Miten usein tasapainotus

Creo

Siinäpä se kysymys otsikossa, eli miten usein renkaat kannataa tasapainottaa? Varoiksi joka renkaanvaihdon yhteydessä vai vasta sitten jos pahasti täryyttää?

8

4406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • renkaat

      ovat halpoja verrattuna alustaremontteihin , virhellisiä tasapainotuksia ei välttämättä edes huomaa mistään

    • poju

      Renkaat tietysti aina tasapainotetaan asennuksen yhteydessä ja tuhannen jälkeen on hyvä käydä uudet renkaat uudelleen tasapainottamassa.
      Ja tottakai jos auto tärrää niin voit tasapainottaa, vaikkakin harvemmin syy löytyy tasapainotuksesta vaan jostain muualta!

    • vazman

      Se tasapainotus tarkistella vaikka keväisin ja syksyisin..
      Ja udet renkaat saattavat pyörähtää vanteella aluksi herkästikkin jos heti vaihdon jälkeen lasketaan mutkan taakse polvi suorana..

      • renkaat uutena tasapainotetaan kunnolla, ei uusintapainotusta tarvitse normaalisti tehdä koskaan. Valitettavasti vain se painotus tehdään liian usein hutiloiden, vähän sinne päin. Sitten kun takuuna menet uudestaan painottamaan, menee sinun ja painottajan aika hukkaan.
        Saattaa olla, että joskus olen joutunut renkaan tasapainottamaan kesken ikänsä, mutta ei nyt tule mieleen. Olen ajanut noin 0,8 Gm ja itsekin aika monet renkaat tasapainottanut useammanlaisilla koneilla.
        Jos ratti ravistaa jossakin 80...100:n nopeudessa, saattaa olla syytä tasapainottaa eturenkaat. Jos taas ikäänkuin auton lattia tärisisi, saattaa olla syytä tasapainottaa takarenkaat.
        Peräkärrynkin renkaat kannattaa tasapainottaa, niin loppuu se rynkytys ja pomppiminen.


      • epäilen?
        sitroen kirjoitti:

        renkaat uutena tasapainotetaan kunnolla, ei uusintapainotusta tarvitse normaalisti tehdä koskaan. Valitettavasti vain se painotus tehdään liian usein hutiloiden, vähän sinne päin. Sitten kun takuuna menet uudestaan painottamaan, menee sinun ja painottajan aika hukkaan.
        Saattaa olla, että joskus olen joutunut renkaan tasapainottamaan kesken ikänsä, mutta ei nyt tule mieleen. Olen ajanut noin 0,8 Gm ja itsekin aika monet renkaat tasapainottanut useammanlaisilla koneilla.
        Jos ratti ravistaa jossakin 80...100:n nopeudessa, saattaa olla syytä tasapainottaa eturenkaat. Jos taas ikäänkuin auton lattia tärisisi, saattaa olla syytä tasapainottaa takarenkaat.
        Peräkärrynkin renkaat kannattaa tasapainottaa, niin loppuu se rynkytys ja pomppiminen.

        Tuossapa ei taida olla mitään fakta tietoa. Oletko tosiaan sitä mieltä että kerran tasapainotetaan ja sen jälkeen ajat vaikka läpi elämän??????????


    • Aqw3uotta

      Kun puhtaat ja hyvin asetetut renkaat
      hiemankin vapistavat rattia noin 85 km tuntinopeudessa.

      (hyvin asennetut tarkoittavat että pyörä on irti maasta kun ensin hieman ja sitten kiristetään sen verran kuin helpolla voidaan kiristää ja toisella kädellä pidetään renkaasta kiinni)

      • Suomessa

        Viime kesänä olin lomamatkalla Saksassa ja renkaat alkoivat täristää jo 150 km/h:n vauhdissa ja ei muuta kuin saksalaiseen rengasliikkeeseen ja heti loppui täristys.
        Mutta jos rengas alkaa täristää jo 80 km/h:n vauhdissa,niin silloin sen tasapainotus on päin prinkkalaa täydellisesti.


      • selittäjä.
        Suomessa kirjoitti:

        Viime kesänä olin lomamatkalla Saksassa ja renkaat alkoivat täristää jo 150 km/h:n vauhdissa ja ei muuta kuin saksalaiseen rengasliikkeeseen ja heti loppui täristys.
        Mutta jos rengas alkaa täristää jo 80 km/h:n vauhdissa,niin silloin sen tasapainotus on päin prinkkalaa täydellisesti.

        Yleensä ne täristävät 80–90 ja 110–120,

        Se tärinä pienimmillään on pientä vapinaa ohjauspyörässä,
        kun pitää sitä vain herkästi kiinni suoraan ajaessa.

        Tuossa citroenin vastauksessa oli kaikki oikein,
        mutta pelkään että yksi tärkeä asia,
        meni liian pienellä huomiolla ohi lukijoilta.
        Usein tasapainotus tehdään huolimattomasti.

        Eli jos rengas kiinnitetään vain kartiolla laippaa vasten tasapainotuskoneessa,
        se menee taatusti hieman pieleen.

        Eli sopikaa ostaessa kun renkaat tasapainotetaan,
        kun kaikki on tasapainoitettu ja lattialla,
        laitetaan vielä eturenkaat uudelleen,
        silloin koneen pitää näyttää 0-nollaa tai tasapainotus on epäonnistunut.

        Jos on epätasapainoa,
        kaikki renkaat tarkastetaan useampaan kertaan uudelleen.

        Valitettavasti rengasalakin kuuluu siihen,
        jossa tehdään huolimatonta työtä, kuten katot putoilee yms.

        Hyvä tasapainotus,
        lisää pitävyyttä varsinkin liukkaalla kelillä,
        vähentää kesäajossa huomattavasti rengasmelua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7433
    2. 80
      5018
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4849
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4258
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3048
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2679
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2576
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      48
      2229
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2211
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1840
    Aihe