, olen optimistinen toipumisen suhteen. Vaikka eihän sitä tiedä. Mutta parempi sitä on nyt tehdä leikkaus ja kärsiä, on sitten edes kesäksi paremmassa kunnossa.

Joku kyseli vakuutuksista. Sen verran olen googlettanut, että tapaturmavakuutus on kyllä aika nihkeä korvaamaan tyriä. Ilmeisesti tyrä on vakuutusyhtiöiden mielestä aina sairaudesta johtuva, eli siis välilevyrappeumasta. Toivottavasti siis on sairausvakuutus. Minulla on tuo sairausvakuutus, mutta otin sen vasta pari vuotta sitten. Ja vaivat ovat olleet pidempään -> vakuutus ei korvaa mitään.

Lähtökohtaisestihan vakuutusyhtiön tehtävä on tuottaa voittoa. Jotta voittoa tulisi, on korvauksia suoritettava vähemmän mitä ihmiset maksavat vakuutusmaksuja. Siksi eduksi on tiukat ehdot ja pessimistinen tulkinta. Ymmärrän ja hyväksynkin tämän. En tosin tajua miksi joudun maksamaan täyttä vakuutusmaksua, vaikka yhtiö on ilmoittaunt ettei kuitenkaan korvaa kaikkia sairauksiani. Silti maksan maksun, kun ei se ole kuitenkaan niin kallis, ja tiedä häntä jos parin vuoden päästä iskee joku syöpä, umpisuoli tai muu hulluus :D

• repliikki
        Tyrällinen kirjoitti:

Mulla taas on semmoinen tapaus ettei kipuja yleensä ole. Mutta aina kun esim. salilla tekee jotain selkäliikettä, niin seuraavasta päivästä 4 päivää menee aivan reisille kun ei pysty kunnolla liikkumaan. Samaa vaivaa on ollut vuosia. Esim. nyt olo on suht ok (tosin jalkaterä vähän tunnoton ja heikko) mutta kun sen tietää että jos jotain nostaa tai vähänkin enemmän urheilee niin taas vaiva alkaa...Eli mielummin leikkaus ja sen jälkeen tieto siitä että voi harrastaa urheilua normaalisti. Koska vammani ei ole niin hirveän paha, olen optimistinen toipumisen suhteen. Vaikka eihän sitä tiedä. Mutta parempi sitä on nyt tehdä leikkaus ja kärsiä, on sitten edes kesäksi paremmassa kunnossa.

Joku kyseli vakuutuksista. Sen verran olen googlettanut, että tapaturmavakuutus on kyllä aika nihkeä korvaamaan tyriä. Ilmeisesti tyrä on vakuutusyhtiöiden mielestä aina sairaudesta johtuva, eli siis välilevyrappeumasta. Toivottavasti siis on sairausvakuutus. Minulla on tuo sairausvakuutus, mutta otin sen vasta pari vuotta sitten. Ja vaivat ovat olleet pidempään -> vakuutus ei korvaa mitään.

Lähtökohtaisestihan vakuutusyhtiön tehtävä on tuottaa voittoa. Jotta voittoa tulisi, on korvauksia suoritettava vähemmän mitä ihmiset maksavat vakuutusmaksuja. Siksi eduksi on tiukat ehdot ja pessimistinen tulkinta. Ymmärrän ja hyväksynkin tämän. En tosin tajua miksi joudun maksamaan täyttä vakuutusmaksua, vaikka yhtiö on ilmoittaunt ettei kuitenkaan korvaa kaikkia sairauksiani. Silti maksan maksun, kun ei se ole kuitenkaan niin kallis, ja tiedä häntä jos parin vuoden päästä iskee joku syöpä, umpisuoli tai muu hulluus :D

Kiitos vastauksesta, minulla on onneksi sairausvakutuus, luulen että tätä ollut noin 8 kk eli jostain viime kesästä hissuksiin..olo huonontunut. Nyt ei tee mieli ajatella edes polkupyörällä ajoa ennenkuin selkä korjattu. Niin jäykkää olo. Kun hotkaisee pari Panadol fortea päivässä on helpompaa. Vasaralla päähän auttaa kait myös...

• Justiina
        vakuutus kirjoitti:

Googlasin välilevy tyrän ja on yksi juttu jossa aihe vakuutus ei korvannut tyrä jne..mutta se ei aukea, eli sivu kait poistettu. Missä tapauksessa mahtaa korvata, jos on esim kauan ollut tai yhtäkkisen harrastustoimenpiteen aiheuttama pullistuma. Kumman korvaa? Tapaturman urheilun yhteydessä saadun tyrän vai sellaisen esim kauan jo olleen? Onko kokemusta?

Taitaa olla oireryhmä siis myös välilevyn tyrä täällä. Olo kurjaa ja aamulla herää toinen jalka turtana, googlaamalla löytyi myös gauda equinan oireita, tuntuu tutulta. on ihmetyttänyt mistä sellaistakin kipua tulee. Kävely töpöttelyä ulkosalla, lyhyttä. Uinti sattuu jo selkään. Painavan kassin kantaminen ihan kamalaa. Nilkkaukkia ei meinaa saada jalkaan...Magneetilla olen vasta ollut. Aprillipäivänä... eipä naurata. Vastausromppu tulossa ja lääkärille päivä varattuna. Ortopedi röntgenkuvasta päätteli että saattaisi olla ja käski magneettiin. Turha niitä lääkkeitä on syödä vuosikausia, menee munuaiset. Ei ole lainkaan siis taattu että tyrä palautuisi ajan mittaan. Parempi mennä leikkaukseen. jää sitten kipu sinne leikkauspöydälle. Toisaalta tyrä voi uusiutua eikö vaan..5 vuotta jne menee..tietysti tapauskertaista kaikilla. Mietin onko tämä hierojan aiheuttama juttu koska kävin 2 kertaa ja se halusi lopuksi käydä läpi selkärangan nivelet mutkutellen muka ja en siinä pöydällä ehtinyt sanomaan, että Ja Sitä Et Tee! Pahensi tilannetta jos jo oli sellainen aihe siellä. Ei ikinä hierojille! Siitä ei ollut muutenkaan apua lainkaan. Onko kellään kokemuksia sitten vakuutusasioissa hoidon korvattavuudesta.

Minä kyselin myös sairasvakuutusta. Ainakin Pohjantähdestä sanottiin, että välilevyn pullistuma ja muut selkävaivat lasketaan rappeumaviaksi eikä ne ole korvauksen piirissä.

• kipuilija

olen myös leikkausjonossa.kipuja jalassa ollut kolmen vuoden ajan tällä hetkellä kävely on pahinta.kipu iskee jalkaan jo lyhyen kävelymatkan jälkeen.odotan leikkausta jos vaikka saisi normaalin elämän takaisin.

• vika

rahikaisella. Puoli vuotta odoteltu "konservatiivisella" linjalla ja nyt sitten leikkaukseen ensi kuussa.

• onkin

nivustyrä. ollu jo kaks vuotta. mitähän se maksas jos kävis yksityisel.

• äippä-v36

Joo, itselläni on leikattu kyseinen väli 2 vuotta sitten. Siinä ei todella nostella 1 vuotiasta lasta ainakaan pariin viikkoon. Mutta melko pian vain normaaliin elämään kiini ja kävelemään pikku hiljaan, ei heti mitään maratoonia.

• Vanda.L

Tuttu sanoi,että joutuu kävelemään kepeillä leikkauksen jälkeen. Onko tuo muka totta?

Mulla on leikkaus edessä,lääkäri sanoi,että max. 2kk joutuu odottamaan. Enkä älynnyt kysyä tuota asiaa. Pullistuma alaselässä,ei iso,mutta painaa hermoa pahasti.

• amd70
        Vanda.L kirjoitti:

Tuttu sanoi,että joutuu kävelemään kepeillä leikkauksen jälkeen. Onko tuo muka totta?

Mulla on leikkaus edessä,lääkäri sanoi,että max. 2kk joutuu odottamaan. Enkä älynnyt kysyä tuota asiaa. Pullistuma alaselässä,ei iso,mutta painaa hermoa pahasti.

Itseltäni leikattiin pullistuma alaselästä ja avarrettiin hermojuuria n.6kk sitten,kepeillä menin muutaman kerran,mutta pääsin paremmin ilman niitä,taivutukset sattui monta viikkoa ja makaamaan oli vaikea mennä,luultavasti liian aikaisin aloitin tekemään asioita,koska oireet palasivat n.2kk päästä takaisin ja nyt olenkin ollut taas kuvauksissa,magneetissa ja hermoradassa,tuloksia en ole vielä saanut,mutta luultavasti uusi leikkaus tulossa,ehkä välilevyproteesi,luudutusleikkaus..joten kannattaa todellakin olla varovainen leikkauksen jälkeen ja jos koti hukkuu likaan,hukkukoon :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1486
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1325
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      983
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      926
    5. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      13
      910
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      868
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      74
      742
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      730
    Aihe