Taistoihin tiemme

kun käy...

Olimme illalla Tullikamarilla katsomassa "Kenen joukoissa seisot"-elokuvan ensi-illan. Leffa 70-luvun vasemmistolaisen nuorison laululiikkeestä on tehty hauskalla lempeän humoristisella otteella. Yleisö herähti nauramaan aika monta kertaa, muun muassa, kun soitinrakentaja Jyrki Pölkki kertoi, että siitä oli silloin aikoinaan vaikea keskustella, voisiko se meidän haluamamme vallankumous olla aseellinen. Se, joka ei ole kokenut 70-luvun "taistolaisliikettä", ei ehkä ymmärrä, miksi tämä nauratti. No siksi, että me teoretisoimme kyllä kovasti siitä, että vallankumous voi olla vaikka aseellinenkin. Mutta oikeasti kenellekään meistä ei tullut mieleenkään tehdä mitään sinne päinkään, oikeasti meidän toimintamuotomme olivat täysin kesyjä: opintopiirejä, lentolehtisiä, seinälehtiä, mielenosoituksia, vaalityötä, toimintaa järjestöissä, julkilausumien laatimista, ohjelmien kirjoittamista ja sen sellaista.

4

483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vai vielä taistolaisia...

      Taas näitä taistolaisromantikkoja...voi kuinka aikaa kultaa muistot ja parantaa haavat. Tosin ensimmäinen kritiikin aihe on se, että puhut kaikkien taistolaisten nimissä. Kommunistista puoluetta ei voine kuitenkaan pitää "leikkivallankumouksellisena", viattomien maailmanparantajanuorten harrasteluna. Esim. NKP:n voisi olettaa olleen vallankumouksen kanssa hyvinkin tosissaan. Kuten aikaisemmin kommentoin toisessa yhteydessä, jonkun ex taistolaisen subjektiivinen romantisointi osoittaa sen, kuinka vaarallisella tiellä oltiin. Kommunistinen puolue (NKP:n tuella) oli valmis vallankumoukseen (vaikka asein) ja samalla joku maalaa perhosia ja rauhankyyhkyjä Neuvostoliiton (rauhan valtakunta) lippuun. Voi hyvä ihme tuota sinisilmäisyyden määrää! Kannattaisi olla sinisilmäinen vähän vähemmän totisissa asioissa. Ja jos epäilet minun epäilyksiäni "vallankumouksen leikkimielisyydestä", kysy vallankumouksen totisuutta joltakin vähemmistöläisten ex johtajalta suoraan.

      • Punahipeillä

        Punahipit touhusivat kaikenmaailman rauhanliikkeissä komunismin nimissä. Esimerkki valtio oli mitä verisin ja heikolla elintasolla. Ja mikä kauneimmat valheet siellä on täysin yksilön vapaus. Neukkulaa puolustettiin mitä ihmeellisimmillä selityksillä. Nyt nämä samat sankarit kertovat, ettei neukkulassa toteutettu oikeaa oppia. Kielletään oppimestarit, niinkuin Pietari Jeesuksen hiilivalkealla. Seniori komukat osaavat edes hävetä, mutta tulee uusia nuoria pajunköysimylläreitä.


    • YLE:ä, uusintoja vain. Keksi jotain omaperäistä!

      • kokeiluja

        Ei pitäis hermostua mennettein muitelusta. Puolustaudu komukka saivartelulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      182
      1800
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      884
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      703
    5. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      172
      534
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      26
      511
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe