KODIN SIISTEYS!

moppirätti-imuri

kyllä on uskomatonta, että jos olet siisteydestä pitävä ihminen, niin usein joutuu kuuntelemaan miten hullua se on! en siis ole mikään ääripää, mutta meillä tavarat on paikoillaan ja viimeistään illalla ne laitetaan paikoilleen...lasten leikkejä ei siis kesken kaiken siivota pois ja muutenkin siivotaan niin, ettei seinillä, lattioilla ja pinnoilla lika ja pöly loju viikkotolkulla! mites muilla...? mulla on tuttuja, joiden huushollit hukkuu sontaan ja juuri nää on noita "valittajia"...ollaan kotona, mutta tikkua ei ristiin laiteta...en minäkään heille toitota siitä, että onpa täällä aina pas....sta! kiusallista siis, kun joutuu perustelemaan SIISTEYTTÄ ja sanomaan "etten mä nyt KOKOAJAN siivoa!" Kyllä meilläkin välillä on koti mullinmallin, mutta ei viikkotolkulla(=aina!)

31

2338

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä ite

Kyllähän se niin on, että siitä ne pienetkin lapset oppivat, että esim. lelut laitetaan oikeille paikoilleen leikinjälkeen, ja seuraavan kerran, kun niitä tarvitaan, ne löytyvät sieltä, mihin ne on laitettu (=oikeilta paikoiltaan).
      Varmaan joka huuhhollissa on joskus niin, että jotakin tavaraa etsitään koko perheen voimilla, eikä oikein kukaan tiedä, missä se on. Kiusallinen tilanne, ja etenkin jos on kiire (niinkuin silloin yleensä on!)
      Ei tarvi olla siivousintoilijakaan, kun pikku hiljaa laittelee paikkoja kuntoon. Ei tarvita välttämätää yhtä päivää viikosta "siisvouspäiväksi", kun siivoilee aina tarvittaessa. Tietty joskus täytyy tehdä oikein suursiivokin, mutta vähemmällä pääsee, mitä paremmin pitää kodin puhtaana joka päivä.
      Monet eivät itse "näe" oman kodin olevan sotkuinen, joten kannattaa aina silloin tällöin vilkaista esim. oven pieliin - saattavat jo kipeästi vaatia likaisten sormenjälkien pyyhintää =o)

• tarja2

katsoisin kuuluvani samaan kategoriaan kanssasi.
      Tosin osittainen syy lienee että olen ollut kauan kotiäitinä ja näin ollen olen "joutanut" järjestystä yllä pitämään.
      Nyt aloitin työt ja on kieltämättä vähän vaikeaa tehdä samat asiat kuin kotona ollessa.
      Olen esimerkiksi tottunut aloittamaan päivän imuroinnilla ja muilla pienillä järjestely hommeleilla,että koti on siisti kun tullaan ulkoa takaisin.
      Illalla olen vähän laiskempi että iltapala-astiat jne saattaa jäädä tiskipöydälle.
      No,työt alkaa vasta ysiltä niin toistaiseksi olen kerennyt ja viitsinytkin,saa nähdä pitemmän päälle.
      On minullakin monen tyyppistä ystävää tässä siivousasiassa.
      Yksi ei siivoa kuin kerran kuussa (ehkä) eikä silloinkaan minusta niin kuin olisi heillä tarpeellista.
      Yksi siivoaa usein,mutta silti esim. vessan lavuaarit ja "piilopaikat" lattialistat yms. jotka minusta kuuluvat siivoukseen jäävät tekemättä.
      Yksi siivoaa viikkotolkulla,yksi huone silloin ja toinen tällöin....
      Eli meitä on moneen junaan...
      Itsekin kyllä nyt kun vihdoinkin sain yhden unelmani täyttymään eli isomman kodin,omakotitalon kahdessa kerroksessa,olen voinut vähän vähentää siivousmäärää kun se lian tuntu ei hyppää niin silmille kun on pystytty levittäytymään isommalle alalle,lapsilla omat huoneet jne.
      Vanha talo niin hommia kyllä silti riittää,remontista ei loppua tule ja remontista jos mistä sitä siivottavaakin kertyy...
      Mutta ei asia minulle ole rasite joten moppailemisiin!!!

• kysymys tänne?

En väittäisi, että kotimme suorastaan hukkuisi sontaan, mutta toivoisin sen ehdottomasti olevan siistimpi. Kuinka ihmeessä te noin yksi vuotiaiden lasten vanhemmat, työssä käyvät, ehditte pitää kodin siistinä???
      Aamulla lapsen herätessä(n 07:00) ensimmäinen on vaipan vaihto. Sitten aamupalaa valmistamaan, syödään ja laitan (siis vain yhden!) muksun telkkarin eteen istumaan teletappeja katsomaan, ja sen vajaan puolituntisen aikan peseydyn, vaihdan vaatteet ja meikkaan.
      Sitten kello onkin jo 15 vaille yhdeksän ja vien lapsen hoitoon mummille naapuriin ja töihin.
      Kotiin tulen noin klo 18:30, matkalla kaupassa käyty, lämmitän mummin valmistamaa ruokaa, syödään, leikitään, ollaan ulkona vielä vähän jos sää sallii, nukkumaan _viimeistään_ klo 21, yleensä aikaisemmin. Tässä vaiheessa olen jo melko uninen itsekin, pyykkiä pesen, silitän ja tiskaan. Missä ihmeen vaiheessa voin ehtiä imuroimaan tai pyyhkimään pölyjä/siivoamaan vessan?
      Mies auttaa kun ehtii, ja viikonloppuisin on puolitoista päivää vapaata, jotka usein vietämme retkeillen lasten(serkkuja on) kanssa (joka myöskin vaatii omat valmistelunsa)tai muuten ulkoillen...
      Olenko vain laiska???
      Ratkaisua tähän pulmaan kaipailen!

• ...kertokaa...

Juuri tuo työn ja lasten yhteensovittaminenhan se ongelma onkin, Aikaa ei voi yöunistakaan oikein raapia kotitöihin. Suurinpiirtein siistiä oli meilläkin, mutta sellaiset paikat, joihin ei suoraan aina näe olivatkin kaaoksessa. Se vähä aika, jnka lasten kanssa ehti viettää oli arvokasta, sitä en kokonaan halunnut laittaa siivoukseen, kun kaikenlaisia ruoanlaittohommiakin oli kuitenkin tehtävänä. Kadehdin suorastaan toisten putipuhtaita koteja. Koskaan en löytänyt toimivaa ratkaisua tähän.

Nyt olen ikionnellisena kotiinjäätyäni sitten yrittänyt purkaa tekemättömien töiden listaa, siivoillut nurkkia ja kaappeja, korjannut lasten vaatteita, ja nauttinut siitä, ettei ole jatkuvaa stressiä noista jutuista. Imuria en viitsi enää edes siivouskomeroonkaan viedä, sitä tarvitsee meillä usean kerran päivässä, koska perheeseemme kuuluu myös kaksi koiraa. Näistä luopuminen olisi kuitenkin ollut aikaisemmin jo väärin lapsia kohtaa, joten odotan, että vanhuus korjaa nekin pois.

Rakenteilla olevaan uuteen kotiimme kuitenkin katson tarkaan materiaalit, ja kriteerinä on kyllä myös helppo siivous, ja käytännölliset ja tarpeelliset säilytystilat. Ja tarpeeksi tilaa.

• Pariton Isä
        ...kertokaa... kirjoitti:

Juuri tuo työn ja lasten yhteensovittaminenhan se ongelma onkin, Aikaa ei voi yöunistakaan oikein raapia kotitöihin. Suurinpiirtein siistiä oli meilläkin, mutta sellaiset paikat, joihin ei suoraan aina näe olivatkin kaaoksessa. Se vähä aika, jnka lasten kanssa ehti viettää oli arvokasta, sitä en kokonaan halunnut laittaa siivoukseen, kun kaikenlaisia ruoanlaittohommiakin oli kuitenkin tehtävänä. Kadehdin suorastaan toisten putipuhtaita koteja. Koskaan en löytänyt toimivaa ratkaisua tähän.

Nyt olen ikionnellisena kotiinjäätyäni sitten yrittänyt purkaa tekemättömien töiden listaa, siivoillut nurkkia ja kaappeja, korjannut lasten vaatteita, ja nauttinut siitä, ettei ole jatkuvaa stressiä noista jutuista. Imuria en viitsi enää edes siivouskomeroonkaan viedä, sitä tarvitsee meillä usean kerran päivässä, koska perheeseemme kuuluu myös kaksi koiraa. Näistä luopuminen olisi kuitenkin ollut aikaisemmin jo väärin lapsia kohtaa, joten odotan, että vanhuus korjaa nekin pois.

Rakenteilla olevaan uuteen kotiimme kuitenkin katson tarkaan materiaalit, ja kriteerinä on kyllä myös helppo siivous, ja käytännölliset ja tarpeelliset säilytystilat. Ja tarpeeksi tilaa.

..on jatkuvasti lattialla pönöttävä pölynimuri. Se on oikeasti jotain sellaista jota en voi sietää.

Itse imuroin ainoastaan matot, muuten moppaan joko pelkästään kuivalla (pölyt, elukoiden karvat ja hiekat lähtee) tai ensin kuivalla ja perään kostealla (lika lähtee ja ilmassa oleva pöly ei jää leijailemaan). Imuri ei tee muuta kuin pölyisen ilman.
        Moppaus (kunnon Swepillä) on nopeampaa, helpompaa, hiljaisempaa, tehokkaampaa ja sen laittaminen komeroon on paljon helpompaa. Ei myöskään tarvitse vaihtaa johdon paikkaa jatkuvasti (varsinkin ok-talossa iso riesa nuo johdot).

Ja minulla ei ole putipuhdasta. Villakoiria ei silti ole vaikka on kolme kissaa ja pitkäkarvainen koira. Moppiin siirryttyäni ei myöskään ole tarvinnut pyyhkiä pölyjä kuin ehkä kymmenen kertaa hervemmin kuin ennen.

• täällä

sellainen "siivouskone" olen ollut aina :) jotenkin ihan huomaamatta ja siinä sivussa on tullut aina pidettyä koti puhtoisena. Ei sitä itse edes huomaa ennenkuin joku "huomauttaa" asiasta. Anoppi tuppasi muinoin aina kehumaan, ja se "kodin puhtaus ja siisteys" olikin varmaan ainoa asia mistä koskaan mitään oikein positiivista sanoi:)( kritisoiva ihminen).
      Itseäni ei häiritse muiden sotkut, jos se ei ole jo epähygienistä, mutta mulla on vähän sellanen paha tapa että kun näen maton kulman kurtussa, oikasen sen huomaamatta paikassa kun paikassa :)

Tosin nykyään olen oppinut vähän hölläämään. Ei mene yöunet vaikka joskus vähän sotkuista olisikin, ehtiihän sen huomennakin. Lapsimäärän lisääntyessä ja kasvaessa on ollut pakko antaa jossain kohti vähän myöten.

Mutta ei kai kissa karvoistaan pääse...Vaikka saatankin nykyään katsoa sohvalta sitä eteisen lasten ansiosta syntynyttä kaaosta ja tuumata että katson tämän ensin, menen sitten, en voisi kuvitella jättäväni sen sotkun kohta korjaamista kokonaan.

• moppirätti-imuri

että muitakin "siistejä" on lapsiperheissä. Kai se sitten vaan on niin, että toiset organisoi paremmin nää siivoushommelit...mullakin ne menee siinä sivussa pitkin päivää ja suurin osa ihan huomaamatta, kait se on tapa sekin! =) Mutta silti ottaa pattiin, kun joku käy arvostelemaan sitä ja samaan hengen vetoon puolustamaan likasuutta esim. sillä verukkeella, että tulee sitten vastustuskykyä...=), en mäkään millään liuottimilla siivoa ja kyllä meidän lemmikkieläimiä omistavien perheissä takuulla löytyy tarvittavat määrät pöpöjä, vaikka imuroisimme kokoajan! taitaa olla kateutta vaan...joten moppailemisiin! juu ja kotona olen minäkin, tosin kun olin töissä ja lapset hoidossa, niin kämppä sotkeentuikin vähemmän :)!

• heiluu

Olen aina ollut tämmöinen "siivoushullu", välillä melkein ärsyttää itseäki! Kotona on kaikki oltava melkein tip top, lasten lelut eivät kuitenkaan häiritse mutta illalla ne laitetaan omalle paikalle...
      Tuntuu että mulla on silmät jotka näkee olemettomatki pölyt, ja ne on siivottava pois=)
      Kylässä mulla ei häiritse vaikka ois kuinka sotkusta, kunhan ei tosi paskasta....
      Tuntuu että olen ainoa joka imuroi joka päivä, joskus joka toinen päivä... toivottavasti on muitaki..

• tarja2

ystävättärelleni,joka etsiskeli inspiraatiota siivoukseen....tähän aikaan päivästä voi olla tosi piilossa:)
      Sain muuten joululahjaksikin tv-shopista tilatun pudistusainesetin,oli liusota ja tahnaa vaikka kuinka monta purnukkaa..enkä kyllä ole löytänyt kohdetta missä olis ollut sen tehokkaampaa kuin ihan kotikaupasta saadut aineet.
      Tuo tullessas,vie mennessäs tee ollessas!!

• mss. sonta

juu, meillä on aina hirveän sekaista paitsi kun joku tulee käymään, niin vähän siivoillaan. Eikös se nyt ole niin, että jokainen tyylillään.
      Minulla on 4 lasta, eikä kukaan ole erityisemmin sairastellut, eikä varmaan hirveitä traumoja saanut vaikka kamoihin kompastellaankin.
      Myönnän, vihaan siivoamista ;)

• Titi

olla "perussiistiä",eli jos joku vieras tulee yllättäen,ei iske paniikki. Ja koska kotiin ja sisustukseen on uhrattu aikaa ja rahaa,niin onhan siisti koti viihtyisämpi.
      Tuo aikapula iski pahasti,kämppään alkoi kasautua pyykkiä nurkkiin ja villakoiria sohvien alle. Töitten jälkeen tai aikaisin aamulla siivoaminen ei yksinkertaisesti enää huvittanut.Alkoi jo ahdistamaan se sotkuisuus. Palkkasin siivoojan,joka imuroi ja pyyhkii pölyt kerran viikossa.Jo se auttaa kummasti,ne pyykit ehdin paremmin..Kunhan vielä saisin lapsen oppimaan oman huoneen siivoamisen..

• täälläkin

ei meillä paskaista sentään mutta sekasotku kylläkin.Ei ole organisoimis ongelmaa,vaan puhdas laiskuus siivoamisen suhteen.En kyllä kuulu myöskään niihin jotka arvostelevat toisten siivoamisintoa,jokainen tyylillään.Siivoan kun sille tuntuu,joskus pari kertaa viikossa joskus kerran kuussa.Yleensä löydän muka "parempaa" tekemistä jos olen suunnitellut siivousta etukäteen.Tiskit saattaa kerääntyä pinoksi asti ja lattian pesu on todella harvaa.Ei meillä sentään roskia ympäri asuntoa ole mutta leluja,lehtiä ja vaatteita kylläkin.Ei haittaa minua ja viihdyn hyvin kotona!Siivoan sitten kun siivotuttaa ja salaa vähän kadehdin muiden järjestystä! ;D

• siivousintoilija

mutta minä ja mieheni valitettavasti ollaan sotkijoita, joille siivoaminen on työtä ja tuskaa. Inhoan kuitenkin sotkua ja villakoiria, joten yritän pitää kodin jotenkuten puhtaana. Suursiivouksiin ei energia kuitenkaan riitä. Toivottavasti tästä kehityn. Olen kuullut, että lapselle ei tule niin helposti allergioita jos kasvaa kohtuullisen siivottomassa ympäristössä :).

• tarja2

osittain sille,että koti on kunnossa päivittäin,niin suursiivouksia ei tarvita ja sitä kaaosta ei pääse syntymään.
      Minulla on vähän puhtaan pyykin kanssa ongelmia,sitä meinaa kertyä korkeat pinot ennekuin se kaappiin ehtii.
      Nyt teinkin itselleni pyhän päätöksen,etten pese uutta pyykkiä ennekuin entiset on kaapissa(onneksi on tuota rättiä kertynyt kaappiin,niin riittää vaatteet:)
      Tämäpä olkin tavallaan mielenkiintoinen pohtimisen kohde...

• keskustelu

Jokainen tyylillään.

• siivo-inhokki

vein kaiken ylimääräisen kasoihin-kirpparille-kaappiin-roskikseen-kierrätykseen
        jo rupesi tulemaan tilaa. Lapsiperheessä kun yleensä ostetaan uutta ennenkuin on vanha viety pois. Varastoakaan en ole enää tarvinnut kuuteen vuoteen edes käydä, kun ei ole mitään ylimääräistä, kun kaikki on toimitettu omiin kasoihinsa ja siitä sitten eteenpäin.
        Astiakaappi on enää käymättä ja sielläpä sitä tavaraa, turhaa, onkin..
        ostatko multa yleiskoneen? ;)

• Pariton Isä
        siivo-inhokki kirjoitti:

vein kaiken ylimääräisen kasoihin-kirpparille-kaappiin-roskikseen-kierrätykseen
        jo rupesi tulemaan tilaa. Lapsiperheessä kun yleensä ostetaan uutta ennenkuin on vanha viety pois. Varastoakaan en ole enää tarvinnut kuuteen vuoteen edes käydä, kun ei ole mitään ylimääräistä, kun kaikki on toimitettu omiin kasoihinsa ja siitä sitten eteenpäin.
        Astiakaappi on enää käymättä ja sielläpä sitä tavaraa, turhaa, onkin..
        ostatko multa yleiskoneen? ;)

Eukon lähdettyä on ollut armoton koluaminen ja turhasta eroon pääseminen. Noita tupperikippojakin on varmaan tonnin arvosta (jos vähän liioitellaan). Haluukko ostaa? en vaihda mihinkään paitsi rahaan:)

Hyvä periaate on että jokaisella esineellä on oma paikkansa. Jos jollekin ei ole niin sille tehdään (jos kapine on ehdottomasti tarpeellinen) tai sitten siitä hankkiudutaan eroon. Ja mitään uutta ei pidä ostaa ellei vanhoillekaan ole paikkaa.
        Sälälaatikkoja (siis sellaisia joihin laitetaan tavarat hetkeksi siivouksen ajaksi ja levitetään kokonaisuudessaan ympäri kämppää jos sieltä jotain tarvitsee) ei pidä hyväksyä.

Raaka peli ja tylyä toimintaa.

P.S.
        Vaikeaa tämä on kun yksinään asuu omakotitalossa jossa tilaa olisi yllinkyllin.

• äippä87

minä imuroin kotona joka päivä ja pyyhin pölyt joka toinen päivä. On mukavampi kun pikkuinen lattialla konttailee ettei löydy ns. "kakkaa" Ja siisti koti on siihtyisä. Jos kodin emäntä on kotona ja talo on sekaisin kertoo se vain tämän emännän omasta laiskuudesta tai osaamattomuudesta!

• sekainen

koti kertoo siitä, että lasten kanssa oleminen ja tuouhuaminen, lukeminen, nautiskelu jne. on tärkeämpää kuin siivoaminen

• olenkohan laiska

Jaksat siivota....mahtaako muuttua jos/kun sulla kolme tai neljä lasta....

• siivoushullu

Kiva kuulla että on muitakin siivoushulluja=)
        Itse ajattelen joka päivä kun imuroin että olenkohan hullu, no onneksi en ole kuitenkaan ainoa=)

• ???

siivotte saunan, ikkunat, uunin, jääkaapin, kaapit ym ym?????? Kun tuntuu ettei itellä jää arjen pyörityksessa niille aikaa ja voimia..

• kolmen äiti

Nämä ovat juuri niitä, jotka helposti jäävät roikkumaan. Saunan siivous ja kylppärin perusteellinen pesu olisi tarkoitus tehdä kerran kuussa, käytännössä kuitenkin välit venyvät noin kerran kahdessa kuussa. Tietysti selvä lika siivotaan heti, mutta perusteellinen kuuraus. Uuni varmaankin noin kerran kuussa, mutta se uunin ulosvetäminen liian harvoin, juuri puhdistin sen puolen vuoden tauon jälkeen. Jääkaappia pesen niin, että puhdistan liat heti, kerran viikossa yritän siivota paremmin, mutta se taus taas sitten jää roikkumaan, muutaman kuukauden välein yritän sen kuitenkin myös vetää ulos. Pakastin on käytännössä kerran vuodessa paremmin sulatettu ja pesty.

Ei se ole helppoa kolmen alle kouluikäisen kanssa, kun vauva nukkuu, niin muut haluavat sitten osansa huomiosta. Ja hommien kesken jättäminen on inhottavaa, siksi pyrin tekemään näitä niin, että mies lähtee lasten kanssa vaikkapa mummolaan, ja urakoin itse kotona. Pakko niitä on suunnitella etukäteen. Mutta usein on vaan pakotettava niihinkin hommiin itsensä.

Ikkunat pesen keväällä ja syksyllä kokonaan, mutta niitä tahmaisia kädenjälkiä saa kyllä niistä puhdistella lähes päivittäin. Kaikki yläkaapit ovatkin sitten ne jotka jäävät roikkumaan, ne eivät oikeastaan ole käytössä edes.

Luulen olevani keskivertoa laiskempi siivoaja. Ei meillä nyt suoranaisesti likaista ole, mutta sekaista on kyllä välillä.

• minä vaan

Saunaa ei ole (onneksi).

ikkunat pesen 1-6 kertaa vuodessa (töissä ollessa kerran) kotona ollessa useammin. Yleensä silloin kun auringon osuessa ikkunaan ei näy läpi...

Uuni pestään silloin kun sitä lämmittäessä nousee kauhean hajuinen käry. Tarkistus uunin pohjalle -> pohja on ihan musta. n. 2kk:n välein.

Jääkaappi tulee pestyä 1 1/2 kk:n välein. Yleensä silloin kun sinne on kaatunut jotain ja on aika lähteä kauppaan. On nopea siivota.

Kaapit... Keittiön kaapit kerran vuoteen keväällä. Jos hyllyllä likaa silloin se hylly tulee pestyksi uudelleen. Vaatekaapit... Lasten kaapit 2 kertaa vuodessa keväällä ja syksyllä, samalla otetaan pienet vaatteet pois. Omat vaatekaapit siivosin nyt kun ostin uudet kaapit. Edellisen kerran noin vuosi sitten.

WC... no joo... (tästä varmaan saan kuulla monta kommenttia) kerran kuukaudessa kunnolla. Joten kuten 2 viikon välein.

Imuroin kerran tai kahdesti päivässä keittiön(kun olen kotona). Muut huoneet 1-2 viikon välein. Sitten kun villakoiria näkyy.

Pyykit pesen kerran viikossa (kuivaus taloyhtiön tiloissa) ja taittelen ne narulta ottaessani ja vien heti kaappin. Jos en taittele odottavat ainakin viikon taitteliaansa. Silitän n.3 kertaa vuodessa.

Yleensä siivoan paremmin juuri muutamaa päivää ennen kuukautisia ja sen jälkeen kun on puhdasta nautin... Sitten kun saan vakituisen työn palkkaan siivoojan, joka kävisi kerran viikossa. Ihan vaan siksi etten itse halua siivota.

• epänormaali
        minä vaan kirjoitti:

Saunaa ei ole (onneksi).

ikkunat pesen 1-6 kertaa vuodessa (töissä ollessa kerran) kotona ollessa useammin. Yleensä silloin kun auringon osuessa ikkunaan ei näy läpi...

Uuni pestään silloin kun sitä lämmittäessä nousee kauhean hajuinen käry. Tarkistus uunin pohjalle -> pohja on ihan musta. n. 2kk:n välein.

Jääkaappi tulee pestyä 1 1/2 kk:n välein. Yleensä silloin kun sinne on kaatunut jotain ja on aika lähteä kauppaan. On nopea siivota.

Kaapit... Keittiön kaapit kerran vuoteen keväällä. Jos hyllyllä likaa silloin se hylly tulee pestyksi uudelleen. Vaatekaapit... Lasten kaapit 2 kertaa vuodessa keväällä ja syksyllä, samalla otetaan pienet vaatteet pois. Omat vaatekaapit siivosin nyt kun ostin uudet kaapit. Edellisen kerran noin vuosi sitten.

WC... no joo... (tästä varmaan saan kuulla monta kommenttia) kerran kuukaudessa kunnolla. Joten kuten 2 viikon välein.

Imuroin kerran tai kahdesti päivässä keittiön(kun olen kotona). Muut huoneet 1-2 viikon välein. Sitten kun villakoiria näkyy.

Pyykit pesen kerran viikossa (kuivaus taloyhtiön tiloissa) ja taittelen ne narulta ottaessani ja vien heti kaappin. Jos en taittele odottavat ainakin viikon taitteliaansa. Silitän n.3 kertaa vuodessa.

Yleensä siivoan paremmin juuri muutamaa päivää ennen kuukautisia ja sen jälkeen kun on puhdasta nautin... Sitten kun saan vakituisen työn palkkaan siivoojan, joka kävisi kerran viikossa. Ihan vaan siksi etten itse halua siivota.

kun pesen uunin ehkä pari kertaa vuodessa kunnolla ja jääkapin kunnolla, niin et tyhjennän sen niin 2-3 kertaa vuodessa ja joitakin kaappeja en siivoa edes kerran vuodessa...iiks

• sottapytty?
        epänormaali kirjoitti:

kun pesen uunin ehkä pari kertaa vuodessa kunnolla ja jääkapin kunnolla, niin et tyhjennän sen niin 2-3 kertaa vuodessa ja joitakin kaappeja en siivoa edes kerran vuodessa...iiks

Jääkaappi muutaman kerran vuodessa (kaatuneet sörsselit siivotaan kyllä), uuni samoin (on kyllä vähällä käytöllä). Uunia ja jääkaappia en ole kuunaan vetänyt paikoiltaan. Takana siis on mitä lie :)

Perussiivous sitten: imuroin päivittäin, moppaan kostealla n. kerran viikossa-parissa, pölyt pyyhin samoin 1-2vko:n välein. Vessa/kylppäri siivotaan n. 1-2vko:n välein. Likaisia astioita en tykkää katsella -> menevät suoraan aina koneeseen ja kone pyörii usein. Pyykkiä pestään 1-2 päivän välein.

• !!!!!
        epänormaali kirjoitti:

Käytämme paljon uunia ja saunommekin n. kolme kertaa viikossa, Siitä seuraa myös se, että useamminhan niitä on puhdistettavakin. Lapset läiskyttelevät jääkaappiin maitoja ja mehuja, kun aina eivät muista rauhassa niitä ovia sulkea. Ikkunat on jatkuvasti tahmassa, kun lapset niitä sormeilevat, siksi niitä on usein pyyhittävä.

Pyykkiä pestään päivittäin, isossa perheessä on pakko. Myöskin vessoissa on jatkuvasti käytön jälkiä, hammastahnatahroja seinissä ja peilissä yms. Mitä väliä, pääasia, että hampaat on pesty, siivoan sitten hiukan useammin.

Eli ei mitään suoraviivaisia siivoustiheyssääntöjä ole, tarpeen mukaan kukin tavallaan vaan. Kukin tekee tavallaan vaan.

Mitään silityshommia en tee kuin tosi harvoin, verhoja ja sellaisia on joskus pakko silitellä. Mieheni saa huoltaa omat vaatteensa, töissä kun on oltava siististi pukeutunut. Lasten vaatteet eivät meillä silitystä kaipaa, juhlavaatteet on tietysti erikseen. Mankelista kyllä haaveilen.

Kaikkeen ei aika riitä edes kotiäitinä ollessa, ja sieltä tingin, mistä se on mahdollista. Töissä ollessa oli pakko tinkiä vielä enemmän.

• Animus

...taidan olla siitä toisesta päästä. Tuntuu että aina löytyy parempaakin tekemistä kun siivota. Tällasessa perheessä (minä, kaks lasta, kuus eläintä joista viidellä karvat) joutuis siivoomaan aika paljon joka päivä jos haluais että olis siistiä aina. Imurointi on se tärkein meillä, kaikesta muusta voi tinkiä.

Jotenkin se ei vaan ole mulle merkityksellinen asia. En tiedä miksi. Ehkä kapinoin pienellä sotkulla pinnallisuutta vastaan. Ja todistan omaa rentoa elämänasennetta :D

Mun mielestä kodin siisteysaste ei kerro ihmisestä paljoakaan. Systeri pitää kodin tosi siistinä ja käyttää desinfioivia puhdistusaineita. Mun mielestä ihan älytöntä. Vanhan sanonnan mukaan lapset pysyy terveinä kun nuolee kengänpohjat kerran viikossa.

Tosin sehän on psykologinen fakta, että himosiivoojilla on usein alkoholistivanhemmat. Siis tarkoitan HIMOsiivoojilla, en normaaleilla siisteydestä pitävillä ;))

• usko

teitä!Paitsi niitä jotka tunnustaa olevansa sottapyttyjä!!!;)

• .......

Mäkin olin joskus siivoushullu, Kaikki ihmetteli miten pystyn pitämään kodin niin puhtaana ja siistinä. Mutta nyt parin vuoden aikana ( en tiedä miksi) olen lopen kyllästynyt koko touhuun!!! Siivoan kun jaksan, ihmettelen välillä kun kaikki tuntuu kaatuvan niskaan, että mitä on tapahtunut, miksi en enää edes välitä?! Siivoamisesta on tullut asia jota välttelen viimeiseen asti.

• Kaksosten äiti

hetken aikaa jo mietin, että olenkohan minä itse tämän kirjoittanut. =)

Meillä myös yleensä (huom.YLEENSÄ aina, ei siis aina) aina siistiä ja siitä saan kuulla varsinkin äiti-ihmisiltä.

Olenkin tullut siihe tulokseen, että nämä ovat vain kateellisia tai muutoin hyvin epäsiistejä ihmisiä.
      En ole todellakaan mikään ylihygienikko tai siivous"hullu.

Minulle on pahimmillaan jopa vihjailtu, että saako lapset edes koskea leluihinsa. =(

Meillä kerätään aina päikkäreille ja yöunille mennessä lelut laatikoihin. Lapsetkin viihtyy vanhojen tuttujen lelujensa äärellä, kun saavat pariin otteeseen päivässä purkaa ja levitellä ne. =) Meillä vaan sattuu nämä (tai oik. vain yksi äiti, joka huomauttelee) lapsiperheet käymään heti lasten päikkäreiden jälkeen, jolloin lelut on vielä siististi laatikoissa.

Olen päättänyt olla piittaamatta näistä huomauttelijoista ja tullut siihen tulokseen, että ovat vain kateellsia, kun eivät itse jaksa/kehtaa/kerkeä siivota.

Ja kyllähän lapsillekki itää jo pienestä pitäen opettaa, että jäljet on siivottava.Äiti/isä ei ole kotiorja, vaan jokainen huolehtii osansa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4114
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3198
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2791
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1780
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe