Edäs maksasiirtoa odottava kertoi , että saattaa olla arvot kohdallaan, silloin kun on maksa jo todella huonossa kunnossa, kuten hänellä.
Hänen arvonsa oli jo muuttuneet hyviksi, ainoastaan biopsia selvittää siinä vaiheessa maksan todellisen tilan.
Voi olla vakava maksasairaus ja silti arvot ok.
7
12187
Vastaukset
- maksasiirrokas
Itsekin olen maksansiirron saanut. Jotenkin tuo maksa-arvojen normaaliarvot ei kyllä mene minun tajuntaani. Itselläni oli arvot koholla. Bilirubiiniarvot olivat myös koholla ja iho oli keltainen. Laihduin parikymmentä kiloa, vatsaan tuli askitesta eli nestettä, ääretön väsymys, valtava kutina. Myös koepala maksasta kertoi maksan olevan äärimmäisen huonossa kunnossa.
Kyllä elimistö antaa merkkejään kun maksa ei jaksa toimia. Olen itse ihmetellyt, että minkälaiset maksasairaudet ei sitten näkyisi veriarvoissa. Täytyyhän arvojen olla todetusti koholla, ennen kuin voidaan todeta että henkilöllä on maksasairaus. Saattaahan olla, että esim. autoimmuunihepatiitissa ei välttämättä ole kauhean korkeita maksa-arvoja. Ihminen tuntee kyllä olonsa kovin sairaaksi jos tilanne on niin paha, että mietitään maksasiirtoa. Ultraäänimittauksella voidaan todeta maksan virtaus, että kaikki suonet ovat auki. Myös on muita tutkimuksia, josta maksan tilanne selvitetään. Pre-albumiiniarvot laskevat vaikeissa maksasairauksissa.- maritta m
sellaista
- maksasiirrokas
maritta m kirjoitti:
sellaista
Jostain syystä jäi linkin loppupääte pois...Tässä linkki uudestaan: http://www.musili.fi/
- vee
maksasiirrokas kirjoitti:
Jostain syystä jäi linkin loppupääte pois...Tässä linkki uudestaan: http://www.musili.fi/
google ei loppua kaivannukaan.
- joopajoo
Minulle kerrottiin katkolla ollessa,ettei juopoille tehdä maksansiirtoja.Sinulle on ilmeisesti ollut joku muu kuin alkoholiperäinen maksasairaus.
- maksasiirrokas
joopajoo kirjoitti:
Minulle kerrottiin katkolla ollessa,ettei juopoille tehdä maksansiirtoja.Sinulle on ilmeisesti ollut joku muu kuin alkoholiperäinen maksasairaus.
Niinpä...minulla on ollut krooninen maksasairaus, joka on johtanut kirroosiin, mutta ei johtunut alkoholista vaan sappiteiden sairauksista. Kyllä alkoholimaksapotilaillekin on tehty maksansiirtoja, mutta niihin on aivan omat kriteerinsä ja kaikkia heitäkään ei voida auttaa. Joillakin voi olla pohjalla myös muusta syystä johtuva maksasairaus. Alkoholimaksakirroosin perus hoitomuoto ei ole siirto, vaan ensinnäkin päihteiden lopettaminen. Sitten on oltava tietty jakso ennen siirtoa kokonaan pidättyväinen alkoholista. Siirron jälkeen täytyy olla läheisten vahva tuki, ettei potilas ratkea uudelleen ryyppäämään. Jos näin kävisi, niin tuskin uutta maksaa silloin enää siirrettäisi. Alkoholimaksakirroosi on yleisin maksasairaus Suomessa, mutta ei kuitenkaan yleisin maksasiirron aihe.
- sakuri
Morot, esim. c-hepatiitissa maksa-arvot voivat olla täysin normaalit, kuten minulla on ollut kymmenen vuotta. Tauti ei ole ollut ns aktiivivaiheessa. Kuitenkin tauti on vakava ja aiheuttaa pahimmillaan, ilman elämäntaparemonttia esim kirroosia. Sairaus löytyi minulta sattumalta, ilman oireita. Simppeli verikoe, otetaan vasta-aineet, ja siinä se.Vasta-aineet eli sairastettu hepis näkyy kuitenkin aina, vaikka sairaus olisi hoidettu interferonin ja muiden lääkkeiden yhdistelmällä. Sairaus saattaa kuulema levätä kudoksissa pitkiäkin aikoja ja ärhäköityä tai sitten ei , uudestaan.Että näin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.282693Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642628Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151694Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1281408- 1021407
- 1021377
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241183Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141083Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest59995