Haponkestäviä

moottoriin

Työn alla on Yanmarin lämmövaihtimen puhdistus. Sain kaikki pultit auki, mutta osa niistä oli siinä kunnossa, että pitää uusia. Voiko vanhat sinkityt korvata haponkestävillä ja mitä asiassa pitäisi ottaa huomioon.

Entä onko jotain ainetta kierteiden väliin, mikä helpottaisi seuraavaa avaamista. Alumiinin ja sinkityn teräspultin välissä olen kuullut käytettävän sinkkitahnaa.
KIITOS!

11

5795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ykä II

      Vaihtaisin haponkestäviin pultteihin.Hapis ja alu sopii yhteen.En käyttäis sinkki tai kuparitahnaa syöpymisvaaran takia.Vanha kunnon terva,ja ei ole ongelmia kun seuraavan kerran avaa.

    • R K-S

      eivät sovi hyvin yhteen. Korroosioriski on olemassa. Sinkitytkin pultit kestävät, muttaa pane reilusti rasvaa kierteisiin. Tarkista myös lämmönvaihtimen O-renkaat ja niiden tiivistepinnat. Pultithan eivät ole kosketuksissa merivedenkanssa, jos O-renkaat eivät vuoda.

      • vaan

        Nimenomaan haponkestävä (putinkannassa A4) käy alumiinin kanssa, ruostumaton ei(A2).


      • Kirjansa lukenut
        vaan kirjoitti:

        Nimenomaan haponkestävä (putinkannassa A4) käy alumiinin kanssa, ruostumaton ei(A2).

        Sähkökemiallinen jännitesarja merivedessä on ollut jo monesti esillä tällä palstalla. Ei siis haponkestäviä tuotteita merivesioloihin alumiinin kanssa sähköiseen kosketukseen!


      • ...
        Kirjansa lukenut kirjoitti:

        Sähkökemiallinen jännitesarja merivedessä on ollut jo monesti esillä tällä palstalla. Ei siis haponkestäviä tuotteita merivesioloihin alumiinin kanssa sähköiseen kosketukseen!

        No pitäisköhän jonkun sitten ilmottaa mm.busterin ja silverin tehtaille, että niiden veneet syöpyy ja on näinollen hengenvaarallisia. Samalla jos ottais viranomaisin yhteyttä ni kummatkin joutus vetämään koko mallistonsa markkinoilta! Iät ja ajat on esim perälevyn vanerit pultattu A4 haponkestävillä pulteilla ja kaikki osat on kosketuksissa (meri)veteen.


      • Kirjansa lukenut
        ... kirjoitti:

        No pitäisköhän jonkun sitten ilmottaa mm.busterin ja silverin tehtaille, että niiden veneet syöpyy ja on näinollen hengenvaarallisia. Samalla jos ottais viranomaisin yhteyttä ni kummatkin joutus vetämään koko mallistonsa markkinoilta! Iät ja ajat on esim perälevyn vanerit pultattu A4 haponkestävillä pulteilla ja kaikki osat on kosketuksissa (meri)veteen.

        En ole lähemmin tutkiskellut em veneiden rakenteita, mutta takavuosina näin Helsingin venemessuilla näitä korroosiokukkasia, ja veistämön edustajan kielenkäyttö muistutti omaasi. Olettaisin niin Busterin kuin Silverinkin olevan jokseenkin ajan tasalla asiassa. Vai tehdäänkö sielläkin sitä kuuluisaa suomalaista "laatua"?
        Haponkestävät ruuvit ovat yleiseti käytössä, mutta ne on eristettävä alumiinista. Mainittakoon, että mm Merivoimien alusten vastaanottajat varmistavat eristyksen vastusmittarilla. ..tun idiootteja? Vaiko kirjansa lukeneita hekin? Päättele itse.


      • ...
        Kirjansa lukenut kirjoitti:

        En ole lähemmin tutkiskellut em veneiden rakenteita, mutta takavuosina näin Helsingin venemessuilla näitä korroosiokukkasia, ja veistämön edustajan kielenkäyttö muistutti omaasi. Olettaisin niin Busterin kuin Silverinkin olevan jokseenkin ajan tasalla asiassa. Vai tehdäänkö sielläkin sitä kuuluisaa suomalaista "laatua"?
        Haponkestävät ruuvit ovat yleiseti käytössä, mutta ne on eristettävä alumiinista. Mainittakoon, että mm Merivoimien alusten vastaanottajat varmistavat eristyksen vastusmittarilla. ..tun idiootteja? Vaiko kirjansa lukeneita hekin? Päättele itse.

        No täytyy olla hyvää tuuria, että niistä tuhansista aluveneistä ei oo yksikään syöpyny perästä, vaikka niitä ei mitenkään yritetä eristää alumiinista. Liimaa on välissä vesitiiviyden takaamiseksi. Olen kyllä nähnyt esim silverin josta oli syöpynyt trimmitasojen rosteriruuvien reijät pilalle, kun ei oltu laitettu sinkkianodeja.


      • Ykä
        Kirjansa lukenut kirjoitti:

        En ole lähemmin tutkiskellut em veneiden rakenteita, mutta takavuosina näin Helsingin venemessuilla näitä korroosiokukkasia, ja veistämön edustajan kielenkäyttö muistutti omaasi. Olettaisin niin Busterin kuin Silverinkin olevan jokseenkin ajan tasalla asiassa. Vai tehdäänkö sielläkin sitä kuuluisaa suomalaista "laatua"?
        Haponkestävät ruuvit ovat yleiseti käytössä, mutta ne on eristettävä alumiinista. Mainittakoon, että mm Merivoimien alusten vastaanottajat varmistavat eristyksen vastusmittarilla. ..tun idiootteja? Vaiko kirjansa lukeneita hekin? Päättele itse.

        Käytäntö näkyy vaihtelevan jossain määrin jonkinlaisten asiantuntijoidenkin välillä.

        Otetaan esimerkkejä perämoottorimaailmasta.
        Kansiruuvit ovat Jammuissa sinkittyä terästä mutta ainakin vielä -92 mallisessa OMC:n koneessa haponkestävää. Varren ja lohkon kiinnitysruuvit OMC:ssä haponkestävää ja Hondassa sinkittyä.
        Kaikissi sentään vedenalaiset osat on liitetty yhteen haponkestävillä. Näyttäisi siltä että myös kaikkien perämoottoreiden potkurin akselit kuten myös pystyakselit ovat joko hapokestävää tai RST:tä.
        Omana ja vähän kuultuinakin kokemuksina on, että vanhojen jenkkikoneiden palikat saa helpommin irti kuin japsien ja ero on juuri tuossa haponkestävien ruuvien runsaammssa käytössä. No, eihän se varmaa ole, voihan Al-seoksissakin olla eroja. Joka tapauksessa en ole edelleenkään varma onko joku tapa parempi kuin toinenkaan, kyse lienee monen tekijän summasta, kummankin seoksen laadusta, suojasinkkien käytöstä, mahdollisesta ruuvin eristyksestä jollain kemikaalilla. Omana kokemuksena vain se, että Hondan 2hv koneen varren ja lohkon väliset ruuvit menivät vuodessa kamalan näköisiksi kun niihin joutui ensin koskemaan jolloin ohut suojasinkki ja maalikerros rikkoutuivat ja toisaalta 13 vuotta vanhan Jammun sinkityt kansiruuvit eivät meinanneet enää aueta lainkaan kun kansi oli ruuvien reiistä syöpynyt niin täyteen Al-oksidia, ettei ruuvi meinannut mahtua enää kääntymään lainkaan reiässään. Sen sijaan saman koneen alaosan happoset ruuvit lähtivät nätisti auki vesipumppuremonttia varten. Tässä vertailussa taas on huomattavaa että kensi käy lämpöisenä, joten korroosiokin on paljon nopeampaa.


    • väliin

      ...eli siis grafiittirasvaa kierteisiin ja paljon

    • jeps

      Jos minä tekisin itselleni laittaisin sinne haponkestävät pinnapultit joihin sitten happoset nylokmutterit.

    • Ykä II

      että tuli muitakin ammattimiehiä mukaan.Ajatella jos joku kiinnittäis perämoottorin alu veneeseen sinkityillä pulteilla,tai anodin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3111
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3067
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2417
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      2037
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1759
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      83
      1370
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1280
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1110
    Aihe