mitä niinku meinaa "kiinnileikkaaminen"???
kiinni leikkaaminen
9
9805
Vastaukset
- sitä...
...että öljyt syystä tai toisesta on päässyt erittäin paljon liian vähiin tai valuneet ulos jotenkin ja kitka moottorissa käy niin suureksi ettei männät jaksa enää liikkua sylintereissä.
Voi aiheutua myös moottorin ylikuumetessa jolloin kuumuus laajentaa esim mäntiä sen verran että käy sama. Jokaiselle mopon virittelijälle tuttu ilmiö kun täysiä pitkään ajaessa takarengas äkkiä menee lukkoon ja sitten mennäääääääää....PAM!- ...todennäköisemmin
Ennen mäntiä autonmoottorista hajoavat kampiakselin ja kiertokankien laakerit. Öljyn loppuessa häviää laakereista niihin öljypumpun paineella tekemä öljykalvo ja kyseisessä kohteessa syntyy metalli metallia vasten -kosketus. Tässä vaiheessa moottori päästää pahan kolinan, mutta jatkaa vielä jonkin aikaa pyörimistä. Pyöriminen loppuu (mikäli konetta ei tajuta sammuttaa) laakereiden hirttäessä totaalisesti kiinni, tai kiertokangen tullessa haukkaamaan raitista ilmaa lohkon kylkeen tekemänsä ikkunan kautta.
- Hyndätessä kiinnileikannut
...todennäköisemmin kirjoitti:
Ennen mäntiä autonmoottorista hajoavat kampiakselin ja kiertokankien laakerit. Öljyn loppuessa häviää laakereista niihin öljypumpun paineella tekemä öljykalvo ja kyseisessä kohteessa syntyy metalli metallia vasten -kosketus. Tässä vaiheessa moottori päästää pahan kolinan, mutta jatkaa vielä jonkin aikaa pyörimistä. Pyöriminen loppuu (mikäli konetta ei tajuta sammuttaa) laakereiden hirttäessä totaalisesti kiinni, tai kiertokangen tullessa haukkaamaan raitista ilmaa lohkon kylkeen tekemänsä ikkunan kautta.
Tosi on, että kaksitahtinen tai ilmajäähdytteinen kone saattaa hyvinkin jurskahtaa -mutta ylläri -ei useinkaan uutuuttaan tai öljyn vähyyden vuoksi, vaan siksi, että väljässä koneessa ohipuhallus männänrenkaiden ohitse saa aikaan öljykalvon häviämisen ja paikkojen kiinnileikkaamisen.
Kiertokangen laakerivaurio tosin on yleinen myös vaikkapa motocrosskoneissa. Sekin voi jämähtää täysiltä kierroksilta täysin umpikamaksi.
Ei ollut kivaa parimetrisestä ratapölkkyhyppyristä hypättyä, kun kone leikkasi kesken ilmalennon.....
Sattui aivan vitusti :)...alastulon jälkeinen äkkipysäys meinaan.
Öljyn vähyydestä tai ylikuumenemisesta usein taas seuraa männänrenkaiden hirttäminen sylinterinseinämiin, mikä taas tarkoittaa kaksitahtikoneessa usein renkaanpalan jämähtämistä johonkin aukkoon ja nelitahtisessa muuten vain ahdistamista.
Meteli on helvetillinen.
Useimmiten äkkipysäys sattuu nimenomaan väljää konetta kovasti kuormittaessa. ...todennäköisemmin kirjoitti:
Ennen mäntiä autonmoottorista hajoavat kampiakselin ja kiertokankien laakerit. Öljyn loppuessa häviää laakereista niihin öljypumpun paineella tekemä öljykalvo ja kyseisessä kohteessa syntyy metalli metallia vasten -kosketus. Tässä vaiheessa moottori päästää pahan kolinan, mutta jatkaa vielä jonkin aikaa pyörimistä. Pyöriminen loppuu (mikäli konetta ei tajuta sammuttaa) laakereiden hirttäessä totaalisesti kiinni, tai kiertokangen tullessa haukkaamaan raitista ilmaa lohkon kylkeen tekemänsä ikkunan kautta.
sanonta "... laakereista niihin öljypumpun paineella tekemä öljykalvo..." ei pidä paikkaansa.
Öljypumpun paine on luokkaa 1,5-5 bar ja laakerin pintapaine suuruusluokkaa 100 bar tai enemmän, joten ei se öljypumppu sitä oljykalvoa tee. Öljykalvo syntyysiitä, että akseli pyörii vähän epäkeskisesti laakerissa ja tämän epäkeskisen pyörimisliikkeen aiheuttama kiilavaikutus painaa akseliin tarttuneen öljyn kapeaam rakoon suurella paineella estäen metallipintoja hankaamasta toisiaan. Öljypumpun tehtävänä on vain siirtää öljyä laakeriin sitä mukaa kun sitä sinne menee.- ....tarkennuksesta
sitroen kirjoitti:
sanonta "... laakereista niihin öljypumpun paineella tekemä öljykalvo..." ei pidä paikkaansa.
Öljypumpun paine on luokkaa 1,5-5 bar ja laakerin pintapaine suuruusluokkaa 100 bar tai enemmän, joten ei se öljypumppu sitä oljykalvoa tee. Öljykalvo syntyysiitä, että akseli pyörii vähän epäkeskisesti laakerissa ja tämän epäkeskisen pyörimisliikkeen aiheuttama kiilavaikutus painaa akseliin tarttuneen öljyn kapeaam rakoon suurella paineella estäen metallipintoja hankaamasta toisiaan. Öljypumpun tehtävänä on vain siirtää öljyä laakeriin sitä mukaa kun sitä sinne menee.Siinäpä se tulikin selitettyä, niin kuin se olisi minunkin pitänyt selittää (jos olisin tiennyt asian todellisen tolan...).
- mikowiz
Kiinnileikkautuminen tarkoittaa sitä, kun kaksi metallipintaa "hitsautuvat" eli sulavat kiinni toisiinsa. Tämä johtuu moottorissa riittämättömästä voitelusta/jäähdytyksestä. Öljyn yksi tarkeimpiä tehtäviähän on voitelun ohella on jäähdytys.
- 2t-leipoo
Kyllä se mäntä voi leikata muutenkin kuin öljyn loppumisella tai ylikuumenemisella tapoja on useita liian kulunut mäntä voi esim pompata paikoiltaan
- Anonyymi
Mitä pitäs tehä kun se leipoo minkalainen remontti siihen pitää tehdä että taas kävis
kone - Anonyymi
Liian pitkät männänrenkaat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869