Reumatekijän (RF) raja-arvot

Asko

Reumatekijän arvo oli kokeissani 7. Mitä tämä kertoo? On kuulemma rajojen sisällä, mutta mitkä ovat rajat? Tulehdusarvot 0,6 eli sekin siis ihan hyvä.
Oireet sormissa vain tuntuu yhä kivuliailta, vaikka kaikki arvot olivat siis ok. Mutta niin, mitkä on nuo reumatekijän raja-arvot?

13

22712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtooileus

      No sen tiedän et jos s-RF pitää ylitää 15 niin
      sit arvot on koholla! Näin mulle kerrottiin no
      lääkäri kyllä katsoo muitakin tekijöitä kuten
      tulehdus arvoja ja sun muuta!

      No kaikki reumat ei näy kokeissa...

      http://www.tohtori.fi/?page=5500370&id=4203492

      Katsoppa onko tossa sinulle apua

      • reumaton

        Mulla oli tuo arvo 75 ja lääkäri sanoi, ettei voi olla reumaa kun ei ole tulehdusarvot koholla. Tiedä sitten miten tuo reumasairus diagnotisoidaan.


      • lääkärillä
        reumaton kirjoitti:

        Mulla oli tuo arvo 75 ja lääkäri sanoi, ettei voi olla reumaa kun ei ole tulehdusarvot koholla. Tiedä sitten miten tuo reumasairus diagnotisoidaan.

        Kaikilla ei tulehdusarvot vaan nouse, vaikka olisikin reuma. Reumalääkäreiden kyllä tulisi se tietää.


    • Asko

      Kiitoksia tähänastisista vastauksista. Lisäkysymyksenä heitän, voiko tuo arvo siis olla myös negatiivinen, (esim. -3). Nettiä selaillessa puhutaan yleensä vain positiivisesta tai negatiivisesta arvosta.. no uusi lääkäriaika on varattuna, mutta aamukivun ollessa särkylääkkeistä huolimatta yhä kova ( jäykkyyttä) ei meinaa mieli malttaa ensi viikkoon.

      • Inkivääri

        Reumatekijää voidaan määrittää kahdella tavalla. Toisen kokeen tulos on joko positiivinen tai negatiivinen ja toisesta kokeesta saadaan numeerinen arvo eli "normaali tulos" alle 14. Reumatekijä ei voi numeerisesti olla miinusmerkkinen. Kun puhutaan, että reumatekijä on negatiivinen, se tarkoittaa, että sillä hetkellä veressä ei ole löydettävissä reumatekijää. Reumatekijän taso voi vaihdella, joskus on enemmän ja joskus vähemmän.


      • Sipe

        Reumatekijä on negatiivinen myös silloin, kun tulos on tietyn rajan (viitealue)alapuolella. Ei silloin kuitenkaan sanota, että tulos on -3. Lähes kolmasosalla nivelreumaatikoista reumatekijä on koko elämän negatiivinen. Heillä diagnoosina on seronegatiivinen nivelreuma.

        Diagnoosin tekoon ei riitä positiivinen reumatekijätulos, on se kuinka korkea tahansa. Oireet ja röntgenlöydökset ovat ratkaisevassa asemassa. Kymmenet sairaudet aiheuttavat samantapaisia oireita kuin nivelreuma. Sen vuoksi maallikkojen ei pitäisi tehdä diagnooseja oireitaan vertailemalla.


      • Asko
        Sipe kirjoitti:

        Reumatekijä on negatiivinen myös silloin, kun tulos on tietyn rajan (viitealue)alapuolella. Ei silloin kuitenkaan sanota, että tulos on -3. Lähes kolmasosalla nivelreumaatikoista reumatekijä on koko elämän negatiivinen. Heillä diagnoosina on seronegatiivinen nivelreuma.

        Diagnoosin tekoon ei riitä positiivinen reumatekijätulos, on se kuinka korkea tahansa. Oireet ja röntgenlöydökset ovat ratkaisevassa asemassa. Kymmenet sairaudet aiheuttavat samantapaisia oireita kuin nivelreuma. Sen vuoksi maallikkojen ei pitäisi tehdä diagnooseja oireitaan vertailemalla.

        Tuo on aivan totta, ettei maallikon pitäisi leikkiä lääkäriä. Silloin vain kun omalla kohdalla on jokin vaiva, niin kaikki vaihtoehdot haluaa ottaa huomioon (vaikea välttyä tekemästä johtopäätöksiä).

        Tässä onkin juuri mielenkiintoinen juttu, kun etsin netistä ( kirjoista) tietoa nivelongelmista, aina tuntuu tietoa olevan vain reumasta. Muiden sairauksien aiheuttamista niveloireista ei tietoa sitten tunnukaan löytyvän.

        Itselläni oireet alkoivat reilu pari viikkoa sitten sormien pikkunivelistä, nyt myös rystysissä kipua. 1000mg päivittäin särkylääkettä ( puuduttavaa voidetta), mutta silti aamuisin kipu ja kankeus on suuri. Kipu ei tosin täysin häviä päivänkään mittaan, mutta kankeus helpottaa. Toisaalta turvotus on aika olematonta, eikä sormet ole kovinkaan kosketusarat. Kuumeiluakaan ei ole ollut, mutta voimattomuutta ja väsymistä kylläkin. Tosin ei tämmöinen pelko-/kiputila voi tietenkään mieltä kovin ylentääkään. (Pelolla tarkoitan pelkoa vakavasta sairaudesta).

        ps. Kiitos Inkivääri ja Sipe hyvistä selityksistä arvojen suhteen!


      • nelli67

        Koitappa selvitä ens viikkoon!Lääkärit kyllä
        löytää syyn aikaa myöten kun vaadit et asia
        tutkitaan pyydä ottamaan kaikki mahdolliset
        röngtenkuvat kaularanka ja olkapäät!Et pois
        suljetaan kulumat jotka saattaa aiheuttaa
        kipuikua käsissä"puutumista"jos sinulla
        on semmoista vaivaa kivun ohella!

        Olen kuulut et pehmytkudosremua aiheuttaa
        samanlaisia oireita kun nivel reuma mut sitä
        tietääkseni ei verikokeesta voi todeta vaan
        reumalääkäri pystyy sen diaknoosin tekeen jos
        semmoinen on!

        Oletko ottanut selvää et onko suvussasi reumaa
        luultavsti on perityvää!

        Itse kärsin kans samantyypisestä vaivasta jo
        5 vuotta ja nyt oon kyllästynyt särkyyn!!
        Särky on ollut vaihtelevaa joskus enemmän
        ja toisinaan ihan hirveetä kortisoonia on
        pistetty olkapäähän ja pillereitä on syöty
        erinäinen määrä jolla saa hetkellisen
        helpotuksen leposärky on aivan taivaallista
        olkapäitä jomottaa ja kädet on sormia myöten
        puutuneet ja sormen nivelet on arat ja jäykät!
        Nyt oon ollut sairaslomalla 5 viikkoo..
        Verikokeet on otettu ja vähän on jotkut
        tulokset koholla...käsien puutumiselle
        löydettiin syy kulumaa niskoissa!!Mut muita
        oireita ei oo vielä saatu selville!
        Uskon kyllä että sekin päivä koittaa et
        syy löytyy.....

        Eihän kukaan voi verrata vaivoja keskenään
        mut vaivoista puhuminen "kirjoittaminen!"
        helpottaa monia jos ei oo kelle puhua!

        Toivottavasti saat tietoo oireihisi ja
        vinkkejä!


      • voi kyllä
        nelli67 kirjoitti:

        Koitappa selvitä ens viikkoon!Lääkärit kyllä
        löytää syyn aikaa myöten kun vaadit et asia
        tutkitaan pyydä ottamaan kaikki mahdolliset
        röngtenkuvat kaularanka ja olkapäät!Et pois
        suljetaan kulumat jotka saattaa aiheuttaa
        kipuikua käsissä"puutumista"jos sinulla
        on semmoista vaivaa kivun ohella!

        Olen kuulut et pehmytkudosremua aiheuttaa
        samanlaisia oireita kun nivel reuma mut sitä
        tietääkseni ei verikokeesta voi todeta vaan
        reumalääkäri pystyy sen diaknoosin tekeen jos
        semmoinen on!

        Oletko ottanut selvää et onko suvussasi reumaa
        luultavsti on perityvää!

        Itse kärsin kans samantyypisestä vaivasta jo
        5 vuotta ja nyt oon kyllästynyt särkyyn!!
        Särky on ollut vaihtelevaa joskus enemmän
        ja toisinaan ihan hirveetä kortisoonia on
        pistetty olkapäähän ja pillereitä on syöty
        erinäinen määrä jolla saa hetkellisen
        helpotuksen leposärky on aivan taivaallista
        olkapäitä jomottaa ja kädet on sormia myöten
        puutuneet ja sormen nivelet on arat ja jäykät!
        Nyt oon ollut sairaslomalla 5 viikkoo..
        Verikokeet on otettu ja vähän on jotkut
        tulokset koholla...käsien puutumiselle
        löydettiin syy kulumaa niskoissa!!Mut muita
        oireita ei oo vielä saatu selville!
        Uskon kyllä että sekin päivä koittaa et
        syy löytyy.....

        Eihän kukaan voi verrata vaivoja keskenään
        mut vaivoista puhuminen "kirjoittaminen!"
        helpottaa monia jos ei oo kelle puhua!

        Toivottavasti saat tietoo oireihisi ja
        vinkkejä!

        altistaa sille, itselläni on reuma mutta ei muilla suvussa.


      • faktori
        Inkivääri kirjoitti:

        Reumatekijää voidaan määrittää kahdella tavalla. Toisen kokeen tulos on joko positiivinen tai negatiivinen ja toisesta kokeesta saadaan numeerinen arvo eli "normaali tulos" alle 14. Reumatekijä ei voi numeerisesti olla miinusmerkkinen. Kun puhutaan, että reumatekijä on negatiivinen, se tarkoittaa, että sillä hetkellä veressä ei ole löydettävissä reumatekijää. Reumatekijän taso voi vaihdella, joskus on enemmän ja joskus vähemmän.

        Jossain labrassa negatiivisen ja positiivisen tuloksen raja on 14, toisessa se voi olla 20 tai joku muu riippuen tutkimusmenetelmästä. Reumatekijä mittaa tiettyjen vasta-aineiden määrää, joten tulos voi vaihdella huomattavasti.


      • Asko

        Jatkotutkimuksia luvassa. Odottavan aika on pitkä. Kiitokset jälleen kaikille vastanneille.


      • Anonyymi
        Asko kirjoitti:

        Jatkotutkimuksia luvassa. Odottavan aika on pitkä. Kiitokset jälleen kaikille vastanneille.

        Minulla oli reumafaktori alle 10. S-CCPAb oli 56 ja nivelreuma diagnoosi lääkäriltä.


    • Anonyymi

      No minulla oli rf 700 ja crp normaali mutta senkka 80... vuosia ollu nivelkipuja ja niveliä kuvattu ym. Mitään ei tiedetty kunnes eräs fiksu lääkäri keksi ottaa muita vasta-aine kokeita.. otti itseasiassa kaikki ja kappas, löytyi Sjögrenin syndrooma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1739
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1370
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1342
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe