Mikä tää uuslestadiolaisuus oikein on?

Minna

En oo koskaan kuullutkaan moisesta. Millon perustettu ja mitä eroa esim vanhoilliseen suuntaab?

6

2477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lessu

      Leastadiolainen uusihärätys erosi vanhoolisuudessta 1907 eli se on toiseksi vanhin

      eroja on suhtaantuminen pakanalähetystyöhön
      uuheräneillä ei ole tiukaa seurakuntaoppia uusheräneille pelastuvia uskovia on muissaskin liikeissä kun meikeläisyydessä

      • jutakin tietävä

        Tämä Kittälästä lähtenyt musta omanvanhurskauden oppi on kuitenkin paljon vanhempi. Rauhanyhdistys oli jo 1800-luvun lopulla maallistunut ja kieltänyt parannussaarnaajia saarnaamasta. Vastapainoksi syntyi uusiheräys, joka vaati syvempää katumusta. Heidän mielestään Jeesuksen verta oli liikaa tuhlattu, joten he eivät enää saarnanneet syntejä anteeksi, vaikka monet maassa kierien tuskissaan anoivat.

        Vuonna 1902 koitti riemu, kun Ruotsin Lapista tuli lähetysmiehet saarnaamaan alkuperäistä Kristuksen ja Laestadiuksen oppia. Vieläkin tätä seurakuntaa hoidetaan samasta paikasta. Tämä seurakunta onkin pysynyt samanlaisena juuri tämän raamatullisen lähetystoimen kautta ja osaksi myös siksi, että rovasti Laestadiuksen saarnat ovat kuultavina joka kokouksissa.

        Toisin on asianlaita uudessaheräyksessä, joka on sulautunut kirkkoon ja vanhoillisuudessa, jossa on toisiaan ollut ankara lakihenki, jolloin on hoitokokouksissa erotettu syystä, joka ei ole tullut edes erotetun tietoon. Liekkö syynä hengellinen viha, kun vieläkin suurimpiin synteihin kuuluu esikoisten tervehtiminen? On tapauksia, että joku on vahingossa tervehtinyt, niin kohta on tullut sanomaan: "Otan takaisin". Jeesus kuitenkin neuvoi tervehtimään kaikkia ja sanoi, että ellei ole rauhanlapsi, niin rauha palaa takaisin.

        Vanha lestadiolainen opetus on ollut, että jos oppiin tulee vika, niin tulee vika koko kristillisyyteen. Oppejahan on kolme, jonka päällä kristillisyys seisoo. Ne ovat vanhurskauttamisoppi, pyhitysoppi ja seurakuntaoppi.


      • Juuso
        jutakin tietävä kirjoitti:

        Tämä Kittälästä lähtenyt musta omanvanhurskauden oppi on kuitenkin paljon vanhempi. Rauhanyhdistys oli jo 1800-luvun lopulla maallistunut ja kieltänyt parannussaarnaajia saarnaamasta. Vastapainoksi syntyi uusiheräys, joka vaati syvempää katumusta. Heidän mielestään Jeesuksen verta oli liikaa tuhlattu, joten he eivät enää saarnanneet syntejä anteeksi, vaikka monet maassa kierien tuskissaan anoivat.

        Vuonna 1902 koitti riemu, kun Ruotsin Lapista tuli lähetysmiehet saarnaamaan alkuperäistä Kristuksen ja Laestadiuksen oppia. Vieläkin tätä seurakuntaa hoidetaan samasta paikasta. Tämä seurakunta onkin pysynyt samanlaisena juuri tämän raamatullisen lähetystoimen kautta ja osaksi myös siksi, että rovasti Laestadiuksen saarnat ovat kuultavina joka kokouksissa.

        Toisin on asianlaita uudessaheräyksessä, joka on sulautunut kirkkoon ja vanhoillisuudessa, jossa on toisiaan ollut ankara lakihenki, jolloin on hoitokokouksissa erotettu syystä, joka ei ole tullut edes erotetun tietoon. Liekkö syynä hengellinen viha, kun vieläkin suurimpiin synteihin kuuluu esikoisten tervehtiminen? On tapauksia, että joku on vahingossa tervehtinyt, niin kohta on tullut sanomaan: "Otan takaisin". Jeesus kuitenkin neuvoi tervehtimään kaikkia ja sanoi, että ellei ole rauhanlapsi, niin rauha palaa takaisin.

        Vanha lestadiolainen opetus on ollut, että jos oppiin tulee vika, niin tulee vika koko kristillisyyteen. Oppejahan on kolme, jonka päällä kristillisyys seisoo. Ne ovat vanhurskauttamisoppi, pyhitysoppi ja seurakuntaoppi.

        "Jeesus kuitenkin neuvoi tervehtimään kaikkia ja sanoi, että ellei ole rauhanlapsi, niin rauha palaa takaisin."

        Minäkin olen aina ollut tätä mieltä, niinkuin raamattu opettaa, vaikka seurakunta onkin erimieltä asiasta.


      • Enkeleitä, onko heitä?

        ero tämän palstan ns. uuslestadiolaisuuden ja ns. perinteisen uusheräyksen lestadiolaissuunnan välillä. Niillä kun ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Tämän palstan esittämä uuslestadiolaisuus on itsensä lestadiolaisuuden ytimestä ja sen ajatuksista irtirepineitä, katkeroituneita, maailmaantuneita lihanvapauden rakastajia, jotka ovat sanoneet piu-paut lestadiolaisuuden kaikille pääsuunnille ja Laestadiuksen ajatuksille.


      • pave
        jutakin tietävä kirjoitti:

        Tämä Kittälästä lähtenyt musta omanvanhurskauden oppi on kuitenkin paljon vanhempi. Rauhanyhdistys oli jo 1800-luvun lopulla maallistunut ja kieltänyt parannussaarnaajia saarnaamasta. Vastapainoksi syntyi uusiheräys, joka vaati syvempää katumusta. Heidän mielestään Jeesuksen verta oli liikaa tuhlattu, joten he eivät enää saarnanneet syntejä anteeksi, vaikka monet maassa kierien tuskissaan anoivat.

        Vuonna 1902 koitti riemu, kun Ruotsin Lapista tuli lähetysmiehet saarnaamaan alkuperäistä Kristuksen ja Laestadiuksen oppia. Vieläkin tätä seurakuntaa hoidetaan samasta paikasta. Tämä seurakunta onkin pysynyt samanlaisena juuri tämän raamatullisen lähetystoimen kautta ja osaksi myös siksi, että rovasti Laestadiuksen saarnat ovat kuultavina joka kokouksissa.

        Toisin on asianlaita uudessaheräyksessä, joka on sulautunut kirkkoon ja vanhoillisuudessa, jossa on toisiaan ollut ankara lakihenki, jolloin on hoitokokouksissa erotettu syystä, joka ei ole tullut edes erotetun tietoon. Liekkö syynä hengellinen viha, kun vieläkin suurimpiin synteihin kuuluu esikoisten tervehtiminen? On tapauksia, että joku on vahingossa tervehtinyt, niin kohta on tullut sanomaan: "Otan takaisin". Jeesus kuitenkin neuvoi tervehtimään kaikkia ja sanoi, että ellei ole rauhanlapsi, niin rauha palaa takaisin.

        Vanha lestadiolainen opetus on ollut, että jos oppiin tulee vika, niin tulee vika koko kristillisyyteen. Oppejahan on kolme, jonka päällä kristillisyys seisoo. Ne ovat vanhurskauttamisoppi, pyhitysoppi ja seurakuntaoppi.

        se ihmislapsi tuntuu sitä rauhaa etsivän ja anelevan tässä tapauksessa, vaikka se kaikki rauha on omassa itsessään jo valmiiksi ilman mitään turhia välikäsiä ja hömpötyksiä,joka itsensä uskonpauloihin
        heittää on jo kuollut eläissään.


    • mukavaa

      Minna, miksi et katsasta asettamiasi kysymyksiä, alemmalla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      302
      6907
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2079
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1297
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1166
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1076
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe